13 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

13 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

——— 13.10-935 RAFLAR Hasan Alinin eşyası çalındı Almanca Öğretmeni Vuren Gencin Yeni , Ankara, 12 (Özel aytarımız bildi- Tiyor) — Dün İzmir mebusu Hasan Alinin evinde garip bir hâdise olmuş- tur. Tafşilâtını bildiriyorum: ,, Dün öğleden sonra saylav Hasan Alinin oturmakta olduğu Evkaf apart Manmda bir daireye telefon ediliyor. © bü komşunun Hasan Alinin evine $u malümatı vermesi rica eğiliyor: “Hasan Ali Pulatıya gidecektir. Prak, smokin ve diğer elbise ve eşya” ları bavula yerleştirilerek gelecek ©- tomobildeki adama verilsin.,, Bunun üzerine hizmetçiler eşyayı hazırlıyorlar. Aradan bir müddet geş- tikten sonra şoför Hayrinin idaresin- de 313 numaralı otomobil kapıya ge- İiyor, Eşyanın gelen adama teslim e- dilmesi yazılmış ve Hasan Alinin im- Zası atılmış, Kamutay samiin kartla- Tından birini hizmetçiye veriyor. Hizmetçi eşyayı teslim etmekle be- şüpheye düşüyor ve kendileri- le beraber Hasan Aliyi görmek ii Bideceğini söylüyor. Eşyayı alan a- hizmetçiyi otomobile akyor ve “tomobil Yenişehire hareket ediyor. Sağlık Bakanlığının yanından Yeni: #ehire dönüldüğü zaman otomobil durduruluyor, Para bozduruluyor ve Yenişehirde İsmet Paşa polis nokta- Min yanına geliniyor. Otada otomo- bilin karşısına diğer bir adam çıkı - Yor ve Hasan Alinin ziyafette oldu- ğunu ve eşyayı kendisinin götüremi- iki Azılı Katil Dün Sabah idam Edildiler İ iuyor ve bu işi yapanların Yenişehir İ birlerin alınması bildiriliyor ve eşya- Bir Marifeti yeceğini söylüyor ve otomobilden i- siliyor. Otomobildeki adam hizmetçi Rukiyeye Evkaf apartımanına dönmek | y üzere otuz kuruş yol parası veriyor ve eve dönmesini ayrıca tenbih edi- yor. Hâdisenin birinci kısmı bitmiş - | tir. Aradan fç dört saat geçtikten son- ra Hasan Ali eve geliyor ve hâdiseden haberdar olunca vaziyeti derhal zabı- taya bildiriyor. Zabıta dün gece bu işle meş rak faillerin İzini bu- den tekrar bir otomobille eşyaları is- tasyona götürdüklerini ve birisinin #kinci mevki bir yolcu biletile Eski- ği ikametine hareket ettiğini öğ reniyor. Bunun üzerine tren yolu gü- zergâhındaki vilâyetlere icap eden ted lar da tarif olunuyor. Bu sabahı öğleye doğru bu esya, geçenlerde almanca muallimi Ludneri ağır surette yaralıyan Burhan adiş bir şahsın elinde Bursada (yakalanıyor. Burhan bu eşyaları kendisine diğer bir adamın verdiğini söylüyor ve Ka- raköy yolile Bursaya gittiği anlaşılan Burhanı Bursa zabıtası tevi i- yor ve keyfiyeti buraya bildiriyor. Ankara zabrtası bu eşyaları ken veren diğer adamın da yaka! için İstanbula gitmiş olm; line mebni İstanbul zabıta: caatte bulunmuştur. Dükkânların Kapanma Saatleri Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) — Şarbaylık dükkân re ticaretanelerin kapanma sa - atlerini tesbit etmiş ve bu kara - ra göre 15 Teşrinievvelden iti - İ baren marangoz, doğtama fab- rikaları ve atelyeleri saat 18 de hırdavatçılar, aktarlar, kırtasi - yeciler, saatçiler, inşaat, elek - trik, otomobil, fotoğraf malze - mesi satanlar, kuyumcular, cam clar, manifaturacılar, tuhafiyeci ler, şapkacılar, kolacılar, terziler kunduracılar, demirciler, soba - cüar, bakırcılar, elektrik, su, ka lorifer tesisatçıları, Sarraflar, dökmeciler, saat 19 da; bakkal- lar, helvacrlar, kuru yemişçiler, kasaplar, sebzeciler, meyveciler, mahrukatçılar, sucular ekmek satanlar, berberler saat 21 de; lokantalar, gazinolar, kahveler, şerbetçiler, mahallebiciler, tü - tüncüler, hamamcılar, de dükkân ve ticaretanelerini Saat 23 kapıyacaklardır. Celâl Bayar'ın verdiği söylev Ankara, 12 A.A. — Ekonomi Bakanı Celâl Bayar fındık kon - #ransı üyeleri şerefine bugün Anadolu klübü salonlarında TAN , Adapazarı, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) — 1942 51 e,3008.. de Düzce yolünu keserek iki kişiyi 4145-4 ve soygunculuk yapan Emin ve Zekeriya isminri katil busabah saat 3 de asılmış ş lardır. Şarkta dört Yeni vilâyet ipdas caliyor ,, Ankara, 12 (Özel aytarımız- dan) —Hükümet yeni vilâyet ih- das etmeğe karar vermiştir. Bu husustaki kanun lâyihası İç Ba- kanlıkta hazırlanmıştır. Yeni - den ihdas edilecek olan v'lâyet- ler Bitlis, Hakkâri, Artvin ve ürat vilâyetidir. Murat vilâ - Yeti Çapakçur, Genç've Bingöl kazalarını ihtiva edecektir. Bun dan başka Dersim kazasıda Munzur ismile bir vilâyet ha » konacaktır. Yeni bir jandarma bölüğü "Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) — Şehrin dış inziba- tını temin Akköprü yakinin de 100 kişilik bir atlı jandarma bölüğü kurulmuştur. RAYINA AAA IR Osmanlı Tarihinde Cinci Hoca Ve Mecnun Ibrahim Ziya Şakirin gazetemiz için hazırladığı bu tarihi tefrikayı Pazartesi günü Mere başlıyoruz. Bunda ver Yüzü saraylarının ilk Raspotini Ola Cinci Hocanın bütün ma - Tifetlerini ve 20 inci padişah Sul tan İbrahimin bütün delilikleri- hi okuyacaksınız. v Türkiye Ev Kraliçesi 2000 Lira mükâfatlı bu musabakamız hazırlanıyor. Şartlarını » ükâtatları ilerini 1G i y Yugoslavyada Malları olanların Alacakları tazminat Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) —Yugoslavyada mal terkeden Türk tabaasınm mal - larma mukabil alınmış olan taz- minatın tevzi için teşkil olu - nan komisyon tarafından alâka- darlara taallük eden dosyalar tetkik edilmektedir. Komisyon mesaisinin neticesinde tazmina- tın tevzi listesi ilân edilecektir. Meccani leyli talebe- nin imtihan evrakı Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) -? Kültür Bakanlı - gında liselere meccani leyli ola rak alınacak talebenin imtihan evraklarının tetkiki (o pazartesi gününe kadar ikmal edilmiş bur büyük bir çay şöleni vermiştir. Vekillerle, Kamutay, Ekonc- mi ve Tarım komisyonları üye- leri ile saylavların ve diğer ba - kanlıklar ileri gelenlerinin davet 4 hahındulrları bu şölen çok sa- mimi olmuştur. Türkiye « Suriye tabiiyet mukavelesi Ankara, 12 A.A. — Türkiye ile Suriye arasında iki taraf te - balarınm emlâki hakkında 932 de imzalanmış olan itilâfname hükümleri, , 41. birinciteşcinden üç ay daha uzatılmıştır. Vergiler üzerindeki tetkikler bitti Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) — Finans Bakanlığı muhtelif vergi yapılacak değişiklikler üzerinde son tetkiklerini yapmıştır. Ec - nebi finansların mütehassısların meyleket içinde yaptıkları tet- kik seyahatlerinde elde ettikle- ri neticeleri mütehassıslar bi - rer rapor halinde bakanlığa ver mişlerdir. kanunlarında Nevşehir tarikatçileri Ankara, 12 (Özel aytarımız bildiriyor) — Ağır ceza mahke- mesi reisinin hastalığı dolayısi- le Nevşehir tarikatçıları hakkın- daki kararı ayın 18 inde tefhim edecektir. Üzüm fiyatları İzmir, 12 A.A, — Üzüm kır rumunun bir müddettenberi g€ rek zmir gerekse hinterlandın - da devamlı surette örden alması fiatlar üzerinde beklenen durlu- ğu sağlamlamaya başlamıştır. Düşmek ihtimali gösteren fiat - İar kurumun zamanında yaptı - ğı müdahalelere bertaraf edil - diği gibi üç gündenberi de fi - atlarda hissedilir bir yükselme başlamıştır, Borsada alışveriş ha raretlidir. Kurumun iç piyasalar da yaptığı nazımlık dış piyasa * larda da iyi tesir uyandıracak - tır. Kurum üretmenlerin malını satın almağı tercih etmektedir. Fiat yükselişinden o doğrudan doğruya üretmenlerimiz fayda görecektir. 8 İlkteşrin fiatlarına nazaran 7 ve 8 numaralı üzüm fiatları 0- tuzar para 9 numaralı üzüm fi- atı da 40 para yükselmiştir. İyi mallarda da kalitesine göre 20 paradan 40 paraya kadar yük - selme vardır. Bugün borsadan 10,364 çuval üzüm satılmıştır. Şimdiye ka - dar yapılan Satışın tutarı 290, 769 çuvaldır. Askeri Vaziyet | Asıl Habeş Ordusu Makalleden başlıyan Hat üzerinde Mukabil taarruza Hazırlanıyor Süel muharririmiz yazıyor: tesis ve kuvvayi külliyelerini yığ» Italyan » Habeş muharebesi kanlı safhalarına girdi. Şimai mali şarki, cenup cephelerinin günde de savaş sürüp duruyor. Dün gelen telgraf haberlerine re her üç cephede de askeri vazi- yet şöyle mütalea edilebilir. Şimal cephesinde Bu cephede Habeşler bir hiya- nete uğramışlar, Adiğratın cenu- buna hâkim ve Makalleye kadar uzanan hat boyundaki müdafaayı yapacak olan Ras Güksa kuvvet- leri bin kişi ve elinde bulundurdu- ğu 12 bin tüfekle beraber Italyan ordusuna geçmiş; anavatana karşı cephe almıştır, Ras Seyyu- mun; harbin ilk anından beri ken- di kuvayi asliyesini Makalle'de tahşit etmiş bulunmasının da Ras Güksa kuvvetlerine g3vensizliğin den ileri gelmiş bulunduğu bu ve- sile ile anlaşılıyor. Bu cephe üze- rinde belki Habeşler biraz arazi ve bir müdafaa hattı kaybetmiş ol makla beraber Makalle hattında tutunabilecek gibi görünüyorlar. Bu hâdiseyi kaydeti sonra a 'phe durumuna geçeli 1 — Adua etrafmdaki öncü Ha- beş kuvvetlerinin iz'aç ve yıprat- ma baskınları sürüyor. 2 — Setit nehri boyunda şimali garbi adını verebileceğimiz yeni bir cephe teşekkül etmiştir. Bura- da en ziyade çete harpleri oluyor. 3 — Adisababadan resmen bil. dirdiğine göre Ras Seyyum, Ras Kassa ve Ras Rua orduları arasın- da tam bir irtibat hâsıl olmuştur. 100 bin kişiyi bulan ve muntazam olduğu Dildirilen bu kuvvet muka- bil taarruza hazırlâttıyor. 4 — Italyanlar Adüanın kendi ellerinde bulunduklarını bildiri- yorlar, | len haberler Aussa ovasında İtal. 5 — Aksum Habeşlerin elinde. dir, . rma Bu harp durumu içinde Italyan- ların baskınları karşıladıkları, kuv vetli öncü Habeş kıt'alarile çarpış tıkları, Adiğrat istikametinden ce» nuba doğru Ras Güksa'nm açtığı yolun boşluğunda ilerlediği ve bu cephedeki Italyan kuvvetlerinin şimdi taarruz etmekten ziyade bu- kandukları yerleri tahkim etmek, geri hizmetlerini düzenlemek, yol | lsrı yapmak, korunmak ve yeni bir ileri hareketinden ziyade ansi- zın gelebilecek bir mukabil taar- ruzu bekledikleri anlaşılıyor. Habeşlilerin ise Setit kenarla- müteşekkil bir sed tesis ettikleri görülüyor, Bu takdirde Italyanla- ra karşı Habeş sağ cenahım Ras Seyyum, sol cenahımı Ras Kassa ve merkezini de Ras Rua kuvvet» leri teşkil ediyor demektir, Bun- ler mukabil taarruza kalktıkları takdirde şarktan dm bir taarruz yapmazlarsa ancak takip edecek- leri hedef Aduayı istirdada ve mümkün olabilirse burada bir iha- ta yapmaya ve Italyan kıtsatını geriye sürmeye matuf olabilir. Şimalişarki cephesinde 2063 metre irtifadan birdenbire 10 - 15 metreye düşmüş oluyorlar. Bu saha Dessie'ye kadar çöldür. Ve ancak Dessie ve Mağdala'da Habeş dağları gene 2800 metre - den 4300 e kadar yükselmeye baş larlar. Burada Italyan ordusu ta- biyesinin orta Habeşistana sarkıp Aoussa'yı almak ve Aouach nehri boyunda tutunarak Harrardan ge lecek cenup kuvvetlerile birleş- mek, tren yolunu kesmek, Adisa- babayı tecrit etmek ve ortadan Ha beşistanı vurmak! Buna karşılık ta Habeş veliaht ordusu 4300 metre irtifada Magdala'da Habeş Sü Bakanı da 2600 - 3800 metredeki Dessay bölgesinde karargâhlarını kurmuş, şimalde olduğu gibi orta- da da Italyan kıtaatına karşı dağ- lık arazide asıl müdafaa hatlarını mış bulunuyorlar. Yalnız son ge- yan ilerilemesinin durduğunu bil- diriyorlar, Oncü Habeş kuvvetleri buralardan çekilirken esasen pek nadir olan su kuyularmı zehirle. mişler ve bu şekilde;ilerileyecek Italyan kıtaatını susuz bırakmış. lardır. Bu bölgelerde Italyanların daha ziyade ilerilemelerine tayya re, topçu ( bombardımanlarının, tank, zırhlı otomobil gibi vasıtala» rının pek yardımı olabilecek, Ha» beşlerle cereyan edecek olan mu- harebeler daha ziyade gayrimun- tazam Habeş kıtaatının vereceği Gerillo harpleri olacaktır. Bu noktada; Dessie ve Magde- le cephesinde, yani asıl Habeş or- dularının muharebeyi kabul ede- bilecekleri dağlık bölgede Makal- ledeki ordunun da büyük bir ehem miyeti vardır. Orta Habeşistanda asıl harp sürerken Makalledeki or du mevcut yegâne şoseden istifa- de ederek hem veliaht ordusunu takviye edebilir, hem de Habeş cephesinin sol cenahı vazifesini a- larak mülearrız ordunun sağ cena hını ve gerisini tazyik ve ihata ede bilir, Cenup cephesinde Italyan ordusunun Ogaden cep- hesinde Harrar'a 50 mil kadar yaklaştığı Romadan bildiriliyor. Bu cephede Italyanların Dolo mın takasında Habeş kuvvetlerini böl- mek ve asıl Somalinin şimalindeki sınırdan ve Valval şimalinden i- lerilemek istediği anlaşılıyor. İtal yanların ilerilediği bu saha çöldür ve modern harp vesaitinden istifa- deye çok elverişlidir. Fal bu ilerileyiş ancak dağlık araziye ka» dar ufak tefek harplerle müm- kün olabilir. Italyanlar Milmiye kadar geldikten sonra Ogaden'de birinci cenup Habeş ordusu ile kar sılaşacaklardır ki, General Vehi- bin kumandasında olan ve 50 bin kişilik kuvvetle ilk çetin harbi ya- pacaklar demektir. Buradaki kuv- vetleri mağlüp edip ilerileyebil- dikleri takdirde de asıl 100 bin kişilik ikinci Habeş ordusu ile kar şlaşacaklardır ki, talii harp ken- dilerine güldüğü takdirde Harrarı ele geçirmiş ve şimendifer yolunu kesmiş olabileceklerdir. Hülâsa Bütün bu vaziyetlere göre şi- malde yer yer muharebeler olu- yor ve asıl Habeş ordusu Makale» den başlayan hat üzerinde muka- bil taarruza hazırlanıyor. Şimali şarkide İtalyan kıtantı Aoussa 0- vasında hızını kesmiş olmakla be- raber Aouach nehrin boyunu tut. mak için orta Habeşistan, hdaf eden bir ilerileme yapıyor. Cenup cephesinde şimal kolu Ozaden istikametinde yürüyor ve Habeşlerin ilk kuvvetli müdafaa hatlarma yaklaşıyorlar. .. —— ———— Malyanlar bu cephede Aousa | Müzma İmla e en | Genel Nülüs SAYIMI | 20 ilkteşrin Pazar | Sayım günü hiç kimse sokağa çık. mayacağ ilçin, her çeşit ihtiyaçları, süz daha önce temin ediniz. Başvekâlet Btatistik Umum Müdürlüğü e ka İN ———<————— Habeşistan'ın Ankara işgüderi Bükreş, 12 A.A. — Habeşis- tanm Ankara işgüderi, Ato Markos, buraya gelmiştir. Ga - zetecilere söylendiğine göre, Ha beş imparatoru, kendisi Balkan devletlerile Habeşistan arasın » da ekonomik ve hattâ diploma - tik ilgiler kurmak imkânlarını incelemeğe memur etmiştir. az $ MAZUR GÖRMELİ! Insanın kendini beğenmesi kadar ayıp şey yoktur. Büyük görmesi, sanması kadar da sersemce il olamaz. Lâkin bir cüceler ka- labalığında buluna buluna bir adam kendini devanası gibi büyük ve herkesten yüksek sanırsa biraz ma- zur saymalıdır. Bir iş vesilesile elinden binlerce lira geçmiş bir adama — açıktan açığa değil de —ima tarikilet “Paraları yedin!” diyenleri mazur saymalıdır. Çünkü onu diyenlerin eline o paralar geçse ancak dedik» leri gibi hareket ederler. . Kendi haset ve garazından baş- ka asil bis beslemiyen ve başka kaygu gütmiyen iyi duygu yoksul- ları için temiz iş ve saygıdeğer ha- reketler mevcut değildir. Onların bu yoksulluklarına değil, temiz iş- lerin bu ölçüdeki adamların takdis rine maruz kalışıma acımalıdır. Lâ kin bir adama bilmediği dilden söylerseniz anlamaz ve anlama- makta mazurdur. Ben birini bili. rim, Şekerin tadını duymaz. Şeker tatlı olmadığı için değil, kendi ta- damadığı için. e Don Kişot yalnız bir Ispanyol muharririnin karihasında büyümüş ve yaşamış bir heyulâ değildir. Her yerde Don Kişot'lar vardır ve (Ser- vantes yaşattığından daha gü- lünçleri vardır. O kadar ki; değir- mene saldıran Don Kişot'un bu ha- reketi dünyanın en ciddi tavrı sa- yılabilir. Don Kişot'un adı çıkmış ve ne ças re ki, palavra mpiyonluğunda ölçü olarak elimizde bir o vardır. Gülünç somun pehlivanlarını hep onunla ölçeriz. Çok defa ölçülen şeyler bu ölçüden artıktırlar. , Bunlar eğer Don Kişot'tan daha gülünçse, Don Kişot'u mazur gör“ melidir. Çünkü onlara yetişip on- lardan örnek alamamıştır. PR. FELEK Bir kömisere işten el çektirildi İzmir, 12. (Özel aytarımız bildiri. yor) — Nafia müesseseleri komiseri Mahmut Ekreme, Bayındırlık Bakan- İığmca görülen Yüzüm üzerine işten el çektirilmiştir. Bu hâdise, son tef- tişlerin sonucu 5 lidir. Yerine başmüfettiş Hilğni vekâleten atanmış Bir yılda 326 Banka soyulmuş Nev-York, 12 A.A. — Ame. rikan bankerler (o cemiyetinin neşrettiği bir istatistiğe göre, Amerika bankalarındaki hırsız - lik miktarı, önemli surette azal- maktadır. 31 Ağustos tarihinde biten yıl içinde 326 banka soyulmuş - tur. Buna mukabil 1934 sene - sirle soyulan bankaların sayısı 422 dir. Bu yıl haydutların A - merikan bankalarmdan çaldık « ları para miktarı 1.414.788 do- lardır. Bunun büyük bir kısmı sigor- talıdır. Geçen yıl çalman para mikta- rı ise, 1.992.000 dolar idi. Bu hırsızlıklar esnasında 2 memur, bir geçici ve 9 polis öldüğü gibi, hırsızlardan da 20 kişi ölmüş * tür, Sovyet dostları Berlin, 12 A.A. — Havas a « jansı aytarmdan: Almanyada bir “Sovyet Rusya dostları cemiyeti, ile bir de “ko münist gençler birliği,, kurmak teşebbüsünde — bulundukların - dan ötürü, eski komünistlerden 14 kişi hakkında 21 aydan 5 yr la kadar hapis cezaları veril. miştir. Bir uçak kayboldu Marsilya, 12 A.A. — Dün Marsilyadan Kahireye üçakla hareket eden David Lleweliyn ve Madam Uyndham'dan hiç ha ber alınmamıştır. Bilindiği gibi, bunlar Londra-Kap yolu üze « rinde Amy Mollison tarafın - dan elde edilmiş olan rekoru kırmak niyetinde idiler . Bek Berlinden , geçerken * Berlin, 12 A.A. — Cenevre den dönmekte olan Polonya Dış Bakanı Bek, buraya gelmiştir. Öğle yemeğini, Von Neurath ile bir arada, Polonya büyük elçi- liğinde yiyen bakan, akşam ü - zeri Varşova'ya gitmiştir .