31 Temmuz 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Temmuz 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İlik İİ 4 Süt işi üzerinde tetkikler ilerliyor Sütçüler cemiyeti reisi: “Süt komisyonunda bizden kimse bulunmuyor. Halbuki bizim tecrübelerimizden istifade edilmesi lâzımdır ,, diyor Temiz süt işi üzerinde belediyenin yapmakta olduğu tetkikler ilerlemek- tedir. Bu hususta Belediye İktısad İş- leri Müdürlüğünde 'bir toplantı ya - pılmış, Ziraat Vekili ile Vilâyette ka- rarlaştırılan hususlar üzerinde görü - pilmüştür. İstanbuda süt fabrikası tesisl hak - kinda İstanbul Sütçüler (Cemiyeti )eisi Ahmed Cemal bize şunları söy - — Süt komisyonunda bizden kimse bulunmamaktadır. Komisyon, geçen - Serde bizi çağırdı ve dinledi. 35 - 40 senelik tecrübelerimizden edinmiş ol. duğumuz malümati komisyona anlat- tık. İstanbulda süt işini teşkilâtlandır - mak zaman meselesidir. Fabrika tesi- sine bugünden itibaren başlanmış ol- sa bu iş ancak 2 sene sonra tamamla -İdir: nabilir. Halbuki süt satışı bugün kon trolsuz bir haldedir. Bir taraftan süt fabrikasının tesisi- ne çalışılırken, bir taraftan da şehir sokaklarında ddlaşan sütçüler teftiş edilmelidir. Halka temiz süt içirebilmek (için mkı kontrollar yapmak kâfidir. Şehir- Ve bu yüzden de kreması alınan süt. ler halka satılmaktadır. Şehirde ! Bir lokantada çıkan kanlı hâdise Bir elbiseci tabancasını çekerek bir baba - oğlu ağır yaraldı “ Evvelki gece Kumkapıda lokantada yaralama vak'ası olduğunu yazmıştık. Bir baba ile oğlunun ağır surette ya- ralanmasile neticelenen hâdise etra - sık vukua gelen sütten zehirlenmele mi, tahkikata devam edilmektedir. hâdiselerinin başlıca sebebi krema al- t: sütlerin halka satılmasıdır. Belediye, krema febrikalarım sıki| Baba oğlu yaralıyan İbrahim Elz- bir şekilde kontrol eder ve krema altı ğın Gümüşmaden bağlı Mim sütleri sattırmazsa halkın midesini bo i j EL köyünden dir. Yaralanan, Ali çavuş 2 Kik an MAĞU lee iel e zan sütler ortadan kalkmış olur. Hile süt satışı yapan dükkân Velrahim Çarşıda Bitpazarında 3 numa - imalithaneler bizce ve herkesce ea -İrajı dükkânda, yaralılar da 5 numara- Yimdur. Bunların hileli süt yapmaları na mâni olmak kabildir. Süt fabrika- sının inşası tamamlanıncıya kadar be- lediye, sütleri ve imalâthaneleri sıkı bir şekilde kontrol ederse fabrika yok luğu hiç bir zaman hisşedilmez. Hayatının mühim bir kısmını süt - çülüğe vakfetmiş bir ihtiyar sütçü de süt işi hakkında şunları söylemekte - — Ötedenberi bizde darbımesel hik müne geçmiş bir söz vardır; «Süt Sul- tan Hamidden fbile korkmaz.» Çünkü ona yapılan hilenin Önüne şimdiye ka- dar geçilememiştir. Her el attığı işte muvaffakiyet gösteren İstanbul Vak ve Belediye Reisi Lütfi Kırdar eğer süt İşine de el koyarsa herşey pek ça- de 33 aded krema (fabrikası vardır. 'buk düzelecektir.» ea a m a a Haliçte modern bir amele yurdu yapılacak limanlar Umum Müdürlüğü, bul Hmanında çalışan bütün işçilerin daha medeni bir şekilde yaşamaları hususunda bir takım projeler hazırla- mağa başlamıştır. Bu projelerden biri Haliçte bütün işçilerin barınmalarını temin edecek büyük ve modern bir bina inşa etmek tir. Denizbank teşekkül (Ooetmeden evvel Liman İşletme Müdürü bulunan Raufi Manyas bu işle çok yakından a- Mikadar olmuş, bu hususta ab eden bütün hazırlıkları yapmışt. Fakat sonradan Denizbank teşekkül edince bu iş bir tasavvur halinden öteye geçe memiştir, Limanlar Umum Müdürlü- güne getirilmiş olan Raufi Manyas man işçilerinin hayatlarına yeni bir renk verecek olan bu işi tekrar ele sl- mıştır. Haliçte inşa edilecek olan İşçiler yurdu için 30 bin liraya ihtiyaç gös - terilmektedir. Limanlar Umum Mü - dürlüğü, işçilerm çalışma şevklerini artıracak olan bu işin biran evvel ta- hakkuk etmesi için icab eden teşebbüs lere girişmiştir. Bu tasavvur, amele â- rasında son derece memnuniyet uyan dırmıştır. Müteferrik: 300 seyyah geldi İtalya bandıralı Markopolu vapurile dün Bmanımıza 300 İngiliz oseyyahı gelmiştir. Seyyahlar İstanbuldaki ta - rihi eserleri ve Büyükadayı gezmiş - * lerdir. Dün meak nisbeten hafif geçti Dün hava hafif rüegârl olmakla be yaber hararet derecesi gölmede 30 - 32 ye kadar yükselmiştir. Günün Pazar olması halkın sabahtan itibaren Bo - Haziç!, plâjlar ve sayfiyelere tehacü - müne sebeb olmuştur. Her Pazar ol. duğu gibi dün de halkın çoğu Boğaziçi ne akın etmiş, mevcud tarife haricin - de öğleden evvel ve öğleden sonra tlâ- ve vapurlar tahrik olunmuştur. Şir - ketihayr'ye bilet satışlarma göre dün Belediye memba sularında modern tesisat kuruyor diil Belediye, Vülğyet hududları dahi - lindeki bütün memba sularında mo - dem tesisat meydana getirecektir. Be lediye sıhhat müfettişleri birer birer memba sularını gezmiş, sahiblerile te mas etmiş, memba sularında yapılacak tadilât hakkında izahat vermişlerdir. Belediye, sulardaki tesisata verile - cek şekli kendi tesbit edecek, sahible- rinden ona göre tadilât istiyecektir. Sıhhat müfettişlerinin teftişleri es - nasında bir kısın memba sularındaki tesisatın bakımsız olduğu ve suların gayrisıkhi tarzda şişelere dolduruldu ğu görülmüştür. Belediye, memba su- Jarma son şeklini verecektir. İki Vekilimiz Bu akşam Ankaraya dönüyorlar Birkaç gündenberi şehrimizde bu - Tunmâkta olan Gümrük ve İnhisarler Vekili Raif Karadeniz ve Ziraat Vekili Muhlis Erkmen bu akşamki ekspresle Ankaraya döneceklerdir. Yeni Paris Elçimiz dün geldi, Ankaraya gitti Paris büyük elçiliğine tayin edilen Peşte elçisi Behiç Erkin. dün sabah semplon ekspresile şehrimize gelmiş- tir. Behiç Erkin, Sirkeci garında dost ları tarafından karşılanmış ve gaze - tecilere şunları söylemiştir: — Yapılan davet üzerine geldim. Bu akşam Ankaraya gidiyorum. Parise ne vakit hareket edeceğim Ankaradan a lacağım talimatla belli olacaktır. Ma - caristanla münasebetlerimiz normal ve dostane olarak devam etmektedir. Yeni Paris büyük elçisi dün akşam Ankaraya hareket etmiştir. /Tramvayda bulunan bilezik Pvvelki gün saat 11.30 da Vali ko - Bağı caddesinde Preveze apartımanın- da oturan Yunan tebaasından Sofi Va” silyadis - tarafından Maçka - Beyazıd Boğaza gidenlerin sayısı 63 bini geç - | hattında işliyen 154 sayılı tramvay a- miştir. Dün Küçüksu ve Porya pifjlar |sabasında bir altın bilezik bulunmuş “123 gün miştir. da çok kalabalık almuştur. tur. Sahibi aranmaktadır. Aldığım malümata göre vak'a şu şe- kilde olmuştur: oğlu Mustafa da oralıdırlar, suçlu h dükkânda elbisecilik yapmaktadır lar. İki taraf arasında eskidenberi memleketlerindeki bir arazi yüzünden husumet vardır. İkide bir aralarında ağız kavgaları ve mütekabil sövmeler tekerrür edip durmaktadır. Hattâ hüdiseye takad - düm eden günde de bir müşteri yüzün- den gene bir ağız kavgası olmuş, dük- kân komşularının araya girmesile kav. gecilar yatıştırılmıştır. İbrahim Akşam üzeri o beraberinde akrabalarından oAbdülvehab olduğu halle bir meyhanede kafaları çektik- ten sonra yemek yemek üzere Kum - kapıdaki Ömerin lokantasına gelmişler ve üstkat salona çıkmışlardır. Biraz sonra Ali çavuş oğlu Mustafa ve Sabri, Mehmed ve İsmail adında üç arkadaşile birlikte ayni yere gel| mişler ve ayrı bir masa işgal etmişler-| dir. Bir müddet sonra aralarındaki husu- met tazelenmiş, ve perde, perde yükse- | len ağız kavgası fili bir çekle döküle-| ceği sırada lokantacı Ömerin müda - halesile yatıştırılmıştır. İşin bu kadarla kalmıyacağını kes- tiren Iğkantacı bir garsonunu polise koşturmuş. fakat bu esnada da kanlı hâdise vukua gelmiştir. Ka süren bir itişip kakışmayı mü- teakib İbrahim hâmil olduğu Brownig tabancasını çekmiş ve beba oğula beş kurşun sıkmıştır. Çıkan kurşunların üçü Ali çavuşun karnına ikisi de oğlu Mustafanın hüs- yelerine isabet etmiştir. Vak'a mahaline yetişen zabıta me- murları carihi tabancasile yakalamış - lar ve yaralıları cankurtaranla Cer - rahpaşa hastanesine kaldırmışlardır. Yaralıların ifadeleri (o Cerrahpaşa hastanesinde alınmıştır. Fatihde Atfpazarında oturduğunu söyliyen carih İbrahim songusunda: — «Beş kişi üstüme hücum ettiler. Beni öldüreceklerdi. Ben kendimi mü- dafaa ettim. Onları 'ben vurmuş deği- Um» diyerek suçunu inkâr ve hâdise yerinde bulunan tabancanın kendisine &id olmadığını iddin etmiştir. İbrahim ve akrabası Abdülvehab nezaret altın- dadırlar. Bir elma yüzünden Çıkan cinayet Evvelki gün Guraba hastanesinde; hastalara aid elmalardan birini yiyen hademe Eminin bu hareketini gören hemşirelerden Aliye, yaptığı işin çir- in olduğunu ihtr ederek kendisine bir hayli çıkışmıştır. Emin; bir elma yüzünden uğradığı bu ihtarları büyük bir asabiyetle kar- şılamış, eline geçirdiği sâlâta biçağile hemşirenin üzerine hücum ederek ge- Aşi güzel vücudüne saplamıya başla- mıştır. Etraftan yetişen diğer hemşire ve hademelerin yardımile Aliye, Eminin elinden kurtarılmıştır. Yarak hemşire tedavi altına alınmış mütecaviz hademe adliyeye teslim e- dilmiştir. Dün dda muhakemesi yâpılan Emin bu hareketinden dolayı hapis cezasına mahküm edil . Zahire borsasında bir haftalık vaziyetin hülâsası Dış piyasalar için arpa, tiftik, yapak, kıl ve balmumu satışları devam ediyor Hafta zartında da piyasada her cins mal üzerine satış muameleleri devam et- miş, gerek yerli #fabrikalar ve gerek ih- ractaçdlar #arafından mübayaat yapıl moştar, BUĞDAY: Piyasaya Eskişehir, Bey- kahır, Ağapınar havalisi mallarından yeni mahsul gelmeğe başlamış, yumu- şak cins olan (buğdaylar 5,27-5,32 para- dan, satılmaştır. Toprak Mahsuileri Ofisi şehrin gün- larma devam etmektedir. Fiatlar 1-2 çav- darlı ekstra eksiira Polatlı malları 6,10- 613, 45 çavdarlı Ankara ayarları 5.30- 5,32, 9-10 çavdarlı Konya ayarları 5,28- 5,30, 9-10 çavdar Trakya şertleri 4,33- 5,05 kuruştur, ARPA: Samsun ve Mersinde alivre ar- pa satışları devam etmektedir. İki ay zas'ında yüklenmek şartile hafta zar fında dış piyasalar için 1750 ton arpa sa- taşı olmuştur. Almanya, İtalya ve Belçi- kadan talebler devam etmektedir. Mah- sol iyi olan Trakyadan mevrudat de vam etmekte ve bu mailar günlük dahili ihtiyaca tekabül etmektedir. Fiatlar A- nadolu malları dökme Haydarpaşa tes- Mimi 3,39-4.02, Trakya ve Marmara mak ları çuvsllı iskele teslimi 4,08-4,10 ku- ruştur. SUSAM: Hararetli alivre satışlar de- vam etmekle beraber fiatlarda bir gev geklik hismedikmektedir. İstihsal ramta- kakarından satış tekliflerinin devam et- mekte olması flatlar üzerinde müessir olmaktadır. Yeri çift çuvalk mallar iskele testim! 14,20-14,22 kuruştur. BALMUMU: Almanya için eatışlar devam etmektedir. Hafta içinde Karade- biz mallarından 80-8? kuruş arasında beş bin kilo kadar satış yapılmıştır. TİFTİK: Hafta bidayetinde ehemmi- yetli muameleler olmamış isede, #on günlerde Almanyadan 200 bin kiloluk bir permi gönderilmiş olman sebebile piyasa hararetlenmiştir. İhracatçılar he sabına bilhassa Kütahya, Karahisar, Es kişehir, Ilgın havalisinden 105-108 kuruş aralarında mal mübayaa edilmektedir. Piyasada cins ve menşelerine göre (106-111 kuruştan 1100 balya kadar satış lar yapılmıştır. Piatlar oğlük 123-125, Karahisar, Kü- taya 110-112, Ankara, Bulvadin 108-110, Çerkeş, Gerede 95-100, Kastamonu, Saf ranbohu 110-113, Konya damgalı 105-107 YAPAK: Almanya ve yerli fabrikalar mübayaata devam etmektedirler. Sovyet Jer de yapak satıcı firmalarile temasa geçmek arzusumu izhar etmişlerdir. Haf ta zarfında piyasada 1550 balya yapak satışı olmuştur. 500 balya kızıl yapak yerli fabrikalar tarafından 58 kuruştan atınımıştır. Fiatlar 'Trokya, Bandırma, Bursa, 63- 65, Çanakkale, Gelibolu, İzmri, İzmit 60- 62, Karahisar, Kütahya, Eskişehir, Yoz- gel 52-33, Ankara, Polatlı, Konya, Kır- şehir, Orta Anadohs malları 50-51, yıkanl miş yün 65-70 kuruştur. DERİLER: Koyun derilerinden başka diğer cins deriler üzerine talebler devam etmekte ihracatçılar ve yerli fabrikalar mübayaatta bulunmaktadırlar. İtalya ve Almanya için 100 adedi 150 kiloluk olmak şartile 20$ kuruştan 12 bin keçi derisi sa: tılmıştır. Fiatlar keçi derisi çifti 190-205, oğlak 140-150, kuza 150-160, sığır kuru kilosu 60-63, salamura kilosu 40-42, koyun hav, kurusu 60-63, tuzlu 49-51 kuruştur. KEÇİ KILI: Kırkım mallarına 52-34 tabak malları 23-25 kuruş arasında dış piyasalardan talebler vukubulmaktadır. İstihlâk maddelerindeki yükseliş miktarı İstanbul Ticaret ve Sanayi odasının tanzim ettiği istatistiklere göre top - tan eşya fiatlarında 1913 - 14 senele- rine nazaran aşağıdaki yükseliş fark-, ları vardır. Zahire ve hububat flatlarında yüz - de 714, hayvani şpda maddelerinde 779, nebati gida maddelerinde 1304, meyvalarda 733, çay ve kahvelerde 1525, hayvani! iptidaf maddelerde 670, nebati iptidai maddelerde 622, men- sucatta 1085, sair üç mamul maddede 1048 yükseliş kaydedilmektedir. İthalât maddelerindeki yükseliş yüz de 1180, ihracat maddelerinde (o 667, dahilde istihsal ve istihlâk edilen mad delerde 922 dir. İstatistik 913 - 14 senesinde 52, is» tihlâk maddesinin kıymeti 100 olarak kabul edildiği takdirde, bugünkü ra- yice göre 836 ve geçim seviyesinin yük seliş miktarının o (bu nisbette olduğu nu tesbit etmiştir. Poliste : Otomebil.Tramvay çarpışması Dün Yedikuleden Sirkeciye gelmek- te olan vatman Hüseyinin idaresin * deki tramvay Etyemezde şoför İsma- ilin idaresindeki 2054 sayılı taksi oto- mobiline çarparak çamurluğunu par- çalamıştır. Bir yangın başlangıcı Taksimde Irmak sokağında 11 sayıh evin üçüncü katında oturan Dimitri kızı Marika içtiği sigarayı bir dikkat- sizlik eseri olarak pencere pervazına, söndürmeden bırakmış ve bu suretle pencere ve civarı yanmıştır. Ateş bü. yümeden söndürülmüştür. Bir sıvacı düştü, kolu karıldı Altmbakkalda oturan sıvacı İbrahim oğlu Salih dün, Mehmed paşa camiinin sıva tamiratile meşgulken müvazene- sini kayfbederek 15 metre yükseklik - ten caddeye düşmüş, ve sukut netice” sinde sağ kolu kırılmış ağzından bur- mından fazla miktarda kan gelmiştir. Yaralı, baygın bir halde cankurtaran la Cerrahpaşa hastahesine kakdırılmış- tır. İki kişi bir olup adam yaralanmşlar Galatada Defterdar yokuşu cami İ- çinde oturan Mehmed oğlu Fahri, ayni yerde oturan Kemal ve arkadaşı AH tarafından bir kavga neticesinde taşla başından yardanmıştır. Suçluür ya- kalanmışlardır. Toplantılar : Kızlay Alemdar nahiyesinin Kızılay Alemdar nahiyesi 3 Ağustos Cumartesi akşamı Saraybumu parkı gazinasunda mühteşem, eğlenedi bir sünnet düğünü tertib etmiştir. Tertib komitesi sabaha kadar devam edecek olan bu gecenin büyük bir neş'e için « de geçmesi için tertibat almış, zengin, bir program hazırlamıştır. Düğünde Şehir Tiyatrosundan Hazım ve arka - daşlarının bir piyesi, Hamiyet Yüce « sesin bir konseri, orta oyunları, canlı karagöz, Karadeniz oyunlari vesair eğ lenceler vardır. Çocuklarını sünnet | etiirmek Htiyenlerin Di unda Sihhi Müze yanındaki 120 numaralı mağazaya müraçaatleri lâzımdır. Sarıyerde bir genç boğuldu Sarıyerde Kumköy açıklarında Ah* ed isminde bir genç dün denize gir miş iyi yüzme bilmediğinden töketi kesilerek boğulmuştur. i ISTANBUL HALK TİYATROSU ! Kan Güler ve arkadaşları On beş gün için Ankaraya gidecek olan Halk tiyatrosu #on temsilini Bü” bahçesinde | f i ükdere sile AHÇIBAŞI TOSUN AĞA vedvil B perde, Yeni varyete hokkabaz, aynes Sabriye Teksen birlikte