23 Temmuz 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

23 Temmuz 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

İngiliz Deniz Kuvvetlerinin, Britanya Kralı Ve Hindistan İmparatoru Beşinci Jorj'uf Yirmi Beşinci Saltanat Yıldönümünü Vesile Ederek Spithit'de Yaptıkları küme, Deniz Hart Aletlerine Sarfedilen Milyarların Dehşetini Ve Deniz Harp Alalorinin Ulaşkğı Son Mf haleyi Göz Önüne Vurmuştur Son sistem İngiliz. harp Anavatan filoları ikinci harp fır- kası kumandan: Amiral Maks Hor- tonun sancak gemisi olan bu diret - mot cn asri vasıtalarla mücehhez bir deniz ejderidir. 31,100 ton hacminde- Gir, 15 inçlik sekiz ve-6 inçlik 12 to- gemilerinden biri: Barham pü vardır. Bu gemi Guvin Elizâbet sınıfını teşkil eden beş gemiden bi- ridir ki diğerleri Malaya, Valiant, Varspite adlarını taşır. Barham di - retnotu 1913 te tezgâha konmuş, 1914 te denize indirilmiştir, İn Bodney, Yukardaki panorama, Spithit'te, on altı temmuz günü Kral Beşinci Jorjun İngiliz donanmasını baş ami. atile teftiş ederken küçüklü, yüklü bütün gemilerin yedi hat üzerinde nasıl dizilmiş bulundukla- rını göstermektedir. Bu manzarayı kuran cüzü tamlar İngiltere, Hindistan, © Avustralya barp filolarile İngiliz deniz ticaret filosuna ve balıkçı gemileri filoları. nâ mensup buluriuyorlardi. Solda ilk plânda gördüğünüz bü - yük gemi Tirafalgar'da Napolconün donanmasını mahveden meşhur a İ ral Nelsonun adını taşıyan gemidir | ki arkasımdı i harp fırkasma Barham, Valiznt diretnotları ve daha gerilere doğrü beşinci muhrip ve birinci "denizaltı gemilerile (o mücadele” (o ilotilâları yer almışlardı. Sağ tarafta yarısı görünen en ön- deki gemi ise Çanakkaledeki Türk kahramanlarının pek iyi tanidıkları Kraliçe Elizabet iretnotudur ve ar- kasında Royal Suverelgn, Ramillies; Revence, Resolution, İron Duke, Hood ve Renovn saffr harp zırhlıla. rile Kuraccus ve Furius tayyare ge- mileri ve ikinci kriyazör fırkasına mensup gemiler sıralanmışlardı. Kraliçe Elizabet zırhlısının dire- Kral Beşinci Jorj Baş birinci) | geçenlerde amiral üniformasile. Yanındakiler eski Yunan hanedanından bir krzla evlemmiş olan Dük dö Kend, (ikinci) veliaht Prens dö dinin ön tarafına bir çizgi gibi uzat- tığı gemi Avustralya ba inin Australia adını taşıyan gemisidir ki arkasında iki gemi ile birinci vazör fırkasımı teşkil etmektedi Ardarda dizilen yüzlerce gemin görünmez uzaklıklar yaptığı bu muh teşem kümenin arasından İngiliz kralın büyük anası ile dedesi adlarını taşıyan Viktorya ent Al - bert yatile dolaşmış ve her geminin önünden geçerken, çimariva et- miş olan tayf, ağızdan ”Gat Save the Kingi, "Allah kralı muhs- faza buyursun!,, diye bağ her diretnotun mızıkası kr: vurmuştur. Merasimde davetli olarak gazetecilerin yazdıklarına göre kra- İm yatı saatte on mil süratle bu de- niz ejderleri arasında dolaşmış merasim bu sürate rağmen ancak saat elli dakikada bitirilebilmişti liyelim ki kimisi #i Avustralyadan, ki dünyan bir başka ucundan gelmiş olan bu filoların bir arada yaptıkla rı böyle bir kümeyi görmek bir da- ha kimbilir ne zaman nasip olacaktır. Zira bü kadar geminin toplanması İngiltere Bahriye Nezaretine en az- dan iki muhrip filosu” yaptırabile- | cek: bir servetin sarfedilmesine mal | (soldan Gal, sağdaki Dük dö York Demons sisteminde tayyarelerden mürekkep bir keşif fÜ Bu tayyareler istenildiği . zaman bombardıman tayyaresi olarak ta kul ecek şekilde yapılmışlardır. Vasati süratleri saatte 200 mil olarak kabul edilmişse de, bu tayyarelerin süratlerini saatte 230 mile rahat ra- hat yükselttikleri tecrübelerle anla- şılmaştir. Britanya kralın. 25 inci saltanat yıldönümü hava nümayişle- . yasi rinde 'uçan bu âletlerde” ” deniz gösterişinde uçu' olan yüz büyük deniz *# giliz hava kuvvetleri hassa nazarı - dikkati Çifte motörlü olan'bu hepsi açık deniz keşif di.