23 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

23 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

ms 75.7-935 sa MEŞHUR ATALAR SÖZÜ! Yalancının Mumu Sabaha Kadar Değil, Yalnız Yatsıya Kadar Yanar ! Kongre ve Mıntaka Başkanları, baştan aşağı yanlış bir yazının iler tutar tarafını bırakmadılar! Evvelki gün Istanbul mıntakasınm kongresi yapıldı. Bu kongre herkese açıktı. Gazeteciler vardı. fotoğrafçı- lar vardı, dinleyiciler vardı ve hemen bütün İstanbul kulüplerinin asları var de bulunan delege, gazeteci yici sayısı yüze yakındı. Yüz gördüğü, dinlediği bir kongre n yazılan yazılarda hakikatlerin ştirilmemesi lâzımdır. Değil mi? Halbuki böyle olmadı, dünkü Cümü- et gazetesi baştan aşağı yanlış ma- tla bu kongrenin nizamsız oldu gunu söyliyecek kadar ileriye vardr. Ne vakit ve nerede, ne vesile ile olur- sa olsun, yalan yanlış yazılarla Istan- bul sporunu daimi bir anarşi içinde göstermek, şu veya bu kulübün mak“ hizmet etmek üzere hakikatler uğundan büsbütün başka şekile İcre sokmak, nihayet yalancının mü“ ı yatsıya kadar yanar kabilinden eksiz bir manevradan başka bir- şey olmaz. Cümuriyetin yazıları için düşünce“ lerini almak Üzere kongre başkanı 1: mail Hakkıya müracaat ettiğimiz 2: man, başkan, cümuriyet gazetesine, “kanunun bahşettiği haklara istini den ayni sütunlara basılmak üzere tekzip mektubu kaleme almakta idi. Bu mektup çıktığı zaman kongre- de bulunmayanların hakikatlerin ne kadar değiştirildiğini ve bunu böy- le yapmakla ne maksat güdüldüğünü bemen anlayacaklardır. Kongre başkanı ne diyor? T Mintaka kongresi başkan: Hakkı sorularımıza şu cevapları ver © — Cümuriyet gazetesi, kongrede yetmiş kadar murahhas bulunduğunu yazıyor. Öyle midir? — Hayır, doğru değildir. Elli beş murahhas vardı — Güneş kulübü murahhaslarının kâatları nizamsız mıydı? Kaner BERİp murakhasları- nın salâhiyetnamelerini ayrıca tetkik etmezler. Bu tetkikat mintaka heye - tince evvelce yapılır ve murahhas ol- mağa salâhiyetli olduklar: tahakkuk ederlerin salâhiyetnameleri kabul edi lir, kongreye verilir. Bununla beraber sadır ri ol başkan. olduğum bir kongreye böyle | bir itiraz yapılınca, sonradan da mun- | tikanın kayıtlarına bakarak bu İtire- zın yerinde olmadığını gördüm. Bu da, kongrede mmtakanın salâhiyettar Mümessilinin bu hususta söyledikleri- he tamamile uygundur. — Ayni gazete, Haliç murahhu Nin vaziyetini dilediğiniz şekilde ii tt ettiğinizi yazıyor? — Bu da doğru değil. Bir kere bu murahhas Haliç murahhası değildir. Haliç kongreye murahhas gönderme- miştir, Bu delege spor kulübünündür. | Salâhiyetnamesi olmadığı için zabıt kâtibinin bildirisi üzerine kendisine salâhiyet mektubu vermeden kongre- Ye giremiyeceğini tebliğ ettim. Birat sonra bu arkadaş salâhiyet mektubu- Mu tevdi ve kongreye iştirak etti. — Gene bu gazete sizin için “Gala- tasaray murahhasr Muslihi dışarı çi karacağını söylemek gibi bir gaf yap- tı,, diyor? — Muüslih, oturduğu yeri bırakarak kapı ağzımda ve dinleyiciler arasmda yer alarak başkanlıktan izin almaksı n söz söylemek İstemiş ve ihtarlara rağmen bu hareketi tekerrür etmiştir. Bu yüzden, böyle hareket ederse kon- greyi terke davet edeceğimi kendisine bildirdim. Bu, konuşmaların selâme- ti namına kullanılan bir başkanlık sa- Yâhiyetidir. — Cümuriyet gazetesi, Galatasaray Beşiktaş ve Vefa kulüpleri murahhas larının kongreyi terkettiklerini de ya. zıyor? — Bu da, ötekiler gibi, hakikate uy gun değildir. Kongreyi bırakan Gala- tasarayın üç murahhasıdır. Diğer iki kulüp reylere iştirak ettikleri gibi en son olarak ta Beşiktaş murahhası Ab- dülkadir Ziya büyüklerimize saygıları muzen sunulmasını teklif etti. Bu da Rösterir ki Beşiktaş murahhasları kon Rrede bulundukları gibi Vefalılar da Sonuna kadar kalmışlardır. — Gene bu gazete mıntaka başka. hı Fethi Başaranın küçük bir ekseri yetle seçildiğini, 29 rey aldığını ya. Zıyor? — Hangi birisini düzelteyim? Bu da doğru değik Murah) söylediğim gibi 55, mıntaka nın aldığı rey adedi 38 di Fethi ne diyor ? Bir de büyük bir ekseriyetle minta- ka başkanı geçilen Fethi Başaranı di n İda bulunduklarını © İstanbul mmntakasmnın yeni ve değerli reisi FETHİ BAŞARAN | iyelim, dedik. Kendisil müz zaman mıntaka asbaşka: gilen Necmi Ataman da yanmda idi. — Cümuriyeti gördünüz mü? — Bu gazetenin yazdı düm, Lüzumsuz ve mânasız asabiyet- lere kapılarak fahri ve amatör bir İş olan spor idaresinde hırs sahibi oldu- ğum yazılıyor Kongrede ii tamamile fazilet ve mütekabil mı bütün Istanbul sporc Bu vadide fazla söz söylemek İste - mem. Yalnız şu noktaya işaret etmek İsterim ki,eğer böyle bir hırsım olsay- dı, başta Galatasaray olduğu hal iki kulül vvel yaptık kar; anlagmalşıa.ben de teşebbüs ede; başka, de ibi olsaydı, gerek bütün kulüp murahhaslarnın iştiraki. le 13 Temmuzda yapılan hazırlık top» lantısında ve gerekse kongrede itizar vt verecekleri hizmetten affimi çok açık ve çok samimi olarak istemezdim. Kaldı ki kongrede bana muhalif rey veren murahhaslar, hazırlık toplantı” sında wrarlarıma rağmen bana rey vermiş bulunuyorlardı. Binaenaleyh ben de karşılık olarak şunu iddia ede» rim ki Cümuriyet gazetesinde © yazı» yı yazanın kendisi hırs sahibi ve kati bildirmeyen bir el Kongrede işin çürüklüğüne işaret ettim ve aynen şu sözleri söyledim: “Arkadaşlar, işlerinize bakmak üze re seçeceğiniz arkadaşların etrafında samimi bir kitle teşkil etmezseniz işin başına Mesih de gelse para etmez! Bu sözümde yanılıyor muyum? Sa- mimiyetsizliğe bir misal olarak kon- grede geçen ufak bir hâdiseyi zikre- deceğim: Galatasarayın bir murahha- sı, Güneş murahhaslarının kendi ku- lüplerinin üyesi olduğunu iddia ede- rek bunların vâziyetine itiraz etti, Hal buki kuruluşu iki seneye yaklaşan Gü neş kulübünün bu murahhaslarını, ku | lüpleri arasında. hattâ mıntakada yap | tıkları müzakerelerde o kulübün mu- | rahhasi olarak kabul edenlerin, kon » | grenin seçim safhasına gelen bir za-| manına kadar onların bu. vaziyetine itiraz etmiyenlerin, tam intihap baş» layacağı sırada bunu öne sürmeleri samimidir? Kaldı ki Galatasaray kulü- bünün iddiası bilâfna bu murahhas ların Galatasaray üyeliğini muhafaza etmedikleri kötülüklerle sabittir. Ben, Cümuriyet gazetesinin iddia ettiği gibi, dün kongrede Çitimad edi) meyen bir yerde durmıyacağımı) söy | lemedim. Bununla beraber, bana iti mat edilmediğini gördüğüm ve anla. dığım dakikada reylerin tecellisini bi. le beklemeden, işe girdiğim zaman duyacağım zevk kadar bir hâzle çekil. meği şeref bilirim. Halbuki bütün ıs. tarlarıma ve yalvarmalarıma rağmen, küçük değil, büyük bir ekseriyet ba- na itimat gösterdi. İtimat eden arka- daşlarıma ne kadar teşekkür eder- sem, hakikati gazetede yazdığı (kötü | bir siyasetin hâkim olduğu) fıkrasile | değiştirenlere de o kadar ve yalnız | acırım, Cümuriyet gazetesinin bu yazısında (amatörlük, fahri) kelimelerile müna sebet teşkil edecek bir de (maksat) İ kelimesi yazılıdır. Benim ve arkadaş- larımın biricik maksatları Istanbul sporculuğuna ve dolayısile memleket #poruna hizmet etmektir. Yoksa, he- Evvelki günkü Istanbul mıntakası kongresine başkanlık eden ISMAIL HAKKI kendisine tevdi olunan işlerin büyük- Küğünden habersiz olanlar gibi kulüp- | çülük etmek değildir. Kongrede mın- takanın ve heyetlerin raporları okun- du. Acabâ kongrede bulunan ve İstan. bul Sporun. eüzülerierini deşki eden kulüplerin murahhasları Cümu- riyet gazetesinde bu yazıyı yazan ka- dar spor İşlerine vâkıf olmayan in - £ mı idi ki, hiçbir tenkitte bulur er yasamız müsait olsay- : bu vaziyette, ittifakla İtimat reyi almış, işleri beğenilmiş ve zimmetleri ibra edilmiş olarak esasen ve hakkiyle yerimizde kalırdık Biz sporu yalnız spor seven insanlarız. Ne gizli bi: dımız, ne de mensup olduğumuz k Jüplerin menfaatlerini temin. gili gaye wife yuntu mwişler için ceplerimiz- den paralar sarfeder, İstizahetlerimizi feda eyler ve burunla övünürüz. Şim- di, Cümuriyet gazetesinde © yazıyı yazan insandan bir sporcu silatile, yazdığı o yazılardaki maksadını açığa vurmasını istiyo: Ona vereceğim cevapların hepsi vesikalara dayan caktır. — Yeniden bir toplantı dir? — işbaşında kalıp kalmamak me- selesine gelince, bana ve arkadaşları ma itimat eden ekseriyetin arzul “ yerine getirmek işini arkadaşlarımla görüşeceğim. Kuvvetle tahmin ede - rim ki arkadaşlarım. hakkımızda te“ zahür eden bu yüksek itimat reylerini | olduğu gibi kabul ve muhafazaya ka | rar vereceklerdir İ Sadun G. SAVCI | * Pazar günü Rami İdman da Fatih idman - Rami kinci takımları karşılaşmış, Rami İ- kinci takrmr 1 - 2, birinci takımı da 2-3 galip gelmişlerdir. olduğu için maksa varit mi Bisikletle yapılan Bulgaristan turu Sofya, 22 A.A, — Bulgar aj bildir 8 Temmuzda başlayan bi- sikletli ikinci “Bulgaristan turu dün akşam . bitmiştir. İki bin kilemetr€ olan mesafe 12 yüğrümde (rmerhale) ve ikinci ve onuncu yüğrümlerden | sonra birer gün dinlenmekle 14 gün de alınmıştır. Yartşa giren 37 #porc& dan 11 5 srhhi sebeplerden dolay! çe kilmişler ve 26 sr yarışı tamamlıya- bilmiştir, İlk üç gün çok yağmurlu ve sonraki günler güney Bulgaris tanda 40 dereceyi bulan şiddetli caklarla geçmiştir. Yol çok arızalı di. Büyük Balkan üç defa geçilmis- tir. Elde edilen en büyük sürat saat“ te 37 ve en küçük sürat te 22 kile metre olmuştur. Varnadan Marin Nikolof birinci gelmiştir. Romanya da geçen sene yapılan arsrulusal Yö | rışı da kazanmış olan Marin Nikolof bu mesafeyi 67 saat 19 dakika 56 $a- niyede almıştır. İkinci 67 saat 24 da- | kika 39 saniye ile Gabrovodan Miko- a Neoftur, ———————.. m. — Amerikada sıcaktan ölenle: Nevyork ,22. A.A. — Amerikada hafta sonunu geçirmek üzere geziye sıkmış olanlar arasında, kaza, fırtına, yetlerin masası başında mensup olduk İarr kulübe hak kazandırmak için ora- yliyecek kadari! sıcaklık ve yangın gibi sebeplerden yea Kâathane Köyü Baştan Başa Yanıyordu! Saat 14 sularında ateş hemen bü - tün köyü tehdit eden bir durum al - İ mıştır. Alevler bütün evleri yalayor- du. Koyu alevler gök yüzüne yükse- liyordu. Köyde büyük bir bağırışma Çocuklu analar yavruları kucakla- rında ağlıyarak kaçışıyorlar, ihtiyar lar ağlıyordu. Köy, bir mahşer yer andırıyordu itfaiye yangını söndürmeğe çalı ken civardan yangına yetişen sücl kuvvetler, jandarma ve polisler ya - nan evlerin eşyalarının kurtarılması» na yardım etmişlerdir. Bilhassa asker lerimiz yangın yerinde, tıpkı bir sa - vaşta uğraşırlar gibi, büyük bir gay- retle eşyaların pek çoğunu yanmak » tan kurtarmışlardır Otuz iki ev yandı Bütün çalışmalara rağmen, rürgâ rın çokluğundan dolayı ateş büy müş ve ancak saat on beşe doğru yan- gının önü alınabilmiştir. Bu suretle otuz iki ev yanmış, kül olmuştur. Bunların arasında Ramazanı iki katlı ahşap evi, Salihin iki katlı, bini» ci Hüseyinin iki katlı, Rasim Ağanın bir katlı, Pomak Hâfızın iki katlı, Hu- riyenin bir katlı evleri vardır. Tahkik heyeti kuruldu Bundan sonra itfaiye grupları, yan gın alanını tamamen abloka ederek akşama kadar âteşi söndürmüşler ve gece de bir grup nöbetçi olarak yan- gın yerinde kalmıştır. Yangının önü alınınca hemen tahki kata başlanmıştır. Şişli nahiye müdü- rü, jandarma Komutanından ie rekkep bir tahkik heyeti kurulmuş” tur. Yangınm çıktığı evden, ateşin görünmesile beraber Şabanın akraba- İlarından Remzi adında bir çocuk fır- lamıştır. Bunu bir çoban görmüştür. çocukla beraber Şabanın karısı ile, yangını ilk gören Hüsniye ve diğer görenlerin ifadelerinin alınmasına baş lanmıştır. Yangın çıktığı vakit Şaban evde bulunmuyordu. Karısı ve çocuk ları vardı, Karısı verdiği ifadede: — Yangının neden çıktığını bilmiyo» rum demiş, korkusundan odüzgün birşey söyliyememiştir. Ateş neden çıktı? Yapılan tahkikata göre Şabanm ka: rrsı evde yemek pişirmek üzere man- gal yakmıştır. Sonra tencereyi koy - Telâlön Sirkeli (Baş tarafı 1 incide) Şirket hükümete na zaman geçiyor? Hükümet evvelce kararlaştırdığı ü- zere 21 Temmuz 935 tarihinden | baren devir almak için şirket depol rında bulunan bütün mallar 20 Tem - muz 395 akşamına kadar tesbit edil- miştir, Şirket lan muamelâtı ile kasasında bulunan paraları tesbit etmek Üzere hususi bir heyet te dünden itibaren şirketin mu- hasebesine el koyarak işe başlamıştır. Abunelerin hesapları 21 Temuzdan itibaren şirketin yap» bütün muamel r, ile evvelden para veren bazı abonelerin 21 Tem » muzdan sonraki hesapları tamamen hükümet namma işleyecek, yalnız şir kete ait olarak yapılacak bütün işleri hükümet namma mürakip heyeti tas- dik edecektir. Dlürakip heyetin tas - vip etmediği ve yalnız şirketin kendi dileğile yaptığı işler ileride yapıla - cak devir muamelesinde şirket hesa bna geçirilecektir. , |, Ecnebi'memurlar Şimdiki şirkette çalışan yüzde alt- miş nisbetindeki ecnebi memurların şimdilik çıkarılmaları mevzuu bah değildir. Bu ancak satış muamelesi bittikten ve şirket tamamen hüküme- te geçtikten sonra yapılacaktır Hükümet hesabına çalışırken Satış muamelesi tamamlandıktan sonra Telefon şirketi, Posta ve Tel- graf idaresine bağlanacak ve şimdilik bu şekilde idare edilerek İleride, ge lecek yıl haziranından itibaren kurul masına başlanacak olan Telefon ida: resile birleştirilecektir Fiyatlar indirilecek Telefon şirketinin hükümete devrin den itibaren Telefon fiyatları, hükü- metin Telefon kanunu ile bütün Tür- kiyede kabul ettiği hadde indirilecek ve meselâ Ankarada olduğu gibi boş kuruş olacaktır, Şimdiki şirket tarife- since mükâleme adedi fazlalaştıkça © nisbette de artan telefon paraları hükümet idaresinde bunun aksine ola- rak değiştirilecek ve konuşma adedi fazlalaştıkça fiyatlar da © nisbette u- cuzlattırılacaktır. Şirketin şimdiye ki dar bütün tarifelerinin tatbikında e- sas olarak kullandığı Ingiliz lirası mik yanı da ortadan akldırılacaktır. Şirket razı olmazs. Londraya şirket hissedarlarile te - mas etmeğe giden şirket delegeleri on güne kadar dönecekler ve Ankaraya giderek son müzakerelere başlayacak- ardır. Bu müzakerelerde şirket gene hükümetin verdiği fiyatı kabul etmez- *6. hükümet mukaveleye dayanarak ötürü 90 kii ölmüy ve birçok kimse İer yaralanmıştır, şirket teşkilât: doğrudan doğruya kendisi devralacak, yalnız şirketin bu n 21 Temmuza kadar 0- (Baş tarafı 1 incide) urtarılabilen eşyayı nöbetçiler bekliyorla. Evi, eşyası, her şeyl yanan bir kadın ıstırabını göz yaşlari ile dindirmeğe çalışıyor ETi MEDENİYETİ muş, evde başka işe dalmıştır. Men galdan sıçrayan ateş, minderleri yak» muş, ve tahtalara sirayet ederek bir - den parlamıştır. Yangında kasıt olma dığı, fakat dikkatsizlik neticesi ate şin çıktığı anlaşılmıştır. Tahkikat sürmektedir. İlbay muavini ne diyor? Yangından çıkanların açıkta kalma mâları için bunlar diğer köy evleri yerleştirilmişlerdir. Ve dün akşam kendilerine ekmek ve yiyecek veril » miştir. Yangın hakkında dün İlbay muav ni Rükneddin Sözer bir yazarımıza de miştir ki “ — Yangın kaza neticesinde olmuş tar, Hava, rüzgârlı olmak dolayısile çabuk büyümüştür. Beyoğlu, Istanbul İlaiye gruplarınm yangın yerine tişmesile önü alınmıştır. 32 ev yanmış tır. Harikzedeler köyde diğer evlere yerleştirilmişlerdir. Esbabı istirahat leri Beyoğlu ilçebaylığınca temin € - dilmiştir. Harikin kazaen meydana sıktığı anlaşılmıştır.,, Yaralananlar Yangın esnasında iki kişi kolundan. bir kişi yüzünden yaralanmıştır. Bun- nğında yardım edenlerdir. Ya- raları hafiftir. Tedavi görmüşlerdir. Yangının neticesini, ilbaylık, İç bakan lığına bildirmiştir. Milâttan 3 Bin Sene Evvel Suri- iyede Etilerin Kurduğu Medeniyet Paris, 22. A.A. — eserler mütehassısı Andre Perrot Su riyede Abukemal yakınlarında Tel lülharirde toprak altında yapmış oldu gu araştırmaların sunuçlarını bildir- mektedir. Perrot İsa'dan üç bin sene evvel burada çok parlak bir medeni- yetin yaşamış olduğunu gösteren mü- him eserler bulmuştur. Hiyeroğlif yazıl burada Etilerin yaşadığı ve bunların Miser'a ve Babil'e karşı çok çetin savaşlar yapmış oldu anla- şılmaktadır. Fransız eski Perrot'nun bulduğu şey surlarının cevresi kilometrelelerce uzayıp giden ve bücum izleri taşıyan büyük bir sa- tâydır. Burada kral oturmakta idi ki, balk düşman saldırışr karşısında buralara sığınmakta idi. Devletin en- düstriyel merkezi de burada bulunu- yordu .Çok çetin bir o savgaya rağ» men Babil kralı ve savaşçı, Hamis Lehistanda seylâj Varşova, 22.4. A. — Varşova yö- resinde şiddetli bir sağnak hüküm sürmektedir. Bazr (yollar su altında kalmış ağaçlar köklerinden çıkmıştır. Lehistanın diğer şehirlerinden de fırtına haberleri gelmektedi Berlinde bir Yahudi gazetesi kapatıldı Berlin, 22. A.A, — Yahudi gazetesi olan “Yudinehe Rundachau” birinci teşrinin 22 sine kadar kapatılmıştır amaa m em hususta Şürayi devlete müracaata hak | kı olacaktır. Şirketin Şürayi devletten Eti eserlerinden: Kral heykeli bi sarayı ele geçirmiş ve yakmıştır. Tellülhariri sarayında birçok güzel- likler ateşten kurtulmuş bulunuyor. Bunların arasında mıhi binlerce tab- le vardır ki bunların açılması bir çok yeni şeyler Bu tablet. İsrden başka devleti kuran kralın ol- ması muhtemel bir heykel ele geç- Bu heyki üzerinde mubi vardır. En ziyade göze çarpan if şey varsa o da gençlerin o zaman ip okudukları, bir dershanedir. Dershanede sıralar ve kürsüler oldu- ğu gibi kalmıştır. Sarayın mimari» sinde Avrupanın kurunuyustada bile tanımadığı konfor vardır. Zaviye - Kaimeli sokaklar, sayın içinde ge- nişi merdivenler, şehirde yiyecek si- suları şehirden dışarı a- şebekesi vardır. Evlerin çoğunda banyo odaları ve pişmiş topraktan banyolar vardır. YO amm ! Laval'inMusoliniye çektiği telgraf Paris, 22.A.A. — Paris'te İtalyan sanat sergisinin kapanması ilgisile, Layal, Moussolini'ye bir telgraf çe- kerek, İtalyanın değerli şaheserlerini Fransaya lare etmek suretile Duçe'- nin gösterdiği alıcenablığa teşekkür etmi Laval, telgrafında ; “ Bu hareketin, fından, değerli bir — tinel (manevi) da İki ulus arasında günden güne birlik belgesi (delili) ve aynı zaman» da daha sıklaşan dostluğun bir alâ - Fransızlar tara» başka hakeme müracaata hakkı yok- tur, meti olarak karşılandığını, söyle- mektedir,