19 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

19 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

eğme a Sey “(Baştarafı 1 nel sahifede) Siyasi görüşmeler Kondra 18 — İngiltere ve Fransa Almanya e İtalyanın B: Röoseveltin teklifine verecekleri cevaba intizaren muhtemel taarruzlara karşı ancak. ları vaziyet hakkında Sovyet Rusya, Polonya ve Romanya ile müzakerede bulunmaktadır. Sovyet Rusyanın Londra sefiri B, Maiski tayyare ile Mbskovaya. gitmiştir. Moskovada Ha. rieiye Komiseri B. Litvinofla görü ig ve koriddordan geçecek bir otos- irat meseleleri hakkımda Berlin ile Varşova, arasında müzakere imkânını muhal addetmemekle beraber Varşo- zada endişelerin büyük olduğunu ve Polonyarın er ihtimale Karşı askeri sedbirleri gevşettiğini yamyor, Türk - İngiliz . müzakereleri Londra 18 (A.A.) — Türkiye büyük | alçisi bu sabah Hariciye Nezaretine gitmiştir. İngiliz diplomatik mahafilinde be yan edildiğine göre, Londrâ ile Anka. ra arasında müzakereler faaliyetle devam etmektedir. Sovyef Rusyanın Londra s tayyare ile Moskovaya gitti getirmiş olduğunu: bildirmiştir. I Avusturya garnizonlarınını teftişin. de hazır bulunan Lokal Anzeigerin husus muhabiri, bu teftişi beynelmi- Isi vaziyetle alâkalı görmektedir. Bu gazete, bilhassa şöyle yazıyor. “Pühror, Rayhıştağın içtima« daveti gün yeni ordular grupunun talim ve terbiyesinin derecesini bizzat görüp öğrenmek istemiştir.» Gazete, general List'in terfii keyfi. yetinir B. Hitlerin teftişten memnun kalmış olduğuna delil teşkil ettiğini yazmaktadır. Gazete, yazısına şöyle netice veriyor” i «Askerler, Führerin kendilerine | EŞEN efiri dün rış muahedesinin sulh yolile tadili ümidini ortadan Kaldırmamak şartile Bulgaristan tarafından müsai? bir surette karşılanacaktır, B. Beneşin teşekkürü Şikago 18 (A.A.) — B. Beneş, Cüm- Atina 18 — Pransanm Atinm or ta elçisi, Başvekili ziyaret ederek, kon- wenebileceğini isbat etmişlerdir. | diline 5 Daldler tarafindan Yorumla ün elde edilmiş olan netice, bu- dur.» Vaşingion 18 (A.A.) — Rooseveltin mesajının Alman ve İtalyan mafbug- tanda. husule getirdiği akisler diplo- matik mahfillerde hâkim olan bede binliği arttırmıştır. Rooseveltin o harekete geçmesine Saik olan mülâhazalar arasında 8 ni- sanda Avrupa muhabirlerinden gelen raporlar zikredilmektedir. Bu rapor- larda yakın bir istikbalde vahim hâdi- selerin cereyanına meni olmak için derhal bir teşebbüste bulurması tav- siye edilmekte idi. Mesajın, diktatöritüklere bir ihtar mahiyetinde olduğu ve aşağıdaki nok- naların teminini istihdaf ettiği, gün geçtikçe iyi anlaşılmaktadır. I — Muhtemel yeni taarruzlura karşı bir enaniyet cephesi teşkil etme. ğe azmetmiş bulunan bütün millet Terin arasındaki tesanüdü takviye et mek, 2 — Bitaraflık haldanda kongre nin semere vermiyen - müzakereleri * neticesinde yolumu şaşırmış olan A. merikan efkârumumiyesini tenvir etmek. 'Efkârrumumiyenin büyük bir kıs- wn bugün Rooseveltin o teşebbüsünü takdir etmekte ve bu teşebbüsü sulha | azimkâr bir davet mahiyetinde telâk- ht cylemektedir. ingilterede ne düşünülüyor Londra 18 (A.A.) — B. Hitlerin B. Roosevelte vereceği cevabın şimdiye kadar teahhur etmesi için hiçbir se bep gösterilmemektedir. Bu cevap, her halde Rayhışlağın içtima: günü verilecektir, Kanunuesasi mucibince | Rayhştağ on günden evvel içtimaa da- vet edilemez, Bununla beraber, İngi- | Ma ve Fransız müşahidler, bu mühle- tin muvakkat bir sükün temin edece- tyen kabulü üzerine İtalyan - İngilte-| #ihiki hükümetin mukabil tekliflerde re.anlaşmasının münkün olduğu ilâ | tulanması çok muhtemeldir. ve olunmaktadır, İtalyada bulunan Göring, Berline Berlin 18 (A.A.) — B. Hilter, Ber- line gitmek üzere Stockkerau Avustun. ya garnizonundan. trenle ayrılmıştır. B. Bitler, beşinci ordular grupuna göndermiş olduğu bir erariyewmide bilhassa kıtaatın talim ve terbiyesi. Bulgaristanın noktai nazari Sofya 18 (A.A.y — Roosevelt mesa ji hakkında, resmi mahfiller noktal nazarlarını şu suretle ifade etmekte- nin memnuniyete şayan bir derecede | dirler: olduğuna sevinç ve iftiharla kanaat | & Barış için yapılan her teşebbüs, Ba- tan hakkında yapılan ve B. Chamber- mektedir, Halbuki Macaristan,mihver devletlerine karşı olan samimi dostluk” siyaseti sayesinde mevkiini, diğer her Macaristanın: vaziyetini bir kat daha kuvvetlendirmiştir. Binmenaleyh Ma- caristanı garanti prensiplerile, Alman- ye aleyhindeki bloka sokmağa imkân yoktur. Fransanın müdafaa kararları Paris 18 — Kabine bu sabah Reisi- cümhur B, Lebrun'ün riyasetinde bir içtima akdetmiştir. Başvekil B. Dala- dier, umumi vaziyeti'izah etmiş ve bu vaziyetin icab ettirdiği büyük teyak- münasebetlerini, geçenlerde akdedilen iktisad mukavelesinde tesbit edildiği , üzere, hâdim olacağı mütaldası ileri sürülmektedir. meseleler, Almanya (Baş tarafı 1 inci sahifede) | beraber, Parisin iyi malümat alan mahafili, İspnayanın şimdiye Kadar dini kurtaramamış olduğuna işaret etmektedirler, İki donanmanın hareketi Londra 18 (A.A. — Daliy Herald güzetesine göre, İngiliz. ve Fransız donanmalarının hareketleri Londra- hazırlanan plâna tevfikan 7 hi il Gebelüttarık ve Tancaya taarruz ihtimaline karşı tedbirler alındı 49 Nisan 1980 İspanya sularına gidecek Al man filosu hareket etti Berlin 18 (A.A) —2 nırhh, Şire vazör, 2 torpito divizyonu ve 3 deniz- atli filotflasındarı mürekkep Alman filosu birkaç gün evvel bildirilen ta- lim için Bugün Kiel ve Wilhelmsha- fenden hareket etmiştir. Bu gemiler Şimal denizinde toplan» dıktan sonra hep birlikte İspanyol sulârına gideceklerdir. Londra 18 — İspanya donanmasını tamir için Almanyadan İspanyaya bahriye mitehassısları gelmiştir. Cebelittarık 18 (AA) — Gayet emin bir menbadan bildirildiğine gö- re, bir İspanyol süvari alayı Cebelüt- tarıkın 10 kilometre şimalinde bulü- nan Sân - Rogue'ya gelmiştir. İngiliz gazetelerinin yazılari Londra 18 (A.A.) — Bülün gazete- Ter İngiliz ve Fransız donanmalarının Akdenizde tahaşşüdünü ilk sahifele- rinde göze batacak bir surette yaz- makfa ve Alman donanmasına men sup Bazı gemilerin İspanyol sularma hareketine telmih ederek Fransız ve İngiliz donanmasının bu tahaşşüdü- nü Alman manevralarına cevap teş- Kl ettiğin? ihsas eylemektedir. Daliy Express ve Daily Herald Fran sanını garbi Akdenizin himayesini ve İngilterenin de şarki Akdenizin hi- mayesini deruhte edeceklerini yazı- yörlar. Daily Heraldin siyasi muhabiri, denizde alınan ihtiyat tedbirlerinden başkaca gizli olarak karada ve hava- da da icab eden tahaffuz tedbirlerinin alınmış olduğunu kaydeylemektedir, Atina 18 — Yunan umum Emniyet müsteşarlığı tebliğ ediyor: Yünan toprağına iltica etmiş olan Arnavut ordusu yüzbaşılarından Ko- Te Nazım Selâniğe gelerek, oradaki Amavut konsolosu B: Fazlıdan, Yu- nanistandan ecnebi bir memlekete gidebilmek: için Selânik Polis müdür. lüğü Ecnebiler şubesi nezdinde teşeb- büste buhumnasını rice etmiştir; 11 nisan öğle vakti Arnavut konso- 1osu, bu yüzbaşile berhber, Ecnebiler şubesine gitmiş ve Yunan jandarma yüzbaşısını görerek, Armavut zabiti- nin Yunanistandan hareketini temin etmesini istemiştir. Yunan zabiti, müracaiçinin eşkâlini tesbit ederken, Arnavut yüzbaşı ansızın bir sinir buhranına kapılmış ve elbisesi ak tanda sakladığı tabancayı çıkararak Armavut Konsolosuna ve Yunan © bitine ateş etmeğe başlamış ve ikisini de öldürmüştür. Nazım, bu buhran esnasında kendi kendini de yaralamıştır. İki maktulün cenaze merasimi Selânikte yapılmış tır, Arnavut viskonsolosu tarafından verilen malümafa göre Nazım, bir gün evvel, takip edildiği zannile bir buhra- As tutulmuş, fakat bu buhranın mu vakkat olduğu sanılmıştır. Yaralı ka- Macar âyanı yahudiler hak- kındaki kamanu kabul etti Budapeşte 18 (A.A) — Âyan ko. Hollandada askerlik müddeti La Haye 18 (ALA.) — Hollanda hü» kümeti meclise bir lâyihs vererek mecburi askerlik müddetinin 11 ay- dan iki seneye çıkarılmasını istemiş- Sovyet fayyareleri (Baştarafı 1 nci sahifede) Polonya müsaade ederse, Sovyet Rusya tayyareleri doğrudan doğruya Berlini ve Viyanayı vurabilir. İşte bu sebepten dolayıdır ki, nazi rejiminin direktifile hareket eden gazeteleri, İngiltere ile Fransanın Şarki Avrupaya verdikleri garantiye bu kadar şiddetle mukabele etmişler ve Sovyet tehlikesinin kâbusunu ileri sürmüşlerdir. İngilterenin siyasi düşüncesi, bu- güne kadar iki totaliter devletin te- vessüüne hizmet etmiş olan uydur- malara kapılmıyacak derecede rea- Hsttir, Amerikanm tasvibi de, Lon- dra hükümetinin yanlış düşünceler- den ve İdeolojilerden müteessir ol- maksızın sulhe yarıyacak bülün kuv- vetleri toplamak hususundaki kanaa- tinde ne kadar haklı olduğunu isbat etmiştir.» Ademi müdahale komitesi dağılıyor Londra 18 (A.A.) — Ademi müda- sona kaydedecek ve ademi mü» dahale ofisinin ilgasına karar vere cektir, Cağaloğlundak! Tunmaları ilân olunur, Gümrük Muhafaze genel komutanlık İstanbul satınalma komisyonundan 1 — 3500 çift pamuk çorabın 22/4/0939 cumartesi günü saat ll depm zarlığı yapılacaktır. 2 — Tasınlanmış tutarı 945 liru ilk teminatı da 70 liradır. Nümüne evsafı Romanya siyasetlerini alâkadar et- | Komisyondadır. Si bet 3 — İsteklilerin kanuni! vesikalarlle ve ilk teminat makbuzlarile Galata -