21 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

21 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

4 No. 169 Hepsi de derin Ziya ŞAKIR bir endişe ve isırap içerisindelerdi Herşeyden evvel, kasabanm Türk e zenginlerini ve o müdafaai hukuk cemiyeti âzalarını birer biret' toplamaya başlamışlardı Müdafai hu kuk âzaları; -tıpkı; mutasarrıf Hay- dar Beyin tavsiye ettiği gibi. birer birer başlarının çarelerine bakmağı mecbur kalmılardı. Müdafaasi Hukuk reisi (ve, Düzce müftisi) Kürt Zade Mehmet Efendi, derhal kıyafetini tebdil etmis; kasa- bayı terketmişti. Müdafaai Hukuk ce- miyeti Âzasından ve tüccardan Çak- mak Zade Ahmet Efendi; refika Fatma Hanım boynuna üç kolan fi çek sarıp çarşafın altma da kisa bir filinta vererek: —Kadınım!.. Tenha sokaklardan git. Beni, Karaca Ak Kavlan mevki- inde bekle. Orada buluşabilirsek, ne alâ.. Buluamazsak; hakkmı helâl et. Sen de başmm çaresine bak. i.. Yarım asırlık müşterek hayatları, her gün biraz dahâ artan sasdetle biribirine bağlanmış olan m, ölüm tehdidi altın- ayrılışları, ikisine de çok güç gel- Bereket vi ki; —ayrnay rı yollardan çıkan — bu bahtiyar çift z sonra kasaba haricinde, Kara- ca Ak Kavlan mevkiinde, gi arasında tekrar birleşmişlerdi. O zaman, Çakmak Zade Ahmet E- fendi nk kolonlermı refikasımdan almış; belinden ak sakalının altma kadar sarmış; filintayı da omuzla - dıktan sonra -Kadmım!.. Hadi sen, çoluk ço- cuğun başma dön. Allah büyüktür. Madem ki bu ateşin içinden kolayca sıyrıldım. İnşallah; yakım zamanda gelir, sizi bulurum. Demiş; Kürt Zade Mehmet Efen - dinin çiftliğine doğru yollanmıştı. Bütün Müdafaa hukuk azalarile Düzcenin münevver ve vatanperver- leri, Kürt Zadenin çiftliğinde birleş- mişlerdi. Burada son ve kısa bir mü- zakereden sonra; âsilere teslim ol « mak ve hakaret zilletine katlanmak- tâhsa Orhan dağına Gökilerek &on nefislerine kadar müdafaaya karar vermişlerdi. Ve, teşkil ettikleri elli ki şilik bir kafile ile Orhan dağma çe - kilmişler; kendilerini takip eden âsi müfrezelerine, şiddetli ateşle muka- bele etmişlerdi. Fakat hepsi de,derin bir endişe ve Bürap içindelerdi. Kasabanın âsiler tarafından yağma edildiğini işitmiş- | lerdi. Sonra da; arkadaşlarından Hü seyin Remzi Beyin kendilerine ilti - hak edememesini, korkunç bir ma - na İle tefsir etmişlerdi. Halbuki Hüseyin Remzi Bey; ka - sabadan çıkabilmiş ise de, arkadaş - larınm bulmaya muvaffak olamamış birçok tehlikeler içinde tekrar kasa- baya dönerek evinin tavan arasında saklanmağa mecbur kalmıştı. 13 Nisan - Salı günü... Bütün Düz- ©e ve halisi için ciddi bir felâket ha- lini almıştı. Asilerin eline geçen ks- #abada müthiş bir zülüm ve yağma başlamıştı. Asilerin çapuleu güruhu derhal etrafa yayılmıştı. Bu faciayı haber alan 2ineli Fırka kumandanı Mahmut bey, vaziyete hâkim olmak için derhal Adapazarı- na gelmişti. O zaman Adapazarı Ku- vayı Milliye kumandanlığını deruhte etmiş olan, (Kuşcu Eşref) (1) tara- fından istikbal edilmişti. Mahmut Bey, istasyon civarında- ki otele . yerleşmişti. Bir taraftan muhtelif noktalardaki o perakende kuvvetlerini toplamaya çalışırken. di ger taraftan da galeyan halinde bu- lunan halk ile temas etmişti. Isyanm negibi hainane esbap ve gerait altında çıkarıldığına vâkıf ol- mıyan cahil eşraf ile avam tabakası- nın bütün şikâyetleri, Kuşcu Eşref üzerinde temerküz eylemekte; her « kes bu adamm halkı gücendiren hal lerinden dilgir ve mütessir görünmek te idi. Esasen kendiside Çerkes olan Mahmut Bey, bütün bu şikâyetçiler- Je Kuşçu Eşrefi birleştirmiş. Mem - leketin geçirdiği büyük tehlikeyi i - zah etmiş... Bu vaziyet karşısında el ele vererek çalışmaktan ve milleti de hoş tutmaktan başka çare olmadığı- ni izah eylemiş. Kuşçu Eşrefle gikâ- yetçi olan Çerkes beylerinin araları- nı bularak tekrar Geyveye gelmişti. Işte Mahmut Reyin bu avdeti es- nasında idi ki; Düzce isyanı zahur etmiş; bütün o havali, korkunç bir tehlike altma girmişti. Bu korkunç tehlike atesi, bir anda (Bolu) ya da sirayet etmişti... O sıra ğı cereyan, Bolunun bir isyan sahasi hâline gelmesine çok müsaitti. Mü - tarekeyi müteakip (hortlayan) Hür- riyet ve İtilâf fırkası, Boluda pek kuvvetli bir gekilde * tesis etmiş ve | Kökleşmişti. Daima (sarık ve © hoca tesiri) altında yaşamış olan Bolunun saf, masum, mühim bir kısmı cahil ve müteassip olan bir kısım halkı; Hürriyet ve Itlâf fırkasının (din ve şeriat) maskesi altında yü parlak probağandaların tesiri altıma kolayes girivermişlerdi... Bütün gay retlerine rağmen, (Müdafaai Hukuk Cemiyeti) ni teşkil edenlerin adedi pek mahdut bir dereceyi geğmediği halde, (Hürriyet ve İtilâf Fırkası) mensuplarısm adedi, yüzleri tecavüz etmiş: köylere varmeaya kadar şu - beler vücude getirilmişti. Sonra.. Müdafaai Hukuk merke - zinde, sadece heyeti temsiliyeden ge- len telgraflarm ve tamimlerin okun- masile iktifa edildiği halde, Hürriyet görülmekte idi... Her akşam; Bolu - nun bütün eşraf ve müteberânı, fır. kanm klübüne davet ediliyor.. Çay- lar, kahveler ikram olunuyor.. Cema atle namaz kılmıyor. Bu suretle yu- muşatılan kalplere nutuklar ve kon- Ceranslarla avuç avuç zehirli fesat tohumları serpiliyordu Hukuk mektebi mezuhlarmdan (A vukat, Menkenli Nuri Bey), fırkanın yegâne hatibi idi. Fırkadan aldığı a- vuç dolusu para mukabilinde, Avu - kat Nuri Bey her gece bir konferans vermeyi deruhte etmişti. Bu konfe- ransların hemen hepsi de; cahil hal- kr saltanat makamma ( rabtedecek; ve milli teşkilâttan nefret ettirecek mevzulardan ibaretti Bu mlitemadi telkinlerin tesiri milli teşkilât hakkmda halkım kalbine bir soğukluk ve emniyetsizlik vermişti. Eşraftan Hacı Hamdi, Sabri, Bolu| müftüsü Çerkes Ahmet Efendiler ta| rafından gösterilen Kuvayı Milliye düğmanlığı da halkım cehilâne telâk- kiye hissiyatını beslemekte idi. Hürriyet ve İtilâf fırkası işi bu de recede de birakmamtıstı. Halkın rü - humu büsbüttin kendisine mal etmek için (Kürslli Millet) adında bir gaze- te çıkarmaya başlamış". Bu gazete- nin hemen her sütün ve her fıkrasın- | ğır ve müstehcen yazılar vardı. Bu gazetenin resmen sahibi ve mil dürü, (Mülkiye kaymakamlığından mütekait, Kadri Bey) isminde biri idi. Yazılan yazıların bir kısmı Bo- lunun müfrit Heirriyet ve IJAf men- supları yazmakla beraber, mühim bir kısmı da İstanbul Hürriyet ve İtilâf merkezi umumisinden gönderilmekte tâ, Boluda ilk Kuvayı Miliyenin te - zekkül etmesi üzerine, Hürriyet ve İ- tilâf fırkası mensupları galeyana gie mişti. Hemen her taraftan: — Itihatçılar diriliyor, Sözleri yükselmişti. Bu müfrezenin teşekkü) ettiği der- hal Istanbula haber verilmişti. Hür riyet ve Itilâf merkezi umümisinden gelen cevapta: (Mili teşkilât namı altnda mey - dana çıkacak olan İttihatçıların kuv vetlenmesine ve esaslı teşekküller vücude getirmesine kat'iyyen mey- dan vermeyiniz. Icap ederse, siz de mukabil teşkilâta geçiniz.) Denilmişti (Arkast var) (1) Kuşçubaşmın oğlu Eşref. TAN ABONE VE İLAN ŞARTLARI Sigortali Normal Türkiye için . Dşarsiçir Lira K. lira K. Lira K 1 aylık 1 o 135 pm a. 4s 3 yle 1700 İlân için Düneslik Şirketlerine mü. racaat edilmelidir. Küçük ilânlar doğrudam doğruya remizce almabilir. Küçük ilânlarm $ satırlığı bir Memleket harıcma sigortalı abone gecen Günü geçmiş nüshalar $ kuruştur. ve Tülâf klübünde büyük bir faaliyet | da, teşkilâtı milliye aleyhine çok a- *“ KUŞBAKIŞI Maksim Gorki ve semaver Okuduğum bütün Rus romanların da semavere rasladım. Fakat Mak - #im Gorgiden okuduğum bir tek ro- man olan Ana'daki gibi keyfli keyf- li kaynıyân semaveri ötekilerde bu - lamadım. Ana'yı okuyalı yedi sekiz sene oldu. Fakat bana öyle geliyor ki, Maksim Gorkinin kahramanları- na bütün sayfalarda fıkır fıkır kay- uyan bir semaver tempo tutuyordu. En sıcak muhaverelere sahne olan mi tevazi bir evin bütün nesesi, bütün konforu, ve enerjisi sanki bu sema- verde kayniyor bu semaverden hiz alıyordu. Gorkinin, Ana'sındaki en , | Mühim pasajlarda kuvvetli bir ka - bartma gibi, kahramanların arasi- va itina ile yerlestirdiği semaverler rümüsten, veya altın kaplama değil- dilet. Bu alelâde bakır göğüslü, mü- tevnzi, semaverleri stan, kaynatan, onlara balalayka çaldıran ates, onun enerjik kahramanlarmın damarla - tında dolaşıyordu. Onun, parlak gözleri büyük bir su- suzlukla yanan kahramanları gözü mün önüne geliyor. Hepsinin yüzün- de bakır göğüslü bir semaverden ko- Pup gelen bakır renginde bir akis ve bu yüzlerin arasında, ağzından bu - ram buram buhar tüten semaverin üstünde bu yüzlerden birer parça var, Bu semaver mukaddes bir ateş gi bi mütemadiyen kayniyor, Ve bütün kahramanlarınm gözünde tüten bu semaverden Gorki nihayet kendi eli. le güzel demlenmiş ve enfes rengine güç ad bulunan çayı sunuyor. Gorki öldü. Fakat onun da avurt- larmı şisirerek üflediği semaver, git- gide keyflenen bir ateşle yanıyor. edri RAHMİ Konser Kasımpaşa yoksullara yardım ku- rumu, kimsesiz fakir yurttaşlar men faatine bir konser tertip etmiştir. Konser, salı günü saat yirmi birde genç san'atkâr Sadi Hostes ve arka- daşları tarafından Tepebaşı Asri #i- nomada verilecektir. mam an Istanbul 5 inei Tera Memurluğun- dan “: Yeminli üç ehli vukuf tara- fından tamamma 1032 lira kıymet takdir edilen Eyüpte Düğmecilerde Ümmüsinan Dergâhı sokağında Üm- an sokağı ve Derğâhma mah- hane arası ve kasap Salih ağa veresesinin hane ve bahçesi ve Tbra- him bey veresesi bahçesi ve Güllü hânım menzili ve Cemile H. kahve ve bahçesi ve doktor Arif paşa men- zili arsast ve Karakolhanesi ile mah- dut miktar: zirar gayrı muharrer ve milki sırf milk ve ğediği Mahmudi Sani ğedikâtmdan münkalib ve de- rununda dört odalı bir mekini ve hası 3550 metre murabbamda eski 2 NO. lu bostanm 140 hisse itibari- le 44 hissesi açık arttırmaya vaze- dilmiş olduğundan 23-7-936 tarihine müsadif perşembe günü saat 14 ten 16 ya kadar dairede birinci arttır ması icra edilecektir. Arttırma be- deli kıymeti muhammenesinin yüzde 75 ni bulduğu takdirde müşterisi ü- zerinde bırakılacaktır. Aksi halde en son arttıran taahhildü baki kal mak üzere arttırma 15 gün mülddet- le temdit edilerek 7-8-036 tarihine müsadif Cuma günü saat 14 ten 16 ya kadar keza dairemizde yapılacak ikinci açık arttırma- sında arttırma bedeli kıymeti mu- bammenesinin yüzde 75 ni bulmadı- ahkâmma tevfikan geri bırakılır. Satış peşindir. Arttırmaya iştirâk etmek isteyenlerin kıymeti muham- menenin yüzde 75 nisbetinde pey akçesi veya milli bir bankanın temi- İ nat mektubunu hamil bulmaları lâ- | #omdır. Hakları tapu sicili ile sabit olmayan ipotekli alacaklılarla diğer alâkadaranm ve irtifak hakkı sahip lerinin bu haklarını ve hususile faiz İ ve masarife dair olan . iddialarını | evrâkı müsbiteleri ile birlikte ilân tarihinden itibaren nihayet 20 gün zarfında dairemize (bildirmeleri lâ- İ zımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicilli ile sabit olmıyanlar satış be- delinin paylaşmasmdan hariç kalır. lar. Müterâkim vergi ve tenviriye tanzifiyeden mütevellid Belediye ru sumu ve vakıf icaresi bedeli müza- yededen tenzil olunur. Daha fazla malümat almak isteyenler (2-7-996 tarihinden itibaren her kesin göre- | bilmesi için dairede açık bulunduru- Olacak (Oarttırma © şartnamesile 934-2407 No. lu dosyaya müracaatla mezkür dosyada mevcud vessiki gö- erme; ie elimin TAN eştarı müsmireyi havi ve umum sa-| ğı takdirde satış 2280 No. lu kanun |” MEMLEK ET MANZARALARIND AN : Terme | MEML Çok müthiş EKETTE bir. cinayet Bir dilsiz, kulakları ve burnu kesilerek öldürülmüş! Bozdoğan, (Tan) — İlçemize bağlı Eymir köyünde çok feci bir ina yet olmuştur. Bu köyde oturan Ta: Abdullah, harman başında tarha yulmak, burnu ve kulakları kesi! Yapılan tahkikatta katillerin, Abdullahm bacanaklayı alı Köse Imam oğlu sağır ve dilsiz 14 yerinden yaralanmak, gözü 0- suretile ölü olarak bulunmuştur. aslı Süley » man ve kardeşi Kadir olduğu anlaşılmış ve vak'ann da bir miras işinden ileri geldiği irenilmiştir. Katiller adliyeye teslim edilmiştir. Hayvan cins'erinin ıslahı Srvas, (Tan) — Bu yıl kabul edilen tahsisatla Srvas ve çevresindeki köylere dağıtılmak üzere Karsa 80 boğa sipariş edilmiştir. Bunlar temmuz ayı içinde şehrimize getirilecekler ve tesellüm muameleleri yapıldıktan sonra mü Kangalın Ç yen yetiştirici köylere dağıtılmağa başlanacaktır. Şarkışla ve aslan ediy mele iri Hamm mere. lr rnein gangedm Bergamada inşası yarım kalan ilim evi süratle tamamlanmalıdır Yapın yarıda kalan Bergama, (Tan) — İlçeyi güzelleş- tirecek binalardan biri de yarıda kal mış olan ilim » evidir. Bu bina, ilmi tetkikler için Bergamaya gelen yerli ve yabancı ilim adamlarına tahsis e dilecek, tam konforlu - bir istirahat ve çalışma yeri olacaktır. Fakat, bi- binası ilim evi panın çatısı örtüldüğü halde, iç ak- &smı senelerden beri tamamlanma « mış, çocukların Saklambaç yeri ola tak kalmıştır. Beynelmilel bir şöhre- te sahip olan Bergimanm, tam bir seyyah şehri olabilmesi için diğer bir çok eksiklerle beraber bu ilim evi - nin de tamamlanması lâzımdır. Hayvan Sağlığı Küçük Sıhhiye MEMURLAR MEKTEBİ DİREKTÖRLÜĞÜNDEN : Bu yıl mektebe alınacak talebe kadrosunun dolmuş olmasına binaen kayıd ve kabul işlerine son verildiği ve beyhude yere müracaat olunmaması Ziraat Vekâleti Yüksek makamından bildirilmiş olduğu ilân olunur. (3336) Devlet Basımevi Direktörlüğünden: Mikdarı Cinsi 800 Metre Açık kahve ren- gi ve nefti ma- roken. Tahmin be- deli 3360.00 lira Muvakkat te- minatı 252.00 Lira Yukarıda renk ve mikdarı yazılı marökenin 3 Tem- muz 1936 Cuma gi "TAN, Yalovada yeni bir köy teşkili isteniyor Yalova, (Tan) — Çınarçık nahi- gi bağlı Katırlı köyünde yart- lık suretile geçinen 36 haneden i- baret 250 nüfuslu bir köy. vardır. On beş yıl önce, buraya gelen bu göçmenler, henüz bir karış toprağa malik değillerdir. Bunun - sebebi, Emvali metrâhe arazilerinin peşin para ile satılması hakkındaki ka - İ rardır. Halbuki, Çınarcığın Engere mev- kündeki 10 bin dönüm zeytinlik ha- pat larla buradaki fakir köylüye veril. mesi ve yeni bir köy teşkili birçok bakımlardan faydalı olacaktır. Bu hamal kslare sie e lâkadarların nazarı dikkatini cek. bederiz. İİİ Büyük bir koşu sahası yapılıyor Sıvas, (Tan) — Bu yıl istasyon ci- varnda büyük bir koşu sahası yap lacaktır, İstimlâk muamelesine 1500 lira verilmiştir. Bu saha üzerinde © bin lira sarfı ile güzel bir tribün vü- cude getirilecektir. Sonbahar at ya- rışlarının bu sene bu saha üzerinde yapılması çok mümkündür. Şarkışlada göçmenler Sıvas, o (Tan) — Yugoslavyadan gelen göçmenlerden beş ev, şehrimi- 26 getirilefek Şarkışlaya iskân edil - lerdir. Sivas, (Tan) — Şarkışla. ilçe- sinde yapılan at'yarışları büyük bir alâka görmüş ve intizamla yapılmış- tır. TERZİLER CEMİYE- TİNDEN : Cemiyetimiz idare heyeti son ve kat'i intihabmın 26 Haziran 936 Cu- ma günü saat 10 dan 16 ya kadar Dördüncü Vakıf Hanında ikinci kat- ta 31 numaralı cemiyet merkezinde yapılacağı ve cemiyette (mukayyet esnafın seçime iştirak etmek Üzere mezkür gün ve saatte müracaatları ilân olunur. Edirne Sulh Hukuk Mahkemesin- den: Edirne hazinei maliye vekili avukat Cevdet Öner - tarafından U- murbey mahallesinden Dağlı Ismail karısı Huriye ve kızları Seher ve Ser vet aleyhlerine açılan tapu kaydının iptali davasının yapılan muhakeme- sinde Müddei vekili davasını tapu ve kaydı resmi ile ispat ettiğini bik dirmiş ve ittihaz olunan müameleli gıyap kararının Huriyenin ikamet gâhının meçhuliyeti hasebile . ilânen tebliği ve muhakemenin 14-7-936 sa nü saat on beşte © Basımievimizde ya- pılacak olan açık eksiltmesine girmek isteyenlerin mu- vakkat teminatlarını veznemize yatırarak o gün muay- yen saatta Komisyonumüza başvurmaları ilân olunur. lı günü saat 9 a taliki kararlaştırı). dığmdan müddeaaleyh o Huriyenin mahkeme günü gelmesi veya vekil göndermesi ve bu muamelelere iti- “Şartname ve nümuneler her gün Ayniyat Şefliğinde gö- Faz etmesi aksi takdirde kanunf mua /o9cak alam Gar