19 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

19 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 5

İİ 3 YA HABERLERİ Adana halkı bir türlü Bigada hayvan hastalığı içecek su bulamıyor Orta halli kimseler yüz kuruş verip birer damacana memba suyu alabiliyorlar, fakir halk ise kireçli kuyu suyu içiyor Adanadan güzel bir görünüş Adana (Hususi) — Adananın şehir su- yu tesisatı, bu tesisatı yapan şirketle be- lediye arasında hâsıl olan ihtilâf dolayı - sile geri kaldı. Halk, şehir suyunun bir an evvel te- min edilmesini gözlemektedir. Orta halli halk damacanası 100 kuru- ga olan memba suyu kullanmakta, vakti olmıyanlar da kireçli suların: içmektedir. Adanadaki üç memba suyu sahibleri bir şirket vücude getirdiler ve bu suretle eskiden 70 ve hattâ 60 kuruşa kadar sa - tilan memba sularının damacanâsını 100 kuruştan satmağa başladılar. Halk bu vaziyetten çok müştekidir. Belediyenin, memba suyu (flatlarını tesbit etmesi pek zaruri bir mevzu ha » Xinde bulunuyor. Çukurova buğdayının istihlâk çareleri düşünülüyor Adana (Hususi) — Çukurovanın yerli buğdaylarının, diğer bölgelerimiz buğ - dayları gibi revaçta olmaması yüzünden çiftçilerimizin zarar görmekte oldukları ötedenberi iddia edilmekte di. Binaenaleyh bu buğdayların istihlâki çareleri düşünülmektedi: Bu hususta Adana belediyesi, Mersin, Tarsus, Ceyhan belediye reislerini Ada - taya bir toplantıya davet etmiştir. Bu davete belediye reisleri muvafakat ceva- hi vermişlerdir. Tetkik ve tahkik neticesi, bulunan for- müle göre, yerli buğdayların Mersin, Tarsus, Adana, Ceyhan gibi kalabalık şe- hirlerde sarfedilmesi lâzımdır. Bu formülü ilk olarak Adana beledi - yesi tatbik edecektir. 181 genç doktorumuz Adanaya gidiyor Adana (Hususi) — Aldığımız malü - mala göre şehrimiz sıtma enstitüsünde kurs görmek üzere İstanbuldan 4 Eylül de şehrimize 181 yeni doktorumuzdan müteşekkil büyük bir kafile gelecektir. Genç doktorlarımızın 81 i sivil, 80 1 askeri Tıbbiyedendir. Sıtma enstitüsündeki kurs bir buçuk ay devam edecektir. Kursu müteakib doktorlar vazifeierine tayin edilecekler. dir, Adana Halkevi azalarının köy gezileri Adana (Hususi) — Bir temsil vermek üzere İncirlik köyüne giden Adana Halk- levi temsil kolu bugün köyden dönmüş - tür, Gençler, Kanun adami ve Tavsiye mek tubu adlı iki temsil vermişlerdir. Bu temsiller açık havada yapılmşı ve bu mu- hitteki binlerce köylü temsili seyretmiş- lerdir. Adana Halkevi, köy temsillerine de - vam edecektir. Yaz boyunca Adananm büyük köyleri gezilecektir. İl Manisa Çobanisa köyü mektebi açıldı ) ——— " yeniden başgösterdi Biga, (Hususi) — Aylardanberi buradaki çatal tırnaklı hayvan - larda mevcud olan ve tedavisine gayret edilen şap hastalığı bugünlerde biraz azalmışken bazı köylerde bu has talık yeniden belirmiş ve hükmünü İcra- ya başlamıştır. Bu yüzden şehir panayırı kurulamadı- ğı gibi birkaç aydır hayvan pazarı dahi olamamakta ve bu hal halkın nakliyat * lerine bir hayli sekte iras etmektedir. Şehre hastalıklı öküzler sokulmadığı için, köylü - az çok - satacağı hububatı kendi #rabasile götürememekte, satacağı kar- puzu iskeleye kamyon veya beygir arâ- basile nakletmek külfet ve masrafına kat- lanmaktadır. İzmir tramvay şirketi ile işçileri arasındaki ihtilâf halledildi İzmir (Hususi) — Tramvay Şirketile işçileri arasındaki ihtilifi tetkik e - den ve Vali muavininin başkanlığın - da bulunan hakem kurulu bu ibtilâfı halletmiş ve kararını vermiştir. Yalnız işçilerin geçmiş zamana aid fazla me. gai talebleri, hakem kurulunun salâ - hiyeti haricinde görülmüş ve işçilerin bu haklarını isterlerse bunu mahke - me yol'le .aramalam lâzım geleceği kararlaştırılmıştı Bir tarih profesörü Ad'nada tetkikler yapıyor Adana (Hususi) — Macar tarih p-ofe- sörlerinden Âlim Can Tagan Macaristan- dan Adanaya gelmiş ve tarihi eserler üzerinde tetkiklere başlamıştır. Prof, Âlim Can Tagan üç ay kadar böl- gemizde kalacak ve mintakayı tamamen gezecektir. Profesör ayni zamanda Türk - Macar erk münasebetlezi üstünde ehemmiyetle etüdler yapmaktadır. Konya meb'usu Osman Şevki Karamanr'a Karaman (Hususi) — Tetkikatta bu - lunmak üzere gelen ve Parti binasında misafir edilmiş olan Konya meb'usu dok- tor Osman Şevki Uludağı kaymakam ve- kili İbrahim Aykun, Parti başkanı Ah - med Şen, belediye reisi Ziya Göncü, Halkevi başkanı Bayan Fevziye Gürkan ziyaret etmişler ve uzun uzadıya görüş - müşlerdir. Dr., Halkevi salonunda saat 11 den itibaren halkla tema ek halkın dileklerini, derdlerini, şik lemiş, muhtelif mevzwar üzerinde Manisa (Hususi) Okumağa karşı büyük bir alâka mevcud- far. Bu yüzden köyde köylünün alâka ve Yardımı ile bir köy okulu yapılmıştır. Üç bin küsur liraya çıkan bu mekte - bin #ki bin küsur lirası köylüler tarafın- — Çobanisa köyünde dan verlimiştir. Mektebin açılışı Edirne imeb'usu ve Burdur bölgesi parti müfetti. şi Osman Şahinin iştirakile (yapıl. mıştır. Resim açılış gösteriyor, töreninde ( bulunanları görüşme! ve lüzümlu no mıştır. Dileklerin böşla geleni su ve kül- tür işleridir. Adanada bir garsona elektrik çarptı Adana (Hususi) — Bugün Adanada fe- ci bir kaza oldu. Şevket adında bir ada- mun lokantasındr garsonluk yapan Ali oğlu Mustafa bir lâmbanın ampulünü de ğiştirirken elekırik cereya tır, Cereyan, Mustwayı İcna halde sars- muştır. Kazaya uğrıyan Mustafa tedavi altına alınmıştır. İzmit sıhhat müdür'üğü İzmit (Hususi) — İzmit sıhhat müdü- rü Dr. Necmettin Elâzığ sıhhat müdür- lüğüne terfian tayin olunmuştur. Vilâ - yette çok sevilen Dr. Necmettinin bura - dan ayrılışı teessür uyandırmıştır. Yerine Sivas sıhhat müdürü Dr. Şerit tayin e - dilmiştir. Pazar Ola Hasan Bey Diyorki: — Adamı görsen Hasan Yı sevinç içinde. ... bira fiatları ucuzladı di- ... Nerede ise çıldıracak... Hasar Bey — İçki tarifesi. ni değiştirmemiş bir gazino sahibinden mi bahsediyorsun azizim?. | tel na kapılmış») Pazarlıksız satış kanunu en müsmir -bir surette tatbik edilecek Ticaret Vekili takas işleri, iç ve dış ticaretimiz. bira fiatları ve ticaret sarayı hakkında mühim beyanatta bulundu (Baştarafı '4 üncü sayfada) Ticari mübadel — Mübadeleeri koisylaştıracak başka De gibi tedbirler düşünülüyor? — Umumiyetle, ticari münasebetleri- mizi kolaylıkla ve geniş bir surette ya- pılabilecek bir şekilde tanzim etmek, he- defimizdir. Kolay olmıyan ve zaman i$- tiyen bu büyük mevzua her cepheden girmiş bulunuyoruz. Ticari politikamız tariikile, aniaşmalar kanalından, bu hu- susta esaslı teşebbüslere giriştik ve gi- rişmekteyiz. Bazii ın neticeleri alın- mak üzeredir. Diğerlerini de metodla ta, kib ediyoruz. Ayrıca anlaşmamız olmıyan memleket. | lerle, kompa yun dediğimiz, takasa is- tinad eden muamelât hacmin! arttıracak | ve mübadeleteri kolaylaştırmağa çok ya- rayacak olan müh'n birkaç tedbirimiz pek yakında alınmış bu unacak ve piyasa bundan haberdar edilecektir. Bu cümle- den olarak ayni mahiyette aldığımız bir tedbir yarın slâkadarların ıttılama arze- dilecektir. Mısırla ticaretimiz Mısırla aramızdaki ticari mübadelele- rin inhitata gitmesi ehemmiyetle nazan dikkatimizi celbetti, Ankaraya gelen İs- kenderiye ticaret ataşsmizin de yaptığı etüdleri gözden geçirdik. Mısıra eskiden geniş mikyasla ihraç edücn ve bugün ta-| mamen durmuş bir halde bulunan mem- leketimiz mallarının ihracını tahrik ede- cek âcil tedbirler aldık. 2/8273 sayılı ka- rTarnameye istinaden yapılan ikıne: al da zikri geçen ve fakat pek mahdud olan mallarımız arusıns; Fındık, antep fistığı, kuru üzüm, mah- lep ve maden âuları ilâve olunduğu gibi börülce, nohud, fasulya, bilümum kuru sebzeler, anason, kimyon, palamut hülâ- ses, mazı, sumak, çam fıstığı, kereste (travers dahil il) k incır, ceviz ve ii, salep, badenu ve içi, çam fıstığı ilâve, edilmiştir. İç £i mız Misir alıcı fiatlarına| intibakı »n edecek ve Misra Satış imkânını vücude gerirecex olan bu ted-| birimizden çox müsbet neticeler bekle- mekteyiz. Suriye ve Filistinle mübadele leri yen mübadelelei mevki alacak olar S5 mübadelelerimizi mahallinde » mühim bir ve Filistinle 2 ticaret ata- şesi bu marşeleri tetkike memur edil miştir. Ayni zamanda diğer bir takım mem- leketlere ihracatımızı kolaylaştıracak ve Yarımızı arttıracak tedbirleri ye kısa biri zamanda piyasanın ıttılama çalışacağız. Pazarlıksız satış — İç ticaret) tasllük eden işlerle de iştigalimiz, İstanbuldaki © çalışmaların arasında mevki almaktadır. Biraz malü- mat lütfeder misiniz? — Bâzı güzeetlerde pazarlıksız “satış kanununun ilga edileceği yolunda haber- ler intişar etmiş ve bu haberlerin tesiri altında tüccar ve esnafı kanun hükümle: rine riayette gevşekliğe sevkeden bir ha- leti ruhiyenin hâsu olmağa başladığı na- vazetmeğe zarı dikkarimizi celbeylemiştir. Evvelce eme fırsatım bulduğum gibi, pazarlıksız satış kanunu tatbikatı, dalma müşahede ve tetkik mevzuu ol- maktadır. Bununla beraber, bü tetkikler, mezkür kanunun en müsm'” bir surette tatbiki imkânlarını bulmaya mâtuftur, Tatbika. ti gevşetmek için hiçbir sebeb mevcud değildir. Esasen mer'iyetini muhafaza et- tiği müddetçe, bu kanunun ayni ciddiye$ ve ittirad ile tatbikinden tabii bir vey ye tur. Binaenaleyh kanunun tatbikinde, dave organları tarafından herhangi bt gevşeklik veya müsemaha (gösterilecek değildir. Bu noktayı tüccar ve esnafımı zın böylece bilmeleri Jüzumludur. Zabıt varakaları süratle intaç edilecek Dün ziyaretine gittiğim İstanbul Va- Wisi Lütfi Kırdaria da bu mevzu “trafın. da görüştüm. Temas ettiğimiz noktalar. dan biri de tutulan zabıt varakalarınmn süratle muamciey» konması ve intacı me selesidir. Cezai hükümlerin müessiriyeti bakımından bu noktanın ehemmiyeti ma- Iümdur. İstanbul Valısi Lütfi Kırdar, bu hu- susta icab eden tedbirleri almış bulun- maktadır. Bu işe memur ettiğimiz İstan. bul Mmtaka Ticaret Müdürlüğü teşkilâ. tı, Belediye teşkilâtilç sıkı bir irtibat te- sis ederek mesaide bulunacaktır. Bira fiatları — Hükümet bira fiatlarında, yarım Jit- relik şişeyi 30 kuruştan 16 kuruşa indir- mek suretile Z 49 nisbetinde bir tenzi- lât yaptı. Bu kararın tatbikatında bira. hanelerdeki fiatlarm dâ ayni nisbette *n- dirilmesi lâzm gelirken bu cihete gid memiş sadece ucuzlarma derecesinde fta larda tenzilâç yapılmıştır. Efkâri umu. miye bu tatbikatı yanlı; görmektedir, ne dersiniz? — Benim de nazarı dikkatim: &elbetti. Kanaatimce hükümetin yaptığı tenzilât nisbetinde birahanelerin de tenzilât yap» maları lâzım gelir. Bunun hilâfhina bir karar olacağım tahmin etmemekteyim, Varsa tabiatile ve süratle tashih edilmek iktiza eyler . Musso'ininin hazırladığı sulh plânı ta mamlanmış! (Baştarafı 2 nci sayfada) O, hülâsasını yaptığım bu &kri izah ederken öyle hir dil kullanıyor, öyle şey- ler söylüyor ki, ben derhbnı Nazi teşkil tnın bü yeni Viyanalı politikacıya neler söylemiş olduğunu tam bir vuzuh ile gö- rüyorum. O, kim bilir, teşkilâtn hangı merkezindeü he suretia teminat almıştır; Sulh teminatı, O teminata istinadendir ki, çok şey bilen ve hattâ her şeye vâkıf! bir siyaset adamı tavrile Macar dostuna! tavsiyelerde bulunuyor. Nazizm ve faşizm, mutlaka etraflarına, mensublarına bu teminatı vermeğe mec. burdurlar. Çünkü, halk, harb:, ancak hiç bir suretle içtinab imkânı olmıyan bir zaruret halinde kabul edecektir. Bunu herkes biliyor, * Gerek Almanya, gerek İtalya, şimdi| tamamen anlamış bu.unuyorlar ki sulh çülük silâhını kâmilen rakiblerinin el -| lerine terketmiş olmakla büyük bir hata| işlemişlerdir. Bu silâhi, hiç olmazsa mü - savi kudrette kendilerinin de kullanma - ları lâzımdı. Zannedersem, Mussolininin hazırladığından bahsedilen * sulh pini, daha ziyade bu maksadla tertib edilmiş bir şey olacaktır. Bu itibarla, ona «si çulük fikri. etrafında Mihverin yaptığı bir mukabil taarruz olarak bakmak ka - bildir. Hakikatte, milletler arasında bu- günkü emaiyetsizlik hüküm sürdüğü müddetçe, dünya işlerinin het hangi bir sulh plânile düzeltilebileceğine kani o - lanlardan değilim. Her sulh sözü, her harb tehdidi gibi, dönüp dolaşıp muay - yen bir hedefe varmak için muayyen bir . siyasetin kullanmayı münasib gördüğü bir silâhtan başka bir şey değildir. Sağ- lam sinirli ve geniş şuurlu milletler, ne harb tehdidlerine pabuç bırakacaklar, ne de sulh iddialarına - veyahud plânlarına . karşı gaflet göstereceklerdir. Dünyanın ve hayatın yülnz mücadeleden ibaret ol duğunu, herkesle beraber biz de iyi bil meğe mecburuz: Harbds mücadele, sulh te mücadele, Hem manen mücadele, hem de maddeten mücudele,.. Muhittin Birgen it 3 “