10 Mayıs 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

10 Mayıs 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

HERGÜN BİR FIKRA Piyamko — Bırak Allahaşkma. Diyordu. Benim “oynadığım,, yetişmiyormuş gıni sen de dadandın, Bitirdi bizi bu piyanko. Sana oynamıyacaksın diyorum Kadm: işte, Ve kocusı yalvarıyordu. Muhakkak bir gün kazanacağını, rüyasımda gördüğünü acıklı bir sesle anlatıyordu. Rüyasma giren Melek ona bir slirü taş vermiş. Ve karşısına bir ktip koyarak demiş ki: — Bak bu küplü görüyor musun içerisi altın doludur. Bu taşları al, O küpü yalnız bu taşlar kırar. “Bu taşlar piyanko biletleri imiş,, ve bizim evi Ortaköyün bir çıkmazında, İşi bilmem hangi dairenin çıkmazmda. olan sahihi kadının sağır, kocası haşlamış Meleğin verdiği taşları kiipe doğ- ru firlatmağa. Küp o kadar yakınmış ki, fakat adamcağızın heyecandan olacak gözleri o kadar kararmış ki, bir türlü büyük hedefe taşı kondura- mıyormuş, nihayet bir tek taş kalmış, bu sefer ona göklerden bir ses “gözler apa da öyle at,, diye seslenmiş, ve bizim ev sahibinin sathos kocası, gözlerini kapadığı gibi taşı Meleğin kafasma yerleştirmiş. Rüya- mın burasında evi çıkmazda, işi çıkmazda, biletleri çıkmazda olan ev sahi- bem dayanamamış: — Aptal, d kazanacağım diye benden bilet parası vordu. Sen git taşı Meleğin kafasma Yerleştir, bir de hâlâ | iste! Ortaköyün çıkmazında kâin bu evde ben tam bir sene oturdum. Ve her &y bu karı kocanm piyanko bileti yüzünden uzun boylu münakaşalarına, sesli filmlerdeki şamarlardan bin kat kavgalarma kulak misafiri oldum. daha sesli bir şamarla imzalanan Onlar bizim gibi “piyanko bileti satın almak,, demiyorlardı. Lisanları on- lara piyankonun kumar olduğunu, satm alınmadığını, oynandığını öğret- mişti, Bana da bir gün: — Siz niçin piyanko bileti oynamıy: orsunuz?. Diye sormuşlar ve bu kö- tü oyuna müptelâ olmadığım için beni tebrik etmişlerdi. Hakikaten onlar için piyanko biletleri birer iskambil kâğıdından başka bir şey değildi. Bir aylık beklemeyi hazfedince onlar için piyanko, üzerin- de “bul karayı, al parayı, oynanılan almıştı... Boğazda bir gün “Burgazda bir gün,, başlığını görüp te Boğuzlar hakkında verdiğimiz notâ ile aldığımız cevaplardan bahsedece- ğimizi ve bu mesele etrafında Çanak- kaleye kadar gidip bir röportaj yap- tığımızı sanmayınız. Boğazlar işi şimdiye kadar yolun- da gitti; bundan sonra da öyle olacağı | na şüphe etmiyoruz. Bunun İçin ra-| hut rahat bekliyebiliriz. Bizim bugünlük, politika işlerinden uzak kalarak, karalıyacağımı? satır. lar Böğaziçinde geçirdiğimiz küzel te zevkli bir günün, yalnız karakteristik tarafları ihtiva eden bir hikâyeciktir. Dün Boğaziçi lisesinde bu lise ile Darüşşafaka mektebi arasında tertip edilen bir spor gününe davetli idik. Beş altı saat kadar kaldığımız lise de dalma iki hava içinde bulunduk: Boğüziçinin ciğerleri yıkayan te- miz bavası; başta direktörleri olmak Üzere lisenin büyüğünden küçüğün-! den yükselip bizi sımsıkı saran sami: | miyet havas. Boğaziçinin havası nasl ciğerleri- mizi yıkadiyse, mektebin samimi ha- vası da kalbimizi ferahlattı, dimağımı nı dinlendirdi, Eski hatıralar Başından sonuna kadar neşe İçinde geçen yemekte, bütün çocukluk ve mektep hatıralarımız canlandı. Ye- mekte on sekiz kişiydik. Eğer bize “Habeşistana impâratormu olmak, yoksa Boğuziçi lisesinde talebe haya- tı mı yaşamak istersiniz ?,, diye bir s0| ruda bulunsalardı, hiçbirimizin impa- | ratorluk lehine bir cevap vermiyeceği muhakkaktı. Nefis bir kuzu dolmasile başlıya - rak güzel bir zeytinyağlı fasulyeden geçtikten sonra mükemmel bir tulum- ba tatlisile bitmek Üzere olduğunu hissettiren ve nihayet Arnavutköyü - nün meşhur çileği ile damaklarımızı bir esans mahfazasma çeviren bu ye- mek bittiği zaman arkadaşlardan bi- ri: — Hepsi fevkalâde. Bu kadar zevk le yemek yediğim zamanlar çok değil dir, dedi. Lisenin direktörü gülerek: — Bugün çikış günüdür. Çıkış gün lerinde daima iyi yemek veririz ki, ta- lebe eve gidince şikâyete vesile bula» masm. Talebesine karşı her vesile ile çok müşfik davrandığını gördüğümüz di- rektörün bu zarif nüktesine gülüştük. Oyuk stadyomda Mektebin biraz ilerisinde bir tepe- nin içini oymuşlar, biraz ufak olmak. la beraber güzel, girin bir stat yapmış lar. Boğaziçi - Dartişşafaka karşılaşma- ları burada yapıldı. Futbol federasyo- numuz relsi de aramızda olduğu hal de, iki mektep talebesinin spor gös“ terişlerini burada seyrettik. , Boğazm ciğerleri yıkayan temiz havası içinde kardeşçe karşılasan iki mektep gençliğini seyretmek hakiki bir zevk oldu. muazzam bir kumar masası, halini Bilginizi Yoklayınız Sorular (Parisin meşhur Eyfel kulesi üzerine) — Eyfel kulesi ne miinasebetle ya- pılmıştır? — Eyfel kulesinde gazete neşredi! miş midir? — Eyfel kulesinin dibinden en te — Eyfel kulesinin demir parçaları kaç tanedir? Dünkü soruların cevapları — Meşhur Edison üzerine — $ — Edison'un babası ne iş ya- yardı 9 C — Sırasile terzilik, çömlekçilik, fidancılık, zahirecilik ve en nihayet ufak bir dükkânda koltukçuluk yap- miştı. $ — Edison'a telgrafçılığı kim öğretti * € — Kendi hayatı bahasma küçük çocuğunu büyük bir tehlikeden kur- | tardığı bir istasyon memuru. 8 — Edison kaç kere evlenmiştir ve karıları kimlerdir * 7 —— 1818 te emrinde çalışan bir İş- kızla, 1887 de de bir zengin tacirin kazı olan Mis Millet ile evlenmişti. 5 — Edison nastl bir adamdı * C — Uzun boylu, geniş omuzlu, s0- luk yüzlü, sakal ve bıyıksız, kumral ve uzun saçlı, mavi gözlü, biraz dal- gm, iyi konuşur, musikiye düşkün bir adamdı. S — Eison hangi tarihte, nere- de doğmuştur ve tam ismi nedir ? C— 1 Şubat 1847 de Ohayo hükü- Atletizm - Futbol Aramızda, futbol federasyonu rei- si de dahil olduğu halde, atletizmden hoşlanan pek yok gibiydi. Buntun için olacak ki, atletik numaralar yapılır. ken fazla alâka göstermiyor ve daha İ sonra iki mektebin A ve B takımları arasında yapılacak Iki futbol maçın sabırsızlıkla bekliyorduk. Atletizm - Futbol meselesi bir hay- li nükteler sarfma sebep oldu. Depar- lardâ tabancanm patlayışı, yanlış çi- kışlar, ihtilâfa vesile olacak haller, futbolün her yerde ve her zaman at- letizme tercih edileceğini bir kere da- ha anlattı. Hattâ bir aralık futbol f6- derasyonumuz reisi dedi ki: — İşte hep bundan dolayıdır ki, at- letizm federasyonu altıncı bir atlet bulmak için sıkıntı çekiyor, halbuki memlekette altı bin tane lisansiye fut bölcü var, Futbol federasyonu.reisi bunu 'içi- mizdeki bir tek atletizm taraftarını kızdırmak için mahsus ve mübalâğa- k söylemişti ama, doğrusu pek te Avukatlık kanunu Baro, proje üzerinde tefkiklerine başladı İstanbul barosu avukatlık kanunu projesi üzerinde tetkiklerine başla - mıştır. Bütün avukatlar, proje üze- rindeki mütalealarını bildirmeğe da- vet edilmişlerdir. Baro, neticeyi Ad- Üye vekâletine bildirecektir. Bu hu- susta Baro Reisi ve Edirne Meb'w su Hasan Hayri demiştir ki: “.- Lâyiha çok güzeldir. Bu ka- nun, ukatları lâyık olduğu şerefli ! mevkie çıkaracaktır. Onun için ge rek vekâlete ve gerekse bu projeyi hazırlıyanlara teşekkür etmek lâ - zimdir. İ Kanunda avukatların sınıf ve ih- | tisas şubelerine ayrılması ve depozi- İto parası ödemeleri gibi hükümler yoktur. | Kanunun umumi hükümleri Al- İman avukatlık kanunundan, kısmen de eski nizamnamelerden alınmıştır. Prensip noktalarma taallük etmek- le beraber, münakaşa edilecek cihet. leri de yok değildir. Meselâ: Istan - bul barosu, avukatların tekatlüğü hakkında bir proje hazırlamış, vekâ lete göndermişti. Biz, bunda avukat- ların davalarda arzuhallerine bir pul yapıştırmağa mecbur tutulma - larmı ve bundan hâsıl olacak para- nn — Romanya, Bulgaristan ve Bal- kan devletlerinde olduğu gibi — a-| vukatların tekaütlüğüne tahsis edil- mesini istemiştik. Avukatlar, arzu - hallere yapıştıracakları bu pul bede üni müvekkillerinden almıyacaklar- İ dr. Bizim — hazırladığımız projeye | öre, aldıkları takdirde birinci defa olmak üzere 3 ay meslekten men ve İtekerriirü halinde de barodan çıka» rılacaktır. Vekâlet pul usulünü muvafık bul- mamış, ve kollektif sigorta usulünü kabul etmiştir. Maamafih gerek ve- kület, gerek baro avukatların istik- balini düşünmektedir. Avukatlar kanunu projesinde ve- İ kâletin hakkı nezareti için bir mad-! de vardır. Fakat bü'madde ümuml! ve mühimdir. Ayni proje avukatın amme davasında şehadeti için birta- kım kayıtlar koymuşken © avukatm. yazıhanesi, dosyaları, evrakı üzerin de bir nezaret hakkmı ve bu nezaret hakkının müfettiş tarafından icrası kanunun ruhuna uygun değildir ka- oaatindeyim. | münasip bir yer aramaktadır. İ yerler hakkmdaki Denizyolları Mudanyaya seferler başlıyor Denizyolları idaresi, bu subahtan itibaren Mudanya hattında yaz tari- fesi tatbik etmeğe başlıyacaktır. Yeni tarifeye göre, İstanbuldan cu- martesi günleri saat 14 te, di günler 8,30 da bir vapur kalkarak doğruca Mudanyaya gidecek ve 12, 15 te muvasalat edecektir. Ayni ve- pur, akşam Saat 18,30 da Mudan- yadan kalkacak ve gece saat 22,30 da İstanbula varacaktır. Ayrıca, cuma, salı ve perşembe günleri İstanbuldan kalkacak bir posta Armutlu ve Mudanyaya uğrr- yarak Gemliğe gidecek ve ayni ta rikle Istanbula dönecektir. Belediye Kuruçeşme depolarına münasip yer aranıyor Kuruçeşme kömür £ depolarınm geddine karar verilmesi hasebiyle belediye depoları nakletmek için Dün belediyeye vaki bir müraca- atta -Anadoluhisarında yıkık yalılar civarında kömür depoları olmıya el verişli bir yer bulunduğu bildiril miştir. Gerek burası, gerek diğer tetkikata devam edilmekte olup kısa bir zaman zar - fında bu mesele hakkında kat'i bir karar verilecektir. * Yeni yıl bütçesiyle belediyenin şehirdeki tenviratı takviye edeceğin! yazmıştık. Bu maksatla evvelce ka- rarlaştırılan 1000 lâmbadan gayrı 500 limba daha asılmak suretiyle bu yıl yeniden 1500 lâmba asıtırıl ması muvafık görülmüştür. Son günlerde şehrin sayfiye yer- lerindeki bipalar çoğaldığından yeni tenvirat esnasında bilhassa burala- r4 yeni lâmbalar könülacaktır. * Belediye hususi idare tekaüt ve öksüzlerinin 936 senesi birinci altı aylık maaş yoklamalarma baş - lanmıştır. Yoklamalar zat işleri di- Gayrimübadiller Kongrede eski dilekler birdaha tekrarlanacak Gayrimübadiller önümüzdeki Ha ziran syı içinde senelik kongrelerini yapacaklardır. Bono kıymetlerinin arttırılması, emlâk satışların kıy» metlendirilmesi ve az hisseli emlâ kin satışa çıkarılması etrafında ge çen sene yapılan müracaatlar 40 - nunda şimdiye kadar iki milyonluk bono itfa edilebilmiştir. Geride”? milyonluk bono daha vardır. Gayri: mübadillerin şikâyetleri, kendi ala- bilecekleri emlâkin satişa çıkarılma» | dığı, satış komisyonunun iddiası is€ satışa çıkarılan emlâke talip bulun. madığı merkezindedir. İddialara gö- re, satışa çıkarılan emijk hem çok hisselidir, hem de kıymetinden çoko fazla fiatla müzayedeye konulmak; | tadır, Gayrimübadiller, önümüzdeki top lantıda bütün bu vaziyetlerin önüne geçmek için daha kat'i tedbirler a Immasını istiyeceklerdir. İhtilâs edilen para 20 bin lirayı geçiyormuş Izmit, 9 (Tan) — Adapazarı inhi- sarlar idaresindeki sujistimal tahki- katı nazik ve şümullü bir safhaya girmiştir. Tahkikatın bugünkü seyri- ne göre, ihtilâs edilen paranm 20400 ira olduğu anlaşılmıştır. Tetkikler, İ suistimal ve yolsuzluğun uzun zaman danberi devam etmiş olduğunu gös - termiştir. Büyük sulistimalin suçlu- su olarak tevkif edilen Muammer, mü temadiyen ağlamaktadır. Tahkikatm derinleştirilmesi lüzumlu görüldüğü için hesap ve kayıtlar üzerindeki a- raştırmalar daha bir müddet devam edecektir. Türkkuşunda dersler başlıyor Istanbul, Türkkuşu şubesinde ya» rmdan, itibaren derslere başlanacak- tır. Dün öğleden sonra , Türk hava kurumunda yeni Üyelerin iştirakiy- ie bir toplantı yapılmış, çalışma za» manları tesbit edilmiştir. Pazartesi günü, lk ders sast rektörlüğünde yapılmaktadır. Kanun daha kat'i şeklini almamış ve kamutaya gönderilmemiştir. Ad- Bye vekilinin gazeteci arkadaşları - mıza söylediği veçhile o mahkemei temyiz rüesa ve azasından barolar- dan ve adliyecilerden mürekkep bir komisyon bu kanun projesini tetkik edecek Ye projenin en 80n gekli bu suretle tesbit edilecektir. Bu tetkikatın kanunun en güzel şeklile hazırlanmasını temin edeceği şüphesizdir. , Maarif Kirada bulunan mektep binaları Istanbul 42 inci ve 10 uncu mek - teplerin işgal ettikleri binaların kira- ları pek pahalı görülmüş ve bu bina- ların kunturatlarının feshedilmesine karar verilmiştir. * Muntazam devam etmediklerin- det dolayı bü yıl imtihana kabul edil miyecek olan dil mektebi talebeleri- ain bir listesi yapılmıştır. Bunlar sek sen kişi kadardır. | * Sene ortasındaki lise imtihanla- rmda muvaffak olamıyanların ikmal imtihanlarına alt suallerin imtihan heyetlerince tertip edilmesine vekâ- letçe muvafakat edilmiştir. * Şile ve civarındaki köy mekteple | rinin vaziyetini tetkike giden maarif müdürü Tevfik yarım şehrimize gele cektir. ——— haksız değildi. Kısacası Lisenin yemeğini yedik, mükemmel di; içini, yatakhanelerini gezdik, her taraf ferah, tertemizdi; bahçesini do- laştık, ufak bir cennetti; stadyomun- da bulunduk, bütün bir mektep genç- liğinin spor ihtiyacmı karşılıyacak kadar iyi idi. Bir mektepten de daha başka ne 16,30 da verilecektir. Küçük Haberler * Etibank dire rü geldi — Et bank direktörü flhami Nafiz, Ank; radan şehrimize gelmiştir. * Emlâk bankası mütehassısı - Emlâk ve Eytam bankasının faal yet sahasını genişletmek i tetki) ler yapmak üzere hükümet tarafır irtilen Fransa kredi Fonsiy nden Hanri Gortan, Mersii den İzmire gelmiştir. Mütehassısı yanında bankanın umumi müdür mı avini Ziya bulunmaktadır. Hanri Go tan Izmirde tetkikatmı bitirdiktei sonra Bursaya gidecek ve orada şehrimize gelecektir. e Mütehassış burada raporunu tamamlıyarak An karada umumi müdürlüğe verecekti * Nafın Vekâletinin bir tamimi — Nafıa Vekâleti, bütün vilâyetlere yat tığı bir tamimde Türklere ait esk medeniyet eserlerinin bulunduğu yer lere muntazam yollar yapilmasmı iş temigtir. * Alman vapurile gelen — Alman bandıralı General Fon Ste ben vapurile evvelki akşam şehrimiz bir seyyah kafilesi gelmiştir. Seyyal lar, dün sehirde gezintiler yapara) akşam Köstenceye hareket etmişler dir. * Gerze vapuru satılacak — Esk vapurculuk şirketinin Karaburunda İkaraya vuran Gerze vapuru bürd hesabma satılığa çıkarılmıştır. Satış 23 mayısta yapılacaktır. * Havasın Ankara muhabiri —Frat siz Havas ajansı, Ankarada yeni w daimi bir mümessillik ihdas etmiştir Bu vazifeye de M. Hilpert'i tayin et miştir, M. Hilpert evvelki gün şehrimiz gelmiştir, salr günü Ankaraya, vazi : fesi başıma gidecektir. Havuzlarda tamir ücretleri Limana fazla rağbet celbetmek için gemi tamirine mahsus olan fab rika ve havuzların daha modern bit hale konulması ve tamir “işlerinin çok ucuza görülmesi etrafında bası tedbirler düşünülmektedir. Haliçteki havuzlara, geçen sene olduğu gibi bu yıl da bir. ç tesisat getirtilmesi ve tamir nin mümkün olabilen süratle görül. mesi kararlaştırılmıştır. Ajrica, ta mir fiatlarında mühim miktarda| tenzilât ye Talebe birliği kongresi toplandı Dünkü toplantıda birçok münakaşalar oldu, içtima gelecek haftaya bırakıldı Mini Talebe Birliğinin her yıl ni- san ayında aktedilmesi mutat olan ilk altı aylık kongresi, dün halkevin- de Ekremin reisliğinde toplanmıştır. İ Bu içtimada Idare heyetinin raporla İri okunmuştur. Fakat şiddetli bir münakaşa başlamış ve münakaşanm gittikçe hararetlenmesi Üzerine gü- rültüler çoğaldığı için kongre divanı riyaseti istifaya mecbur kalmıştır. Bu vaziyet üzerine, işe polis mü- dahale etmiş, hararet eski şiddetini kaybedince yeniden kongre divanı seçilmiş ve tekrar müzakerelere baş lanılmıştır. Fakat, kısa bir müzake- reden sonra celse gene gürültülü bir şekil aldığından faaliyet ve hesabat raporların tetkiki işi kongre diva- uma havale edilmiştir. Balkan memleketleri talebe bir - tikleri arasında bir antant yapılma sı hakkında tanzim edilen ve Türk Talebe Birliğince tetkik edilmek Ü- beklenebilir. Dünkü kongreden bir görünüş si muvafık görülmemiş, bu işin ev» rılmıştır. Gelecek hafta içtima edilmek üze“ re celseya nihayet verilmiştir. Halkevinde bugünkü toplantı Milli Talebe Birliği azaları, bugün Eminönü Halkevinde ayrı bir top » lantı o yapacaklardır. e Toplantınm mevzuu, Çanakkele şehitlikleri abi- desi için evvelce açılan yardım def- terinde toplanmış bulunan 150 lira- nm başka şeylere sarfedilmesidir. Talebe arasında dedikoduyu mucip tinden sorulacaktır. Birçok azalar, lane süretiyle toplanan abide para- velâ hükümetçe tetkiki kararlaştı -| Ne Dersiniz ? Sokakta yazılar !. Öğreniyoruz ki, şehrin yerlerine: “sağdan gidiniz!,, “Yolda durmayımız!,, “Yere tiiktirmeyiniz,, gibi birtakım yazılar yazılacak ve sik asılacakmış. Bunu bize haber v6 ren zat bu tedbirin belki biraz garifi telâkki edileceğini de ilâve etti biz bu fikirde değiliz. İstanbul e maalesef her karakter, iy ve her çeşitten sekenesi olan bir ş de umumi yerlerdeki hattı tayin edecek açık hava terbiyesinin) kat'i bir çeşmisi yoktur. Herkes ken dini herhangi bir otoritenin dışmö sayar. Onun içindir ki, hele kı #mmanlarda yol üstünde durup uzu uzadı familya lâfları veya hayat Pp halılığı hakkımda görüşen kol kola girmiş ve yaya ki bastan başa kaplıyarak yürüyen (4 kımlara tesadilf edilmektedir. Eğer böyle yazılar bulunursa bu ların bir kısmı kendiliğinden kend gelir, bir kısmma da öteki beriki yanlardan cesaret alarak ihtar ed TAkdn şimdi, piyade kaldırımı üstüs| de durur yârenlik edenlere: — Yolu kapatmayın! Deseniz: — Ne karışıyorsun ? diye muk: de bulunmaları pek mthtemeldir. smnın başka masraflara karşılık tu- tulmasına imkân olmadığını söyle mektedirler. Bu bakımdan bugünkü birlik toplantılarının gürültülü ve münakaşalı geçeceği anlaşılmakta- zere gönderilen projenin müzakere-| dır, x olursa, bunu gösterir, hakkınızı sik etmis olursunuz. Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz /