29 Ağustos 1939 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

29 Ağustos 1939 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 14

İdi 14 Sayfa nemini laa İinğümin se ak nt 4 SON POSTA «Son Posta» nın tefrikası: 3 Yazan: Martha Richard Çeviren: Hatice Hatib eşi yüzlü casus Diye sordu. Ona bakıyordum. Kor. kudan adeta dilim tutulmuş gibi idi. O benim cevabımı beklemeden sözüne devam etti; — Size burada tesadüf ettiğim için son derecede memnunum. Size ihtiya- cım var. Mesele çok acele ve mühim - dir. a hemen bir randevu veriniz! Ben hâlâ ona bakıyor ve bir kelime telâ'tuz edemiyordum. Fakat dum. Acaba bu hisde hayatımı kurtar. dığı n kendimi ona borçlu buldu - ğumdan mı idi? hayır. Bu, sadece ca. Suslu#un yeniden içimde uyanmıya başlamış olmasından ileri geliyordu. Emretmiye alı resi, bendeki bü- tün kuvvetleri öldürüyordu. Bir an içinde bende mes'ud bir aile kadının. dan eser bile kalmamış gibi 1d. Harb esnasında yaptığı en karanlık işler meş. en bir casus kadından başka bir sey değildim. Halbuki şimdi harb! yoktu! Neden bu emreden sesin kar - şısında irademi kaybediyordum? Rod. weli mütemadiyen konuşuyordu. Onda dehestli bir irade kuvveti vardı. Kar. şısında adeta Hasta gibi idim. O, ben- den hiç cevab beklemedei, masanın üstüne, ikimizin arasına kir mektub koymuştu. — Mademki Londraya avdet edi - yorsunuz, dedi. Bu kâğıdı beraber 2ö- tü Gitmeden evvel bunu kime vereceğinizi size haber veririm. Red makamında başımı sallamıya gayret ediyordum, hayır bu işlere baş- lamak istemiyordum... Başlamıyacak - tum... Hür ve mes'ud yaşamıya ihtiya. crm vardı! Elimi uzatıp kâğıdı: oradan almadım. Kâğıd, hâlâ orada duruyordu. Fakat uzaktan kocamın bize yaklı nı görünce, bilâihtiyar seri bir hare « ketle kâğıdı kapıp çantama attım. A. caba neden, bö; istmiyerek bu müt. hiş adamın şüvermiştim? Buna rağmen, casusluk rolüm beni yeniden alıyor, beni bir mahpusa çeviriyordu. Rodweli bizden ayrAlıktan sonra kocam bana ondan bahsetmiye başla - mıştı. Her zarsnn gayet sakin olan ko- can; casusluk bahislerinde son derece- de hevecanlanırdı. Halbuki benim bütün emelim bu #arzda bahisleri daima uzaklaştırmak. tı, Jim Rodwell çok eski zamandanberi Entellicen Servisten idi. Büyük bir kimya fabrikasında mühendisi. Hrsusi surette bir takım keşiflerle meşguldü. Kocam: — Kendisini harbden çok evvel tanı- mışlım, diyordu. O zamanlar petrol üstüde çalışıyordu. Harb esnasında Entellicens Servis hesabını Asturie madenlerinde çalışi makta idi. Ona, İspanyada hiç tesadüf etmediniz mi? — Oh, dedim. Bilirsiniz ki o sene. lerde İspanyada çalışan pek çok casus vardı! — Her ne ise, zavallı çocuk yeni bir gaz ararken bu hale geldi. O, tahsilini Almanyada yapmış diduğu için, bir Alman ismi takınarak kendisini I. G. “Farben İndustrieye aldırttı. Burası Al. manyada kimvevi müstahzerat yapan meşhur ve nüfuzlu bir firmadır. İlkön. ce yeni Phosgâne gazini keşfeden dok. tor Stolzenbergin lâboratuvarında ça. lıştı. Sonra Oppdu da, İ.G. Farben fabrikalarından birine yollanıld&. İşte orada bir sır olarak sakladığı yeni gazı ile meşgul olmıya başladı. O zamanlar. da bu gazden tahaffuz için henüz hiç bir maske meydana çıkarılmamıştı. Bir tecrübe esnasında iştigal neticesile vü zü ve elleri yandı. Keşfettiği gazin Yik kurbanı kendisi olmuştu. Yüzü gö. gü böyle feci bir surette değişmiş ola. rak, keşfi ile beraber İngiltereye av. det etti, * Birkaç gün. yanık yüzlü adama gör. artık! irademin beni bıraktığını hissediyor -| » böyle kolaylıkla dü.| meden geçti. Çantamda vermiş olduğu mektubu saklıyordum. İlk görüştüğü. müz zaman bunu kendisine iade etme. ği niyet etmiştim, Eminimdim ki nere. de ise,Londradaki o meçhul kimsenin adresini vermek için yeniden karşıma çıkacak, ve beni esrarengiz plânlarına sürüklemek istiyecekti. Maatteessüf artık Bükreşteki rahat ve saadetim altüst olmuştu. Jim Rod. wellde tesadüf etmek korkusile, artık sokağa bile gayet seyrek çıkmıya baş. lamıştım. İste bir gezinti esnasında ona Calâa Victoriside tesadüf yahi bir şoför tarafından idare olunan büyük sar, otomobilinde idi. rür görmez her zaman siyah eldivenle örtülü elile şapkasmı ç'kararak beni selâmladı. Kirpikleri yanmış kirmizi gözlerile bana bakarken korku ile bü. tün vücudüm titremişti. İki gün sonra dostlarımdan Jeanne Girard beni ziyarete geldi. — Nerelerdesin Marthi, dedi. Artık bir yerlerde görünmez oldun. Jeanne Fransız bir dansözdü. Çok süzel ve bir o kadar da hayalperver bir kadındı. Biz onunla mekteb arkada şı idik. O zafnandanberi de daima mek. tublaşmaktan geri kalmamıştık. Harbin nihayetinde Jeanne'ın Ro. manyalı büyük bir şahsiyetten bir oğ. Tu olmuştu. Küçük Guy şimdi on sekiz aylıktı. Annesi zamanının yarısını Bükreşte, yarısını da Pariste geçiri. yordu. Bu hayat gayet heyecanlı ve karışık bir hayattı. O gün bana beraberce Saint « Joseph kilisesine #itmekliğimizi rica etti. Kilisede diz çöküp, başını elleri ara. Bulmacası Günün a... Eres - Boldan safa: 1 — Göre göre ayni şeyi taklld arzusu - Bir nota 3 — Aptal - Kazanan $ — Hayret nidam - Bir çiçek 4 — Sinirli - Dost ve komşu bir devlet, 5 — Poşinden gitmek - Cemi edatı. $ — Küşad ederek 7 — Güzel san'atlar » Bürat 8 — Beysz - Davet 9 — Hayret midas - Birdenbire 10 — İz'anı olmıyan - İşaret, Yukarıdan aşağı: 1 — İstanbuldaki büyük köprünün bir yanı - Bayağı 3 — Ölmek masdarından emrihazır - Ev- lerin damlarımın kenarları, 3 — Yalancı « Hayret nidam 4 — Büyükler - Tahmin — Süvari 4 — Adalar denizi - Kıymak masdarından emrihasır, 7 — Kemale gelmiş - Bonunda dir «Ns ol- en sahmin 8 — Yüz kuruş - Bir nota. 9 — Camilerde eman okunmaya mahsus yer - Genişliği 10 — Sicimin kalını - Keskin, Geçen bulmacanın halledilmiş çekli Soldan sağa: 1 — Kuleli - Tay 2 —Umut-R-mA ) —Lu- E - Mak 4 — Eteklik -T 8 — H - Lâkırdı $—irmik -N-ON 1 — Akıncı 2—Tek-R-lk #—AA-Do-I-I " 10 — Yastık « Kiş ettim. Si.| Beni gö.| sina alrak hararetle dua etmiye başla. dı. Bu hele pek alışık olmadığı belli idi. Küçük Guy de beraberimizde idi. Ben de onun gibi diz çökmüştüm, ve dua etmiye gayret ediyordum. Fakat Jeanne'iın hâli duasım O bitirmediğini görünce sabirsızlıkla kolumla onu dürt tüm. Biraz sonra kiliseden çıkmıştık. — Seni de yordum, dedi. Buraya ka. der sürükledim. Fâkat Marthe bilsen ne büvük öir buhran geçiriyorum. Se. nin nasihatlerine ihtiyacım var. Beni dinledikten sonra hak vereceksin. Se. ninle derdieşmeden evvel bir defa ki. Wseye gitmek istedim. İçimde tuhaf bir his vard. Onun sözlerine hiç cevab vermedim, lâkayd görünmiye gayret ediyordum. Şimdi ' bir parkta (© dolaşıyorduk. Jeanne birdenbire olduğu yerde dura. İrak sordu: — Senin ikiz bir kız kardeşin vardı, değil mi? — Evet, ne olmuş” O çoktan öldü. — Ah sevgili Marthe, ben senin kar. desin olmak isterdim. Harb zamanında senin yanında olup seninle beraber ça. Uşmak isterdim... Nasıl çalıştığını gör. mek için... Jeanne bir müddet süküt ettikten sonra birdenbire anlatmıya başlamıştı: — Muhakkak sana her şeyi anlatma. lıyım! Dedi. Bu harfkulâde bir hikâ. ve. Bu güç işe girdiğime fena etme. dim mi diye kendi kendime sorüyo. rum. Yarabbi ne maceral.. Biliyordun va Guy'nin babası Romanyanın en mi. him adamı olmak için uğraşan meşhur X... dir. (Arkan var) Ankara Radyosu DALGA UZUNLUĞU 1848 m. 182 Kes, 129 Kw. TAG, 19,74 m. 18199 Kon 20 Ku. TAP, 3170 m. B48$ Kes. 20 Kw. SALI 29/8/39 1230: Program. 1235: Türk müziği: Oku- yan Müzeyyen Sensr, Çalanlar; Cevdet Ko- zan, Kemal Niyazi Seyhun, Vecihe Daryal 1 — Hicarkâr peşreri, 2 — Udi Mehmed » Hicazkür şarkı: (Seni candan severim.) 3 — Hacı Arif bey - Hicaskâir (şarkı: (Riyasız çeşmi ahuyu severdim.) 4 — Lami - Hicas kâr şarin: (Son aşkımı canlandıran.) 8 — Halk türküsü: (Bir bahçıvan) 6 — Kemal Niyasi Seyhun - Hicezkâr saz semalsi, 13: Memleket saat Ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 13.15 - 14: Müzik (Karışık prog rem - PL) 19: Program. 1005: Müsik CPL) 1930: Türk müziği (Fasl heyeti) 2013; Ko- nuşma. 20:30: Memleket saat Ayarı, ajans ve meteoroloji haberleri, 20.50: 'Türk (müziği (Klâsik program - Ankara (o radyosu küme ses ve saz heyeti, 2130: o Konuşma, 3145: Neşeli plâklar - R. 2150: Müzik (Opera ar- yaları) 22,90: Müzik (Dans müziği - PL) 23; Son ajans haberleri, ziraat, esham ve tahvilât, kambiyo - nukut (borsası (fiat) 23.20: Müzik (Cazband . PL) 2355 - 24: Ya- naki program. Nöbetçi | e Bu gece nöbetçi olan eczaneler şan » münde: (Hasan sml, (Sarım), Alemdarda: (Sırrı Asım), Be- yandda: (Belkis), Fetihle: (Emllyadi), Bskırköyünde: (İstanbul), Eyübte: (E- Aksarayda : İstikiii caddesinde: Delinada), Dal. rede: (Güneş), Taksimde: (Limenolyan), > (Nargileciyan), Karaköyde: (Rüseyin Hüsnü), Başlktaşta: (Süleyman Reveb). Boğasiçi, Kadıköy ve Adalardakller; Kadıkö;ünde: (Yeni Moda, Merkem), Üsküdarda; (Ahmediye), Saryarde: (A- saf), Adalarda: (Şinasi Rıza), Sf SPOR 1940 Finlandiya olimpiyadı için hazırlıklar yapılıyor Bütün milletlerin iştirak edeceği oyunlar için. seçilen komite toplandı, program tesbit edildi 1940 olimpiyad oyunları hazırlıkla. rı münasebetile muhtelif federasyon - ların reisleri, Helsinki şehrine gide - rek mahallinde tetkikler yapmışlar » dır. Olimpiyad komitesi otuz altıncı de « fa yapılan kangre için Londrada top - lanmışlardır. Olimpiyad programi tesbit edildi Atletizm, tayyare, boks, motör, bi - siklet, eskrim, futbol, jimnastik, gü - reş, yüzme, pentatlan, modern, gülle; atıcılık, yattan ibarettir. Londra olimpiyadı On üçüncü olimpiyad oyunlarının 1944 de Londrada yapılması son İçti - mada tekarrür etmiştir. Olimpiyad pulları 1940 Finlandiya ollmpiyadı için pos. ta idaresi 103 proje üzerine (o yapılan dört pul kabul etmiştir. Pullardan bi- rincisi iki koşucu atleti, ikinei - disk atan atleti, üçüncüsü cirld ve gül le atan iki atleti, Üncüsü de olim- yad stadının maratön kulesini gös « termektedir. Olimpiyadlar için radyo konferansları Olimpiyad Komitesi Finlandiya rad- yo istasyonu vasıtasile her ayın ilk Pa- zârtesi günü akşamı merkezi Avrupa saatile 22.30 da on beş dakikalık bir konferans vermektedir. Konferanslar İngilizee ve Fransızca verilecektir. Salı günleri ayni saatte (Almanca, Macarca, İsveççe verilmektedir. Olimpiyad ateş bayrak yarışı 1940 Finlandiya olimpiyadı ateş bay rak yarışı 1936 Berlin olimpiyadında olduğu gibi Atinadan başlıyarak ve ay- hi yolu takib ederek Berline gelecek, Berlinden Tallin üzerinden Finlandi - yaya götürülecektir. Ateş bayrak yarışı her hududda a - Jâkadar milletlerin atletleri tarafın - dan teslim alınacaktır. Olimpiyada girecek sporcular 1940 Finlandiya ( olimpiyadına 47 millet iştirak etmek üzere müracaat et miştir. Atletizme 327 erkek, ve 84 kadın. güreşe 104, eskrime 128; ve 12 kadın, pentatlon moderne 26, yata 118, atıcı- ağa 104, gülleye 44; bisiklete 97, yüz- melere 185 örklk ve 92 kadın; jimnas- tiğe 61; boksa 181; motöre İll mü - -İsabik kaydedilmiştir. Olimpiyad futbol turnuvası Olimpiyadda yapılacak futbol tur « nuvasına; Holanda; Polonya, Norveç, -|Dantmarka, Macaristan; Belçika; Ame. rika; İsveç; Almanya ve Finlandiya iş- tirak için müracaat etmişler ve kay - dolmuşlardır, Nurmi'nin afişi On fki sene bilâfasıla koşan ve 1920 de Anvers, 1924 te Paris ve 1928 de Amsterdam olimpiyadlarında muka - vemet ve yarı mukavemet koşuların » da Finlandiya renklerine birçok şeref kazandıran dünyanın en büyük ve meşhur mukavemet (koşucusu Pano Nurmi'nin Olimpiyad Komitesi tara « fından yapılan olimpiyad afişlerinde resmi yapılmış ve her tarafa dağıtıl - mıştır. Olimpiyad için hava yolu kuruldu Finlandiya olimpiyadları için birçok hava yolları tesis edilmiştir. (Helsin - ki.Stokholm), (TallineHelsinki), (Ka. unas.Riga-Tallin - Hbisinki), (Berlin; Könisborg/Varşova.Heisiriki yolundan başka: Atina. Selnik-Bükreş.Sofya ve Belgrad.Tallin yolu da açılacaktır. Istanbul muhteliti bugün İzmire gidiyor > İzmir fuar kupası maçlarında İstanbu. Ju temsili edecek olan muhtelit takim bu sabah İzmire hareket edecektir. nese . ii de oynanacak, takımlar İzmirde top dıktan sonra çekilecek kur'adan son maçlar tesbit edilecektir. Kemal Halimin riyaseti altındaki İs «) tarbul muhteliti şu kadro ile yola çık « maktadır: Cihad, Hüsnü, Eştak, Feyzi, iki Basri, Bodur?, Bülend, Şebab, Hakkı, Hüseyin, Şeref, Mehmed Ali, Faruk. Üç şehir arasındakı; maçları İzmirli h kemler idare edecektir. Galatasaray Balkan futbol Yunan gazetelerinden Vradini 30 Ey. Jülde Alinada bir Balkan futbol turnu « vam tertib etmiştir. Bu müsabakalara Türkiyeden Galatasaray, Bulgaristandan Slâvya, Romanyadan Vünüs, Yugoslav yadan Beogroski davet edilmişlerdir. Fransada futbol maçları tehir edildi Bu hafta başlaması icab eden Frans yüzünden, gayri muayyen bir zamana te. bir edilmiştir. Federâsyonun bu kararfle, ları da oynanmıyacaktır. Fransızlar dünya bisiklet şampiyonasından çekildiler Fransa bisiklet federasyonu İtalyada yapılacak olar dünya bisiklet şampiyo - nasına iştirak edemiyeceklerin; İtalyan « Inra bildirmiştir. Bunda siyasi vaziyetin nazikliği âmâl olmuştur. Halen İtalyada bulunan Frensiz bisikletçilerinş Fransa. ya avdet etmeleri bildirilmiştir. Karaboksör Armstrong nihayet mağlüb oldu Son senelerin en müthiş boksörü sa -3 yılan ve üç sikletin dünya şampiyonu bü. human Amerikalı zenci Armstrong niha » yet mağlüb olmuştur. Hafif sikletler şampiyonluğu için Lou Anbers ile Nev - yorkta çarpışan Armstrong on beş ravund zağrimda yenilmekten kurtulamamıştır. Bu mühim boks maçında 30 bin seyirci hazır bulunmuş ve 138 bin dolar hasılat elde edilmiştir. Maçın galibı Anberş mü, sabakadan sonra yarı orta siklet şampi - yonluğu ünvanı için de Teşrinievvelde Armstrongla çarpışmak istediğini söyle « miştir. Bu teklife Armsirong henüz ce. vab vermemiştir. Yevmi, Siyasi, Havadis ve Halk gazetesi Yerebatan, Çatalçeşme #okak, 29 İSTANBUL Gazetemizde çıkan yazı ve resimlerin bütün bakları mahfuz ve gazetemize alddir. MM TE Turnuvasına çağırıldı | liz maçları, dünya vaziyetinin karişıklığı | bu hafta yapılması icab eden, kupa maç Te