7 Ekim 1938 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

7 Ekim 1938 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

Kavgayı ayırmak isterken : Bir adam kolundan bıçaklandı | Yenikapı Aile gazinosu sahibi Faik oğlu Mehmet evvelki gece gazinosunu kapadıktan sanra e- wine gitmek üzere iken gazinoda okuyucu Salih ile arkadaşlarının para yüzünden kavgaya tutuştuk- larını görmüş ve ayırmak için aralarına girmiştir. Mehmedin araya girmesinden muğber olan | Balih bıçağını çekerek Mehmedi kkolundan * yaralamıştır. Mehmet tedavi altına almmış, Salih yaka- Janarak tahkikata başlanmıştır. Bir etemebil dükkâna .A girdi Şoför Hüseyin oğlu Cevadın i- — daresindeki 2881 numaralı oto- mobil Sultanhamamından — geç- mekte iken freninin bozulmasile 37 numaralı Vahram Serkisyanın Manifatura mağazasının vitrinine garparak vitrini ve kepenkleri / parçalamıştır. Xeni neşriyat Yeni damga resmi | kanunu - Mevkii meriyette ve 28/5/934 ta-' rih ve 3478 saylı kanunla tâdil edil- L “miş bulunan 23/5/938 tarih-ve 1324 yyılı damga resmi kanununun bu kere de 22/6/0â8 tarih ve 3478 sayı- | h kanunla da tâdil edilmiş bulun- Mması haşebile alâkadarana kolaylık | glmak üzere mezkür kanun son ta- | dilâtile birlikte Maliye Vekâleti ta- deli olan 10 kurüş mukabilinde vi- — tafından yeniden bastırılmış ve be-| | lâyet muhasebe ve pul müdürlü-| gamga, bu alçka damğa, Sabıkalı esrar tüccarı Üzeri aranınca bir de çakı bulundu Çemberlitaşta oturan, Araba- € namile maruf Kâzım isminde bir sabıkalı Beyazıd meydanımda şüpheli bir vaziyetle dolaşmakta iken yakalanmıştır. Kâznm me- murların yaklaştığını görünce ce- binde bulunan 10 gram esrarı a- tarak kaçmak istemiş, fakat buna meydan verilmemiştir. Kâzımın üzerinde bir de sustalı çakı bu- lunmuş, suçlu tutuları zabitla bir- likte kaçakçılık suçlarına bakan 5 inci ceza mahkemesine sevke- dilmiştir. Bir kız yüzünden bir yaralama vakası Kumkapıda oturan Harilatos is- minde bir genç ayni semtte oturan bir kız yüzünden çıkan kayga ne- ticesinde Kurin isminde bir genci- tahkikata başlanmıştır. Büyük bayram (S inci sahifeden devam) Bunlarm - dilleri lügate girmez. *Diyyellekten - gibilerden - efen- Alimecağızım - hoynumsa - doğru | doğru desdoğrür sayılmağa mez. Abdülhamit zamanında İs- | tanbullular askere alınmıyordu. | Bstanbullunun adı emahallebi ço- | cuğu» idi. Bunun sebebi, dört ta- | ne Mabeyne çatmış azılı herifin | imtiyazlı züppe oğulları içindi. Bir büyük şehrin namına vurulan | bu rgezilâne damga, bu namussuz üm Almanyanın istekleri nelerdir ? | sömürgeler mesclesinden bıçakla muhtelif verlerinden ya - | lüdür. Ham maddeler — bizzat ralamıştır. Yaralı tedavi altma | Doktor Göbbels'in tayin etmiş alınmış Harilatos — yakalanarak | olduğu ehemmiyet sırasile tasnif 5 inci sahifeden devam) Fakat bu toprakları istemek - | çin, Almanlar, bunlara ekanomik | bakımdan ihtiyaçları “olduğunu ileri sürdüler. İşte burada mese- | le vüzuhunu kaybetmektedir. Harpten önce, Almanyanın sö- mürgelerile ticareti pek ehemmi- | yetsiz bir mikdardaydı; ve sö- Mürgelerin, umum mübadeleler- deki rölü hemen hiçti. Deniz aşırı topraklar ihracatının © 0.6 sını ve ithalâtının $ 0.5 ini teşkil e- diyordu. Fakat denilecek ki 1937 sene- sinde Alman ekonomisi - harpten öncenin Almanyasile kıyaslana- maz. Almanyanın ham madde ih- tiyaçları öylesine genişlemiştir ki bu hususta en küçük bir yardım selâmeteçikmak için ilk basamağı teşkil edebilir. Bu delilin de öte- kilerden ziyade kıymeti yoktur: Son zamanlarda ham maddelerin dünyada dağılış şeklini tetkik et- miş olan Cenevreli eksperler şu kat'? hükümlere — varmışlardır: Ham maddeler meselesi, ancak ayrıl- mak suretile halledilebilir. Filha- kika kauçük müstesna, — başlıca diğer ham maddeler, sömürge mahsulü değil, metropol mahsu- edilince şu neticeye varırız: 1 — Kömür: © 34 ünü Birle - $ik Devletler, *& 20 sini İngiltere, 96 12 sini Almanya istihsal eder, 2 — Çelik: &4 27 Fransa, © 21 ini Birleşik devletler, ** 18 ini Sovyetler Birliği istihsal eder. 3 — Petrol: ©* devletler, Birliği, ©& 4 — Pumuk: devletler; © 16 sım İngiliz Hin- distanı, ©6 10 unu Çin, 5 — Kauçuk: 'k 46 sıni Malez- ya, 96 37 sini Felemernk Hindis- tanı, 6 — Bakır: & 20 sini sını Birleşik devletler, Şimali Rodezya., Eski Alman sönüürgeleri yalnız B z B sE g "ler Cemiyetinden çekilmekle ih- — Bünde ve Beyoğlu ve Eminönü mal-| Türkiyenin en büyük şehrini dol K ! 5 ç R — müdürlüklerinde satılmakta olduğu İ ; | Nivart vekili avukat Sezar Lazaro öğrenilmiştir. Basın kurumu kengresi İSTANBUL BASIN KURU- MUNDAN: 6 birinciteşrin 1938 tarihinde toplanan Basın Kurumu senelik kongresi ekseriyet olmadığından 27 birinciteşrin 1938 perşembe günü saat 1330 a bırakılmıştır. Bu toplantıda mevcutla iktifa e- dileceğinden sayın üyelerin be- hemehal teşrifleri rica olunur. “Beyoğlu Üçüncü Sulh Hukuk hâ- kimliğinden: Mahkemenin 938/1307 sayıh dos- yasile Taksimde Sıraservilerde Ye- nihayat apartımanında 9 numarada | oğlu tarafından Feridiyede Çaylâk sokağında 29 numarada oturan süt- /— Çü Alıksan ve Galatada Yenlcami Mahallesinde Kamer sokağında es- — ki 1, yeni 3 numaralı dükkânda i- kamet edip halen — ikametgâhları meçhul bulunduğu anlaşılan Agop, Vahan, Boğos, Makruhi, Sara, Ha- çatur ve Armonik alevhlerine açı- lan mezkür dükkânın izalei şüyuu| davasından - dolayı cereyan eden! muhakemesinde dükkânın açık ar- — tırma süretile şüyuun izalesine 26/9/ 988 tarihinde karar verilmiş oldu-| —Şundan işbu ke <a karşı 15 gün! Hzarfında temyizi dava edilmedi. takdirde iktısabı kat'iyet edeceği dâm bülâsası tebliğ makamına ka- âm olmak üzere ilân olunur (10928) İle SABAH, ÖĞ - her yemekten sonra muntazaman dişlerinizi fırçalâyınız. duran halk ve gençler nanıma bir fecaatti. İstanbul çocuklarına «mahalle- bici çocukları» derlerdi. Evet.. Fa kat o «mahallebici çocukları» Ça- nakkalede, Kafkasyada, namus- larını temizlediler. İstanbulda bir cihan yatar ve bir cihan yaşar. İstanbulun kurtuluşu, Türkün | mamusunun kurtuluşu olmakla be raber, İstanbul çocuklarının ve İs tanbulluların hakettikleri bir kur tuluştur. MAHMUD YESARİ Fatih birinci sulh hukuk bâkim liğinden; Hazinenin Süleymaniyede Boz- doğan Kemeri Kirazlımescit 80 - kağında 6 No. h hanede mukim Muzafter aleyhine açtığı alacak davası için gönderilen zaptı dava- ya müddeialeyhin ikametgâhının malüm olmadığı mübaşiri tara - fından verilen meşruhattan an - laşılmış ve mahkemece müddel vekilinin talebile hukuk — usulü mahkemeleri — kanununun (4İ, maddesi mucibince 15 gün müd- detle ilânen tebligat icrasına ve mahkemenin 24/10/938 saat 10 na talikine karar verilmiş olduğun « dan bermucibi karar ve yevmi sa- ati mezkürde bizzat veya bilve - kâle mahkemede hazır bulunma- dığı takdirde davanın giyaben ba- kılacağı tebliğ makamına kaim ol- mak üzere ilân olunur. LE, ve AKŞAM ı Daladye, muzır fantazilere nihayet vereceğim, diyor —— (1 inci sahifeden devam) | ve her zamanki gibi asılszı şayia- lar deveran etmiştir. Herkes ma - lümattar olduğunu göstermek için en akla sığmıyacak tedbirlerin a- hnacağından bahsetmiştir. Bu gi- bi hareketlerin efkâri umumiyeyi | heyecana düşürmek, tehdid edil - dikleri vehmine kapılan menfaat- leri telâşa vermek ve bilâkis em- | niyetin avdet ettiği bir saatte et- | rafta endişe uyandırmaktan başka | bir şeye yaramadığı malümdur. Bu muzım fantazilere nihayet ver- eden cezai hükümleri tatbik et - | mekte tereddüd etmiyeceğim. Ben €en ağır mes'uliyetleri yüklenmiş bulunuyorum. Sükün ve sükü - net içinde çalışmak istemekle çok; bir şey mi istemiş oluyorum? Cid-; di ve derin tetkikat yaptıktan ve | bir çok günler geçtikten sonra | münasib göreceğim bir saatte fay-| dalı addettiğim kararları ittihaz | edeceğim. Yakında çıkacak karar- nameler hakkında işse edilebile- cek olan yanlış haberlere inanma- malarını bütün Fransızlardan ri- ca ederim. Tasavvurlarım hakkın- da ifşaatta bulunmak âdetim de- ğildir. Bütün Fransızların geçen tehlikeli günlerde gösterdikleri sükünetle hükümetin kararlarını bekliyeceklerini Ümid ederim.» BONE'NİN UZUN İZAHATI Pım 7 (AA) — Hariciye Nazırı Bone'nin — öğleden sonra parlâmentonun hari- ciye encümeninde verdiği izahat iki saatten fazla sürmüştür. Bone, mayıs ayındanberi cereyan eden | bütün beynelmilel hâdiseleri an- tatmış ve son haftalar zarfında Münih itilâflarına müncer olan vekayide bilhassa ısrar etmiştir. Nazır bundan sonra, — dünyanın başlıca devletleri tarafından alı - 'nan diplomatik vaziyetleri tet » kik ve tiarif etmiştir. Münih * | Ezrantisini idame etmesini arza e ikL tropik mahsulleri yetiştirir. (Ka- uçuk, kahve, kiymetli - kereste, plam yağı ilâh...) ve baş'ıca mah- | sullerinin Almanyayı alâkadar ettiği ölçüde bu sömürgeler man- dâlar sistemince gözetilmiş olan ekonomik müsavat prensipinden istifade ederler. Almanya Millet- tiyari olurak bu hakkından vaz- Beçmiştir, fakat Milletler Cemi- yeti fzası bahşedilmiş olan bu müsaadeden istifade etmekten ge- ri durmamıştır. Almanya hayret verici bir pa- zarlık teklifinde bulunmuştur. Tangantyika ile cenup garbi Af- rikası üzerindeki hukukunu terk etmek mukabilinde Kumerun'la Togo (Fransız ve İngiliz manda- | ları), gerçi Ruanda - Urundi a- razisi (Belçika mandası), Fransız üstüva Afrikası, Belçika kongosu 've Angola Portekiz vilâyetinden mürekkep bir sömürge istemiştir. | Böylece ortaya konulan mese- | lenin adli tarafını, Fransız, Bel- | Çika, Portekiz sömürgecilerinin ve hükümetlerinin şiddetli reak- | siyonlarını bir kenara bırakırsak, | teklifin mükemmel olduğunu söy- leyebiliriz! 1 — Almanya Tanganyika gibi kıymetlendirilmemiş arazi yeri- ne tam randımanlı sömürgelerin kaynaklarından istifade edecektir. (Belçika Kongosu, Tanganyika), 2 — Almanya bu suretle, eski sömürgelerinin kendisine dönü- şünün icap ettireceği büdee mas- raflarından kurtulacaktır. Harp- ten evvel Almanya sömürgeler bütçesinin senelik açığı bir mil- | yon markı buluyordu. f — Almanya bu yeni taksim | şeklinde, şimdi B. mardası altına konulmuş bulunan üç araziyi ala- | caktır: Togo, Kamerim, Ruanda - Urundi. Halbuki Mületler Cemi- | yeti paktı, B. mandasına malik devletlere bu toprakları stratejik maksatlarla kullanmayı — menet- mektedir. Bunlar Almanyaya inde | edilince hangi gayeye yarıyacağı kolayca anlaşılabilir. lantısı esnasında İtalya hükümeti tarafından gösterilen yardımdan sitayişle — bahsetmiş ve Romaya bir sefir göndermeğe karar ve - rildiğini bildirmiştir. Bone Münih görüşmelerinin, biçbir iş birliğini hariç tutmıyan bir siyaset takibi suretile Avrupa meselelerinin top- tan halline bir başlangıç — teşkil etmesini temenni etmiştir. Nazır bilhassa Sovyetler Birli- Binin de, Fransa gibi, beynelmilel bir sureti tesviye ile evvelce ka- bul ettiği Çkoslovak bududlarının ve izhar etmiştir. Hatib nihayet sulh uğrunda Çekoslovakya mil- letinin ve hükümetinin katlandık- ları fedakârlıkları hatırlatmış ve Beneş tarafından gösterilen cesa- ret ve basiretten sitayişli bir li - sanla bahsetmiştir. Bone, son günlerde Fransa ile İngiltere arasında görülen sıkı te- sanüdü ehemmiyetle kaydetmiş - tir. Hâdiselerden almacak ders Fransanın bütün — disiplinlerini toplamağa mecbur olduğu keyfi- dir, . Hem beyaz zehir satan, hem kumar oynata (1 inci sahifeden devam) suç ortakları Serkis ile Ahmed oğ lu Mehmet de yakalanmışlar ve üzerlerinde eroin bulaşıklı kâğıt- lar bulunmuştur. Şalvarlı Mehmedin evinde ara- ma yapmak için giden memurlar Mehmedin evinde adamlarından Mihran oğlu Serkis, Ahmed oğlu Remzi, İbrahim oğlu Şaban, İs- “mail oğlu Mehmed ve Receb oğlu ku- suç Salih ismindeki beş esrarkeş irken ülerel |dukları 822 metre murabbar mesa- İsilât almak isteyenlerin gerek mez- Filistin Meselesi (1 inci sahifeden devam) Vaziyetin aldığı son şekil üze - rine İngiltere hükümeti yeni ve acele tedbirler almak lüzumunu hissetmiştir. Bu maksadla âli ko- miser tayyare ile Londraya çağı- rılmıştı. Gelen haberlere göre İngiltere hükümeti komiserden izahat al - mıştır. Kormiserle hükümet ara - sındaki müzakerelere bugün ve yarın da devam olunacak ve bu- günlerde bu mesele hakkında kat'i bir karar verilecektir. Ali komiserin bu daveti ayni za- manda Trak Harlelye Nazırının Filistin meselesi hakkında İngil - tere hükümetine tevdi eylediği son proje ile do alâkadardır. Bu projenin bazı tadilât ile ka- bul edileceğinden bahsedilmekte- dir. —— Faşist Meclisi (1 inci sahiteden devam) miş olup Yahudi dinini kullanan- lar, 1919 ve 1922 seneleri arasında faşizme kaydedilenlerle İspanya harbi de dahil olmak üzere son harblere gönüllü olarak iştirak eden veya harplerde ölen İtalyan Yahudilerinin çocukları istisna &- dilmiştir. Yahudiler sanayi müesseseleri işletemiyecekler ve elli hektardan fazla sraziye sahip olamıyacak - lardır. Kaçrılmez fırsat Beyoğlu Dördüncü Sulh Hukuk | Mahkemesinden: Beyoğlu Dördüncü Sulh Hukuk| Mahkemesi tarafından (11 Birinci-| teşrin 938 sahı günü) Eminönü ya- kınında Çiçekpazarında Camcı Si- 'yan Biraderlerin işgal etmekte ol- hasındaki 2271 ve 36/28 numarala- rinı havi mağaza ve depoların yedi hissede bir hissesi. a Ve Galatada Müeyyet Zade ma- hallesinin Yüksekkaldırım - cadde- sinde altında ikt dükkânı bulunun 679 ve BB8 kâügir 681 numaralı apar- Humanın yedide bir hissesi.. 1 Birinciteşrin Salı günü saat 10 da Müzayede ile satılacaktır. Sayın isteklilerin ayni gün ve saatle Bey- oğlu Dözdüncü Sulh Hukuk Mahke- mesinde bulunmaları ve fazla taf- kür mahkemeye ve gerek İstanbul Katırcoğlu Hanında Jül Blumen- tala müracaatları ilân olunur. İstikiâl caddesinde Şehir Tiyatrosu KOMEDİ KISMI 5-10.939 çarşabma günü ak; 20,30 da 3 perde komedi Yazan: V. Şekspir. — Türkçesi: Avni Givda 8/10/938 Cumartesi gündüz saat 14 de ÇOCUK TİYATROSU e Halk opereti Beyoğlunda (Eski Çağlayan) — Halk Öpereti — Tiyatro- sunda Büyük Ha- zırlıklarla Başlıyor. İlk Eser (KINA GECESİ) M. Yesari ve Seyfettin Asalındır. n bir şebeke üstünde yakalanmışlardır. YASEFİN MARİFETLERİ Dün Balatta dolaşmakta olan memurlar sabıkalı eroin satıcıla- rından Moiz oğlu Yasefin şüpheli bir vaziyette dolaştığını görerek çevirmek istemişlerdir. Yasef me murları görünce evvelâ kaçmak istemiş, kaçamayınca da memur - ların üzerine saldırmıştır. Sımsı- İsveç güreşçileri rakiplerini yendiler Stokhalm, 3 (A.A.) — Macaris- tan, Almanya, İsveç ve Birleşik Amerika serbest güreş ekipleri a- rasında yapılan turnuvada Maca- ristanla karşılaşan İsveç ekibi 6/1 galip gelmiştir. Neticeler şunlardır: 56 kiloda: Wenberi, Macaristan, Tüuvenson <İsveç» 3/0 61 kiloda: Person «İsveç — Tot «Macar» 12/1 pu. 66 kiloda: Jonson <İsveç> Fe - rene «Macar» 1 3/0 . 72 kiloda: Vestergren «İsveçe Sovari «Macar> 13/0 719 kiloda: Jonson «İsveç, Rihec ki «Macar» 9/0 tuşla 87 kiloda: Kadiye «İsveç» Ta- ranyiyi tuşla. Amerika : 4 — Almanya : 3 Almanya - Birleşik Amerika Amerikalların 4/3 galibiyetile bitmiştir. Neticeler şunlardır: 56 kilo: Daniel «BA» Fişeri «Almanya» 2/1 «Alman 3/0 pu- vanla, Ş 61 kilo: Millard «B.A» <«Alman» 1 3/0 puvanla, 68 kilo: Vaykard «Alman» 1 sa- kat olan Henson'u tuşla yenmiş- tir. 68 kilo: Erl «<Alman» Jakobi 3/0 puvanla yenmiştir. 19 kilo: Kravford «B.A.» Şefer'i «Alman: 2/1 87 kilo: Harel «B.A.» Engelhar- dipes «Alman» 10 da 45 saniyede tuşla, Ağırda: Bümer «Almanya» Güs tavson «B.A.» yı 6 da 45 saniye- de tuşla yenmiştir. Lig maçları İtalya lig maçlarının bu haftaki Şmits neticeleri şunlardır: Livorno - Polonya 3- 1 F. C. Bari - Lazio Rorna 2 - 1 (Genova 93 - Nokara 3- 1 Ambroslana - Milâno 1 - 0 F.C. Napoli - Samplerdarena 0 As. Roma - Yüventüs 1 - 0 F. C. Modena - Patrieste 1 - 0 F.C. Torino - F. C. Lukka 5 - 1 İngiltere lig maçları Lig maçlarının bu haftaki n ticeleri : Aston Villa - Portsmut 2 - 0 Belton Vanderers - Midlesbu: 4-1 Karlton Atletik - irmingham Çelzea - Stoke Siti 1-1 Derbi Kunti - Blakpol 2 - 1 Everton - Liverpol 2 - 1 Grimsbi Tovn - Brentford 0 - Unaytid Sili - Layçester Siti 8-3 Preston Northend - Mançestef' Unaytid 1-1 Sunderland - Arsenal 0 - 0 “Volverhampton - Hudersfild ŞEHZADEBAŞİ Turan Tiyatr-su Halk — San' Naşit, — Okut Semiha, Varyetesi. (Falcı Karı) Komedi 3 Perde Dans - Solo - Varteye - Düet Ertuğrul Sadi Tek "TIYATROSU (Taksimde Abide Karşısında) Cumartesi akşamı umuma, paz: saat 13 de talebeye ve 16 da u OÖTELLO kı yakalanan Yasefin üzerinde 3 paket eroin bulu Makinye Verirken: Polonya Macaristanl: hem hudud olmak istiyormuş Çekler bile Alman boyunduruğuna sokuluyormuş Paris 7 (A.A.) — Gazetelerin kâffesi, beynelmilel Berlin komisyo nu tarafından tevdi edilmiş olan Münih'de takarrür etmiş olan şeyle rin hududunu aşmakta olduğunu ileri sürmektedirler. Burg, Pöti Pariziyen gazetesinde şüyle yazıyor: Ribbentrop ile Alman eksperleri, Çekoslovakyanın iktısadi ve S1 nai teşkilâtını tamamile bozmağı istihdaf eden bir program kabul € tirmişlerdir. Taksim edilmek felâketine birkaç defalar uğramış olaf Polonya bile taksimciliğe bütün kuvvetile atılmışlır. Polonya, Teşef şehrine en iyi dostlarının bile infialini davet edecek bir aç gözlüli saldırmıştıc. Şimdiki halde Polonyanın düşündüğü şey, Çekoslovak yada kendisine bir yol açmak ve bu yol vasıtasile Macaristan ile mü: terek bir hududa sahib olmaktır. Polonya ile Almanya bu menfur p çalama işinde güya çok samimi müttefik Imişler gibi mesai birliği yapmaktadırlar. Burg, Polonyanın bu hareketini Hitler'in çok zaman geçmeden teyeceği şüphesiz olan Danzig koridoru ile Poznani'nin bir kısmını ziyamı telâfi etmek arzusu ile izah etmektedir. Popüler, diyor ki: Beynelmilel komisyon, 580 bin Çeki Alman boyunduruğuna * Tim etmiş ve 144 bin Almana mukabil bir milyon yüz on altı bin Çe yaşamakta olduğu mıntakalarda plebisit yapılmasını emretmiştir. Almanya, bütün iktısadi muhtariyeti ortadan kâldırarak Çekosla vakyayı zayıflatmak suretile, onun iktısadi askeri ve siyasi bakımd kontrolunu elde etmiş oluyor, İspanya meselesi için müteka- bil teminat isteniyor Roma *7 (A.A.) — Londra, faşist hükümetinin derhal on bin gö nüllüden Mmürekkeb mühim bir İtalyan gönüllü kuvvetinin geri alı sını istemekte ve İtalyan lejyonerlerinin kısmı küllisinin bundan s0f ra yapılacak tahliyesi hakkında sarih teminat istemektedir. Buna mü kabil Londra derhal Roma itilâflarını tasdik edecek ve İmparatorluğ! #anıyacaktır. İtalyanlar ise hiçbir anlaşmıya yanaşmıyan Franko'nü muzaffer olmasını istemektedirler. İtalyan gönüllülerinin geri alın! cağına dair verilecek teminatı hükümetçilerin saflarında çarpışan £ müllülerin geri alınmasına dair teminat takib edecektir. hud mahkemesine sevkedilen Ya- ml_a;ahşlilğ(eı sef 3 ay