7 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

7 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

em Y.10.9039 SON HABE Fe Siyasada Durgunluk Fransızlara Göre Cenevre- dekiler Vakit Kazanıyorlar Maten, memleketin ekonomik tedbirlerden ziyade süel tedbirlere taraftar olduğunu yazıyor Paris, 6.A.A, — Gazeteler, Ce nevre toplantısının ilk gününden ol dukça karışık bir intiba hasıl etmiş- ler ve ekseriyetle, ancak vakit kaza» nıldığını kaydetmekte bulunmuşlar- dır. Bu durum, Uluslar Sosyetesi nü- fuzunun daha açıkça tezahür etme- sini isteyen sol yan basının sukutu bayalini mucib olmuştur. Petit Parislen, diyorki? “Bu toplantı diplomasi kurnazlığının iti- dalin ve dürüstlüğün bir nümunesi olmuştur. Konsey üyeleri bu yola sapmakla (15 inci maddeden 16 nc: maddeye geçişin pek birden bire olmamasını gözetmişlerdir. Journal şu fikirdedir İ “ Bugünün bilânçosu 36 saatlık bir mühlet kazanmaktan ibaret kalmış tır. Bu mühlet zarfında antlaşma hü kümlerinin İtalya tarafından çiğnen- 'diğini derpiş etmenin sonuçları ara- sında sıkışıp kalmamanm çareleri a- ranılacaktır. , Eko dö Pari de, Pertinaka şunu yazıyor : “ Şaşılacak cihet konseyin hemen hemen biç kımıldamamış olmasıdır. O 16 ıncı maddenin tatbikina doğru adım atmış, fakat bu madde ile 15 in Fransa İki ci maddenin metinleri arasında kala kalmıştır. Bu tereddüt bu yavaşlık, geçen haftaların kabadayıca diyevle- rile çok aykırı düşmektedir. Evelemirde herkes ayrı ayrı alma» cak kararların ağırlığı ile bunların arsnılisal işler üzerinde yapacağı te- sirlerin farkındadır. Sonra, Eden de, elân Fransız notasını incelemekle meşgul olan Londrada hiçbir talimat almamıştır. Matin şöyle diyor » “ Toplantının heyecansız olduğunu teslim etmek gerektir. 16 mc: mad- denin otomatik ve apaçık taraflarını konsey üyelerinden hiçbiri tamamı tamamma takib etmeyip (üyelerin hepsi de her zaman olduğu gibi, va- kit kazanmağa bakmışlardır. Cenev- redekiler, ekonomik zecri tedbirlerin tatbik olunmasından müteessir ol. mairdırlar ve her ne kadar çirkin gö- rünecek olsa da, memleketin çokluk kısımı ekonomik tedbirlerden ziyade süel tedbirlere daha taraftar olsalar gerektir.,, Fransanın cevabı Paris, 6.A.Â, — Fransanın İngiliz slialine cevabı pazartesi akşamı Pa- ris ve Londrada âyni zamanda neşre- dilecektir. Tarafı . Uyuşturabilecek mi ? / Paris, SAA... Özel aytarla. Yin uzun mektuplariyle, Habe. $iStandaki olup biteni bildiren ajans telgraflarınm yani sıra, bü sabahki Paris gazetelerinin bü- tün dikkatini çeken, dünkü ka - bine toplantısıdır. Basın, en kü şük bir ayrılık göstermeksizin, val'in siyasasının etrafında sezilen birliği kutlulamakta ve bu münasebetle “kutsal birlik,, terimini kullanmaktadır. v ikm anem alk tin siyasasından hoşnuttur, , Popüler şöyle diyor: / “Bakanlar ekonomik zecri tedbirleri hep birden onaylamış lar, ancak süel tedbirlere karşı gelmişlerdir. Biz sosyalistler, daima barış sal tedbirlerden bahsetmiyor mu idi? Biz, her vakit, saldırga- na (mütecavize) karşı finansal ve ekonomik tedbirlerde uzlaşıl masını dilemiştik, Bu tedbirler litilmemiştir. Fakat onları belitmek (tayin pü Uluslar Sosyetesine aid- | İtalyanm, harbe nihayet, ve ye bir kotarma şekline iltiha- a kaybetmemiş olan Ala bu maksatla, pazartesi isi ile önemli bir görüşmede peak miyetindedir.,, 2 etit Parisien,, gazetesinin minine göre, İtalyan hükü - metinin İngiliz Dış Bakanlığı - ma Yaptığı tebligat, geç gelmiş olmasından ötürü, ağlebi ihti « mal, Fransız bakanlar kurulun- da tetkik edilmemiştir. Önemi hakkında söz söyleme € ihtiyacı olmıyan bu tebligat bugünlerde yapılan görüşmeler le Cenevredeki çalışmaları çok kolaylaştıracak (o mahiyettedir. Laval Bakanlar Kurulunda ver- diği izahatı bitirdiği zaman bü- tür bakanlar her zamandan da ha müttehit bir şeki etrafın. da toplu görüşmü Journal gazetesi şunları ya - zıyor: “Kabine içinde hiçbir çekişme zara, et uy: rı etrafında, anlayışlı ve yekdi - Zerine güvcnen insanların gös »- terdikleri disiplin manzarasıdır. Bu hal, durumun ağırlığı içinde bütün ülke için gerçek bir düs - tur olabilecek bir misaJ teşkil e- debilir. Ülke adına söz söyliye - nin, sesini karıştırbilecek hiçbir seda duyulmaması lâzımdır.,, “Echo de Paris,, gazetesi di- yor ki: “Bakanlar Kurulunda her. kes, ayni fikir etrafında uyuş - muştur. Ve bu toplantıda hiçbir hâdise olmamıştır. Laval bu su- retle şahsi büyük bir başarı el- de etmiştir. Şimdi barışı kurta - racak hakem rolünü oynamak üzere, uzlaşma için çalışabilecek tir. Tök hükümetler, Laval'in Ce nevrede yapacağı telkinlere il - tihak etmeleri için, delegelerire talimat vermişlerdir. Bugün Laval'in elinde, Lon « dra ile Roma'yı uyuşturacak, ve Habeş işini İtalyan menfaatleri ne en uygun bir şekilde kotar « mağa yardım edecek, kuvvetli imkânlar vardır.,, Hitler'in Yeni Bir Nutku Hitler nutkunda, Baldwine cevap veriyor ve “ Harpleri diktatörlükler değil, demokrasiler yaratır! ,, diyor Hameln - Under - Weser, 6 A.A, — Burada, Bükeberg'de bir milyona yakın köylünün önünde büyük ve muhteşem süel ma- nevralar yapılmak lanmıştır. Töreni söylev vermiş ve rını anlatmıştır. Ondan suretile Nasyonal Sosyalist hasat bayramı kut açan doktor Göbbels radyo ile neşredilen bir köylülere manevraların taktiklerini ve safhala- sonra köylü cephesi başkanı Derre bir söylev vermiş ve müstehliklere hitap ederek fedakârlık istemiş tir. Nihayet uzun alkışlar arasında Hitler kürsüye çıkmış ve bü- yük bir söylev vermiştir. Hitler bu söylevinde Almanyanın gayet sıkı bir plânla hareket eden bir ekonomisi olası lüzumunda 15- Tar etmiş ve halledilmesi bilhassa üç meseleden bahsederken “bu mesele Almanlar için çok güçtür, çünkü gayet dar bir yerde yaşamaktadırlar.,, demiştir. Bundan sonra Bakiwin'in İuklarından kurtulmak için diktatörlüklerin memleket içi zor- harp yaptıkları hakkındaki sözlerine temas ederek bunun yalan olduğunu ve harbin demokrasiden geldiğini söylemiştir. Kızıl Denizde Daha Gidiyor Roma, G.A.A. — Eritreden gaze- telere gelen haberlere göre, Süveyş kanalı ile Şap denizinden müstemle- kelere doğru yolda olan vapurlarda 35 bin asker bulunmaktadır. Fransadan giden gö z nüllü © İtalyanlar Mariya 2 İlk İtalyan ölü gru labeşistana git- se Mai Marsilyadan ireker 00 miştir. Son günlerde birçok kimseler Afrikaya gitmek Üzre İtalyan könso- loshanesine müracaat etmişlerdir. “Amerikadan gönül & lü yazılan İtalyanlar Roma, 6. A.A. — Nevyorktan gı zetelere bildirildiğine göre, İtalyan - Habeş harbi için İtalyanlar ve eski İtalyan muhacirlerinin çokları tara. fından sefarete sapılan gönüllü kaydı talepleri bir milyon yediyiiz gibi mü» him bir yeküna baliğ olmuştur. Bun- İarın yalnız az bir kısmı kabul edile. bilecek ve bunlar yakında İtalyaya hareket edeceklerdir. » Doğu Afrikası Yük. sek o Komutanlığı Roma, #A.A. — Resmi gazete, doğrudan doğruya yüksek komiser. liğe bağlr bir Doğu Afrikası kuvvet. leri yüksek komutanlığı ihdas eden bir kanun feşretmektedir. Somali ve Eritrenin bütün kara've deniz kuvvetleri bu kömütanlığın em- ri altında bulunacaktır. Sovyetlerin Türkiyeye gönder- dikleri ekip Moskova, 6 A.A. — Beden terbiyesi Yüksek kurulu başka- nı Mansev, gazetecilerle yaptığı bir konuşmada demiştir ki; “Türkiye ile Sovyet Rusya e- kipleri arasında yapılan temas- lar iki dost memleket kültürel münasebetleri üzerinde önemli sml odin Şimdiye kadar Türkiyeye, bu sefer yollamakta o olduğumuz ekip kadar kalabalık ve kuvvet- li bir spor ekipi yollamış değiliz, Esasen şimdiye kadar hiçbir de- fa hiçbir memlekete ayni zaman da beş spor şubesi delegelerini ihtiva eden bir ekip göndermiş değilz. © Yakında yapılacak müsabaka lar, bilhassa futbol ve güreş mü- sabakaları, spor ga yet önemli olacaktır. Ekipleri - mizi tertip ederken, fikrimizin çok ciddi bir rakip telâkki etti- gimiz Türk ekiplerinin çok kuv- vetli oyunlarını gözönünde bu - İundurarak, karşımızda çok kuv vetli ve çok iyi hazırlanmış bir Türk spor ekipi bulacağımıza kaniiz. Bilhassa çi müsaba « kaları, futbol müsabakalarından daha ziyade heyecanlı olacaktır. Ayni zamanda Türkiye ve Sov. yet Rusya tenis eskrim ekipleri ilk defa olarak karşılaşacaklar . dir. Yunanistan ve arsıulusal durum Atina, 6 (Özel) — Bura ga- zeteleri Yunanistanın Londra elçisinin İngiliz Dış Bakanı müs teşarı ile dün uzun boylu bir ko- nuşmada bulunduğunu yaziyor- lar. Yine bu gazetelerin Londra dan aldıkları haberlere göre bu konuşmalarda şu dakikada ârsı- ulusal siyasa vaziyeti konuşul - muştur. ; Migrede yeni bir krallık “ kuracaklar Asmara, 6. A.A. — Havas ajansı- nın özel aytarı, İtalyanların Tigre eyaletinde başka bir digasti'yi tahta geçirmek niyetinde olduklarını bil- dirmektedir. İtalyan uçaklarınm attıkları beyan- namelerde şunlar yazılıdır: “Bu yol, TAN BUYUK ALMAN CASUSU | Heyetinin Başında —6ğ : Çok geçmeden * Jenny, yani Dolores Amerikanın Brezilya konsolosunun metresi olmuştu. Vaktile Persy'yi nasil kandır- mışsa şimdi yine bu Amerikalı diplomata hulül etmek çareleri- ni bulmuştu. Jony, sade Brezilyadaki Ame- rika tebaasmın işini tanzim eden bir memur değil, ayni zamanda Amerika İstihbarat Dairesinin Rio de Janero kısmını idare eden bir şefti, Dolores bununla beraber ya- şadığı zaman zarfında yeni yeni vaziyetler öğrendi. Kastello- nun kendisini sattığı evin sahi- bi de Amerikan teşkilâtına da- hildi. Buraya birçok Alman ca- susları devam ettiği için Ame- rikalılar bunların bütün sırları- nı bu kanal vasıtasile öğreniyor- lardı, * Dolores'in ilk hedefi, bu ha- vadisleri derhal Amerikaya bil- dirmek ve bu tehlikenin önüne geçmekti. Alelâde bir kartpos- talm üzerine Kaliforniyadaki akrabalarıma yazılmış bir selâm meseleyi halletmeğe kâfi idi. Bu kartın üzerine ezilmiş antiprin- le bütün haberleri kaydetti, Ön gün sonra kartının cevabını al. dı: “Anneniz gayet iyidir. Hepi- miz ayrı ayrı seni kucaklar, öpe- riz.” Bu kartpostalın içinde ayrıca gizli mürekkeple Brezilyadaki Alman casusları hakkında uzun boylu malümat veriliyor ve Do- lores'e bunların şefi olan Wil helm'i bulması bildiriliyordu. Dolores derhal söylenen ada- mı verilen adreste buldu. Bu suretle artık bütün tehlikenin önüne geçilmiş oluyordu. B: rı meydana çıkarılmıştı. Çünkü Dolores, Joni'nin dairesine ge len bütün adamları teker teker biliyordu, Artık İtilâf Devletle- İtalyan Krallığının genişlemesini gö retektir. Buna karşı koyan mahvol- muş demektir. Şoa eyaletinin haksız yere gasbettiği tac Tigre © eyaletine dönecektir.,, ri adamlarının burada müsmir bir surette çalışmalarına imkân kalmamıştı. Çünkü ne yapsalar, Alman teşkilâtı derhal saniyesi saniyesine haberdar oluyor ve mukabil tedbirler alıyordu. Jeni'nin Dolores'ten şüphe etmesine imkân yoktu. Öna müthiş bir sevgi ile bağlı idi, O şimdilik genç kadının Kalifor- niya'dan geldiğini ve Rio de J3- nero'daki kadın ticarethanesine satıldığını biliyordu... Bu, eğer casus olsa imkânı yok böyle fa- ka basmazdı. Sonra tabiati çok uysaldı. Çok saf bir kızdı. Joni ona ne söylerse hemen İnanıyor ve arkasını tahkik etmeğe İü- zum görmüyordu. Diğer taraftan Dolores'in de buradaki yeknesak hayattan ca- nı sıkılmağa başlamıştı. Çünkü yapılacak iş yoktu. Joni'nin Brezilyadaki vazifesi nihayet tâli derecede idi. Halbuki o ca- suslukta yeni yeni rekor. lar kırmak, muvaffakiyetler ka. Zanmak emelinde idi. Dolores bu Amerikalı diplo- matın sevgisinden sıyrılıp kur- isterken arada çıkan başka bir hâdise kendisinin ek- meğine tereyağ sürdü. , Amerika devleti, Brezilyada. ki diplomatı Fransada mühim bir vazifeye tayin ediyordu. Jo- | Bi'nin derhal hareket etmesi lâ- zımdı, Fakat diplomat genç kadını beraberinde götüremezdi. Buna işi mânidi, Önu Rio'da bırakma ğ! da aklı, havsalası almıyordu. Çünkü Dolores'e fena halde tut- kundu. Iki sevgili günlerce başbaşa verip ağladılar, Joni nihayet iki ay zarfında Fransadan dönebileceğini ve | a HAKİ Brezilya sahilleri yavaş yavaş ğini anlatarak hüngür hüngür ağlıyordu. Nihayet genç kadın gayet dâ. hiyane bir fikir buldu ve bunu sevgilisine açtı: — Mademki sen yalnız git - mek istiyorsun, Pekâlâ!. Fakat ayni vapurla benim de hareket etmeme kimse mâni olamaz. — Doğru, fakat dedikodu o- lar. — O halde ben başka bir şey düşündüm. Mademki sen vata « na hizmet için gidiyorsun. Ben de vatanıma hizmet için ayni vapurla hareket edebilirim. — Nasıl? — Burada diplomatlar ara- sında iyi bir mevkiimiz var, Ri- o'nun kibar muhitinde bizi tanı- mıyan kalmadı.. Şimdi ben der. hal faaliyete geçerim. Buradaki Salibiahmere başvururum, Muh telif yerlerden ianeler İZ amel aral lara yârdım etmek için Fransa- ya hareket ederim. Oraya sıhhi levazım, ilâçlar ve saire götürü. Atina, 6 (Özel) — Üniversite talebesinden kralcı ve cumuri- yetçi üniversite talebeleri ara - sında dün yeniden olmuştur. Bu defaki çarpışma- nm büyümeden önü alınmıştır. Selânikteki cumuriyetçi Elef- tron Ti; gazetesi on beş gün müddetle tatil edilmiştir. Hâlâ genoy meselesi Atina, 6 (Özel) — Bazı gaze- teler bu ayın onunda açılacak parlâmentoda genoysuz olarak Yünanistanda krallığın kurul - masını istiyen saylavların ço- ğunluk kazanacaklarmı ve o gün cumur başkâanınm istifa ede ceğini yazmışlardır. Fakat bu haber hükümet tarafından ya- lanlanmıştır. Çaldaris vaziyeti bir bildiriğle halka arzetmiştir. Başbakan Çaldaris dün gene- ral Kordilis ile konuşmuş ve Yunanistanda krallığın tekrar Sofya, 6. A.A. — Bulgar ajansının bildirdiğine göre, suikast teşebbüsü haklımdaki tahkikat birçok yeni hâ- diseleri meydana çıkarmış ise de tah. kikatı işkâl etmemek için bunlar şim dille neşredilmemektedir. e Sofya, 6. A.A. — Bulgar ajansı bildiri; Belgradda çıkan Politika ve Prav. da gazeteleri, son bulgâr © vakayii hakkında yazılmış Tsaribrod mektup artık kendisile evleneceğini söy Tüyordu, Dolores ise bu kadar intizara tahammül edemiyeve. ları neşretmektedir. Bulgar hükümet çevenleri, bu gazete tahrir heyetleri. nin bazı alâkadar eşhas tarafından iğ- fal edilmiş olmalarından dolayı sami- Matmazel Doktor' —— sa 5 0. Ki ESRARI | , Dolores Konsolosla Anlaşmış Ve Bir Salibiahmer 35 Bin Asker Fransa Yolunu Tutmuştu uzaklarda kayboluyordu » » «' rüm.. Bu suretle güya biribirimiz: den ayrı imiş gibi hareket ede rek ayni vapurda gitmemize hiç bir mâni kalmaz. Joni bu fikri gayet parlak bul du. Dolores derhal harekete geçti. Muhtelif yerlere başvur- du. Bir hafta sonra her türlü ha- zırlıkları görmüş ve yığınla ilâç toplamıştı. . Joni vapura önceden girdi; kamarasına gizlendi. Dolores te Brezilyadaki salibiahmer heyeti tarafından yapılan büyük bir tö- renle uğurlandı. Kolları çiçek doluydu. Göğ: sünde bir salibiahmer madalye- si parlıyordu. Matmazel Doktor yeni bi maceraya daha atılmıştı. Fakat bu son mâceranm ne olduğunu, ve Dolores ve yahut Jenny'nin Fransada tekrar ne gibi işler başardığını henüz bi « len yoktur. — BİTTİ — Yunanistanda Kralcı, Cumuriyetçi Talebe Arasında Yeni Çarpışma kurulması için mamak hususunda na etmiştir. Koyu kralcılar hükümetin bu kâ ayrık ilisi ik- larının bir gösterisi "Atina, 6 (Dzel) — Dün Atina ve Pire avuka beş yüz kişi Tüze bakanlığına giderek Yunan ulusunun özgürlüğüne karşı tatbik edilmek istenilen bazı tedbirler için protestoya te- şebbüs etmişlerse de kralcılar ta rafından der yare ze EN Ayrışık partilerin rleri ile ağırbaşlı hükümet gazeteleri bu hâdiseden dolayı hükümeti tak bih etmektedir. Atinada kralcılar Atina, 6. A.A. — Havas ajansının bildirdiğine göre krakılar işçi-köy'ü partisi bürosunu yağma etmişler ve bundan sonra Patris gazetesi idareli? nesinin cephesini taşlamışlardır. Bulgar Vakayiine Dair Yugoslav Gazetelerinin Yaptığı Neşriyat mi surette teessür duymaktadır. Öy- le alâkadar eşhas tarafımdan iğfal e dilmişlerdir ki bunlar, suçluların dur gumunu zayiflatmak için bile bile te- şebbüs edilen filin vehametini asalt- mağa ve aynı zamanda son zaman. Yarda Bulgaristan ile o Yugoslavya arasında o kadar İyi surette tesis edi. len samimi dostluk münasebetlerini karartmağa çalışmaktadırlar. Pakat bu alâkadar eşhatın bütün manevra ve entrikalarına rağmen iki memle- ket, takip . ettikleri amaçlarda mü vafak olacaklardır.