7 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

7 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

KUri 710-935 K Istanbulun Kurtuluş günü dün kutlulandı Askerin Ve Mekteplerin Geçişi Büyük Takdir Uyandırdı Dün İstanbul, kurtuluşunun | 13 üncü yıldönümünü büyük bir törenle kutlulamış, sayılı günle- rinden birini yaşamıştır. Daha sabahleyin bütün İstanbullular akın akın Sultanahmet ve Tak- sim alanlarında toplanmıya baş- | lamış, resmi ve özel binalarla vapurlar ve tramvaylar bayrak- | larla #onatılmıştır. Abideye çelenk konuyor, Ha ydarpaşa lisesi izcileri geçiyor Saat dokuza doğru törene iş. tira kedecek süel kıt'a ve okul- larla hiseler, izciler, kurumlar Sultanahmet meydanma gelmiş ler, yerlerini almışlardır. İstanbul şarbaylığı, 13 yıl ön- ce büyük Türk ordusunun şehre ayak bastığı saatten başlamak Üzere bir program hazırlamış buna göre yapılan tören çok dü- | Hfzır olan ve zenli geçmiştir. Saat tam onda Sultanahmet İ sında İstanbula ve bütün ana. meydanında toplanan kıt'a ve okullar, kesif halk kütleleri, verilen selâm işareti üzerine ih- tiram durumu almışlar, kara ve deniz nakil araçları bir dakika | oldukları yerlerde dasrmuşlardır. | 13 sene evvel ordunun İstanbu» la ayak bastığı bu anda Selimi- yeden 21 pare top atılmış, bü- vapurlar, gemiler ilk atılan | | topun sesi ile bu utkulu dakikâ- nın sevincine katılmışlardır. Derin bir sessizlik ve saygı if çinde geçen selâm vaziyeti sırâ- yurda bu zaler gününü yaşatan büyük şehitler anılmıştır. Geçit töreni Saat onu beş dakika geçerken hareket emrini bekliyen bütün süel kıt'a ve o- kullar, Hiseler, izciler ve çok kâ- TA ahraman Türk Piyadesi ve yarının subayları demir adımlarla geçit töreninde | labalık bir halk grupu Taksim- deki geçit resmine katılmak ü- | zere yürümeye başlamışlardır. | Alemdar, Salkımsöğüt, Reşa- diye caddesi, Köprü ve tramvay yolunu takiben ilerliyen kıt'alar İ şü suretle sıralanmışlardı: | 1 — Motosikletli polis müf- rezesi, 2 — Harbiye okulu mızı- ka ve lala 2 Silen 0-4 kulu, iz harpımızıka ve | okulu, $ — Küleli ve Maltepe okulları, 6 — Birinci tümen mı. zıkası ve bir piyade taburu, 7 — Harbiye süvari bölüğü lüğü, 8 — Sah ra bataryası, 9 -— Polis müfre- zesi, 10 — İtfaiye mızıka ve müfrezesi, 11 — Galatasaray ve Haydarpaşa liseleri izcileri, 12 — Kiz öğretmen okulu, 13 — Kandilli, Darüşşafaka, Pertevni yal liseleri, 14 — Kız ortaokulu, 15 — Bütün esnaf cemiyetleri. Büyük tören alayı, caddeler. den geçerken sürekli alkışlarla uğurlanmış, binlerce halk tara fından: “Yaşa kahraman ordu!,, seslerile karşılanmıştır. Büyük | bir düzenle Taksim alanma ge- | len ordu ve okullar oradada tribün civarında yerlerini almış- lardır. Taksim alanında Taksim alanı da bu kıvançlı günün neşesine iştirak etmek İş tiyen binlerce yurttaşla dolmuş. alayın alana gelmesinden biraz | evvel Orgeneral Fahrettin, Kor general Halis, İlbay Muhittin Üstündağ, Halk partisi ileri ge- enleri, Emniyet direktörü Salih | Kılıç bütün ilçebaylar, şehir ku | 9 rulu üyeleri, süel erkân ve üme- | ra hazırlanan tribünde yerlerini almışlardır. Çelenkler konuyor ye okulu Saat on birde Harbi; bandosu, Cumuriyet anıtının ö. nüne gelmiş, ayrıca bir polis müfrezesi de vaziyet almıştır. Verilen kumanda üzerine Har- biye bandosunun çaldığı İstik. lâl marşı saygıyla dinlen: anıt yanımda bulunan direğe Türk bayrağı çekilmiştir. Bü gençlik ve halk kütlelerinin hep bir ağızdan istirak ettiği İstik- lâl marşı bittikten sonra İlbay ve generaller anıta İstanbul u- rayı ve Merkez mutanlığı a- dına birer çelenk koymuşlardır. Halkevleri namına. gönderilen çelenk te pa: z tarafından anıta birakılmıştır. Söylevler | Bundan sonra Üniversite ve yüksek okullar adına Milli Türk Talebe Birliği başkanı Rükned. din Fethi Alcaytu anıt önüne konulan kürsüye çıkmış, çok a- teşli ve dinliyenler tarafından alkışlarla kesilen bir söylev ver» miştir, Bundan sonra da şehir nam na avukat Cemalettin Fazıl bir Söylev vermiştir. Cemalettin Fazılın söylevi | “İstanbulun sayın halkı, Bugün İstanbulun kurtuluş günüdür. Bugünü kutlulamak İ- çin bu toplantiyı yapmak yalnız bir şehrin değil, bir,milletin se- | vincinin ifadesidir. / Anayurdun çok sevimli bir şarr olan İstanbulun kara düş - man çizmelerile inlediği günleri | milletimiz hatırlayacaktır. Aci! ve ıztıraplı geçen günlerden son | ra kurtuluşun yıldönümündeki bu topluluğun ifade ettiği mâ- nayı ifade etmek çok' güçtür. Saym halk! Biraz evvel söy- lediğim gibi düşmanın eli altm. da kara günlerini yaşıyan bu gi yük Atatürkün imanlı, azimli hareket ve çalışmalarile bugün kurtuldu ve yabancılar bugün İstanbulu terketmiye mecbur kaldılar, Bü şehir, en önce düş manlar tarafından işgal edilen bir yerdir. Bununla son olarak 'çizmeden kurtu lan memlekettir. Bu kurtuluş gününde ne kadar merasim yap- sak azdır, Onun için her sene, bugün bu kutlulamayı yapmak için toplanacağız. Yaşasın Atatürk, yaşasın 0- nun komutanları, yaşasın büyük ordu... Geçit resmi Söylevlerden sonra Merkez Komutanının işareti üzerine ge- git resmi başlamış, ve sücl kıt'a- lar g rasile geçit yapmış - assa Harbiye, Deniz lardır. Bi harp okullarile süel liselerin, kıt'aların geçişi halkın sürekli | alkışlarını toplamış, itfaiye müf rezesinin gösterdiği düzenlik / takdirlerle karşılanmıştır. Kıta at ve okullar geçit resminden sonra, en kısa yollardan gamni- zon ve mekteplerine dönmüşler- | dir. Öğleden sonra Öğleden sonra saat 16 da şâr- | bay ve şehir kurulu üyelerile ku- rumların mümessillerinden, par ti başkanlarından mürekkep se- çilen bir heyet, İstanbul komu- tanlığı merkezine giderek İs. tanbülluların şükran duyguları- nı arzetmişlerdir. Büyük bir sükün ve intizam i- çinde geçen kutlulama töreni, İstanbulun her köşesinde de ay- ni ilgi ve heyecanla yapılmış, sabahtan akşama kadar halkev- beraber en | rr | | 4 | Gençlik söylüyor müsamerede çağrıklılara kurtu. İ uş gününün önemi bir söylevden sonra | basketbol müsabakaları ve | nastik hareketleri gösterilmiş ha voley Kadıköy, Üsküdar, Fatih, Şehremini halkevleri de tems'i- ler vermiş ve eğlenceler tertip etmişlerdir. Eminönü halkevin- zci memleket, 13 yıl önce Bü- Kandilli Kız lisesi talebesi muntazam ve takdir Bir motosiklet bölüğü ile Deniz Ge dikli küçük sübay mektebinin çeçişi de çok muvaffakiyetli konserle | verilmiş, Alay köşkünde temsil Gece | kolu tarafından muvaffekiyetle Kütlülama hareketleri gece | sahneye konan Beya? kakrı- de sürmüş ve birçok halkevle. | man piyesi çok alkışlanmıştır. rinde gece konserler, müsame - reler vetilmiştir. Taksim alanmda şehir bando- leri zehgin programlarla müsa- mereler tertip etmişlerdir. Gece, bütün özel ve resmi mü esseseler, yönetge ve tecimze » e l ışıklanıdırıımış, su, saat 20 den itibaren milli ai Ke Be am ks anı, B. Sultan. marşlar çalmıştır. p Taksim alanı, Sey ahmet ve Köprüde her taral & gece için bir ş ve verilen lektrikle süslenmi töreninde uyandıran Saflar halinde geçit