21 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

21 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

TAN SAĞLIK aaa —— ÖĞE Mesanede taş Milâsta pek sayın bir okuyucu. İ muz, zetön birbirile bısim '#kraba gibi olan, mesanede taş ve dâmar sertleşmesi hastalıkları hakkında «0 ruyor. Bunlar okuyucularımız. ara- sında daha başkalarını alâkadar cde ceği için okuyücumuzun arsüsünü memnuniyetle ifa edeceğiz. Yalniz, cevabım gecikmesinden dolayi” özür dilerim, Mesanede taş hastalığı el eski zamanlardan beri, meşhur adamlara musallat olur hastalık diye tanmmış tır. Deha kırk elli ya önce yazılmış bir kitapta, geçen bir iki asr içinde mesanede taş hastaliğindân! İztirap 21-6-96 << MEMLEKET MEKTUPLARI Taşköprü ve Boyabadda imar faaliyetleri görülüyor Taşköprü gibi Boyabadda imar yolundâ adı- iş kanununun metini Bunlardan başka ecnebi bir mem- İeketteki herhangi bir milessese ta- rafından ve o müessese nam ve he- sabma Türkiyeye muvakkat bir işin icrası için gönderilmiş olan işçiler dahi sigortadan hariç sayılırlar. Buna mukabil bir Türk milessesi- ne mensup olup Türkiyede sigortalı bulunan ve o müessese tarafından muvakkat bir işin icrası için gönde- rümiş olan işçi o muvakkat işini yaptığı müddetçe dahi sigorta kanu- nunile tesbit edilmiş olan hak ve ve- cibeleri muhafaza eder. Madde 103 — "İgçı sigortası” nm işçilere veya hak sahibi huleflerine temin ettiği haklardan istifade ede- bilmek için bunların Türkiyede ya- şamaları şarttır. Türkiyeden muvak- şehadetnameye işçi hakkında doğru |zamname hükümlerine riayet etme- olmiyan yazılar yazan, yen işveren veya işveren vekiline on 14) Işçi eretlerinin ödeme tarz-|liradan yüz liraya kadar; ve Yarını değiştirmek hususunda 34 Ün-| 13) Madde 48 in hüktmlerine uy- cü madde hükümlerine riayette bu-|mayacak bir tarz ile 16 yaşmı doldur- Junmıyan, mamış çocukları çalıştıran işveren Iş veren veyâ iş veren vekili yir- | veya işveren vekiline on liradan yüz mi beş liradan aşağı olmamak Üze-İliraya kadari ve re hafif para cezasına çarptırılır. | 14) Madde 49ile yasak edilmiş o- Madde 109 — 108 inci maddede)lan işlerde on sekiz yaşın: doldurma- yazılı suçülardan herhangi birini, | mış erkek çocukları veya her yaştaki evvelki mahkümiyetin cezasını çek-İkız veya kadınları çalıştıran işveren tikten sonra, bir sene zarfında birin- | veya işveren vekiline yirmibeş liradan ci defe tekrar İşliyen kimseye ön - | aşağı olmamak üzere; ve ceki hükmün üçte biri nisbetinde ve| -15) Madde 50 nin 2 numaralı fıkra- bir defzdan duha fazla, tekrar İşli- İzt mucibince geceleyin 16 dan yukarı yene İse yarı nisbetinde fazla para | yaştaki kız ve erkek çocuklarla daha cezası hükmolunur. büyük kadınların; çalıştırılmalarma TI — Işin tanzimindecezayı müs-|dört yel için izin verilecek olan bazı mını atmış ve bir çek yenilikler .ilâve edilmiştir ps a a ar Sa e sn bie telzim haller. katen ayrılan bu gibi işçiler ve ha- iefleri ancak bir yıl müddetle siğor- ta haklarmı muhafaza” ederler. Şu kadar ki, bunların memleket dışar- muvakkat müddet için, evvelce sigortadan ken- iratlar bitmezden evvel Türkiyeye dönenlerin iratları gel dikleri tarihten sonraki aym başm- smda geçirdikleri işbu dilerine tahsis edilmiş olan işletilmez. Bir yıl dan itibaren yeniden bağlazır. Madde 10$ — Hususi sigortalara mütesllik olan diğer kanunlurdaki hükümler işçi sigortası hakkında ca- ri değildir. Madde 105 — İşçi sigortasi için idare tarafmdan yapılan miamele- lerle bu muameleler için alâkadar. lara verilmesi veya bunlardan alm- ması lâzım gelen ihbarname, makbuz beyanname ve #aire gibi bütün evrak ve vesaik her türlü resim ve harçlardan muaftır. ilmühaber, arzuhel, Madde 108 — Iş veren işçi sigor- tası için kanunen kendisine terettüp eden mllkellefiyetlerden ve sair mas. raflardan dolayı işçi ücrelerinden sigortalarını ya- par. İşbu sizortalara sit hürümleri havi kanunlar en geç bu kanunun mer'iyetinin altıncı syı sonuna kadar ve diğer sigorta kollarına ait kanun- lar ise o sigortaların tatbikma im- kân hasıl oldukça, hükümet tarafmn- dan Büyük Millet Meclisine sevke- dilir, Sekizinci fasıl i Ceza hükümleri Iş akdine müteallik cezalar Madde 108 — 1) 9 ncu maddede yazılı olan sürekli işleri mukaveleye bağlamayan veya bu mukaveleyi o maddenin tariflerine uygun şekilde yapmayın 2) 10 uncu maddede yazıldığı gi- bi işçinin talebi zerine kendisine İşin umumi ve hususi gartlarını gös- terir imzalı: bir vesika vermiyen, 3) 18 inci madde mucibince işçi- ye “Yeni iş arama izni” ni vamiyen, 4) 21 inci madde mucibince İşçi“ ye ücret pusulası vermiyen veya iş- çinin ücret defterine İcret hasapla - rını geçirmiyen, beş Iş veren veye iş veren vekili Yradan elli liraya kadar; ve g) 11 inci maddede yazılı takım mukavelesini bu madde hüktmlerine | göre tenzim ve tatbik etmiyen, 6) 19 ve 20 inci maddeler hükmü- ne işçi ücretlerini, zaruret olmaksı- zın, ödemiyen, TV 22 inci madde hükmüne uymı- | yacak şekilde işçi Ücretlerinden taz» minat karşılığı kesen, 8) Iş yerlerinin dahili talimatna- meleri hakkındn 29 uncu maddenin bükümlerinden herhangi birine uy « mıyacak şekilde harekette bulunan, yahut talimatnamede yazılı olan şart lardan herhengi birini tatbik etmi - yen veya başka türlü tatbik eden, 9) İşçilerden kesilecek para ce - aları hakkmda 30 uncu madde hu- kümlerinden herhangi birine uy - maz şekilde muamele Yapan, 10) 32 ve 33 üncü maddeler mü- “cibince çıkarılacak nizamnamelerde yazılı hükümlere uygun, olmıyacak şekilde harekette bulunan yahut iş- çi Ücretlerini bu nizamnamelerin ta- yin ettiği tarzdan başka türlü hesap | ederek veren veya deha aşağı haller- de ödiyen, Iş veren veya iş veren vekili on Yradan yüz-liraya kadar; ve 11) Kadın işçilerin 25 inci mad- de mucibince gebelik ve doğurmn €s aasındaki kanuni istirahat devreleri içinde bilerek bu gibi kadmları ça- Yıştıran, 12) Ekonomalarım açılması veya İşletilmesi hususlarında 27 inci mad- denin hükümlerinden herhangi bi - rine uymıyacak şekilde hareket &- den, 13) 3' inci maddenin ikinci fıkra- #mâr yazılı olduğu Üzere işçiye ge- verdiği hadetname vermiyen veya Madde 110 — 1) Madde 35 deki hükümler mucibince tesbit edilmiş olan iş müddetlerinden fazla olarak işçileri çalşlıran İş veren veya İş ve- ren vekiline beş liradan elli liraya kadar; ve 2) 36 madde Wucibince sağlık kar ideleri bakımından günde ancak se- kiz saat veya daha az çalışması Jâ- zım gelen islerde işçileri nizamname- de yamlt wüiddetlerden daha fazla çalıştıran işveren veya İşveren veki- line yirmi liradan yüz elli liraya ka- idar; ve 3) Madde 57 de yazıldığı fazla çalışma saatloril yerlerinde bu husustaki nizamname youn muamelerde bu- veçhile kiline beş liradan elli liraya kadar (gu adar iri, fazir çalışma saatile İşistilen işçilere" nizamnamede tes- bit edilen yüzde nisbetleri derecesin- de fazla Ücret ödemeyen işveren ve- ya işveren vekiline on liradan yetmiş beş liraya kader) ; ve 4) Madds 35 mucibince bazı sebap- ler dolaymi'e işçilerin kanuni çalış ma müddetinden fazla istisnai çalış- tırilmalarıma cevaz verilen hallerde ücretlerin tesviyesi hususunda bu) madde hükmüne riayet etmeyen| işveren veya İşveren vekiline on lira- dan yetmişbeş liraya kadar; ve aynı maddenin ikinci fıkrasma göre alâ- kadâr makama keyfiyeti bildirme- yen Iş veren vey'a iş veren; vekiline beş liradan on tiraya kadar; ve 5) Madde 39 da yazıl hallerde faz- Ja çalıştırılması icap eden işçileri İc. ra (vekilleri heyetince tayin edilen müddetten daha uzun zaman Çalış- tıran veya ayni maddenin ikinci fik- Tası mucibince işçi ücretlerini öde- İ meyen işveren veya işveren vekiline on liradan yüz liraya kadar; ve 6) Madde 40 mleibince kanuni ça- kışma müddetleri içinde sayılan hal. lerden dolayı işçi tleretlerin! eksilt- meye uğratan işveren veya İşveren vekiline ön liradan yetmişbeş liraya kâdar ve ayni inadde mucibince bu haller için çıkarılacak nizamname. lerin hükümlerine aykırı düşecek ha» reketlerde bulunan işveren veya is- | veren vekiline beş liradan elli liraya kadar; ve 7) Madde 41 mucibince . çalışma | sentlerini Ayar ve tayin etmeyen ve- ya dahili talimatnamelerinde göster. i meyen yahut iş yerlerinde lavhalar. Ja ilân etmeyen işveren veya İşveren vekiline iki Uradan on liraya Kadar; 8) Madde 42 de yazılı dinlenineler hakkmdaki hükümlere riayet etmi- yen işveren veya işveren vekiline beş liradan elli Jiraya kadar; ve 9) Madde 43 mucibince geceleri işçi çalıştırmalarma cevaz verilen ig işçileri geceleri sekiz 3a- atan fazla çalıştıran veya işçilere i şin ortalama zamanımda dinlenme vermeyen, yakut gece İşçi çalıştır. | maya ait nizamname hükümlerine riayet etmeyen "İşveren veya. İşveron vekiline on liradan yüz liraya kadar; ve ayni maddenin “2 numarslı fık- ras hükmünce çıkarılacak nizamna- mede, gece işletilmeleri yasak edil- miş olan iş yerlerinde işçileri gecele- yin çalıştıran İşveren veya işveren vekiline yirmibeş liradan aşağı ol- mamak izere; ve 10) Madde 45 mucibince cumarte- si günleri saat on üçten itibaren ta- til eğilmesi ieab eden iş yerlerinde işçi ücretlerini tam olarak ödemeyen isveren veya işveren vekiline on lira- dan yiz liraya kadar; ve 11) Madde 46 nın 1 ve 2 numara- hı bentleri mücibinee Cümhuriyet bayramında işçilere Ücretlerini öde- meyen işveren veya işveren vekiline v6 ayni maddenin 3 numlaralı bendi mucibince işyerini kapatmak mec- buriyeti bulunmayan sair bayram ve tatil günleri için işçilerin Ücreti hak- etmiş olduğu usule riayet etmeyen işveren veya İşveren vekiline beş li- rağdan yirmibeş lirayakadar; ve 12) Madde 47 de sayılan işçiler ve- ya memurlar hakkında çıkarılacak ni- işler müstesnt tutulmak üzere, bu İmaddenin 1 numaralı fıkrasında yazı- Wi esas hükme göre sair sanayie ait ig- lerde onsekiz yaşını doldurmamış er- kek çocuklarla her yaştâki kız ve ka- dınları geceleyin çalıstıran işveren ve ya işveren vekiline yirmibeş liradan aşağı olmamak üzere ve oyni madde- nin 2 nümaralı fıkrası mucbince ge- celeyin 16 dan yukarı yaştaki kız ve erkek çocuklarla daha büyük kadm- larm çalıştırılmalarına dört yıl için İ- zin verilecek işlerde bu gibi çocuklar ve kadmlar hakkında Iktisat vekâle- tiner tesbit edilen şartlar ve usullere | riayet etmeyen işveren veya işveren vekiline on liralar yüz liraya kadar ve ayni maddenin 3 umarak ftkra- sırda yüzılı hâlleri #lâkader makama 24 saat içinde bildirmeyen işveren ve- ya işveren vekiline beş liradan etli i- Taya kadar; ve 16) Madde 5İ ih tariflerine uygun | şekilde işçi cetvellerini tanzim etme- yen yahut noksan tanzim eder veya bu cetvelleri talep vukuunda alâke- dar makama ibraz etmeyen işveren veya İşveren vekiline beş liradan elli liraya kadar; ve 17) Madde 57 de yazılı nizamname- lerle tesbit edilen usüller ve kaidele- re riâyet etmeyen İşveren veya İşve- ren vekiline on liradan yüz Jiraya ka- dar hafif para cezası hükmolunur. Madde 11l — Madde 110 dâ yazıl suçlardan kerhangi (birini, evvelki mahkümiyetin cezasını çektikten son- ra, bir sene zarfında birinci defa tek» rar işleyen kimsöye öncek? “rtkmtin /” üçtebiri nisbetinde ve bir döfadan di” ha fazla tekrar işleyene İse yarı DİS betinde fazla para cezası hükmolu- nar. HI -— İşçilerin sağlığını koruma ve İş emniyeti hükümlerinden dola- yı cezayı müstelsin haller, Madde 112 — 1) Madde 54 ün bi- rinci fıkrasındaki esas hükme riayet etmeyerek rüadde 50 mucibince çıka rlacak olan “işçilerin sağlığını koru- ma ve İş emniyeti nizamnamesi” nde veya bazı işlere ait özel tedbirleri gös“ teren ayrı ayrı nizamnâmelerde €sa- sa müteallik ve birinci derecede sa- yılmış olan şartları tan ve mükem- mel bir halde tutmayan iş verene yüz liradan aşağı olmamak Üzere hafif para cezası verilir ve nokuanların ik» maline kadar işyeri kapattırılır. İşbu nizamnarielerde ikinci derecede sayı- lan şertler tamamlayan işverene İ- se elli tiradan yüz liraya kadar hafif para cezas! hükmolunur ve hoksanla- rın ikmaline kadar Iş yerinin kapatıl- masına dahi karar verilir. 2) Madde 51 tn ikinci fıkrasmda yazılı olduğu üzere sağlık koruma ve iş emniyeti şartlarına riayet etmiye- rek başka işçilerin emniyetini yahut, sağlığını tehlikeye dilşüren işçiye (da hili talimatnamede sağlık koruma ve İş emniyeti şartlarına muguyir hareketler için 30 ncu madde muci- bince tesbit edilmiş olan ve doğru - dan doğruya İş veren veya İş veren vekili tarafından tatbik edilen ücret kesintilerinden başka) boş liradan eli liraya kadar hafif para cezası | verilir, Madde 113 — 1) 56 ner maddenin A bendinin 3 neli fıkrası mucibince *İşletme vesikası” almaksızm açtığı iş yerinde işçi çalıştıran İş veren ve- ya İş veren vekiline: a) vesikasız aştığı iş yerinde “Iİş- çilerin sağlığını koruma ve iş emnis yeli nizamnamesi" nin veya özel ni- aamnamelerin bütün şertları nok - #ansız olarak yerine getirilmiş. bulu- nuyorsa, beş liradan elli liraya ke'- dar hafif para cezası hükmolunur. b) Vesikasız açtığı isyerinde adı geçen nizamnamelerin yalnız ikinci derecedeki şarlları kismen veya ta- mahien yerine getirilmemiş bulunü- yorsa, on liradan yüz liraya kadar hafif para cezası hilkmolnur. ve bu şartlarm ikmaline kadar iş yeri ka- pattirilebilir. ©) Vesikasız açtığı iş yerinde adı geçen nizamınamelerin birinci dere- cedeki şartları kısmen veya tama « men yerine getirilmiş bulunursa, vir ! miyen ig verene ise, on liradan elli ekmiş 148 meşhur adamın adı ya- zalıdır. Asker, başıbozuk, sarıklı de- İ gilse de cüppeli yari rahip, her smıf- tan meşhur olan bu kadar büyük 8- damın İsimlerini burada saymak öl“ bette mümkün değildir. Yalnız meş- hurlarm en meşhuru olan Napolyo- | nun da mesanede taş hastalığma tü- tulmuş olduğunu hatırlatacağım. Şu halde, insan mesanedö.faş has- talığından çok iztirap çekse bile, hiç olmazsa bu yönden büyük adamlara benzediğinden dolayi mliteselli ola bilir. Zaten iztirabın şiddeti ömrün kisa olacağına delâlet etmez; nite- kim © 148 meşhur adam srssmda bir çoğu, mesanelerindeki taşlariyle birlikte, uzun ömür silrmüşlerdir. Ru taşlar en ziyade yaşlıca, çok yemesini seven, hele et yemeklerine fazlaca rağbet gösterin adamlarda hasıl olur.. Artritism denilen bünye; çokça oturup az hareket etmek, be- den mümareselerinden © kaçınmak taşların hasli olmasını kolaylaştırır. Bazı defa, fakat milatesna olarak, gençlerde de hasıl olduğu vardır. Ba yanlarda nadir olur. Fakat bunu ka- dınların yaten başku türlü sanelara maruz olduklarından dolayi tabiatin adaletine hamletmemelisiniz. Tabi- atte'adalet duygusu, galiba, hiç yok | tur. Kadınların mesanede taş sanei- lermdan o kurtulmaları âletlerinin yapılışmdan dolayi mesane taşları nm hiç olmazsa küçük olanlarını kendi kendilerine e Sağa arkam Yefde hâsıl olarak oralardan mesa neye düşerler ve çıkamıyarak mesa» nede kalırlar. Artritism bünyeli olan lar da böyledir, Kimisi de mesuncde basil olur. Bu da idrar yolunun da- ralmasından dolayi mesanenin Mti- haba tutulmasından ileri gelir. İlti- hab: yapan mikroplar idrarın uhsur- larmı de ayırdıkları için bu unsur- lar birbirlerile, eriyemiyecck süratte birleşerek taşları hasıl ederler. 'Teşlerın sayısı pek muhteliför.Bir den, 490n kadar taş çıkarıldığı ol muştur, Meşhur tabist âlimi Buffon | öldüğü vakıt mesanesinde 57 tane taş bulunntuştu. Renkleri de başka başka olur, Kimisi beyazdır, kimisi de kül renginde olur, Kimisi koyu renktedir, bazısı sarımtırak olur, Bü yüklükleri ve katılıkları da derece dörecedir. Bir buçuk kilo ağırlığma kadar taşlar görülmüştür. İ Yürümek, ata binmek, hele ara. | hada ve otomobilde gitmek mesane- deki taşların verdiği iztirabi pek zi- yade artırım. İlâcr taşları çıkarmaktır. Bu da ya, mahsus âletle, mesane içinde kı- rarâk kum taneleri haline getirmek- | le, yahut pek büyük ve kırılamıya- cak kadar sert olurlarsa, ameliyatla mesaneyi kesip çıkarmak suretiyle olur. Her halde operatör isidir. Mesancde taş hastalığından ko - runmak &z yiyip, hele et yemekleri- ne az rağbet gösterip, çok hareket etmekle olur, Lokman HEKİM mi liradan aşağı olmamak Üzere hafif para cezası hükmolunur ve her hslde bu şartlarm ikmaline kadar iş yeri kapattırılır. 2) Ayni maddenin B bendindeki fıkranm son etimlesi mueihinee alâ. kadar memurlar tarafından sonra - dân görülen noksanlardan birinei derecede sayılmış şartlara dahil bu- lunanları nizamen muayyen mühlet zarfımda ikmal etmiyen iş verene el- li iradan aşağı olmamak üzere hefif para cezas! hükmolunur ve her hal- de bu şartların ikmaline kadar İş ye- ri kapattırılır. Yukarda anilan nok- sanlardan ikinci derecede sayılmış şartlara dahil bulunanları nizamen muayyen mühlet zarfında ikmal &t- , Hraya kadar hafif para cezası bllk « | molunur ve bu şartlarm ikmaline kadar iş yeri kapattırılır. (Arkası var) » Taşköprüde Belediye lokantası Gece sabaha kadar yağan o yağ- ımurdan Ankava postasını Kaslamo- nuya getiren otobüs, daha üstünden karı eksik etmiyen Ilguz duğlarında birkac sastini erittiğinden. Kasta- monu'dın Taşköprüye kalkacak ak tarma vasıtamız da İki buçuk saat geri kalmağı mecbur oldu. Yollar da İniş ve çıkış olmamasına rağmen ce bozuk. Şosede iki kere de lâstiğimiz patladı. Bundan sonra biz de bir buçuk saatlik veni teahhuru evvelkinin (zerine bindirdil. Araba- mızda karlı kocalı hoşsohbet bir sile nöbetleşe beyit okuyorlar, fa. kat kelimeler o kadar yayvan ağız. rıadan çıkıyordu ki, bunları anla- mak için bütün gayretimi sarfetli- ğim halde, ancak bazı isimler akir ma takılıp kalabilmieti. Lâstik tamirlerinin ilkinde ko- nakladığımız bir köy kahvesinde bü-' yük dostlarımız, yaşmı başını çok“ tan almış ve sakalın kıllarının mühim bir yekününu kaybetmiş il tiyar bir saz şairi ile karşılaştılaı Kendilerinin ıstılaklarmea bu Aşık, bilbül gibi lâkırdıya koyuldu- lar, Ayşe ve Fatmaler için yapdan şiirleri biribizi 2d vir larak pe #iramedilar — — Işte laşköprü göründü.” Muhteviyatı pek az olan kapir kaçtının içerisinde benden başka herkesin birden söylediği cümle bu olmuştu. Otomobilimiz bir iki vira- jrda geçtikten sonra köprüye da- eril Bir gün sonra küşudi yapı lacak.. Elektrik lâmbalarınm do » nanmalarile şehri sevinç içinde bul- duk. Kastamonu vilâyetine kendir setvetini akıtan bu şirin kasabamız, muhtelif zamanlarda yenmiş ve 927 de mevcudunun mülüm bir kısınmı kül etti diye teesrüye kapılmamıştır. Yeni bir kadastro plânı dahilinde İ şehire geniş caddeler açılmış, tam orte yerine güzel bir park yapılmış, parkın içinde de billâr gibi sular fışkıran bir havnz kondurulmuştur. Yan tarafta parka bakan modem İ bir belediye gazinnsu akşamları hal- km'taplantı yeridir. Şehire bu güzelliği veren çalışkan belediye reisinden yarınki elektrik bayramı hakkında malümat istedim: « — Elektriğimiz, kuvvetini sudün almakta ve halka kilovatı on kuruş” tan verilmektedir. Tik abonelerimize ii aylık aydınlığı paramız verece giz” Yangınlardan harabesi kalan bir kasabayı modern bir şehir yapmağa çalışan şatbeym bu cevabmı dinler- ken,kendir hakkında dü Bu malüma tı topladım; "— Ziraat Vekâleti menleketi- mizde çikan kendirin ehemmiyetini takdir ettiğinden, Taşköprüde mo- dern elyaf usulleri namile bir islah islasiyonu yapmağa okayar vermiş ve bizder de iki yüz dönümlük bir arazinin fiyatı istemiştir. Bu ista- siyon yapıldrktan sonra kendir sa- hamız dahâ genişletilecek ve şehri- mize refah girecektir.” Yeni açılmış geniş caddelerin iki ilmiş temiz dükkünler, Taşköprünün etrafında kâbus şek“ linde uçuşan ateşe karşı daha ted- birli yapılmıştı. Günlerden birinde meşkür Puryane denilen buğu keba- bını yemek istedim, Ahçıbası haki- keten lezzetli ; bu yemeğin bir par- çasın: tabağıma koyarken, kendi ağ- zından sızan damlayı güç tutabil - mişti. Ru gebirlerde et yemeklerinin leszetine çok ehemmiyet veriyorlar. Kastamonuntn kebabı da o kadar meşhur olmüş ki, halk sabakleyin süt ve çay yerine bu dükkünlara ko- p yağlı yağsız muhtelif cins et- leri zevkle yağma ediyorlar, Fakat müşteriler hiçbir zaman mal sahibi- nin İltimasma uğramaz, çünkü ta- nağa konan kobapların ayni kıratta olabilmeleri için yanıbaşında duran terazi faaliyete geçer ve bu suretle birinin hakkı diğerine geçmeden bepsi de ayni kıratta tabaklara is- ti£ edilir, Taşköprü gibi Bölük ta mamu- Tiyete adımın atmış ve bir senedir şehire birçok yerilikler de ilâve edil- miştir. Belediye reisini sorduğum zaman kl ticaretle meş - Kerse Ki lanaba Beleğiyesinn b şıhda da fas) bir manifaturaci bu- Tınduğuna göre, acaba umran için çilişanlar kep meslekten mi yetişi yor diye düşündüm. Şehrin kelesinden yalçın inen dâğ, eteklerde yemyeşil bahçeler içinde €riyiveriyor. Kasabaya ayak basar- ken tesadüf ettiğiniz köylerde bah- çe Mmerukını görür ve yolunuzun Ö- nüne çıkıveren kiraz, erik, okka gile lü satrerlarile karşılaşırsınız. Bu ka» zayı ziysretim hususi pazarına te - sadif etmişti. Boyabadın çarşısı pek meşhurmuş. Bu şöhretini s0 - kakları dolduran o Kalabalıklardan anladım. Civar köylerden, alım, sa» tım için gelen herkes, basit bir ta- kas yaparak getirdiği çırasmı, yu- murtasmı, yağını şekere, gaze, tuza tebdil ederek mennun köyüne dönü- yorlardı. Bahçelerinden envar çeşit yemiş çıkaran Boyabadın kazanemı yalnız elmasında, kirazında aramaymız. Bu kasabanın. bir senede dört milyon kilo pirinç, yiz bin liralık av derisi, on bin kilo tiftik, on beş bin sandık yumurta ihracatı yapabilmiştir. Bey 4badın pirincini belki siz de benim gibi tecrübe elmemişsinizdir. Fakat yedirdikleri güzel pilâvının lezzeti el'an damağımda olduğundan, rüg - vet olarak meraklılara tavsiye edi - yorum. Kasabada ki un ve bir çel- tik fabrikası faaliyette. -Ve şehir bir sene içinde temiz yollar, yepyeni bir hal ve asri dükkânlerile bu ihracatına lâyık görünmeğe ça- liştyor. Karanlıkta Boyabadı terkederken arabamızın iki yanmdan geçen köy- lüler, bugünkü pazarda mallarını satmış, alacağını alınış, keyif . ve neş'e içinde türkü söyliyerek kulü- belerine dönüyorlardı. Sait ÇELEBİ Taşköprü Hükümet Konağı