19 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1939 Dün Geceki ve Bu Sabahki Enaberler Son dakika Roosevelt Japonyaya da sulh mesajı gönderecek Amerika Gümhurreisi harp çıktığı takdirde borsada alınacak tedbirleri görüşüyor Vaşington 19 — Amerika Cümhur. reisi B. Roosevelt bu ayın sonlarına doğru Japonyaya da bir mühim me- saj göndermek niyetindedir, Washington 19 (A.A.) — Reisicüm- hur Roosevelt, Amerika borsalarının kontrolü ile alâkadar mütehassısları ve nazırları toplayarak Avrupada bir harp çıktığı takdirde tatbik olunacak plânın tesbitile meşgul olmuştur, Derpiş edilen tedbirler arasında temevvücat şiddetli olursa ve Ameri- kan ekonomisini tehdid ederse kam- biyonun kontrolü ve hattâ borsaların kapatılması da vardır. Rumen Hariciye Nazırı B.Ribbentropla görüştü Mülâkat samimi bir surette cereyan etti verilen ziyafette nutuklar söylendi Berlin 19 — Buraya gelen Romanya Ha- Heiye Nazırı B. Gafenko, Ven Ribbentrop, dün akşam B. Gafen- konun şerefine resmi bir ziyafet vermiş- tir. Bu ziyafete bir nutuk irad eden Al- man Hariciye Nazırı, «yukubulan samimi ve açık teatii efkârın iki memleket &ra- sında mevcud olan dostane münasebetle- Ispanya, Fasa da askeri sevkiyat yapıyor o Tancadaki İspanyol makamatı, Ingiliz konsolosuna teminat verdi Rabat 19 — Tanca ve civarından gelen ve biribirini teyid eden haberle. Te göre İspanyadan gelen Faslı asker. lerin harekâtı devam etmektedir, İs- panyadan gelen 4000 yerli askerin İspanyol Fasına ihraç edildiği müşa- hede edilmiştir. Bunların İspanyol Fasında tahaşşüd için mi, yoksa dahili harp bittiği cihetle, terhis için mi gön- derildiği belli değildir. Londra 19 — Pres Asosiyasiyona gö- re İspanya makamatı, Tancadaki İn- Japon ordusunun maneviyatı kırıldı Şangya 19 (AA) — Cenuptan gelen haberlere göre Klangsl'nin şimalinde ha- reket eden Japon ordusunun maneviyatı bozulmuştur. Eskiden Japonlar mevzile- Fini şiddetle müdafaa ederken şimdi Çin kıtaatı taaruz eder etmez derhal mevzi- lerini boşaltıyorlar. Maneviyatın bozuk- Yuğuna diğer bir delil de, eskiden Japon #ubayları ölen askerleri yakılmak üzere gerilere naklettirdikleri halde bugün ölü- leri harp meydanlarında bırakıyorlar ve Biç alâkadar olmuyorlar, Keza, Japonlar bir şehri ele geçirdikleri vakit bidâyette burasını hemen tahkim profesör Ali Yar bütün vakitlerini derslerine hasretmek emelile dekan- hktan ayrılmalarını Vekâletten iste. mişlerdir, Vekâlet, beş yıldanberi bu vazifelerde büyük hizmetleri görülen her iki dekanın istifalarını kabul et.” Tap fakültesi dekanlığına operatör giliz general konsolosuna, 'Tanca şeh- rinin İspanyol askerleri tarafından iş- galine teşebbüs edileceğine dair olan haberlerin katiyen asıl ve esastan ari olduğuna dair kati teminat vermişler. dir, Paris 19 — Berlinden bildirildiğine göre İspanyol sularına gitmek için dün hareket eden Alman filosu, sırasi- Je Kadix, Algesiras, Malaga, Tanca ve Benarossa limanlarını ziyaret edecek» lerdir. Gedikli erbaşlar Yeni bir barem cedveli hazırlandı Ankara 19 (Telefonla) — MU Müdafag dilen yeni bir kanun projesi hazırlan uştır. Bu projeye göre gedikli erbaşların asli Yugoslavyanın yeni general konsolosu geliyor Parti grupu dün toplandı Hariciye Vekili dün Parti Meclis grupunda izahat verdi Ankara 18 (A.A) — Cümhüriyet Halk Partisi Meclis grupu bugün 18/ 4/939 saat 15 de rels vekili Hilmi U- ranın reisliğinde toplandı. Söz alan Hariciye Vekili Şükrü Sa rTacoğlu, son hafta içinde cereyan eden siyasi hâdiselerin akisleri hak- kında geçen haftaki toplantıda verdi ği malümatı itmam eden beyanatta bulundu. Birçok hatiplerin suallerine tatmin edici cevaplar verdi ve Hariciye Ve- kilinin bu izahatı umumi heyetçe tas. vip öl dundu.. Acı bir kayıb Büyük Erkânı Harbiye Reisi-Mare- şal Fevzi Çakmağını kızı, güzel sanat- lar akademisi müdürü B. Bürhan "Toprağın refikası bayan Ayşe Muaz- zezin evvelki akşam vefat ettiğini te- essürle haber aldık. Uzun zamandan- beri rahatsız bulunan bayan Ayşe Muazzez bilgisi ve faziletile tanınıp sevilmiş kıymetli bir Türk hanımı Merhumenin cenazesi bugün saat 115 de Gülhane hastanesinden kal dırılarak namazı Beyazıt camisinde kılınacak, Eyüpteki aile makberesin- de ebedi istirahatgâhma tevdi oluna- caktır. Bu müessif ziyadan dolayı babası Genel kurmay başkanı mareşal Fev- zi Çakmak, merhum kerimesinin bu- gün yapılacak cenaze merasiminde bulunmak üzere bu sabahki Ankara ekspresile şehrimize gelmiştir. Dünkü zelzele Vanda orta şiddetle bir zelzele oldu İstanbul 18 (A.A.) — Kandilli ra- sathanesinder bildirilmiştir: Bu sabah saat 8 i 37 dakika 32 sa- niye geçe şiddetli bir zelzele kaydeğdil- miştir. Merkez üstünün İstanbuldan 12,900 kilometre mesafede olduğu tahmin edilmektedir. Van 13 (A.A.) — Bugün saat 11,21 de burada birkaç saniye devam eden orta şiddette bir hareketiarz olmuş. tur. Hasar yoktur. Küçük haberler: Pireler m miley Lütfi Kır yapacağı seyahati bir iki Sür işin tehir etmişti. Vali Dr. Lütfi Kırdar dün Mezbaha- doçeni Sabuhaddin Rahmi üçüncü sınıf maarif müfettişliğine tayin edilmiştir. Boksör Joe Louis 25 dakika 22 saniye- de rakibi Jak Raperi makayt etmiştir. * Kadıköy iskelesinde müte- kald B. kalb sektesinden ölmüştür. Yeşildirek bekçisi İbrahime Aksaray- da tramvay çarparak yaralamıştır. Bugün güneş tutulacak Jspanyada askerleri Ri Italyan Jtalyaya dönmeğe hazırlanıyorlar Dün Ispanyadan kişilik bir kafi Maürid 18 (A.A) — Litlorio fırka- smin bütün mevcudu, halihazırda Alicante'dadır. Öğrenildiğine göre bu | fırka, yakında İtalyaya gitmek üzere | vapurlara bindiriletektir. «Siyah ok- | lar», «Yeşil oklar», «Kızıl oklar» adın- | daki diğer İtalyan kıtaatı da Amansa, | Alicante, Almeria ve Albacete'te tah- | $id edilmiştir. Yüksek kumanda he- | yeti Logrono da bulunmaktadır. «8i- yah oklar; fırkası ile «Yeşil oklar» fırkasından bir müfreze 15 Mayısta Madrid'de yapılacak zafer şenliklerin- de gönüllü İtalyan kıtaatmı temsil edecektir. «Siyah oklar; fırkası, : İspanya'ya gönderilmiş olan ilk fırkadır. Bu fır- ka, hemen hemen münhasıran «Siyah Napoliye 2000 ile vasıl oldu gömilekliler; den yani milislerden mü- rTekkeptir. Londra 18 — Romadan bildirildi- Zine göre bugün İspanyadan Napoli- ye 2,000 İtalyan gönüllüsü gelmistir. Gönüllüler büyük tezahüratla kar şılanmışlardır. 15 mayıs geçid resmi Maürid 18 (A.A) — Şimdiki halde 15 Mayısta yapılması - kararlaştırılan Madrid zaferi geçid resmine iştirak edecek kıtaların mevcudu 500,000 ki- #iden fazladır. Bu geçidle muharebe, resmen sona ermiş addedilecektir. "Tahmin edildiğine göre Franco, bu münasebetle mühim” bir nutuk irad edecektir, Almanya Danziy meselesini bildiği gibi halletmeğe hazırlanıyormuş Polonya Münakalât ufak bir toprak olanların vay şehrin mukadderatı hakkında bir ka- rar verilmek üzere Almanyanın Po- | Tonyayı müzhkereye davet ettiğine Resmen tekzib edilmiş olmasına rağmen civarda ısrarla dolaşan ha- | berlere göre Almanya Danziğin Hit- lerin yıldönümü hediyesi olarak Al- manyaya geri gelmesini Polonya ile müzakere etmiştir. Varşova 18 (AA) — 20 nisanda Hitlerin Danzig serbest şehrinin hem- gehriliğine tayin edileceği öğrenil mektedir. Hemşehrilik diploması mü- maileyhe Berlinde Danzig nazi parti" si şeflerinden Albert Forster tarafın- dan tevdi edilecektir. Kuryer Warozawski gazetesinin bil- dirdiğine göre hücum kıtaları şefi Berlin üzerinde tayyare uçuşları Bugün akşamdan, yarın akşama kadar menedildi Berlin 18 (A.A.) — 19 Nisan saat 19 dan İtibaren 20 nisan sent 20 ye kadar Berlin Tanzifat ve tenvirat resim- leri hakkında bir tamim Ankara 18 (Akşam) — Dahiliye Ve- kâleti, Belediye tanzifat ve tenvirat resimleri hakkında vilâyetlere mü- him bir tamim göndermiştir. Bu tamime göre, garaj, samanlık, anbar gibi yerler evin müştemilâtın- dan olduğu takdirde bu yerlerden ay- rıca tenvirat ve tanzıfat resmi alın- muyacaktır, 'Tamimde tenvirat resminin hizmet mukabili olduğu kaydedilerek tenvir edilmiyen mahalle halkından bu res- Nazırı: “Bizden en parçası istiyecek haline,, diyor Redies, Danzig hücum kıtalarının yürüyüş talimlerinde hazır bulunmak üzere serbes şehre gelmiştir. Danzig şehri halkı, milliyetleri ne olursa olsun, yedi bir kararname mu- cibince ecnebi memleketlerindeki mevduatları ile dövizlerini Danzig bankasına yatırmağa mecburdurlar, Buna mukabil kendilerine tedrican mahalli paralar verilecektir. Polonya Münakalât Nazırının bir nutku Varşova 18 (A.A) Poznan'da kâin Ostrov milli birlik kampında bir nutuk söyliyen Münakalât Nazın 'Uirin, ezcümle demiştir ki: «Biz emperyalist bir millet değiliz. İstilâ zihniyeti bizden uzaktır. Biz sulh istiyoruz. Kamşularımızla ademi tetavliz paktları imza etmekle şarki Avrupanın muslihane bir şekilde in- kişafına müsaid şartlar hazırladık. Fakat sulh arzumuzu yanlış tefsir edecek olanların vay haline. Hiç bir zaman ve hiç kimseye terketmiyece- gimiz tapraklarımızdan ufak bir par- çasını bile bizden istemeğe kalkışa- cakların vay haline> Amerikanın Atlantik filosu Daimi surette 60 harp ge- misinden ı mürekkep olacak Vaşington 18 (A.A.) — Atlantik de- nizinde daimi surette 60 kadar harp gemisi bulundurulacaktır. Bu gemiler, 1932 senesindenberi şark sahillerine re muavin geğiisinden ibaret olacaktın, Bu gemilerden iki kruvazör, 10 destro yer ve 10 tahtelbahir en son sistem gö milerdir, ' Bu gemilerden başka 10 tahtelba» hir dalmi surette Panama kanalmın medhalinde durmakta ve iki ganbotla iki muhrip orta Amerika sahillerinin açığında bulunmaktadır. Kaymakam ve mektupçular Ankara 18 (Akşam) — Dahiliye Vekâleti kaymakam ve mektupçular arasında yeni nakıl ve tayinleri ihti- “va eden bir liste hazırlamıştır, Liste rası, Kayseri Belediye intihabatının | min alınmaması lüzumu Gmrolun- | tasdik edilmek üzere Yüksek tasdika edilmesini kararlaştırmıştır. ”