21 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

21 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

——— .6-888 OR Sovyet âlimleri Güneş tutulmasından 1,000 resim aldılar Moskova, 20 (A.A) — İlim A- kademisinin küsufu tetkik komisyo- nu rejsi profesör Gerassimoviç en mühim tarassut noktalarmda elde edilen neticelerin mükemmel oldu - i toplamışlardır. İş için hazırlanmış olan bir balon Krasnodar'da 4.100 metreye yük - selmiş bir saat 27 dakika süren t- cuş esnasında küsufun bütün safa - hatını tesbit eden 1000 resim almış- tır. Kabarovsk'ta hava fena oldu- #undan bir tayyare 4000 metroya çıkarak resimler almıştır. Uzakşarkta Kulbişeve'daki devlet astronomi müessesesi munhasıran Einsteinin nazariyesini tevsik | İşi le meşgul olmuş ve bütün progra- mmı muvaffakıyetle bitirmiştir. Ens titü 14 resim almıştır. Türk - Yugoslav ticaret anlaşması "Ankara, 20 (Tan) — 20 Temmuz. Ha müddeti bitecek olan Türk - Yu. goslav ticaret anlaşması, yeni bir anleşma yapılmak üzere fesholun - muştur. İstanbul Telefon Direktörlüğü Arıkara, 20 (Tan) — Istanbul Te- efon direktörlüğünün kadro ve büt- gesi hakkmdaki kanun, maaş kanu- nunun bazı maddelerinin değiştiril. mesi hakkımdaki kanun ve İç Bakan- hk merkez teşkilâtmda yapılan de- Eisiklik ve ilâvelere dair kanın, bu- günkü resmi gazetede çıkmıştır. Bankalar kanununun tatbikatı kalar kanunu mucibince, şehrimiz. doki bankaların vaziyetini tetkik et- mektedir. Kanunun hükümlerine in- trbak etmiyen bankaların faaliyetine nihayet verilecektir. Öğrendiğimize göre, bir Romen bankası ds yeni kanunun hükümle- rine uymadığı için, vaziyetini tasfi- ye edecektir, Iktısat Vekâleti, Ban- kalar kantınunun tatbikini tetkik et- tirmek için şehrimize iki müfettiş gönderecektir. Müfettişler, banka - İsr kanunu ahkâmma göre, banka- e teftiş ve murakabe edecekler - Maliye Vekili geldi Maliye Vekili Füat Ağralı, dünkü Ankaradan gehrimize gel- . Tuz fabrikası açılıyor Tnhisar idaresinin İzmirde tesis ettiği yeni tuz fabrikasınm açılış Tes mi temmuzun İlk haftasında inhisar Tar bakanı Râna Tarhan, tarafından yapdacaktır. Seyyah vapurları geliyor “Alman bandıralı Berken vaparu, 800 Alman seyyahile bugün limanı- mıza gelmiştir. 'Bu hafta içinde İtalyan bandıra - # 2, Ingiliz bandıralı 1, Alman bandı. — üç seyyah vapuru daha gelecek Tünel Hanı inşaatı Karaköyde yapılacak yeni Tünel hanmm inşaatma 15 temmuzda baz- "i surette takarriir et - ihtiyatsubaylar MemurlarTemmuz birde çağrılıyor Türk dili bülteninin 14 üncü sayısı çıktı Istanbul, 20 (A-A.) — Türk Dil Kurumu Genel Sekreterliğinden: Türk Dili Bülteninin 14 üncü sa - yısı çıkmıştır. Kurum, Genel Mer - kez Kürulü tiyelerinden Konya say- avı profesör Naim Onatm ikinci Türk Dili Kurultayında Türk ve A- rap dil birliği Üzerine vetdiği tez bu yıdadır. Türk Dili Bülteninin her sayısı İ 30 kuruştur. On sayısının abonesi üç İliradır. Satış ve aböne yazılma mer- kezi Istanbulda Ankara caddesinde Türk kitapçılığı Limitet Şirketidir. Türk Dili Kurumunun başlıca ça» Uşmalarını ve bunların verimini koy- nunda toplayan Türk Dili Bültenine | sayin okurlarrmızm değer verecek » İlerini umarız. Birinci abone yılmm tam takımı kalmamış olması yüzün» | den edinmek istiyenlerin dileklerini yerine getiremiyoruz. İkinci sbone yılında. da böyle bir güçlüğe uğra - mamak için şimdiden abone yazıl - ma memairtir. “Türk Dili,, bülteninin 15 inci s8- yısı da doktor profesör Salm Ali Dilemrenin Türk - Kelt söz kökleri karşılaştırılmasma dair bir etüdünü havi olarak basılmıştır, Akhisarda dolu Akhisar, 20 (Tan) — Bugün saat 19 da başlayan ve sağnak halinde 10 dakika devam eden dolu, bağ ve bahçeleri bozmuş, mezrusta mühim zarar vermiştir. > Morfin kaçakçılığı Beyoğlunda Rupen adlı birinin e « vinde dört buçuk kilo morfin bulun- muştur. Rupen İle suç ortağı Leon yakalanmış ve dokuzuncu ihtisas mahkemesi müstantikliğine veril - miştir. Yeni lokomotif ve vagonlar geldi Devlet demiryolları Al manyaya sipariş ettiği iç lokomotif le on vâgon şehrimize gelmiştir. Bun lar bugün Haydarpaşaya nakledile- ceklerdir. Yeni lokomotifler Ankara - Istan bul ve Toros ekspreâlerine tahsis 6 dileceklerdir. Adliyede Bir tramvay kazasının davasına bakılıyor Melek sinemesi önünde İtfahim isminde birisine kullandığı tramvay arabası çarparak, Yâralanmasma s6 bep olan vatman Mustafanm duruş- masma dün İkinci cezada devam e- dilmiş ve birkaç şahit dinlenmiştir. Şahitler, İbrahimin yanmda (bir arkadaşı olduğu halde konuşa konu» şa tramyaym önüne geçtiğini ve bu esnada, bir arabaya yere düştüğünü söylemişlerdir. Duruşma, gelmiyeni şahitlerin ça- Bry için başka güne bırakılmış» * Vazifesini sulistimal etmekten uçlu polis memuru Bekirin dün f- kinci cezada muhakemesi neticelen- Gorki'nin ölümü Başbakanımız Ruslara beyanı taziyet etti Ankara, 20. (A.A.) — Maksim Gorki'nin vefatı dolayisiyle Başba- kan İsmet İnönü tarafmdan Sovyet Birliği komiserler heyeti reisi Molo- fot'a ve Dışbakanı vekili Şükrü Saraç oğlu tars#fmdanda hariciye işleri komiseri Litvinof'a taziyet telgrafları çekilmiştir. Ankarada Ressam General Halil Sergisi dün açıldı Ankara, 20. (A.A.) — Bugün Halk evinde ressam Genersl Halil'in eser- lerinden mürekkep bir sergi açılmış- tar. Kültür Bakanı Saffet Arıkan ba- kanlar, saylavlar, elçiler, bakanlık- lar İleri gelenleri ve ressamlardan mürekkep güzide bir heyet kargisın- da himayelerine aldıkları bu sergi- yi açarken, sanatkârın elli yılı aşan meslek hayatımda büylk bir dikkat ve gayret ile bağlı kald/'1 sanat şu- besinde göstermiş olduğu büyük muvaffakiyetin her sanatkâr için güzel bir imtisal nümunesi olması temennisinde bulunarak eriştiği bu muvaffakiyetten dolayi sanatkâr tebrik etmiştir. Saffet Arıkan bundan &onra kur- delayı keserek sergiyi açmış, Gene- ral Halil'i sergiye ilk olarak girme- ğe davet etmek suretiyle büyük ve değerli ressamımıza karşı takdirle- rini göstermişlerdir. Hindenburg balonu Frankfort, 20 (A.A.) — Hinden- burg balonu, dün akşam, Şimali A- merikaya üçüncü seferi için hareket Arap grevi devam ediyor (Başı tincideJ Şatta köyünde, İngiliz askerleri, yine böyle bir yaylım ateşe maruz kalmışlar, kin mukabele ederek, mütearrızlardan bir kişiyi öldürmüş- lerdir, İngiliz Avam Kamarasında a 20 (A.A.) — Avam Ka- marasmda, müstemlekeler nazırının, Filistin hakkındaki diyevini mütea- kıp, Loyd Corç, Filistiri ve Habesis- tan hâdiseleri arasında bir ilgi oldu- ğunu tebarüz ettirerek, Yahudilerin zararma olarak Araplara herhangi bir müsaade gösterilmesinin şiddet- le aleyhinde bulunmuştur. Loyd Corç, Filistine, Hindistan takviye kuvvetleri gönderilmesini istemiştir. Amery, Filistinin, Britanya Im - paratorluğunun iltisak noktaar ol - mak dolayısile, hayati ehemmiyeti- ni izah-eylemiştir. Loker Lampson: “Kendisine karşı bütün hadutla - rm kapalı kaldığı bir kavme, O bir sığınak temin etmek lOzumunu işa- ret etmiştir. Araplar su yollarını tahrip ettiler Sa 20 (Tan) — Kudüsten verilen haberlere göre, Araplar, şeh- rin su yollarmı bombalamışlar o ve bütün su mecrası tahrip etmişler- dir. Bu yüzden Kudüs, susuzluk teh- likesine maruz kâlmış ve hükümet kuvvetleri akşam geç vakte kadar bozulan yerlerin tamirini temine ça” lışmıştır. HER GÜN 4 Şmeling - Luviz Amerikadan n Milyonlarca dolarlık bahse Nevyorkta Yanki stadyomunda evvelki gece sabaha karşı yapılan Şimeling - Luiz maçmı Amerikan rad yosundan işittiğimiz gibi, bütün taf- silâtile vermeğe müvaffak oluyoruz. Bu maçı dinlemek Üzere iki gecedir sabaha kadar radyo bağında muhar rirlerimizi bekletiyorduk. Perşembe gecesi yapılması mukar rer olan maç Nevyorkta çıkan kuv - vetli bir fırtma ve yağmurla bir gün sonraya bırakılmıştı.Nevyorkla Istan bul arermdaki saat farkı yedi saat kadar indiğinden Amerikada cuma akamı döğüşe başlıyan iki şampiyo- nun müsabakasını biz buradan cu - martesi sabaha karşı saat eyi da dinlemeğe başladık. Maçm bittiği sa ate gazetemiz basılmağı başladığı için tüzün ve heyecanlı tafsilâtı bugü ne bırakmağa mecbur kaldık. Şimdi Nevyorktaki ve döğüş saha #mdan biri Amerikalı biri de Alman göyleyicisi tarafından her saniye ta- kip edilerek anlatılan büyük maçı dinlerken aldığımız notları buraya naklediyoruz. Maçın (tafellâtmdan sonra da hiç kimsenin beklemediği bir netice fe bittiği için milyonlarca, bahse girilen bu müsabakada bir da- lavere olup olması ihtimallerini yine Amerikadan aldığımız haberlere gö- re bildireceğiz. Allo! Allo! Burası Amerika! Boks maçını vereceğim ! Dün sabaha karsı bu sözleri heye- canl heyecanlı defalarca tekrariryan radyo maçın tafsllâtma göyle devam etti: Etrafıma bakıyorum, statta me- murlarla beraber 90,000 kisi kadar war, Her taraf dolmuş... Işte, Ring'e eski cihan şampiyon - larını sıra ile çıkarıyorlar! Şu işitti - ğiniz alkışlar önümde dizilen eski yumruk krallarmadır. Ne garip! İşitiyor musunuz? Ne- kadar hafif alkışlandı. Bu hafif al - kışlar şimdiki dünya ağır siklet sam piyonu Braduk'a yapılandır. Bu ma- (em galibi ile döğüşmesi takarrür € - den şampiyonun alkış ve itibar husu sunda, tali pek yok. Bakm, eskiler - den hafif siklet dünya şampiyonluğu nu uzun müddet muhafaza eden Be- nileonor'u ne çok alkışlıyorlar... Alo!.. Allo!... Dikkat! Döğüsecek boksörler çıkıyorlar! Saniyelerce alkış sesi devam edi- Or: n Zenci Luiz'in yüzü pek sakin, Al- man sinirini belli etmiyor. Diyebile - ceğim ki, o da kendine çok hâkim. Birinci devre: Ortada iki hasım el sikıştilar. Arap şimdi bir sırtlan gibi kalçasr üzerinde toplanmış iki yum- ruğu göğüs hizasmda Almanm açık- larmı kollıyarsk ilerliyor. * | Vurdu! Solunu Almanm sağ kaşı üstüne yapiştırdı. Alman mukabele ediyor. Luiz kovalıyor. İki yumruk daha Arap vurdu. Almanm yüzü ek- şidi, Geri geri gidiyor. Luiz kovalı- yor. Ringin köşesindeler. Arap vu - ruyor, vuruyor... Alman köşeden kurtuldu. Yine ge ri geri kaçarak dönüyor. Arap atıl- dı. Tki yumruk daha... Alman yine kurtuldu. Bu işittiğiniz çan birinci devrenin sonudur! Tkinel devre: Luiz yerinden fırladı. Müthiş bir yüümrük yağmuru... Şi - meling kaçıyor, kaçıyor... Luiz sıkış tırdı. Alman sendeliyor. Tplerin üs > tünden kurtuldu. Uzun sol yumruk- larla arahı durdurmak istiyor. Fakat kabil değil. Yine yumruk fırtması.. Köşeye geldiler. Alman da vuruyor. Kurtul- mak istiyor. Luiz müthiş bir sağ yumruk kaçırdı. Solunu vücuda vur. MR BİR FIKRA Miknatis âleti.. sabah, meraklı miş, ve suçu sebit görülemiyerek be- | dletinin rastine karar verilmiştir. . delumumiliğine tayin olunmuştur. Cemil, yakında memuriyeti başma gidecektir. ettiğini zeteciler, bu aralık, biraz daha s0 kularak öleti yakından muayene st- mek istediler, Rasathane Müdür Muavini telâş- Ja: — Aman, dedi, çok rica ederim, biraz geri gidin! Üzerinizde made- ni para varsa, âletin hassasiyeti bos sular? Ben, sordum: — Kurşun kalemle hâğrt ta öle» tin hassasiyetini bozar mı? — Hayır! Alman, Zenciyi dövdü / boks maçını. asıl dinledik ? tutuşulan maçta dalavere döndü mü, Alman döğülürken nasıl oldu da arabı yendi? du. Alman bir sağ bir sol vurdu. Luiz kovalıyor. Devre bitti, Üçüncü devre: Lariz bütün batar - yalarile ateş ediyor. Almahm kaşı kaniyor. Ahali Şimeling'in cesareti- ni ve tahammülünü alkışlıyor. Ara- bm bir sağı, bir solu, bir sol daha... Almanm dört hafif mukabelesi... Lu- iz fena halde atıldı. Yine köşedeler... Çok sıkı eşanj... Şimeling ipler üze- rinde. Luiz son yırtıcı yumruklarını vuru yor. Çan çaldı devre bitti, Almanın şu başlıyacak " dördüncü devrede ayni fırtmaya dayanacağı süpheli... Köşesinde yardımcıları te- davi ediyorlar. Kaşmdan akan kanla | ni dindirmeğe çalışıyorlar. Dördüncü devre: Luiz ok gibi atıl. | dı. Yumruklar iki taraflı yağıyor. A- rap çok fena vuruyor. Yumrukları- nın sesi kemik kırıyor gibi geliyor. Şimeling sendeliyor. Bir. yumruk, bir daha... Alman yerde!... Kalktı, tekrar döğüşüyor. Ahali al kışlıyor. Hücumlara da başladı. Fa. |” kat takati çok kesilmiş... Luiz takip ediyor. Yine köşeye #1- krtırdı. Ne müthiş yumruklar!,. Bu devrede bitti... Beşinci devre: Yine Luiz hücumda. Yine vuruyor. A! Almanm müthiş bir ssğ ve solu... Ne o! Luiz yerde. İ Kalktı. Arabm takati kesilmiş gil Alman hücumda, Müthiş bir karşı - irkir yumruk İırtması... İkisi de biri- birini yiyecek gibi vuruşuyorlar, yirciler çılgm gibi alkışlıyorlar. ğüş müsavi hale geldi. Alman şaşı - lacak bir mukavemetle vuruşuyor. Altmer devre: Alman hilcumda. Vurdu: Bir daha vurdu. Laiz'in iki krogesi,. Yine Arap vuruyor. Alma- İnm mukabeleleri. Luiz yorgun. Elle ri düşer gibi oldu. Tekrar toparlan- dı. Yine mlithiş bir eşanj... Şimdi A- rap Şimeling'i pek köşelere sıkıştı. ramiyor . Yedinci devre: Lariz dişlerini sıktı. Pek erki vuruşuyorlar. Yine Arap vuruyor. Yumrukları kuvvetini mi kaybetti? Şimeling artık pek sarsıl- mıyor. Lalzin de yüzü kanıyor. A.- rap gülüyordu. Hücum, bir daha hücum... Alman mukabelede. Köşe- deler. İkisinin yumrukları - yağmur gibi boşanıyor. Alman zaifladı. Tek- rar canlandı. Bu devre de bitti. Sekizinci devre: Arap sollarla baş ladı. Şimeling ise svinglerle çalişiyor. Alman çok hırpalanmış, dinlenmek için geri geri döğüşüyor, Luiz atıl- dı. Alman da mukabele ediyor. Ara- bın solu, sağı, iki solu daha... Almanm bir sol bir sağla mukabe- esi... Döğüş yine kudurdu. Bu devre de bitti, Fakat arap son kuvvetile bitirmek istiyor. Yumrukları eskisi gibi de - gil. Şimeling hücumda, mukabil hü- cum Jaize geçti. Alman bir saniye evvelki fena vaziyetinden kurtulup iyi vaziyete giriyor. Şimeling yor - gun.. Luiz hücum ediyor. Alman A- raba fena bir kontra vurdu. Arabın yüzünde yine kan var Şimeling bir daha sıkıştı. Vaziyeti fena. Kötü bir yumruk yerse onuncu devreye kalkması muhtemel değil, Alman sendeliyerek mukabil hücum ma geçerken bu devre de bitti, Onuncu devre: Alman kalkar kalk maz bücüm etti. Ama maçın talii pek değişeceğe benzemiyor. Almanın mü dafaast ve mukabeleleri çok düzgün- leşti. Fakat Arap yine delik bulup yumruklarını sokuyor. oŞimeling'in iki güzel yumruğu.. bir daha vurdu. Luiz gerilemek istemiyor, Almanm gardi düştü. Gerileyor. Nefes aldı. Tekrar atıldr. Luiz yumruklaşıyor. devre bitti. Allo! Onuncu devreye kadar da « yandığı için Alman bu vaziyete maç tan alacağı ücretten gayri olarak 0x: kadar Dokuzuncu devre: Şimeling atıldı. | Telefonla görüşmek hüneri Telefon icat edildiği andan itiba « ren bir de telefonla görüşme âdahı te- essüs etmiştir. Her şeyden evvel te- lefon eden adam kim olduğunu söy- ler. Karşıki de hüviyetini anlatır; ondan sonra görüşürler, Bizde böyle değildir. Anlaşama » mazlık için ne k?, varsa yapılır ve te- lefonla görüşme bir azap olur. Bakı- nz size bunlardan bir nümune. Bir dairede birisini arıyorum: KT Alo!., Ben Tan gazetesinde Fe- — Efendim ?1., — Burası değil beyim. . — Hayır! Ben Felek'im! Tan ga » zetesinden. — Uç beş dört sekiz sıfır... — Numaranızı sormuyorum. Mü « dür orada mı?.. — Hangi Münir?.. — Münir değil müdür, direktör. — Hayır efendim; çıktılar, Bir em- riniz mi var? — Kiminle görüşüyorum? — Alo! Anlaşılmıyor efendim (içe riye: Durun yahu! Şu yazı makinesi. ni durdurun!) efendim? — Kiminle görüşüyorum? — Buyurun efendim? — Siz kimsiniz?, Canım! — Ruhi bendeniz... — Ne iş yaparsınız? — Efendim! Evrak üzerine mun- mele yaparım. — Onu sormuyorum,. Oradaki ma kammız?.. stağfurullah efendim! Pence. renin önünde otururum.. — Anlatamadım. — Memuriyetiniz nedir?.. — Başkâtip. — Mah! Onu anlamak istiyorum. Kaça kadar orada kalırsınız... — Vallah efendimiz! Her akşam mesai saatinden sonra dahi kalıyo - ram, Tek, elimde birikmiş evtak kal. masm diye!, 7 Artık adamı ürkütmeye mahal yok. — Güzel! Memnun oldum. Bu su- retle çalışmaya devam ederseniz fey- ziysp olursunuz... Diyip telefonu ka- padım.. Şimdi bu mükülemeye inans- ninız da vardır. İnsnmayanınız da... Inanmıyanlar bir kere denesinler. Bakalım buna yakm cevaplar ahyor- lar mı, almıyorlar mr?, B. FELEK Şişlide L. B. D.C. Mektubunuzdaki bahse dair bun. dan on, on beş gün evvel bir yazı yaz mıştım. Ben de sizin gibi düşünmek- teyim. Saygılar. B.F. Hakem sayıyor!.. Maç bitti. Alman galip. İste kimsenin beklemediği bir ge- kilde zenci Luizin mağlübiyeti ile ne- ticelenen maç Almanm yere serile « ceğini bekliyen 90.000 kişinin önün- de bu şekilde cereyan etti/ Amerikada sahadan söyliyen rad- yo sepikerinin heyecanla anlattığı u- zun tafsilâttan not edebildiğimiz bu kısımlardan sonra Almanm yere dü- şeceğine dair hire karşı on bir koya- rak bahse giren binlerce kişinin yüz binlerce dolar zarar ettiklerini oku « yucularımıza hatırlatırız. Nevyorktaki Val Street'te bu ma- çın bahsi müştereki âdeta şirket his- seleri gibi oynanmıştır. Maçtan iki gün evveline kadar bire karşı on ikiye kadir Alman aleyhine bahse tutuşan lar çoktu. Müsabakayı tertip eden maç hâsilatma dokunacak bu farkı indirmek üzere Vall Street bankacı. larile çok gayret etmişler ve bahsin farkmı bire karşı beşe kadar indir mişlerse de son ginli arap tarafını tutmak istiyenler yine farkı kabarta rak bire karşı on bire kadar çıkar » mışlardır. İsin bu tarafmı anlattıktan sonra hak | Amerikada artık biyik spei halini alan böyle mühim boks maçla rmm bahsimüşterekleri yüzünden son seneler içinde çok sürprizler ol. hatırlatırız. Bire mağa | karşı on iki tutulduğu bir yerde A- rap boksörün bir arkadaşı vasıtasi- le maştan alacağı 140,000 dolara ya kım parayı kendi aleyhine oynandığı DI bir an için düşünelim. İdaresi ve si. görtası tamamile kendi elinde bulu - nan böyle bir dalavere ile arabın bi. re karşı on iki alacağı bahsi müşte- rek parası 140,000 dolarm on iki mis dir. Bu parada bizim paramızla Iki milyon liradan fazla eder. Sorarız; Iki büçuk milyon Hraya da Amerikâdaki hakkı hayatları esa- sen beyazlar gibi olmıyan hangi siya hi bir kere yere yatmağa razı olmaz acaba?...