19 Nisan 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Nisan 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

» POLİTİKA Bugün bütün dünya B. Hitlerin Almanyanın bundan sonra hangi meseleleri halletmek istediği ve siyasi ye askeri ne gibi teşebbüslerde bulunacağı ve Rooseveltin adeta bir mü- #areke mahiyetinde bulunan teklifinin Almanya tarafından nasıl karşılan- dığı ancak o zamanı anlaşılacaktır. B. Hitler kararlarını süratle veren ve tatbik eden bir Şef olmakla meş- hurdur. Fakat bu defa fikir ve kararlarını ilân etmeği nisbeten uzun bir zamana bırakmıştır. Bu birkaç haftadanberi İngilterenin kendisine ta- Faftar ve müzahir bulmak Üzere yaptığı faaliyetin neticesine intizar ederok ona göre mukabil tertibat alnmk üzere vakit kazanmak istediğini göster. mektedir. Diğer taraftan İtalyanın; Yugoslavya, ve Macaristan ve Bulgarisis. rın istiraki ile İngilterenin sulhu muhafaza edecek blokuna mukabil di Eer bir grup teşkili işin Macaristan Başvekili ile Hariciye Nazırının Roma- yı ziyareti münasebetile yapmak İstediği haber verilen teşebbüsler de ne beklenmektedir. #icesi Berlinde İhtimal o zamana kadar Almanya; Danzigin Almanya ile birleşmesi ve Lehistarı denize rapteden koridorun üzerinden Almanyayı Şerki Prus yaya bağlayacak otomobile mahsus bir enddenin tesisi hakkımda yapmış olduğu tekliflere karşı Lehistanın müzakereye yanaşacağını umuyor. Hitlerin doğumunun ellinci yıldönümü münasebetile Berlinde yapılacak büyük merasime Çeklerin eski Cümhuvreisi Haha ve Almanyanın askeri himayesini Kabul eden Slovakya Başvekili Tisso ile birlikte Danzig hükü- meti reisi Forsterin davet edilmiş olması manidardır. B. Hitler teşrinisenide toplanacak milli sosyalis partisi yıllık kongre- sinin bariz vasfı sulh olacağını evvelce ilân ettiğine göre Almanya bu sene İçinde siyasi ve askerf teşebbüs ve hareketlerini neticelendirmeği tasmim ei- miştir. Almanyarım gerek İngiliz - Fransız teşebbüslerine gerek Amerika- nm tavassutuna karşı ne vaziyet alacağı bu ayın sonunda belli olacaktır, O zamana kadar Alman - İtalyan grupu tarafından fevkalâde bir bareket Hatırlatma servisi Amerikada unutkan insanlara ya- pacakları gündelik işleri akıllarına getirmek için bir hatırlatma servisi tesis olunmuştur. Bu servis az zaman- da binlerce abone kaydetmeğe muvaf- fak olmuştur. Abonelere telefonla, telg- rafin ve Hususi postacılar vastasile | kususi hayatlarına aid türlü türlü şey-| Ber hatırlatılmaktadır. Vergiler ve si- gorta tediye günleri, öğle yemeğine davet saatleri, mühim faturaların ödenmesi zamanları hep bu hatırlat- ma servisi tarafından alâkadarlara günü gününe, saati saatine bildiril- mektedir. Pek unutkan olanlara tıraş olamadan sokağa çıkmamalarını da hatırlatıyorlarmış, Köpeğe terki Kuritibalı dul bayan Brusolin vesi. yetnamesi mucibince bütün servetini köpeği Pifiye terketmiştir. Fakat, Ka- m öldükten sonra vasiyetname âçı- Tarak konduğu zomtan Fifinin de ber. hayat köpekler arasında bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu hâdise hukuki bir mesele ortaya çıkamaışlar: Miras kime kalacak, Fifinin çocuk- larına mı, yoksa başka birisine mi? Şa» Fifinin çocukları mirasa konacak, bunları nereden arayıp bulmalı? Bu mesele şimdi Kuritiba hukuk Mmahkemesini işgaf etmektedir. Pir ri- 28 nisan merakla bekleniyor ün bütü y 25 nisanda fevkalâde içtiman davet olunan Rayhştağda söyliyeceri nutku yakın bir alâka ile bekliyor. Çünkü i İ | Bunların çocukları da, asri tesisa- ta uygun hareket ettiklerini göster. mek için, her akşam derslerini yapma- ları Izım geldiğini ihtar ettirmekten vaz geçmiyorlarmış. Bir de bazı erkekler her sabah evle- ? rini terketmeden evvel karılarının ya- i unutmamalarını ihtar ettiriyorlarmığ. | Ticaret maksadile kurulan bir mües- se kocalık vazifelerini hatırlatmağa naklarma mutad buseyi kondurmayı | kadar vardırılırsa Amreikada neler olup bittiğini kolayca tasavvur edebilirsiniz. | Acaba ihtar üzerine unutulmıyarak İ kondurulan bu buseyi kadınlar hoş | görüyorlar mı? ! edilen miras vayete nazaran miras için Fifi varisle- rini beklemek üzere bir mühlet veril. mesi düşünülmektedir. Bu müllet bit-| tlkten sonra baytın Brusolinin mirası | sahipsiz sayılacak ve devlete intikal edecektir. Esasen bayan Brusolinin vasiyetnamseini yazarken muhakeme. siz olduğu iddia edilmekte ve mirasın şimdiden devlete devrolunması istenil mektedir. Bu mesele için yapılan kırta-! siye mücadelesine ne Tüzum var; Kö. peğe miras bırakılmaz deyip onu Ba. | zineye irad kaydetmek daha doğru olmez mıydı? 1 numaralı İngilterenin Lancâshire eyaletinde yaşıyan bayan Selina Bibby gibi sins ma mildavimlerini filim şirketleri ara- da Dulamazlar. Çünkü Dayan ibby otuz senedenberi beyaz perde- peron diyem müdevimlerindendir. Görmediği bir filim yok gibi bir şey- Bir. Yapılan bir hesaba nazara ba- Btbby şimdiye kadar daima haf- alfı akşam sinemayı gitmiştir. Şu halde sinema tiryakisi, kadın 30 dene zarfında hiç olmazsa 15 bin filim Kaldırım üzerindeki apar- tıman fillm dostu Harbiyede bir çocuk bahçesi yapılacak Harbiyede Emek apartımanı bahs çesi parmaklıklarından Yedek subay okulu yemekhanesi arasmdaki duva rin geri çekflmesi suretile Vali konağı caddesinin 20 metreden 25 metreye genişletileceğini yazmıştık. Vali ve Belediye Reisi doktor Lüt. fi Kırdar, İstanbulun manzarası İti barile en güzel ve havadar bir saha Çinliler tanımadıkları insan- larla ticari münasebetlere katiyen girişmezler «Dostla ye iç alışveriş etme!» diye bir söz vardır. ederler. Yeni gelen bir yabancının bir çok ziyaretler yapması, bir ticarf işi bitin. mek için saatlörce bir Çin tcaretlia- sinde vakit geçirmesi ve nihayette konuştuğu di £ adamın iş bitir meğe salğhi; olmıyan ve ancak Mrirlerini yabancmın o müracaatine karşı korumak için Iifla oyalamış olduğunu farketmesi nadirattarı değildir. Fakat, iki tataf, satıcı ile alıcı müş terek bir dost vasıtasile bir araya gelirilir getirilmez vaziyet değişir. Şübhe ve teredâüd bulutları zall olur, ondan sonra iki taraf sanki seneler- denbert biribirlerile fieari munmele- İ de bulunuyorlarmış gibi bir emniyet ve sükünet içinde işlerini konuşmağa enem? dığı mühim rol hakkında bir fikre sa- hibdirler. Bir Çinli herşeyden evvel mutlaka yakın akrabasile iş bitirmeği arzu eder, ondan sonra sira dostlari- na gelir. Fakat, ietinab etmek kabil oldukça, yabancılarla İş yapmaktan hiç hoşlanmaz, Onun için de Çinde iki yabancı bir ticaret işine giriştikle- rf zamanı mutlaka bir müşterek bir dostx muhtaç olurlar. Bu aracı müzakereleri idare eder, çıkan fikir ihtilâflarını örter ve akid tamam olduktan sonra da her iki ta- raf için kefil vazifesini üzerine alır, mukavelenin ifa olunmasını, para vakti zamanında ödenmesi mesuliye- tini deruhte eder, Tanımadığım bir Çinli beni yazır hanemde ziyaret etmek istediği zar man müşterek bir dostu yanına ala- rak öyle gelir. Bu dost o yabancıyı bana takdim eder ve müzakerede ha- zır bulunur. Bazan araya girecek dost bulunamaz, o zaman arada hasıl olan boşluk müşterek dostun müşterek bir dostu aranmak suretile doldurulabilir, Bundan birkaç gün evvel ta üzak- larda Kansu'da yaşıyan bir peraken- deciden yirmi dolarlık bir posta ha- etmemi tavsiye eder, ben de onu fab- rikatörle münasebete getiririm.. Kansu ile Şanghay arasındaki bin millik mesafeyi müşterek bir dostun müşterek bir dostu yalanlaştırmağa muvaffak olur, Bu sayede Kansu'daki olursa o zaman Çinli perakendeci. s6- nede milyonlarca devir aypan büyük bir fabrikanın kefaletini üzerime al- mya: da her halde bana yükletmeğe kalkışacaktır.» İlkmekteplerde (GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ imtihanlar Mekteplerin açılma, kapan- i ma ve kayıt tarihleri tesbit edildi vilâyet ilk tedrisat meclisi dün Va- U muavini B, Muzafferin reisliği ak tında toplanmıştır. Toplantıda ilk mekteplerin açılma ve kapanma ta- rihleri, kayıt ve kabul zamanları, başınuallimlere verilecek makam tah- sisatı meseleleri görüşülmüştür. Verilen karara. göre üç sınıfli köy mektepleri 13 mayısta derslerine ni- tesbit edilmiştir. Talebe sayısı 200 olanlara 10, 201 den 400 e kadar 13, 401 den 550 ye kadar 14, 551 den 700 B. Rooseveltin istiklâline dokunulmamasını istediği Liechtenstein prensliği merika Cümhurreisi B, Roosevelt totaliter devlet şeflerine gönder- diği mesajda istiklâllerine dokunul- mayacağına dağ”söz istediği Avrupa- nın otuz müstakil devleti arasında 'Uechtenstein prensliğini de sayıyor. kını Avusturya toprakları kaplar. Gar bından geçen Rhein nehri İsviçre İle hudüdünu teşkil eder. Nehir buralar- da, henüz pek genç olduğu içim İs- viçreye müteaddid yerlerden tahta köprülerle geçilir. Liechtenstein prensliğinin mesahası 189 kilometre murabösdir. (Orta süratle giden bir otomobil memleketi boydan boya yarım saatte kafedeği- Mir.) Ahalisi 12,000 Kişiden fbarettir. Almanca konuşurlar, katoliktirler, Arazisi baştanbaşa dağlık, kaya ve arızalı ise de çok münbit olan top- raklarından gayet iyi mahsul alinir. Bine sahiptir. Başında Liechtenstein prens ailesinden biri bulunur. 1918 6 kadar Avustura ile aralarında biz gümrük anlaşması vardı, prenslik 1931 denberi İsviçreye para, posta, aralarında diplomatik münasebetler tesis etmişlerdir. Uechtenstein prensliğinin 18 aza- dan mürekkep biz mebusan meclisi vardır. Mebuslar halk tarafından s6- çilirler: Mütevazin bir bütçesi, semi parası ve pulları vardır. Meclis, bir Başvekil seçer ki bu zat lem meclis relsidir, hem de bütün Vekâletleri uhdesinde toplar. Prensliğin şimdiki hükümet reisi Dr. Hoop isminde bir Zattır. Hükümet makanizması bizim para ile senede 21 bin lira İle döner. Maarife çok ehemmiyet verilir ve teşkilâtı yoktur. Asayişi muhafaza et- mek için 7 jandarma kâfi gelir. Eli gümrük kolcusu vardır. Ordusuna go Mnce şimdilik kadrosu bir kişiden Tarettir. Bu da 97 yaşında, Andröas Weber isminde bir ihtiyardır, İhtiyağ askerlerinin yekünu 20 kişiden ibe- rettir, Avrapanın ortasında kuvvetli mil- Tetler arüsmda yaşayan bu küçük devletin halkı sulh ve hürriyete Aşık» tar: Onların: Yangın başlangıcı Bakırköyde oturan nezafet smele. sinden Hasanın Karisi Sullânın yak. tığı mangaldan sçrayan bir kıvıl cımla yangın çıkmış, oda kısmen yan, dığı halde itfaiye tarafından söndü. rülmüştür. 42 lira aşırırken yakalandı Cafer isminde bir yankesici, tram. vayda İsmali adında birinin kark id Mirasını aşırırken yakalanmış, mahe kemeye verilmiştir.