26 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

26 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

A 26.10-935 Şehirlerimizin Bayındırlığı Uraylar Kongresi Bugünkü Tarikatçılar ikinci Toplantıda Son Kararlarını Verecek bayaıkara, 25 (Özel aytarımız ldiriyor) — Uraylar kongresi 'omisyonları bugün öğleden ev- Vel toplanmışlar ve kendilerine Verilen işler üzerinde çalışmışlar dir. Hayat ucuzluğu ve baym - dirlik komisyonları işlerini bitir mişlerdir. Hayat ucuzluğu Tapo- Tü hazırdır. Bayındırlık komis - Yonu raportörü raporunu yarın sabah yazacaktır. Uray gelirleri komisyonu ko- Muşacağı işlerden on beş madde- Yi bitirmiştir. Diğerleri üzerinde Salışmak üzere yarın sabah tek- Yar toplanacaktır. Hayat ucuz - luğu komisyonu memlekette ha- Yat ucuzluğunu temin etmek için çareler bulmuş ve bunu ko- aylıkla elde edecek yollar bul- muştur. Bi mevzu üzerinde verilen ka Tarlar çok önemlidir. Bayındır - ik komisyonunun, urayların ba- Yındırlık işleri üzerinde çalışma- rüda gözetecekleri prensipler akkında vardığı sonuçlardan birkaçını bildiriyorum: 1— Uraylarda bayındırlık ie kurulunun hemen kurulma - 2 — Bayındırlık plânlarınm Avan proje ve tatbikat plânları- nım ayrılması, > 3 — Baymdırlık plânında bu- Rünkü nüfusun yükselebileceği Saha ayrılarak programların ona Böre yapılması, ,.,$ — Bayındırlık sınırlarının düşünülmesi, uray sahaları üze- Yinde alınacak tedbirlerin tesbi- — kid KALMALI ili ay Yeni Beş Kanun FinansBakanlığı Hazırladı- ğı Varidat Lâyihalarını Bu- gün Başbakanlığa Veriyor bi Ankara, 25 (Özel aytarımız gildiriyor) — Finans Bakanlığı aridata müteallik beş kanun lâ- i hazırlamıştır. Bu lâyiha- psi yarın Başbakanlığa verilecek Ee utayın yeni devresinde Müzakere edilecek olan bu lâ - tü arm mahiyeti ile ihtiva et- kleri önemli esaslarını bildiri- Yorum; «1 — Bina ve arazi vergileri - Çin vilâyet hususi idarelerine i hakkındaki lâyiha, tiki ilâyet hususi idarelerini, teş Mi usulünde olduğu gibi, dev - mü “Bilerine tâbi olmaksızm tı üstakil varidat membalarile xeshiz etmek maksadile bina ve re ai Vergilerinin husust idarele- peri kararlaştırılmıştır. Ra una mukabil hususi idarele- e | kazanç ve hayvanlar vergi - ka olan hisseleri hükümete > caktır. Aradaki noksan ay - 34 2 Verileceği gibi, bina ve ara- taşlı Bileri tarh ve tahsil mas - vx da verilecektir. kağ. Acele arazi kanunu lâyi - ya Senelerdenberi arazi tahriri islah, sından bazı yerlerde şel sebebile vergi kayıtlarının e aş bulunmasmdan da arazi vergisi matrahların- tup itikad ve tecanüs bozulmuş- le > Bu vaziyetin ıslahi için ace- Thm tahrir yapılması zaruri gö- s çoüştür. Bu tahririn yapılma- edeçiği esaslarında birlik temin Tel, k, hem de hususi ida- dak; Sin daha sağlam bir gelir " Vücüde getirmiş olacaktır. İ edilen usullerdeki sadelik ven gli ve kaymakamların tahririn larda muhtelit fen kurullarınm bulundurulması. 6 — Masraflara karşılık plân tatbikatından gelir temini, 7 — Uravlar istimlâk kanunu nun bu düşüncelere göre revi - ziyonu, 8— Şarbayların şehircilik hakkında tetebbülerini derinleş- tirmek için yeni çalışmalara baş lamaları. Uraylar gelirleri Komisyonu uraylara gelir bulmak için bir - çok noktalar üzerinde esaslı tet- kikler yapmıştır. Şehir işlerini başarmak için büyük vazifeler yüklenmiş bulunan uraylarm ge lirlerini sağlam ve esaslı mem - balara bağlamak prensip olarak kabul edilmiştir. Kurultay üyeleri bugün öğle- den sonra otobüslerle şehri gez- mişler, akşam üzeri şereflerine | Ankara şarbayı Kandoğan tarı fından şehir lokantasında veri - len çay ziyafetinde hazır bülun- muşlardır. İşini bitirmiyen uraylar gelir- leri komisyonu yarın öğleden ev vel toplanacak ve raporunu ha- zırlıyacaktır. Öğleden sonra 15,30 Halke - vinde kongrenin ikinci celsesi ya pılacaktır. Bu celsede komisyon ların raporları ve verdikleri ka- rarlar okunacak ve bunlar etra - fında kongre kararlarını verecek tir. Yarın akşam 20,30 da İç Ba - kan Şükrü Kaya kongre üyele - rine şehir lokantasında bir şö - mektedir. Tahrire 1936 finans yılında başlanacaktır. 3—930, 931, 932 senelerinde bina tahriri yapılan yerlerde ver giye matrah olan gayrisafi irat- ların düşüklüğü gözönüne alı - narak buralarda o seneler rayici ne göre kat'ileşmiş iratlardan yüzde yirmi beş indirilecek geri- ye kalan mikdardan vergi alın- ması kararlaştırılmış- tır. Bu tenzilâtan is- tifade edemiyecek yerlerde de iratların mer'iyete girdiği ta- rihten itibaren üç sene geçme - miş olsa bir defaya mahsus ol- mak üzere münferit tadilât is - tenilmesi kabul edilmiş ve bu esasları ihtiva eden bir lâyiha da hazırlanmıştır. Yüzde 25 indirme 1935 vergi- lerine de tatbik olunacaktır. 4 — Bina vergisi kanununun komisyonlara, itiraz ve temyiz merasimine taallük eden hüküm Nevşehirli Cezayı Giydiler "Ankara, 25 (Özel aytarımız bildiriyor) — Ağır ceza mahke - mesi Nevşehirli tarikatçılar hak- kında kararını vermiştir. Mahke me suçluların suçlarını sabit gör düğünden Şeyh Ahmedi dört ay, 15 gün hapse, 60 lira para ceza- sına, Şeyh Şerife, İsmail, Fatma Pembe, Kadriye, Ayşe, Kadm, İsmailin valdesi Fatma, karısı Müzeyyen, diğer karısı Naile ve Hasan, Seyit, Güldan Emineyi üçer ay hapise, ellişer lira para cezasına, ihtiyarlıklarından do- layı İsmail kızı Hediyeyi 1 ay, 15 gün hapise, 3 3lira para ceza- sına, Seyit karısı Emineyi 2 ay, 15 gün hapise ve 41 lira para ce- zasına mahküm etmiş, diğer 14 kişinin suçlarını sabit görmedi inden beraetlerine karar ver - miştir. Mahküm olanlar mah - kümiyetleri kadar mevkuf kal- dıklarmdan tahliye edilmişler - dir. Eski posta Umum müdürü Mahküm oldu “Ankara, 25 (Özel aytarımız bildiriyor) — Asliye birinci ce- za mahkemesi, eski posta, tel - graf genel direktörü Fahri, mua- vini Suphi ve eski telgraf işleri direktörü İhsan Cemal haklarm daki kararını bugün tefhim et - miştir, Mahkeme Türk ceza kanunu nun 240 inci maddesi mucibin - ce her üç suçlu hakkında üç ay hapis ve üç ay memuriyetten mahrumiyet ve mahkeme mas - sallan kendilerinden tahsi, - line karar vermiştir. Ancak suç luların şimdiye kadar bir mah- kümiyetleri olmadığı gözönüne almarak, mahkümiyetlerinin te- ciline de karar vermiştir. Haklarında karar verilenler bu kararı temyiz edeceklerdir. Türkiye bisiklet Birincilikleri Ankara, 25 A.A. — Yarm şehri - mizde Türkiye bisiklet birincilikleri müsabakasma, b:X'anacaktır. Yarınki bir kilometre üzerinde sü- tat müsabakasıdır. Pazar günkü 100 kilometre Üzerinde e mukavemettir. Her iki müsabaka da Ankara - Sin. canköyü üzerinde yapılacaktır. Musabakaya girecek Adam An- talya, İstanbul, İzmit, İzmir Eskişe- hir, Çanakkale, Denizli mmtakaları bisikletçiler! şehrimize gelmişlerdir. Bursa ve Manisa bisikletçilerinin de bugün gelmesi bekleniyor. Ankara mıntakasile beraber bu yü birincilik müsabakalarma giren mn- takaları sayısı on biri bulmaktadır. ————— proje de hazırlanmıştır. , 5 — Hayvanlar vergisinin in- dirilmesi hakkındaki kanun lâyi hası esaslarma göre de, koyun ve keçinin vergisi 50 den 408, tiftik keçisinin 40 dan 30 a, de- venin 200 den 100 e, mandanın 150 den 75 e sığırın 90 dan 60a at ve katırm vergisi de 125 den lerinden bazılarını değiştiren bir Yugoslav elçisinin Cümurbaşkanına itimatnamesini verdiği gün Anka- sayesinde bu tahririn i dikki z ret gösterecekleri dikkat #enede bitirileceği ümit ed. 60 kuruşa indirilmiştir . TAN ALM Akdeniz Muvazenesi Akdenizin Nek ingiliz Harp Neresinde, adar Gemisi Var? İngiliz donanması tek başına Akdenize hâkim olabilir mi, elinde bulundurduğu tabii geçit- ler bu hâkimiyete ne derece yardım edebilir? Akdeniz anlaşmaamzlığı dünyayı bir harbe sürükliyecek mi? Yahut, talih, Italya ile İngiltere arasında bir uzlaşma olduğunu görmek saadetin. den Fransayı mahrum etmiyecek mi- dir. Dünyanın muhtelif büyük mer kezlerinden gelen haberler biribirini nakzede dursun, her tarafta birtakım yeni ümitler veya yeni endişeler be- lirip doğarken İngiltere Akdenize yığdığı donanmayı bir türlü yerinden kıpırdatmak (niyetinde görülmüyer. Binaenaleyh (İngilizlerin Akdenize ana vatan filosunun en korkunç kuv- vetlerini yığdığından İngiliz muhrip- lerinin ve denizaltı gemilerinin Akde- niz dalgaları arasında mekik doku- duklarından bol bol babsedildiği ş8 günlerde İngilterenin o Akdenizdeki kuvvetini sarih olarak ortaya koymak faydalıdır sandık, İngiliz donanması şimdi Akdenizin dört noktasında toplanmıştır. Bu üs- ler ve bu üslerdeki kuvvetler şunlar» dır; Cebelöttarık'ta 1 — Akdenizin batı kapısı sayı. lan Cebelüttarıkta “Hut - Hood" ve (Rınavn - Renown) büyük harp kru- vazörleri ile 6 rırhir kruvazör, on muhrip, birçok mayin, nakliye, tamir. hane, hastane gemileri ve küçük tor. pitolar bulunmaktadır. Hut 45,000 ve Rınown 35.000 ton- Tuktur. Her ikisi saatte 30 - 31 mil yapmaktadırlar Malta'da 2 — Ingilizlerin düne kadar en büylik deniz üssü olarak tanınan Malta bütün bücumlara açık bir hal. de bulunmaktadır. Burada hiçbir sa- fıharp gemisi yoktur. Buna mukabil burada birçok kara ve deniz tayyare- leri bulundurulmaktadır. ve Maltayı çeviren denizin içinde denizaltı gemi- leri köpekbalığı sürüleri gibi dolaş- maktadır. Birkaç müstakil muhrip filosu da Maltadadır. Mısır sularında $ — Süveyş kanalı ağzında beş dretnot vardır: 1 — Küen Elizabet 3 — Valyant, 3 2 Baran. 4 — Revenç $ — Nelson, Yedişer tayyare filosu taşıyan 32 şer mil sür'atli iki büyük tayyare ta- şıyan gemi, yani Giloryus ve Kuraci- yus ta bunlarla beraberdir. Burada ayrıca beş son sistem kruvazör ve 20 büyük muhrip vardır. Denizaltı ge. milerinin sayısı belli değildir. Filistin sularında 4 — Irak petrollerinin o denize ulaştığı Hayfa limanı önünde ise üç büyük kruvazör, on muhrip ve on dört denizaltı gemisi dolaşmaktadır. Kızıldeniz İngilizler Kızıl Denizin kanalla birleştiği noktadan Adene kadar uzanan bütün kıyıları gözönünde bu- lundurmaktadırlar. Aden - Port Su- | dan ve Akabe'de Hint donanmasına mensup üç büyük kruvazörle birçok müstemleke torpitoları, denizaltı ge- mileri, monitörler ve avizolar vardır. Ani ki, Akdenizde Ingiliz- lerin kümelendirdikleri deniz kuvve- & şimdiki halde şöyle hesap edilebi- vir: 57 dretnot 14 kruvazör 2 tayyare taşıyan gemi. 0 - 60 muhrip ve torpido 30 » 40 denizaltı gemisi Ve ayrıca Kızl Denizde müstemle- ke kuvvetlerinden ayrılmış üç kruva- zörle sekir on torpito ve bazı deniz. altı gemileri, Bu kuvvet, faal Ingiliz donanması» nın aşağı yukarı yarısı sayılabilir. Acaba büyük donanmanın diğer yarısı nerede bulunuyor? Bu sorgunun cevabı da şöyle veri- lebilir: — Dış denizlerde. Ve “Niçin"i de böyle izah edile bilir: — Çünkü Ingiltere diğer kuvvet. lerini bir harp vukuunda Akdenizin batısında veya doğusunda yapacağı donanma toplanmalarında kullanmak istiyor. İtalyanın Akdenizi ikiye ayır. mak, Sicilya ve Pontelarya adalarile Trahlus arasmı geçilemez bir hale sokmak ve Akdenizde İngiltereye do- nanma topluluğu yaptırmamak tehdi- | di malümdur. Bu şekildeki hareketi ile İngiltere bu hattı kırmak zorluğu. na katlanmaksızın elindeki yedek kuvvetleri istediği anda istediği tara» fa yığmak imkânlarını muhafaza et- m ii bu teşhis nihayet bir tab- minden Sie > Son Rakamlara Göre! Türkiyede Her 5 Dakikada 3 Nüfus Fazlalaşıyor! Ayda Artış Mikdarımız 26.359 Günde 870, Saatte 36 dır 13.648.280 1 9 Yukardaki zun 8 sene zarfında artış mihdarını m açık bir surette görüyorsu * 1927 nüfus tahririnden bugüne geçen müddet zarfında, nü- İusumuz 2.539.887 #azlalaşmıştır. Bu 8 seneye taksim eder sek her yıl 317.483 arttığımızı gö- ne kadar 2 Şimdi bir de bir ayda fazlalaştığımızı arayalım. Bunun için 2,539887 mikdarını 6 ile taksim etmek lâzımdır. Çün- hü 8 sene 96 aydır. Bu tahdirde 26.359 rakamını buluruz. Bu ra kam aylık artış mikdarımızdır. Hesabı daha ilerletmek ve günde ne kadar fazlalaştığımızı anlamak ra foto muhabirimizin aldığı resim istersek 2.539.887 yi 2920 güne tak sim etmemiz gerektir. Çünkü 8 se- nede bu kadar gün vardır. Bu taksim neticesinde nüfusunun günde 870 7 ©1 grafikte nüfusumu- | nı görürsrüz. Hesabımızı daha ileri 16.188.167 0/9 51 9/0 44 o ye 3 götürelim: vam edelim: Saatte artış mikdarımız 36 dır. Yani her saat geçti mi Türkiye 36 nüfus daha kazanmaktadır. Bu hesaba göre 5 dakikada 3 va- tandaş fazlalaşıyor demektir. Senei kebiseleri de hesaba kat - madık!, Başbakanın Teşekkürleri Ankara, 25 A.A. — Birkaç hain vatansız tarafından Yüce Önder A- tatürke karşı hazırlanan menfur süi- kast karşısında asil ulusumurun duy- duğu heyecanı ve Ulu Öndere onun ölmez eseri olan Cumuriyete çözül mez bağlılığını gösteren yurdun her bucağından aldığı binlerce telgraftan duvduğu derin kıvancı ayrı avrı bil Ve taksimlerimize de- İ Anadolu Ajansını tavsit etmistir. i FELEK Oğlum “Doğan,,a mektup YA Oğlum Doğan! Daha doğmadan başını ağrıtıyo- rum ama kusura bakma! Her baba Hiç değilse öy» Sen doğmadığın için geçende yar pılan (nüfus sayımı) na yetişeme- din, | sonra yapılacak says ma veli ilecek misin bilmem! Şimdi dinle! im Ben küçükken mektepte idim. Sen de mektebe gideceksin. Orada bize karacümle okuttulardı. Kara- cümleyi şimdiki kübik çocuklar an- lamazlar, Sen onlardan da olduğun için hiç anlamazsm. K. cümle cem dediğimiz, rakamları toplamağa derler. Bir gün ba: hocam sormuştu: — Oğlum! Beş armut, on iki de» ve ve bir adam kaç eder? Hemen cevap verdim: — 18 eder hoca efendi! Bizim okuduğumuz ozamanlar hocalar talebesini döğerdi. Sen mektebe gideceğin zamanlar uma» rum ki, böyle şey olmaz. Şu yukarıki cevabı verince ho- cam küçücük ellerime tamam 15 değnek vurdu ve bana: — Ben size bir cinsten olmıy: şeyler cemedilmez demedim Hiç armutla deve cemedilir mi Dedi. O gün bugündür, cem yas parken avuçlarımın içi yanar ve topladığım şeylerin gerçek ayni cinsten olup olmadığını kontrol ederim. Onun için beni son sayım- da sayım memuru yapmadıklarına pek sevindim. Zira; her baş adamı bir sayacak ve hepsini birden ce- metmeğe mecbur olacaktım, Ve iyi ki, sen de doğmuş bulunmadın. 'ünkü seni bütün pakliğine ve be" 5 bütün Donk öğe bir sayacaklardı.. İçimizde yüz, bin, on bin sayılmağa değerleri de bir saydıkları gibi... Onun için benden sana baba öğü-, dü: Kalabalıkta saya girme! Ön- de bulunamazsan, arkada kal; kat tek kal! Kusurun sünler! Meziyetin varsa seçebilsit- ler. Kalabalıkta kalırsan başkası nm yaptığı kötü bir hareketi sen- den umarlar. Senin yaptığın iyi bir “jest” i başkasına mal edebildikle- ri gibi, B. FELEK Şüpheli Bir Adam Şüpheli adam: Yusul Kemerburgazda jandarma devriye si taralından tutulan serseri adam, dün Istanbul Emniyet Direktörlüğü ne gönderilmiştir. Jandarmanın yap- tığı incelemelere göre, Yusu! admdâ ki serserinin sorulan suallere kasden cevap vermediği anlaşılmaktadır. Yu suf Adanalıdır ve birkaç senedenberi Kemerburgazda yerleşmiştir. Kendi « sini oralılar tanımaktadır. Sureti umu miyede bir Kafkaslı tipinde olan Yu» sulun gizli bir maksadı olup olmadı- ğı araştırılmaktadır. İlk tahkikat Em niyı direktörlüğünde yapıldıktan sonra şüpbeli adam, Tıbbı Adliye gön derilecek ve müşahede altına alma» caktır, mam KUÇUK ANKARA! HABERLERİ * Ankara, 25 (Tan) — Seyhân va Hi muavinliğine Hendek kaymakamı Emin, ikinci smıf Mülkiye müfettişli- ğine eski Mülkiye müfettişlerinden Ali Seyfi, üçüncü sınıf mülkiye mü- fettişliğine birinci genel ispekterlik yazı işleri direktörü Rauf tayin edil. mişlerdir. * Ankara, 25 (Tan) — Iç Bakan- Mk özel kalem direktörlüğüne emni- yet işleri genel direktörlüğü yedinci sube direktörü Arif tayin edilmiştir. 7 * Ankara, 25 (Tan) — Hicret ve tica suretile Türkiyeye gelmiş olan 745 Türk vatandaşlığımıza kabul edil miştir. —— —--——— dirmeye vakit Bulamıyan Başbakan minnet ve teşekkürlerinin iblâğı için