30 Haziran 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

30 Haziran 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

/ M Ormanları Korumak için Yeni Tedbirler Alındı Denizli, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Sıhhi ve zirai se- beplerden ötürü, çam koru ve ormanlarından 28900, bataklık- lardan 13950, ardıç ormanlarından 150 hektarlık kısım muhafa- zaya ayrılmıştır. Ziraat Bakanlığının genel incelemere başlaması dolayısile, katiyat müsaadeleri geri alınmıştır. Yalnız köylü ve kasabalının yakacakları odun ve kömürlerle müessesata ve nafi- aya lüzumlu olan ağaçlar verilmektedir. Şimendifer güzergâhın- îaki un fabrikalarında odun ve odun kömürü yaktırılmamakta- kr. Yozgatta Panayır Açıldı _Yozgıt. (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Her sene olduğu gibi Yozgad panayırı bu yıl da Haziranın ikinci haftasından iti- baren kurulmuştur. Civar illerden birçok tecimenler gelmişler- dir. Alışverişler daha çok inek, koyun, keçi, at, yün, kilim ve tif- tik üzerinde olmuştur. Satış hararetle devam ediyor. y Mardinde Konferans Salonu Yapılıyor Mardin, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Mardinde geçen yıl yeni bir hız alan bayındırlık işleri günden güne artmaktadır. Özel idare bütçesine konulan tahsisatla bin kişilik modern bir konferans salonu yapılacak, birinci cadde parke taşlarla döşene- _celşn'r. Belediyeler bankasından yapılması onaylanan 75bin liralık istikrazla şehrin elektriği temin edilecektir, Hazırlanan proje bakanlığa sunulmuştur. İtalya, Almanyaya Ihracat Mersin, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Yeni mevsim do- layısile hububat ihracatı günden güne canlanmaktadır. Bu ihra- catın mühim kısmı İtalya, Almanya ve Garbi Avrupa meskenle- rine yapılmaktadır. Pamuk, hububat, yapağı ve canlı hayvan sevkiyatı da oldukça mühim bir derecededir. Canlı hayvan ihra- catı son senelerde 30 bine yaklaşmıştır. Kasaplık hayvanlar da- ha çok Filistin, Mısır ve Yunanistana gönderilmektedir. Yalovada da Toplanıldı | Yalova, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Hava tehlikesi için Parti evinde ilçebay ve ilçe şarbay Şefik Soyerin başkanlı- ğinda bir toplantı yapılmıştır. Bu toplantıda Hava tehlikesi önem İe konuşulmuş, derhal üye yazımına başlanmıştır. Üyeliğe yazı- lanlar şunlardır: Ismail Hakkı Oörük 300, benzinci Mehmet 100, Tahsin 100, Hamdi 100, Halil 60, fırıncı Ferhat i00, Parti başkâati SU,'Tay- yare başkanı SO, Hikmet 70,0 Tbrahim 100, Aydınlı İbrahim 100, Cmer Çan 30, Fehmi Çan 150, Safa 60, Mazlüm 60. Bu toplan- tıda toplanan para mikdarı 2332 lirayı bulmuştur. Uzun yaylaya Hükümet yardımı Kayseri, (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Uzun yayla at yetiştirme mıntakasındaki ça Tışmalar son zamanlarda önem- li bir duruma girmiştir.Mıntaka da mevcut iki bine yakın Uzun yayla ırkından kısraklar için hü kümet 30 kadar en iyi evsafı ha- iz Noniüs aygırı vermiştir. Bu aygırlar, bölgedeki 10 aşım du- rağına dağıtılmıştır. Sekiz yıl - danberi, burada 1500 kadar tay yetiştirilmiş, orduya ve çiftçiye Batılmıştır. Tütün yetişti Konferanslar İzmir, (Hususi muhabirimiz bildiriyor) — Foçada açılan muhtarlar kursunda inhisarlar tahrir kontrol memurları tara - fından, fideliklerin hazırlanma- sı, fidelerin tarlalara nakli ve bu tütünlerin tarlalarda çapalan ması hakkında önemli konferans lar verilmiştir. Arada kaçakcılı- ğın men ve tahkiki ve ekiciden tütün alma kanununun muhtar ve çiftçileri alâkadar eden kı - sımları da anlatılmıştır. Seydi - köy, Ödemiş, Odagide ve Tire miıntakalarındaki tütün zürrar - nın da ayni şekilde tenvirine ça- ltşılmaktadır. v cilere o —— ——— — iki Sosyete Uyuşsa da Şu ihtilâf da Ortadan Kalksa Mersin, (Hususi muühabiri - miz bildiriyor) — Mersin itha- lât gümrüğü iskelesine dört beş yıl önce konulmuş olan büyük vinçler, Mersin liman sosyetesi ile elektrik sosyetesi arasındaki ihtilâflar yüzünden bir türlü kul lanılamamıştır. Tüccarın malı, birçok zamanlar bin bir tehlike içinde ve kömürle işleyen vinç- ler vasıtasile alınıp verilmekte - dir. Batı Anadolunun iskelesi o - lan Mersin ve hinterland teci- menleri liman ve elektrik sosye- telerinin biran evvel uyuşmaları için alâkadarlara müracaatta bu lunmuşlardır. R B < KN EMLEKETTE TAN Teessür Uyan- dıran iki şey Edirne muhabirimiz yazıyor: “Edirnenin maruf mesirelerinden olan Sarayiçinde belediye tarafın - ir plâj inşasına başlanmıştır. Balkan muharebesinde Edirneyi iş- gal eden Bulgarlar tarafından kış- lalarından ve evlerinden alınarak Baraya hapsedilmiş olan binlerce soydaşın söğüt habukları yiyerak açlıktan, yağmur altında wlanıp di- zanteriye uğrayarak öldükleri bu | yerde - birçok mesireler dururken - plâj yapılışı herkesin nazarı dikka- tini çelmiştir. Buna mukabil, muhasaradan son ra Taştabyadan şehre giren kıt'alar tarafından karakollarında şehit e - dilmiş olan dört jandarma için ya- pılmış olan Dilber şosedeki âbide- nin kırrlan medhal direği henüz ta- mir edilmemiştir. Bu da birim hadar hayret ve tesir uyandırmış tır. AAA A AAA A Bereketli Yağmurlar Yozgat, (Hususi muhabiri - miz bildiriyor) — Buraya bere- ketli yağmurlar düşmeğe başla- mıştır. Civara şiddetli yağmur- lar yağmış, birçok yerlerden seller gitmiştir. Köylü vaziye - tinden memnundur. 21 Yaşında Bir bodur Lüleburgaz, (Tan)— Yukar- ki resim, Lüleburgazın Tatar köyünden Yaşara aittir. Yaşar, 21 yaşındadır. Boyu bir metre- dir. Bu öksüz delikanlıya, köy- lüler bakıyorlar. | Merzifon spor Teşkilâtı Merzifon (Hususi diriyor) — Spor teşki yona bağlanması üzerine, alanı vücuda getirilmesi kararlaşmış- tır. Yeni açılan yolların iyi i de Kurulmasına başlanan yeni spor alanı, Merzifonun büyük bir ihtiyacı- na cevap verecektir. ———————eee |İTKÜÇÜK TELGRAF | | HABERLERİ | * İzmit, (Tan)) — Yazın st- lar azakdığı için şarbaylık icap eden tertibatı şimdiden almış - tır. Suların azalmmamasına çalı - şılacaktır. * Mardin, (Tan) — Mardin- de hava tehlikesini bilenler ku: rumuna üye yazılanlar günden güne artmaktadır. Komite, her gün Haâlkevi salonunda topla - narak çalışmalarına devam et - mektedir. Bir hafta içinde hava tehlikesini bilenler kurumuna adlarını yazdıranların taahhüt ve teberrüleri iki bin lirayı geç miştir. * Çorum (Tan) — Hâle spor kurumu, Ahmet Mithat Efendi nin Daniş Çelebi adlı bir eseri- ni temsil etmiştir. Temsil rağbet kazanmamış, halk daha ziyade ulusal eserler Deliye Hergü Bakirköy akıl hastalıkları has tahanesine son yıllarda alınan hastaların çokluğundan, koğuş - lar dolgun bir hal almıştı. Bu - nun üzerine hastahanede bulu - nan zararsız delilerden birtakı - mının çıkarılmasına lüzum gö - rülmüş ve bu gibiler taburcu e- dilmiştir. Ancak bunlar arasın- da, hastahaneden çıkar çıkmaz gene deliliği fazlalaşanlar görül meğe başlamıştır. Yukarıda res- mini koyduğumuz kimse de bun lardandır. Bu başıboş, hergün bir kılıkta gezmektedir. Şimdi posta müvezziliği rolünü yap - maktadır. Geçenlerde bu akıl hastası Heybeliadada Eytam mektebi yatakhanesine, her na- sılsa girmiş ve bir bayan öğret- menin karyolasına uzanmış, mı- şıl mışıl uykuya dalmıştır. Ba - yan öğretmen vakti gelip te ya- tarken yorganı kaldırınca bu ba- şıboşu görmüş ve korkusundan ne yapacağını şaşırmış, bağır - maya başlâmıştır. Fakat bu ba şıboş hiç istifini bozmamış: — Ne bağırıyorsunuz, evim değil mi, yatarım; rahatsız etme yin beni. Savulun şuradan, Diye hiddetlenmiştir. Kendi - si güç hal ile kapıdışarı edilmiş- tif, * Beşiktaştan tramvayla Ka- raköye gelen İstanbul icra daire si muhasebe mümeyyizi Sami yaman bir yankesiciliğe uğra - mıştır. Sabıkalt yankesicilerden Sabri arabarim kalabalık bir za matunda Samiye yaslanmış ve jiletle yelek cebini keserek için deki 29 lirayı aşırmıştır. Fakat, Sami atik davranmış ve Sabriyi hemen — yakalatmış- tır. HAKYERLERİ Askeri mıntakadan Geçmiş! Bakırköy askeri fabrikaları - bon bekenduğu vazak mıntaka - ya girmekten suçlu Hüseyin | Sabri tütün atelyesinde çalışan | Cemalin; dön ikinci cezada du- ruşması yapıldı. Suçlu hakkın - da evvelce Bakırköy sulh ceza - sınca beraet kararı verilmişti. 'Temyiz, bu kararı bozarak kâğıtları, İstanbul ikinci - ceza | hakyerine göndermişti. Dünkü celsede suçlu Cemal | dedi ki: — O gün Floryaya gitmiş - J | tim. Biletimi gidip gelme aldım. Cebimde bir lira param vardı. Bu parayı Floryada yedim. Bile time güveniyordum. Fakat onu da düşürdüm. Başka param ol - madığı için mecbur oldum ya * yan dönmeğe..' Yolda gelirken jandarmalar çevirdiler. Ben bu- ralarının yasak mıntaka olduğu nu bilmiyordum.,, Hakyeri, suçlu için yapılan zabıt varakasına imzasını koyan ların şahit olarak dinlenilmesi için duruşmayı başka güne bı- raktı. * Komünistlikten suçlu Sa - lâki ve Vasıfın dün ağır cezada gizli olarak duruşmalarına de - vam edildi. * Süleyman adlr bir çocuğu, Çenberlitaşta otomobille çiğne- yerek yaralanmasına sebep olan şoför İsmailin dün üçüncü ceza da duruşması yapıldı. İsmail, çocuğun tramvaya asılarak gi - derken otomobilin tam önünde yere atladığını söyledi. Duruşma, şahit çağırılması - na kaldı. ü * Tütün işçilerinden Muhte- remin kol -saatini aşırmaktan suçlu arkadası Kavalalı Münev verin duruşması dün ikinci ceza da yapıldı. Münevverin yasının sorulması icin duruşma kaldı. * Gümüş mecidiye çeyrekleri ni yaldıza batırarak, altın diye ötekine berikine süren Murat is minde biri, dün Sultanahmet ikinci ceza mahkemesinin karari le tevkif edilmiştir. * Umumi hapishanede 15 se- neye mahküm olan oğluna esrar POLIS n Bayra_n_ıîır Ama, Her Yer Ev Değil! İşte Bayanın yatağına giren hasta! * Evvelki gece saat bir buçuk ta Alâaddin matbaasında kâat- ların tutuşmasından bir yangın başlangıcı olmuş, hemen söndü- rülmüştür. * Cibalide Aşık paşa caddesin de şoför Ragıbın idaresindeki 3737 numaralr kamyonet ayni caddede oturan 11 yaşındaki Ya kup oğlu Dursuna çarpmıştır. Çocuk sol kol ve başından yara lanmıştır. Şoför yakalanmıştır. Hava tehlikesine Karşı Hava tehlikesi için tecim ve delkali mamnda, hava kurumundan — bir de mümessil bulunmuş, tecimen lerin yapacağı yardım meselesi etrafında görüşmeler olmuştur. Komiteler, fevkalâde sınıfa yazılı üyelerle temasa girişmiş - lerdir. Bu temaslarda komitelerle be rTaber hava kurumu mümessille- ti de beraber hazır bulunmakta- dır. Şimdiye kadar yapılan üye kaydı neticeleri hava kurumu İs tanbul merkezine bildirilmiştir. Mektep müdürleri Yarın toplanıyorlar Lise ve orta mekteplerde ya- rın, mektep müdürlerinin baş - kanlıklarında mühim bir toplan tı yapılacaktır. Bu toplantılar - da yeni baştan vücüde getirile - cek olan orta tedrisat imtihan talimatnamesi esasları görüşü- lecektir. Şimdiye kadar iyi so- nuç vermiyen talimatnamele- rin yerine, muallimlerin tecrü be ve görüşlerine dayanan iyi bir talimatname yapılmasına ça lışılacak ve önümüzdeki yılba - şından itibaren tatbik edilmeğe başlanacaktır. Liselerde mual - limlerin toplantısı için bakanlık bir rüzname de göndermiştir. kılmıştır. Duruşma şahitlerin çağırılması için başka güne kal mıştır. & * Mehmet, Mahmut, Salih, Abdullah, İvan, Vangel ve Yor giyef adlarındaki yedi suçlunun muhakemelerine dün ihtisas hakyerinde devam edilmiştir. Bu esrar kaçakçılığı davası, tahkikatın genişletilmesi için başka güne bırakılmıştır. * Karupe Karelyan isminde bir tacir gümrükten muafen ge çirdiği sud kostikleri muayyen yerde kullanmıyarak başkasına devretmek suçile sekizinci ihti sas hakyerine verilmiştir. kuzuncu ihtisas hakyerleri götürürken yakalanan Feride - nin duruşmasına dün sabah * Şehrimizdeki sekizinci ve do bu yıl yaz tatili yapmıyacaklardır. Tatil müddetince her iki mah - kemede de davalara bakılacak - görmek arzusunu göstermiştir. | 9 uncu ihtisas mahkemesinde ba - tır, ; 29 - 6 - 935 z SAGLIK ÖGÜTLERİ Çocukları Ke- mik Hastalığın- dan Koruyunuz Bizim halk dilinde kemik hastalığı- na tutulmuş dediğimiz raşitik çocuk- ları uzun uzadıya tarif edecek deği- lim. - Biçimsiz kafalı, daracık göğüs- lü ,koca 'karınlı, çarpık bacaklı bu ço- cukları bilirsiniz. Bu hastalık eskiden şehirlerde çok görülürdü. Annelerin çocuk büyüt - me işinde bilgileri arttıkça bu hasta- hk ta azalmaktadır. Ancak büsbütün bitmemiştir. Köylerde ne olduğunu pek iyi bil- miyoruz./ Şehirlere gelen köylü ço- cuklarında kemik hastalığı pek çok görülmezse de bundan köylerde ke- mik hastalığı olmadığına hükmetme- melidir. Vakâ, köylerin sağlık bakı- mından iyi adları çıkmıştır. Köylüler daha sağlam olur, derler. Gerçekten öyle olsaydı, her köyün bir şehir ol« ması lâzımgelirdi — Köyler yine köy kaldığına göre, oralarda ölüm şehir- lerden fazla olduğu anlaşılır. Onun için köylüler sağlam olur, demek köy- lerde ancak hastalığa dayanabilen güçkü kuvvetli çocuklar kalır, öteki- ler giderler, görünmezler demektir. Bundan dolayı köylerde kemik hasta- lığına tutulan çocuklar yaşıyamazlar, diye hükmetmek daha doğrudur. Şehirlerde yapılan istatistiklere gö- re, bu kemik hastalığı evlerin alt ka- tında tutular çocuklarda, üst kattaki- lerden iki defa fazla olur. Şimal ve şark tarafına bakan odalarda da, ce- nup ve şark tarafına bakan odalarda- kinden yine iki defa farladır. Şu halde çocuğu kemik hastalığın- dan korumak için birinci şart onu mümkün olduğu kadar yüksek bir katta ve mümkün olduğu kadar aydın- lık ve güneş alır bir odada büyütmek- tir. Çocuğun beşiğini, sı diye, köşeye sokmak ta yanlış olur. Beşik pencereye yakın ve odanın en aydınlık yerinde olmalıdır. Pencere- nin pancurları varsa onları da kapa- mamak lâzımdır. Kemik hastalığının en büyük sebe- bi güneşsizlik olduğu için, hava mü- sait olduğu vakit çocuğu kucakta ya- hut küçük arabasında güneşli bahçe- lerde gezdirmek kemik hastalığından korumanın iyi bir çaresidir. Kemik hastalığı Üç, dört yaşına kadar süren çocuklara güneş banyosu bile yaptırırlar. Ancak, bunda ihtiyatlı bulunn dere ece gitmek şart- İarı, sonra sırtı, daha sonra karnı ve göğsü çıplak olarak güneşe tutulur. Başı daima şapkasile örtülmek lâzım- dır. Her halde çocuklara güneş banyosu ancak yaz mevsiminde yapılır. Lakman Hekim Kadıköy hali için Yeni şekil aranıyor Kâdıköyünde evvelce yaptı - rılmış olan sebze halinin bugün kü vaziyeti herkesçe malümdür. Şarbaylık bu eski hal binasın - dan münasip şekilde istifadeyi düşünmektedir. Bu binadan hâl olarak istifa- de edilmemesinin sebebini şar - | baylıkta alâkadar birisi şöyle anlatıyor: Kerestecilerde yapılan hâl toptan satış yeridir. Şehire girecek bütün meyvalar ve seb zeler burada toplanacak ve mü- tevassıt esnafa — dağıtılacaktır. Halbuki Kadıköyünde vaktile yapılan hâl bir mıntaka peraken de hâlidir, yani bir pazar yeri - dir. Bizde henüz ayni çeşit esna fin bir çatı altında toplanarak halka satış yapmaları usulü ne dense kurulamamıştır. Esnaf bu şekli istemiyor. Hattâ halk da istemiyor. Çünkü — kolayına gelmediğini iddia ediyor. Fakat ilerde, şehrin bir çok semtlerin de böyle mıntaka perakende hâl leri yaptırılarak halkın sebze ve meyvayı buradan tedarik etme- sini temin etmek zarureti var « dır.,, ——— İstânbuldaki ilkmektep muallimleri Uzun zamandanberi çalış « makta olan İstanbul Kültür di- rektörlüğü inzibat meclisi işleri ni bitirmiş ve bu hususta bir r£ por hazırlamıştır. Hazırlanat rapor dün Kültür Bakanlığına gönderilmiştir. Bu rapora gire İstanbul ilkmektep öğretmetile rinden bir kısmı tekaüde serke- dilmekte, bir kaç öğretment de bazı cezalar verilmektedir. Fa - kat bunların sayısı çok azdır. İs tanbulda (1808) ilk tedrisat öğ retmeni vardır. ö