13 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

13 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

“... Bu Öyle Bir Hikâyedir ki Ilik Anlatan Ben Olacağım Ve lik Işiten de Siz... ,, Halbuki şu Süyun Bikeye hü- kümdarlık ihtişamı ne kadar çok Yyaraşıyordu! . Odada kısa bir sükün oldu. Kırk güzel genç kızdan dördü. gerisin geriye döndüler ve bir iki dakika sonra merasimli bir yürüyüşle tek- rar odaya girdikleri zaman garip şekilli bir koltuğu taşıdıkları gö- rüldü. Her biri bir ayağından tutinuş- tu. Mamış Bırdı, önünden geçerler. ken sağ elini kalbi üstüne basarak şını yere değdirircesine eğildi. Genç kızlar, Kazan ordusunun bu ileri gelen âmirine böyle bir hür - met hareketi yaptıran, onu Ali Ekrem hanm önünde baş eğen bir Nogay eratı gibi iki büklüm eden koltuğu güzel ha- tunun önünde bir ayı postunun ü- zerine bıraktılar, Bu, Kazan hanlığının tahtı idi. Süyun Bike buna oturur oturmaz bir el işareti ile genç kızları ve ha- dımları odadan uzaklaştırdı. ancak o zaman önünde hâl miş duran Mamış Bırdıy, 3 — Doğrulunuz Han.. li On altıncı asrm ilk yarımında, Kazan beyleri için han tahtı en mukaddes bir kıymetti. Ona karşı gösterilen hürmet sonsuzdu. Ma- mış Bırdı doğrulunca iki adım ge- rileyip tekrar eğildi ve bu sefer hi müsaadesini o beklemeden doğruldu. Şimdi Süyun Bikenin ihtişamı bir kat daha artmıştı. Kazan han- larının tahtı mükellef bir sanat €- seriydi: Baştanbaşa kabartmalarla süslü bir fildişi koltuk tasavvur ediniz ki dirseklerin dayandığı yerler firu - zeler, yakutlar ve incilerle süslen- miş ve dört yanında yumruk bü yüklüğünde birer zümrüt konul - muş bulunsun; Marş kimmam “eslen kekirmle” fuyordu. Hatun gözlerini © bir köşesine daldırmış, derin düşünceye dalmıştı. Yüzünde an biraz daha artan bir tatlılık se- ziliyordu. Nihayet dedi ki: — Kuşoğlandan bir haber aldı - Bız mı? — Hayır ünlü hatun. Fakat zan- ediyorum ki... — Zannınızın ehemmiyeti olma- dığını iddia edecek değilim han. Yalnız doğrudan doğruya bir ha- ber almış olup olmadığınızı öğrem- inek istiyorum. Batır hanın bu zafe- rinde Kuşoğlanın bir tesiri yok mu- dur? Ne dersiniz? — Bunu kestirmek bir hayli zor- dur hatunum. — Zira Batırdan böyle bir cesa- reti beklemek mümkündür ai böyle çıngıraklı bir zaferi bir türlü ona mal edemiyorum. eline başımı dayayıp bir düşündükten sonra büyük bir alâka ile sordu: —Mamış han! Bu gencin haya- tmı saran bir sır olduğunu tahmi ediyorum. Bana bu sırrı öğretmez misiniz? — Bir sır? Fakat bunu nereden kestiriyorsunuz o hatunum. O be. nim... O benim. caba, açı lümıyacak kadar mühim midir?“ Mamış Burdnın yüzü kimbilir Neden kıpkırmızı kesilmişti. Güzel İm onun cevap vermesine mey- dan bırakmadan devam etti: — Ve bu sanıyorum ki dostları Mun benden sakladıkları sırların ilki ve sonuncusudur. Onun oğlu- muz olduğunu iddiada daha fazla rar etmeniz beni nihayet bana doğruyu söylememek istediğinize inandırmış olur. Kazanlı kumandanın dudakları r şeyler söylemeğe hazırlanır gi- bi oldular. Fakat hatün yine mey- m vermedi. Güzel kadının yü Zünde garip bir heyecan hissedili- Yordu. isteğini göze vu Tan bir parlaklık görülüyordu. — Kardeşim Ali Ekrem hanla tanıştıkları gün onun yüzünde bir Şan sıkıntını sezmiştim. Hattâ bel- ki hatırlıyorsunuz. Sizin oğlunuz Olduğunu söylememekte garip bir ddüdünüz olmuştu. Ve birdenbire son derece mir Ye itiraz kabul etmez bir ahenk a- lan sesile; 2 — Mamış Bırdı Handan Kuşoğ- ri i Kefe paşası Kasım birinci Rus ordusunun imha edild ne habe rperen Kazan heyetine inanmamış öğretmesini istiyoruz. » dedi - Bu bir yalvarışın değil, buz gibi bir emredişin ifadesiydi. Kuman - dan derhal sağ elini kalbine basa- rak baş kesti: — Ünlü hatunun buyruğu her şeyden üstündür - diye “mırıldan- bep bir tempoda kullanarak e ekti: — Kuşoğlan benim oğlum değil- dir hatun. Kuşoğlan ile Ali Ekrem hanım karşılaştıkları gün biraz çe- a a BORSA RL AL a a 12 EYLÜL Perşambe PARALAR 1 20 Belçika İrangı 20 Deabmi 20 İsviçre Ir. Florin 20 Çek Kuron Avusturya çiling Mark Zio Pergo 34— 10, 934.— 52,50 24 Yen İsveç Kuron Altın Mecidiye Banknot ÇEKLER Paris türere Ingiliz Hirası Dolar Liret Belea İsveç frangı Leva Florin Çekoslovak kuronu Avusturya Pezeta Mark Zor > .. Anâdolu “5 60 . “e 100 Şirketihayriye Tramvay Bomonti » Nektar Terkos İksihar Değirmencilik T.A.Ş. Şark Değirmenleri Şark Merker Eczanesi iSTiKRAZLAR Türk borcu 1 ” nu m dahili Ergani ” İstikrazı TAHVİLAT Rehtim v Anadolu 1 ve IE Ur İ İ İ İ İ 7—— | li gözlerle kingen davranmaklığımın sebel Kuşoğlanın yalan dinlemeğe tahammülü olmadığını bil Yana... Demek Kuşoğlan zin kendi babası olmadığınız mektedir? — Evet ünlü hatun... Fakat bu, kimin oğlu olduğunu bildiği ret etmez. Ve şimdi si im sözler de öyle bir vakanm hi- kâyesi olacaklardır ki ilk anlatan ben olacağım ve ilk işiten siz... İArkası var) bi SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN ASAĞI 1 — Annenin erkek kardeşi (4). Baba- nin erkele kardeşi (4) 2 — Söz dinlemek (5) 3 — Kanan (4) İşte,(2) 4 — Akalliyet (5). Bir cins kömür (3). $ — Nota (2). Kırmızı (2) Esef nida “ () $ — Süvari (4) Meyan (3) Banat (2) 7 — Bir hece (2). Zen $ — Rah (3) Nota (2). Büysi 9 — Küstah (4). İçten anlâyaş (5). 19 — Sahra (3). Sin (3) 1i — Hemsire (9), Dünkü bulmzcamızın halli SOLDAN SAĞA VE YUKARDAN AŞAĞI 1 — Sarmsak (8) as (2) 2 — Ara (5) Am (2) Asi (3) 3 — Rakı (4). Maya (4). 4 Araba (5) $ — Adak (4). Kaz (3) 6 — Sa (2) Ray (5) Re (2) 7 — Anmak (5) 8 — Ab (2) Gam (3) 9 — Ayak (4) Garaj (5) 10 — Asa (3) Aramak (6) 11 — Si (3) İzer (4) TAN TELEFON £ kaz. iri, ln. TELGRAF: “TAN, İstanbul ABONE Türkiye için Dışarı için Lira K. Lin K. 1:80. 4— 8 750 1 Li Bir aylık 3 Mânlar için İlâmcılık Şirketlerine sü” racaat edilmelidir. Küçük ilinlar doğrudan doğruya idaremizce alınabilir. Kücük ilânların 8 çatırlığı bir defalık 30 kuruştur. 5 satırdan fazlası için sa- tir başina 5 kuruş alınır. Bir defadan fazla için yekündân “510 kurus indirilir i Gündelik Siyasal Gazete | İ| Cerrahpasa hastanesi Cerrahpaşa FAYDALI BiLGiLER BUGÜNKÜ PROGRAM İstanbul 18,30: Dans musikisi (plâk) 19-10 ff musiki, 1945: Ege car. 20.15: Ko rans, 20.30: Stüdyo orkestrası. 21: Radyo Car ve tango orltestraları, 21.38: Son ha- Borsalar. 21.50: Macar halk mu. Bayan Aleksandı ler ve orker- 2220: Muhtelif plükle: Bükreş ve duyumlar. 18: Radyo orkestrası, 19: Dayamlar 15: Komse- rin süreği. 20: Sözler. 20.20: Plâk-Sözler. 21: Sözler. 21.15: Piyano ile şarkı, 22.0! Radyo salan orkestrası. 2230: Duyum 2245: Konserin süreği. 23.15: Yabanc: ra duyumlar. 23.20: Konserin süreği, 24: Piiz. Budapeşte 20.50: Erkekler korosu. 2f* Skeç. 21.50: Moskova 17.13: Plâk. 18.30: Popüler şarkılar ve havalar. 19.15: Koro. konseri, 20.0: Gor ki'nin “Egor Boulytehefi,. adlı piyesi. 22 Almanca yayım. 2305: İngilizce 24: Al. anca, Münih 20.05: Seçme halk müziği, 21: Kadım- | lar, 2320 ulusal ya lar kongresini röle, 23: Duyu Program arası, 210: Miri yım. 24: Eğlenceli gece müziği Hamburg mızıka, 21: Duyumlar. 2110 i. 23: Duyumlar. 2325: Dan- sa devam, 24: Şen akşam müziği Breslav 20: Konser. 20.50: Sözler. 21: Kadınlar kongresinden röle, 23: Duyumlar, 23.30; kestrası, 2430; Çinrene müziği, Şen gece müziği, NÖBETÇ. ECZANELER Bu gece nöbetçi cezancler şunlardır; Eminönünde Agop Minasyan — Çen - berlitaşta Sırrı — Gedikpayada Asadur - yan — Cibalide Necati — Aksarayda Se- cef Celâl — KaragümrüktetKemal — Def terdarda Arif — Muvakkithane caddesinde Saadet — Söğürlü çeşmede Osmân Halâ. si — Şehzadebaşmda Hamdi — Samatya- da Erofilos — Bakırköyünde Merkez — Beşiktaşta Rıza — Şehremininde A, Ham di — Hasköyde Halk Kunımpaşada Merkez — Bâyükadada Mehmed — Hey- belide Tanaş Galatada Mahmudiye cmd. Mişel Sofranyadis — Taksimde Tak. sim — Kalyoncukulluğunda Beyoğlu — Hamamda 8. Barunakyan — Eyüpte Hik. mer eczaneleri, SİNEMALAR TİYATROLAR * Tepebaşı Belediye bahçesinde her halta Perşembe, Cuma, Cumarte. si, Pazar akşamları saat 22de Şehir Tiyatrosu | Artistlerinden Hazım tarafından Oynatılacaktır. © Melek: Deli kır Saray: Günahım aşktır © Ipek: İspanyol Dansözü © Yıldır : Yaşamak istiyoruz. Ben fahi- »e miyim? 9 Alkazar : Yabancı Şehir ışıkları, 9 Asri; Ekmekçi Kadın — Petrol Mu harebesi, © Sık: Aşka kim inanır ve 20 bin sene Tik kürek mahklmları, © Sümer; Senin gibi bir kadın — Çilgm Beş * Ürküder ik, “ Karagöz ” bayrak altımda — Hile » İto, Bataklı damın kis Aysel — ngiz çiftlik, LIMAN HAREKETLERİ Buzün Limanımızdan gidecek vapurlar Sant 9 Asya Mudanyaya 9 Güzel Bandırma İzmite İl o Demlu Piner Mersine Butün Limanmmıza gelecek vapurlar: 18.15 Ayten İrmitten İT Tayyar Murlanyadan 17 İzmir İskenderiyeden * MÜRACAAT YERLERİ Deni? Yolları acentesi Telefon Akay (Kadıköy iskelesi baş me merlağu) Şirketi Hayriye Telefon Vaparcsluk Sirketi merker acen- tesi Telâfon Şark Demriyolları müracı lemi. Sirkeci Telefon Devlet Demiryolları o müracaat kalemi Haydarpaşa. Telefon . 42367 43117 44703 22925 23019 42149 t kam HASTANE TELEFONLARI 21653 25017 Gureba Hastanesi, Şehremini Yeni- bahce, Haseki kadmlar hastanesi Ak» saray Haseki cağ 32 24553 Emraz akliye ve asabiye has : tapesi, Bakırköy Resadiye kışlası 16.60 Beyoğlu Zükür hastanesi Firuzağa 43341 Gülhane hastanesi, Gülhane 20516 Havdarpasa Nümüne hastanesi 60107 Zeynep Kâmil hastanesi Üskü- dar Nuh kuyusu, Gün Doğuma enddeni Kı hastanesi Çapa 60179 İkiye O sabah, komşudan keskin bir günlük kokusu geliyordu. Derhal an- | , Marikann Aylardanberi yatıyordu .Dokte: lar kurtulmaz demişler. Güzel Ma ka, iki senelik komşum. Bu iki sene içinde kaç defa pencerelerde onun gölgesini bekledim. Yalnız evlerinde çamaşır yıkandığı günler onu bahçe- de bir ince kombinezonla görürdüm. O kadar. Bir başka zaman onune bahçede, ne balkonda, ne pencerede görmek mümkün olmadı. Yuvarlak omuzları ile, dalgalı kalçaları ile w- zun ve gergin bacaklarile, dik ve iş- gsü ile i li Çamaşır yı- kandığı günler, gözlerimin önüne see rilen bu harikulâde ziyafetten tada- bildiğim kadar aç gözlü bir oburluk- İa istifade ederdim. Çamaşırlar kuru- yup toplandı mı, artık Marikanın se- sindey başka bir işaret kalmazdı. Ma- rikanm sesi. Bakın bu Marikanın se- si çok mühimdir, Şen ve kıvrak kah- kahalarında da, oynak ve çapkın şar- kılarında da Marika, yirmi beş yaş gençliğini azdıracak kadar, çileden çıkaracak kadar, cinayetler ikama müktedirdi. Sade bu ser' beni deli etmeğe kâfi geliyordu. Akşamları balkonumda çakıştırırken, bu ses be- Annesinin titrek sesi: iy aman bir: — Oristi deyişi vardı, ki başlıba- şına bir âlem, başlıbaşına bir musiki idi. Tuhaf şey, Kahkahalarında ve şar- kılarında bu kadar şen we kıvrak, oy» nak ve çapkın kır neden acaba bu bol iştihasile, ihtirasile bir defa ol- sun balkonda görünmez? Onun için bütün komşuların hük- mü şu idi: — Çok namuslu kız! Annesi hastalandı. Marikanın tat- hı sesi yerine ihtiyar annesinin - lerini dinlemeğe başlamıştık. Artık arka tarafın pencerelerini indirmiş» tüm. Mahallede herkes ona acıyordu. İhtiyar hasta anasına bakmak Mari- kanın neşesini kaçırmış, oynak fakat namuslu şarkıları susmuştu. Marika- m anasma bakacak kendinden başka sesi de yoktur. Bu evde onlar a- na kız ve bir de hizmetçilerile otu- Bir gün gene hastanm fena saner- Hindi Tehlike. sini Bilenler Ankara, 10, A. A. — Hava tehlike sini bilen üyeler Listesi: Isak S. Amado, İzmirden 20; Av. ram Aji 20; Hüseyin Mustafa 20; Hasan Çeşmeli 100 ve ayrıca yüken 50; Ekrem Üstündağ 20; Bayan Na- zife 20; Seyit Ahmet 25; Hayim ve Israll 20: Mehmet Bardakçı 20; J. V. M. Köken 20; Alalef 20; Novaro 20; Muşe Alalof 25; Muiz Komel 25; Muiz Malki 25; Metec Alalof 30 ve ayrıca 100; Rifat Pala 20; Mehmet Şevki 20; Mazhar Nurullah 25 ve ay- rca 75; Efrayim Selâniko 20; Alber Karmana 20; Ahmet Refik 20; Hü- İ seyin Bahri 20; Şekip Fazıl 20 ve İ ayrıca 20; Janyantal 25; Seyit Yusuf tecimen 100 ve ayrıca 3000 Ira ba- Zışlamıştır. brahim Seyit 25; Cemal Kavukçuoğlu 20; Haydar Hasanoğlu 20; Tramvay ve Elektrik Sosyetesi bir defalık 23.000; Fehmi Sadıkzade 40; Tayyare Şefik Çullu 20; Hasan Fevzi 49; Niko Pavliden 25 ve ayrıca 200; Osman Nuri 100 ve ayrıca 900; Feridun 400, Şamcil Bancua 25; Is- mail Hakkı 100. Ankara, 11. A. A. — Hava tehlike. sini bilen tiye listesi: Ali Haydar Kaptanzade, komisyon» cw-İzmir 100 ve evvelce üye kaydedil- miş, ayrıca bağışlamıştır; Bobor Ko- hen 100; Anadolu Inkişaf Şirketi 500; A. Ozmirza 50; Alber Şamk Şükrü biraderler 2500, evvelce 3.000 vermişti, 500 yükenile ayrıca 2.000 daha bağışlamıştır; t ve Etem kardeşler 50, evvelce üyekayde- dilmiş ve bunu ayrıca bağışlamışlar- dır; Mühendis Sadık, Halit, Memduh, Ferruh 100; Bohor ve Mazilyan ve rurlar, ! Danon 50; | , © üğiyele Gir i — Yazan: Mİ-FA - | sı tutmuştu. Acr bir haykırış mahal. leyi tutmuştu. Marikanın hizmetçisi telâşla kapıdan çıktı, ben de arkasın» dan. Ona seslendim ve sordum: — Yahu, bir felâket ar? madı. Doktora gidiyorum. Hastaya yaşi bir ermeni dektor bakıyordu. Belki iki saat basta ile uğraştı. Doktorun yolunu bekledim, çıkâr çıkmaz: — Nasıl doktor, dedim; ihtiyar komşumuzun sıhhatini nasıl buluyor sunuz? — Efendim, iyi değil Şimdi bir Vil Kamfre yaptım, biraz sakinleşti, Güç iş, "bakılmak ister. O sabah Marikanın evinde kin bir günlük kokusu geli Derhal anlamıştım. Dlarikaya gitmie- gi düşündüm. Ve gittim Beni temiz ütülü örtüler gerilmiş kalabalık bir odaya aldılar. Marika ortada yoktu, Fakat garip şeyl. Say- dım, tam yirmi dokuz genç. En ka- bası otuz yaşında. Hepsi yakışıklı, hepsi güzelce veya şirin delikanlılar, Bir bakışta anladım ki bunlar bir taziye vazifesinin yan diği, biribirletini kat hepsi ayrı & ikayı tanıyan hem bir erkeğin bir kızı tanıyabilece- iyi ve yakrıdan tanıyan bir ordusudur. kes- Yirmi dokuz kişi! Böylece Marika- Dın. sevigtiği delikanlıların .aşağı yu» karı tam sayısını da öğrenmiş olu- yordum. otuza çıkarmarım hiç de gördüğüm halde hazir vesileden istilade etmek isteme- rikaya rumca, fransizca, nice yarı türkçe, fakat nin sonuna kala! olsun,, da ben de dan çıkıyordum. M koştu: — Affedersiniz, dedi. Ben nerede Unutuyor insan, ok dost var? Ben sadece komşusu olduğumu | söyledikten sonra evden çikârken içeriye üçer beşer kişilik yeni deli- İ kanlı kafileleri giriyordu . POLis Arkadaşı bir lise Talebesini yaraladı Fatihte Kemalpaşa caddesinde Kan İ diran Sokağında 1 No. İr evde oturan Ali ile Vefa lisesi son sınıfından Cev det arasında bir alacak yüzünden kav ga çıkmış ve Ali bıçakla Cevdeti ka- sığından yaralamıştır. Cevdet, hasta- haneye kaldırılmış, suçlu yakalanmış- n sonra kapi arkamdan tr. * Şoför Eminin idaresindeki 2186 numaralı otomobil Harbiyeden Şişli. ye giderken 7 yaşındaki Abdullaba çarpmış ve çocuğu başından hafilçe yaralamıştır. Şoför Emin yakalanmış- Sin . * Cibalide Galvanez fabrikasnda çalışan âmele Kuruçaylı Ibrahim, ma- kine başında çalışırken sağ elini ma- kincye kaptırmış ve 4 parmağı kesil miştir. Ibrahim, Cerrahpaşa hastane» sine kaldırılmıştır. — —-——— ——— 25; Moreno 100; Hasan, tavukçu Bi ga 20: Mehmet Sarraf 20: Haşim İ Hamdi 25; Sadık, bakkal 20; Hern Dr. Fritz Baade, Ankara 20; Tevfik Başaran, otelci İstanbul 25; *Bayan Belkis Resai. atelci 24; Azarya Pe- pin, fırıncı 24; Musa Çelikçi 20; Halk Fırın: 20; Hasan, eczacı Beşiktaş 20; Bayan Hatice Hasan 20; Osman Me- rik 20; Mıgırdıç Aslanyan, Istanbul Uçdirekli Han No. 10 30 lira bir de #alık; Ismail Çizmecizade, Kayseri Han No, 25, 100 Jira; Iraklı Mayopu- los, Sadiye Han Komisyoncu 25; Le on Taranto, tüccar 30; Yervant Dil- sizyan, Beyker Han No. 7, 30; Kir- kor Magar, tellâl 20; Zaharya Reka- maki, Aksaraylılar Hân tüccar 30; Karabçt Türkyan, Aşır Efendi Han No. 25, 73 lira; Andon Yavruyan 20; | Leon Nahim ve geriki 50; Valera rt 20 d