18 Mart 1937 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

18 Mart 1937 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 2

a Sofya,?8fHusust Muhabirimiz- H den saat ikide telefanla aldığı- mız malümat) — Faşistlerle ko- münistler arasında kanlı muha- reboler bütün gece devam et - miştir. Saat bire kadar faşistler- le komünistler arasında Puris belediye Binasının bulunduğu mahallelerle, (Olimpiya ) sine- Ma « civarında barikat muhare - beleri olmuştur. Komünistler fa- şistlerin, faşistler komünistle - Tin barikatlarına mütekabil hü- cumlar yapmışlar ve barikatlar bir çok insanların ölmesi ve ya- Talanması bahasına elden ele geçmiştir. Muharebe olan ma - halleleri Fransız polisi kordon altmma almış ve dışarıdan yardım gelmesine mani olmıya çalış - Saat ikide aldığımız haberler Geceki çarpışmalarda ölenler, yaralananlar giderek yaralılarla görüştü maşsa da muvujfak olamamış - tır. Başvekil Leon Btum bu sa- bah tan yeri ağarırken hasta - hanelere gidip dünkü çarpışma- larda yaralananları ziyaret et - miştir. Bu geceki çarpışmalarda ölenlerin ve yaralananların mik- tarı malüm değildir. Yaralılar hastahanelere — kaldırılmakta - dırlar. Belediye binası kurşun- lardan delik deşik olmuştur. O- limpiya sineması harap olmuş- tur Çarpışılan mahalleler kan içinde kalmıştır. Paris Sergisin- de çalışan amelelerle birlikte greve iştirak edenler 24.000 kişi- dir Bir çok polis ölmüş ve ya- yalanmıaştır. Karışıklıklar de - vam etmektedir. Pariste bugün emele büyük bir grev yaptı (1 nci sayfadan devam) Paris, 18 (ALA) — Clicny arbe - delerinin kat'i bilânçosu şudur: Nümayişçilerden beş' kişi ölmüş- tür. n 80 nümayişçi yaralanmıştır. 6 sı ağır surette olmak üzere po- lis memurlarından ve muhafızlar- dan 241 kişi yaralanmıştır. Umumi Mesai Konlederasyonu bürosu, dün fevkalâde bir toplan- tı yapmış ve bu toplantı nihayetin- de konfederasyon umumi kâtıbı B. Jouhaux, Dahiliye Nazırı B. Marx Dormey'i ziyaret etmiştir. Clichy arbedelerinin mesuliyet. lerini tetkik ve tesbit etmek üzere kahine, dün saat 17 de bir içtima akdetmiştir. Zannolunduğuna göre bükümet, bunda nböyle arbedele- re sebebiyet vermesi muhlemel ©- M lan her türlü nümayişleri menede- cektir. Sıyasi mehafil, Clichy ar- bedelerinin siyasi vaziyet üzerin - de akisler hasıl edeceğini tahmin etmektedir. Ancak bu mehafil, tah- kika tneticesine İntizaren süküt eylemektedir. * Dün komünist mebuslardan Duc- los ile TRhorez, B. Leon Blümu zi- yaret etmişlerdir. Görüşmenin so- nunda Komünist Fırkası Bürosu bir tebliğ neşretmişlir. Bu tebliğ- de ezcümle şöyle denilmektedir: «Komünist — Fırkası, zabıtanın hatı hareketini protesto eden Cli- ehy arbedelerinden mes'ul olan - ların cezalandırılmalarını ve da - hili harbe sebebiyet vermiş olan faşist birliklerin feshedilmesini ta- lep etler. İngiltere ile İtalyanın araları açılıyor Londra, 18 (Hususi) — İngiliz gazeteleri, Mussolininin Afrika se- yahati hakkında, bugüne kadar, yalnız tafsilât vermekle iktifa e - diyorlardı. Fakat, bugünkü «Dey- li Meyl» gazetesi, baş makalesin - ,6 iki müstemleke devleti arasın- “daki Tekabetin başladığını yaz - maktadır. Bu gazete, Bağdat de - Miryolu inşa edildiği zaman islâm fleminin hâmisi ve müdafit oldu - ğunvilân eden Kayser Vilhelmin rolünü bügün, Mussolint oyna - Mak istediğini yazmaktadır. Ayni Bazete İtalyanların Mısır hududun- da tel örgüleri ve modern istih - kâmlar yaptıklarını ve Libyada ııcş:ulu'ı'm yeni bir beyannamede İtalyanların vu cümleleri sarfet - tiklerini, kaydetmektedir: *Filistin, Iİrak, Suriye ve Mısır- daki mücadeleler, ve İngilizlerin yürüttüğü siyaset bütün cihanın malümudur. İtalyadan başka Mmüslümanların kanuni isteklerini büyük bir sem- pati ile karşılıyacak olan hiç bir devlet yoktür, — İtalya, Versayda manda istemedi. Bu hareket, müs. lumın devletlerin nazarı dikkatıni Çkyanus zerinde bir Hava yarışı Üç tayyare Amerikadan hareket etti Oklahama 18 (A.A.) — Kadın tayyareci Amelia Earheart, devri Glem — seyahatinin İlk merhalesini katetmek üzere hareket etmişlir. Tayyareci, bu seyahatini hattı üşe tüvayı mümkün olduğu kadar ya. kından takip etmek süretile yapa. caklır. İki büyük ticaret tayyaresi, töyyareciden birkaç dakika evvel hareket etmiştir. Bu tayyareler, Hoken'ülü'e doğru yol almışlardır. 8 tayyare, büyük Okyanus'ta bir yarış yapacaklardır. gelbelmeli idi, Mussolini,» Mısırı Afrika değil, bir Akdeniz devleti addetmekte ve müstakil bir dev- let olarak tanıdığı bu. memlekete karşı, husus! hiç bir' emel besle - imediğini, daha evvel ilân etmekte idi İtalya, müslümanların dini ser- Bestilerini müdafaa edecek, eski Camiler tamir ve ihya ve yenileri inşa — edilecektir. Bu camilerde, müslümanlar, İtalya Kral ve İm - paratorile, Duçeye dua edebilecek- lerdir, Diğer memleketlerde yaşı- yan müslümanlar Libyada yaşıyan müslymanların haiz oldukları dini serhestiye malik değildirler. Ce - zair, Fas, Tunus ve Iraktaki karı » şıklıklar bunun bir delilidir. İngi- liz hükümetinin tayin ettirdiği Bağdat Hükümetini, Iraklılar, kan- Ti bir şekilde ıskat etmişlerdir. Pi- listinde ihtilâl çıkaran Araplar, yalnız yahudilere karşı değil, İn- gilizlere de düşmandırlar» Bugün bir çocuk çüncü kattan Duştu! latası çatladı, kolları kırıldı saâat on birde Yenişe- TEvesil u namında H kadının N çocuğu, katından dıışmııqlıır ee:czseü.r:g içinde gördüğü yabanel bir kediyi kovalamıya başlamış, kedi tara- Ççaya çıkmış, çocuk ta arkaşından taraçaya koşaruştur. Bu mıdı muvazenesini — kaybede' üçüncü kattan yere dıl.m Başı ezilen, kalılnı çati kolları kırılan kur hastahanı llfı yan ve 'cuk Bevoğlu Zü- ne I:ıldın!mıwr. Paderevski ağır hasta Varşova, 18 (A A.)— Polonyae nin İlk Treisicumluru meşhur piyne nist Paderevski gripten hastadır. Mumaileyh 78 yaşında olduğundan, hastalığı oldukça mühim endişeler uyandırdıştır. Bu sabah birma- kascının iki ayağı kesildi (Birinci sakifeden devam) Bu sabah saat onu beş geçe, Sir- | keci rıhtım manevra hattında 1 No, lokomotif manevra yaparken, 55 yaşındaki makasçı Bursalı Mustafa, lokomolife atlamak istemiş ve mu» valfak olamışarak yere ve teker- leklerin altına düşmüştür. Tekerleklerin — altında — kalan Mustafanın sağ ayağı diz kapağıne dan tamamile kesilmiştir. Sol aya- d1 da çiğmenmiştir. Sıhhi imdat oto- mobili ile derhal Cerrahpaşa has- tanesine kaldırılan zavallı mâkasçı iki çocuk babasıdır. Karısı da ge- çenlerde ölmüştür. Lokomotifin makinisti Tevlik, ateşçisi de Ömerdir. Son dakıkada Cerrahpaşa has- aldığımız ma- yapılmıştır, hayatı tehlikededir. Vak'aya — Müddeiumumilik el koymuştur. Vak'a mahallinde Müd. deliumumi de hazır bulunarak - bir keşif yapılmıştır. . Menemenci Oğlu , Cenevre'den .. .. Dönüyor Komite 8 nisanda top- lanmak Üüzere dağıldı Hatayın anayasasını tanzim et. mek üzere Cenevrede toplanan eksperler komitesi, tetkikatının ilk kısmını bitirerek, 9 Nisanda top- lanmak üzere dağılmıştır. Komite 17 Marta kadar yaptığı - toplantı- larda konseyin 27 Kânunusanide tasvip ettiği rapor esasları dahi» linde Numan Menemencioğlu tae- ralından tevdi edilen Sancak — sta- tüsü projesini ve bu statürün esasları hakkında Fransız aza Dö. ke taralından verilen metnin tet- kiklerini bitirmiştir. Sancağın gayri asker! hale ilra- f ekalliyetler rejimi hakkında da projeler hazırlanımnıştır. Numat — Menemencioğ'u dün gece Cenevreden Ankaraya hare. ket etmiştir. Necmettin — Sadık ile Türk heyetinin diğer azası cuma günü hâreket edeceklerdir. Gazetecilik Hakkında yeni . Bir kanun Ankara, 18 (Hususi) — Dahiliye Vekâleti, gazeteciliği bir meslek haline getirmek üzere bir kanun projesi — hazırlanmıştır. Bu proje, mütaleaları alınmak üzere diğer ve- kâletlere de gö derilmişt r. Proje, bugün yarın, Başvekâlete arzedilecektir. Cumhuriyet Türk-Rumen dostluğunun esası Bu sabahki «Cumhuriyet> de Abidin Daver, Rumen Hariciye Nazırı Antonesku'nun — Ankarayı ziyareti münasebetile yazdığı baş- makalede, bu ziyaretin iki memle- ket arasındaki kuvvetli dostluğun samimi bir tezahürü olduğunu, Türkiye ile Ramanyanın daima el ele yürüyeceklerini ve böylece Balkan ittifakının da bir kat daha kuvvetleneceğini söylüyor. Antonesku — Ankaraya - sadece muhtelif Mmeselelerin halli için gelmemiş, aradaki dostluğu ve it- tifakı. kuvvetlendirmek için gel - miştir. Çünkü Türkiye ile Roman- yya arasında hiç bir ihtilâflı mescle Mmevcut değildir. Açık Söz İspanya harbivs insan- lik duygusu Bu sabahki «Açık Söze de Şakir Hazım Ergökmen, İspanyada ay - lardanberi devam eden kanlı har- bin Mwmumileşmesinden karkan, medeniyet dünyasının, bu mütbiş ve acıklı manzaraya maalesef se- yirci kaldığını söylüyor. İspanyada yalnız muharip ta « raflar değil, bunların arasında ka- dın ve çocuklar da ölüyor. Harbi Ansanileştirmek istiyenlerin — dili, tam konuşacakları sırada tutul « mMuştur. Niçin yüksek medeniyeti ile övünen Avrupa, ayaklanıp 'da bu suçsuzların doğranmasının ö - Bombalar Patlıyor ey. y Filistinde Kudüs, 18 ÇA. A.) Filistinde va- ziyeti, dafmi surette vahamet pey- da etmektedir. Dün akçam tethiş- ciler, şehrin merkezinde bir dört yol ağzında bir bomba atmışlar ve birisi zabıta memuru olmak üzere 16 kişiyi yaralamışlardır. Kudüs halkımnın bütün mahafili- ne mensup yahudilerin fevkalâde meclisi, ırk ve cemiyet farkı gözet- meksizin dün akşam bir toplantı için davette bulunmuştur. Sebebi, | vaziyetin vahametidir. | Meclis, Yahudilerin duymakta oldukları infial ifade etmiş ve igti- | şaşlara karşı mücadele için bütün || yahudi kuüvvetlerini bir araya ge- | tirmiye karar vermiştir. Hebron'da Arab müfritleri, te - lefon hatlarını keserek bu mımı— ka ile payıtaht arasındaki müna - kalâtı inkıtaa uğratmışlardır. KÜÇÜK HABERLER lçeride * İlk okul öğretmenlerinden bu yıl 210 öğretmen daha zam göre - cektir. *& Bükreş vapuru timanımızdan transit olarak geçerken karaya ©- turmuştur. * San bir ayda şehrimizde 32 bi- | na yapılmıştır. İ * Tapu ve kadastroda 65 me- mur tekadt edilmiştir. * Türk-Sovyet tıcaret anlaşma- | &1 bir nisana kadar uzatılmıştır. *. Harp akademisinde havacılık mütehassısı olarak üç sene istih- dam edilmek üzere iki lngılız sü- bayı getirtilecektir. * Çatalcanın Çakıl köyü ahali- sinden İsmall bir kız meselesinden Alıyi öldürmüştü. Katilin muha « | kemesi bitmiş, iddia makamı ida- manı istemiştir. * Ekmekciler cemiyetinde mün- hal olan beş idare heyeti âzalığı - na dün yenileri seçilmiştir. DısaLda *& Belçika faşistlerinin relisi o - lan Degrel, Belçikada yapılan nü- mayişlerde iki sul kasde uğramış - tır. Birinde başına bardak atılmış, ikincisinde de yüzüne doğru yakı- cı mayi fırlatılmıştır. * Belçika kralı Leopold bu hafe ta Londraya gidecektir. v Bir Pransız gazetesi Alman Ri hava nazırı Göring için esiyah gömlekli bir Vilhelm» diyor. * Filistinde yeniden arbedeler çıkmıştır. Mukabil harekete geç - mek en yahudiler galeyan i - çinder * Hindistanda kolera çıkmış, 250 kişi ölmüştür. * Arnavutlar kralı Ahmet Zo- go, bütün şehirlerde kadınlar için kurslar açılmasını emretmiş ve kadınların peçe takmalarını yasak etmiştir. Sabah ve akşam başmuharrirleri ne yazıyorlar? nüne geçmiyor. Artık herkes şuna inanmalıdır. İnsanlık Avrupa için mânâsını kaybetmiş bir mefhum, karşılığı hezeyan olan boş bir lâf olmuştur. Tan Paris sergisinde Türkiye 'TAN da Ahmet Emin Yalmman, Ankaradan Telefonla — bildirdiği başyazısında, hükümetimizin Pu - ris sergisine iştirak edip etmemek meselesini ciddi surette tetkik et- mekte olduğunu söyliyerek, 48 milletin iştirak edeceği ve milyon- larca insanın dolaşacağı bu sergi- de Türkiyenin yerini boş bırakma- ması lâzım geldiğini ilâve ediyor. Kurun: Dil ve kültür işi «Kurun» da Asım Us dil ve kül. tür işinin bir okul ve eğitim işi ol- duğunu söyliyerek, her Türk va - tandaşının Türkçeyi, sade bilme - sinin ve konuşmasının kâfi olma- dığını, Türk kültürünü benimse - mek icabettiğini tebarüz ettiriyor ve soruyor: Bugün musevt çocuklarına mah- sus olan cemaat mektepleri niçin? Bir müsevi kendi çocuklarının ilk tahsilini bütün 'Türk çocukla- rinın devam ettikleri umum! okul- lardan ayrı cemaat eğitim mües » seselerinde yaptırırsa, memleketin bir tabakasında tam bir duygu bir- Hiği tahakkuk edebilir mi? Züm - reler dil ve kültür ayrılığını daha ilk okullardan başlıyarak kaldır - malıdırlar, 18 Mart Çınakkale, dünya harbine beklenmiyen şeklini vermiş kah- ramanlara sembol olmuştur. Ça- makkale şehitleri, Çanakkale ga- zileri, Çanakkale orduları.. başı başına birer kıymet ve mananın Wadesidir. Çanakkale, eşsiz bir tarihin başladığı ve guürüren to gulup gömüldüğü yerdir Çanakkale, mağ'üplarına Lile ölümden dönebilmiş olmalarının mükâlatı olarak birer kahramas vasfı verdiren bir sıra harperit adıdır. Ve Türk düşmanlığı Ça- nakkalede hortlamayacak biçim- de öldürülmüştür. 18 Marita, azametli donan. malar hüsrana uğradılar. n..:ıı. pek çok adam kazamimış bir deniz harbi . deyip geçivorrbru, korkünç bir yalnıştır. 18 Martı Türkiyeye ölüm günü yapmak istiyenler, Türk kahramanlığının ebediliği ile karşılaşmış — ve akir başında olan her düsman, o gın, yüzerce yıldır. sürüp gelmiş hayallerin sukutunu gör- müştür, Dünya harbinde bozuk - bir hesabın ilk döndüğü yer Çanak- kale ve bu dönüşün tarihi 18 Martlır denemez mi ? 18 Martta, Türk gurura, kibir ve azametlere meydan okümüş. tur. O günün harbinde cın, kan we emek vermiş kahramanlara bizden bin minnet ve şük-an, sıklr Hâzım Ergökmen Balkan Ekonomi Konseyi bugün Açıldı Başvekil Metaksas bir nutku söyledi 18 (Hususi) — Bakın Ekonomi konseyi bugün öğleden evvelilk toplanlısını yaptı. Baş- vekil Metaksas bir açılış nutku söyledi ve görüşülecek meselele- rin bir hulâsasını yaptı. Bugünkü celsede konsey muh- telif meseleleri müzakere edecek olan encümenleri seçmekle meşgul olmuştur. Encümenler Haric ye Vekâleti binasında çalışacaklardır. Şuşnig Peşteye Hareket etti Solya, 18 (Husust Muhabir'miz- der) — Avusturya Başvekili Şuşnig Viyanadan Peşteye hareket etmişe tir. Şuşnig, Macar — Başvekiline misafr olacak ve söylendiğine göre, Habsburg hanedanı mesele- sini konuşacaklır. .Son Posta Romanya Hariciye Nazırının ziyareti «Son Paosta» da Muhittin Bir « gen dost ve müttefik Romanya Dış İşleri Bakanı Antoneskunun, Ankarayı ziyareti münasebetile yazdığı başmakalesinde, Romanya ile Türkiye arasındaki dostluk mü- nasebetlerinin bir tahlilini yaptık- tan sonra diyor ki: «Romanya, ciğerlerinin muha - fazasını beynelmile! bir garantiye değik Türkiyenin ellerine teslim etmekte tereddüt ve endişeye ka- pılmamakla, bize karşı olan emni- yet ve itimadını ve bizim dost - lukta vefakârlığımıza ne derece güvendiğini çok güzel gösterdi. Türkiye, Romanyanın ciğerlerini kendi kalbi gibi muhafaza etmesi- ni bilecektir. Ak şam Avrupa vuziyetinde dü- zelme ümidi yoktur sAkşam» da Üç Yıldız imzalı makale sahibi de Avrupanın bugün- kü gidişini tasvir ediyor. Vaziyetin düzelmesi için, ya - İngilterenin Almanyayı elde ederek İtalyanın yalnız bırakılması ile, yahut Fran- sanın İtalyayı yanına çekerek Al- manyayı tek başma bırakması ile Mümkün olacaktır. Üçüncü bir ihti- mal de mali buhran içinde kıvra- nan Almanyanın Fransa ve İngil- tere gibi iki zengin devlete muh- taç kalmasıdır. Her halde uzun za- man için Avrupanın siyasi vaziye- tinde düzen ummak beyhudedir. SİYASA ——— | İtalya, İngiltere ve Müstemleke siyaseti Afrikamın Libya sahillerinde ya- | pılan İtalyan hava ve deniz manev- raları Avrupanın siyaset havasıni değiştirdi. İngiliz, Fransız ve İtal « yan gazeteleri; Akdeniz ve Afrika « daki müstemleke siyasetlerinin mene —| fasti mamına, münakaşalara baş « | ladılar ve İngiliz, İtalyan centilmem anlaşmasını şüpheli bir şekle soktus lar. Fransız gezeteleri, Musel: nünde Libya sahillerinde manevra yapan 120 deniz tayyaresi ve 55 harp gemisi ile 24 tahtelbahirin Akdenb zin emniyetini Luzmağa hazırlan « dıklarını yazmaktadırlar. Fransılar, İtalyanların, muhte « mel bir harbe karşı “Akdenizdekl küvvetlerini denemekte olduklarınt ve yapılan manevralarla, Afrika sas | hillerinden Sicilyaya kadar Akde « nizi, kapamağa hazırlandılarını yate maktadırlar. İngiliz gezeteleri 1t İtalyanın, İngiltere ile rekabote kale kıştığını, binaenaleyh sulhun tehlie | keye girdiğini ve Cebelüttarıktan —| Süveyşe kadar İngilizlerin Hin * | | distan ve müstemleke yollarını kas pumiı teşebbüs etmekle İtalyanlas nin ö« , rın cikan muvazenesini bozmak- is- tediklerini yazmaktadırlar, Bu id- dimlara cevap venen İtalyan gazete« leri, Avrupanın telâşa düçmesi bey« | hude o'duğunu yazmaktadırlar. | (Gazett * del Popolo) — gezetesi, izhar olunan İngiliz ve Fransız şüp« helerine cevap olarak: “Silâhlanmak yalrız — İngilterenin hakkı değildir. Bu dakika, Fransa da silâhlanmaktadır. Centilmence anlaşma yapılalıdanberi İtalyanlar b anlaşmayı ihlâl edecek hiç bir teh « likeli vaziyet ihdas —etmemişlerdir. İngiliz, Akdenizde Cebelüttarık ile Süveyşi kapamak için sık, sık mü- nevralar yapmışlardır. Akdenizde İs — talyanlar manevralara - kalkışıncaâ, neden itiraz ediliyor, ve neden, çen- — tilmence anlaşma bozulmuş adde- diliyor?. Bu anlaşma, İtalyayı Ak - — denizde manevra yapmaktan mencte — memiştir ve İtalya, Akdenizdeki ge- | niş menfaatlerini her zaman müda * — | faa edebilecek bir vaziyette bulune — mak mecburiyetindedir.,, İtalyan gazetelerinin yazdıkları bu yazılar, İngilizlerle Pransızlari — bittabi tatmin edememektedir. Çüne | kü, Afrika Müslümanlarını cle al « mağa çalışan, ve Mısırla siki— bit dostluk tesis etmek istediğini söylie yen Bay Müsolini, Hicaz ve Yemen ile de anlaşmış ve Habeşistandaki Harar şehrini Afrika Müslümanla « mının mukaddes bir yeri olarak ilâm etmiştir. İtalyanların arap âlimi ile dostlaşmak istemeleri — İngilterenin Ahmot Rauf Bir asker Tramvay altında parçalandı Pangaltıda feci bir tramvay kazasi olmuş ve Balıkesirin Sındırgı karae sının Alacık köyünden 329 doğumlu — Mehmet — öğlu Hason — isminde Halıcı oğluuda bir. topçu emirberi tramvay altında kalarak parçalan” mıştir. ş Hâdise şöyle olmuştur: Kaza — kurbanı Hasan Hamafil islasyonundan hareket edip Harbir — yeye doğru ilerliyen bir tramvay” dan atlamış ve tramvayın hemetf — #rkaşsından caddenin karşı tarafın geçmek islemiştir. Fakat bu sıradi mukabil taraftan, yani Harbiyedeti — Şişliye doğru gelmekte olan 435 numaralı vatman Hüseyinin idare” sindeki 141 numaralı Şişli « Tü S : Dün akşam üzeri saat 17,5t4 1 İ 4 arabasının yoluüzerinde bulunmuş V? tekerleklerin allına düşmüştür. Bu sırada oradan geçen Yı Subay okulu talebesinden birkafi faclayı görünce bağırarak vatmâf! ikaz etmişlerdir. Vatman ıııu(' durdurmuş, fakat İş işten geçtit zavallı adam tekerlekler altında Z metre sürüklenerek pııçılın Vatman — İdris oğlu Hüsevifr ai bugün, muhakeme edilmes üzef” — adliyeye — gönderilmiştir. Öğlevi kadar beklerer ölüm ranoru £ÜT mediğindea, vaktin müsaadı dolayısile, — muhakeme sonraya bırakılmıştır. İzeiilair d e ÜÜÜ U MA SS L