October 18, 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

October 18, 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 5

ay VII mam SON HABEFe Nüfus Sayımı Sayım Hazırlıkları Bitti, Grand: | | 7 z ge ALEKSANDR'ın oOİ | Zecri Tedbirler | Herkes Vazitesini Aldı | HATIRALARIZ. No. 7 Çeviren: M. Rasim ÖZGEN İstanbul 9500 sayım bölgesine ayrıldı. on beş bin memur sayımı yapacak İtalya Tedbirlere Karşı Tedbir Alıyor! İtalyan gazeteleri: “İtalya hattı hareke- ir Sa tini asla /değiştirmiyecektir.,, diyorlar. İk mm ne na üzüm gö Memlekette yapılan tetkikler Celâl Aybar sabah yanında İs viçre nüfüs genel direktörü Brüsvay İ er ile'birlikte Eskişehirden şehrimize İmemiştir. iş Aştı, yım memurları ve sayım bölgeleri tâmâmen, tesbit edilmiştir. 20 Biri çiteşrin pazar günü 15 bin say kontrol memuru çalışacaktır, 12 bini asli, üç bini yedi bul 0500 sayım “bölgesine ayrılmıştır. Sayımın çabuk bitiri mesi için her sa yım memurunun bölgesi 100 - 125 nü. İvs düşmek üzere çizilmiştir. Dün | sayım memurları için büyük. çalışma günü olmuştur. Istatistik genel direk | törü Celâj Aybar, saat 14 te radyoda Hergün sürü sürü insan ölüyordu fakat onun ölümü derledi eid rim Rusya için bir dönüm noktası idi dır. Celâl Aybar ve İsviçreli mütehas Sİ J zil ss dün öğled aylı | O ğa gelerek nüfus bürosile temas etmiş. tir. Büroda yapılan hazırlıklar hak- kında malümat almış, tereddüt edilen noktaları halletmiştir. Oğrendiğimi » bir konferans vermiştir. Konferans | 4€ göre nüfus sayımı için bütün Tür. bütün sayım memurları. tarafından | #iyede yapılan hazırlıklar çok iyidir. dinlenmiştir. Bunun için Adalarda, | Celâl Aybar hazırlıklardan memnun Bakırköyünde, Beşiktaşta, Fatihte, | kalmıştır. Türkiyede sayım neticesi « Kadıköyünde, Sarıyerde, Usküdarda | nin Birinciteşrinin 25 şinde tamami- Halk Partisi binalarına, okullara, bü. | !€ tesbit edilerek genel yekümün o va yük gazinolara radyolar. konmuştur, | kit veya aym sonunda ilân olunması Bundan başka Universite konleranş | 9k muhtemeldir. Nüfusumuzun 18 salonuna, Halkevine, Taksim stadyo | milyonu geçer bulunacağı muna ve diğer birçok yerlere de rad- yo'ar konmuş, binlerce sayım memu- ru ve halk konferansı dinlemişlerdir Celâl Aybarın konferansı bir saat on beş dakika sürmüş ve çok vazıh anla. Şılmıştır. Celâl Aybar sayımın gayesi ni.sayım memurlarının yapacakları iş ler hakkındaki talimatnameyi izah et miş ve sorulacak suallere alınacak ce vapların nasıl olacağını gayet açık o- larak anlatmıştır.Celâl Aybar bu, ulu sal İşte bütün sayım memurlarmın İ vakit kaybetmeden iş görmelerini, soyadı işinde, henüz bazı vatandaşla. rın soyadı almadığından ısrar edilme. İen teklifleri bugünkü günde in- celemektedirler. Romanya petrollarına gelin - ce, Romen hükümetinin, mese - lenin esasına girişmeksizin, ede- ceği fedakârlığa bir karşılık ve - rilmesi lüzumu üzerinde israr eylediği sanılıyor. İngiliz çevenleri, Romanyada imtiyazlı İtalyan sosyeteleri- nin, tâbi bulundukları özel rejim yüzünden zecri tedbirlerin boşu- na olup olmıyacağını soruştur - maktadırlar Roma, 17 A.A. — İtalyan gâ- #eteleri, Cenevredeki zecri ted - tlerle beraber, Aksum'un harp SİZ işgalinin Habeşistanda uyan dırdığı manevi ve siyasal akis - lerle meşgul olmaktadır. ğ Giornale d'İtalia gazetesi di- Yor ki; “Cenevre, alacağı zecri ted - rleri inceliyorsa, Roma da mü- afâa çarelerini ve mukabil ted- | birleri incelemektedir. İstihsal VE tecim vasıtaları ile kendini | oruyan her ulus, ötekilerin düş Manca hareketleri önünde baş €ğmiyecektir. İtalya, bütün hâdiselere karşı gelmek üzere daima ayakta, bir- işmiş ve kuvvetli olacaktır.,, Lavaro Fascista gazetesi, dip- lomatik görüşmelerin istikame- ti ne olursa olsun, İtalyanm ha- Teket tarzını değiştirmiyeceğini bassıs dün akşam Ank müşlerdir. Imparator ailesi: Solda Çar ve Grandüşeslerin yanında hastalık Veliahdi kucağında taşıyan bahriyeli Derenovko 17 Teşrinievvöl 1888.de, üçüncü Aleksandr, bütün millete, Hergül kuv | vetini göstermek vesilesini buldu; ih- ölülcilerin bir sulkasdı eseri olarak Nakil vasıtaları Sayım günü, sayım bitinceye ka « dar tramvay ar, vapurlar, otomobil - ler. işleyemiyeceklerdir. o Sayımdan sonra tramvaylar vapurlar işleyecek- lerinden bunların memurlarına İka. Pânyalarda muayyen yerlerde sayım» Nikel ihracatı Ottava, 17 A.A. — Kanada arsıulusal nikel limited sosyete- si başkanı demiştir ki: “Sosyetemiz Amerikaya ni - kel satmaktadır amma, yeniden ihraç edilsin diye değil. Sosyete miz, tekrardan ihraç olunmak üzere Amerikaya nikel satma - dâ tes'it edildi. Genç evlilerin balayı, ölü duaları ve tâziye siyaretleri ile dolu bir hava içinde geçti. İ En kudretli tiyatro rejisörlerin'n içinde bulunduğu tren hattan çıkmış | bile son Rus çarının faciasından daha tı. İmparatora birşey olmadı. O, ço-| hakiki bir facia başlangıcı yaratabi - cuklarını ve yanındakileri, kendileri- | leceklerinden şüpheliyim. ni ezmek üzere olan vagon restoran | © Genç imparatoriçe, Rusçayr güc tavanını geniş ornurları üzerinde kal- | ilikle konutabiliyordu. Ondan evvel. Yazı tadır. ? el. rae -g ipeği gönderilecek mak Huşusundaki. siyasaya işti - iyaret ettikleri evlerde kah- dırmak suretile, kurtarmıştı İ kiler, evlenmelerile imparateriçe ol - silâhlar ve o ambargo | Tâkte devam edecektir gibi ikrâm ar kabul etmi - ii Altı sene sonra, 1984 senesinde, Ni ik City (Amerikada) | yerek vakit kaybedilmemesini ve hal iie ben Livadya sarayında Üçüncü Cenevre, 17 A.A. — Polonya, | , Atlantik Sit Mirt ük öğalere büzirlikiç Dilürsindti Aleksandrın son nefeslerinde hazır 17 A.A, — İş federasyonu ku - z bulunduk. Ancak ölüm, bu devin bü suretle sayımın çabuk bitirilerek | herkesin bir an önce hürriyetine ka. vuşmasımın gerekli olduğunu söyle - miştir. Sapunda sorulan söallerden yaş meselesinin her cepliğifeh” önemi. ni ve bilhassa kültür siyasamızın öze tindeki rolünü anlatarak bundan okul ve öğretmen ihtiyağımızın meydana gikarılabileceğini, yeni harflerle oku. ma, yazma bilenlerin hakiki sayısının da meydana çıkarılmasile Türkiye Cü muriyetinin harf inkılâbındaki biyik hamle ve savaşının tebarüz ettirilece- ğini izah etmiştir Celâl Aybar, yapılan masraflarla e meklerin boşa gitmemesi için bütün 'unanistan ve Küba hükümet - leri, İtalyaya gönderilen silâh Ve harp levazımı üzerine a go konması hakkındaki İncelemekte olduklarmı Uluslar Sosyetesi sekreterliğine bildir - mişlerdir. hakkından gelebilmi: Her gün sürü ile insan ölüyor; ne | kadar sevm'ş olsak bir ölüye pek bü yük, tarihi bir ehemmiyet at/etmeğe mecbur değiliz; fakat üçüncü Alek- sandrın ölümünün ehemmiyeti başka« dır; çünkü onun ölümile Rusya impi ratorluğunun mukaddera düğüm- | lendi. a hazır bulunan birçok ak rabalar, doktor ar, nedimler, hizmet- İ ciler, bu mâşı ihata edenler anladılar, ki memleket, kendisini ucuruma yu - varlanmaktan koruyan tek istinatgâh tan mahrum kalmıştı. Bunu, Niki herkesten iyi anlıyordu. Bütün baya. tım müddetince, ilk ve son olarak göz rultayı, İtalyayı kanun harici addeden ve medeni uluslarm İ - talyaya ne tecim nede haşka bir | surette yardım etmemeleri lâ- arm geldiğini bildiren bir karar sureti kabul etmiştir. Kurultay, diğer taraftan, A- merikan Birleşik Devletlerinin daha sıkı bir siyasa takip etme - sini istiyen bir teklifi reddetmiş tir. #tâlyaya petrol ve beriğin verilmiyecek. Löndra, 17 A.A. — Petrol pi- Yasasında, İtalyaya yapılacak benzin satışının büsbütün durdu rulması için Cenevrede görüş » melere başlandığı hakkındaki Macaristanın durumu Budapeşte, 17 A.A. — Parlâ- Çariçe ite Veliaht yorlardı. Üçüncü İstatistik Genel direktörü Celâl yayıntılar, teyit, şedilmektedir. | mentoda bir soruya cevap veren | tertihatın alınmış o'duğunu, buhun'a lerinin yaşardığını bu dela görmüş - | Ja Rutça öğtene 21 Ülmeritserenini” | Kanya, Prânsiz ve İngiltere - | beraber memurlarının büyük Aybar konferans veriyor ire ve a BORA azmi Kürü imiparatoriçö Mer» ya Feodorovna tetevviiç edinciye ka- bir dikkatle çalışarak yanlışlıkla nu- mara konmamış yerleri bile ara$tır malarını ve sayım her yerde bittikten sonra top atılârak halkın evlerinden sıkabileceklerini, bu itibarla her sayın akasından son haberi alınmadık- ca bütün vilâyet dahilinde sayımın bittiğinin ilân edilemiyeceğini ve bun dan dolayı sayımı bitiren memurun defteri hementeslim etmesini söyle. miş ve demiştir kiz “— Bandırmada tecrübe sayımı ya piyorduk. Bir sayım memuru sayım bittiği halde defteri teslim etmemi cebine koyarak bir misafirliğe git . miştir. Bu yüzden halk dört saat faz la evinde kalmak mecburiyetinde bu. Tunmuştur. Halbuki Istanbulda böyle bir hal olursa yüzbinlerce kisi daha lan yapılmaları için vesikalar veril - mektedir. Bu suretle elektrik, Hava- gazı, Telefon, Tramvay, şirket'eri me murlarına vesikaları verilmektedir. Adalarda Adalar kazasında sayım, İstaabul- dan önce bittiği takdirde Adalar ka- zasının emrile sayımın bittiği ilân edi lecektir. Fakat balk yalnız Adalarda kalâcak, kayık'arla bile başka bir yer& ayrılmıyacaktır. Sayımın intizamı için «iel, polis ve jandarma kuvvet'eri | harabe Sovyet hükümetince teşebbüs e- dildiğini söylüyorlar. İlgili ku .| rumlar, herhangi bir diyevdebu | lunmaktan çekiniyorlar. Ancak Şurası, muhakkaktır ki, İngiliz ve Amerikan Sosyetelerinin mü messilleri, Cenevrede ileri sürü- YENI YUNAN BAŞBAKAN MUAVINI DIYOR Ki : “ Yunanistan | Paktlara nin barış lehinde sarfettikleri gayretleri övmüş ve demiştir ki: | “Macaristan, Cenevrede ne U'malar Sosyetesi alevhine, ne HE tmgikkerealeyhinde fakat U ».| Tuslar Sosyetesi statüsünün tek | taraflr olarak tatbiki aleyhine durum almıştır.,, Yeni Deniz Konferansı Beni kolumdan yakaladı ve merdi- venin altındaki odasına götü caklaştık ve beraber şında değildi; simdi imparator kendir si idi ve 6, kendisini şaşırtan bu hâ- disenin ağırlığı altında € i İ — Sandro, diye sordi şimdi ne yapacağım? Rusyanın başı - | na neler gelecek? Ben, tahta çıkmak için hiç hazırlanmadım. İd san'atından hiçbir şey bilmiyorum. Hatti nazırlara lâkırdr söylemesini gibati temin edecek, pazar yünü sanı | PJ€ beceremiyorum. Bana yardım et, am oni, SİSE ME alli | Sandro, bana yardım et! vesikası olma . sokağa çıkamıs | (Ben ona yardım edeceğim. Ben yaçaklardır. Sayımın. bittiği her ta - | Ki ondan daha az devlet işlerine va raftan vilâyete bildirilecek ve sonu | KİUM! Bahriye işlerinde, belki. iyi ahınınca top atılması İcin emir verile. | nerihatler verebilirdim; fakat bütün çektir. Avruna ekspresile o gün ge diğer islerde. dar memlekette tâm on yedi sene ya- şamıştı. Halbuki Prenses Alis'e, Hsan öğ » renmek ve memleketin milliadeti ni anlamak için tamam (doksan alte saatlik bir mühlet bahşedildi, Saray- daki sayısız zevatın haiz oldukları e hemiyetm farklarını birdenbire kav rıyamadığı için, yaptığı yanlışlıklar, pek ağır olmadıkları halde bile, Pe - tersburg sosyetelerinde birer cinayet ibi telâkki edildi. İmparatoriçe bundan ürktü ve te-* maslarında daha ihtiyatkâr davranmı ya başladı. Bu da muvaffae vet te - min edemedi ve herkes valde imnara toriçe (Çarm anası sevimlif gi ile genç Çariçenin soğuk yapmacıkla- rını mükayeseye başladı. nlar Sadıktır ,, Atina, 17 A.A. — Başbakan Muavini ve Dış Bakanı Theoto- kv dün yabancı gazetelerin mü- messillerini kabul etmiştir. Theotoky, arsrulusal durum hakkında şu diyevde bulunmuş- tur; Arsrulusal dürum gergiri oldu Zu böyle nazik bir anda biz, im- Za etmiş olduğumuz paktların bize yüklemekte olduğu taahhüt lere harfiyen riayet etmekteyiz. ui antlaşmaların arasında Bal- kan paktı hâkim bir rol oyna - maktadır, Biz, büyük komşu - Muz İtalya ile aktetmiş olduğu- muz dostluk paktına da sadıkız. undan başka Fransa, İngiltere ve diğer uluslarla ihlâskârane bir dostluk siyasasi takip etmek ânanesine de devam ediyoruz. | Zecri tedbirler meselesinde unanistanın hattihareketi ne olacağı şeklindeki soruya ceva- ben Theotoky şöyle demiştir: Biz, Uluslar Sosyetesinin 52 Âzası ne yapacak ise onu yapacâ iz. Biz, “ttihaz edilecek tedbir- İeri onlarm tatbik etmelerinin nisbeti dahilinde tatbik edece - ğiz. Balkan paktı Atina, 17 A.A, — Türkiye, ugoslavya ve Romanya Dış Londra, 17 A:A. — Yeni'de - kanferansından” bahseden | Taymis gazetesi, bu konferan - sın bu sene dahi toplanabileceği- nin ümit edilmemekte olduğunu yazmaktadır. Amirallıkların bir çoğu -kemiyet bakımından tah- didat yapılmasmı sağlıyacak bir uzlaşmayı meydana getirmenin yenilemiyecek birtakım zorluk- larla karşılaşması takdirinde ye ni bir konferansın keyfiyet iti « barile tahdidat yapılmasma ya - rıyacak bir konferans olmasınm daha muvafık olacağı kanaatin. de bulunmaktadır. Böyle bir uz- laşma her tipten gemilerin ha - cimlerini ve silâhlatının azami niz mikdarını tesbit edecektir. fazla evlerinde bekleti'miş olacaktir Bundan çök sakınmak lâzımdır... Sayım esnasında evinden çıkanlara beş liradan yirmi beş liraya kadar pa ra cezası hükmelüracak. bü parayı vermiyenler için para cörası, hâpis cerasma çevrilecektir, Celâl Aybar şöyle bitirmiştir; — Başbakanımız İsmet İnönünün dediği gibi ne bir artık. Türk ulusunun sayısını ve ne halde olduğunu doğru olarak öğrenmektir... Celâl Aybar radvodaki konferansın: bitirdikten sonra Taksim atadyormu - Ba gitmiştir. Ancak oraya konu'an ho parlörler vasıtanile orada toplanmış olanlar konferansı dinlemiş oldukla - rmdan Ve kendisi de Ankaraya gide- ceğinden konferansın tekrarlanması- | heyet, 20 Birin Şimdiye kadar yanılmış olan görüş karşılaştırmalarına bakı - İacak olursa tahmin “olühabilir ki, böyle bir uzlasmanım bağtt - lanması (akdi) büyük zorluklar la karsılaşmıyacaktır. İngiltere hükümeti, başlıca deniz devletlerinin filoları ge- rek keyfiyet ve gerek kemiyet bakımmdan tahdit eden bir uz- laşma yapılması için çalışmak - ten geri kalmıvacaktır. ketleri ile Yunanistan arasında Balkan paktiyle teyit edilmiş bu lunan dostluk bağlarını kaydet- işlerdir. | w Atina, 17 A.A. — Atinada bu- | lunan bütün yabancı devletler | mümessilleri Başbakan ile Baş- kanları Yunan Başbakan mu- Avini ve Dış Bakanı Teotoky'ye rer telgraf göndererek memle- bakan muavinini ziyaret etmiş - lerdir. Nüfus sayımına memur edilenler Taksim dinli yorlar leceklerden Toros ekspresile gidecek glan yolcuların / bek'enilmemesi için Toros ekspresi kalkaraktır. Yolcujar tirkeciden motörle Haydarpaşaya ge girilecektir , Denizde savım direktörlüğündeki citeşrin pazar günü va pılacak genel nüfus si yımmın deniz- Deniz Ticaret “Amacımız, ne bir eksik, | deki kısma ait bütün hazırlıkları ta mamlamış'ır. Bu heyetin denizdeki püfus sayım işlerinin intizamla yapı. labilmesi yolunda hazırladığı progrs- sa göre İstanbul limanı sekiz kontrol mıntakasma ayrılmıştır: Adalar mine takasındaki Kınalı ve Burgaz adaları min dehiz wesaiti ile donanma ve do- ranmava mensup gemiler ve Hâliçte. ki kızak ve havuzlarda bulunan Vesa İt kara tenk'lât; tarafından savılac*k- tir. Denizdeki sayım için seçilen kor | #tadyomunda konferans İÇ Onu teskine çalretim ve emnivetle i$ basma getireceği kirselerin-isim - lerini saydım. Fakat ondaki Umitsizli- ğin Dek esaslı olduğunu ve hepimizin Aâşikâr bir felâketle Karşı karşıya bu- lunduğumuzu hissediyordum Facin ortasında balayı « Yeni Car'ın nisanlısı Prenses Alis de Hes d'Armstat TTI üncü Aleksan. drın ölümünden bir gün evvel Al. manyadan gelmisti, Saray narıtt, im- İparatorun hastalığile 6 kadar meşgul | idi ki, hususi bir tren emretmeyi u - nutmuş ve Prenses de alelâde bir in- | san gibi seyahat etmiye mecbur kal. | Mist, İ O. Livadya sarayının kilisesine gö- İ sürüldü. ve grek ortodoks mezhebi | kovaya, hepimiz, gittiği TI inei Nikola, annesile karısı ara sna rekabet sokmak isiven ve pek az zamanda saray ile cemiyeti iki ayrı muhit yapan birçok tezvirlere maruz kaldı. Ve tetevvüç m bunların hepsi husule gelmişti. Beş bin ölü Kodinka katliim günü yaklaşıyor - Bu, Felliketin sebepleri, ecnebi muh birlerce birer sir kaldı; fakat te: beli büyük devlet adamları, çoktn beri, daha bundan fenasını bekliyor - lardı. O zaman Moskova umumi olan Çarın amcası Grand « Dük Serj Aleksandroviç'in, eğlencelere kosan büyük bir kalabalığı idare edebilmek valisi cumartesi akşamına kadar mıntakala rını gözden geçirecekler ve evvelce azami saat 22 ve kadar hazırlayacak. ları krokiler deniz ticaret direktör ü. İğüne bildireceklerdir. Bütün si memurları ret müdiriyeti binasında toplanacaklar ve orada emirlerine ba pır bulundurulacak vesait ile saat tem | sekizde sayım işine başlayacaklardır. Syım günü Büyükdereye gelen ve transit olmayan gemiler, Büyükdere» de kılavuz geminin nezareti altında. ki hususi bir heyet tarafından sayıla- cak'ardır, Büyükderede kontrolünü yaptıran ve İstanbul limanında durmadan tran | Sİt geçecek gemilere hususi işaret ko- İ nacak ve bunlar limandan serbestçe geçebileceklerdir. Istanbul limanında demirlemek isteyen ve Karadenizden , gelen bütün gemiler genel sayımın hitamına kadar Büyükderede kalacak merasimine göre vaftiz edildi. Evlen. | kabiliyetinde olup olmadığı bir m me, Üçüncü Alektandrın görülmesin | sele halinde idi den bir hafta sonra, Sen-Peterehurg- Arkası var trol memurları on dokuz Teşrinievcel ( lardır. Sayım memurları en ulak müs külüt karşısında derhal kontrol me - mür'arına müracaat edecekler ve kon #rol memurları da icabında | denizde Bulunacak olan polislerin muaveneti- ni talep edeceklerdir. Denizdeki bü. tün sayımın paazr günü sast on bire kadar bitirileceği umulmaktadır. Sayım günü denizde sefer halinde veyahut bir ecnebi limanında bulunan Türk gemilerindeki sayım işleri gemi Bin süvarisi tarafından yapılacaktır. Süvari o gün saat sekizden İtibaren gemisindeki bütün mevcudu sayım defterine kaydedecek ve kontrol me» muru yerine kendi İmzasını atırak Vs telerini İk uğrayacağı limand'ii Wi man direktörlüğüne verecektir Sa - yım günü Haydarpaşa ile Artrn » sında ve diğer mtrlenlare-i w postaları di yım erken İarr saat 7 de Ankaraya kalkan tren hergünkü gibi hareket edecektir