29 Mayıs 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

29 Mayıs 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

—— 2. 5. 935 MEMLEKETTE TAN aaa Demir Ağların Hızı 5 Ergani Hazinesine Uzanan Demiryolu İlerliyor Diyarbekir, 27 Fevzipaşa - Diyarbekir hattının Elâzizden itibaren yapıl- makta olan kısımlarında gayretle çalışılmaktadır. Yirmi kilo- metrelik olan 23 üncü kısım ile 24 üncü kısma ait Gölbaşından rmos Hanına kadar yirmi kilometrelik yerde yarma, toprak düzeltme, tünel ve köprüler bitmiş, epeyce bir kısma demir dö- Şenmiştir, Pırnostan Ergani Madenine kadar da toprak ve düzeltme Ve yarma işleri bitirilmiştir. Bu kısmın köprüleri yakında ta- Mmamlanacaktır, Yirmi altıncı kısımın başlangıç yeri olan Ma- dende de büyük bir taş köprü yapılmıştır. , ,Şayırlı mevkiindeki köprülerle, bu kısmın orta merkezinden İtibaren Diclenin ayağından yolun mihverine kadar takriben 15 metre yüksekliğindeki büyük bir istinat duvarı da bitirilmiş. tir. Bu muazzam duvar yürüyen bir dağ kütlesinin önüne geç- Mek için yapılmıştır. Madene kadar demir döşenme işinin ya- kında biteceği ve nakliyata başlanacağı umuluyor. .0.. Büyük Bir Hastahane Yapılıyor Adana, 26 , (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Bu yıl Adana posta, tel- © oRraf, telefon ve tasarruf sandıkları muamelâtını bir arada top- layacak büyük bir posta telgraf binası yapılması kararlaştırıl- mıştır. Yeni bina şehrin işlek bir yerinde eski Orozdibak arsa- Sında yapılacaktır. Arsa için hususi muhasebe 8 bin lira harcı- Yacaktır. Binanm 50 bin liraya çıkacağı umuluyor. Yeni bina yaptırıldıktan sonra gayri muntazam vaziyette bulunan telefon hatları da değiştirilecektir. Adana, Mersin, arsus gibi mühim şehirlerin Ankara, İzmir ve İstanbula bağ- mması için de bazı tetkikler yapılmaktadır. . Köy Muhtarlarına Ders Giresunda Köy Muhtar Ve Üyelerine Kurslar Açıldı Mem c 5 i pili i iğ Giresun Valisi Kemaliye köyünde ... Giresun, (Hususi muhabiri- daki yeni kanal çayın yatağını Miz bildiriyor) — Vali Yahya szai Uzer, iki gün evvel Ke- Maliye, Mesudiye köylerile Ti- Tebolunun nahiyelerini teftiş gtmiş, numerotaj işlerini ve köy mekteplerini gözden geçir- İ Li : umerotaj işlerinin İyi ya- Pıldığı görülmüş. sıra b iyen bazı yerler tashihten Şesirilmiştir. Keşap yatı mek- b le açılan nümune fizik Yahçesinin çok faydalı çalıştı. anlaşılmıştır. ) Teftiş sırasında, İsbiliş na- İyesinde Dere Çayı yatağın - ii Yapılan kanal gözden geçi- lmiştir. 400 metre uzunluğun- mmm değiştirmiş ve Hacılar köyü ile Adabilk köyünün arazisi su al- tında kalmaktan kurtulmuştur. Vali, vilâyet merkezine 104 muhtarla 208 azayı davet et- miş, kanunların kendilerine bi- raktığı vazifeyi öğretmek ve anlatmak için açılan kurslara iştiraklerini temin © etmiştir. Kurslarda Vali Yahya Sezai Uzer, Nüfus Müdürü Sadettin, Maarif Müdürü Rifat Necdet, Jandarma Kumandanı Şemsi, Sıhhat Müdürü Haşim, Genel Meclis Üyesinden: Doğan, İlk Tedrisat Müfettişi (OSüreyya, Tahsil Müfettişi Osman ders vermektedirler, Aydın Nakış Sergisi Kapand: ' Kursunu bitiren 75 Aydın, (Tan) — Aydın Halkevinin üç ay evvel açtığı nakış ğ bayana belgeleri (diploma) dağıtıldı, hazır- arı sergiyi binlerce aydınlı gezdi, ; Kubilây anıtında İzmir 25, (Tan) — Göztepe Cümhuriyet Kız Enstitüsü iz- cileri dün Menemene giderek büyük şehit Kubilây anıtını zi- yaret etmişlerdir. ———————— —— — İKÜÇÜK TELGRAF İHABERLERİ | * Kütahya, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Kadınların çarşaf işi tamamen halledilmiştir. Çarşaf ve pe- çe tamamile tarihe karışmıştır, * Kütkya, (Tan) — Kültür Ba- kanlığı Başmüfettişlerinden Besim, lise idare ve tedrisatını teftişe başla dı. Yazıli yoklamalar devam ediyor, * Merzifon, (Tan) — Halkevi bundan böyle geceli gündüzlü açık kalacaktır. Tertip edilen konferanse lar iyi alâka uyandırmıştır. Hafta içinde Bayta: Eşref ve Muallim Ve- cihi birer konferans vermiştir. Onü- müzdeki hafta da İcra İşbaşı Hakki bir konlerans verecektir. Halkevi için bir radyo temin edilmek üzere- dir. Bundan böyle Halkevinde daimi toplantılar yapılacağı “muluyor. * Merzifon, (Tan) — Soğuklar, | bütün bağları yakmıştır. Bu*yüzden üzümün az olacağı tahmin ediliyor. mören kuraklık ta Son günlere kurlar bütün tnahsulleri kurutmuştu. Fekat, yağmurun birdenbire yağması tek- ser yüzleri güldürmüştür. | * Merzifon, (Tan) — Beş mayıs çocuk bayram: havaların müsaadesiz- | liği yüzünden henüz yapılabilmiştir. Fakat, esaslı bir m: yeri olmayı şı eğlentilerin tamam ve eğlenceli geçmesine imkân vermemiştir. Bele- diyemizin, Merzifonun bu htiyacını nazarı itibara alması lârımdır. —— Kayseride balo Kayseri, (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Çocuk Esir- geme Balosu şehir sinemasmin büyük salonunda verildi. Çok samimi geçen baloda ilbay ve Şarbay Nazmi Toker'le Korge- neral Ali Hikmet ve buradaki Sovyet mütehassısları bulundu- lar, Kurum menfaatine hazır - lanan piyango ve çiçek sa.ışı da iyi bir alâka uyandırdı. — Kandırada Hayvan sayımı * Kandıra, (Tan) — 1935 yık bayvan Sayım: neticesi alınmıştır. Buna nazaran, 47,560 koyun, 15,915 kuçi, 63 döve, 7,787 manda, 22,855 sağır, 1,027 at, 128 eşek, 1 katır var- dır. Cem'an 95,632 baş hayvan bu- Junduğu anlaşılmaktadır. Bu yıl sayım varidat geçen sene- den fazladır, E-A.N iki Çocuk Yandı! Samsun 27, (Hususi muhabi- rimiz bildiriyor) — Köprü ka- zasınm Türkmen köyünde çok acıklı bir kaza olmuş ve iki kü- çük çocuk ocakta yanarak öl- müşlerdir, Hadise şöyle olmuştur: Türkmen köyünden Bekir Ka- rakaş, odun satmak için şehire gitmiştir; Karısı Ayşe de, boş durmamak için dağa gidip odun getirmek istemiştir. Ay- şenin iki yavrusu var. Henüz üç aylık olan Kezbanı beşiğine yatırmış, iki yaşmda olan Şeri- feyi de ocağın kenarmda uyut- muştur, Ayşe odun getirmek üzere dağa gittikten sonra, ocaktan sıçrayan kıvılcımla, evvelâ Kezban kızın beşiğini tutuşturmuştur. Bundan sonra i biraz ötede uyuyan Şerifenin İ döşeği de ateş almış ve yanma- * ğa başlamıştır. İki yavru ate- “sin harareti ile uyanmışlar, fa- “at ne yapmak lâzimgeldiğini nüz bilecek çağda olmıyan isi yavru kız, bağırarak, acı fer- yatlar arasında yanmışlardır. Dağdan sırtına odun yükleyip evine dönen talihsiz ana, iki yavrusunu kömür hâlinde bul- muştur. Atatürkün mill? mücadeleyi ha- zırlamak üzere Samsuna çıktı- gı tarihi günün sevinçle kutlu- landığını gösteren resimler.Ata- türk gününden iki görüyü tes- bit ediyor. Dil çalışmaları Kütahya, (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Halkevi, ye- ni sentaks anketi ile uğraşıyor. Bu işin nurlu parçalarını üye- İerine dağıttı. Ara verilen köy- ük çalışmalarına önümüzde- ki hafta yeniden başlanacaktır. Bu sefer, civar nahiye ve köy- lerde bir gezinti yapılacaktır. Havaların ısınması dolayısile, dershane ve kurs işleri durmuş- tur. Evin kütüphanesi günden güne zenginleşiyor. Li —— Bir köylü Karısını öldürdü İzmir 25, (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Kuşadasının Selçuk nahiyesinde yürekler sızlatan bir cinayet olmuştur. Ciceler köyünden Veli oğlu 32 yaşında Mevlüt, genç karısı Haticeyi biçakla ağır surette yaralıyarak öldürmüştür, Katil koca muhakeme edilmek üzere İzmire getirilmiş ve ağır ceza mahkemesine verilmiştir, a —— Kütahyada Porselen fabrikası Kütahya, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Burada kurulacak olan potselen fabrikası için Sümer Ban- kın mühendis ve fen adamları işe başlamışlardır. Ağustosta inşaata ge- gilecektir, * Kütahya, (Tan) — 260 vagon buğday alacak bir silonun yapılması için Ziraat Bakanlığınca gereken iş- ler yapılmıştır, İnşaata bugünlerde başlanacaktır; Boldan'dan iki görünüş MEKTUPLAR Otomobil Uğrağı Olan Yerlere Atla Posta Taşı- mak Garip Geliyor Boldan En Çok Posta Servis- lerinin Azlığından Şikâyetçi B oldan, (Seyyar muhabi- rimiz bildiriyor) — Di- nardan Koncalıya, Koncalıdan Sarayköye düzensiz bir trenden haylı hırpalanarak seyahat et- tim. Aydın demiryolları tarihe karıştı sayılır, artik... Yirmi gün sonra bizim klaremize geçiyor. Çektiren, son günlerini yaşı- yor, çekenlerin rahata kavuş- ma günü yaklaştı, demek... vesini içer içmez otomobille Boldan yolunu tuttum; Bir toz bulutu içinde kırk beş dakikada kazaya vardık. İstanbuldan ilk çıktığım günlerin titizliğinden eser kalmamıştı, İlk olarak Belediye Başkanı Talât Tarakçıyı gördüm, Oda- sında iki genci baş göz etmek- le meşguldü: “Şu nikâhı kıya- yım da öyle görüşelim.” dedi. hit dinlendi. Kayıtlar yapıldı. Belediye Başkanı, yalnız kalın- ça dedi ki: “— Belediye bütçemiz 22 bin liradır. Kazanm nüfusu 31,085 tir. Şehrin imar plânını tem. muz sonunda hazırlıyacağız. Asri mezarlık yerlerini son de- fa istimlâk ettik, Çarşının ha- vasmı bozan demircileri yeni yapılan dükkânlara yerleştiri - Merasim uzun sürmedi. İki şa- | yoruz. Kazada bir doktor var.' dır, Sıhhi vaziyet memnuniyet vericidir. (Baş Tatlı), (İki Ar- mut), (Yönaççe), (Hasan), (Bucak), (Çarşı Suyu) gibi iç- me sularımız ünlüdür. Kasaba hastahanesi tamamlanmak üze- redir, Şehrin garbımdaki Yaylâ Gölünün, toprağın Sulanışında büyük faydası dokunur. Şehrin — Ni | cenubunda yüksek bir tepede rayköyde yorgunluk kah- çocuk sağlık evi kurulması için genel meclis kararile dört bin liralık tahsisat ayrılmıştır. Ye- ni mali sene içinde bu iş başa- rılacaktır.” Belediye başkanmın yanm- dan ayrılırken memnundum. Memleketin her köşesinde gö- rülen imar faaliyeti insanm göğsünü kabartıyor. Havasını ve suyunu kusursuz bulduğum bu şehir, hiç şüphe yok ki, ya- kında memleketin en şirin bir köşesi olacaktır, Boldanın en büyük kusuru posta servislerinin noksanlığı - dır. Haftada yalnız üç defâ pos ta geliyor. Sonra otomobillerin hergün uğradığı yere posta pa- ketlerini hayvanla nakletmek te doğru değildir. vosta işleri- nin intizama girmesi çok lü- zumludur, E. Hamdi Üstel Denizli, (Hususi muhabiri- miz bildiriyor) — Denizli vilâ- yetinde bugün 131 ilkmektep vardır. Bunun 2ii merkezde, 3li Acıpayam kazasında, 14 ü Buldan, 23ü Çal, 10u Çivril, 22si Tavas, 100 ü Sarayköy ka- zalarındadır. Son hazırlanan bir istatistiğe göre, bütün vilâyette 21,952 si kız, 20,326 da erkek olmak | 30 Mektebin Temeli Atıldı Denizlide İsmet İnönü İlk mektebi binası üzere 42,278 tahsil çağında ço- cuk vardır. Bunlardan 29,545 i mektepşizlikten, muallimsiz - likten o okuyamamaktadır. Bu vatan yavrularını bir an evvel mektebe, muallime ve derse kavuşturmak gerektir. Köy Kanunu mucibince 16 mektebin inşaatı tamamlanmış, 30 mektebin temel atma işleri bitmiştir. i pa