20 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

20 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

“ Du yila e AN'ANE VE İNKILAP Ahmet Ağaoğlu, necilikten bahsederken bütür İngiltere tarihinin bu isnadı ya lancı çıkardığını anlatıyor, 1215 ten itibaren köylülerin ayakla * nışı, Papalığa karşı isyan, dere- beylikle mücadele, krallıkla bo- ğuşma, Cumuriyet ilânı"gibi yal nız politikada değil, Rönesans- tanberi felsefe, ilim ve edebi yatta açtığı yepyeni çığırlarla baştanbaşa bir inkılâp memle - keti olan İngilterenin durma - dan yürüdüğünü söyledikten sonra ilâve ediyor: “Bu millet inkilâp yaparken geçmişte sağ- lam ve canlı bulduğu unsurları da muhafaza etmesini biliyor. İşte onun an'aneperver! Büyük muharririmizin pek yerinde bir sarahatle işaret et - tiği bu mânada bir an'anecilik, hızlı, fakat şuurlu bir tekâmü - lün müteradifi telâkki ettiğim hakiki inkılâpların antinomisi, yani prensiplerinin . tezatları içinde değil, varlıklarının ilk sartları içinde mütalea edilme- lidir. Daha dün, an'anelerine bağlı oldukları için o Avrupada ve Balkanlarda yüzümi ak çıkaran binicilik ve güreş gibi sahalarda kazandığımız müvaf- falayetler, yaşıyan bir eskinin henüz doğup ta emekliyen bir yeniye üstünlüğünü meydana çıkarmış değil midir? Öz kıy - metlerin yaşı yoktur, çünkü bun lar sonsuz ve ölümsüzdürler: Peyami SAFA mm — Şirketi Hayriye tarilesi ven'den te'kik edilecek Ekonomi Bakanlığı Şirketi Hayri » in yeni tarifesi üzerinde lâzımge - tetkiklerde bulunabilmek üzere €s ki tarifenin daha İki ay müddetle mw teber sayılmasını şehrimizdeki alâka- darlara bildirmiştir. Bu rmiddt zarfın- da bügün şehrimize gelecek olan Eke noml Bakanlığı tarifeler komisyonu mürehassrı Royter bu iş üzerinde tet kikterde bulacaktır. ' Mütehassıs, tetkiklerinin sonucunu hazırlayacağı bildirdikten sonra tariferin Hizüm gö rülen kısımları üzerinde değişikle ler yapacaktır. Se'ediye daireleri toplanacak Belediyenin bulunduğu'büyük bina nın yanındaki bahçe içinde bulunan küşük binaların gelecek yıl bütçesile yılalması kararlaştırılmıştır. Bunun yerine belediye binası yüksekliğinde büyük bir bina yapılacaktır. Sultanah met, Beyazıt ve bu civardaki beledi- ye daireleri yeni yapılan bina ile €s- ki Maarif nezareti birmuna rakledi- lecek, bu suretle bütün belediye dai- releri bir araya toplanmış olacaktır. Söm'kok piyasaya çıkıyor Zonguldakta kurulan Sömikok fab- rikasının sun! antrasit İkörürleri bü #y sonunda piyasaya çıkacaktır. Ec- nebi antrasiti Üzerine muamele yapan ecimenler, dış memleketlere verdik» leri siparişleri kesmişlerdir. Sun'i an- trasit kömürleri, ecnebi amtrasitlerin 6 Jiradan satılmasma reğmen, 23 lra- ya piyasaya çıkarılacaktır. ir araya No. 34 Cumbadan Rumbayal Server BEDİ Selimin yorganı kaldırarak Cemi- lenin elini aramak için aydınlıkta ol- duğu kadar cesareti yoktu. Bu vazi- yette her hareketin mânası değişiyor, ağırlaşıyor, fena şüpheler ve korku- Ir vermesi ihtimali çoğalıyordu. — Ellerin gene öyle sicak mi? Diyerek bir mukaddime ile mak- #adinı heber verdikten sonra Selim yorgan: kaldırdı ve sıcak, hafif nem- İl bir hava içinde kızın elini ararken eli kızın vilcüdünde kemiksiz bir nok» taya değdi, Onun titrediğini hisset mişti ve hemen durdu. Sonra biribirini arayan elleri buluş muşta, — Senin ellerin de sıcak! dedi Ce- mil — Benim daima öyledir. — Benim de öyledir. Kışm çök 8£ öşür ellerim. hn Bu alelâde konuşma, aralarındaki toihim mevzulara girmek veya sx mak korkusundan doğmuştu. Süküt bu vaziyette her zâmanlsinden ziyade tehlikeliydi. z Selim merıldandış — Ne gi “Doğu ve Batı,, adlı, besleyici ve düşün - dürücü seri makalelerinden bi- rinde İngilizlere atfedilen an'a- bir raporla Bakanlığa | Açıkta talebe I Bırakmamak için I Yeni tedbirler Use ve orta okullarda bu yıl açık» ta kalan talebeyi o yerleştirmek için gereken hazırlıklara büyük bir öneme, ie başlanmıştır, San verilen kararlara göre, Kabulaştıki Gazi Osman Paşa muhtelit orta okulu, son günlerde or- ta okul haline konan Ortaköydeki İn- önü mektebine taşmacaktır. Bu yıl tedrisata başlaması kararlaşan İmön: orta okulu da Gazi Osman Paşa orta İ ekulu binasma makledilecektir. Buna #bep Kabataştaki binanın daha bü- yük olmasıdır. Kumkapıda boş bulu yabancı okul binasmdan işti- İ fade edilerek burada da bir orta okul açılması da almacak tedbirler arasın- da görülmektedir. ) Diğer taraftan dün Kültür Bakan- ığmdan Kültür Direktörlüğüne ö- nemli bir yayım gelmiştir. Bu yayıma göre, bu yıl açıkta kalan lise ve orta okul talebelerinin memlekette baş vu- tacakları başka okul ve ertik kalma- | dığına göre bunlar herhalde okullara yerleştirileceklerdir. Bunun için Kül. tür direktörü ve okul direktörleri bir yerleştirme işile meşgul olacaklar- dır. Her orta okulun bina durumun. dan, talebe almak yönünden, tek bir talebe yeri boş kalmıyacak surette a zami istifade olunacaktır. Orta okul da yarım gün öğretim usulünün tat- biki çarelerine herhalde sırasile baş- vurulması ve bu suretle açıkta kalan talebenin yerleştirilmesi tedbirleri â- Imacaktır. Bütün bunların tatbikinde ise müm kün olduğu kadar az masrafla yürü- pülecektir. Orta okul öğretmenlerinin azlığı yüzünden birçok derslerin öğ- retmensiz kalacağı gözönünde rak ilk okul orta Almacak tedbirler, ergeye uygun ve hiç bir talebeyi açıkta bırakmıya. cak şekilde saptanınca sonuç telgraf- “s Kültür Bakanlığına bildirilecektir. Bakanlığın bu önemli . yayımı yalnız orta okullar içindir. Bakanlık fiselerin ikinci devreleri için de ayrıca emirler verecektir. . Yumurta meseles' kökünden hal'edileceh Yumurta tecimenleri, dün Türkofis te bir toplamı yapımışlardir. Yuğlur- ta ihracatımızı aksaten gorluklar ci- rafında görüşmeler yapılmış. alınma. 8: gerekli tedbirler görüşülmüştü: Türkofis, yumurta meselesini köktün- leri toplıyarak bir rapor hazırlamağa başlamıştır. İstanbul telsiz şirketinin imtiyazı için yeni bir teklif İstanbul Telsiz Şirketinin ükü- metten aldığı işletme mukavelesi ge- lecek sene bitmektedir. Dünyanın meşhur radyo şirketlerinden biri hü- | kümete müracaat ederek gelecek se neden itibaren telsiz imtiyazını üzeri- ne almak istemiş ve buna karşılık Tadyomuzu wlah edeceğini bildirmi tir. Dün bu hususta kendisile görüş- tüğümüz Radyo şirketi direktörü 1s- bri mail İsa iylemiştir : Bizim böyle bir müracaatta ma lömatımız yoktur, Herhangi bir sosye te hükümete bu şekilde müracaatta bulunabilir. Bizim imtiyaz müddeti mizin bitmesine daha bir seneye ya- kın bir zaman vardır. Bu müddet a! sında şirketin meclisi idaresi toplana- rak imtiyazın tahdidi hususunda hü- kümete yeniden teklif yapılması için görüşecektir. —Ne dedin? — Garip şey, diyorum, iki ay önce sen benim hayatımda yoktun. — Ne demek o? — Yani seni tanımıyordum. —Ey. — Bilir miydim ki benim için bir Cemile meselesi çıkacak. Selim mevzuun en mühim noktası- nd basmak cesaretini göstermişti. Fa- kat bu türlü konuşmaya hiç alışma - muş olan Cemile sıçradı: — Cemile meselesi nedir? dedi, ge- ne bir dedikodu mu yaptılar? Selim onun bu saftetine güldü: — Hayır... Yani sen benim haya- tımda bir mesele olmaya — Ne demek? Seni rahatsız mi €- diyorum? — Hayır canım... Beni düşündürü- yorsun, , Cemile 6 vakit ağlamadığı ve çok merak ettiği için neticesini sükünetle bekliyetek kadar sabrı olmadığı mev» aşılarda yaptığı gibi üst üste, acele acele bir sürü sual sormaya başladı: — Düşündürüyor muyum? Birşey» den şüphe mi ediyorsun? Kulağına birşey mi çalındı? Beni sana fitledi- ler mi? Nasıl düşünüyorsun? Ne de- mek? Acıyor musun bana? Ağabey gibi mi düşünüyorsun ? Brkeğimiz yok diye mi acıyorsun? Neden düşün dürüyorum? Sıkıyor muyum seni? Fe na şeyler mi düşünüyorsun benim i- çin? den halletmeğe karar vermiş, şikâyet- | ları olanlara spiker, iyi bir haber müjdeledi: mek üzere İstanbula gelen Bal- hanlılar, 16 Eylâlden 19 Eylüle kadar, sırtısıraya dört akşam, bi- ver konser verecekler. Makinele- rinisi ayar edip bekleyiniz! Makinelerimizi ayar edip bek- ledik. Ilk akşam, Romanyalıların konseri idi. Bu komser verildi. Kadın işçiler gecede çalışlırılmalı Endüstri birliği, Iş kanunu projesi nin kadınların gece çalıştırılmaları! meneden maddesine itirazda bulun - muş, bu hususta bir rapor hazırlamış- t. Bu İtirazın, sanayicilerin kendi ke- selerini döldurmak arzusundan doğ- duğunu öne sürer bazr neşriyat Üze- rine birlik başkanı Vasıf, kendisile görüşen bir. muharririmize şunları söylemiştir '— Böyle bir mecburiyet, doğru- dun doğruya fabrikaların çalışmasına değil, kadınlara #arşıdır. Fabrikalar, etkek amele kullanmak suretile gece de çalışabileceklerdir. Şüphe yok ki, gündüzleri şahşan bir kadının gece İstirahat etmek hakkıdır. Bu hak er- kekler için de vardır. Fakat, gündüz İş bulamıyan ve geçinmek için çalış- mağa mecbur kalan bir kadın, aç ola- rak nasıl istirahat eder? Pabrika kapılarında geceleri bile iş j bekliyen kadınların yüzgeri çevrilme- İkinci akşam sanırsam Bulgarları | dinliyecektik. Fakat hoparlörden | Ne Dersiniz? — RADYOLARINIZI AYAR EDİNİZ Geçen akşam, evlerinde radyo. | birtakım eski plâk parçalarından | si ne dereceye kadar doğrudur? Avru İ pada kadınların gece çalışmaları me- medilmiş olabilir. Fakat bu bize mi. sal teşikil edemez. Memleket ihtiyacı- nı dahilden temin etmek için mevcut tesisatımızı azami surette işletmeğe mecburuz. Bu mecburiyetten kurtul- mak, yani yalnız gündüz işi ile bu ih- tiyaçı karşılamak fabrikalar sayısı- nı birkaç misli arttırmakla kabildir. Bu da zaman meselesidir. Memleke- timizde işsiz kalan ameleye devlet bütçesinden yardım etmeğe imkân ol madığma göre, kadm isçiyi çalışmak- tan alıkoymak doğru olamaz... Anim rk Fest val fener alayı yapı'mad Arsılusal festivale istirak eden he yetler dün akşam Galatasaraydan Tak sime kadar bir fener alayı yapacak: lardr.Kyvelki gün memleketinde öldü ğü haber alman Bulgar federasyonu Başkantnın bu vefatı dolayrsile fener alayı yapılmamıştır. Bundan başka Kadıköy Fener stadında yapılacak ge çit töreninden de sarfınazar edilmiş- tr. Dün akşam saat 20,30 da Rejans lokantasında misafirler şerefine bir riyalet verilmiştir. Bu akşam saat 9 da Tepebaşı bahçesinde heyetlere Pergünt piyesi oynanacaktır. Festival komitesi bugün şehrimize gelecek 0- lan Yunan donanması Amirali ve sü- baylarını 21 Eylül gecesi Beylerbeyi sarayında yapılacak büyük baloya da vet edecektir. — İstanbula verilen İlkokul öğretmenleri Şehrimiz ilk tedrisat kadrosuna ci- var vilâyetlerden elli muallim veril- miştir, Bunların listesi dün gelmiş- | tir. Kendileri de ay sonuna kadar şeh rimize geleceklerdir. İ se kararlaşmıştır. g İ zırlıktarı ile de meşgul olacaktır. Ce- il başka ses gelmedi. Hani “nerede kaldı, Balkanlıların milli oyan havaları... eğer Radyo Şirketi, bu dört Balkanlı oyunculardan rad- yoda birer konser vermek vadini kesin olarak almamışsa, halka bu- nu ilân etmekte niçin acele etti? Ve mademki, bu aceleciliği yap- tı, sözünü yerine getirerek abone» lerine bunu dinletmeli değil mi | idi? İ Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? ( Hazinenin alacakları tetkik edi'iyor Finans Bakanlığı İstanbul Muha- kemat Direktörlüğü hazineye ait pu rüzlü dosyaların tasnifi üzerinde ça- lışmaktadır. Pürüzlü işlerin başanıl- ması ile otuz dört avukat çalışmakta» dır. Bu incelemelerde hazinenin 15 milyon kadar alacaklı olduğu görül mektedir. Ancak bunun çokluk kısmı müruru zamana uğramıştır. Bunlar ayrılmaktadır. Müruru zamana uğra» Mide ve bağırsak hasla- tıklarına karşı Brükselde 8 Ağustosta toplanan mide ve bağırsak hastalıkları kongre- sine giden Profesör Akil Muhtar Öz- den, evvelki gün şehrimize dönmüş- tür, Akil Muhtar Özden, kendisile gö şen bir muharririmize kongre hak» imda şunları söylemiştir “. Kongre dört gün sürdü. Belli başlı olarak azaların iltihapları mese- lesi mevzuu bahsedildi. Her memle- ketten birçok hekimler hazır bulundu. Kongrede, arsrulusal mide ve bağır. sak hastalıkları cemiyetinin kurulma. Cemiyet, devamlı Deşriyat yapacağı gibi, gelecek kon- in 1937 de Pariste toplanması ba miyete biz de dahil bulunuyoruz. Brüksel kongresinde, doğumlardan sonra gelen vahim kolilere dair bir tebliğde bulundum. Eylülün 9 uncu günü Berlinde ars gtesi, yapıldı. Altı. güm süren, lantıda birçok memleketlerin tanm- mış üstatları, kendilerine evvelce tev zi edilmiş mevzular üzerinde çok mü- him Konferanslar verdiler. İlâçların tesirlerine, vitamirlere, talıklarına, « intani hastalıklara dair | yeni bir takım malümat meydana ko- nuldu. Bu yıl Brüksel, Paris ve Avrupa şehirlerinde yeni tahaneleri dolaştım. Hepsinde fevka- lâde yenilikler gördüm. Hastaların te davisi yolunda, büyük fedakârlık ve ihtimamlar sarfediliyor. Bilhassa İtal- yada hâstalar için âdeta hastane ma- Balleleri inşa edilmiş bulunmaktadır... —— Milit Türk Talebe Birliğinin! danslı toplantısı | Mimi Türk Talebe Birliği, Ödemişe giden üyelerinin çok iyi ağırla'tığın- dan mütehassis olarak şehrimizde bu- lunan Ödemişli Efeler şerefine danslı bir eğlence tertip etmiştir. Eğlence, 22 Eylül Pazar günü saat 15 te, İs- tanbul Halkevinde yapılacaktır. O gün milli oyunlar oynanacak ve türlü eğlenceler yapılarak geç vakte kadar eğlenilecektir. Selim: “Hayır efendim hayır!” di- | tit ye sözünü kesmeseydi, Cemile ayni kuruntu dairesi içinde dönerek yirmi sual daha sorabilirdi. Selim onun öteki elini de bularak sıkıyor” — Ne münasebet? diyordu, seni | Çok bana düşündüren sensin! Senin açık kalpliliğin, saflığın, doğru sözlülü- gün, delice hareketlerin, kanı sıcaklı. ğın, güzelliğin, hele güzelliğin. Sen çok güzelsin onu? — Biliyorum ya... Kör müyüm? Başkalarını da görüyorum, aynada İ kendimi de görüyorum. Fakat niçin Cemile, biliyor musun | İkisi de, ikisinin de nefes alışlarını İ| duyuyorlar. Selim mırıldandı: iriyorsun sen? — Sen de titriyorsun, — Ben hastayım, — Ben de şimdi hasta giriyim. Fakat çok tatlr bir ateş var vücu- dümde. Bu geceyi unutmıyaca; bahtiyarım.şimdi Cemile. — Sahi mi? — Ben ne zannediyorum şimdi, bi- Eylülde kutlulanacaktır. O gün tayya | Muhlis tahkikata başlamıştır. İ ları boyaları fıçılara koyarken fıçı KUÇUK HABERLER * Ankarada bulunan Habeş elçisi | M, Markos dün şehrimize gelmiştir. * Bugün Alman bandıralı Mil Vo- | ke vapurile şehrimize 300 seyyah ge- lecektir. Gezginler bugün ve yarn şehrimizi gezdikten sonra yarın #k- şam limanımızdan ayrılscaklardır. * İkfaiyenin 13 üncü yıldönümü 25 re ad koyma merasimi yapılacağın - dan itfaiye yıldönünmü (28 eylül cu- martesi gününe bırakılmıştır. * Beş yıllık sendüstri plânmdaki toprak ve kimya endüstrisinin tatbi- kma geçilmesi için incelemelere bas- lanmıştır. Toprak sanayiinin esasları 936 yılına kadar hazırlanmış olacak- trr. Kütahyadaki incelemeler derinleş tirilmektedir. 9 Ekonomi Bakanlığı maden genel direktörü Bedri şekrimize gelmiştir, * Yelkenci kumpanyasınm İsgilte. reden satın aldığı (Tan) vapuru, dün Himanmıza gelmiştir * Sürp Agop mezarlığının bülun- duğu yere asri bir mahalle yapılması Kararlaşmıştı. Burada kurulacak bina ların ibtiva edeceği şerait ve diğer hususat hakkında bir proje hazırla- mak üzere belediye imar müşaviri Wağner harekete geçmiştir. Mütehas 815, mahallinde tetkikat yapmış ve projeyi hazırlamağa başlamıştır. * 75 Vira maaşla belediye istatistik ve neşriyat bürosuna bir memur alı- nacaktır. Bunun 25 Eylülden sonra | yapılacak müsabeka İmtihanma as - | yapmış bulunan lise mezun- caktır. kerliğini ları alma * Üç yıl Üniversitede hizmet €- den profesörlerin bir kitap neşretme- si gerekmektedir. Bu yıl Üniversite- in üçüncü yıl: olması dolayısile pro- fesörler yıl içinde kitaplarını neşret- miş olacaklardır © Yeni sezbe balinim dışına elek- ik tesisatı yapılacaktır. Yapı mimar kasaya konmuştur, Buraya 1900 lira sarfedilecektir. POLiSs Bir kamyon gene bir çocuğun canına kıydı Dün Zeytekte bir çocuğun ölümü ile neticelenen bir otomobil kazası ol- muştur: Beşiktaşta oturan şoför Sab- | ri, 3926 numaralı kamyonet ile 2 ie Td eMEDERM Ri Ra Yeşitulumbada otu anyalı Pazarcı Hakkının oğlu Seda- da çarpmıştır. Arabanın son tekerlek» leri üzerinden geçen çocuk, kafası par çalanarak derhal ölmüştür. Vakadan sonra kaçan şeför Sabri, akşam geç vakit ele geçmiştir. Işe Adliye de el koymuştur. Müddelumümi muavini | * Şoför Süleymanın idaresindeki 2102 numaralı otomobil, Pangaltıda Belvu bahçesi önünde bahçe müsteci- ri Mubhideinin 5 yaşındaki oğlu Yıl maza çarparak ayağından ve başından yaralamıştır. Vakadan sonra kaçmak isteyen şoför, otomobili Aydede soka- ğı köşesinde elektrik direğine çarptır- mıştır. Bu sademe neticesinde otomo- ilin ön cam: kırlmış, müşterilerden Halis ve Ahmet yaralanmışlardır. Ya- talılar Beyoğlu hastanesine kaldırıl- mış, şolör Süleyman yakalanarak tah kikata başlanmıştir. * Şişlide Şark boya fabrikasında amele Niyâzi ile Mehmet kaynattık- devrilmiş, her ikisi de muhtelif yerle rinden ağır surette yanmışlardır . — Sen benim karımsın sanki, — Benim kocam olmak ister mi- sin? — İsterim, — Ölünceye kadar beni sever mi- sin? > — Severim. — Baban evlenmemize razı olur mu? — Zaten o bana: “Şu kız; al da €v kirasından kurtulalım!,. “diyor. Tabii ben ev kifâsı için... — Biliyorum. Sus. Demek razı olur. — Senin annea ister mi? — Demin senden hoşlandığını söy- Tüyordu. Olur, o da razı olur. — Ben en mühim şeyi sormadım: Sen ister misin benim karım olmak Cemile? 20.9.935 ndan Yeni Mektep Kitapları Kitaplarda bu yıl için bir çok değişmeler yapıldı İlk okul öğretim programlarını in celemek ve 935 . 936 ders yıl için ilk okullar programında yapılması gerek» li görülen bütün şiklikleri tesbit etmek üzere toplanan kurul, a #mamen bitirmiş, öğretim programlari üzerinde düşündüklerini | bir raporla Kültür Bakanlığına bildirmiştir Kurulun verdiği karar çok önemli noktalar: sağlamakta ve ötedenberi fazla yüklü olduğu bakkında dediko- dular yapılan ilk öğretim programını esasi! şekilde düzelmektedir. ( 934 - 935 ders yık için kabul edilen ilk okul kitapları listesindeki hesap, hendese, tabiat tetkiki, eşya, coğraf- ya, musiki ve ev idaresi kitapları ye- düzenlenen “Halk okulu eğitim ve ğretimi" plânına göre gözden geçiril miştir. Ve bu plânm esaslarına göre, ilk okulların öğretim programına bas Hi yeni maddeler eklenmiş, gereksiz görülen yerleri çıkarılmıştır. Öğretim programının çocukların el erine verilecek olan kitaplarla uygun bulunması içap ettiği için bu kitapla rın değiştirilmesi zaruri görülmüştü Kurulun verdiği karara göre, ilk © kulların beşinci smıflarında tabiat tetkiki ve eşya dersleri, eski müfredat programına göre öğretilece! Çün- kü beşinci smıflarda bulunan çocuk» lar, yeni öğretim plânındaki maddeler bölüğünü zaten geçen yıl gör müşlerdir. o Yeni (oplâna o uya- tak tabiat tetkiki derslerinde telebe- nin “tabiat bilgisi defteri” tutması faydalı görülmüştür. Bu defterlere eldeki kitaplardan, bilenlerden malü- mat araştırılarak notlar yazılacak, re- simler, krokiler ve örnekler eklene- tektir, Defterlerin hazırlanması işleri ni öğretmenler talebeye gösterecek» lerdir. Bundan başka, di) devriminde Türk gramerinin almakta olduğu şekle vy- gun yazılmış olmayan bütün gramer kitapları resmi listeden çıkarılmıştır. Çocuklara ana dilin esas kuruş ve ku- ruluş şekillerini öğretecek olan gra- mer tedrisatr bakanlığın vereceği di- rektiflere göre yapılacaktır. İlk okullarda bu kitaplardan başka hiç bir kitap talebeye okutulmıyacak- tr, İstanbulda Kültür Bakanlığı yap- tığı sözleşmeye uyarak taahhüt altına giren müesseseler, okulların açılış gü nünden başlayarak bir ay içinde her il ve ilçe merkezlerile onlara bağlı bü- çü erp ervlerdn keep istekle: hazır bulutdürmenktir. Kitap istekleri nin karşılanıp karşılanmadığını Kül- tür isvarları, ilk öğretim ispekterleri ve Kültür direktörleri izleyecekler ve bakanlığa karşı verdiği sözü tutma» yan mülesseseyi hemen bildirecekler » dir. Okutacağı kitapları her sınıfın ken di öğretmeni seçecektir. Öğretmen ta talından beğenilecek İzere ispekter ve direktörler karışamıyacağı gibi, bir dela yılbaşında seçilen izer, yıl orta- sında değiştirilemiyecektir. Bakanlık, âdi kânda basılmış, baskısı bozuk. kö tü hazırlanmış izerlerin okunmasını her zaman yasak edebilecek ve iste- diği kitabı istediği zaman okullarda okutturmuyacaktır. —— İstinye -Büvükdere asfaltı İstinye - Büyükdere asfalt yolu- nun yapısı bir aya kadar bitecektir. 29 İlkteşrinde yolun açılma töreni yapılacaktır. 70 kilometre olan Top- pr - Silivri yolu yapısı da sürmekte dir, Bu yolun 15 kilometresi geçen yıl yapılmıştı. Bu yıl da 25 kilometresi yapılmaktadır, Geri kalan 30 kilomet- relik kısım da gelecek yıl yapılarak inşaat sonuçlandırılacaktır. — Benim de. — Korkuyorum Cemile, — Neden korkuyorsun? — Yarın değişmesin fikrin. — Ben söz verirsem değişmez. Ama sana söz vermedim ki. Ben de korkuyorum, yarın değişir fikrin diye — O zaman tükür yüzüme, Selim Cemilenin üstüne iğifdi. — Ben söz veriyorum, dedi, sen de söz veriyor musun? Ne zaman karım olacaksın benim? Kız cevap vermedi. Biraz evvel hafif kımıldamalar, ayak uzatıp çek- meler, sağa sola yarım dönüşler, lirsiz çırpmışlar İçinde küçük sinir hareketleri yapan vücudü birdenbire durmuştu Kolları gerildi ve Selimin kollarını da gerdi. Sonra, ansızın, bütün vücudü ç- — Şimdiye kadar bunu anlamadın — Nedir? — Nasıl derler? Sözünün eri ol- için feda eder misin? — Senin karın olurram bir daha benim için Tahsin yoktur. Yüzünü görmiyeceğim, Selim Cemilenin elini göğsünün liyor musun? — Ne zannediyorsun? üstüne götürdü — Bak, dedi, yüreğim çarpıyor. Tamıştı. — Kalki dedi, git kapıyı kilitle! — Kapıyı mı? Cernile Selime doğru rasgele bir zaman diye rum. Yarın bütün, mahalleye, kâinata ilin edeceğim, seninle eleniyorum diye. Kalbim teni aldatmaz. Git ka pıyr kilitle! Selim, müthiş heyecanına rağmen. ihtiyatlı ve ürkek larla kapıya doğru gideken, Cemile kendi kendi- ne: “Ben seversem — Bövle| severim Arkası var|