12 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Mes Ağan Sarfa 3 TELGRAF HABERLERİ Etibank ve Sümerbak | İtalyada askeri | hakkında İktısad Vekilinin Müstakbel İ bir Ankara 1! (Hususi) — Sümerbank) Partisinin son tebliğinde ifade edilen; ve Etibankım lâğv edileceği ve Devlet İşletmelerinin İklisad Vekâletinde ku- © rulacak Umumi Müdürlüğe bağlana - cağı şeklinde bir neşriyet yapılmıştı. Dahil ve hariçte büyük akisler yapa - cak mahiyette bulunan bu mühim mev Zu hakkında İktısad Vekili Hüsnü Ça. © kir ganstecilere şu beyanatta bulun. Muştur: > Tetkikler K — Vakıâ son zamanda gerek Sümer. bank ve Etibank gerek bunlara bağlı İşletmelerin müstakbel şekilleri ve ça- İlişma tarzları hakkında Vekâletimizce bazı etütler yapılmaktadır. Bu etüt . ler ve araştırmalar Cümhuriyet Halk başlangıcı olarak Varşova 11 (A.A.) — Förster'in nut. İ& alâka uyandırmamıştır. Bu mahfil » ler, Förster'in resmi bir sıfatı bulun” Madıfını tebarüz ettirmekte ve diğer taraftan da Polonyayı bugünkü vazi - Yetin müsebbibi gibi göstermek bah - sindeki sayretlerin biç kimseyi ikna €yliyemiyeceğinden emin bulunduk - larını söylemektedir. Fransada nasıl karşılandı? Paris 11 (A.A.) — Heyeti umumi - Yesile matbuat, Förster'in nutkundan ügün için fazla endişeler çıkarma - makta, gazetelerin büyük ekseriyeti, nutku, bir korkutma kumpanyası. nın başlangıcı telâkki eylemektedir. Figaro'dan: ” Bahis mevzuu olan cibet, Avrupada Ve dünyada tesir yaratmak, milletle - YİN sinirlerini bozmak ve nihayet her M ayni çivi üzerine vura vufa bu tiviyi sokmaktır. Fakat felâkete ba - ki bu oyunlar artık geçmez ol - du. Çünkü bu usulü çok iyi biliyoruz. , Amerikalılara göre ka york LI (A.A.) — Förster'in nut bakkında tefsirlerde bulunan sa - Amerikanın Bitaraflığı Hidepark 11 (A.A) — Reisleüm - vr Ruzvelt, gazetecilere yaptığı be - » Avrupa veya Uzakşarkta va. ir harbi muhik gösterecek de - buhranlı bir hal alırsa parlâ » toyu fevkalâde toplantıya çağıra. un Ve bitaraflık kanununun tadi » Stiyeceğini söylemiştir. taşi siclmhur, Amerikanın cidden bi” “almasını, yani hukuku düvel ka Ey abi olduğ kadar yakın Söylemiştr. takib eylemesini istediğini ce 9 şe agi merika 100 milyon larlık harb malzemesi Sipariş etti Vaşingn > Bireçi yon. 1 (A.A) — Harbiye ne- | 5 milyon doları geçen bir sips- tayyaş, Sduğunu bunun 6£ milyonu evler ve 22 milyonu tayyare motör- İçin olduğu y yy e inu bildirmektedir. #iyet b Lu defe Zamanında, şimdiye kadar ük b. imar bü kadar mühim bir sipariş ş:kl hakkında izahat veren ndistri ve maadin finansman ve: kredi bankası vücude getirileceğini söyledi Danziy Nazi Şefinin nutku Varşovada alâka uyandırmadı Fransız gazeteleri Forsterin nutkunu bir “korkutma ,, ku, Polonya siyasi mahfellerinde faz-| beyanatı | . ekil esaslara uygun olarak başlamıştır. Bu «esaslara göre Sümerbank ve Etiban - ka ve maden tesis ve işletme işlerinin birbirinden ayrılması icab etmektedir. Bu suretle hususi sanayie de şamil olmak üzere devletin endüstri ve maden finansman ve kredi işlerine müstakil bir: teşekkül elinde topla- narak işletmecilikten tamamen ayri bir mahiyet verilmesi, devlet sana. yi ve maden İşletmelerinin de muây » yen gruplar halinde birleştirilerek ke- za müstakil birer hüviyet sahibi kı * bnn düşünülmektedir. (Devamı 11 inci sayfada) telâkki ediyorlar !bah gazeteleri bu nutkun vaziyette bir değişiklik husule getirmediğini ove buhranı teşdid elmiyerek vaziyeti hal. ledilmiyecek bir şekle getirmek üzere İbesab edildiğini yazmaktadırlar. NewYork Times gazetesi, bilhassa Ciano - Von Ribbentrop mülâkatile şgul olmakla ve Almanyanın Dan. zig'den başka bir yerde bir darbe indir mesi muhtemel olduğunu ilâve eyle « mektedir. Bu gazete, Almanyanın genişlemesi | için Macaristan'ın, İtalyanm ve Yu - goslavyanın bir harbe girerek maği olmaları kâfi geldiğini kaydetmekte -| dir. New.York Times, bugün yalnız bir.| leşmiş olan ve yeni bir taarruza kar - şı silâhlanan devletlerde değil, Mih - ver içinde bile Hitler'in maksadlarına | mukavemet arzusunun kuvvetlendi -| ğini iddia eylemektedir. 10 polis memuru tevkif edildi Varşova 1! (A.A.) — Polonya ga - zetelerinin Danziş'den aldikları ha - berlere göre, Danzis'de bir suikasd teşebbüsü meydana çıkarılmış ve ez - cümle on kâdar polis memuru da tev. kif olunmuştur. Feci bir Tren kazası İzmir, 11 (Hususi) — Gazlemir - Kızılçullu arasında bir tren kazası ol. du. Kazanın kurbanı bir gençtir. Hâdisenin haber alındığı zamâna ka. dar iki tren geçmiş olduğundan hangi trenin bu kazayı yaptığı tesbit oluna. mamıştı. Bu hususta tahkikat yapıl * maktadır. Cesed parça parça olduğu için hü « viyetinin tesbitine imkân görüleme » miştir. 11 İrlandalı daha Londradan çıkarıldı Londra Il (A.A.) — Dahiliye Na - zır Samuel Hoare bugün yeniden İl İrlandalının ihracını emrelmiştir. Bu suretle İngillereden çıkarılan İrlan * dalıların sayısı 73 ü bulmuştur. Çurçil Maginot hattını gezecek Londra Tl 'A.A.) — Evening Stan- dard gazetesi, Çurçil ile Spcarsin Pa. zartesi günü Parisi ziyaret edecekle - rini ve sonra da 3 gün Maginot hattı” nı gezeceklerini haber vermektedir. İbul i Ziraat Vekili Hazırlıklar Terhis edilen iki sınıf yerine yeniden iki sınıf silâh altına alınıyor Roma 11 (A.A:) — Resmen bildiril. diğine göre, büyük manevraların bit mesi dolayısile 1901 ve 1912 doğumlu efrad terhis edilmiştir. Buna muka 902 ve 1910 dağum lu efrad 3! Eylülde nihayet bulacak olan bir talim devresine iştirak etmek üzere 21 Ağustosdan itibaren silâh al. tına alınacaktır. Bu tarihte ayni talim devresine iştirak etmek üzere 1901, 1903, 1904, 1906 ve 1910 doğumlu za- bitler ve küçük zabitler silâh altına davet edileceklerdir. Polonya hududunda esrarengiz bir hâdise Varşova Vİ (A.A.) — Resmen bil - dirildiğine göre, Şimali Silezya hudu- dunda Radolslionska'da bir hâdise vu kua gelmiştir. Polonya hududunu geçen 3 şahis, bir Polonyalı hudud muhafızına hü - r. Mücadele esnasında hu ğer hudud muhafızları vak'a mahal ne koşmuşlardır. Bunun üzerine müte. cavizlerin sağ kalan ikisi Alman ara zisine iltica etmiştir. Vak'a mahallin.) de mütecavizlere aid 1! tabanca bu -| Tunmuştur. “ İzmirlilerin Milli Şefe bağlılıkları İzmir, 11 (Hususi) — Belediye: Reisi Behçet Uz Ankaraya gitt'. Başvekili İz- mir fuarına davet edecek, oradan İstan- geçerek Reisicümhura İzmirin has- ret ve bağlılıklarını bildirecek ve fua” rın açılmasına davet edecektir. 1g“ Boluya gitti Ankara, 1! (Hususi) — Ziraat Ve. kili Muhlis Erkmen yanında Orman Umum Mi olduğu halde Boluya hareket etmiştir. Vekilin bu seyahati bir hafta sürecektir. ; Molotof Bulgar Parlâmento Heyetini kabul etti Moskova, 1i (A.A) — Tass ajansı bil- diriyor: Dün, halk komiserleri meclisi re- isi ve hariciye halx komiseri B. Molotof, başlarında mesb'üsan meclisi reis vekili! B. Markof, hariciye eticümeni reisi B. Govedarof ve maliye encümeni reisi B. A. Köseivanof olduğu halde Sovyetler Birliğini ziyaret etmekte bulunan Bul- gar parlamento heyetmi Kremlinde ka-! bul etmiştir. Bu kabulde, ayni zamanda, hariciye halk komiserleri muavinleri B. Potemkin ve Dekanozov da hazır bulun- muştur. Kabul resm', çok samimi ve dos. tane bir hava içimde cereyan eylemiştir. ——— ——— — Mısır İngiltereden İstikraz yapmıyor Kahire, 11 (A.A.) — İngilterenin A- sıra beş milyon tira ikraz etmek İsteme. diğine dair bir haber neşredilmiştir. Mısır maliye nazırı Ahmed Mahir Pa- şa bu haberi tekzib ederek Mısırın Lon- dradan istikraz aklelmek üzere hiçbir te- şebbüste bulunmadığını -beyan etmişt Gizli âyin yapan 10 kişi yakalandı İzmir, 1! (Hususi) — İzmirin Bay- râklı köyünde Vehbinin evinde Bek- taşi babalarından Akifin bulunduğu 7 kadın ve 3 erkek içki içer, ve âyin ya- İngiliz- Fransız askeri heyetleri Moskovada Moskova 11 (Hususi) — İngiliz vö Fransız askeri heyetleri bu sabah Mos kovaya muvasalat etmiştir. Askeri müzakerelere yarın bâaşlana. klar Moskova, 11 (A.A.) — İngiliz ve Fran- sız askeri heyetelri saat 10,20 de buraya gelmişler ve istasyonda erkânıharbiye ki cisi General Smorodinof, donan- ma mharbiye ikinci relsi miralay A- lafusol, Moskova garnizonu kumandanı miralay Suvorof, ecnebi askeri ataşeleri ile irt a mamur miralay OÖssetrof, 4 rifat müdürü Barkot; Fransız ve İngiliz sefaretleri erkân. Türk askeri ataşesi miralay Türkmen, Fransız ve İngiliz as- keri ataşeleri tarafından karşılanmışlar- dır. Başka hiçbir ecnebi devlet ataşesi is- tasyonda hazır bulunmuyordu. İ İngiliz ve Fransız askeri heyetleri a- zası üniformalarını giymişlerdi. Mareşal | v ilof, heyetleri sant 15 te kabul et. miştir, Molotof, General Dumenc ile amiral Plunketti saat 17 de kabul etmiştir. Mısır askeri heyeti Şe ALE © Mançu - Sibirya hududunda müzminleşen müsademeler Yazan: Selim Razıp Emeç irkaç zamandanberi Rüsyania Uzakşark hududla- Sovyet ;İrinda Japon - Mançu kuvvetlerile zaman zaman hakiki muharebe mahiyetini alan müsademeler olmaktadır. Bu hâdisele - rin menşei, Mançukonun kuruluş..za - mamna kadar uzatılmış olsa mübalâğa edilmiş olmaz. Bu müsademelerin esas sebebleri hak- kında kat'i malümat yoktur. Ucu, bucağı gelmiyen düz ovalarda hudud tesis et - menin güçlükleri ma'ömdur. Çok defa birinin arazisine bir başkasının gelip yerleşmesinden sonras meydan alan bu nevi ihtilâflarda hangi tarafın haklı, han gi tarafın da hskez olduğunu tesbit et- mek gücdür. Fakat hemen herkesin bir silâha sahib bulunduğu ve bu silâh pek kolaylakla kullandığı ve bu sessiz step - lerde bir gün birçok tankın ve binlerce insandan mürekkeb taburların, pek çok ia tayyarenin karşılıklı mevzi alarak mücadeleye tutuşmaları göstermiştir &i buraların ahvalinde bir gayri tabiilik hâ- Mısır âskeri heyetinin yakında mem- leketimizi ziyaret edeceğini o yazmıştık. Heyete Kahire topçu kumandanı Tümge- mera) Hüsnü Elzeydi Paşa riyaset etmek- tedir. (Hüsnü Paşanın yukarıda görülen res- mi Anadolu ajansının foto servisi tara- fından gönderilmiştir.) Şarki Karahisarda şiddetli bir kasırga Şarki Karahisar II (A-.A.) — Dün burada cenub istikametinden 12,30 da başlıyarak 12,33 te nihayet bulan kuv vetli bir kasırga olmuştur. Kasırga ka sabanın yüksek bir mevkiinde bulu - nan postane binasının çatısındaki saç- lardan bir kısmını sökerek civara at. mıştır. Başkaca zayiat yoktur. Bilecik Valiliği Ankara, ll (Hususi) — Bilecik va- sıl olmuştur. Yoksa üç beş hudud muha- fızının, bir o kadar gümrk müfreze: müsademeye tutuşmaları ve birkâç el si- lâh teati etmeleri buraların günlük vu - kualından sayılıyor. Vakta ki Japonlar- ca Mançukovanın tabii hududu sayılan Halko nehri üzerinden geçen kuvvetli bir Sovyet - Mongol müfrezesi tank, topçu ve hava kuvvetlerinin. de müzaheretile Mançu arazisine çıkıp yerisşince Japon - larda mühim bir telâş hâsıl olmuştur Dövüşün şiddetlenmesi bundan sonradır. Bazılarına göre Sövyet Rusya hükümeti Şang-Kay-Çeke yardım için böyle bir harekete kıyam etmiştir. Bazılarına göte rına arzedilecek mi muvaffakıyetle. re muhtaç olmastır ki Japonyayı bu te- şebbüse sevketmiştir. Hâdişelerin baş - ladığı gündenberi iki taraf arasında ka- ra müsademeleri eksik olmadığı gıbi ha- va faaliyetleri de zaman zaman inkişaf etmektedir. Bu hal, iki devlet arasında müzminleşmek istidadını gösteren bir vaziyettir ki bir gün hâdise çıkarmak İs- tiyecek olan Japonya için Mongol arazi“ sime taarruz bakımından mükemmel dir vesile teşkil eyliyecektir. Bu mıntaka, yukarıda da kaydettiğini gibi namülena- hi uzıyan bir boşluktur. Ne yol vardır, ne de iz. Çok defa bir noktadan diğerine gitmek için puslaya müracaat lâzım ge- hir. Bu hâdiselerin bir neticesi de şu ol- muştur ki Mançuko, hudud müdafaasını ıslah etmek için bu mıntakada beş sene- Hk bir plânın içine sıkıştırılmış bir şi - mendifer hattı, bir de otomobil yolu in - şaatı karar altına almıştır. Ayrıca iç memleketten bu mıntakaya mühim bir kafile de muhacir getirilecektir. Japon. ya, bu suretle Mançuko vasıtasile Sibir- yaya karşı hazırlıktarma başlamıştır. liliğine Mülkiye müfettiğerinden Ali Seyfi tayin edilmiştir. Sabahtan Sabaha Anlatacağım hikâye ne Kristof Bun Geçen hafta İzmir hinterlândını karşısında lâl ve hayrsa kalmışlar üzüm yiyebiliyorsunuz? Üç Alman seyyahının ağızlarını cömerd arzın mes'uü olmasını bilm ahlâk düsturlarınin işaret ettiği masrafını bütün dünya nimetlerini düsturların da manası olamaz. parlarken yakalandılar ve mahkeme- ye verildiler. Salim Rağını Cimağ Yumurta hikâyesi Kolombun, ne de Nasreddin Horanındır. ikisi de belki kariletim için meçhul değildir. Bu yeni yumurta hi- kâyesi günün hödiselerinden ayrılmış garib olduğu kadar ibretli bir vak'adır. gezen üç Alman seyyahı Salihliye uğra- mışlar. Orada üzümün, etin Ve bilhassa yumurtanın bolluğu ve ucuzluğu - ve demişler ki: — Siz Türkler ne bahtiyar insanlarsınız. İstediğiniz Kadar yumurta ve sulandırıp içlerini gıcıklıyan şeyler şu iyen insanlara verdiği en mütevazı nimet. lerdir, Kendilerin: bu basit ve iptıdat nimetlerden mahrum edecek kadar gaflet ve dalâlete düşenlere insanlık namına acimak lâzım. Fakat bu nimet lerin hasretini çekenlerin ruhları o kadar Kararmıştır ki içleri bir salkım üzüm için titrediği halde gözleri kıt'alar, ülkeler fethetmek hırsı ile parlı- yor, Elindeki nimeti az görüp başkalarının lokmasına hasret çekenler için kayidlar vardır. Fakat tabiatin nimetlerin! tepecek kadar gözlerini ihtiras bürüyen ve kursağına gire »k bir lokmanın tahrib edecek silâha verenler için bu ve Düühi Cahil Yay AŞ m pm