13 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

13 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

em 10 Hoare, bu akşam radyoda verdiği bir A ezcümle demiştir ki: “1 « Habeş anlaşmazlığının vi yolda olduğunu, bu yoldaki imicinlar durumun fenalaşmamış ol- değunu söyliyebilirim. Kendi hesabı- mıza, bu imkânları iyi duruma sok. mak için elimizden tandaşlarından büyül hissiyatmı ifade için elimden geleni yaptım. Uluslar sosyetesi opaktında — verdiğimiz sözü tutmak için azmimizi ifadeye çalıştım. Habeşistana karşı dürüst Sama ya çalışırken, ayni zamanda gı harp müttefikimiz Italya ile iy dost luk bağlarımızı idame edebileceğimizi ümit ediyorum, İngiltere ile İtalya a- rasında anlaşmazlıklar fikrinden, ber kes'en fazla nefret ederim. Bizzat kon dim Itaiyada savaş esnasmda hizmet ettim ve Italya ile Italyanları ve Ital- yanın son senelerde başarıığı terak- kileri daima takdir ve hayranlıkla kar şıladım. Hem Habeşistanm ulusal hak larını ve hem de İtalyanın genişleme hakkındaki isteklerini tatmin eden bir sureti tesviye bulunmasını Avru- pada herkes kadar hararetle arzu et- tiğime İtalyanların inanmasını tetnen ni ederim. Hava dalgalarmın, acı ol- makla beraber dost sözü olan bu söz- leri bu akşam Italyaya götürmesini dilerim.,, Sir Hoare şunları ilâve etmi “Memleketimizin mazhar olduğu bürmet bende büyük intiba hasıl et « miştir, Bu bizim hepimiz pada barış davasma yardım için bü « yük bir mesuliyet tazammün eder. Bunun için, tahrik edilmiyen her türlü tecavüze karşı müşterek muka- vemeti müdafaaya azmetmiş olduğu- muzu söylevimde açıkça (söyledim. Bu da, bütün dünya için bir mesuli- yeti tazammun eder.,, Sir Hoare, sözlerini İngilterenin dünya ekonomik kaynaklarından da ha iyi istilnde meselesini tetkike ha zır olduğunu teyit ederek bitirmiştir. Laval diyevini bugün verecek Cenevre, 12 A.A. — Fransiz çevenlerinde söylendiğine göre, La valin İtalyaya karşı zecri tedbirler yoluna gi i kabul etmiyece- ği hakkında gazetelerde çıkan hi berlerin resmi veya yarı resmi hiç- bir mahiyeti yoktur. o Zira Fransiz durumu Laval tarafından ancak ya amble önünde tasrih edile Radek Sovyetlerin vaziyetini anlatıyor Moskova, 12 A.A. Radek “İz Iyan « Ha - “Sovyet Rusya şu fikirdedir ki, Uluslar sgsyetesinde kalmış olan devletler barış için savaşmak isti yorlarsa sosyete onlara geniş im - kânlar verebilecektir. Dünya ka - moyu, barışın elbirliğiyle korun - ması sisteminden yana İngilizlerin yaptığı beyana büyük bir önem vermektedir. Sovyet Rusya ile Fransa arasın da yapılmış olan karşılıklı yardım paktına karşı İngiliz idare çeven- İerinin müsait hattı hareketi, barı - şın Uulslar sosyetesi çerçevesi in de ve onun yardımiyle berkitilebi | leceği umudlarını Fakat deniz silâhları hakkındaki İngiliz -Alman uzlaşması bu ka - naati çok hafifletti. Çünkü Alman uyandırmıştır. yi yani doğu Avrupası işlerin den el çektiği anlamına aldı. Avrupa gözetelerinin İngiltere ta- an Akdenizin doğu bölgesin de harbe karşı yapılan savaşın İn- çıkarlarını korumak prensi - doğduğunu yazmaları, İn - gilterenin Diye tutmak yolundaki eğlimleri i sürülebile - cek bir delil ilmi MN zi olması İngiliz barış sdbaşının cid - diliğini isbat eder. İngilterenin bu barış siyasası el bi her ne olursa olsun barışm korun- ması ile ilgili bütün devletlerin yar. dımma değer, Ancak İngilterenin böy e bir yardıma güvenebilmesi için ken disinin yalnız Süveyş kanalı ile de- ğil, fakat barış eserinin tehlikede ol- duğu herhangi bir nokta ile de uğra- şacağının açık olarak bilinmesi lâ- zımdır. Barış için devletlerin elbirli- Hile yapacakları savaş, bunlara biri- birlerine güvenmeyi ve bir arada ha- reket etmeyi öğretecektir. Böyle bir savaş uluslar soşyetesini de kuvvet- lendirecek en iyi araçtır. Sovyet hü- kümeti barış siyasasına dayanarak şimdiye kadar olduğu gibi ileride de barışı kurtarmak için elinden gelen herşeyi yapacak ve barış yolundaki ber teşebbüsü tutacaktır.,, İtalya moratoryom mu ilân edecek Londra, 12 (A.A) — Finansinl Tiemo ila Daily Herald, İtalyan tecimsel borçlarının yakında tecil edileceğinden korkulduğunu yazı - (Baş tarafı 1 incide) yorlar. Daily Herald diyor ki: “İngiliz tecimen ve endüstriyel. leri arasında Mussolininin bir mo- ratorikum mecbur olacağı kanaati vardır. Bunlardan birço - ğu İtalyan siparişlerini kabul et- memektedirler. Londra çevenleri, dün İtalya bankasının iskonto fi - yatını yeniden yükseltmesini bek - liyorlardı. Maltaya yeniden asker gidiyor Londra, 12 (A.A.) — Sü Bakanlı. ğrndan bildirildiğine göre arsulu- sal durum dolayısile Maltaya niden üç piyade taburu gönderile- cektir. Adende Ingiliz gemileri Aden, I2 A.A. — Beş İngiliz Detroyeri buraya gelmiştir. >“ Habeş başka, Avusturya başka o.masın! Londra, 12 A.A. — Röyter bil. diriyor: Sir Samuel Honare'ın İngil- terenin tahrik edilmeden yapıla - cak her türlü tecavüz hareketleri- ne karşı kat'i ve müşterek bir mu- kavemeti tazammun eden beyana- tının şümulü hakkında Londra ve Cenevrede İngiliz ve Fransız mü- messilleri arasında cereyan eden gayri resmi müzakereler sırasında, Fransız hükümeti, bu beyanattan, gelecekte ve bilhassa Avusturya - angi bir taarruz kar- e siyasasının bu be- neticesinin çıkarı - İp.çıkarılamıyacağını sormuştur. Loyd Georges söylevi Londra, 12 A.A. — Loyd George: Sir Samwel Hoare'in nutku hakler daki boyanatında şu sözleri de söy - demiştir: “İngilterenin muhtemel herhangi müstakbel bir tecavüz hareketi hak» kında taahhüt altına girmiyeceğini umuyorum. her vaka, önemine göre ayrıca tetkik edilmelidir. Hiçbir mem leket, mefruz bir durum hakkında Yalar istemek hakkına malik değil ir. Himaya usu'ü Nevyork, 12 A.A. — Sir Samuel Hoars'ın söylevinin, geri kalmış u- Tusların, daha uluslardan yar. dem görmek hakkımı haiz bulun - duklarına dair olan bölümünün tef- “e Nevyork Times gazetesi istanm büyü - tekliften kinaye olmak gerektir. Böylece harp tehlikesinden korun- mak çaresi bulunmıyacak olursa, Cenevredeki durum pek hoş görün: | müyor.,, Küçük devletler Cenevre, 12 A.A. Sosyetesinin bugünkü toplantısın « da, küçük devletler mümessilleri, in şimdiki buhran karşısın- ün mesuliyeti, mesi hususunda ısrarda bulunmuş- lardır. Van Zesland, Belçikanın taah- hütlerini, yerine getirmek ve genel mesuliyete iştirak etmek hususun- da son hadde kadar gitme; mettiğini söylemiştir. Van Zesland'ın bu diyevi bir et- ki (tesir) uyandırmıştır Isveç delegesi Sandler, bazı me- selelerin kotarılması için konulan müddetleri dağru bulmakla bera” lü ber, İtalyan - Habeş anlaşmazlığı nın başlangıcındanberi konsey rafından verilen mü ret ettiğini söylemiş v. ki? “Uluslar sosyetesi, süel tehditle rin zoru ile bulunacak çözgelere i Degraff da bu yolda ısrar ederek demiştir ki: “Avrupa anlaşmazlıklarında u- zun müddet bitaraf kalmış olan küçük uluslar, sosyeteye girince, buradaki prensiplerin tatbiki için via lıklarını tehlikeye koymuş r Fransız gazeteleri ne diyor? Paris, I2 A.A. — Sir Samucl Hoare'ın söylevi burada çok önem- li bir tesir yapmıştır. Gazeteler ve bilhassa sol parti organları, Cenev- re andlaşmaşının tatbiki hakkın - daki bu sarih kararı alkışlamaktan dırlar. Ancak, Paris gazeteleri, İugilte- renin, Avrupa mevzuubahs oldu- üm uüilanda dahi öyni Çikirleri müdafaa edeceğinden emin bulun- mak istiyorlar. a it Journal diyor kit Bu söylevin, Habeş davasını yatıştırmak bahsi faydalı olup olmıyacağı su götürür olmakla be- ini yüklem - | İ terek emniyet düzenine TAN Beşler bir çare bulamayınca, işi tali komiteye bıraktılar BSIZAT EZA Son D Dakika) Gene Bir Çare Aranacak Cenevre, 12 A.A. — Bu akşam dayanarak, bir hal tetkiki için tâli komiteyi me - mur etmiştir. Bu karar Uluslar Sos yetesi kluvarlarında memnuniyet - le karşılanmıştır. Cenevre, 12 A.A. — (Röyter): Beşler komitesinin mutavassıt tarzı hal hakkıfida tali komiteden iste- diği rapor iki tarafa tebliğ edile - cek ve son uzlaşma teklifini teşkil edecektir, Bu raporun esasını 1930 tarihli Irak mukavelesinin teşkil zannedilmektedir. Fransada asker gönderiyor Marsilya, 12 A.A, — Müstemle- ke kıtaatına mensup 170 kişi va - purla Cibutiye hareket etmiştir. Yalnız ham madde aramağa gilmiyorlarmış Roma, İZ A.A. — Sir Samuel Hoare'm söylevinde teklif edilen “ham maddelerin yeniden tevzi hakkında tahkikat yapılması, me- seleşi Giernale d'ltalia ve Lavoro Faşista gazeteleri tarafından “ha- yaliham,, olarak tavsif edilmekte. dir. Lavaro Faşisto gazetesi ediyor: alya Habeşistana yalnız ham mailde ve #hahreç aramak için git- miyor, Habeşistan bizim için bir devrim amaci ve Faşist italya hud- retinin teyidi için hareket noktası- dır. Bu işte Mussolini İtalyasının şunları Roma, 12 A.A. —Stampa gazetesi, Sir mel Hoare'in söylevini “bir riya abidesi,, olarak tavsif etmekte » | dir Hemen bütün matbuat buna hen- zer vamflar kullanıyor. Amerikadan bir s05 Cenevre, 12 A.A. — Senatör Lo- pe, Habeş savaşının önüne geçmek üzere Briyan « Kelloğ paktını imza evletler arasında arsı- konferansın toplanmıya çağrılmasını telefonla Hull'e tekli etmiştir. Bari lesiz istasyonunun neşriyatı Londra, İZ AA. İtalyanın Bari telsiz istasyonu tarafından A- rap dili ile yapılmakta olan bazı telsiz neşriyatın Müslüman efkâ | umumiyesi üzerinde hasıl edec: — Uluslar tesirlerden endişe edilmektedir. Varşovada İla'ya elçiliğ'nin camiarını. kırdılar hüratta bulunarak camları kırmış- lardır, Yirmi kişi tevkif edilmiştir. Mısırda hazırlık Kahire, 12 A.A — Misir gazetele- rinin verdikleri el makamlar sahi ile Tirana da'deniz özleri ve Sole lim, Marsah ve Matruhda da hava yarenin geldiği r, genel barışın en değerli de teği olan ve Fransanm da yıllı danberi uğrunda çabaladığı müş - geniş ve kesin surette bir iştir. de et - mekle çok kuvvet veric |” Journal, bu söyl, daba düne kadar mevcut umutları da kırdığı asmdadır. Bu gazete: amuel Hoare, İtalya ile U- fikir yüceliğini | ikten sonra, şu mütaleayı yürütmektedir; ,eçen İngiliz hükümetle- de Sir Samuel Hoare'm &li kullanmış değildir ve ileride gelecek olan hükümetle- rin de onun gibi lisan kullanacak- larını hiç kimse temin edemez. Fransayı kuşkulandıran işte bu- ur. Echo de Paris, söylevin önemli bir hâdise teşkil ettiğini ve pek bü- yük bir muvaffakıyet kazandığını kay dettikten sonra: “Baron Aloisi tarafın | vari kağ ber ae söylenen e lerden alya deleşasyonunun, İ- talyaya karşı alınacak tedbirlerden pek ziyade lee anlaşılmak - mi Silifke Jandarma Okulu Satınalma Komisyonu Başkanlığından: Beher kilo- sunun mu- hammen fi- yan Kuruş 10 Mıkfarı Kilo Eksiltmeye konu- lan mevudın cinsi Ekmek Sığır eti Kuru fasulye Nohut Mercimek Sadeyoğ Bulgur Pirinç Patates Sabun Zeytinyağı Zeytin danesi Edirne peyniri Kuru üzüm 210000 45000 10000 10000 3000 5000 15000 8000 5000 1000 3000 1000 2000 5000 15000 340000 10000 15040 300 5400 500 5000 * Muvakkat teminatı miktarı Lira Kr. pe a SR8Lo8 NOW 8 s ” 83. > 940 289 985 Cumartesi Eksiltmenin yapılacağı Hangi usul ile eksiltme nin yapılacağı gün ve saat 269.935 perşembe 8. 8 kapalı zart e 10 Açık eksiltme © 2 “ 4 16 7 » ” 3 9 rn " 12 » 13 ” 1 — Silifke Jandarma okulunun 1-10.935 den 1:9:936 ya kadar olan ve bir sene için mu- kaveleye bağlanacak bulunan yukarda cins ve miktar yazılı mevaddı iaşe şartnamede yazılı olduğu şekilde teslim olunmak şartivle hizalarında gösterildiği usul ile eksiltmeye konulmuştur. 2 — Muhammen bedelleri ve muvakkat teminat miktarı hizalarında gösterilmiştir. 3 — İhalenin yapılacağı gün ve saat hizalarında gösterilmiştir. 4 — İhale Silifke jandarma okulunda top anacak komisyonda yapılacak tır. 5 — Her cins ıçin lüzum olan eysaf ve şartlar okul salonusda mahsus yerine asılmıştır. İs- teklilere tasdikli birer sureti parasız verilir, 6 — Kimya tahliline tabi olmayan “mevadın nümuneleri komisyonda mevcuttur. Vermiye İs- tekli olanlar bu nümuneleri ber gün diledikleri saatlerde okul komutanlığına müracaat ederek gö- rebilirler 7 — Kapalı zarf uenliyle eksiltmeye konmuş ölan mevadın teklif mektupları ile 2490 sayılı kanuna göre verilecek muvakkat teminatların en geç ihale saatinden bir saat önce komisyona mak- buz mukabilinde teslim edilmesi şarttır. Bu saatten sonra verilecek mektupların hükmü olmiyacaktır. 8 — Açık eksiltmeye konulan mevadın muvakkat teminatları 2490 sayılı kanuna göre en geç ihale saatinden bir saat önce makbuz mükabilinde komisyona teslim edilmiş bulunacaktır. 9 — Her iki suretlerde eksiltmeye gireceklerin kanuni ikametgâh sahibi olduklarını tecim odalarında kayıtlı bulunduklarını, evvelce teahhüt işlerinde bulunmuşsa teahbüt ettiği işi doğruluk” la yapmış olduklarına dair alâkadar dairelerden tasdiklı vesikaları ibtaz etmiye mecvurdur 10 — İşbu mevadı vermiye istekli olanlarin “ evsat “ve: şartları “öğrenmek” üzere ber gün okul komutanıığına ve ihale için tayin edilen gün ve öâalle komisyona würacaatin bulunmaları lüzumu ilân olunur. (55413) tadır.,, diyor. Yine Echo de Paris, diyor “Biz bu söylevi okurken, umusaya (sukutu hayli üredi. Fransa daima Avrupa ne demiş ve kimseye mi ise, Sir Hoare da Afrika hakkında ayni sözleri tekrarlamış ve ondan sonra da hükümetinin her zaman- ki söyleyiş tarzına dönmüştür. Biz, hangi müspet teminata güvenece- diz? garo da şunu yazıyor: “Müdafaa ettiği prensipler, Fran yevine tamamile iştirak etmekten başka yapılacak yok Ocuvre gazetesi diyor kiz ransız » İngiliz görüş birliği yeniden kurulmuştur. Bu sayode müşterek güvenlik ile arsrulusal ni zam kurtarılabilir. , Populair gazetesi şunları yazı - yor: “Sir Samuel Hoar tarafından ve- rilen söylev, büyük akisler yapa - caktır. Bu söylev, çok mutlu bir in- | tiba uyandırmıştır.,, Macaristanın istekleri Cenevre, 12 A.A. — Uluslar sor yetesi asamblesind. ren Macar deleş, duğu endişeyi gizleyemediğini silâhlanma yarışının, barış andlaş- masının Macaristana yüklediği mü kellefiyetlerden manen ve huku - ken Macaristan: kurtarmış olup ol- madığmı kendi kendine sormakta bulunduğunu söylemiştir, Macar delegesi, bazı hâdiselerin, böyle bir tekâmülün lüzumunu da- ha iyi onlamıya yardım etmiş ol- duklarını ilâve etmiştir. Azmlıkların hiyamesi için yapı- lacak yeğrimleri (ıslahatı) mevzu- ubahs eden deleğe, asambleye a- şağıdaki tekliflerde bulunmuştur: 1 — Uluslar sosyetesi konseyi - in andlaşmalara hürmet edilmesi yapacağı müdahaleler, yalnız acaat mevzuu olan meselelere münhasır kalmamalı ve konsey, bu hususta bizzat teşebbüsler yapma- hıdır. 2 — Mandalar komisyonu şek - linde, daimi bir azmlıklar koris- İ yonu teşkil edilmelidir. 3 — Konsey, azmlıklara ait iş leri yalnız hukuki bakımdan ince- lemeli ve bütün siyasal düşüncele- ri bertaraf etmelidir. 4 — La Haye'deki arsrulusal daimi hukuk yerine racaat edilmesi muvafık! Uluslar Sosyelesinde tatbik edi- len usaller tesri edilmelidir. Laval - Koare görüşmeleri Cenevre, 12 A.A. — Laval ile Sir Samuel Honre, dün akşam u- zun bir konuşma yapmışlardır. Bu konuşmada yalnız Habeş an- laşmazlığı değil, fakat ayni zaman da, hava, Tuna ve Doğu paktları - nm imzalanmasmı tasarlayan 3 şu- bat İngiliz - Fransız konferansında görüşülen Avrupa barışı ile ilgili meseleler de mevzuubahs edilmiş- tir. Günün ep önemli hödisesini teş- kil eden, dünkü diyevinde Samuel Hoare, bilhassa kollektif güvenlik meselesi hakkında izahat vermiş - tir, Cenup Amerikasında muharebe durdu ve anlaşmazlığı kökünden kaldır mak için Bucos Aires'de girişilen konuşmaların iyi bir yolda gittiğini ilâve etmiştir. Avusturyaya tecavuz olursa Londra, 12 A.A. — Times gaze- tesinin haber aldığına göre, 8ız elçisi, İngiltere hükümetince Cenevrede takınılan celâdetli du - rumun, Âvrupa için de ve bilhas- sa Avusturyaya karşı bir tecavüz vukuunda da muhafaza edilip ©- dilmiyeceğini dış bakanlığından sormuştur. Habeşistandaki tabeamız Adisababadan gelen haberlere göre, Habeşistana tayin edilen mas İsleizün. .armış, Bir Dala > Ae harbini: ması ihtimaline karşı, oradaki Türk tebaasının korunması tedbirler alınmış ve tebaamız Cim- ma şehrine nakledilmişlerdir. lp likeli mıntakadan O uzaklaşmada; bu halkın gayrimenkul in bir listesi yapılmış ve maslahatgü- zarlık bu listeyi tasdik etmiştir. Cimma şehri Adisababaya sekiz gün uzaktadır. ——— YENİ NEŞRİYAT Sıyasal Bilgiler “Mülkiye, — Sr yasal Bilgiler “Mülkiye,, mecmuası” nn 53 üncü sayısı çıkmıştır. Bu nüs hada da sıyasal, sosyal ve ekonomik yazılarla ayın sıyasası ve kronolojisi vardır. MISIR İS inilti Sermayesi : 100.000 Türk Lirası Merkezi : ANKARA — Şubesi ; İSKENDERİYE TÜRKİYE iŞ BANKASI tarafından tesis edilmiştir İTHALAT. İHRACAT. KOMİSYON VE EMANET İŞLERİ YAPMAKTADIR. İSKENDERİYE'de satılmak üzere emaneten mal gönde renler, hesabırmza, TÜRKİYE iş BANKASI şubelerinden avans alabilirler. En iyi fiyatla, en az masraf ve komisyonla emin bir surette iş görmek istiyenlerin MISIR İŞ LİMİTED” tercih etme- leri kendi menfaatleri icabıdır. Telgraf adresi OMISIRİŞ — İskenderiye