23 Eylül 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

23 Eylül 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

23-9.935 Ob le LİTVİNOF - TiTULESKO Romanya ile Polonya Aara- sında Gerginlik Var Varşova, 22. A.A. — Romanya ile Sovyet Rusya arasmda bir lıklı yardım paktı projesi hazırlandığına dair Imasmdan beri Romen-Polonya ilgilileri epey gerginleşmiş- haberlerin Hükümete yanat Polonya gazeteleri “Litvinoffun adamı” olmak! ittiham ettikleri Tötülesko'nun son günlerde Cenevrede oynadığı “şayanı teessüf” rolden bahsetmektedirler. Kurjer Varszaisky'nin sandığına göre Bükreşdeki Polonya elçisi Cenevredeki Polonya delegesini Romanyanm Uluslar Sos- yetesi Konseyine seçilmemesi için oy vermekle ittiham eden Romanya gazetelerinin neşriyatmı protesto etmiştir. Bu haber Varşovada kesin olarak yalanlanmaktadır. Büyük Bir Orman Yangını Bolu, 22. A.A. — 19-9-1935 sabahı başlayıp 21 sabahı genişle mesi durdurulan Abat orman yangını Türk Ticaret Bankasına ait mukaveleli ormanın beş ve dördüncü mıntakaları çıkmış ve bin hektarlık sahadan 400 hektar yanmıştır. arasından Yanan kerestelik ağaçlar içinde bulunan tomruklar da yanmıştır. Üç güniük emeklerile çağrılan bine yakın köylünün çok gayreti gö- rülmüştür. Çevrilen ormanın içine ateş tamamen sönünceye ka- dar köylü ayrılmamıştır. Atina Borsasında Düşkünlük Atina, 22 (Özel aytarımızdan) — Dün Atina borsasında esham fiyatlarında düşkünlük devam etmiştir. En ziyade düşen dahili istikraz eshamıdır. Buna zıt olarak endüstriel esham fiyatları iyi- leşmiştir. İhtikârın önünü almak için hükümet iç istikraz tahvil leri üzerine muamele yapılmasını menetmiştir. UZUMCULARIN DERTLEİ Üzüm Yetiştiriciler Mani sada Bir Toplantı Yaptılar Manisa, 22. A.A. — İzmir ve Ma- nisa saylavlariyle üzüm yetiştiren ilçelerin gönderdikleri murahhaslar Manisa'da toplandılar. Halkevi sa- Jonunda yapılan bu toplantıya üzüm- le ügüi bir çok yurttaşlar, üzüm öretmenleri de katıldı. Toplanmaya başkanlık eden Parti Başkanı Avni ii, Üretmenlerden . İS ir ğa bleğiler Üzüm! level yet fiyatını bile tutmıyan satış fi yatları bugünkü şekilde devam eder- 3e üretmenin çok zararlar göreceği ni rakamlar sayarak ortaya attılar. Sabahtan başlıyan © konuşmalar öğ“ Jcden bir saat sonraya kadar sürdü. Üretmenlerden sonra Manisa sayla- döküp vi Yaşar konuştu. Dertleri saydı. Artık söz alan olma: Avni Doğan ortaya atılan şu suretle sıraladı : Üretmenlerin bu aylarda va- deleri gelmiş borçları var, Ziraat Bankası borçlu olan üzüm üretmenie rinin borçlarının vadelerini kendisi- ne depo edilen üzümler mukabilinde bir müddet daha uzatıyor Bu kolay- dığı öteki bankaların aynı şekilde yapmalarının temini 2.— Giret malları üzerindeki hü- kümet takyitlerinin biraz genişleti- lerek bu suretle memlekete biraz da. 1— ba çok girecek mallara karşı üzüm çıkarılmasının kolaylaştırılması. Bağ- İar ve bağcılar için olâzim olan kü- kürt, göz taşi, potasa, çuval ve tu- lumba gibi maddelere konulan güm- zük resminin kaldırılması. 4. — Bağcılığı korumak ve İlerle mesini temin etmek için gene bağcı- lardan olmak üzre bir kurul meyda- na getirilmesi 5.— Bağların tahriri, metruk mallardan alınan bağlara da olduğu gibi yapılmıştır. Metruk mallar bağ- Jarı ise birçok sebeplerle © değerle- rinden pek fazla fiyatlarla o satılmış olduğundan bu ölçünün bırakılarak tam değeri gösterir yeni bir tahrir | yapılması veyahut mevgut (o tahrir! kıymetlerinin biraz daha indirilmesi. Konuşulanların bülâsasr #lan bu maddeler Manisa toplantısının istek- lerini gösterdiğinden bunlar herkes- çe kabul edildi ve toplantı sona er- di. Konuşmalar çok derin bir sami- miyet işinde yapıldı. Avni Doğan toplantının. bu ka- gelen makamlara” bildireceğini — ve Ürümcülerin dileklerinin yerine ge- tirilmesine çalışacağı söyled. Ü- sümcüler bu toplantıyı yaptıran Par- ti şeflerine teşekkürlerinin ve saygı- ların bildirilmesini rica ettiler, Bu toplantıda hükümetin ve Par- tinin üzüm mahsulün korumak için aldığı tedbirler saygılı bir dille tak- »x edildi. Bağcılığı koruyacak bir kurul meydana getirilmesinin üzüm derdinin en birinci kesin bir çaresi olduğu fikri bep birden onaylandı. Manisa toplantısı üzüm yetiştiren şevrelerde pek iyi izler bırakmış ve önemli umutlar uyandırmıştır. İş ve Ziraat Bankalarının meydana getirdikleri kurumun direktörü | İs- mail Hakkı da toplantıda bulunmuş ve söylenenleri dinlemiştir. o İsmail Hakkı konuşmaların sonunda üzüm- cülerle görüşmüş ve yeni kurumun Manisa'da ve ilçelerinde yapacağı sa tın almalar etrafında bâzı malümet almıştır — Tokatta hayvan sergisi açıldı Tokat,22. A.A — Cumurluğumuzun verimli işlerinden biri olan yurtta hayvan neslinin islâhr yolunda To- kad'ın ilk hayvan sergisi bugün saat 9,30 da ilin resmi ve özel kurumla riyle halkın önünde parlak £ törenle açıldı, Kazancın hayvan sahiplerine mükâfatlar verildi. Gösterinin biti- minde güzel bir manej talimi yapıldı. Milli Türk Talebe birliği, şehrimizde festival münasebetile bulunan Ödemiş zeybekleri şerefine dün bir çay ziyafeti vermiş- tir. Odemişten gelen zeybekler Halkevinde milli oyunlar oyna- | mışlardır. Bu toplantıda Fransız talebeleri de bulunmuşlardır. | ! Yunanistanda Koyu kralcıların bir teklifi Komünizim için de rey verilmesi isteniyor Atina, 22 (Ozel aytarımızdan) — Koyu kralcılar rejim için yapılacak genoyda ahalinin krağlık, cumuriyet ve komünizm haklarında reylerinin alınması teklif edilmiş ise de bu tek- if başbakan tarafından reddedilmiş - tir. Koyu kralcılar bu suretle cumuri- yetçilerin komünistlerle elbirlik olma» sının önünü almak istemişlerdi. ki Sosyal yardım bakanı cur riyetçi Girkos Başbakan Çaldarise gönderdiği bir mektupta kendisile bir likte on saylavın ahali partisinden ay- rıldıklarını bildirmiştir. İrakliyen söy lavı Perdikakis eumuriyetçi olduğu İ- çin saylavlıktan istifa etmiştir. Yugoslavyada i Parti Meselesi Belgrad, 22'A. A. — Eski Sırp de mokrat partisinin sağ cenahına men- sub olan bazı saylavlar, bugün Yu- gen radikal birliğine girmişlerdir. teki taraftan, beş mayısta oYevtiç listesinden seçilen ve: hükümet ta- raftarı olan 26 saylavdan 1$ i de bu- gün çoğunluğu bırakmak kararı ver- İ mişlerdir. Bu saylavlar müstakil grub adı verilen ayrış grubuna geri kalan 8 saylavdan beşi de radikal Yugoslav birliğine gireceklerdir. Çekoslovakyada bir basın davası TAN Matmazel Doktor'un ESRARI ! Sarışın Kadından Eser Kalmamıştı, Jenny Siyah Saçlı Bir Ispanyol Güzeli Olmuştu İ BUYUK İ ALMAN CASUSU —53 Diğer taraftan Jenny gayet İ rahatça yoluna devam ediyor -4 du, Zaten Amerikada yapılacak ş yoktu. Karl olanı biteni Al- manyaya haber vermek için kâ- fi bir elemandı. Vapur, Panama kanalını ge - çip te Cenup sularma girdiği zaman Jenny meydana çıktı. Fakat bunun Şikago barında dansözlük yapan sarı saçlı, ma- vi gözlü kız olduğunu tanımak değme yiğitin kârı değildi. Saç- ları siyah ve kıvrrktı. Gözlerinin rengi bile değişmişti. Koyu sür- me, siyah rimel, bulutsuz gökle- ri andıran mavi bakışlarını, kız- gın iklimlerin kavurduğu iri ka- ra üzümlere döndürmüştü, Cil- di esmerleşmiş, dudağile, kulak memesinin arasına çizilen hat - tın tam ortasında iri siyah bir ben hâsıl olmuştu... Boynunda güneşin bütün renk lerini, sabahın, akşamın, öğlenin bütün ışıklarını toplayan bir şal, üstünde yıldızsız geceler kadar siyah ve serin bir tafta elbise vardı... Güvertede ilk göründüğü za- man bütün yolcular şaşmışlar- dı. Bu kadar güzel bir kızla gün İllerden beri tâ Kaliforniyadan beraber geliyorlardı da haberle- ri yoktu... Herkes, onun önünden geçer- yor ve bir anda hayran oluyor - du. Prağ, 22. A.A. — Basın suçları ile meşgul olan hakyeri, Sudets Al man partisi şefi Heinleinn'in Prager Presse gazetesinin bir o muharririne karşı açtığı dava İle uğraşmaya baş- lamışlardır. Hinleinn, ve yonal Sudets Sanel irinde ğını ve 1933 de dağıtılan. nas sosyalist | partisinin yerine geçtiğini yazmakla ittiham etmekte- dir. bu gazeteci Mei Ca Kalpazanlar çetesi Varşova, 22. A.A, — Polis merke zi Budapeştede bulunan ve Polonya, Çekoslovakya ve Romanya paralart- n: taklit eden kalpazanlar çetesini yakalamıştır. Çete reisi yabancı bir memlekete kaçmıştır. Ispanya kabinesi Madrid, 22 A.A. — Zamora'- nın bitaraf ve mümkün olduğu kadar çok partiyi toplıyan bir hükümet kurabilecek bir şahsi- Yeti kabine teşkiline memur ©- deceği sanılıyor. Bu hususta Pedregal'in ismi ileri sürül - mektedir, Fas fevkalâde komiseri Riku vello'nun Madrid'e çağrıldığı bildiriliyor. KUÇUK HARıĞı İ HABERLER * Paris, 22.A.A. — Bir eşya tre- ni Myeres'de bir lokomotifiş çarpış- mış VE İZ &i ağır olmak üzre 30 kişi yaralanmıştır. , © Meksiko, 224. grevinde hiçbir değ tur. Deniz ve tarım işçileri 2 bi teşrinde genel grev ilân edeceklerini bildirmişlerdir. “ Diğer federasyonlar siyasa) buldukları bu greve katılmı- yacaklardır. * Paris, 2. AA — Yargutay Yugoslavya Kralı Aleksandr'ın ölü müne karışmış olduklan suçuyle ci- nayet hakyerine gönderilen üç Hır- vat zorbasının bu O karara karşı ver- dikleri istidayı reddetmiştir. * Varşova, 22.A.A — Cumur Başkanı Silizya Diyetini Katoviça- da, 24 Eylülde toplantıya çağırmıştır. © Madrid, 22.A.A. — Bugün de kabine krizine hiçbir çözge bulunama mıştır. © Varşova, 22. A, A, — Dan Şiğten gelen haberlere göre, nazi se- natosu, Cenevre kararları anlaşılınca yeni seçimler yapmak kararındadır. Senato 7 nisan seçiminde muvaffak olamadığı üçte iki o çoğunluğu elde etmek dileğindedir. * Atina, 22 (Özel) — Tecim an- laşması konuşm X rını yapmakta © lan Türk heyeti Ankaradan bekle mekte olduğu talimatın henüz gel mediğini Yunan heyetine bildirmiş- tir, ——— a Beli ne ince, göğsü ne dolgun du bu kadının!.. - Parlak kuzguni saçlarile, nar çiçeği kadar kırmızı dudaklari- İe, tam bir Lâtin, bir cenup Ame rikası güzeli idi but. İnçe, parmaklarının arasına sıkıştırdığı sigarayı, avurtlarını çukurlaştıra çukurlaştıra emi - yor, ve gözlerini kırpıştırarak dumanlarını engin Okyanusta savuruyordu... Akşam yemekte ilk defa ola- rak sofraya oturmuştu, Yanın - da genç ve güzel bir adam var- dı. Bu adam kendisine ilk defa hitap ederek dedi ki: — Bonsuvar Sinyorita! Sizin- le bir sofrada oturduğumdan do layı doğrusu şeref duyuyorum... Genç kadın başını eğdi: — Teşekkür ederim, İltifat e- diyorsunuz! — Fekat Kaliforniyadanberi size hiç rastgelmedim. Nasıl ö- luyor bu böyle; gemi admine kadar büyük de - gili. Amma meraklı adamdı bu.İlk rastgeldiği kadına böyle bir su- al sormak için insanda hayli cü- ret olmalıydı. Jenny gülümsiye- rek cevap verdi: — Sormayın, dedi. Vapur kalkar kalkmaz bir baş dönmesi geldi. Kamaramdan dışarı çıka- madım... Vakta deniz durgundu. Fırtına yoktu. Fakat ben böyle uzun seyahate alışık değilim de ondan olacak... Ne ise şimdi bir az alıştım... — İsminiz? |, — Dolores Del Sento!., İlk de fa olarak Rio de Janeyro'ya gidi i yorum, Hoş ilk defa demek te doğru değil ya... Aslen orada doğmuşum. Fakat çok küçük yaşta babam Kaliforniyaya git - miş, beni de götürmüş. Onun i- gin Rio'yu şöyle hayal meyal ha tırlıyorum... Ya siz... — Benim ismim Kastello To- rento... Kahve ticareti ile uğra” şırım, Cenubi Amerikada büyük kahve tatlalarım var... İkisi de ingilizce konuşuyor - lardır, Kahve taciri genç kadına pena bilip bilmediğini sor lu: — Pek az. dedi. Çünkü Kali- forniyadâ Amerikalı Matmazel- lerle büyüdüm, Annem, ben çok küçükken öldüğü için, ispanyol- ken gayri ihtiyari başını çeviri- | z debir| HAKİKi Omuzunda şal, elinde sigarası cayı iyi öğrenemedim. Çok geçmeden iki genç çabu- cak ahbap oldular. Ve hattâ Kastello Torento bu ahbaplığı daha ileri götürmeğe bile çalış- tı, Nitekim iki saat sonra genç kadına kendisi için yanıp tutuş” tuğunu, gönlünde ne alevler, ne ler, neler, olduğunu anlatmağı başladı... Sulu bir adamdı bu!, Tanıştığı ilk genç kıza derhal izdivaç teklif edecek tıynette i- di, Nitekim işin sonu da böyle oldu. Ah Sinyorita diyordu... Sizi s i Okyâtıusları seyrediyordu. edin. Beraberce seyahat eder, be raberce gezer ve hayatın keyfini çıkarırız... Fakat Jenny, yeni ismile Do- lores del Santo böyle sevgilere çabuk çabuk kanacak kabiliyet- te bir kadın değildi. Genç İspanyolun teklifini (â kaydi ile karşıladı; ve alaya baş ladı: — Iyi ki dedi. Vapur kazı kalkmaz hasta olmuşum. Çün - kü şimdiye kadar belki evlen - miş bile olurduk. Ne acele edi- yorsunuz. Bakalım, biribirimizi Yunan Suların- da İtalyan | Gemilari (Baş tarafı 1 incidef inden evvel noktasına İngiliz - İtalyan gergini kararlaştırılmış — olduğu dikkati çekmektedirler, İngiliz donanmasının İ ziyareti Atina, 22 (Özel aytarımızdan) — Atina ajansı salâhiyettar maltamdan aldığı aşağıdaki telgrafı neşrediyor: “İngiliz dananmasının Yunan İi- manlarına yapacağı #iyaret yüzünden bazı İtalyan çevrenlerinde bilhassa Yunanistenm istiklâlini karıştırarak | yapılmakta olan dedikodular ve eski 1626 senesi muabedesinin mevruu bahsedilmesi Yunan kamoy Çefkârt #mumiyesi) üzerinde büyük bir hay- ret uyandırmıştır. İngiliz donanmasının Yunan liman« larını ziyaretinin İtalyan « Habeş buh rahındari çok evvel haber verilmiş öl- duğuna dikkat etmek lâşımdır. Bun- dan sonra da bu ziyaretlerin her yıl yapılmakta olduğu meydandadır. Romada yapılan teşeb- büsler . Atina, (Özel) — Habersiz olarak” evvelki gün Argostolion limanma gi- ten Promitevs ismindeki İtalyan gaz vâpurunun dün sabahleyin limandan meçhul bir semte gitmiştir. Vaptır kap'anı hareketinden evvel fırtınadan dolayı Yunan limana girmeğe met- bur kaldığını bildirmiştir. İ Yunan hükümetinin Italyan gemi. İ lerinin habersizce limandan girmele- İ ri üzerine hiçbir teşebbüse kalkışma- dığı evvelki gün radyo tarafından ve. rilen haberler resmen tekzip edilmek. tedir, Bu hususta Yunan hükümeti Ro « manın nazarı dikkatini celbetmiş ve bunun arsrulusal nizamata muğayir olduğunu bildirmiştir. Transosean ajansının Yunan hükü- metinin limanlarına yanaşmakta olan harp gemilerini menetmek için do- nanma göndereceğine dair verdiği baber de yalanlanmıştır. Salâhiyettar hükümet kaynakların. dan dün radyoda İtalyan - Habeşis- tan ihtilâfr dolayısile Yunanistanın istiklâlinin tehlikeye maruz kalmakta olduğu hakkında verilen haberler ya- lanlanmıştır. “Müstakil bir devlet o- lan Yunanistanın hiçbir taraftan teh- dit edilemiyeceği,, tebliğ edilmistir, gördüğüm zaman kendimden ” E geçtim... O bakışlarınzm alevi | tanıyalım, nenin nesi olduğumu içinde kendimi kavrulmuş zan. | zu anlayalım da izdivacı öyle nediyorum... Sizinle evlenmek | düşünelim... istiyorum... Aşkımı lütfen kabul (Arkas var) — Ev Kraliçesi Büyük müsabakamız yakında başlıyor Müsabakayı en ince tefer- rüatına kadar hazırlıyan Komitenin programın: bir kaç güne kadar neşre- deceğiz. Ev kraliçesi omüsabakamız okuyucularımız tarafından her- gün artan bir alâka ile karşılan- makta ve müsabakanın tarzı hakkımda birçok şeyler sorul - maktadır, Okuyucularımızın küçük bir sabri bizden esirgememelerini dilerken ilâve edelim ki imti- hanları bir intizam ve mükemeliyel içinde O yapmak istediğimiz için yakında isim- lerini de ilân edeceğimiz mü- tehassısların fikirlerini almağa devam ediyoruz. Ayrıca, ev kadınlığının Avrupada ne in- ce bir teknik ve san'at işi ol- duğuna dair mütalealarını da yazacağız. Bu vesile ile, aile müessese- sini kuvvetlendirmek ve ev ka- dınlığını teşvik etmek yolunda- ki faaliyetimizden dolayı bizi tebrik zahmetinde bulunan o kuyucularımıza da teşekkür €- deriz i Türkiye Ev Kraliçesi Yeni müsâbalamız bütün Türk kadin- larını aiâkadar edecektir MD Üzüm, incir satış ar İzmir, 28. ALA. — Bu halta içine Borsada beş kuruş un pi: an on sekiz kuruşa kadar 36.973 çuval züm ve dört kuruş on paradan © beş kurusa kadar 25441 rer satılmıştır.