19 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

19 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Şehir Meclisi dün toplantılarını bitirdi Dünkü toplantıda elektrik, Tramvay ve Tünel işletmesinin bütçe ve İstanbul Şehir Meclisi dün V: iliği altında toplanmışlır. Geçen celse- nin zaptı okunduktau sonra Elektrik, "Tramvay ve Tünei işler: Umum Müdür- Büğü için iki mürakıb intihab edilmiştir. Murakıblıklara üçer yüz lira ücretle Zâ- bid Hançerlioğlu ile, Ekrem Top seçil miştir. 3710 numaralı kanunun 14 üncü maddesi mucibince mahkeme işlerine ko- Jaylık olmak üzere 40 ehlivukufun seçil mesine geçilmiş, riyaset makamının ma?- batası aynen kabul edilmiştir. İstimlâk takdir: kıymet komisyonları. Da seçilecek aza müzakeresinde İtirazlar yapılmıştır. Azadan Daimi Encümen azasından geçilmemesi ni teklif etmiş, fakat riyaset makamının gösterdiği namzedler aynen kabul olun- muştur. 'Tramvaylarda parasır seyahat çdecek- lerin miktarı kanunla üç yüze indirii- miştir. Üç yüz paso şöyle taksim edilmiş- tir: Bir Valiye, 74 Şehir Meclisi azasıra, İki vall muavinlerine, 1 mektubcuya, 11 kaymakamlara, 8 vilâyet sıhhiye müdür. * Müdürlüğüne, 10 Em- mutanına, 1 na. nafia mü. dürlüğüne, 1 seferberlik müdürüne, 10 fen işleri müdürlüğüne, 5 Belediya mu hasebesine, 1 sıhhet midürüne, 1 maarif müdürüne, 2 Belediye Belediye başhekimler Müddetumumiliğe, 1 A Müteferrik: rceza reisine, 5 İnhisarlar piyasaya yepyeni kolonyalar ! çıkaracak İnhisarlar İdaresi, hergün halk kolonya vesair alkollü kokulara rağbeti, arttıağım gözönünde tutara ucuz olarak ve cebde taşınmak Üzere piyasaya yeni tip zarif kolonyalar çı « karmağa karar vermiştir. Takas şirketi yeni dairesine taşındı Muvakkaten Ziraat Bankası binasın da çalışmakta olan Takas Limited Şir. keti bugünden itibaren İş hanındaki datresine nakletmiştir. Şirket faaliye. (ine burada devam edecektir. Şirket enterşanjabl memleketler için 70, İn. girtere için 77, Belçika 70, İsveç için 70 kuruştan takas primi satıcısıdır, Bakırköy avcılarmın müsabakaları Bakırköy Halkevi spor şubesi avcı. lar kolu, 20 Ağustos Pazar günü saat 9 da Veliefendi gazinosunda bü yılın ava başlamak gününün ataş müsaba - kaları ve av eğlencdlerile kutlulıya - caktır. n | Münaklât Vekili tetkiklerine devam ediyor | Zahid komisyona| 72, Holanda | kadrosu kabul edildi asliye ceza mahkemelerine, 18 müddelu- mumilik emrine, 1 icra reisine, 20 team. vay işletmesi emrine, i temizlik müdür- Kiğüne, bir baroya, 5 Belediye emrine, 7 Üsküdar Tramvay İşletmesine, 5 Deniz- yollarına, 9 Şirketi Hayriyeye, 2 Haliç şirketine, 4 Devlet Demiryol | nadolü ajansına, 18 yevmi T lerine (her birine 20 İstanbul Komi e başhekimlerine, | kam: emrine Vve-| eilmiştir.. İmar programı hakkındaki mazbata ©. | şu İzahatı vermiş-| «— Kazslara mütesaviyen yardım et- mekteyiz. Üsküdurin plânı tamamlanma. 1 için fara?! bir rakam koyduk. ile Unkapan: aras ç mil yon lira ayırdık. Burada yapılacak işler dokuz milyon liralıktır. Bu iş peyderpey | yapılacaktır. Belediyenin bakayada 12 milyon lirası | dır. Bunları tahsil İçin muvakkat bir Altı mfiyonunu tahsil ede. | y ve Tünel İşletmesinin bülçe ve kadorsu kabul e- dikten sonra Valı Meclisi şu sözlerle Deniz işleri: Liman amelesinin vaziyeti tetkik ediliyor Dün Limanlar Umum Müdürlüğün. dür Raufi Manyasın baş kanlığında şef ve enspöktörlerin işti. rakile bir toplantı yapılmış, limanın umumi vaziyeti ve bilhassa son za » manlarda uzun dedikodulara yol açan amele işleri Üzerinde — görüşütmüş, bunların kat bir şekilde halledilmesi| için alınacak tedbirler tesbit edilmiş. tir. Bugünden itibaren bir enspektör 14. mandaki bilümum amelenin vaziyeti. ni tetkik etmeğe başlıyacak ve tetkik. Ter sonunda hazırlanacak raporla 1. cab eden ıslahata geçilecel Bir amele vapurdan demir çıkarırken yaralandı Şamandıraya bağlı İngiliz bayrakiz Bosmuyo vapurundan demir çıkarmak! ta olan tahliye amelesinden Zeynel bir demirin düşmesile vücudünün muh telif yerlerinden yaralanmış ve teda- Yİ altına alınmıştır. | Münakalât Vekili mon mü essezatında tetkikler esnasında Münakalât Vekitimiş Ali Çetinkaya dün de Itmandaki tetiliklerine devam et- miş, İman riyasetine gelmiş, ovada uzun bir müddet kalarak, İstanbul limanının umumt vaziyeti etrafında alkadarlar- dan izahat almıştır. AH Çetinkayanın bugün de tetkikleri. ne devam etmesi beklenmektedir. İran 14 yaşında All, Bugün merasimle adalara su verilecek İstanbul Vali ve Belediye Reisi Lütf Kırdar Adaları suya kavuşturmuş bulun- maktadır. Bu münasebetle bugün Adada Maden tarafında kumsal mevkiinde su terfi istasyonunda bir merâsim (yapıls- caktır. Merasimde Dahiliye Vekili Fak Öztrak, Vali Lütfi Kırdar ve davetliler bulunacaklardır. Kadeş vapuru bu hafta geliyor Mersin tipi vapurlarımızdan Kadeş va- İpurunun inşaatı bitmiş, yola çıkartılmış- tar, Vapurdan dün alınan bir telsizie Ce- *İ belittarık boğazından geçmekte olduğu bildirilmiştir. Kadeş altı güne kadar limanımıza gel- miş bulunacaktır. Bundan evvel de yaz- dığımız gibi Kadeş, gerek Etrüşk gerekse diğer bazı vapurlarda görülen naksan- lar gözönünde tutuarak yapıldığı İçin, mükemmel olduğuna şüphe edilmemek- tedir. Maamafih vapur geldikten sonra Tır. handa olduğu gibi mütehassıs bir heyet tarafından tecrübeleri yapıldıktan sonrâ, seferlere konuacaktır. Basın Birliğinin tebliği Basin Biyiği İstanbu) mıntakasına jaza kaydedileceklerin nazarı dikkatine Basın Birliği İstanbul muntakam idare heyeti relsliğinder: Basın Birligi kanını nun birinel maddesi mucibince Birliği teş - kil 6den azadan İstanbul Viülâyeti dahilinde bulunanların azalığa müracnatleri için ko- nan ve gazstelerle ilân edilmiş olan bir ay- hk müddet 31 Ağustas 1980 tarihinde niha- yet bulmakta; Kanunun Ikinel maddesi mucibince aza yamlması meeburl olanlar ilân edilen müd-| det içinde müracaat etmemiş bulunurlarsa | bunlar meslekte çalışmaktan menolunacak, memnulyet hilâfma hareketle çalışan ve- ya çalıştıranlar hakkında (25) liraya kadar İpara cozunna hükmedilecek, tekerrüründe bu csza Iki kat alınacaktır, Basin mensublarma tekrar arzederim. Poliste : Tramvaydan düşen bir çocuğun kolu kırıldı Galatada Mandıra sokağında otu - Fındıklıda tram - vaydan düşmüş ve sağ kolu kırılmıştır. Yaralı çocuk Beyoğlu hastanesine kal. İdırılmıştır. İli kumarbaz yakalandı Dün Süleyman ve Esad adında iki kumarbaz, Zeyrek caddesinde Mus - tafanın kahvesinde kumar oynarlar İken alâkadar memurlarca suçüstü ya. kalanmıklar ve adliyeye teslim edil mişlerdir. BECKY DEĞALO İN KİNO ALFANDARİ nişanlandılar İstanbul, Ağustos 1939 Hergün biraz daha kuvvetlenen... Her an tekâmülün son icadlarile bezenen LÂLE Yeni Sezon hazırlıklarına başladı. EGE TİYATROSU Nurettin Gençdur ve arkadaşları Be akşam Mnden tabela tiy tiyatrosunda Kızılay menfaatine SÜNNET DÜĞÜNÜ Sez - Hokkabaz - varyete - temeli Raşid Rıza - Ertuğrul Sadi Tek Tepebaşı bahçesinde Bu gene SAÇLARINDAN UTAN Vodvil 4 perde YAZAN: Mabed Vasari en müsmir Ticaret Vekili takas işle (Baştarafı 1 inci sayfada) vaziyeti, ihracat hareketleri, kooperatit- ler, teşkilâtlandırma işleri ve vakit bu- lursam üzüm ve incir istihsal mıntakala- rında süratle tetkikatta bulunarak döne- ceğim. Tetkikler Dün, Miotaka Ticaret Müdürlüğünde bir müddet meşgu oldum. Kadrosuna Vekâletin bütün leşkilâtını alan ve yeni bünyesi itibarile geniş bir m. i eden Mıntaka Ticaret Mi tün hareketlerini ve ihtiyaçlarını, Mm- taka Ticaret Müdürü ile birlikte gözden geçirdik ve bazı kararlar aldık. Öğleden sonra, muvakkat bürolarını İstanbul Ziraat Bankasında kuran ve ka- rarnameye müsteniden üç büyük milli bankamızın iştirakile. teşkil olunduğunu evvelce yazdığınız «Takas Limited Şir- ketis nde uzuu müddet meşgul oldum. Fikir teatisi yaptık. Bugün de gene Mın- taka Ticaret Müdürlüğünde meşgul ol- duk. Ticaret Odasındı mühtelif mevzu. lar etrafında arkadaşların mütaleaları ü- zerinde müzskereler y Bilâhare zâhire borsasında borsarın me tarz etrafında alâkadarlardan omalümat al dım, Ticaret sarayı Bilmünasebo söyliyeyim: İstanbulda bir ticaret sarayı inşası hakkındaki ta- savvurları, Ticaret Odasının elinde €s0- #en mevcud nakdi imkânlara ve bu im- İkânların temin edeceği kredi vesâitıne de İdayanarak süratle tahakkuk ettirmek ve Eminönü meyda süsliyecek © şekilde arsa tefriki için, Ticaret bul Belediyesi nezdinde si satta bulunmak suretile filiyata mesine karar verdik, Takas işleri — “Takas muameleleri ve hakkında neler düşünülüyor? — Takas ltd. Şirketi, hem makta olduğumuz tedbirlerin tatbikatını süratle ifa etmek, hem çok mühim olan bu mevzu özerinde şimdiye kadar müte- ferrik ve başıboş bir tarzda cereyan eden muameleleri tanzim ihtiyacından doğ- muştur, Aldığım malümata nazaran, Takas Li- mited Şirketinin teşekkülü, ithalâtçıları« mizi memnun ettiği gibi, hususi takas yo- geçil- tedbirleri .İlile kapatılmak üzere bankalar tarafın. dan âçilan akreditifleri daha emniyetle kapatmak imkânını temin ettiği için mil M ve ecnebi bankalar tarafından da iyi karşılanmıştır. İhracatçılar ie takas komisyoncuları, şirketin faaliyete başladığı fik iki üç gün İzarfında vaziyeti tereddüğie karşılamış- larsa da, şirketin geçen halta sonunda ta. kas prim nisbetlerini tesbit etmesi Üze- rine, fnaliyet tarzı, gerek İstanbul ve ge- rek İzmir ihracatçıları tarafından mem- İnuniyetle karşılanmıştır. Takas Limited Şirketinin ilk tesbit ettiği fiatlar, faaliyo- te başladığı günkü fiatlardan iki (A beş yeni al.| Ağustos 19 Pazarlıksız satış kanunu bir surette tatbik edilecek , iç ve dış ticaretimiz bira fiatleri ve ticaret sarayı hakkında mühim beyanatta bulundu Vekil İzmir fuarını açmak üzere İzmire gidiyor ganize edilmesine muvaffakiyez hâsıl ol- muştur. Tadilât Ticari mübadelelerimizde, anlaşmamız olan ve olmıyan memleketlerle cari «tas kas» usulünün ehemmiyetini evvelce t6- barüz ettirmiştim. 'Tacirlerimizin, dün olduğu gibi bugün de serbest takas muğ* melelerile uğraşan kimselerin ve Takas Limitedin kolâyca çalışabilmelerini © te» minen, takas muamelelerini tanzim eden ve talimatnamelerdekı hükümler dolayı. sile tatbikat zorluklarını mucib olan bi takım teknik cihetler üzerinde de ehem- miyetle tevakkuf ettik ve bunları tadi) eden tedbirleri süratle aldık. Bu tadilâf metinleri dündenberi elâkadarların elin» de bulunmaktadır. Teknik kolaylıklar — Bu teknik kolaylıklar ne gibi şey- lerdir? — 2/8099 sayılı kararnamenin kine dair olan talimatnamenin maddesinde mevzuubahs ihraç değiştirilmesindeki zorluk, yeni tadilâtla önlenmi; Bu suretle, talebnamede Dis dâyeten gösteriler ihraç mâlinın kısmen ihracı halinde da İ, mütebak kısmının fili ihraç mu evvel değiş tatbi- od malının Tüm alduğu bel gösterilen firm ya firmaların bir daha değiştirile ği hakkındaki fazla takyidkâr hüküm, bundan böyie alâkadarların müracaat ü- zerine takas ietkik lerince o veya Cümhuriyet Merkez Bankasınca değişti. rilmesine im verilmek suretile souple > İbir mahiyet almıştır. tte, tale e verildiği aalüm olmyıan aların bilâ» hare isminin tayininden sonra, herhangi bir ihtiyaç halinde dahi değiştirilmemesi yeti zorluğu da, yeni tadil ile iza'e edilmiştir. Tatbikatla uğraşanların ver- dikleri izahat ile de tei ettiği veç hile, bu da muâmelâr için pek büyük bir kolaylık temin etmiştir. Piyasada ferahlık Diğer müh'm bir noktada, bir sene zarfında tekemmül ve intaç ettirilmemiş bulunan takas muamelelerinin, tasfiye edilebilmelerini temin için 940 senesi bi- dayetine kadar bir zaman tâyin edilmiş olmasıdır. Aldığım intibaa nazaran, bu tedbir piyasada büyük bir ferahlık temin etmiştir. Nakid veya teminat iile mübadelâtın maruz kal. ler arasında, tetkiklerimiz esnasında muttali olduğumuz diğer bir nokta da, ihraçian evvel ithalâtta, ithal eşyası üzerinden ağır bir tazyik yapan nakid veya teminat mektubu vaziyetidir, Kısaca bunu şu şekilde izah edeyim: Bu kabil ithalâtta, ithaj eşyasının çıkarıls- bilmesi için bilfarz 100 liralık bir malın vesaikini, muamele yaptığı bankadan ala- bilmek için, ithalâtçı, bu 100 lirayı bu bankaya yatırmakta, buna ilâveten de puvan daha düşük olmuştur. Gerek alı- nan umum! tedbirlerin neticesi ve gerek yirketin muntazam müdahale ve tesirle. rile, primlerin yavaş yavaş düşerek nor- mal seyrini ve seviyesini alacağına kana- atimiz vardır. Muvaffakiyetler Yeni bir teşekkül olan Takas Limfted Şirketi çok süratle vücude getirilmiştir. Şirketin doğuşundan ancak bir hafta on gün gibi ks bir zaman geçtiği halde yaptığım tetkiklere göre, işin çok girift ve ağır olmasına rağmen, bu işlerine or- Bayan ayni kıymette bir parayı nakid ve temi. nat şeklinde Merkez Bankasma yatır. maktadır. İhracatın tevsikine kadar bu külfet ithalâtçının Üzerindedir. Buna bir de takas primi flâve olunursa (gümrük vesalr masraflar hariç) ithal eşyası Üze- rine çöken mükellefiyetin derecesi an- Jaşılır. Bir kararname mevzuu olan bu mese- le üzerinde ehemmiyetle tevakkuf et- mekteyiz ve lâzım geler tedbirleri de a. lacağız. (Devamı 5 inci sayfada) Bu Akşam Suadiye Plajında Safiye ile beş kişilik maruf simalardan müteşekkil saz heyeti Ayrıca zengin varyeteler. Duhuliye yoktur.