12 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

12 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

ml! EZ eN Mahkemeler daha seri işler bir hale getirilecek Türk halkının Türk adliyesinden beklediği hizmetleri, yani adaletin seri ve kai'i surette tevzlini temin için kararlar alınıyor Adliye Vekilinin “Son Posta, ya beyanatı Adliye Vekili #ethi Okyar dün #ğle- den sonra adliyeye gelmiş ve. muhtelif| işler hakkında tetkikatta bulunmuştur. Müddetumumilik makamında gazete- cileri kabul eden Vekil, adli işler hak- kında şu beyanatta bulunmuştur: «— Münferid hâkimlik usulü için tet- kikatta bulunmasını Müsteşara söylemiş- tim. Bu tetkikat yapılmış ve neticesi a- lanmıştır. Mahkemeleri deha ser! işler bir hale getirmek, Türk halkının Türk adliyesin-! den beklediği hizmetleri, yani adaletin çabuk ve kat'i bir surette tevzii işini te- min etmek için bazı kararlar almak Üze- reyiz, Bu kararları şimdilik bütün tafsilâtile sizlere vermekte mazurum. Pasif korunma komisyonu dün toplandı Şehrin zehirli gazlerden korunmasına dair alınması kararlaştırılan tedbirlerin tetbik mevkiine konulması için dün de vilâyette bir toplantı yapılmıştır. Sabah saat 10 dan başlıyarak 13 e ka- dar devam eden bu toplantıda, General Hüsnü Kılkış ta hazır bulunmuştur. Sabahki toplantıda mevzuubahs olan meselelerin görüşülmesi bitmemiş oldu- undan, öğleden sonra tekrar toplanıl- mış. bu husustaki müzakerelere devam olunmuştur. « Pasif korunma talimatnamesinin tat- biki ile bütün kazalarda kaymakamlar, Gahiyelerde nahiye müdürleri meşgul 0- acak, her kaza ve nahiyede birer kömis- yon teşkil edilerek korunma tedbirlerini alacaktır. Komisyon, sığınma yerlerinin vaziyetini de tetkik ve kontrol edecektir. Müteferrik: o (| İstanbul Belediyesi İzmir fuarına iştirak edecek İstanbul Belediyesi, yakında açıla - cak olan İzmir enternasyonal fuarına iştirake karar vermiştir. Bu maksadla tetkikler yaptırılmak. tadır. Bu tetkikler sona erdikten sonra İuarda İstanbul Belediyesi namına ya pılacak pavyon vesair işler için ne ka - dar tahsisat icab ettiği anlaşılacak, derhal temini yoluna gidilecektir. Fuarda İstanbul Yerli Mallar sergi“ sindeki eşyaların bir kısmının da teş. © hir için alâkadarlarla temasa geçilecek tir. Fuarda tesis edilecek, belediye pav- yonunun gerek tanzimi, gerekse diğer işlerini tedvir etmek fzere bir heyet © de memuren İzmire gönderilecektir. Beykoz hayvan sergisi dün açıldı Beykoza bağlı Örmerlide açılması mu karrer olan ehli hayvanlar sergisi, Va. 1 ve Belediye Rels muavinlerinin hu- Zurile dün açılmıştır. Bu sergiye Beykoza bağl: bütün - köylüler hayvanlarını getirerek işti - Tak etmişlerdir. Teşekkül etmiş olan jüri heyeti ta. rafından sergideki hayvanlar birer bi. Ter tetkik edilmiş, en Iyi hayvanlar se- gilerek gahiblerine mükâfat verilmiş. tir. © © Öğleden sonra sergide hazır bulu - © nan zevata bir ziyafet verilmiştir. Liman hammallarının 16 bin lirasile iş dairesi meşgul oluyor Liman kara nakliyat hammallarının 16 bin Hrası hakkında Timanlar U mum Müdürlüğünce tetkikat yapıldı- ğını ve bu para İle bir yardım sandığı tesisi tasavvur edilmekte olduğunu yazmıştık. Bu mesele ile iş dairesi de alâkadar © olmuş ve müfettişlerden biri işin ma. — hiyeti hakkında tetkiklere baslamış - Bu tedbirler sayesinde herhalde söy- lediğim gibi, değerli, vakur ve kanaatine merbut, müslakim Türk hâkimlerinin bilhassa İstanbul gibi adl! işlerin pek te- reküm ettiği bir yerde Cümhuriyet adına duha çabuk adalet tevzi edeceklerine €- minim. Mahkemelerimizde meşru veya gayri meşru sebeblerle birçok işler talik edil. mektedir. Bu vaziyetin mahkeme karâr- İlarını senelerce uzattığı da malümdür ve İberkes bundan şikâyetçidir. Bu telik f- letini tedavi etmek ve bunu ancak pek makul kanuni sebeblere inhisar çitirmek emelimdir. Herhalde; 'Türk adliyesinin şerefini daha yükseklere çıkarmak içir elden ge- len gayreti bırakmıyacağımıza emin ola- bilirsiniz.» Yer sarsıntılırı devam ediyor Yer sarsıntıları devam etmektedir. Kandilli rasadhanesi evvelki gece hafif bir zelezele daha kaydetmiştir. Bu zelze- Jenin merkezi İstanbuldan 130 kilometre mesafededir. Zelze.e Ankarada da hisse- dilmiştir. Rasadhaneden aldığımız omalümata göre, birkaç gündenberi kaydedilmekte olan zelzeleler indifai değildir. kayması ve arazinin arzın merkezine doğru oturması neticesinde vukua gel- mektedir, Havalar serinledi Bir müddettenberi çok sıcak gitmekte olan hava dün serinlemiş ve dün sabah oldukça şiddetli bir poyraz fırtınası çık- mıştır. Birkaç gün evvele kadar gölgede 36 dereceyi bulan sükunet derecesi dün 25 e düşmüş ve öğle üzeri de hafif yağ- mur yağmıştır. Karadeniz ve Marmara denizlerinde de poyraz fırtınam devam etmektedir. Fırtma yüzünden bazı küçük merakib dün yollarına devam edememişlerdir. Şehir işleri: Süt fabrikası için yeni teklifler yapıldı İstanbulda yapılacak süt fabrikası için dün tayyare fle bir İngiliz firma” sından teklif gelmiştir. Bu tkklifte, fabrikanın inşaatı hakkında izahat ve rilmektedir. Bundan . başka İngiliz mühendisler birliğinden de bir teklif âlınmıştır. Mü bendisler birliği mütehassısları tara - findan şimdiye kadar dünyanın muh. telif yerlerinde 681 süt fabrikssı in - şa edilmiştir. Mühendisler Birliği, bir sene müd- detle fabrikayı çalıştırmayı da taah - hüd etmektedir. Şimdiye kadar yapılmış ve bundan sonra yapılacak teklifler uzun uzadı. ya tetkik edildikten sonra, en muvafık olan teklif kabul edilecektir. Şehrin et işi tetkik ediliyor Dahiliye Vekâdleti mahalli idareler umum müdürü Rükreddin Meşgul, dün Mezbaha işlerile meşgul olmuş, bu maksadla Belediyeye gelerek Be « lediye Reis muavini Lütfi Aksoy ve Mezbaha müdürü Servetin hazir bu * Tunduğu bir toplantıya riyaset etmiş. tir. Toplantıda Mezbahadeki et ve hay. van vaziyetile esaslı bir şekilde alâ . kadar olmuş, bu mesele etrafında u - zunuzadıya görüşülmüştür. Mahalli idareler umum müdürü, bu tetkikleri hakkında Dahiliye Vekili Faiz Öztraka izahat verecektir. Ayrıca Dahiliye Vekili Pazartesi gü nü zaman müsaid olduğu takdirde biz zat Mezbahaya kadar giderek, alâka - darları dinliyecektir. Tayyare piyangosu milli piyango idaresine devrediliyor Milli piyango idare heyeti reisi Nihad Ali Üçüncü, dün sabeh ekspresle Ahka- Tâden şehrimize gelmiş. ve Pipango Mü- dürlüğünde tetkiklere başlamıştır. Milif piyango idare heyeti reisi şehri- mizde Pazartesi gününe kadar kalacak tetkikler yapacaktır. Nihad Ali Üşüncü Pazartesi günü Ankaraya dönecek ve bu- râdaki tetkiklerinin neticesini idare he- yetine bildirecektir. Tayyare piyangösü- nun MiNi Piyangoya devir ve teslim mü- #melesi İkincitesrine kadar ikmal edile- cektir. - Tayyare piyangosunun yirmi yedinci tertibi Birinciteşrin da tamamlana- cak ve İkinciteşrinden itibaren piyango işleri yeni teşekkül tarafından idare olu- nacaktır. Küçük Nermin tekrar kaçırıldı Paylaşılamıyan küçük Nermin hâdise- sinin yeni bir safhaya girdiğini dün şe- hir tsbamızda bildirmiştik. Dün Nerminin annesi Fatma İlhan göz yaşları içinde adliyeye gelmiş ve çocu- | ğunun mahallebici Ali tarafından tekrar kaçırıldığını söylemiştir. Fatma İlhan bir taraftan icra dairesine müracaat etmek- le beraber, müddelumumiliğe de bir isti- da vermiştir. Kadın bu istidasında: Küçük Nermini komşularından Hay- ran ve Fatma adında iki kadınla terziye yolladığını ve Fenere gitmek üzere otu- rup beklerlerken mahallebici Ali tara. İ bildiriyor, kızın bülünup kend:sine iadesi isteniyordu. Müddeitumumilik bu istidâyı resine havale etmiştir. İcra dairesi Fatma İlhanın talebi üze- rine Nerminin bulunup kendisine tesi mi için icra memuru Taceddini bu işe memur etmiştir. | Dün #endisile görüşen bir muharriri. İmize Fatma İlhan: «— 12-13 gündür Nermin bana çok a- dai İsim sahlel annemsin. diyerek her daki- ka boynuma sarılıyordu. Ona güzel mavi bir se diktiriyor- dum ve İşte onun provası için de evvelki gün terziye yollamıştım. Keşki gönder- mez olaydım» demişi Tebligat harçları paraları mübaşirlere dağıtılacak Tebligat harçlarırndan teraküm eden | külliyetli paraların, tebligat işlerinin Posta İdaresine devri hasebile açıkta kalacak mübaşirlere tevzi “edileceği haber alınmıştır. Fabrikada çıkan yangın söndürüldü Dün Bakırköy mensucat fabrikasi bahçesinin bir köşesinde duran pamuk kırıntıları yanmağa başlamışsa da, derhal söndürülmüştür. Askerlik işleri: Piyade asteğmenleri çağırılıyor Beyoğlu Askerlik Şubesinden; 1 — Şubemizde kayıdlı piyade sınıfına mensub yalnız asteğmen (yarsübay) rütbeli olup asıl maaşları 25 lira ve da- ha yukarı olan devlet memuru yedek sübaylar 8 Eylti 939 günü © gün tali- me gönderilecektir. 2 — Bunlardan son terhis edildikleri #arihten bügüne kadar iki seneyi ta - mamlamamış olanlar dahil değildir. 3 — Bu şartları taşıyanların Ağustos 11 ve 13 nel Ouma ve Cumartesi günleri behemehal şubeye gelerek vaziyetlerini tesbit etmeleri Un olunur. * Beşiktaş Askerlik Şubesinden: 1 — 6 Eyiti 909 giinünde şubemize mensub piyade yedek asteğmenleri (aj görmek üzere kıt'aya sevkedilecek - leri, 4 — Hükümet bütçesinden maaşa - Isnlar mensub oldukları müesseseler - den musaddak mssş miktarını gösterir bir vesika ile 25 Ağustos 909 taribine ka- dar şubeye müracaatleri ilân olunur. | lışmuştı. «Anneciğim, anneciğim sen be-| Amerika Amerikadan son zamanlarda memleke- timize pek az mal gelmektedir. 5 Mayısta Ametika - Türkiye ticaret anlaşmasının mer'iyete girmesinden $son- ra ithalâtçılarımız gümrüklerde biriken mallarını çekmişler ve yeni büyük sipa- rişler vermişlerdir. Bunun neticesi ola - Tak Mayıs ve Haziran ayında Amerikaya gerek ihracat ve gerekse ıthalâtımız çok iyi gitmişse de, Temmuz başlarında bir- denbire düşmeğe başlamıştır. Alâkadarlar bu vaziyete sebeb olarak son zamanlarda Amerikanın Türkiyeden fazla mal almadığım, z birikmedi - dinden ve bâzı förmaliteler yüzünden Merkez Bankasının Amerikadan yapılan ithalâ* bedellerini geç tediye etmek mec- buriyetinde kaldığı için Amerikalıların mal göndermek istemediklerini ileri sür. mektedirler. Diğer taraftan Amerika ile yapılan an- aşmada otomobil, radyo ve diğer bazı maddeler gümrük resimlerinde ehemini- yetli tenzilâtlar olmuş ve Almanya başta olmak üzere Fransa, İtalya ve İngiltere e memleketimiz arasındaki ticaret an- laşmalarında en ziyade mazharı müsaade devlet kaydı olduğundan bu memleket- lerde Amerikaya yapılan tenzilâttan isti- İfade etmişlerdir. Almanya ile bilhassa İson zamanlarda ihracat ve ithalât mua - İmeleleri geçen aylara nisbetle hayli fazla jolmaktadır. İ Almanya memleketimizden mühim Yerin | £ndan çocuğun kucak'anıp kaçırıldığını | miktarda zahire ve ham maden almakta jve buna mukabil manifatura vesaire gön- | dermektedir. İ Yalnız İtalya ile son bir ay zarfında it- halât ve ihracat muamelelerinde hisse - dihir derecede bir azalma olmuştur. Bilhassa son günlerde İtalyadan mem- leketimize hemen hemen hiç mal gelme- Poliste Bir motosiklet otomobile çarptı İ Beyoğlunda Bursa sokağında bir İpansiyonda oturan İzmirli Süreyya İle arkadaşı Feyzi bindikleri motosık- letle Bahçekapı caddesinde süratle i « İlerlerken 1754 sayılı ve şoför Sadinin idaresindeki ootomdbile çarpmışlar «- dır. Otomobilin kapısile ön ve arka ça” murtukları parçalanmış ve kendileri de bacaklarından yaralanmışlardır. Yâ rallar Beyoğlu hastanesine kaldırı! - mışlardır. Üç kişi yedikleri yemekten zehirlendiler Binbaşı mütekaidlerinden Nuri Ok- İaydın, karsı Afife ve hizmetçileri İk- bal dün öğle yemeğini yedikten son” ra sancylanmağa başlamışlardır. Üçünün de yedikleri yemekten 2e- İhirlendikleri anlaşıldığından tedavi al tına alınmışlardır. Bir inek bir adamı yaraladı Rumeli kavağında oturan İbrahim, ayni yerde oturan bahçıvan Mehme - din ineği tarafından koluna tos vur - mak suretile: yaralandığından, hasta - neye kaldırılmıştır. eee s0 EN 0mm MEVLİDE DAVET Generali Galibin yeğeni, İyüzban Ritalin haremi, Halid, Şevket, Re- etin anaları Nuviyenin ruhuna ithaf edil- mek Üzere 15-b-498 tarihine müsadif Sal günü öğleden sonra Beşiktaşin oBinanpaşi camisinde okunacak Merlidi Şerife yakın - Jar, dostlar vesair din iardeşleri davet O- Yunur. TEŞEKKÜR Bergli oğlumuz Galataparay Lisesinden Habilin feci ziyaı münasebetile gerek cena- zesine iştirak eden, gerek telgraf ve mek - tubları ve lütüfkür ziyaretlerile kederimizi paylaşan dastlarımtm ayrı ayrı teşekküre teessürümüz mâni olduğundan gazetenizin tavassutunu rica ederiz. O. Bengisu allesi ile ticari münasebatımız azalıyor Son zamanlarda İtalyadan da az mal gelmekte olmasına mukabil Almanya ile olan ticaretimiz artıyor mekte ve buradan pek az mal gönderil « mektedir. Sovyetlere 500 bin kilo tiftik ve yapak ihraç ediliyor Limanımıza Sovyet bandıralı bir va. pur gelmiştir. Bu vapura 400-500 bin kilo kadar tif- tik ve yapağı yüklenecektir. Muhtelif #irmalar tarafından satılan 300 bin kil Anadolu malı yapağılar 52,5 kuruştan ve 50 bin kilo tiftik 115 kuruştan satılmış ve dün borsaya bu suretle tescil edilmiş» tir. İngilizlere tiftik mübayaa ediyorlar İngiltereden tayyare ile bir mensucafi İabrikasi mümessilinin gelmiş olduğunu yazmıştık. Mümessil İngilterede iken omübayaa ettiği ehemmiyetli tiftik partilerinin bur lunduğu depoları gezerek, tetkikler yap- mıştır. Ayni zamandı yeni partiler mü. bayaası için tetkik ve temaslara devam edecektir. Pirinç rekoltesi fazla olacak Tosya mıntekasından gelen haberler. de, bu sene pirinç mahsulünün İyi ve re- koltenin fazla olduğu ve bu fazlalığn yüzde 40 nisbetinde bulunduğu bildirik mektedir. Piyasada geçen yıl Tosya makinelen- miş pirinçleri 26-20,5 kuruştan satılmak- tadır. Almanyaya hububat satıldı Almanyaya arpa. yulaf ve bakla satış. ları devam etmektedir. İki gün zarfında satılan malların mik- tarı 125 ton yulef, 100 ton arpa ve 50 ton bakla olmak üzere, 275 tonu bulmuştur. Satışlar Bandırma ve Karabiga malla- rından ve dökme 3 kuruş 30 paradan ya pılmıştır. Deniz işleri: Foça Sahil Sıhhiye İdaresi lâğvedildi Foça Sahil Sıhhiye İdaresi, 22 Tem. muz tarihinden itibaran ilga edilmiş ve bu limanda gemilerin sıhhi mua « meleleri mezkür tarihten itibaren güm rük muhafaza teşkilâtı tarafından gö“ rülmeğe başlanmıştır. Bu liman gele « cek ve bu limandan hareket edecek gemilerin sıhhi muamelelerini yuka « rıda adı geçen memurluğa müracaat € dip yaptırmaları lâzan gelmektedir. Fakat bu memurluğun umumi hıfzış - sıhha kanununun mahsus maddesine tevfikan sıhhi resim cibayetine salâ « hiyetli olmıyacaktır. İngilterede üç küçük vapur yaptırılacak Denizyolları İdaresi İngiltereye 18 * marlanmak üzere olan muhtelif tipte VI yolcu vapurundan başka, şehir hat Yarı için üç küçük vapur yaptırılması" nı kararlaştırmıştır. Bu vapurlar Al. manyada yaptırılan Ülev ve Suat va” purları tipinde olacaktır. Maramesamasanan Müessif Vefat Konservatuvar alaturka kısmı eski ice ra heyeti azasından ve memleketin ta »« runmış musiki üstadlarından Süleyma * * niye camii şerili başmüezzini mevlidhaf Hafız Kemal Gürses dün akşam vefat ef” miştir. Son devrin en güzel sesli ve'en usul aşina okuyucusu olarak şark musiki âid“ minde eşsiz ve asil bir şöhret kazanan Hafık Kema), bilhassa klâsik tnusiki (s“ tadlarınım eserlerini bütün (Nüansları - ha) sadik kalarak muhafaza edebilmiş olan kıymetli bir şahsiyetti; ölümü, mu hiti için olduğu kadar Türk musiki âle“ mai için de büyük bir zıyadır. : * Hafız Kemalin cenazesi bugün Süley* maniyede Taşodalar sokağındaki evinde” kaldırarak namazı öğle zamanı Kati camisinde kılınacak ve Edirnekapıdaki aile kabristanına defnedilecektir. iz SSBESSŞ EYJLEREFE SESE ZEBEB.,