2 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

2 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

ye şe | i | | e — 10 Adisababadan starzâL Als 1200 kişi katli âmdan korktukları için Fransız sefaretine iltica etti Fransız mülteciler için, Sefaretin garajı yatakhane mam ay İM m le haline konmuştur. Burası basit perdelerle ayrılmıştı m — — m na num Adisababada İngiliz sefareti binası, Adisababa, (Le Journal) — Fran- | Biz sefaretine 1200 kişi iltica etmiş bulunuyor. Sefaret bahçesinde yan- | gın çıkaran bombalara ve muhtemel talanlara rağmen birçok aileler. çadırlar altında yaşamaktadır. Bun- | lardan çoğu Ermenidir, Görünüşe ba | kılırsa, Ermeniler, çadırlara uzun bir müddet için yerleşmişlerdir. Çünkü beraberlerinde çanak çömlek, banyo ve bir sürü ev eşyası da getirmişler- dir. Hattâ, şurada, burada, hayali bir ev İşinde kullanılmak Üzere süpürge- ler görülmektedir. Çocuklar, öteye beriya dağılmış oyuncakları peşinde koşuşuyorlar. İhtiyar kadınlar örgü örmekle meşgul. Bu feci vaziyetin bir iyi tarafı varsa, o da, Ermei rin, ilk defa olarak saf bir hava te- neffüs ederek uyumalarıdır. Hem da ha şimdiden çadırlarmın bulunduk. | ları yere “Ermeni şehri,, diye isim| takmışlar, Fransız mülteciler için, sefaretin garajı yatakhane haline konulmuş-! tur, Basit perdelerle ayrılmış küçük, | küçlük yataklar ve belki de bu perde- ler arasmdan doğan muhabbetler var, Sefaretin “Verdun” sisteminde, 25 metre derinlikte, elektrikle tenvir edilmiş bir de-mahzeni var. Hava güzel olduğu her gün, mülte- ciler bu mahzene sığınmaktadırlar. Zira düşman tayyarelerinin gelmek ihtimalleri var. Adisababada bir ihtimal olduğu zamaı lar da kapanır, Fakat büyük küçük bütün Habeşler, ellerinde kilnç ve tüfenk, düşmanları cesurane erse, saklanmazlar, Şehirde birçok endişeli rivayetler dolaşır. Erkekler, gece, şehir dışın- da yatıyorlar. Biz, dört kadm, tek ba şimıza şehirde kalıyoruz. Bununla beraber hükümet şehri terketmemiş- tir, ve belediye nizamı muhafaza ve temin etmektedir. Sinemalar açık- &r, ve henliz kaçmamış birkaç palı kadmla, kırmızı haç gönüllüleri dansetmektedirler. , Günün kahramanı Miralay Del Valle'dir. O, imparatorla beraber al- tı aydır harbediyor, ve Habeş ördu- sunda kalan y beyaz insan o - dur. Miralay, Habe ne yerse onu yer. On kilo kaybetmiştir. Lâkin bu gün sırtında bir mitralyözle bir dağa tırmanacak kuvvete sahiptir. Marguerite Herrero İtalya - Habeş harbi resmi haberlare göre bir İtalyan kuv veti, Debrasina'yı işgal etmiş ve di- ger bir İtalyan kuvveti efradı da A- disababaya yüz kilometre kadar me- safede bulunan Gadula irmağını pa- çalarını sıvayarak geçmişlerdir. Yeni askerler Napoli, 1 (A.A) — Principessa Gicvanna vapuru, dün akşam İtal - yan somalisine müteveccihen hare - ket etmiştir. Vapur 28 zabit ile 500 hefer ve 900 amele götürmektedir. Dagaburu aldılar Roma, i (Tan) — Mareşal Badog- Mio tarafından telgrafla bildirilmiş- tir: Sassabaneh'de mağlüp olan Na- #ibu ordusu Ciciga kervan yolu bo - yunca çekilmektedir. Üç kolumuzun ön müfrezeleri birleştiklen sonra, dün sabah Dagaburu işgal etmişler. dir. Düşmanm takibine, misait ol- 'mıyan hava şeraitine rağmen devam edilmektedir. Düşman beş binden fazla zaylat vermiştir. Muharebe meydanında daha şimdiden 2500 tü- fenk, 15 kadar mitralyöz ve beş top ele geçirilmiştir. 14 Nisandan 30 Nİ- sana kadar olan zaylatımız şudur: BO zabit ve 1400 Libyalı ve Somali gönüllüleri olmak Üzere 2000 asker ölmüş veya yaralanmıştır. Makineli müfrezelerimizle istihkâm müfrezele rimizin yararlıkları her türlü stayi- şin üstünde ve muzafferiyete pek zi- yade hâdim olmuştur. Tayyareler muharebeye devami: surette istirak etmiş ve laşeyi ve muhtelif kollar a- rasında irtibatı temin etmiştir. Şimal cephesinde kıtaatımız Debrasinayı ve 'Temaber geçidini işgal etmişler- dir. Diğer bir kol, Adisababaya 200 kilometre mesafedeki Gadula sel ge- çidine varmıştır. Dabratabor bölge « sinde mühim müteaddit mütavantlar vukubulmuştur. Bir uçak, Adlsababa tayyare mey- danı üzerinden uçmuş ve Ciravar- dan ve şehrin ortasından açılan şid- detli mitralyöz ateşine maruz kal - mıştır. Tayyareye birkaç isabet vâki Başı 1 incide olmuşsa da sağlam olarak dönmüş. tür. Hükümet batıya doğru çekiliyor Adisababa 1 A.A -- Söylendiğine gö re Habeş hükümeti, imparator tara- fından veliahdin ımiyle bizzat idare edilecek olan müdafaa teşkilâtı nı yapmak için memleketin batısma doğru çekilecektir. İmparatorun ai - lesi pek yakında Kudüse hareket e- devektir, Çingene Kralı Çingeneler tarafından muhakeme edilecek Varşova — Birkaç gündenberi Var şova yoluna garip seyyahlar görül. mektedir. Adım başmda bir, teker - lekli evlere benzer arabalar görülü. yordu. Bunlar çingenelerdi. Bunlar dünyanm her tarafımdan, Çekoslo - vakya, Romanya, hattâ Sovyet Rus yadan geliyorlardı. Hiç bir hudut ta- nımıyan bu adamlar, gümrük me - murlarmın bile haberleri olmayan yerlerden hudutları geçmişlerdi. Varşova şehinin civarmda Praga da toplanacak olan çingeneler, ora - da, Kralları Bazil Kviyek hakkmda bir hüküm vereceklerdi. Bu çingeneler kralı, mihim bir bir şahsiyetti. Hemen 14 milyona ya kın olan tebaası üzerine bilvasıta ve ya bilâvasıta hüküm sürer, Onu tanı yanlar, kendisinin Poznanyada otur» duğunu söylüyorlar. Emirleri altında bir nâzırlar meclisi varmış, ayrıca da, çingene kanununa muhalif bütün hareketleri bilen tiç hâkim. Ona yar- dım etmekte imiş. Kralm bir de ha pishanesi mevcuttur. Keçi derisi ile giyinen ve bir kulü- bede oturan bu hükümdar, söylendi- * İ gerek beden ve gerek seciye Dışişler Baka Yunan Kralı ile görüşecek İhükümetin misafiri olarak Büyük | ve hararetle beklendiğini yazarak di. İBritanya otelinde misafir simi) tir, | Yarın Başbakan Metaksas tarafm-| dan Tevfik Rüştü Arasın şerefine bir ziyafet verilecek ve ziyafetten son | İra Türkiye Dışişlör Bakanı kral ta- İrafından kabul edilecektir. İ Türkiye Dışişler Bakanı ve Metak- İsas bu akşam hususi trenle Belgrada | hareket edeceklerdir. Başbakanın a - İym altısında Belgrattan Atinaya dö -| neceği tahmin edilmektedir. Yunan gazetelerinin Tevfik Rüştü Aras hakkında yazdıkları Atina, 1 (A.A.) — Anadolu Ajansı- nin hususi muhabiri bildiriyor: Yunan gazeteleri Dışişleri Bakanı Tevfik Rüştü Aras'ın Balkan antantı| Konseyi müzakereleri için Belgrada giderken Atinaya uğrıyacağı hakkın-| daki haberler münasebetiyle Türkiye ve Türkiye Dışişleri Bakanı için pek dostane yazılar yazmaktadırlar. Katimerini gazettesi Tevfik Rüştü Aras'ın Elen Ulusu tarafından saygı | Almanların sulh (Başi 1 incide) itiba- riyle kuvvetli olmayi ve gerek ferdi ve hür ve gerek Alman camla lıklara katlanmayi ve bugün olduğu gibi daima müttehid kalmayı tavsi- ye etmiştir. 1 Mayıs bayramının tes'idi müna- sebetiyle Lustgartende Hitler bir nu- tuk söylemiş ve bir kerre daha Al- manyanın sulh arzusunda bulundu- ğunu ehemmiyetle keydetmiştir. Führer, bu nutkunda 1 Mayısın milli bir bayram olarak ilânı, yeni devletin ameleye düşman olmadığını, illi sosyalizmin süngüye dayanan bir rejim değil, temelleri kalblerde bulunan, kuvvetini ulustan alan, v- lusla beraber yürüyen ve onun için #eraatta bulunan bir rejim olduğunu | ylemiş ve ezclimle demiştir ki : — En müthiş bir arilaşmazlıkla| ayrılmış olan bir ulusun nizam bir. liğini iade gibi bir mucize yaptık. Bununla beraber büyük izimizi ta- mamlamak için dış barışa da ihtiya- cımız olduğunu biliyoruz. Bunun İ - çindir ki, barışı korumak istiyoruz. Dışarda bunu O anlamamaları müm- kündür, Biz onlara sadece şunu di- yoruz : Sizden hiç bir şey istemiyoruz. Fakat bizi rahat bırakmız. İç zor Tuklarımızı, diğer uluslara zarar vernitden yendik. Şimdi sizde kendi zorluklarmızı yeniniz ve uluslara zarar vermeye çalışmaymız. Geçen üç sene İçinde, diğer uluslara zarar verebilecek hiç bir şey yapmadık. On defadan fazla başkalarına dost- lak eli uzattık. Daha ne İstiyorlar ? Dünyaya, açık barış teklifleri yap - tuk. Eğer isterlerse, Wu teklifleri ba- sarmak suretile uluslara emniyet ve huzur verebilirler, Fakat buna mu- kabil ne görüyoruz ? Bize karşı ye- ni bir kin taarruzu açılıyor. Almanyanın yarm veya öbür gün Avusturyayı veyahut Çekoslovakya» yı ilhak etmek istediğine telmih edi- yor. Dalma düşünüyorum: Ne hu - zur, ne de anlaşma İstemiyen bu un- surlar kimlerdir? Bunu çok iyi bili- yorum. Biliyorum ki, bunlar, harp arayanlarm tasavvurları muvaffak olduğu takdirde, silâha koşacak olan lar değillerdir. Bunlar ulusların ihti- (lâfından istifade eden küçük bir züm teşkil etmektedirler. Bu da birli- imizi ve tesanildümüzü Hizumlu kıl. maktadır, Hitler “bu unsurlar kimler dir?,, diye sormuş, Halk ta Yahudi- lerdir! diye bağırmıştır. ——— ——— Zine göre, birkaç lisan bilir, okumuş bir adamdır. Bir aralık mukaddes Ganj nehri kıyılarmda, hakiki bir çin gene devleti kurmak tasavvurunda bile bulunmuştur. Fakat bu muazzam tasavvur yeri- ne, daha kolay işlere girişmiş olan Kralm 932 de tahta geçtikten sonra, hırsızlıkların çoğaldığı görülmüş, ni- heyet 1935 de mesele anlaşılmıştır. Kral, Viyanada tevkif edilmiş ve ef- sanevi bir hazine elde edilmiştir. Bu milyonlar değer hazineye bakılmez Haşmetlü Kralm bütçesini iyi idare ettiğğ anlaşılır. Şimdi de Kral tebaası tarafmdan muhakeme edilecektir. Pragada toplanılmasının sebebi bu - dur. TAN Türk Yunan dostluğu | maileyh, orada Balkan devletleri an - plân | Moskovada büyük nımız bugün Başı 1 incide yor ki: “Iki millet arasnda sarsılmaz bir dostluk kuran Tevfik Rüştü Aras'e hürmetimizi sunarken, Türk dostlu - ğuna karşı derin ve samimi râbıtamı- zı da ifade ediyoruz.,, Katimerini, Yunanlıların bu dostluk | tan Balkan sulbünün emniyeti çıktı - ğını bildiklerini kaydettiktten sonra gunları yazıyor: “Tevfik Rüştü Aras'ın Atinaya gel- mesi, bugünün ricaliyle temaslar yap- ması fevkalâde ehemmiyeti haizdir, Bu seyahat. Iki dost memleketin müş- terek yürüyüşünün bir ifadesidir. Tevfik Rüştü Aras Yunan Başba - kanı Metaksasla birlikte cumartesi hu susi trenle Atinadan Belgrada hare - ket edecektir. Yunan Sefiri Politis Belgrada hareket etti Paris, 1 (A.A.) — Yunan sefiri Po-| ltis,Belgrada hareket etmiştir. Mu- tantı konferansında hazır bulunacak tır, bir geçit resmi (Başı 1 incide) ramı Avrupanm birçok memleketle - rinde sükünetle geçmiştir. Yalnız Madritte bütün gazeteler in tişar etmemiş, her türlü nakliye va- sıtaları durmuş bütün dükkân ev ka- palı kalmıştır. Atinada ise büt e ler 24 saatlik bir grev ilân etmişler- dir . Lehistanda 1 Mayıs Varşova, 1 (A.A.) — 1 mayıs gen- likleri intizam ve sükün içinde geçmiş tir. Umumi menfaat mülesseselerine mensup amele müstesna olmak Üzere bilhassa endüstri amelesi sabahleyin çalışmamıştır. Pariste 1 Mayıs Paris, 1 (A.A.) — Zabıta 1 Mayıs gününün sükün içinde geçeceğini tah min etmektedir. Bünunla beraber za bıta tarafından bir inzibat servisi vü- cude getirilmiştir. Bu servise polis kuvvetlerile Cümhuriyet muhafızla- rı ve seyyar muhafızlar dahil olup Parisin Varoşlarının muhtelif nokta» rında tahşit edilecektir. Sendikalar teşkilâtı hiç bir alay tertip etmiye - cekler, yalnız iki miting akdedecek- lerdir. Deniz Yolları İŞLETMESİ Acenteleri: Karaköy © Köprüb Tel. 42362 — Sirkeci Mühürdar zade Han, Tel, 22740, ilave izmir Postaları 4 Mayıs Pazartesi gününden itibaren İSTANBULDAN - 1Z- MİRE her pazartesi 16 da İZ- MİRDEN - İSTANBULA her perşembe 16 da kalkacaktır. (2380) Trabzon postaları Pazar 12 de Salı, Perşembe 15 de, izmir Sür'at Postaları Cumartesi 15 de Mersin postaları Salı, Perşembe 10'da kal karlar, Diger postalar büyük terzi ve şapkacıların İmzalı krokileri ile 1938 yaz elbisö model- leri, beyaz ış örnekleri, yeni kundu « ralar, yeni kumaşlar ve kadını alâ - kadar eden zengin yazı ve resimlerle güzel bir şekilde çıkmıştır. mail Hakkı Yeniyi isteriz, fakat, Rü. yamdaki mektep. Hatice Halim, mek- tep gazeteleri. Camille Zullisn, yurt -| forması ilâve olarak. AGIZLIKLAR ÜZERİN 2.5.2 | Göz Heki Dr. ŞÜKRÜ ” Cağaloğlu Nuru Osment. (Cağaleğin Ecsanefi Ted 22566 YENİ NEŞRİYAT | Moda Albümü (Moda alhilmü) nün ikinci sayisi lar nasıl ölür? Don JU8. da yetiştirilen insan. l sale'e dair, Zean MAKAL istikbali, Paul Meran, Kii lâgat, Avni Çakır, ARS tetkikler ve tenkitler: Yeni Adam 122 inci sayısı çıktı. İçindekiler İs- ize HASTALIK Getiriyoruz Tahtakurusu, sinek, sivrisinek, güve, arı, karınca, örümcek ve bütün haşaratı köklinden keser, yuvarl&” rmâ ve eşyaların üzerine ve odaların havasına ve tah- taların, duvarların kenarlarma, aralarma bolca FAYDA serpiniz ve tahtakurusu yuvalarını Bütün yaz bu muzır haşaratii” kurtulacak ve rahat edecel Bilhassa apartımanlarda, Li faklarda yemeklerinizi, erzak zi telvis eden hamam V rini, “aptesanelerde, ham larda bulunan küçük” böcel tırtıllar, kümes hayvanatındf köpeklerde bulunan > pireleri, hayvanlarda bulup keneleri, bitleri, nebatat ve ağaçlar üzerindeki ir ları behemehal FAYDA ile imha ediniz. Nümupelif 20, ufak 30, yarım kilo 50, bir kilo 80, beş kilo 350 XX ruştur. FAZLA PARA VERMEYİNİZ. Tesiri 8z olduğu halde ecnebi malı diye fazla para KOP” mak istiyenlerden sakınınız. FAYDA İmaline nass” daha kuvvetli ve daha ucuzdur. Hasan marksf” dikkat, Hasan deposu: ANKARA, İSTANBUL, BE Rumeli cihetlerinde Sa tedarik etmek istevan terem halkımızın nazarı katine: Şirketce bu sene Boğazın gerek Anadolu ve gerek Rumeli rindeki köylerinde kiraya verilecek yalı, köşk ve evlerin DÜ ei nü ve küçüklüğünü adres ve fiyatlarını gösterir muntassİ Şür bastırılmıştır. Her iskeledeki Şirket memurları ars Dr. APOSTELİN imzasıua dikkat Sultanhamam, Kebabcı karşısında Sahibinin Sesi mağazası Dikkat: Ağızlıklar kutu içinde ve 6 taşla beraber satilir” Ankara Taş Han tütüncü Ali Tümen, İzmir. Balcılarda