2 Ağustos 1939 Tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

2 Ağustos 1939 tarihli Son Telgraf Gazetesi Sayfa 6

— OrhanNe Yapacağını O Daima Sevgilisini Şaşırmıştı, Arıyordu Bulamadı Ve Kendi Sarayına Dönerek — Bizim debdebe ve saltanat- mıizi ayaklar altına alıyorsun de- mek... — Bilâtereddüd... Notaras, nihayet Annanın ha- şin ve serkeş harekâtına taham - mül edemedi ve bağırdı: — Kim var orada!. Kapıda nöbet tutan muhafız - lardan biri içeri girdi. Notaras emrini verdi: — Alın şunu içeri!. Kapayın bir odayal... Annayı bir odaya kapadılar... Muhafaza altına aldılar... Anna ar tık mahpusdu. * Orhan, eğlencesinden sabaha karşı sarayına dönmüştü. Saray halkını telâşta buldu. Anna, gez- altını üstüne getirdikleri halde bir. türlü Annayı bulamamışlardı. Ağaları, Annayı ararken gö - renler sessizce alay ediyorlardı. Orhan, meseleye agâh olunca gileden çıktı. Derhal kılıcma el attı ve ağasına şu emri verdi: Atımı hazırlayın!- Atına bindi, yalnız başına No- tarasın sarayına doğru sürdü: Sabauh olmuştu. Atından indi. Notarasın kapısında buluman mu- hafızlara hitaben: — Başamiral hâzretlerini gör- mek istiyorum. Dedi. Muhafızlar evvelce al - dıkları emir mucibince çehzadeyi oyalamağa ve atlatmağa yelten - — Amiral hazretleri... Burada yoklar... — Nerededirler?... — Sarayı imparatoride... — Doğru söyleyiniz... — Doğru söylüyoruz şehzade Aazretleri, Orban atını sür'etle sürdü. Çok geçmeden hipodromu tuttu ve sa- raya geldi. Muhafızlar Türk geh- zadesini görünce selâm durdular. Şehzade sordu: — Başamiral hazretlerini gör - mek istiyorum... Saray muhafızları da işten ha- berdar oldukları için aldıkları ta- limat mucibince höreket ettiler: — Buyurunuz efendim... Diyerek içeri aldılar... - Biraz sanra başmabeyi elpençe di - van Orhanın huzuruna gelmişti. Bardu: — Şehzadem emirlerinize ha - urım!. — Başamiral Notaras hazertle- dini görmek istiyorum. — Beş dakika evvel gittiler... — Saşaylarına mu? — Bilmiyorum... — Notaras hazretleri bu gece | lunmaktadır, ROMATİZMA - LUMBAGO - SİYATİK ARKA - BEL - DİZ - KALÇA AĞRILARI TESKİN ve İZALE EDER Sıhhat vekâletinin 9-10-935 tarihli ve 4-93 numaralı ruhsatını haizdir imparator - hazretlerile beraber miydiler? — Evet şehzadem... — Demek şimdi gittiler... — Evet şehzadem... Orhan; tekrar atına bindi ve Notarasın sarayına döndü. Tek- Tar muhafızlara sordu: — Notaras hazretleri teşrif bu- yardular mı? — Hayır şehzadem., Bu söz şehzadeyi kudurtmuştu. Saf yürekli şehzade Notarasın im- paratorun sarayında gecelediğine inanmıştı. Oradan çıktıktan sonra belki de sarayına dönmeyip bir yere gittiğine kani olmuştu. Onu kudurtan mesele Notarasın or « tada olmayışı idi. Orhan; ne yapacağını şaşırmış bir fşık tavrile atımı oraya buraya sürüyordu. Annasını arıyordu. Nihayet; kendi sarayına döndü İtalyan Or Manevralara Başladı (1 inci sahifeden Sevam) | monte'a girmiş, Cenevre ve Cenis dağlarında İtalyan istihkâmlarını tahrib etmiştir. Po ordusunun kısmı küllisi o zaman müdahale ederek Alplara doğru harekete geçecek ve kat't | netleeyi Asti-casale hattında T0 ki-. lometrelik bir cephede izlihsal et- meğe çalışacaktır. Bir taraftan da bu orduyu icabederse Takviye et- mek üzere Po mıntakasımdan muh- telif cüzütamlar alarak Alplara döğrü ilerliyecektir. Manevraların üçüncü safhaşı söylendiğine göre, zaferden istifa- de hâreküâtıdır. Yani kıt'alar tek- rar Alplara çıkarak garbe doğru ilerliyeceklerdir. Yeni tipte olan Po ordusu 3 mo- törlü kolordu, 1 #zırhe kolordu, 1 «hafif ve serik kolordu, 1 «kendi vesaitine bindirilmişe kolordu ve muhtelif piyade cüzütamlarından mürekkebdir. Bunların arasında 30 «Siyah gömekliler» alayı bu - MANEVRALARDAN MAKSAD Roma 2 (A.A.) — Askeri mah- fellerde göylendiğine göre bu se- | neki manevralar, İtalyan erkânı- | harbiyesine çok miktarda motörlü | kıtaların kullanılması neticesinde elde edilecek randıman hakkında bir fikir vermeğe matuftur. Tah- şidatın ne şekilde yapılacağı, bu ktaaların muharebe mıntakasına ne süretle sevkedilerek muhare- beye iştirak ettirileceği hakkında İtalyan erkânıharbiyesi bir fikir edinmek istemektedir. Ağalarına Sordu : “ Ne Haber ?,, ve ağalarına sordu; — Ne haber?, — Tekrar, atını Notarasın sara- yına sürdü. Muhafızlara hitaben: — Notaras hazretleri teşrif bu- yurdular mı? y — Hayır şehaadem... Halbuki; Notaras uyuyordu. Za- valk Açna €> hapsedildiği odada yorgunluktan bir yere, serilmiş, korkulu rüyalar içinde yatıyordu. Hulâsa; Orhan akşama kadar kendi sarayı ile Notarasın sarayı arasında mekik dokuduğu halde Notarası bulamadı. En nihayet; imparalora mürz- enat otti. Konuşmalar çok entere- #san oldu. İmparator sardu: — Dostum; nasılsınız, yeni sa- rayınızdan memnun musunuz?. (Devamı var) dusu Yeni ALMANLAR DA BUGÜN SOV- | YETLERE HARB İLÂNININ YIL- DÖNÜMÜNÜ KUTLULUYORLAR Berlin 2 (Hususi) — Malümdur ki, 27 ağustosta Hindenburg ile Lüdendorf'un - Tanenberg'de 1914 de Ruslara karşı kazandıkları mu- harebenin yıldönümü münasebe- tile merasim yapılacaktır. 160 bin eski muharibin iştirak edeceği bu merasimde bir çok Ge- neraller ve şimdiki Alman hükü - meti erkânının hemen hepsi ha- zır bulunacaklardır. Hitler mera- sime riyaset edecek ve mühim bir nutuk söyliyecektir. Fakat Ber - | linden Tanenberg'e geçmek için | meşhur koridor bir mani teşkil et- mektedir. Bu sebepten Hitler, Al- man Nazırları ve Generalleri de- niz yolunu ihtiyar edeceklerdir. Hepsi de Svinomund'da bir harb gemisine binecekler ve Königs - beng'de karaya çıkarak merasim yerine gideceklerdir. Hitlerin emri üzerine, bütün AL man garnizorları bugün 2 Ağus - tosta Umumi harbin yıl dönümü münasebetile fener alayları ter- tib edeceklerdir. Bir memleket- te harbin yıldönümünü tes'id et- mek ilk defa vaki olmaktadır. Bir çok şehirlerde milyonlarca insa- nın hayatına mal olan Umumi har- bin ne şekilde ilân edildiğini gös- teren sengiler tertib edilmiştir. İNGİLİZ HAVA MANEVRALARI Londra 2 — Salı günü İngiltere- de büyük hava manevraları başlı- KERRET ADK Meslek Seçmek İstiyen Gen ;lere (Çocuk babaları ve velileri ile kendilerine bir meslek intihab etmek istiyon genç- lere bir kolaylık olmak ü- zere memleketimizdeki mek- teblerin kayıd ve kabul şart- İarını sıra ile derce devam ediyoruz.) Küçük Ticaret Mektebi Mektebin binası Sultanahmette- dir. Mektebe, ilk tahsilini bitiren ve! mubtelif sebebler dolayısile orta veya yüksek tahsgtle devam im - kânını bulamıyan kız ve erkek - lere, ticari ve iktısadi hayatta bi- linmesi zarurt olan malümatı ver- mek, ticaret evlerile mali mües - seselerde küçük vazifeler alabile- cek veya şahst teşebbüsler, küçük sermayeleri iyi kullanabilecek ve hayatlarımı kolaylıkla kazanabile- cek gençler yetiştirmek için açıl- mıştır. Orta tahsile yakın mesleki bir bilgi verir. Nehari ve parasız bir mektebdir. Tedrisat muhtelit olarak her gün öğleye kadar de- vam eder. Talebesi her gün öğle- den sonra muhtelif mücsseselerde stajyer olarak çalışır. Bu mektebe Bgirmek için, ilk mektebi bitirmiş İ olmak, orta mekteblerin herhangi bir sınıfından tasdikname almış olmak, 13 yaşından küçük, 18 ya- şından büyük olmamak, Türkiye tebaasından bulunmak, sıhhat ve | aşı Taporu, nüfus kâğıdı - sureti, | hüsnühal — varakamı göslermek garttır. Mektebin tahsil müddeti 2 se- nedir. PRPERETRTEÇ ÇT Boş Sırtlara Ağaçlar Dikilecek Şehrimizin muhtelif semtlerin- de leşçir sahası olarak ayrılar yer-i lere dikllen on binlerce fidanın hemen hpsinin tuttuğu görülmüş- tür. Bilhassa Haydarpaşa - Sala- cık arasında sahil ve sed boyun- daki kayalık arazıya dikilen çam, çınar ve söğüd gibi - fidanların hepsi tulmuştur. Bu suretle aza- mi on sene sonra gerek bü yerlere | 10 da Taksim Cumhuriyet âbidesi- ve sahil boyuna karşıdan bakılın- deki diğer boş sırtlara da fidanlar dikilmesi kararlaştırılmıştır. Diğer taraftan halkımızda ağaç sevgisini ziyadeleştirmek için şeh- | rimizde bu sene şubat ayı içinde | büyük bir <ağaç bayramır tertib olunacaktır. Bayram günü herkes mecbüren bahçesine veya civarına asgari bir fidan dikecektir. Belediyede Muhasebe | Kursları Belediye muhasebe teşkilâtma | mensub memurlara muhasehe u- gulleri öğretilmek maksadile te - sisine karar verilen kurs, dünden itibaren şehir meclisi salonunda açılmıştır. 58 belediye memuru - nun iştirak ettiği bu kursta açılış dersi, Belediye reis muavini Rifat farafından — verilmiştir. Kurslar | her gün saat 9 dan 12 ye kadar de- vam edacektir. Kurstaki dersler, Belediye muhasebe, tahakkuk ve muamelât müdürleri — tarafından verilecektir. Kurslar sekiz ay de vam edecektir. yacaktır. Şimdiye kadar yapılmış olanların en mühimmi olan bu manevralara gece gündüz. 1000 den fazla tayyare iştirak edecek ve bu manevralar esnasında İngil- terede hava hücumlarına karşı vü- cude getirilmiş olan hava ve ka- ra müdafaa tesisatı tecrübe edile- cektir. EYNİ NEŞRİYAT: AA Izahlı Basın Birliği* Kanunu Basın birliğinin faaliyete geç - mesi üzerine İstanbul mıntakası Teisi Hakkı Tarik Us, Birlik kanı- nunu geniş ölçüde izahlariyle bir- likte basdırmıştır. Hasılatı Basm kütüphanesine terkolunan kitabın İtfaiye Nasıl Takviye | Edilecek ? Belediye Reisliği şehrimizdeki bazı itfaiye merkezlerini takviye- ye karar vermiştir. Bu cümleden olmak üzere Heybelinda, Büyük- ada ve İstinye grupları da takviye olunacaktır. Ayrıca itfaiye için 4 tane pompalı kamyon, 2 tanc su tankı ve 2 tane de arabasız mato- pomp alınması kararlaştırılmıştır. | Bedeli 83 bin lira tutan bu vesa- itten sonra Avrupa ve Amerika itfaiyelerindeki en son sistem ve- Bait de tetkik edilecektir. serrarerenen n enenaman n aa fiyatı (15) kuruştur. Her kitaper- da bulunur. Birer tane edinilmesi- ni taysiye ederiz. S ca bir yeçil manzara görüleceği —— düşünülerek İstanbul sahilleri- | Memnu Mıntakada İtalyanlar Tahrike Başladılar (1 inci sahifeden devam) ristana gösterilen düşmanlık İşa- retleri de yine Büyük Britanyanın sevkiledir. Biz çok iyi biliyoruz ki bütün bu hareketler İtalya aley hine hazırlanmış plânlardı. İlkbaharda Avrupayı siyast buh- ranlar tehdit ettiği bir sırada Ro- | manya da Bulgaristana karşı olan | vaziyetini değiştirdi. Bu vaziyet- | lerin değişmesi ancak Çemberlayn n a İngiliz Filosu Bu Sabah Geldi (1 önci sahifeden devam) Saat 10 da donanma kumandanı - mız Amiral Şükrü Okan İngiliz Amiral gemisine giderek misafir Amirala «hoş geldiniz. demiştir. Bunu İstanbul komutanı General Halisin Amiralı ziyareti takip et- miştir, Saat 10,55 de de İngiliz A- miralı karaya çıkarak evvelâ A- miral Şükrü Okam ziyaret etmiş- tir. Amiral saat 12 de İstanbul ku- mandanı Halis Bıyıktaya da iadei ziyaret ettikten sonra saat 12,30 da Vilâyete giderek Vali ve Belediye reisi Lütfi Kırdarı ziyaret etmiş - tir. Saat 16 da Vali ve Belediye re- isi Lütfi Kırdar İngiliz filosuna giderek Amirala ziyaretini inde » decektir. Bu akşam saat 2030 da Vali ve Bolediye reisi Lütfi Kırdar tara- fından Perapalasta İngiliz Amiralı şerefine bir ziyafet, onu müteakip de bir suare verilecektir. İngiliz bahriyelileri yarın sant ne bir çelerk koyacaklardır. Bu münasebetle yapılacak merasimde İstanbul kumandanı Halis Bıyık - tay, bir Türk ve bir İngiliz askeri kıt'ası da hazır bulunacaktır. Ya- Tn saat 12 de de donanma kuman- danı Şükrü Okan tarafından Ya- vuzda İngiliz Amirali şerefine bir öğle ziyafeti verilecektir. Ziyafet- ten sonra Türk ve İngiliz zabitleri hususi bir vapurla Boğazda bir gezinti yapocaklardır. Misafir bahriyeliler pazar gü- Fotograflar Çeken Alman Geçen sene Sariyer - Rüme- li kavağı arasındaki memnu mınlakada arazinin — muhtelif cihetlerinde birçok - fotoğraf - lar çeken Vilhelm Kerman a - dında bir Alman yakalanmış, tevkif edilerek ağır ceza mah - | kemesine verilmişti. Vühelm Kermanın dün ağır ceza mahkemesinde duruşması - na başlanmıştır. Mevkuf bulunan Vilhelm Ker manın muhakemesi suçun ma - hiyetine binaen gizli olarak ya- pilmiştir. ŞA Serginde Gece — | Eğlenceleri İ Yerlimallar sergisinde bugün- den itibaren geceleri eğlence - ler tertip edilecektir. -Bilhassa geceleri sergi çok kalabalık ol- maktadır. İşlerinden çıkan her- kes sergiyi bir gezinti yeri hali- | mne sokmuştur. Bu yüzden cadde- | de ve sergi içinde yeni tedbirler alınmıştır. Bundan sonra Pazarlesi — ve perşembe günleri mektep talebe | Jerinden duhuliye alınmıyacak- tır. | Sivri Sineklerle — | , Mücadele Weli ” ve Belediye Reisi “Lâtfi Kırdar Şişli ve Beşiktaş semtle - rinin sivrisinek istilâsına uğradığı hakkında verilen haberlerle der- hat alâkadar olmuş, Sıhhiye Mü- | dürü Ali Rizayı nezdine çağırarak 4| gerek Sivrisinek, gerekse şehrin | diğer sıhhi işleri hakkında kendi- sinden izahat istemiştir. Sıhhiye Müdürü Ali Riza, Vali- den aldığı emir üzerine dün, âki doktorla beraber bu semtleri ge- zerek vaziyı ı_lli tetkik etmiştir. Bulgarları ile Lord Halifaksın Romanya ve Yunanistana toprak garantisin - den sanra hüsüsle gelmiştir. Ni- manya Harieiye Nazırı Gafenko Ankara ve Atinayı ziyaret etmiş ve buralarda Bulgaristana iğne gi- bi batan sözler söylemiştir. Bu suretle İngiltere dalma intizam- sızlığın timsali ojarak kalmıştır. | İşte bunlar Bulgarl | | | tekim bu nutukları müteakib Ro- | | ların ahıdır. Milli Şef Guma Günü Amiralı Kabul Edecek İngiliz Akdeniz filosu umum kumandanı Amiral Sir Gumigham Tefakatinde erkânıharbiyesi ol - duğu halde cuma günü Yeşilköy- den tayyare ile Ankaraya hareket edecektir. Amiral Ankarada doğruca Ri - yaseticumhur — köşküne giderek Milli Şef ve Cumhurreisimiz İs- met İnönü tarafından kabul edi- lecektir. İngiliz Amirah ayni gün Anka- rada muhtelif ziyaretlerde bulu- macaktır. Şerefine -Genelkurmay Başkanımız Mareşal Fevzi Çak - | mak tarafından bir ziyafet veri- lecektir. Amiral Gumingham cu- martesi günü yine tayyare ile An- karadan şehrimize dönecektir. PRAPRERGBRIARREG A nüne kadar şehrimizde kalacak -« lardır. O gün Amiral şerefine Ta- rabyada Tokatlıyan otelinde bir ziyafet verilecek ve filo ayni ak- şam limanımızdan ayrılacaktır. Cumartesi günü de Fenerbahçe stadyomunda bir futbol maçı ya- pılacaktır. Suadiye Kır Balosu Çocuk Esirgemne Kurumu Bren- köy tarafından 5-8-1989 cumartesi akşamı Suadiye plâj gazinosunda yaksul çocuklar menfaatine saba- ha kadar devam etmek üzere bir kır eğlencesi tertip edilmiştir. Kıymetli san'atkâr Bayan Mu- allâ ve Sadi grubile iştirak ederek bu hayır işi içi en muntena parça- lar taganni edecektir. Macar cazı, zengin varyete nu- maraları ve dans müsabakası ile müsamerenin mükemmel bir su- vette tertibine çok çalışılmıştır. €© Enmühim İKDAM'ı alan yeni eller yeni neşri İbroğramlarını ve kadrolarını bir iki bütün tafsilâtile İkadar © En doğru havadis © En güzel makaleler €© En meraklı yazılar Halkın gazetesi olan İKDA her satırında halkın heyec görecek ve sesini duyacak Rumen - Hududnnd Hâdise (1 inci sahifedet ” hem toprak davaları V' milli bir emol halinde tumuz ve müttefikimiz rin de kendi hududlarına küçük bir hareketi e8 | silâh mukavemeti ile V cakları malüm olduğunt Ö, çükten başlıyabilçeek F hâdisenin hissi ve milli # büyük ve karşılıklı BFY haline inkılâp edi | bir endişe meyzwu olt bugün için bu nevi veya asabi, - fevri karşısında en büyük dâfi sigorta halinde sulh almış bulunduğu için bi g tün dünya bakımından # ferahlığını ve tesellisini Fj teşkil ediyor. Eğer, salt İ nin hâkim kudreti ve emellere karşı verdiğİ masaydı muhakkak kİ; ay içinde dünya yüz © 4 boğulabilirdi. ve Rumt© hududundaki müsadentt bir harb sebebi olabili bulunduğumuz sulh kikaten sulh cephesine ETEM İZZET Deniz Tahmil Tahliye Ameles” Paraları Deniz tahmil ve rinde çalışan ameleleril ği yelerinden kesilerek DİTİği Jan «37» bin lira pari bank erkânından böfÜ fından ziyan uğratıldıli kında müddeium! Dü Tan İhbar tahkikatınâ yetle devam olunmü! Müddeiumumilik, hamalları kâhyası Bildl "i vini Satdi celbederek P gg ta ifadelerini ılmışu; ö zat; biriken paranın olmayıp yalnız 26 bİR ği ibaret bulunduğunu derdir. | Bunlar; 16 bin Hiratifi Ç nizbanka teslim edil nu ilâve etmişlerdri. Müddeiumumilik Denizbankın devredilifliği Denizyolları umum #ünden sormuştur. Dr. Murad Rami 'Taksim - Talimhane, T4i caddesi No, 10 Ürfâ Öp tefrikalar ilân edect