21 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

21 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

No, 1238 Siz 10 Temmuzu, bu vaadi tutacaksınız değil mi? | Bu kanlar, bu yaralar olmasaydı, siz ve arkadaşlarmız zengin Olm yacaklardı, diyorlar; onün için mi? Fakat bu sözler size bir iftiradır de- ğü mi? Bunlarm iftira olmasma muhtacım; Bu iftiraya kızıyorsunuz değil mi? Benim bu hlddetinize ihti- | yacım var. 20 yaşında ölenler, sizin için bir borsa meselesi değildir de- gil mi? Allah aşkına “değildir! di- yin. Susuyorsunuz; o halde, Belkis Hanımefendinin başı için bu iftirayı | reddedin. Delil istemiyorum; kuru İnkârmıza bile razıyım. Ne yapayım; ben inkılâbı bir aşkm heyecanma yakışmıyan şuurla, hesabın, raks- mın soğuk kanı ile sevdim. Keşke bu türlü sevmeseydim; keşke her aşk gibi bu da bende bir kasırga ka- dar hesapsız, kitapsız olsaydı; o za- man etrafımı, o zaman sizin bugün- kü çehrenizi de belki ogörmezdim. Ne olur, bana serym, ve bana söyle yin; onlar yalan söylüyorlar: Siz davanızı unutmadınız,siz bayrağını. 21 bırakmadınız, siz 10 Temmuzu, bu vaadi tutacaksınız değil mi? Balkan mağlübiyetinde kahrımdan niçin öl- medim; hâlâ onun matemindeyim; © hüznün içindeki bir Türk kadınma bu cevabi çok görmeyin; söyleyin: “Biz memleketi sahiden seviyoruz, diyin, “bu bir sahne işi deği dir,, diyin Sizden bu kadarerk bir fe- dakâriik İstiyorum. o Mektubumu yumruğunuzda buruşturub atmayın. Bir sunl daha Adnan Bey: Sizi niçin kısık seslerle, korkak gözlerle konü- şuyorlar? Bu kadar korkunç olma» ya nasıl tahammül ediyorsunuz? Kapılardan, pencerelerden kork - madan İsmi ağıza alımmıyan adam- Var olmak: Bu, sizin için ne fena ta- lihtir? Bu, hareketin, fiilin iftirası- dır: Size lâkırdı ile iftira ettikleri yetmiyormuş gibi bir de gözle, kaşla mu iftira ? Buna ne bahasma katlanr- yorsunuz ? Sonra bu gizli servetiniz. 'Bu zindanda nasıl oturuyorsunuz? Güneşten kork; aydınlıktan kaç; ö- ünün deliksiz karanlığında otur; bu simsiyah hayata siz yaşamak mı di- yorsunuz? Güneşten niçin korku- yorsunuz? Niçin, niçin, niçin? Hey» bat! Gerçek: Siz bu kelimeden Ta- batsız olursunuz. “Niçin, 4 Köprü- başmda asiyorsunuz; “niçin, 1 Sino- ba sürüyorsunuz, Biliyorum; bu satırları haset sana- caksmız. Fakat işte Talât Bey. Bu temiz inkılâp çocuğunu, bu parasız devlet adammı niçin o kadar seviyo- rum? Niçin mi? Söyleyim Adnan Bey: Size benzemediği için! Onun büyük namusu sizin aranızda bi- kestir de onun için.Sonra,Adnan Bey, bu muharebe nedir? Telâş etmeyin: Harbe niçin girdiniz o demiyeceğim. Muharebenin cephe arkası niçin bu kadar çirkin? diyorum, Bir muhare- beyi bir sarrafa, bir bakkala niçin benzettini;? o Memleket müdefaası bu derece nasıl çirkinleşir? O gü zelliğe nasıl kıydınız?,, Bu imazis mektup Süheyladandi, Süheylâ'nm ağzından kaçırdığı bu Jakırdılara Adnan sevindi: “Bu, zekâ Hi telâşla acele yapılmış beceriksiz bir edebiyattı. Hilâliahmerde hasta- bakıcıların pansıman eldivenleri olmadığını, Istanbulda Süheylddan başka herkes biliyordu. Demek ki Süheylâ mektubuna soktuğu bu lâs tik eldivenlerin yalan olduğunu an- Me kadar Belkisi kıskanmış- Adnan mektuba o kadar kızmış- tı ki anda şimdi ikinci bir kusur; arıyordu., İmlâ yanlışı buldu: Mek- (hesab) kelimesinin (ha) sı- satırdan bir nokta düşmüştü. (Ha) leri (Hr) leri bir er- kadar bilirdi. Fakat Adnan tenkit eden mektubun imlâ yanlışma sevinmek için Süheylânm tahsilini birdenbire unuttu. Bununia da öç alamadı. Mektubu birdenbire yırttı. İkinci kere yırt - Beys gösterecek: “Bak sen nekadar ZAN FAYDALI | Be çin ir | Çingeenler nâmuslu Kmde adamlardır temizmişsin; biz nekadar pismişiz!” | muştu. Adnan anlamıştı; bu efmle| diyecek.biraz güleceklerdi. Ona gös- | bitseydi şöyle olacaktı: “Keşki bu termerse, bu kâğıttan korkmuş de-| kızla evlenseydin Adnan!”. Fakat| mekti. O zaman, Süheylânm yazdı. | Talât Bey, Adnanm evli olduğunu | fı şeyler doğru olacaktı, Talât Be- | düşünmüş, bu lüzumsuz lâkırdıyı bi- ye göstermekle mektup iftira ola »| tirmemişti. Bu sözün bitmemesi ne- cahtı. kadar manalıydı; Belkisin, Adnan Birden hatırladı: Bir gün Telât| mes'ut etmediği, bu söylenmiyen lâ» Bey “Hilkliahmerde hastabakıcıları | kırdıda, nekadar belliydi. Adnan arasmda bir hanım gördüm; fazilet | fakat anlıyamıyordu: Onun Belkisle örneği bir kadın.” demiş, sonra “Bu| evlenmesinin fena izdivaç olduğu hanım maliye nazırı Sıtkı Paşanm | çek refahlı konağın, çok terbiyeli| kıziymiş; vektile senden ders al -| karısınm neresinden, nasıl görünü -| mış.” diyerek “keşki..” demiş, dur-| yordu? (Arkası var) Güzel San' atlar Akademisi Direk törlüğünden: Güzel San'atlar Akademisinin Mimari, Resim, Hey- kel, Fresk, Seramik, Afiş, Mobilya, Şark tezyini san'at- | lar Şubesinin büyük yıllık sergisinin *açılma merasimi 23 Haziran 936 Salı günü saat 14,5da yapılacaktır. | Güzel San'atları sevenlerin gelmeleri rica olunur. (3439) | inhisarlar Umum Müdürlüğünden: | İdaremiz ihtiyacı için 50 ton mazot şartnamesi muci- bince 10-V11-936 tarihine rastlayan Cuma günü saat 15 de pazarlıkla satım alınacaktır. Vermek isteyen- lerin şartnamesini görmek üzere hergün ve pazarlık için de tayin olunan gün ve saatte yüzde 7,5 güvenme paralariyle birlikte levazım ve mübayaat şubesi Müdür- lüğündeki Alım Komisyonuna müracaatları. (3436) (STANBUL BELEDİYESİ İLANLARI o | HAFTA TATİLİ İÇİN HARÇ VERECEKLERE 1 — Hafta tatili için ruhsat alma müddeti haziranın sonuna kadar uzatılmıştır. 2 — Yeni kanuna göre yaprlan tahririn gayri safi iradlar ze- rindeki tesiri dolayısile harç tarifesi ikinci T. içtimamda umu- mi meclişce tetkik edilecektir. Meclisce verilecek karara göre hareket edilmek üzere şimdilik yalnız yeni tahririn tatbik edil. diği yerlerde yeni iratlara ve eldeki tarifeye nazaran tesbit edi- lecek miktardan dörtte birinin alınması kararlaştırılmıştır. CB.) (3452) Senelik muhammen Muvakkat kirası teminatı Uzi Eyüp Mene mahallesinin Sarısamur soka ğında Rami Mi paşa mektebi 42 Ayvansarayda Lonca mahallesinin Ağaçlı çeş- me sokağında Nakşidil valde sultan mektebi 42 Uluköyde Mektep sokağında 17 N.ir dükkân 12 Beylerbeyinde Çamlıca sokağında 3-5 N, Ir eski Hamidiye mektebi 60 Koskada Molla Kestel mahallesinin Çukur bostan sokağında Taş hanın 23, 25,7,30,31 N. lı odaları 120 Fatih Aşıkpaşa mahallesinde Küçük Mi- mar Sinan medresesi arsası Üsküdarda Tabaklar mahallesinde 13 N, İr Hayrettin Çavuş mektebi Beşiktaşta Sinan paşa mahallesinin Has- fırın sokağında 9 N. lı üstünde bir odalı dükkân 48 3,60 Yukarda semti senelik muhammen kirası ve teminatları yazılı olan mahaller 937 veya 938-939 seneleri mayısı sonuna kadar ayrı ayrı kiraya verilmek üzere pazarlığa konulmuştur. Şartna- meleri Levazım Müdürlüğünde görülür. İştekliler hizalarında gösterilen muvakkat teminat makbuz veya omektubile beraber 22 Haziran 936 pazartesi günü saat 15 de Daimi Encümende bulunmalıdır. (İ) (3124) 3,15 24 36 İrı (elek): 20 ——.n BİLGİLER Bugünkü Program Hstanbul 12,90: Muhtelif pifklar ve halk masiki ; uns musikisi (lâle); 19: Haber- 19: Türkçe operet ve film parçalar Muhtelif sololar Cplâk); 20,30: Stidyo orkestraları; 21,30: Son ba İ berler. t 22 den sonra gazetelere mahsus hav cektir. Ankara 12,30: Plâk yayımı ve Ajans kaberleri; 18 $ 20: Gençlik kuvvet müzik; 20,30: Ajans haberleri; 20,40; Dans musikisi Bükreş 18: Orkestra; 20,20: Dans musikini; Zi: 30 (40: Muhtelif; Dans; 24: Plâk, Prag 20,10: gvoruktn “RUSALKA” operanı; Badı Plâk, eserlerinden konser; 23: Habe: Johann Sirsus'un “UÇ VALI pereti; 23,40: Plâk; 24,40: Dans. | Moskova 18,9: Kanser; 20: Opera musikisi; Zi: İsteğe göre musikisi eserleri! 2: Yaban <ı dillerle neşriyat, Sinemalar, Tiyatrolar * HALK OFERETİ: Taksim bahçesinde bagün metine 17,0 akşam 21,45 te BAY BAYAN yaran Mahmud Yeşa rı, Necdet Ruşt. Müzik Sezai Seyfet tin Asaf, Her hafta bir operet, Tele fon 43703 TURAN TİYATROSU : Naşit — Hallde birleşiği bugün matine (Katli Kim) dram 8 perde, Gece İstanbul Opereti (Vornofun Genç | | leri) operet 3 perde * YILDIZ: (Aşk Senfonisi) ve (Dell Gönül). * TÜRK : 85 Altın). * TAN : (Dantenin Cehennemi) ve (KS çök Albay). SIK: (Güneş Prensi) ve (Şikago Ka çakçıları). FRANSIZ : (Şeytan Kıs) ve (Kimse siz). Saray: (Bozambo ve (Bir aşk gecesi) Sümer: (Düşmanlar peşinde) ve (Ke manlar çalarken) Melek: (Altm Zincir) ve (Gönül oyun ları), Ipek: (Hava Kahramanları) ve (Sevgi nin sesi) * ALEMDAR : (Sen Uçuş) ve (Kadm Asla Unutmar!). * USKUDAR HALE : Davetler, Toplantılar (ingiliz Ajanı) ve (Sokaklar (inon). : | bir kız çocuğu iken, bir gün aklıma, amca dedim. Senden birşey istiyece- “İlm istediğin? Henüz dokuz yaşmda var, yok,| gidip ihtiyar Avramı ziyaret etmek geldi. Avram, kazancı kabilesinden bir çingene idi. İllintzi köyüne git - meden biraz ileri de, toprak bir kulü- bede oturuyordu. Beni görünce; — Bonjur kileüik hanımım, benim elmas küçük hanrmım, dedi, ihtiyar dostunu batırladığma ne iyi ettin. — Allah kolaylık versin Avram dim. — Bir şey mi isteyeceksin benim | kırmızı gülüm... E... neyimiş baka - — Her yerde hırsızlardan çok bah sediliyor. Çok merak ediyorum bir hırsız görmeği. Bana bir hırsız gös- terir misin ? Öyle fliya gibi âdisi, do muzcunun oğlu üzüm hırsızı küçük Etyen gibisi de değil. Hayır, anladın mı sahici, tam bir hırsız. Ihtiyar Avram hayretle başmı sale tadı — Zengin adamların çocukken bi- le ne tuhaf fikirleri vardır. Hırsız görmek istiyorsun, bir de çingene - lere geliyorsun. Çingeneler, küçük hanımım, namuslu adamlardır. Am-| ma çok fakirdirler. Bunun için ten eere kalaylamağa ve bir avuç buğday çin, demircilik etmeğe, ve eğer za » man zaman iyi kalpli adamlar bir ka şık yağ vermezlerse, açlıktan ölme| ğe mahkfimdurlar. Söyle yavrum, ya nında biraz domuz yağı, bir parça - cık... ve biraz da tütün ver mı? Sen Ki usal çingene dansi ettiğini gör- dün mü? Bir ar para ver, benim iyi yavrum, biraz para ver, göreceksin ki pişman olmıyacsksm. Hem öyle her çingene iki balta sapı üstünde kurbağa gibi atlıyamaz. Kendisine on metelik verdim. Eli- | KERMES Kermes tertip hey'eti dün Ticaret Odası salonunda toplanarak proğramı bir daha gözden geçirerek son şeklini ve Avrupa dan davet olunacak san'stkârlarla sporcu ları tesbit etmişlerdir. Proğram aşağıda gös verildiği üzere 4 Kışma ayrılmaktadır. 1 — Kermes ve beynelmilel Bebek sergi sinin açılışı 8 Ağustos Cumartsi gecesi saat 20.30 da başlayıp sahne oyunları saat 24,30 ds bitecek. Ondan sonra bahçenin muhtelil taraflarında Lunapark, Sürpriz, Ateş oyan ve eğlencelerle dans sabaha kadir devam edeck. 2 — Spor ve müsabakalar revüsü 9 Ağus tos sabah saat 10 da bağlayacak 14 te ka dar devam edecek olan bu oyunlara şehri mirin ve Avrupanm tanmmış sporcuları İğ tirak edecekler. Boks, iskerim, güreş maçla rile diğer spor oyun ve gösteritleri yapıla cak. Ayrıca muhtelif dans Gürbüz çocuk, tersiler ve berberler müsabakaları yapıla cak 3 — Tam ve tekmil programlı sayfiyeli | ler matinesi 9 Ağustos parar günü saat 16 da başlayıp saat 16 xa kadar devam ede cek, 4 — Tam ve tekmil proğram veda su vereni ssat 21,30 da başlayıp saat 24 te sahne proğramı bitecek. Diğer bahçe oyun ve eğlenceleri! dans sabaha kadar devam edecek. Beynelmilel Bebek sergisi Kermesi mü tenkip 15 gün açık kalacak Hastane telefonları Cerrahpaşa hastanesi Gureba hastanesi Yenibahçe Haseki kadmlar hastanesi Zeynep Kimil hastanesi Üsküdar 80179 Kuduz bastanesi Çapa Beyoğlu Zükür hastanesi Gülhane hastanesi Gülhane Haydarpaşa Nürsune bast Etal hastatesi Bakırköy Akıl hastanesi Şark Demiryolları Sirkeci Devlet Haydarpaşa 42145. 21603 az Itfaiye Telefonları İstanbal İtfaiyesi Kadıköy itfalyesi Yeşilköy. Üsküdar tefeiyesi hs geç Büyükela, Heybeli, Bargas, Kanlı mn “. için telefon santralındaki memura demek kâiidir. 60020 Deniz yolları acentesi "Telefon Akay (Kadıköy İskelesi) mi öptü. — E, balta sapıları nerede Sulta nım, nerede yavrum, getir de üstle- rinden kurbağa gibi atlıyayım. Ge - tirdin mi aslan kızım? Zira, bilesin ki yavrum, ihtiyar Avram, bir bal- taya sahip olacak kadar zengin de-| gildir. Eğer Avram iki balta sapı olsaydı, zengin aileler ve kontlardan ne kadar para kazanabilirdim. Hay- di benim cici ve tatlı gelinim,eve git de bana iki balta sapı getir. Pişman olmıyacaksın. — Hayır, hayır, sana balta sap! getirmem, babam istemez. Hani ge- genlerde bana bir okarina (bir nevi çalgı) verdindi de bende sana bir buzağı verdimdi, hatırladın mı? O günden beri habam çok kızgın. — Tabii hatırlıyorum. küçük kr: zım. Buzağı şimdi kocaman bir bo- ğa oldu ve padişahın sürüleri ile ot- luyor. Onu her görüğün zaman göz lerim yaşsrıyor ve boğa da bana me- Yül melâl bakıyor. Zavalir koskoca sürüde kimbilir ne sıkılır. Halbuki bende kalsaydı onu evlâdım gibi severdim. Daha yakın zamanda ar- kamdan gelirdi. Pekâlâ bilir ki kanu- nen bana aittir ve ons ben namuslu bir mübadele suretile sahip oldum. — Amma, okarına dört metelik- ten farla etmezdi ki. — İşte yavrum, anlamıyan böyle der. Okarina var, okarina var. Be- nimki Amerikadan gelmişti, Onu ba pa ayı oynatan aslan gibi damadım göndermişti. Istersen Londonland padişahının kemancı başısı olan kar- deşime sor. — Avram, dedim, Burada büyük babamım verdiği gümüş bir mecidiye var. Eğer bana bir hırsız gösterir - #en onu sana veririm. —Ver benim yaldızlı yavrum, Sul tanım, ver bana. İhtiyar Avram sa- na dansedecek. hırsız göster, Bir hırsız mr? Onu çalmadan ibtiyar Avram fki balta sapı ile es | ; | nereden bulalım? Ama bir deneyim, #ultanım, canım, yavrum. Sen iste # dikten sonra ne sahmetlere katlen - mam. Haydi bir hırsız aramağs gi- delim. Gel, gel, küçtk kızım. Avram bir çuval alıp omuzuna at tı ve yola çık Dehşetli bir güneş vardı batmıştık. Hayı yol yürümemiştim, — Daha gelmedik mi Avram! —bBir saat daha yürüyeceğiz. Son- ra sana bir hırsız göstereceğim. — Sahi mi, ama sahici bir hırsız m? — Yavrum, benim göstereceğim hırsızdan jandarmslar bile korkarlar Eğer zavallı Avram, sana bir hırsız gösterirse, o öyle her hırsıza bes- zemez. Şu kuleyi gördün mü? Oraar bir Alman köyüdür. Orada oturur, bir su içer, dinlenir, ve rahat rahat hırsızi seyrederiz. tozlara ımda bu kadar uzun (Sonu yarm) Poliste Şişlide dün bir otomebil kazası oldu Şişlide oturan Amerikan konsolos hanesi vize kâtibi İngilir tebaasın - dan Jak, motosikletle Ergenekon caddesinden geçerken Keti ve Meh» met adındaki iki çocuğa çarpmıştır. Birçok yerlerinden yaralanan çocuk lar hastaneye kaldırılmıştır. Suçlu Merdivenden düştü Balatta oturan Sultananın hiz. metçisi Marta, dün evde temizlik ya- parken merdivenden düşerek başın dan tehlikeli #ürette yaralanmıştır, Yaralı hastaneye kaldırılmıştır. Şüpheli bir ölüm Fatihte Sofular mahallesinde Ya» İssr adımda bir adamla beraber otu » ran Neriman, dün odasmda ölü ola- rak bulunmuştur. Yapılan muayene de ölüm şüpheli görüldüğünden ceset morga kaldırılmıştır. Alacak yüzünden yaralama Beyoğlunda Feyzullah ve saim 8- dındaki iki kişi alacak yüzünden kay gaya tutuşmuşlardır. £ Bunlardan borçlu olan Saim biçakla Feyzullahı tehlikeli surette yaralamıştır. Fey « zullah hastaneye kaldırılmış suçlu Saim yakalanmıştır . Denize düştü, kurtarıldı leadiyede oturan 16 yaşlarındaki Marko, dün Kuzguncuk iskelesinden vapura utlamak isterken denize yu» varlanmıştır. Boğulmak üzere olan Marko kurtarılmış, kazada kimsenin ilişiği olmadığı anlaşılmıştır. Tabanca patladı, yaralandı Sirkecide Aşır Efendi sokağında oturan 16 yaşlarındaki Süleyman 6 vinden aldığı tabancayı cebine soka» rak sokağa çıkmak istemiştir. Fa - kat tam sokağa çıkacağı sırada elini cebine sokmuş ve bu sırada parmağı tetiğe takıldığından tabanca patla - mıştır. Çıkan kurşun çocuğun sol ba cağma.saplanmış ve kemiklerini par çalamıştır. Süleyman polisler tara « fından hastaneye kaldırılmıştır. Kozmatik maddeleri imalinde mütehassıs bir ecnebi PARALI BIR ŞERİIK veya ciddi bir iş arıyor. Alâ- kadarlarm M. E. ramuzile pos- ta kutusu 1009 Galata adresi- ne mektupla müracaatları.