26 Ekim 1935 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1935 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 DÜŞÜNDÜKCE Bayram takiarı Bir memleket bayram yaptığı zaman, yalniz coşkunluğunu de- gil, hassasiyetine verdiği ifade- nin estetik bünyesini, eski bir ta- birle zevkiselimini de teşhir eder. Şenlikler milli ve bedii he- yecanların müşterek - ifadesidir ve güzellik, bayramn hedefile ruhlar arasındaki ahengin ve kemalin ölçüsü halinde görünür. Biz şehirlerimizi yeni plânla- ra göre güzelleştirmek içinde, mütehassısların fikirleri- ni münakaşa ededuralım; fakat bu aralık, ayda yılda bir/kere, yurdun muvakkat zerafstini teş- hire de vesile olan bayramları - mızda zevksizliğin ayıbından kurtulalım. , Meselâ nedir o hâlâ “tak,, de- diğimiz ve eski donanmalardan meşrutiyet bayramların- dan, mumlu fener devrinden kalma, musaf cildi zerafetinin adi taklidi, tezhip kapak şeklin- de, cardak bozuntusu tahtalar? Şebrin dekoratif güzelliğini mahalle doğramacısının zevkine teslim eden ve bir alay dal, yap- rak, ampul kalabalığını iptidai bir tenazur cercevesi icinde adam basına diken bu nevi takla- Ta caktığımız her çivi, zevkimizi “Yasasın Oşmanlılar!., devrinin sahte oryantal tezyini san'atine mıhlayor. Bayram günleri her zamandan ziyade kalah»lrk olan caddelerin ortasma diktiğimiz kazıklar, şehrin nefesini tava - Tak ayrica devcrana da mâni ol- mıvorlar mı? Bavramlarda memleketi süs - leme işini doğramacıva değil, mütehassısına, vani dekor san'- #tkârma brrakairm. Devlet ka - bul edec»”i bir plâna göre vur - dun her tarafında bu devrin z6- rafetini tavin eden muavyen bir üslüp icinde tezvinat yantırma - Irdır. Cumurivet bavramı, Hıd- relles şenliği değildir. Peyami SAFA Tevfik Rüştü geldi Cenevrede Uluslar Kurumu konse- yinin toplantılarında bulunan Diş Ba kanı Tevlik Rüştü Aras dün sabahki ekspresle şehrimize dönmüştür. Diş Bakanı dün Perapalas otelinde bir müddet İstirahat etmiş ve büfhare Fransiz sefiri M. Kamerer'i kabul e- derek kendisile uzun müddet görüş” müştür. Tevfik Rüştü Aras dün ak- şamki trenle Ankaraya gitmiştir. Bu ayın 3İ inde Cenevrede toplanacak olan zeer! tedbirler toplantısına ken- disi de davet edilmiş olmakla beraber Cümuriyet bayramı münasebetile An- karada bulunacağı ve bu toplantıya gidemiyeceği sanılmaktadır. hayali | Rumbaya Server BEDİ t neredeyse uyku çekecek. Cemile ayağa kalktı ve Lili'ni vücudüne göz gezdirerek: Uyuyacaksanız bir yorgan ge im! dedi, Bu söz üzerine bütün başlar ev- Rum kadmına, sonra da Cemile- ye çevrilmişti. A vukat Fazlı gük | ranslardan istilade edebilecektir. ŞEHİRDE OLUP BİTENLE KUÇUK HABERLER| Universitede Konferanslar Verilecek Usiversite talebesinin | genel bilgilerini arttırmak ve gerekse İ Üniversite bilgilerini halka yaymak için bir konferans serisi tertip edil. miş ir, Bunun için rektörün başkanlı ğında bir heyet seçilihiştir. Bu he » yette her fakülteden birer prolesör bu İunmaktadır., Konlerans arın her haf ta perşembe günleri saat 5,3 ta Üni- vesite konferans salonunda vecilmesi kararlaştırılmıştır. Bütün konferan * sın yekünu 28 dir. Mayıs sonuna ka- dar sürecek olan bu konferanslar bi- rer buçuk #aat sürecek ve her İste - yen konferams salonunda bu be konferans ikinciteşrinin ilk haftasm- da verilecektir. Teştinisanizin ikisin âe Berlinden seyahace çıkacak olan bir profesör şehrimize de uğrayacak- ter, İlk konferansın bu profesör tara- İndan verilmesi temin edilmiştir. Di- ğer konferanslar da muhtelif profe - sörler tarafından verilecektir. Ecza Kutularına Etiket Şehrimizde bulunan bütün ecza- ne ve cuza depollirında son mizarana- meye göre her bir parça yerli ve ya- buncı müstahzara istihlâk pulların yapıştırılması işi ikmal olunmuştur. Evvelce de yazıldığı gibi, bu istihlök pü arr iki einstir ve ayrı ayr renkte. dir. Alâkadarlar, hem parçalı, kem de mbalâj halinde satılabilecek olan ikâçların satışında mühim vergi kaçak ılığma yol açılacağını tahmin etmek İkdirler 35 kuruşluk asprinler amba- Hâj halinde 2 kuruşluk pula tâbi o'du ğu halde zarf içindeki 2 asprin, en 4- şağı kıymetteki pula, yani bir kuruş huk resme tâbidir. Bunun'a beraber, kanun asprin tüplerinin açılarak sa- tılmasına mâni teşkil etmediği için tüp asprinlerinin perakende ve tâne tâne satılması eczacıların işine daha iyi elvermektedir. Nizamnamede böyle hem ambalâj ve hem de tâne hesabile satılacak mad deler üzerinde kat'i bir sarahat olma- dığı için bu şeklin büyük bir vergi kaçakçılığına yol açacağı muhakkak görülmektedir. Puların yapıştırılıp Yap iğr Üzerindeki tetkikler; kontroller de henüz başlamış değildir Kendilerine pul verilemediği" için yas pıştırma müddeti uzatılan eczane İerde de dün etiketleme (faaliyetleri sürmüştür. Perakende ve tüpler için- de satılabilecek tıbbi müstahzarat ü- #erinde de Sıhhat Bakanlığı meşgul olmaktadır. Vergi kaçakçılığına mey- dar verilmemesi için bu nevi satışlar için daha iyi bir esas bulunacağı w- mulmaktadır. Buğday fiyatları istikrar buldu Geçen Ocumartesi (o günündenberi buğday fiyatlarındaki tenezzül de- vam etmiş ve çarşamba akşamı 30 pa- rayı bulmuştur. Perşembe günü, buğ- day piyasası son durumunu muhafa- za etmiş ve oldukça sağ am bir vazi- yet almıştır. Dün borsada buğday fi- yatlarında $ - 10 para kadar bir yük- seliş görülmüştür. Un fiyatları sureti umumiyede yüksekliğini muhafaza et mektedir. Buğday fiyatlarının düşü şü az bir e e, içinde geçtiği için durum, un piyasasma tesir edememiş tir. — Haydi, gidiyorum ben, götür A rl kalsınlar! de- di. Memduh bey gözlerini kâğıtlar. dan ayırmıyarak: — Evet evet, siz evvelâ çıkın! de- di, sonra da biz çıkarız. Cemileye bakarak ilâve etti: Hanmmefendi rahatsız olmazlar» 3... a İle de er oynıyalım daha! Fakat Lili Memduh Beyi de bera- ber götürmeğe kalkmıştı. Meclisi idare reisi bâşını arkaya çevirerek onun yüzüne aşağıdan yukarıya öy- le bir bakışla baktı ki, Lili, koluna giren Tahsin Beyin de sevkile yü- rümeğe mecbur oldu. Odadan çıkarken Cemileye de, öte- kilere de yalnız başı ile selâm verdi. Erkekler ayağa kalmışlardı; Cemi- vi AN | ———— NeDersiniz? — KUÇUK SANATLAR KANUNU Bir mızıkacı “Tana yazdığı İ mp Türk vatandaşlarına hasredi- ! len sen'atler arasında mızıkacıla" rn mağdur kaldıklarını uzun uzadı anlatıyor. içinde bazı lo- kanta, otel ve barların ismi geçen bu mektubun en göze çarpan ye- ri san'alten menedilen ecnebile- rin islâm ve Türk olmağa teşsb- büs etmiş olmalarıdır. Mektup sahibi askerlik etmiş. Vatana çoluk çocuk yetiştirmiş olan Türk oğlu Türk artistlerin rın bir kısım yabancılara “müte. |! bir mektupta yabancılarden alı | bu yüzden mağdur düştüklerini | yazmakta ve hatta konseroatuva- | | Siz ne dersiniz ? | hassıs” vesikasını verdiğini de id. dia etmektedir. İ Mektubu aynen dercetmediği miz ve ad yazmadığımız için işin gerçekliği hakkında garanti ver- meğe lüzum yoksa da, her halde Türk san'athârlarının da kanunla temin edilen himayesi sekteye uğ- ramaması amacını istemek matbu- atın vazifesidir. Umuyoruz ki, bu işle ilgili ma- kamlar bu yelda yolsuzluk ol | muşsa bizden fazla titiz davranır ve pürüzü düzeltirler. Biz böyle düşünüyoruz. o cak ihracat İacak ihracat nasil tarifelefini iste. yen Türkefisin Istanbul şubesine ge- feleri üzerinde yapılacak olan tetki- kat yakmda sonuçlandırılacak ve tâ rife özleri Ankara Türkofisi merke. zine gönderilecektir. Otomobilciler arasındaki Otomöbilciler kurumunda yeni s€ gilen idare heyeti dün de toplunama- mış ve heyet seçimini yapamamıştır. Idare heyeti seçimini tasdik eden mü rakıplik tezkeresi dün kuruma bildi. rilmiştir. Idare heyeti, önümüzdeki pâzartesi günü toplanacak, reis, mu- basebeci. veznedar ve aza intihabını yapacaktır. İstanbulda defterdarlık yapılıvo” Yeni Finans teşkilâtı kanunu çı - kınca İstanbulda bir defterdarlık ki lükleri oraya bağlanacaktır. Üniversite Rektörü Roma- ya gidiyor deki pazar günü Romays gidecektir. Rektör Romada yeni yapılan Univer- site mahallesinin açı'ma töreninde bulunmak üzere davet edilmiştir. Rek törün bu seyahati IZ gün sürecektir. Cemil bu seyahati esnasında Üniver. site için incelemelerde de bulunacak- tır, Sanasaryan hanı kimin? be eri Sanasaryan hanmın Etmeni patrikhanesine veya belediye ye aidiyeti hakkında açılan davanın mürafaası Ankarada yapılmıştır. Mah keme kararını 4 İkinciteşrinde bildi. recektir, Cümhuriyet Bayramı hazırlıkları Cümuriyet bayramı hazırlıkları de- vam ediyor. Bayram yerleri önemle süslenmektedir. Beyazıt a'anına tri- bün yapılmasına başlanmıştır. Bele- diye merkez binası da süslenmekte- dir. O civara demir direkler dikile- tek şimdiye kadar yapılanlardan da- ha cazip olmak üzere elektrik tenvi- ratı yapılacaktır. ne bile sesle Cemileye: — Çok iyi yaptmız! dedi, yorgan teklifiniz bir sehli mümtenidir, o ei eden kibar ve terbiyevi bir ihtar- Öleki erkekler de: “Hakikaten “ Ecnebi limanlarına yapıla- elik Türkiyeden ecnebi limanlara yapı- | ylar Reşadiye cad- desinden geçebilecekler İstanbul tarafından Beyoğluna geç mekte olan tramvaylara binen yolcu- lardan şimdiye kadar Sirkeci ile Emin reken malümat gönderilmektedir. Bir | önü arasında fazla bir kıt'a parast a- gok sosyeteler, acenteler navlun üc - | lındığı işaret edilmişti. Halkın bu şe. retlerini bi dirmişlerdir. Navlun tari- | kilde zarara uğramasını gözönünde bulunduran Bayındırlık Bakanlığı bir müddet evvel bu vaziyetin düzel. ti mesi yolunda Tramvay Şirketine müracaat emiş, şirket te buna verdi. &i cevapta Sirkeci tramvaylarmı çift hat halinde Reşadiye oexddesinden geçirmeği kabul ettiğini Bakanlığı bildirmişti Bu şekilde devam eden müzakereler. de variyetin bir kere de belediyeden sorulmasına lüzum görülmüştüBeledi ye Fen heyeti bu iş etrafında yaptığı tetkiklerde hatların Reşadiye cadde- sinden geçirilmesini muvafı'e buldu - ğundan müzakerelerin buradaki kıs- mu üzerinde tam bir uyuşma haşıl ot. muş ur. Bu suret'e eide edilen bu s0- nuç Bayındırlık Bakanlığına bildiri- lecek ve bakanlıktan tasdikten sönra yeni hattın yapılmasına başlanacak» tır. Sirkeci tramvay hattının bu su - retle değiştirilmesi ile şimdiye kadar rulacak, tahakkuk ve tahsil direktör. | /27l1 mıntaka parası vermekte olan halk ta lüzumsuz para vermekten kur tulacal Üniversitede yapılan etmemi Rİ seni Biri Universite bahçesine yapılan rasatha menin evvelki günkü fırtınada çatısı uçtuğunu yazmıştı. Universite rektö- rü Cemil dün bir muharririmize rasat hanenin vaziyetini izah etmiş ve bu bususta yapılan neşriyat hakkında şunları söylemiştir: “.- Rabathanenin çatısı yoktur. Te leskobun konacağı yerin kubbesi var dır. Bu kubbe teleskopla beraber Al. manyada Zays fabrikasına sipariş €- dilmiştir. Kubbe üç ây ve teleskop ta 15 ay sonra gelecektir. Kubbenin gel mesine kadar yağmur akmaması için dizilen siyah levhalar fırtınada düş- müşlerdir. Buraya bir buçuk milyon liralık âlât ve edevat #iperisi hiç bir zaman düşünülmemiştir. Bütün sipas ris, kubbe ve teleskoptan ibarettir ki, bunlar da otuz dört bin liraya rsmar. lânmşter. Burası için yapı'dıkları ci. hetle kubbenin üç ayda ve telesko « bun da bir buçuk senede yapılabile ceği anlaşılmış ve mukavele buna gö- re yapılmıştır. Rasathaneye İhhbe ve teleskoptan baska, ders MER için bir iki bin'liralık âlet alınması kubbenin gelmesine bağlıdır... öyle!,, diye tasdik ettiler. Cemile biraz sonra misafirlere çay Öteki erkekler, duvarlar» resimlere bakmak ve hususi ko- nuşmak gibi ihtiyaçlarla uzaklaştıle. İsrı zaman Gay Masasınm beşında Gesi ile Memduh bey yalnız kal dılar. Erkek Cemileye doğru iğilerek: — Hanmefendi, dedi, ede /7at fakültesinden ne zaman neşet bu- yurdunuz? Cemile öfkeyle silkinerek: — Kim söyledi size bunu? dedi. ikram etti. daki R. * Çek Milli bayramı münasebeti.e ayn 28 inde şehrimizdeki Çek konso- İ losu Kovatoslov Gregor tarafından konsoloshanede bir resmi kabul ya « pılacaktır İ © 25 Birinciteşrin Cümuriyet bay- İ amında bulunmak üzere Üniversize | talebesinden 50 kişilik bir grup pa- zartesi günü Ankaraya gidecektir. 9 Mübadele suretile gelmiş olan göçmenlere Istanbulda yeniden hiç bir teffiz işi yapılmamaktadır. Yale sız eskiden başlanmış olan teffiz İş- ierinin bitirilmesine çalışılmaktadır. zlara da bakılmaktadır. © Yeni Finans teşkilât kanunu çıktıktan sonra Detterdarların aylık - | ları asli olarak 60 liradan başlıyacak- | ter, İ * Cümuriyet bayramında yapılacak büyük törende bulunmak üzete şeh- | İ rimizde bulunan sefirler Ankaraya | İ gitmektedirler. Sovyet Rus sefsreti müsteşarı da dün Ankaraya gitmiştir. | © Cümuriyet bayramı ilgisile sah İ garşamba günleri tecim ve zahire Vor #ası kapalı bulunacaktır, * Türkofisin İskenderiye şubesi- İ nin talebi üzerine Istanbul şubesinde İ bazı maddelerin nümunelerin hazır- lanması etrafındaki çalışması devam etmektedir. Nümuneler bir iki güne kadar hazırlanacak, Iskenderiye Tür kofisine gönderilecel © Haber verildiğine göre, $on za- manlarda Yunanistana yapılan pastır- ma ihracatı mahsüs derecede azalmırş« tır. Yeni anlaşma esaslarını göre bu madde üzerindeki çıkatın da artacağı ilgililerce umulmaktadır. Türkotis, bu hususta icap eden tedbirleri âlmak tadır. * “Yeni doğan ithalât, ihracat ve komisyonculuk İlmitet sosyetesi" a- dıyla bir teşekkül kurulacaktır. Sose yete, icap eden makamlarla temasla. rına devam etmektedir. Sosyete, her türlü ithalât ve iliracatı yapacak, Tür kiyede ecnebi firmaları da temsil ede- bilecektir, * Türk, Italyan tecim anlaşması. nın 20 İkinciteşrine kadar uzatıldığı dün sabah İstanbul gümrükler idare sine bildirilmiştir. 9 Ars:ulusal Selânik panayırında teşhir edilen Türk sardalya balıklari- ie likörlerine istekli firmalar çıkmış» tr. Yunanlı olan firmaların talepleri ilgili tecimenlerle bütün konserve fabrikalarına | bildirilmiştir. Ayrıca Imhisarlar yönetgesi de İikörler için firmalarla temasa geçecektir. yap, gemi yaplmtr ül iieazti İzmit körfezinde, Gölcük-tersinesin« de bitirilmiştir. 30 İlkteşrinde Cümu- riyet bayramı ilgisile tören yapılarak denize indirilecektir. * Belediye ile Evkaf arasındaki pürüzlü işleri düzeltecek olan ha- kem komisyonu üyeleri Cümüriyet biyramında bulunmak üzere Ankara» ya gitmişlerdir. Pürüzlü meselelerin halli için şimdiye kadar yapılan çalış ma'ar son safhaya gelmiş bulunmak- tadır. Bütün işler hakkında iki aya kadar kavi kararlar verileceği umu maktadır, Komisyon bir hafta sonra tekrar çalışmalarma başlayacaktır. İtalyaya giden gönüllüler Şehrimizden Italyaya gönüllü gi- den Faşistlerden beş kişilik bir kafile daha evvelki gece kalkan Vesta va- purile şehrimizden hareket etmişler- dir, Şimdilik gönderilenler gönüllü o- lanlardır. “Bunlardan gayri asker'ik çağında olanlar için Italyadan henüz bir emir gelmemiştir. Emir gelir gel- mer, bunlar hususi bi? vapurla gön- derilecekletdir. ceremem.,, bir türlü , ir İM dinleriz, — zaman dedi, zaten geçen gece prenseslerd. de bahsiniz geçti, Sanırım oraya da davet bu; sustu. 26.10-935 YUN Unutmak, unutabilmek bazı insanlar için bir morfin şırıngâs sı, bir uyuşturucu zehirin sar- hoşluğu gibi aranan, istenen bir nesnedir, Unutmadıkları, unutamadık- ları için çırpmanları, kıvranan» ları görmüşümdür. Unutulması istenen hatırala- rı, yüzleri, manzaraları unut- mak, bir duvardan çivi söker gi- bi kafanın, yüreğin içinden çe- kip çıkarmak, onları ve bu işi öyle yapabilmek ki, çivinin ye- ri bile kalmasın! Bana öyle geliyor ki, unut- maktan yardım umanlar, unut- manın karanlığında rahatlamak istiyenler, kuvvetsiz, güçsüz in- sanlardır. Kuvveti ve kendine ve yaptı ği işe inancı, güveni olan insan, bir kerecik olsun, unutmak de- nilen lâstikle, kendisi için çok dayanılmaz nesneler de olsa, geçihişi silmek istemez. Orhan SELİM AND 150 Bin Liralık Kaçakçılık 150 bin liralık oktruva kaçakçılığı hakkındaki incelemeler sürmektedir. Oktruva resminin beş sene evvel be- lediye tarafından alınmakta oluşu kaçakçılığın eski * bir mazisi olduğu hakkımdaki ihtimalleri kuvvetlendir « mektedir, Belediyede bu hususta tet- kikler detinleştirilmektedir. Dün kendisinden izahat isteyen bir mubharririmize gümrük başmüdürü Seyfi demiştir ki: “— Oktruva resminin 2 sene evve- line kadar belediyece alınmış olması, bu işin gümrükle alâkaşını uzaklaştır maktadır. Bu iş, bizi ilgilendirmez. Işin aslında bir yanlışlık olduğunu sanıyorum. Çünkü iç limandan geldi. ği iddia edilen bu malların iç tecim beyannamesi ile geçirilmesine imkân yoktur. Bunların ancak aktarma be » a ile sevkedilmiş olması 1â- me ma “er Tree WU e e gene ödenmiş-bulunması-icap eder. Maa- mafih, bu kaçakçılık işi üzerindeki #on tahkikat sonucunu belediyeden sorduk. * Alınacak "karşılık, durumu bir parça aydınlatacaktır.,, Gümrük Müsteşarı Doğu dan döndü Doğu illerinde bir inceleme gezisi yapan gümrük ve inhisarlar müsteşa rr Adil Okuldaş, evvelki akşem An- kara vapurile Istanbula gelmiş ve dün Ankaraya gitmiştir. Adil Okuldaş, Do ğuda gümrük ilahatile meşgul ok muş, güzergâhtaki gümrük yönetges lerini teftiş etmiştir. Doğuda gümrük işleri üzerindeki almacak tetbirler hakkında bir rapor hazırlayan müste- şar, Ankarada bakanlığa doğuda yan sit işleri hakkında izahat verecektir. Adil Okuldaşın o tetkiklerine göre, Kızıldize gümrüğünün Surbahana nak li muvafık görülmüş ve gereken ted» birler oraca alınmıştır. — Benim mi? Mi Sandimizden behesiği rum. Hatta bir gün bendehaneyi de şereflendirirseniz heveskârandan bi» de olsa edebiyata inhima-