26 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

26 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

SS 26.10-935 Son Karşılık Da deği kuvvetler göndermiyecek « bule değer gördüğü takdirde, bu teklifler Uluslar Sosyetesinin 13 ler komitesi Tigre ir de bir nevi imtiyaz isteyecektir. Bu bölgelerin kanuni ©, imparatorunun elinde bulu- tır. Asıl Habeşistan, Uluslar dımdan istifade edecektir. Bu, Mussolini'nin Habeş muhasa. | masını daha fazla uzatmamaya ka- yer iğini göstermektedir. Fa - hot, zamanla İtalyan kuvvetini mağ lüp edebileceklerini ümit eden Ha işlerin kuvvet! Italya yeni görüş melere taraftar Roma, 25 (A.A) — Havas Ajaner "ytarı bildiriyor: “Italya hükümeti, İngiltere ve Fransa ile doğrudan doğ uya görüşmeler yapmağa taraftar Olmakla beraber, Cenevre çerçevesi Winde yapılacak bir uzlaşmaya da Muhalif buluşmamaktadır. İtalya barış im- kânları, arıyor i Londra, 25 (A.A) — Bu sabahki nğiliz gazetelerine göre, İtalyanm şam, İmkânlarını aradığı doğrudur. şecak şimdiye kadar kesin bir plân e edilmiş değildir. Times gazete- i Laval'in henüz Ingiliz elçisine İtak Yanın tekliflerine dair hiç bir şey söy yöremiş olduğunu yazıyor. eva Chronicle gazetesi, ekonomik Zecri tedbirlerin tatbikmdan önce bir anlaşma elde edileceğine dair Edenin Yözlerine hücum etmekte, Fransa ile ngiltere ve İtalya arasında karartaş- Mrilacak bir tarzı halli mi Habeşis- Hana teklif edileceğini sormaktadır. Italyan teklifi Londra, 25 (A.A.) — Ingiliz resmi Yebatili, Paristeki İngiliz elçiliğinin bi yan barış tekliflerini ihtiva eden ir tebligat aldığı hakkında yabancı Şzetelerde çıkan haberi teyit eden İŞ bir malâmatın şimdiye kadar Dış dağına gelmediğini bildirmekte» ir, Barış için yapılan sondajlar Ğ Londra, 25 (A.A.) — Reuter Ajan bildiriyor: Londra resmi çevenleri, © beş gündenberi yapılmakta olan sü) sondajları hakkında büyük bir akt muhafaza etmektedirler. Laval Ba rafından dün İngiltere büyük elçisi '* barış teklifleri bildirilmiş olması Yalanlanmakta ise de Fransız başba- minsn. elçi ile barış sondajlarının *lişimini mevzuu bahsettiği muhak» DE görülmektedir. Londra, Ingilte- xn barış görüşmelerinde oynadığı , Uluslar Sosyetesi ile Habeşistan taya bir müşahitlik mahiyetinde ön kki etmektedir. Fransa, barış gö- «. velerinin gelişimi hakkında İngil- *teye malümat vermekte ve İngilte- ya görüşmelere faal bir şekilde iş Te emektar. yan gazetecisi Gaydanın Musso ipinin barış teklifleri lala hü- İ Daki 'deki Pazartesi ka zi 4 Bekliyorlar (Baştarafı Birincide! liyen Londra resmi çevenleri, bu tek- Mflerin doğruluğu, yahut yanlışlığı hakkında hiç bir şey ilâve etmemekte dirler. Siyasal çevenler, benliz yakm olan bir mazide türlü tavassut metotları bulunmuş olduğunu hatırlatmaktadır. lar, Bu çevenler, Şako muharebesinin muhasımlara yakın olan güney Ame- | rikası devletleri tarafından durdurul. duğunu ve bu müdahalenin Uluslar Sosyetesi tarafından sadece onaylan- dığını bilhassa kaydetmektedirler. Trablustaki kerler geri çekiliyor Napoli 25 (A.A.) — Şimdi Trablus ta bulunmakta olan Metauro fırkası 1 talyaya dönecektir. Bu fırkanm bir kışmını yüklenmek üzere, (Sannio) vapuru Trablus'a hareket etmiştir, Bingaziden de bir fırka çekiliyor Roma, 25 (A.A.) — Stefani Ajan- smın resmen teyit ettiğine göre hökü met, şimdi Bingazide bulunan fırka» lardan birine, İtalyaya dönmek emri- ni vermiştir. Resmi çevenlerin ilâve ettiklerine göre, Bingaziye İtalyan küvvetlerinin gönderilmesile Akde - nizde İngiliz harp gemilerinin bulun durulması hakkında hiç bir zaman doğrudan doğruya bir münasebet ol- mamıştır. Maamafih, bu çevenler, İtalyanm bu hareketinin İngiltereye de bu şe- kilde bir harekete sevketmesile sonuç lanacağını umut etmektedirler. Avenol Londrada Londra, 25 (A.A.) — Uluslar Sos- yetesi genel sekreteri bugün öğle ye- meğini Dış Bakanı ile yiyecek ve son ra Londradan ayran. Romaya göre siyasal konuşmaların mânası Roma, 25 A.A. Dışişleri Bakan- lığının, söz söylemeğe yetkili bir şah- siyetinin, bir ajans aytarına söyledi- ğine göre, İtalyan - Habeş anlaşmaz- lığınm kotarılması hakkındaki arsrulu sal konuşmalar, kesin bir plân üzeri- ne İstinat etmemekte, bir başlangıç mahiyetini taşımaktadırlar. Mareşal Petain şerefine ziyafet Londra, 25 (A.A.) — Mareşal Pe- tain'in gezisi münasebetile Fransanın Londra büyük elçisi, Mareşalin şerefi ne bir ziyafet vermiş ve Mareşal, İn. giliz genel kurmayı başkanı ile uzun uzadiye konuşmuştur. Alman vapurları alyan limanlarına uğrayacak Cenova, 25 (A.A.) — Doyçe Afri- ka Linien kumpanyası Usmubara ve Vatussi Alman vapurlarının Cenova limanına uğrayacaklarını bildirmekte ve bu karara muhalif olarak çıkmış olan haberleri yalanlamaktadır. Jskenderiyeden bir In- giliz gemisi (gidiyor Tkenderiye, 25 (A.A.) — “Reso- lution” adi: Ingiliz harp gemisi İngil tereye hareket etmiştir. Ayni sınıfa mensup olan “Ramillies” gemisi (Re solution) un yerine geçmek üzere ge- lecek ayın 11 inde İngiltereden bura» ya glecktir. Revter Ajansının Deniz Bakanlığından öğrendiğine göre, Re- solution gemisi | Akdeniz sularındaki önem vermek gerektiğini söy hizmet devresini bitirmiştir. İtalya - Habeş harbi iy 28 manevra akamete uğramıştır. ra beşililer sert bir muharebeden son i kanlı zayiata uğrayarak geri çe- ilmek zorunda balli. yallücumun püskürtülmesi, yeniden yaplan yollar sayesinde topçu kuv- içerinin ileri mevzilere kadar nak- ilmeni sayesinde kabil olmuştur. talyan uçakları düşmanı kovala- tir. Uçmanlar, Ras Seyyum kuv- lerinin Ghera ırmağı etrafında andığını tesbit etmişlerdir. maça yanların Habeş arazisine ba - mil bir surette girişleri devam et - taestedir. Her biri bir yerli sübay stafından kumanda edilen 20 şer den mürekkep gruplar, bu yaramaktadır. Sivil komiser » Au, PU gruplara refakat etmekte 0- m Bibir mukavemete uğramadan ayi Uzaklara kadar yayılmaktadır. Tak Uçaklar bu ilerleyişe uygun ola- iel, seal edilen bölgelere beyanna » 7, #tmaktadırlar. 4 re bölgesinde ve henüz Habeş- Yan ide bulunan 40 yerli şef, İtal dermiş lerine murahhaslar gön- kanda VEE ve kendi topraklarının ya- epi İtalyanlar tarafından işgal e Ki görmek istediklerini bildir- IBaştarafı birincide| Ogaden'e doğru ilerliyorlar Adisababa, 25 A.A. — Röytera- Janse aytarı bildiriyor? Söylendiğine göre, Güney İtalyan ordusu Ogadene doğru ilerlemeğe başlamıştır. Ras Seyyum İtalyan uçaklarını o şaşırttı Adisababa, 25 A.A. Dolaşan yayıntılara göre, İtalyan uçak filo- İarı Ras Seyyumun kampı üzerinde uçmaya teşebbüs etmişler, fakat mu- vaflak olamamışlardır. Ras sahte çadırlar kurarak düşmanları şaşırtmıştır. Habeş otoritelerinin Etit bölgesin- de casus olduğu sanılan bir Habeşi yakalıyarak uçak İlç Adisabataya götürdükleri haber verilmektedir. Habeşistanda herkes asker Adisababa, 25 A.A. — Hükümet harp hazırlıklarına devam etmekte » dir. Orduya kayıtlar ve kuvvetlerin toplanması da hararetle devam edi- yor. Asker toplamıya memur olan ko misyonlar ayni zamanda mektepleri de teftiş ve 14 ile 16 yaş arasındaki gençlere orduya mm asker- | yâzılmayı teklif et- | Ankara, 25 A.A. — Bugün, Fikret Sılayın başkanlığında yapılan Ka- mutay toplantısında Tarım Bakanı Muhlis Erkmen, orman yangınlarına karşı ne gibi tedbirler alındığı hak- kında Berç Türker (Afyon) tarafım. dan yapılan soruya karşılık vermiştir. Tarım Bakanı, memleketimizde or- man yangınlarının mühim (tahribat yapmakta olduğunu ve bu yıl çıkan yangın sayısının 400 Ü geçtiğini işa. ret ederek bu son yangınlar etr. da tahkikat henüz neticelenmemiş olduğundan şimdilik bir şey söyliye. miyeceğini ilâve eylemiş ve demiştir ki: — Ne olursa olsun, ben bir ağacım yanmasını dahi siya telâkki eder ve bunu act ile anarım. Bu sene yangın- larm çok olmasının başlıca sebebi havanın üsnomal kurak gitmesidir. Ve böyle kurak yıllarda yangmların çok olduğu kayıtlarla sabittir, Bu se- ne birçok yerlerde bir katre bilc yağ- mur düşmemiştir. 1927 senesinde 700, 1929 da 156, 1931 de 200, son- ra 932 de 91, 33 de 96, 934 te ise 50 yangın kaydedilmiştir. Bu itibarla yangın adedi bu sene çok,, fakıt sa ha itibarile o kadar geniş değildi: Bakan, orman yangınları karşısın- da gerek basım ve balk tarafnıdan gösterilen ilgiyi şükranla kaydetmiş ve demiştir ki: — “Yangınlar nasıl çıkıyor? Bun- ları bazan bir çobanın ateş yakması, yahut bir yolcunun mübalâtsızca si- Kârasını atması gibi haller sebep olu- yor. Tarla açmak, mer'a yapmak gi- İ bi kast makrun olanlar da vardır. Bunlarla şiddetle alâkadar oluyor:iz. Fakat bu kabi delâlli cürmiyeyi tes- bit etmek ve müsebbiplerini cezaya çarptırmak zannedildiği gibi kolay ol muyor. Uzun sürüyor. 'Tahribi önlemek için ormanları tahdit etmek, muhafaza (teşkilâtmı artırmak, mer'a işlerini halletmek, ormana giriş ve çıkışları tanzim et- mek gibi çok paraya ve kanuni mü- eyyidelere dayanan tedbirler almak lâzımdır. Bu tedbirler Kurultaya sev kedilmiş olan orman kanununda der- piş edilmiş bulunuyor. Arkadaşım, Uludağ taraflarında tek bir korucuya tesadüf etmedikle- Sovyet Oyuncuları 2-1 Kazandılar İzmir, 25 (“Tan'ın hususi tel. grafı) — Sovyet - İzmir maçı bu gün 14,5 da Alsancak stadında 6 bin seyirci önünde yapıldı. Cu ma olmasına rağmen, halk saat birden itibaren stadyom Yoluna dökülmüştü. Sovyet ve Türk bayrakları ile süslenen tribünler de oturacak yer kalmamıştı. Ha kem İzmirli Mustafanın idare - sinde oyuna başlandı. Oyunun neticesi 2-1 Sovyet- lerin lehinedir. İlk devrede İz - mir takımı Sovyetler daima of- sayde düşürecek bir oyun oynu- yordu. Ve bu devre müsavi şart- lar altımda geçti. İlk devrede Sovyetlerin yaptığı bir gole Nec det 41 inci dakikada mukabele etti, İkinci devrenin 25 dakikesm da İzmir çok hâkimdi. Necdet, Sait, Vehap kombinezonu çok enerjik bir oyun oynadığı halde, Sovyet müdafaasının daimi mü- dahalesi gol çıkarmağa imkân vermedi. Son dakikada Sovyet - lerin attığı bir golden sonra o - yun bitti, Maçı 2-1 Sovyetler ka zandılar, İzmirin hücum hattı daha iyi oynasaydı, galebe mu - hakkaktı . e mektedir. Entellektüel tabakalar, aşırı bir u- Tasseverlik göstermektedirler. İmpa- rator, Adisababada bir yabancı tara- fından yapılan el bombalarını tecrü- be etmiş ve tecrübeler muvaffakiyet- le sonuçlanmıştır. Kadınlar, rının cepheye götürectekleri erzakı hazırlamaktadırlar. Bütün hizmetçi- ler askere alınmış ve yerlerine okul talebeleri getirilmiştir. 200 bomba ile 7 Habeş yaralandı Harrar, 25 A.A, — 4 İtalyan uça- ğı, Gabradarre': bombardıman et- mişler ve 200 den fazla bomba atmış lardır, 7 Habeş askeri yaralanmsıztır. TAN — )Bazı Hazırlıklardan, italyanların Önümüz- Şimal Cephesinden Taarruza Geçecekleri anlaşılıyor Orman Yangınları Bu Yıl Dört Yüzü Geçti Türherin takririne cevap veren Tarım Bakanı Muhlis Erkmen rini söylüyorlar. Uludağ taraflarında ve civarında 24 tane korucumuz vardır. Fakat bu, sahaya göre çok âzdır. Elimizde bin üç yüz korucu vardır. Halbuki bu korucuların en az 7-8 bin olması lâ- smdır ki, yeni orman kanunu lâyi - hüda bu hususta bazı tedbirler derpiş ettiğimiz gibi, orman muha - fazâ teşkilâtma ait te bir kanun pro- jesi sevketmek üzere olduğumuzu arzederim, Kamutay bundan sonra İstanbul Darülfünunu ile Seyrisefain idaresi- | nin 1931 yılı son hesaplarına ve mu- vazenei umumiyeye giren baytarla - rın uhdesinde maaşlı veya Ücretli il ve uray baytarlıklarının içtima ede- bileceğine dair kanun Jâyihalarını kabul etmiş, 1 İkinciteşrin cuma gü- nü saat on beşte toplanmak Üzere dağılmıştır. © izmirdeki Mas Atinada Cumuriyetçiler Tevkif Ediliyor (Baş tarafı 1 incide) Paris, 25 A.A. — Atina gareteleri- nin verdikleri haberlere göre, Atina- da cumuriyetçi 50 zabit tevkif edil miştir. Bunlar arasında general Pan- nagiscaos da vardır. Diğer taraftan şüpheli görülen kırk kişi daha tevkif edilmiştir. Yeni Cumuriyeti partisi şefi Papanderiou bunların arasında- dır, Tekzibe rağmen. Atina, 25 A.A. — Atina ajansı, Giritte karışıklık çıktığına Gare memleketlerde dolaşan o rivayetleri kat'i surette tekzip etmeğe mezun,- dur. Bütün memlekette tam bir sü - kün vardır. Londra, 25 A.A. — Atinanın bü- tün tekziplerine rağmen, Giritte kı- yamın başladığı şayinları kuvvetli » ir, Avusturyada Milis teşkilâtı Viyana, 25 A.A. — Başvekil muavifi Stâremberg ile türlü askeri ve yarı askeri kurumlar başkanların arasında dün uzun konuşmalar olmuş ve konuşma $onra bütün kurumların en kısa bir zamanda genel bir Milis teş- kilâtı altında birleştirilmesi ka - rarlaştırılmıştır. Harpten kalma 350 obüs Paris, 25 A.A, — Sille şehiri civa- rında toprağını sürmekte olan bir köylü, büyük harpten kalma bir o- büs deposu bulduğunu.hükümete ha- ber vermiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda 8 bin kile sikletinde 350 obüs meyda- nâ çıkarılmıştır. İzmirde bir tren kazası İzmir, 25 (“Tan”ın hususi tel grafı) — Basmahane İstasyo - nunda bir trenkazası olmuştur. Afyon treninin iki vagonu hat - tan çıkmış, birisi devrilmiştir. Yolculardan birkaçıhın berelen- | | 1 sam Son Telgraflar Görünüş italyanların Pazar tesi Günü Taarruza Geçeceklerini Gösteriyor viye eğilen İtalyan hücumlarına çe « tin bir surette mukavemet etmişler- dir, Karakollar, mühim İtalyan pi » yade ve mitralyöz kuvvetlerile mu « hasara edilmişler ve bu kuvvetler şid detle ateş açmışlardır. Habeşler fev- kalâde müdafaada bulunmuşlardır Fakat garnizonlar hemen hemen tamamen imha edilince geri kalan bir kaç kişi karakolları terketmişler, ka» ranlıktan istifade ederek kurtulmuş- lardır, İtalyanların Gorahai'den kırk kilo- metre kadar uzakta tanklar tabşit et tikleri zannediliyor. Habeş girnizon- ları şiddetle müdafaaya hazırlanmak- tadır. İtalyanların her an blcumuna intizar edilmektedir. İtalyanlar Go- rahai'nin cenubunda sevkillceyş nok» na hâkim bulunuyorlar. İtalyanların, Gorahai'yi işgal et « tikten sonra temizleme harekâtı ile yan cephelerdeki tâli Habeş karako'- İarının alınması işini piyade kuvvete lerine bırakarak, makineli kıtaatia Sasabenek'e doğru ileri hareketine de vam edecekleri zannedilmekteğir. Lonüra, 25 A.A. — Rewter ajansı öğreniyor: İtalyan Şimal ordusu taarruz ha- zerliklarına hızlı bir şekilde devam et- mektedir. Bundan da taarruzun Ro- ma üzerine Faşist yürüyüşünün Yıl- dönmü olan önümüzdeki pazartesi günü başlıyacağı teeyyüt etmektedir. Habeşlerin, Makale üzerine İtal- yan yürüyüşünün önüne geçmek için harbe girişmeleri ihtimali azdır. Çün- kü bu şehir civarında mühim hiçbir Habeş kuvveti yoktur. Ras Seyum belki yandan taarruzları tercih ede cektir. Bu sevkülceyşi, muvaffakiyet» siz olarak Aksumun batısında da tat- bik etmiştir. Çenup cephesine gelince, | Şelabe ve Taferakatema'daki iki Habeş ko- lunun İtalyanlar” tarafından zapte - dildiği Adisababada resmen teyit e dilmiştir. Bu iki karakol mevcuın- dan henüz yaşıyan birkaç kişi bitkin bir halde Gorahai'ye gelmişlerdir. Gorahai'den Adisababaya telsizle verilen haberlere göre, Habeş gârni- zonları, hava ınlarile tak- 40,000 Asker imparatorun Önünden Geçtiler Adisababa, 25 A.A. — Reuter ajansı bildiriyor: Vollamo böl » gesinden buraya gelen 40 bin asker, imparatorun önünde bir ge» çit resmi yapmışlardır. Muntazam orduya mensup kıt'alar Djidjiga'ya gitmek üzere bu sabah Harar'dan hareket etmişlerdir. # İmparator Tahtını Kaybeder Londra, 25 (A.A.) — Yüksek bir Habeş memuru Reuter Ajan sına beyanatta bulunarak, İtalyanlar en küçük bir Habeş topra- ğını işgal ettiği müddetçe barışm mümkün olamıyacağını söyle miştir. İmparator Tigre mıntakasını İtalyanlara bırakmaya mu vafakat ederse, kendisine tazminat verilse veyhut bir liman ter- kedilse dahi, tahtını derhal kaybedecktir, A Fransa Eskisine Benzer Tekliflerde Bulundu Londra, 25 A.A. — Ingiliz gazetelerinin Paris aytarlarma gös re, Fransa anlaşmazlığın kotarılması için yeni tekliflerde bulun» muştur. Fransa Tigre'de İtalyan himayesinde bir prenslik kurmasını ve bunun yanındaki bölgelerin de İtalyanın mandasına verilmesi. ni teklif etmektedir. Bu mandayı Uluslar Sosyetesi verecektir. Mançester Guardiyan gazetesinin siyasal aytarı diyor ki: “Lon- dra böyle kabul edilemez şartları nazarı itibara alamaz.,, Roma - Londra Görüşüyor Roma, 25 A.A.) — Uç gündenberi Roma, Paris ve Londra ara sında görüşmeler olmuştur. Fakat, İtalyan mahafiline göre, dip lomâtik temas devam etmektedir. Şimdi merkezi siklet Roma ile Londra arasındaki müzakerattadır. Burada İtalyanın hiçbir asgari teklifte bulunmadığı kaydediliyor. Deniz Konferansından Umut - © Londra, 25 (A.A.) — Gazeteler, 2 Birincikânunda toplanacak olan deniz konferansını, büyük bir ümitle beklemektedirler. Da- ily Telegraph bunun hakkımda diyor ki: ii İngiliz hükümetinin esaslı emeli, muayyen bir müddet için deniz inşaatı programlarını tesbit etmek ve bu suretle alabildi- mesinden başka bir kayıp olr. | dir ki, Fransayı senebaşında İtalya ile olan anlaşmazlığını halle ğine bir yarışın önüne geçmektir, Maamafih bumun için de mev. cut esaslar çok dar ve çürüktür. ' Tedbirler Tatbik Ediliyor Mu? Londra, 25 (A.A.) — Tecim Bakanlığı, silâh ihracı için Ital yaya verilen müsaadelerin geri almdığını bildirmektedir. Bu kas rarla ilgili olan maddeler arasında, uçak parçaları, uçak motör- leri, süngüler, kılınçları mızraklar, dinamit ve saire vardir. Almanya Silâhlanmak için 800 Milyon Sterlin Sarfetti Londra, 25 A.A. — Çurçil Avam Kamarasındaki beyanatında Almanyanın bu sene silâhlanmak için 800 milyon İngiliz lirası gibi inafılmıyacak kadar mühim bir para sarfettiğini kaydederek demiştir ki: Bu iş, diğer işleri gölgede bırakacak kadar mühimdir. Bu âmil etmiştir.