27 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

mz 2 GÜNAŞIRI Başla kol Dün, Stadyomda tekrar güreşçilerimizi seyrettim. Bu çarpışmanın ba- ba en dikkat edilecek tarafı neresi geldi, bilir misiniz? Başla kolun nisbet. | Eğer kuvvetimiz kadar tekniğimiz puvan, tek bir sıfır olabilirdi. Bütün maçta kollarımız çalıştı, haşlar durdd. Kolun, o heybetli çelik kuvveli karşısında başlar adeta birer balmumuydu, içlerinde birkaç defa büyük Mustafada basla kolun birleştiğini gördük. Her birleşiş'bir yıldı- rımdı. Büyük Mustafa, o zaman kendinden birkaç misli büyüyor, ken dev oluveriyordu. Ringde her iki tarafm sarfettiği kol kuvvetini ölçmek mümklin olsa bizimki kimbilir kaç bin ton fazla gelir! İsraf ettiğimiz bu cevhere yazık değil mi? Alınlardan ter halinde akan enerji, başların yalnız sathından süzülüyordu; içine bir türlü nlifez etmedi. Insan makinesini tam işletmek için başm akiimülâtörünü mutlaka dol- durmak lâzımgeldiğini bir defa daha anladım. Sporda muvaffakıyetsizliğimizin bir tek sebebi var: Başla kol arasmda ki nisbetsizlik. Halbuki spor, bence, bü müvazeneti yapmak içindir. Başı- mızı da kolumuz kadar, hattâ daha Güreşçilerimiz eğer olimpiyatta kazanamazlarsa, emin olunuz ki, ka - bahat kolun değil, başmdır. Türk kolu ata sözünde olduğu gibi dalma bü- külemez bir harika olarak duruyor. dünya rekorları bizim için en kolay Fakat yalnız kolumuzla çalıştığımız zaman, asil bir ırkın o emsalsiz has- #asmı alnmızdan damla damla boşta saçacağız ve yalnız ellerimizle topli- yabildiğimiz şey; zafer çelenkleri yerine sararmış bir iki demetten ibaret olsaydı Alman takımının kazanacağı fazla çalıştırabilmeliyiz. Başla kolun beraber çalıştığı gün, kırılacak birer oyuncak olacaktır. Gazete de mi okumuyorsun ? Yaşlıca bir adamdır. Üstelik şiş- andır. Daha fenası da, yaşın ve şiş- anlığın icap ettirdiği perhizlere de aldırış etmez: Boğazma düşkündlir. Sık sık rahatsızlık hissettiği için doktora gitmeğe mecbur kaldı. Dok tor onun rahatsızlıklarınm.neden İle- ri geldiğini pek çabuk anlayarak siki bir rejim tavsiye etti; — Et yemiyeceksiniz. Plâv, makar na yemiyeceksiniz. Hamur işi yemi- yecekainiz. Tatlı yemiyeceksiniz. Ba- harir şeyler yemiyeceksiniz. Şünu ye miyeceksiniz. Bunu yemiyeceksiniz. Doktorun tesbih taneleri gibi bi- ribiri ardına sıraladığı her “yemiye- cektiniz,, kelimesinde bir yumruk yemiş gibi sarsıldı ve nihayet doktor sözünü bitirince yalvarırcasma or * du: — Peki, ne yiyeceğim ? — Adeta sade suda pişmiş kadar hafif sebze yemekleri ve bol meyve! Bütün sevdiklerini bir anda kay- betmiş bir adam haliyle isyan etti: — Aman doktor, ne yapıyorsun? Gazete de mi okumuyorsun sen ? “Bo Zazlarm tahkimi, zaruretinden bu kadar da mi babersizsin?!. Insanın kıymetsizliği Bir İngiliz âlim, insanm kendin. de mevcut kıymetini, daha doğrusu » aşağıda görüleceği Üzere - kıymet. #izliğini hesaplamiş ve şu neticeye varmış: 65 kiloluk bir adamda 45 litre su; yedi kalıp sabun yapacak kadar yağ hı maddeler; 9000 kurşun kalemlik karbon: 2000 kibritlik fosfor, orta boyda bir civi yapılacak kadar demir, ofak bir tavanı beyazlatacak kadar kireç: bir köpeğin pirelerini temizle- yecek kadar kükürt varmış. İngiliz âlimin, bütün bu maddele- rin İngilteredeki fiyatları üzerine yaptığı hesapla, bir insanm hakiki kıymeti dört yüz elli kurusmuş! Biz Insanm kıymetsizliğine İngiliz Miminden evvel hükmetmiş olmalıyız. ki, yollarımızda, bir hamlede yirmi iki kişi yaralayan; şaftı sakat, freni bozuk otobüsler kullanılabiliyor! Türkçeden almancaya Dortmund şehrinin güreşçilerile Olimpiyat kampında çalışan güreşci- lerimiz İlk müsabakaların evvelki aksam Taksim #tadmda yaptılar, Maçlardan birinde orta hakemi, kafile reisi Vaymardr. Maçm en hararetli bir safhasmda Alman hakem, ringin etrafında otu- ranlardan birinin önünde durmuş, tiç kımıldamıyordu. Hakemin vücu- Hünden hiç birşey göremiyen zavallı seyirci nihayet bağırmağa mecbur kaldı: — Hakem, birax dolaş! er: — Yahu, Alman senin “dolaş!” ından ne anlar?. Seyirci hatâsmı anladı ve bu sefer “ada turlarmdan” veya “Fransa tur- larından, mülhem güya fransızca olarak: —'Tur, tur! diye bağırdı. Alman yine kımıldamayınca seyir 4 bu kelimeyi almancalaştırmak lü- Orhan SEYFİ vi Bilginizi Yoklayınız Sorular — Tik tramvay nerede işlemişti — Tarihin kaydettiği en müthiş yer sarsılması nerede ve me zaman olmus, kaç kişi ölmüştür? — “Otuz sene muharebesi, me - dir? — Triyeste sehri hiç Fransa hâ- kimiyetine girmiş midir? “— Çar ünvanı İlk önce hangi hü - kümdarlara verilmiştir.? Dünkü soruların cevapları 8 — Urfa'lı Yusuf Efendi kimdir? C — Şair Nabi, 5 — Fatih Mehmet şiirde we sim kullanırdı? C — Avni, 8 — "Bengü bade,, kimin eseridir? C — Fuzulinin. S — Elyazıs eseri Vatikan kütüp- hanesinde bulunan on eski Osmanlı tarihçisi kimdir ? C — Asık Paşa zade denilen Der- viş Ahmet. Derviş Ahmet bu eserini ! yazarken Şeyh Yahşinin bir kitabm- dan istifade etmiştir. $ — Istanbulda ilk ecnebi tiyatro ne zamar açılmıştır? | C — Ikinci Mahmut zamanmda 1838 e doğru İtalyan Gaetann Mele | tarafndan Beyoğlunda kurulan ve | fransızca piyesler veren tiyatro, Istanbulda ilk ecnebi tiyat- rodur, Lİ zumunu duydu: — Ture, ture! | Anladı mı, yoksa tesadüf mü, Al man dolaşmağa başladı. Nereden ilham almış ? Yine evvelki akşam yapılan güreş maçlardan birinde, güreşçilerden biri sıkıştıkça kendini minder dışr- na atıyordu. Ringin etrafında oturanlarm ön #tradakilerinden kıranta biri yanında kine şöyle söyledi: — “Selâmet der kenarest” diyen #sir, yemin edebilirim ki, sik sık gü- reş maçlarına gidermiş! Alışkanlık Yine bu maçlardan birinde, alta düşmüş olan Alman güreşçilerden biri üsttekine oyun vermemek için | olacak bacakları dimdik ve biribirine yapışık olarak kaskatı minderin Üüs- tüne uzanmış, kımıldamıyordu. Seyircilerden biri yanındakine şöy le söyledi: — Bak şu güreşçinin Alman oldu- ğu nasıl belli: Yerde bile haztrol vazi yette! Sofra köşesi 500 gram iyi kiraz ve 500 gram toz şeker, bir sira kiraz ve bir sıra şeker olmak üzere kat kat, toprak bir çömleğin içine yerleştirerek se rin bir yerde yirmi dört saat bırak- malr. Sonra hepsini birlengere koya rak on dakika kaynatmalı, tekrar toprak çömleğe yerleştirerek bütün gece dinlendirmeli. Ertesi gün tek- rar lengere alarak beş dakika kay - natmalı. Kavanoza verleştirmeli, Bu reçel, çok güzel kokulu bir re- celdir. İ miş ve beş yüzü mütecaviz gençten İyüzü mütecaviz genç iştirak edecek İpa iştirak eden SEHİRDE OLANLAR Beşiktaş yolunda Üç tramvay arabası birden yoldan çıktı Dün sabah saat 9 da - Beşiktaşta Üç tramvay arabası yolundan çık - mıştır. Hâdisenin tafsilâtı şöyledir: Eminönünden Bebeğe giden 1005 numaralı vatman Enisin idaresinde- ki 289 numaralı motris ve arkasında» ki römork makasın bozul ması yüzünden yoldan çıkmıştır. O sırada; Ortaköyden Aksaraya giden 199 numaralı vatmanm idaresindeki tramvay (o arabası, yoldan çıkan tramvaym sademesine uğramış, bu- nun da romorku yoldan çıktığı gibi, kaplamaları parçalanmış, camları ki rümuştir. Fakat, iş bu kadarla da kalmamış tır, Bu iki tramvayı hatta koymak üzere gelen 245 numaralı tramvay rabası ds, makasın kapalı olması yü zünden hattan çıkmak talihsizliğine | uğramıştır. Bu üç arabayı yola koy- mak ancak yarım saatte mümkün 0- labilmiş, seyrüsefer tekrar intizama girmiştir. Maarifte Pendikteki kampın birinci devresi bitti Pendikte Universite talebesi için kurulan kampın birinci devresi bit- bir kısmı dün şehrimize dönmüşler dir. 'â'tebakisi de bugün gelecekler ve bu suretle kamp tamamile boşala caktır. Kampın ikinci devresine yedi tir. İkinci devre 2 Temmuzda başla- yacaktır. Üniversite tarafından kam ve mali vaziyetleri bozuk olanlara geçen sene adam ba- Ne dersiniz ? Çamlıcaya çıkmak için.. Bir kariimiz bize “Çamlıcayı gü- zelletşirme cemiyeti” ne ithaf et- tiği bir mektup yazıyor. Bu mektap- ta Çamlıcanın maalesef hatırdan çıkmış ve şimdi artık belki İstanbul halkından yüzde doksanına meçhul olan güzelliklerinden bahsettikten sonra bu cemiyetin çalışmalarına muvaffakiyet temenni ediyor ve ay- rıca bunu kuranlara bir de “Çamlı- cayı tanıtma cemiyeti” kolu kurma- larını tavsiyeden sonra bir pratik fikir ortaya atiyor. Adada, yüksek tepelere çıkmak için kullanılan merkeplerden 20 kadarının Çamlıcada Kısıklı Tram. Otobüs ve otomobil Fazla sür'atle gidenler işten menedilecekler Motörlü kara nakil vasıtalarınm gerek şehir içinde, gerek şehir dışın da gayet ağır gitmeleri, hem beledi- ye talimatı, hem de dahiliye vekâle- tinin emri iktizasmdandır. Buna rağ men, otomobillerin #chir içinde, oto- büslerin de belediye sınırları dışında bu kaideye riayet etmedikleri görül- müştür. Dün, tekrar alâkadarlara yapılan bir tamimde motörlü kara nakil va- artalarmım şehir İçinde ve dışmda 20 ile 30 kilometrodan fazla sürat yap- mamaları, virajlarda daha ağır git- meleri ve bu kaideye riayet etmiyen lerin ellerinden ruhsatiyelerinin kat'i vay terminosunda halkın emrine | olarak istirdatları bildirilmiştir. âmade bulundurulmasını ve ufak bir ücretle halkı tepeye çikarmak suretile hem Çamlıcayı tanıtmak, hem de bir irat temin etmeyi tavsi- ye ediyor, Doğrusu biz bu fikri hiç aykırı bulmadık, hattâ çok yerinde balduk. Umuyoruz ki Çamlıcayı güzelleştirme cemiyeti kariimizin bu gözel fikrini benimser, Biz böyle düşünüyoruz. Siz ne dersiniz ? Aİ e KUÇUK HABERLEK * Terziler cemiyeti seçimi kaldı — Terziler cemiyeti idare heyeti seçimi ekseriyet olmadığı için başka bir gün bırakıl * Şirketi Hayriyenin tarifesi — Şirketi Hayriyenin yeni yaz tarifesi temmuzun birinden itibaren tatbik edilecektir. Yeni tarifede, Anadolu yakasına ait postalar zenginleştiril- miş, aktarma seferler asgari hadde indirilmiştir. Ayrıca, iki sahili b şma sekiz yüz ellişer kuruş dağıtıl- mıştı, Bu yıl bu mikdar üçyüze indi- rilmiş, fakrü hali olduğunu mazbata ile isbat edenlere verilmiştir. * Yüksek tedrisat umum müdürü Cevat dün Arkaradan şehrimize gel! miştir. Cevat dün öğleden sonru Usİ niversiteye gitmiş ve oradaki Içtimas başkanlık etmiştir. Bu içtimada ge- lecek tedrin yılmdan itibaren Üniver. sitenin muhtelif fakültelerinde yapı lacak değişiklikler, müzakere ve tet kik edilmiştir. Otobüs kazasında ağır yaralananlardan biri ölmek üzere.. Çatalcadan gelirken Topkapı civa- rında devrilen otobüs kazasma ait tahkikata, müddelumumi muavinle - rinden Cevdet el koymuştur. Cevdet, dün mahalline giderek ka zayı fenni şekilde tesbit etmek üze - re bir de keşif yapmıştır. | Hefif yaralılarm bir kısmı, dün,| hastaneden çıkmışlardır. Yarası çok ağır olan Hulüsi oğlu Nacinin yaşa- mazmdan ümit kesilmiş gibidir. Na- cinin, amudu fıkarisi kırılmıştır'Ta- bibi adii Enver, dün hastaneye gide- rek yaralıları muayenesini yapmış, raporlarını vermiştir. Yaralıların sıhhi vaziyetleri Otoblis kazasında yaralananların. çoğunun sihbati sureti umumiyede Mmucibi memnuniyettir. Ancak, Gure- ba hastahanesine kaldırılmış olan ve başından ağır yara almış olan Hulü- #i oğlu Naci dün akşam ölmüştür. Ayni hastahanede tedavi edilmekte olan Çatalcanm Boyalı köyünden Mehmedin de sıhhi durumu tehlikeli ve ağırdır. Cerrahpaşa hastahanesin de bulunan yaralılarm vaziyetleri i- yicedir. İzmirli gençlerin gezintisi Universitede okuyan İzmirli genç- ler için önümüzdeki yıl üniversite ci- varmda yapıdmasma karar verilen ye ni Eğe yurdu menfaatine İzmirliler tarafından tertip edilen Eğe gezisi ya rm Yaj » Birçok sürpriz ve eğlencelerle dolu olan bu gezi Yalo- vaya yapılacaktır. Geziyi, cemiyetin fahrt reisi olan Dahiliye Vekili Şük- rü Kaya himayesine almıştır. Kars valisinin daveti Kars valisi, Üniversite ile yüksek mektepler talebelerinden bir grupu Kars vilâyeti içinde tetkikatta bu. tunmaya davet etmiştir. birine bağlıyan muayyen postalar ih das edilmiş ve bu seferler günün en lüzumlu saatlerine taksim edilmiş - tir. * Liman ve antrepo işleri — Li - man İsleri genel direktörü Raufi Manyas bugün, Ankaradan gelecek- tir. Raufi limanın İktisat Vekâletine devrine ait son difektiflerle antrepo- ların idaresi hakkında hazırlanan talimatnameyi de beraber getirmek- tedir. Yağ imal eden yerler iki kısma ayrılıyor , Sıhhıye Vekâleti yağ İmâl yerler haklımda bir talimatname ha- lamış, dün belediyeye göndermiş- tir. Bu talimatnameye göre yağcılar iki kısma (ayrılmıştır. Eritilmiş yağ yapan ve satanlar birinci smıf, hayvani ve nebati yağ yapan ve sa- tanlar da ikinci smıf addedilmiştir. Belediye, dün sıhhiye vekâletinin tamimini şubelere göndermiş, mın - takaları içindeki yağcılarm bu esas dahilinde birer Jistesinin yapılıp der bal belediyeye gönderilmesi bildiril miştir. eden | nahiyesi Diğer taraftan, otobüslerle tak - silerin senelik fenni muayeneleri bit miş, dünden itibaren husus! otomo- billerin muayenelerine başlanılmış- tir. Belediyede Sayfiye yerlerindeki pahalılıktan şikâyet Sayfiye yerlerindeki müskirat ve meşrubatın 'çok pahalı olduğu hak- kında belediyeye mütemadi surette #iköyetler vâki olmaktadır. Belediye bu. gibi yerlerdeki fiyatların geçen seneye nisbeten makul bir hadde in- dirildiği cihetle yeniden kontrol ya- pılacak ve fahiş fiyatlarında tenzi- lât yaptırılacaktır. * Belediye kooperatifi Ziraat Ban- kasından elli bin lira ödünç almış - tır. Bu para İle. belediye memurla: | rına avans dağıtılmaktadır. * Belediye vaktile sakatatın nak- | lini menetmişti, Dün verilen bir ka rarla, içi cinko kaplı buzlu sandık- lara konulmak ve mahrecinde bele- diye tabipleri tarafmdan muayene edilmek şartile-bunların bir kazadan dlğer kazava nakline müsaade edil- miştir, * Sirkecide rıhtıma giden cadde - nin Üzerindeki camiin yanında mev- cut halâların çok koku yaptığı hak- kında civar dükkânlar tarafından İ belediyeye şikâyetler yapılmıştır. Be- lediye, tetkikat yapacak, bu iddia doğru İse bu halâları kapatacaktır. Eyüp Kaymakamlığı Yeni ihdas edilen Eyüp merkez kadrosunun yakında gön - derileceği Vilâyete bildirilmiştir. E- yüp kaymakamı da yakında tayin e- dilecektir. Yeni polis kıyafetleri Emniyet umum müdürlüğü, polis İ memurlarnım yeni elbiselerini sipa- İ riş etmeğe başlamıştır. Elbiseler son karara Böre hazırlanacak ve Cüm- huriyet bayramında giyilecektir. Em niyet müdür ve memurları da vazife başmda resmi elbise giyeceklerdir. Yeni tahsisat yrildes! i Ayasofya Müzesi esaslı şekilde tamir ediliyor Esaslı şekilde tamir görecek olan Ayasofya Ayasofya müzesinin tamiratı için geçen hafta mütehassıs bir heyetin mahallinde tetkikat yaptığı malüm- dur, Bu mühim eserin arkeolojik e- saslara güre, ve resture suretile ya- pılacak tamir keşiflerile resimlerin st s.s —— Boğazlar meselesinde Rus noktai nazarı Türkiye Cümhuriyetinin eski ve candan dostu Sovyet Rusya Boğaz - ların tahkimi için ileri sürdüğümüz teklifi, şüphesiz, memnuniyetle kar- şılamıştır. Türkiyenin kendini tahtı emniyete alması bir dost memleket tarafından başka türlü karşılana - maz. Yalnız Rus memnuniyetinin kay nağı sadece Türkiyenin kendini em- niyet altma almasından İleri gelme- mektedir. Boğazların tahkimi ve bu sular tariki ile Akdenizden Karade. nize geçecek harp gemilerinin tah - didi, ayni zamanda, Karadeniz de Rusyanın emniyetini de kuvvetlen - dirmektedir. Harp anmda Rusyanm Akdenizden gelecek herhangi bir ta- arrüzü önlemek için tedbir almasına lüzum kalmıyacaktır. Çünkü yeni Bo gazlar mukavelenamesi böyle bir ih- timali ortadan kaldırmaktadır. Boğazların tahdidinden mütevellit bu ayni istifade Bulgarlar için oldu- gu kadar Balkan müttefikimiz Ro - manya İçin de varittir. Fakat Ingiltere Akdenizden Kara- denize çıkacak harp gemilerinin tah- dit edildiği gibi Karadenizden Akde- nize inecek gemilerin de tahdid edi mesini teklif edince Rusya bu teklife muarız kalmıştır. Çünkü Moskova Karadenizdeki Karadeniz devletleri- ne alt harp kuvvetlerinin serbestçe dir, Çünkü Rusyanın sade Karnde - nizde değil ayni zamanda Pasifik Okyanosunda ve “Baltık denizinde müdafaaya muhtaç sahilleri olduğu üeri sürülmektedir. Pasifik Okyanu- sunda bir mücadeleye girişen Rusya bütün bahri kuvvetlerini çabucak © denizlerde temerküz ettirmek İsti- yeceğinden Karadenizdeki Rus kuv- vetlerinin hiçbir kayda tâbi tutulma dan Boğazlardan geçmelerine mü » saade edilmesini arzu etmektedir, Ayni.hal Baltık denizi içinde mer'i - dir, Şimali şarki Avrupada bir harbe istirak elen Sovyetlerin Karadeniz- deki kuvvetlerini de harp sahasında mi ırmak istemeleri gayet tabii- Ir. Gerek Almanya, gerekse Japonya- nm Sovyet Rusyaya karşı güttükle. ri siyaset bu iki ihtimali pek gayri varit kılmadığından Rusya bü nok » Ayni zamanda Rusya içap ettiği zaman Cenevre Paktı ile giriştiği ta- ahhütleri yerine getirmek için Kara- denizdeki kuvvetlerinin Boğazlardan serbestçe müruru lâzimgeldiğini id- dia etmektedir. Fransanm Rusyanın bu talebini tasvip ettiğine bakılırsa Fransa Sovyet . Fransız Paktının pratik ehemmiyetini gözönünde bu- lundurmakta ve Karadenizden gele - cek Rus yardımını kaçırmamak İste- yanaşmaması ve Karadenizden çıka- cak harp gemilerinin Akdenizden ge- lecek gemiler gibi tahdidata tâbi ol- masını istemesi, şüphesiz, her devlete karşı bir hüsnü niyet sahibi olun Türkiyeyi müşkül bir mevkie düşür memekte ve Ingiltere ile Rusya ara- sında bir mutavassıt rol oynaması Türkiyenin ğunun tam aksine olarak hiçbir poli- !tikaya alet olmak istememesi &yni zamanda İngiltere ve Rasyanm kuv- vetli, ve müstakil bir Türk Cümhu- riyeti karşısında çarpışan emperya- list gayeleri bulunmaması Türk dip- lomatlarmı bu mutavassıt rolü mu - vaffakıyetle başaracaklarına hiç süp he bırakmamaktadır. — N. M. mama ihzari işi Müzeler mimarlığına hava- le edilmiştir. Heyet, bugün ikinci tetkikini ibzar edilen bu keşifler üze rine tekrar mahallinde yapacaktır. Mütehassm Prost da bu tetkiklerde bulunacaktır. Aldığımız malümata göre, Ayasofyanın garp cephesinde- ki eski sıvalar kâmiler raspa edile- cek, aslında mermer kaplan olduğu için bünye ayni şekilde mermer tozu terkibiyle sıvanacaktır, Bozuk ve noksan kurgun örtüleri ile minare küilâhlarının yeniden tamirleri de yapılacak, ikinci Beyazıt devrine ait gövde sathı üzerindeki bozuk parça- lar yonma taşla esasa uygun Şekil - de düzeli , Ayasofya enmie çevrildiği zaman, bir minaresi - kötü tamir Yüzünden sıvanarak esas biçimini kaybetmiş- tir. Halbuki “bu minarenin kaidesi yonma taş ve gövdesi tuğla oldu- Zundan bu defa yapılacak tamirde ilk güzel şekli verilmiş olacaktır.