13 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

13 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

Du yiy ug SINIFTA vAzile Bir muallim, kitap olmadığı için, sınıfta gazete okuttuğunu ve bu hâzin tedbire başvurmak- ta yalnız olmadığını söyledi, Birçok muallimler (o çocukların eline basılmış bir kâğıt parçası vermekte güçlük çektikleri için gazeteleri sınıfa #okmıya meç - bur kalmışlardır. Büyükler için çıkan gazete * ler, küçükler için yazılmış, fa » kat Kültür Bakanlığı tarafm - dan yerine yenileri verileceği teminatile (okutulması yasak edilen eski 'n:ektep kitapların - dan daha fazla mı çocuğa ya - kındırlar? Madem ki, bu yıl ki » taplar vaktinde yetiştirilemedi; not tutturmak gibi yorucu ve akim, hele ilk sınıflar için tat - bikı imkânsız ve kıraat gibi derslerle alâkası olmıyan usulü kabule mecbur kalmaktansa bu yil da eski mektep kitaplarının okutulmasına izin vermek, ted- risatın dissiplini, irttizamı Ve kültürün esası bakımından, ya- sakçı prensipte ısrara mürec - cahtır. Kültür Bakanlığının bu pratik tedbiri kabul etmek fik- rine ısındığını gazetelerde mem- nuniyetle okuduk. Bu yıl da es- ki tarza devam edilerek Devlet Matbaasının çıkardığı kitaplar - dan ortalıkta kalmıyanlar yeri- ne geçen yılın listesinde bulu - nanlarının okutulmasna izin verilmesini dileriz.Böylece, dün- kü yazmda bildirdiğim gibi Kültür Bakanlığının ayni mev- simde verdiği iki karar arasın- daki yüzde yüz tezada kurban olan talebe, öğretmenler, mek - tep kitabı müellifleri, tabileri ve açtıkları kredinin tediyesini bekliyen matbaalar, hiç değilse bu yıl için, bütün kültür, mek - tepler, muharrirler, neşriyat ve matbaalar alemini bozguna ve - ren maddi ve manevi zararları. nın bir kısmından kurtulmuş olacaklardır. Peyrmi SAFA —— — ——— — “Vesikalaki” geri 'alikkenl eksperler Ekonomi ve Inhisarlar Bakanlıkla- rmca hazırlanan yeni eksperler nizam namesi Devlet Şürasına gönderilmiş tir. Nizamnamenin aldığı son şekle göre, bütün eksperler sıkı bir kontrol altına almacak, müşterisini aldatan, yanlış malümat veren eksperlerin ve» sikalar: e.inden alınacaktır. 7? Mandıralarda yeni tesisat yapılacak Sütçüler cemiyeti, süt nizamname. sinin tatbiki münasebetile esnafa icap eden tebligatı yapmıştır. Birincikâ- nundan itibaren bütün sütçüler ayni çeşit elbise giyeceklerdir. Bundan başka pastörize süt istihsal eden man- dıralarda yeni tesisat vücüde getiri- lecektir, Bir büyük kaçakçı şebekesi takip ediliyor Gümrük Muhafaza teşkilâtı, cenup sınırlarımız civarmda meydana çıka- rılan büyük kaçakçılık şebekesi etra- fında önemle tahkikat yapmaktadır. Oğrendiğimize göre, şehrimizde bir ticarethanede de arama yapılmış, 300 top kadar şüpheli kumaş müsadere e- dilmiştir. Bu kumaşların, diğer kaçak çılıkla alâkası olduğu zannedilmekte- T AN | SEHİRDE OLUP Cumuriyet bayramı! ; Büyük törenle Kutlu anacak m bütün yurdda kutlulama öğreneği G. H. Partisi genyönkurulu tarafın» dam hazırlanmıştır. Bu öğreneğe gö- re, 28 Birinciteşrin öğleden sonra İ başlayıp 30 uncu günü akşamına ka- de bütün şehirlerde, kasalış ve köy- lerde, karada, denifde, havada, gece ve gündüz büyük .bir coşkun ukla kutlulanacaktır. . Memleket dışıda Türk elçi ve © konsolos'ukların. bayram töreni ile, elçi- konsolosluğun bulunduğu yerdeki Türk vatandaşlarının iştiraki ile kutlulanacaktır. Cadd:lere ve alin lara asılacak kısa sözlerin ve yapıla- cak takların yerleri daha evvel tesbit edilecek ve binaların, alanların duru- muna göre düzenlenecektir. Hayir ce- miyetlerinin de fakirlere ve çocuklara verecekleri ba elbiseleri bugün- lerde dağıtılacaktır. Devletin özel yö petgelerinin köprü, fabrika ve saire gibi yaptıracakları izerlerin temelat- ma törenleri ile bitmiş yapıların açıl- ıma törenleri Cümuriyet bayramı günü yapılacaktır. Törenin düzenini ve halkın istirahatini temin için Cümuri- yet alanmn bir krokisi yapılacak ve bu krokide, törene iştirak edeceklerin duruş yerleri işaret edilecektir. Alan- da; en büyük buyurman ile süel ka- mutana bir tribün ve bunların yanın» da da geçide iştirak edemiyecek ünü formalı sübaylara, yüksek işyarlara, iğcü savaşçılara ve şehit anaları için | iki tribün daha yapılacaktır. Son tri- bün (kahramanlar tribünü) olarak ay rlacaktır. Geceleri elektrikten, lüksten, rad - yum lâmbasından, fenerlerden ve me- yalelerden istifade edilerek şhirler baştanbaşa donanacak, minarelerde özel ziya tertibatı yapılatak devrime ait kısa sözlerle mahyalar kurulacak- 29 Birinciteşrin Cumuriyet bayra- |! İ dar sürecek olan bayram yurd içine || Yol parasına dair bundan bir bugün bir yeni ve daha parlak say fa ekleyeceğiz. Malümdur ki; altmış yaşını bi- tirmiş olanlardan kanun yol bede- ii almaz. Tanışlarımızdan birinin İ yanında çalışan ihtiyar bir bahçe- van var. Bu adam altmışını çok- tan geçmiş. Elindeki nüfus kâadı bunu gösteriyor. Nüfus kâadı dev- etin bir adamın şahsına verdiği en kuvvetli vesikadır. Bahçevan bu nüfusa güvenerek bedelden muaf İ olduğunu iddia ediyor. Tahsildar dinlemiyor. Belediyeye gidiyor. Be lediye dinlemiyor: — Istida ver! diyorlar. İşte kırtasiye denilen hastalık bizim idare makinemize böyle gi- İ rer. Bir adamın elindeki nüfus kâ İ adı altmış yaşını bitirdiğini göste- rirse neden artık bir de istida ile müracaata mecbur olsun.. Amma bunu kime anlalırsınız? İhtiyar bahçevan istidayı veriyor. Okuma yazma bilmeyen bir yaşlı adam e Talebeye dersler Nasıl öğretilecek ? Lise ve orta okul direktörleri dün kültür direktörü Mehmet Eminin başkanlığında önemli bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda şehirde- ki bütün okulların yeniden durumu incelenmiş ve bilhassa talebenin ders okuma vaziyeti etralında gö N tar, Devrimin heyecanını tazelemek, art #rmak için şehir ve kentlere, yakın köylerden ulusal kıyafetlerile köylü - ler çağırılacaktır. Geçit resminin dür- gün yapılması için önceden tören du- Tuşu krokiye göre düzenlenmiş ola - caktır. Tören duruşunda başta ordu, erat, iğeil savaşçılar, ihtiyar gaziler, şehit anaları, üniformalı yedek sübay- lar, Jandarma, polis, izciler, mektepli» ler, sporsular ve ulusal cemiyetler bu hindesktardir Tören Vr” sönen muhtelif yerlerde © eğlenceler; könfes tans'ar ve toplantılar o yapılacaktır. Bayram şenliğini arttırmak için her tarafta müzik çaldırılacak, temsiller verilecektir. Her şehir ve kasabada yurdun kurtuluş hareketini hatırlatan beykel, anıt ve şehitliklere çelenkler konacaktır. Gece gündüz halk cadde ve alanlarda muzikalarla marş söyliye rek gezinti yapacaktır. Bu gezintiler gündüz bayrak ve gece de meşalelerle olacaktır. Bundan başka maçlar, spor müsabakaları, güreşler, cirit oyunları ye at yarışları yapılacaktır. Balolar verilecek, muhtelif ulusal oyunlar ve toplu eğlenceler tertip edilecektir. Rozet dağıtılmıyacak Cümuriyet bayrammın yüksekliği ni ve özel iğini korumak için bugüne lerde herhangi bir cemiyet rozet da- | ğıtmıyacak ve para toplamıyacaktır. Parti ilyönkurul başkanları bayramın bu öğreneğe uygun olarak yapıldığı: nı genel sekreterliğe bildireceklerdir. Halk kürsüleri kurulacak C.H. Partisi genyönkürulu Cümu- | riyet bayramında kurulması gereken | halk kürsüleri için ikinci bir öğreneğ daha hazırlamıştır. Bu öğreneğe gö- re şehirlerin kalabalık, ha kım en çok toplanacağı yerlerde kürsüler kurula. caktır. Halk kürsüleri bayram günle- ti sabahtan akşama kadar açık bulu. nacaktır. Kadın ve erkek 18 yaşından cilâsından medet umuyordu. mantosunu karşısına mu bir sonra lerini kumandan atladı. Yerde, otomobilin keçesi üstünde, kestane kabuğuna benzer bir karartı vardı. Hemen ayaklarını bu kabuğun üstüne bastırdı, Ve onu ezdi, ezdi bundan vahşi bir tat duyuyordu. E- zecek başka şeyler aradı. Buna o ka- müştür. Bu konuşmalardan sonra ve- rilen kararlara göre okullarda ders- ler gerektiği kadar öz türkçe okuna- cak, anlaşılmıyan noktalar öğretmen- ler tarafından talebenin U anlıyacağı bir lisanla tekrar edilecektir. Birçok okullarda geçen yıllar ayni ders-bir günde üst üste birkaç“defi okutulu- yordu, Bu-cihiötin de mahzurlu ol- duğu anlaşıtmış ve dünkü toplantıda bilhassa yabancı dil derslerinin Üst Üste okutulmaması kararlaştırılmış» | tr, Bu arada okulların haftalık ders Pi Mh “YEhTTeMEen ve bu programların yukardaki karara göte düzenlenmesi de karar altına alınmış tr. Görüşmeler sırasında okulların talebe çokluğuna da temas edilmiştir. Çocukların öğretmenlerden daha i- yi istifadesi için bakanlıkça arnıflar- da 50 den fazla talebe bulundurul. mamasına karar verilmesi üzerine o kul direktörleri bu noktaya önem ve- terek kalabalık sınıfların tenhalaştı- rılmasına karar vermişlerdir. Fakat bunun için de bazı okullarda yeniden birer şube açılması gerekmiştir. Tale- İ besi çok okullarda birer şube açıla- | cak ve bugünkü sıkışık durum düzen İendirilecektir. Bütün bu sebepler yüzünden okullarda hâlâ normal bir şekilde tedrisat başlamamıştır , am mam an yukarı her vatandaş halk kürsülerin- de söz söyliyebileceklerdir. İstanbul proğramı Cümuriyet O bayramının o İstanbul programını hazırlamak üzere Genel bir toplantı yapı'mıştır. Şarbay vekili. nin başkanlık ettiği bu toplantıda her resmi yönetgeden bir murahhas bulun muştur. Dairelerin hazırladığı hususi programlar gözden geçirilmiş ve bun- lara göre Istanbulun tören programı- nın hazırlanması yi lekeledi, “Delirdim mi? diye düşünüyor, nedir bu yaptığım şey?,, Ve Selimin, iki gün evvel yazdığım satırlara | — — Ne Dersiniz?. NEDİR BU?. için bunun ne kadar zor bir şey i olduğunu söylemeye hacet yok, Bu | istida muamele görüyor ve tabi | adama hak veriyorlar ve nüfus kâ | bedelinden muaf olduğuna dair serh verildi) diye yazıp altına be: lediyenin mühürünü basıyorlar. Şimdi iş Bitti değil mi?. Hayır. Bu sene tahsildar kapıya daya- | nıyor. — Bahçevanın yol parası? — Ihtiyardır, Elindeki nüfus kâadında yazılı... İ — Ben onu tanımam, benim | defterde ismi var.... diyor. Böyle şey olur mu?. demeyin! Olmuştur ve olacaktır. Çünkü yol parası defterlerine her geçen isim da yüzde ile çalıştırılırsa ne dev- letin verdiği nüfus kâadını, ne de | belediyenin verdiği hususi şerhi | dinlemeyen böyleleri daima çıkar. | Biz böyle düşünüyoruz. | Siz ne dersiniz ? | L, Uzüm istihsal ve Satışının himayesi Uzüm mahsulüne çok önem veril mesi karârlaştırılmış ır. Bu sebeple Ekonomi Bakanlığı ürüm satışmın tırmıştır. Bu cihet gereken tafsilâtla alâkadar bütün yönetgelere yayılmış- tirilmesine çalışılacak ve bunun için de özel tertibat alınacaktır. Yeni üzüm İ yılına girmeden önce memleketteki teşekküller, yatılı kurumlar ve bilbas- sa inhisarlar vöneigesi üstü subaya atina bulunacaklardır. Kurum üzüm almak için ayıracağı tahsisat mikdarı- nı tayin edecektin Üzüm satışlarının bu suretle “düzene girmesine çalışıl» diktan sonra inhisar'ar yönetgesi piya saya nâzım bir durumda bulunacaktır, Bunun için de İzmir İlbayınm başkan Uiginda Tütkofiste'inbisarlar'yönetye- si direktörünün de bulunacağı önemli bir toplantı yapılacaktır. Bu toplanti- İ da tizüm mahsulünün daha iyi yetiş- mesi, satışların düzene girmesi ve da- Ba yapılması gereken tedbirler tesbit edilecek ve bu yolda kararlar verile - cektir. . Şehirdeki taşıma vasıtaların Tistesi isteniyor İçişleri Bakanlığının bir yayımın- da, şehirdeki taşıma vasıtalarının bir listesi istenmektedir. Bu cihet alâka- dar yönetgelere yayılmıştır. Her yıl olduğu gibi bu yıl ds şehirdeki bü- tün kara, deniz ve hava taşıma vast- talarının birer listesi hazırlanacak ve derhal bakanlığa gönderilecektir. | Belediyeden geçmeden mahkemeye gönderilmiyecek Belediyenin gerek aleyhinde ve ge- rek İehindeki davalar için mahkeme lerden gelen bazt soruları muhtevi mü zekkereler, ait oldukları şubelere gön derild ği zaman bu sorulara verilen cevapların doğrudan doğruya mahke- melere yollandığı anlaşılmıştır. Bele- diye bu ciheti zararlı görmüş ve dün yaptığı bir yayımda müzekkerelere ve i ın belediye hukuk işleri den geçmeden mahkeme lere gönderilmemesini bildirmiştir. ihtiyacı, Anlatılamaı. Hatta bunlar» dan biçbiri değil. Belki hepsi, belki şu veya bu, Düşünüyordu: Nahide; kızıyor önemli bir şekilde tanzimini kararlaş- | tar. Üzüm mahsu'ünün daha iyi yetiş | İTENLE | adına da (1286 doğumlu olup yol || için beş kuruş verilir, tahsildarlar “| | leceklerdir. Ancak bu dersleri bu mek KUÇUK HABERLER * Muhtelif vilâyetlerin ilk tedrisat müfettişleri tasarrul maksadile bu yıl açığa çıkarılmıştı. Kültür Bakanlığı, bu müfettişlere üç ay yarım maaş ver» dikten sonra, münhal bulunan vilâyet re yeniden tayin etmiştir. Bazı müs fettişler mual imliklere tayin edilmiş» lerdir. * Belediye, şehrin toplanan çöple» rini Marmara açıklarına döktürmiye. | rek, hususü fırınlarda o yaktırılmasinı düşünmektedir. Yapılan tetkikata gö- ve, bunun için mühim bir tahsisata lüzum görülmektedir. Gelecek seneki bütçeye şektir temizlik işleri için ay- | rıca tahsisat konacaktır. © Istanbul vilâyet binası karşısın. da eski Şürayi Devlet arsası üzerine | yapılacak Adliye sarayının inşaatına önümüzdeki i kbaharda başlanacaktır. Bu hususta hazırlıklara başlanmıştır. Inşaata başlanmadan evvel buradaki binalar İstimlâk edilecektir. © 29 Birinciteşrin Cümuriyet bay» ramında Ankarada yapılacak geçit resmine Istanbuldan da izciler iştirak edeceklerdir. Bu yıl Ankaraya İstan. bulun dört lisesinden 100 izci gide cektir. Her mektepten 25 izci gidecek tir, * Belediye dairelerinden birçoğu yazı makinesi istemektedirler. Beledi- yenin de tahsisatı yoktur. 1935 yele bütçesine konan tahsisat ancak müte- ferrik, öneim'i işlere hartanscak ka- dardır. Bu sebeplerle dün şubelere ya pılan bir yayımda yazı makinesi alma bileceği bildirilmiştir. * Avrupada bir tetkik seyaahtine çıkan Çinin Ankara elçisi General Hoyahötso Istanbula dönmüş ve An- karaya gitmiştir. Pek yakmda Arkas râda Türkiye ile Çin arasında bir ti- caret mükavelesi imzalanacaktır. Bü na ait müzakerelere bugünlerde baş- lanacaktır. * Nüfus sayım bürosundan: Pa. zartesi saat on beşte Universite kon. lerans salonunda Eminönü sayım me murlarının yapacakları top'antı o sa- atte Rus âlimleri tarafından konferans. lar verileceğinden dolay: salı günü saat on beşe bırakılmıştır. Sovyet profesörleri Yalövada Ankarada toplanan Altnc Tıp kongresinde bulunmak üzere Rusya- dan davet edilen dost Sovyet doktor» ları Yalovaya gitmişlerdir. Heyet bu | gün Yalovadan şehrimize dönecektir. Heyetle birlikte Sovyet Rusyanm An | kara, i Ye, YRD Bose Say f doktorları şehrimizde birkaç gün &a- | larak hastanelerimizi gezecekler ve buradan doğru Rusyaya dönecekler dir. Muallimlerin ders saatleri Kültür Bakanlığı, orta tedrisat mu a'limlerinin haftalık ders mikdarını 24 sast olarak tahdit etmişti. Orta mektep muallimleri, resmi mektepler- de okuttukları 24 saatten başka, husu | si mekteplerde de ilâveten ders alabi- teplerde asaletn döil, vekâleten oku- tacaklardır. Bakanlık çok kıdemli ve kıymetli hocaların mağdur olmamala- rı için böyle bir karar vermiştir. Cezalandırılacak memurlar Müruru zamana uğrayan blediyeye ait evrakın noksan olduğu anlaşılmış ve bu sebeple de teftiş heyetince, mü ruru zaman hâdişelerinde suçlu duru- ma düşen kimselerin adreslerini bul makta güçlük çekilmiştir. Dün bütün şubelere bir yayım yapılarak mürufu zamana uğrayan evrakın her türlü ka- nuni muameleyi ihtiva etmesi ve sa- rih o'arak tam bir şekilde gönderilme si bildirilmiştir. Buna riayet etmeyen meurlar cezalandırılacaklardır. Rİ iin | 13-10-9935 KADINLIK iÇİN Kadınm iş, hayatına gif önüne geçilmez bir zarureti Bu zaruret sosyetenin akışm ileri bir harekettir. . İşte çalışan kadın çifte ? istismara tâbidir. Birinci bildiğ miz istismar. İkincisi işten evil döndüğü vakit mutfak ve çam şır teknesi başmda istismar . Bir erkek çalışıcıya göre, K din işleyicinin. bu ikiz istişmal nı körüklemek istiyenler vardi Kadını işten eve çekmek tâf hin akışa zıt gitmek demek tir. Bu çekiş bir kısa zami için başarılabilse bile, “enini sonunda tarihin akışı yine yö lunda yürür. e Kadın işleyici ile erkek işle ci arasında bir fark yoktur. Fi kat bir iş ailesinin bu iki kolun biribiri karşısına birer rakip gil çıkarmâk iri var. Kadınlık için ileri geri SÖ söyliyenler, şu üstünkörü yal dığım fikirleri: hatırlasalar olur. ! Orhan SELİM —— e Birinci Ulusal Türk Ginekolof Kurultayı toplandı Bütün Türkiyede mevcut kadın b* kimlerinin iştirakile Ankarada Halkt vinde 8-10-935 de (Birinci Ulus Türk Ginekologi Kongresi). toplar mıştır. Kurultayı Sağlık Bakanı Prf fesör Refik Saydam açmış ve çok Kİ metli bir söyler vererek bütün üyelö ri selâmlamış ve çümlesine mesleki rinde müvaffakıyet ve memleket İŞİ hayırlı sonuçlar dilemiştir. Ondan sonra General Besim Omet Kongre başkanlığına seçilmiş ve rWf namede mevcut raporların tebliğ Vi müzakeresine geçilmiştir. Birinci rapor: Losalrk intanlari” Profesör Xeran Tevfik. Ikinci rapor: Kısırlık... Profesö Ali Esat Birol Uçüncü rapor: Mülhakar itihapl# cnn tedavisi, Dr. Ahmet Asim Onu tarafından tebliğ edilmiştir. Manen — —. ci günü GENEMİ Rin Gan kanlığı altnda toplanarak , raporla münakaşa etmiştir, Münakaşalara: Ankaradan Zeki Halil, Saim, Muzaffer, İzmirden H# san Yusuf, İstanbuldan Besim Ömef Kenan Tevfik, Lipman, Refik Mürüf Al Esat, Ahmet Asım, ve Muzaff€ katılmıştır. Ikinci kongrenin yine Ankarada sene sonra t: na karar verile rek raporlar ve râpörtörler seçildi ve kongreye son verilmiştir. Sovyet profesörleri şerefine çay İŞ Ankarada Ulutal Tıp İmgresine tirak eden Sovyet Rus profesörleri #* tefine yatın Üniversitede bir çay V* rilerek tanışma töreni | yapılaca! Törende bütün Universite profesör ri bulunacaklardır. Nüfus sayımı hazırlıkları bitiyor Genel nüfus sayımı hazırlıkları tirilmek üzeredir. Nümerotajdaki siklik er tamamlanmış gibidir. Yaf” da Üniversite konferans salonun” sayım memurlarına sayım hakkın bir konferans verilecektir. Bu kon tansta binden fazla memur bulunset 4