27 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

27 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 4

No, 1 UYUK TÜRK İNKILABI BAŞLARKEN Yazan : Ziya Şakir Ankaradan başlıyarak her tarafta halk meydanlarda toplanıyordu Mustafa Kemal Paşa, elindeki ka- lemi masanm üstüne bıraktı. Henüz imza ettiği emirnsmeye, bir daha baktı... Sımsıkı kapalı olan ince du- dâkları, hafif ve mânalı bir tebös - sümle kıpırdadı. Parlak çelik rengi gözlerinin, rabbani bir kuvvet ifude €den bakışları altmdan, şu satırları geçmiye başladı: Telgraf Dâkika tehir edilmiyecektir 224-338 TAMIM Bimennihilkerim, nisanın 23 ün cü cuma günü, Büyük Millet Mec- lisi küşat edilerek ifayi vazifeye mübaşeret eyliyeceğinden; yevmi mezkürdan itibaren bilimum ma- kamatı mülkiye ve askeriyenin, ve umum milletin mercii meclisi mez kür olacağı, tamimen arzolunur. Heyeti temsiliye namına Mustafa Kemal Duvardaki takvim; (22 nisan 1336 1920 perşembe) tarihini gösteriyor- du. Masanm üstündeki saat, 11125da kika geçiyordu. Ve, gu dakikadan İtibaren de (Türk tarihi) tam bir dönlüm noktasını ge- ride bırakıyor. Derin - fakat azamet li - bir sükün içinde, cihan tarihinde yepyeni bir sayfa açılıyor.. Ve işte, Bu tarihi andan itibaren, (büyük Türk inkılâbı) başlıyordu. Bu inkılâp, (tarihin bir tekerrürü) değildi... Bilâkis, tarihin meş'um bir tekerrürünün önüne geçmek için yapılan asil ve mağrur bir hamle; bir silkinişti, Cihan tarihinin başladığı günden- beri; hiçbir millet, bugünkü “Türk nesli kadar bümaltıcı hâdisat karsı - smda kalmanış.. Hiçbir millet bu ka dar kahir ve insafsız bir ağırlık al - tında ezilmemişti Bu ağırirk altnda büsbütün ezilip gitmemek, esir milletler gibi ayak - lar altında ezilmemek için, hiç yüp - besiz ki, bu silkinme ve bu hamle el. zemdi. Bunun en isabetli anmı (Mus- tafa Kemal Paşa) çok dikkatle hesap etmiş.. her bunaldığı zaman tarih yafatmak kabiliyetini göstermiş o - Jan milletinin başma geçmiş. O mil letin yaratılışmdaki kudret ve kabi'- liyet cevherine herkesten ziyade İ- man ederek, tarihin en çetin bir mü- cadelesine girişmişti. * Yukarıya aynen nakleti dört satırlık emirname, tarihin her hangi bir macerasma atılmaktan iba ret de değildi. Nitekm bu emimame yazılıp ta üç dört saat sonra, Ans - dolunun en hücra köşelerine kadar tamim edildiği zaman; damarların - da hür ve asil Türk kanı taşıyan her fert: — lşte.. Büyük Türk inkılâbı, şim- di başlıyor. demiş.. Ve (her seye kadir olan 0, Ulu şahsiyet) in bu muazzam işide başaracağına derin bir iman ile, er- tesi günü beklemişti. 23 nisan... sta Bugünün güneşi; alinları şerefli tarihlerinin gururile parlıyan insan - lara ümit ve kudret veren bir ber - raklıkla yükselmişti. Bu gururu his- seden her fert, o gün öğle vakti; mi- narelerden işitilecek olan ezan sesle- rini, derin bir heyecanla beklemişti. Çünkü; Cuma namazı kılındıktan son ra, bu büyük Türk inklâbmmn mer - kezi olan Ankaradan itibaren, Türk yurdunun her köşesinde, Türk mil- Tetinin irsde ve hâkimiyetini gös - teren yeni bir idare tepssüs edecek. 'Artık Türk milletinin mukadderatı «sarayların ve Babrilinin keyfe ve an'aneye bağlı idaresinden çekip ko- parılarak - kendi sinesinden yetişmiş olan dirayet ve kiyaset sahibi evlât- larınm şuur ve yüksek mefkürelerine tevdi edilecekti. » Nihayet, vakit gelmişti. Berrak ni san güneşinin altındağdaha saf ve daha berrak görünen yurdun seması na doğru her taraftan ezan sesleri yükselmişti. O zaman, her tarafta bir kaynaşma başlamıştı. Bazı fesat ve isyan yuvaları müstesna olmak | Üzere Anadolunun her bucağı, tek bir kalp gibi çarpmıştı. Ankaradan başlıyarak en hücre köylere varmcaya kadar her yerde halk meydanlara toplanmıştı. Heye * candan sesleri titriyen hatipler, hal- ka bu hareketin mânasmı anlatır - ken; Ankarada, (milletin irade ve İ- Birinci Büyük Milet Me-Fsi Reisi Mustafa Kemal İmanmın, yegâne timsal ve tecelliği hı) olan (Büyük Mület Meclisi) açıl- mıştı. . # Istanbulda, Fındıklı sarayındaki (Meclisi Mebusan) 1 süngü kuvvetile dağıtmaya çalışanlar; (o Ankarada, hiçbir düşman kuvvetinin erişemiye- ceği bir noktada ve Türk süngüleri - nin ortasında (Büyük Millet Meclisi) nin açılmasmı, kudurmuş bir hiddet- le karşılamış'ardı. Ankarada, bu Büyük Millet Mecli- si ilk içtimamı akfederken; Damat Ferit Paşa ile onun nâmert. avenesi, Yıldız sarayında toplanmışlardı. Baş ta, padişah Vahdettin olmak üzere, simdi hepsinde derin bir korku var. dı. Her an ve her.dakika, ya; — Ankarada, Cümhuriyet ilân e- dilmiştir. Ve yahut: — Vahdettin, Saltanat ve hilâfet makammdan iskat edilmiştir. Diye korkunç bir haber bekliyor - ardı. araya, ve padişah Vahdettine ik müjdeyi (Şerif Yahya Paşa) getir mi — Şevketmaap!., Müsterih olunuz. Ankarada meclisi açanlar, ne maka- mı muallânıza ve ne şahsyeti Ül- yanıza en küçük bir tecaviizde bile bulunmak fikrinde değildirler; İşte, Ankaradan aldığım şifreli telgrafı takdi mediyorum. Demişti, (Şerif Yahya Paşa) n'n padişah Vahdettine takdim ettiği; telgraf, şundan ibaret! Galata Ömer Abit han No. X Saydalı Cabir Bey İ Şimdi Ankaradan müstacel tel aj- "dım. Tiftik piyasâsı çok yüksek. Si parişi için telâş etmeyiniz. Halil, Vahdettin, bu telgraftan hiçbir gey anlamamıştı. Onun üzerine, Şerif Adnan Paşa, tefsire mecbur kalmış- idi, (Piyasa) da, (Zatı şâhanenin mev kii) idi. (Piyasasm çok yüksek) ol- ması, (Zatı şâhanenin mevkii, halel den masun ve mahfuz) demekti. (Arkası var) TAN ABONE VE İLAN ŞARTLARI tr. (Tiftik) ten maksat, (zatı şâhane) | KUŞBAKIŞI San'atkâr ve piyasa Güzel San'atler Akademisi her se- ne olduğu gibi bu sene de talebe işle- ri arasmda olgun bir bilgi ve zevk mahsulü afişler teşhir ediyor. Bu afişleri görür görmez insanm aklına bir sürü istifham işareti takı- hyor: — Bu afişler niçin Akademiden dışarı çıkmıyor? Niçin bir sürü mi- de bulandırıcı afişler sokaklarımızda (har vurup harman savuruyor da, bir olan bu afişler yollarda yüzümüze gülmüyor? Acaba Akademide yetişen afişçi - ler bu İşi sadece kendi keyifleri için mi yapıyorlar? Yoksa Istanbül matbaacılığı bu gü ml afişleri basımıyacak kadar geri mi? | Bu istifham çengellerini kördüğüm olmadan çözmeğe çalışalım, evvelâ: Güzel San'atler Akademisi afiş yu besinden mezun olan genci “piyasa, İ nasıl karşılar bilir misiniz? Anadolu nun en hücra köşelerinden birinin Av rupaya tahsile gönderdiği bir genel I oradan gayet garip bir kıyafetle, me selâ otuz yaşındaki bir Alman seyya- İ hnm giyindiği kısa meşin pantalonla İ dönmüş tasavvur edin. Anadolu bu kısa pantalon karşısında nasıl dudak sı da bizim genç afisçileri böyle kar- slamnğa kalkar! Halbuki bu genele rin “banal, veya “konye,, afleler yap- mağa tenezzül etmemekten buka ka bahatleri yoktur. Akademinin yetiştirdiği / afisciler arasında ne büyük, ne kuvvetli san'- atkârlar vardı. Piyasada: “ Halk anlamıyor kil. sözlle, üstelik halka da küfreden zevksiz adam, bu henliz yetişmiş, kabiliy lerin hepsinin hakkından geldi. On - ların kimisini ambar memuru, kimi. İ sini kantarcı, yaptı. Güzel san'atlerin asrımızda en çok İş gören ve para kazanan bir tarafı olan “afiş,, şimdiye adar bizde ye- İ töşen hakiki afiseilerin karnını de ramadı. İnsallah bundan sonrakiler bu itham eden piyasanın sırtını ye- re getirecek, ve ondan eski arkadas larının hesabını soracaklarıdır. Aktemilen yetişen afisçiler de tabelâcı yamaklarınm elinden “afis.,i kurtardıkları gün, solenklarımızm san'at esepina hasrot çelen yürlü şii. lecek demektir. Bedri RAHMİ —————— —— — Istanbul 7 nel icra memurluğun - dan: Bayan Ayşenin uhtei tasarrufun - da olup emvali gayri menkule ve ik- razat bankasına birinci derecede ipo tek olarak büyükadada Nizam ma - ballesinde Nizam caddesinde bir ta- | rafı Ziya Paşa sokağı ve bir tarafı kadimen Nizam caddesi ve halen Çan kaya caddesi ve bir tarafı 10 ve 17 Parsel No. lu mahallesi ve diğer ta- rafı $ parsel No. lu mahallelerle mah dut 67 mükerrer “numerotaj 11 No. lu, ve 2403 M2 nün derununda muhtelif cesamette 50 kadar çam a- ğacı ve kârgir kuyu motör dairesi bulunan cephede kârgir ve ayrıca tuğla korkulukları ve korkuluklar arasmda demir parmaklık ve demir kapısı olan ve Ziya Paşa sokağında ayrıc» demir parmaklık ve demir ka İ pisi olan ve tamamına üç ehli vukuf tarafından sekiz bin dört yüz on lira 50 kuruş takdir edilen arsanın tama- mı açık arttırmaya konulmuştur. Art İ rma peşindir. Artırmaya iştirak &- 'decek müşterilerin kıymeti muham - menenin /, 7,5 nispetinde pey akçe- si veya milli bir bankanın. teminat mektubunu hâmil olmaları icap & - der. Müterakim vergi, tanzifat, ten- viriye ve vakıf borçları borçlüya sit- tir, Artırma şartnamesi 10.7.9036 ta- rihine müsadif Cuma günü dairede mahalli mahsusuna talik edilecektir. 1 inci arttırması 5-8-936 tarihine mü İ sadif çarşamba günü dairemizde sâ- at 14 ten 16 ya kadar icra edilecek, Birinci arttırma bedeli, kıymeti mu- hammemenenin oç 75ini bulduğu takdirde üste bırakılır. Aksi taktir- de son artırmanın taahhüdü baki kalmak üzere artirma on beş gün da ha temdit edilerek 20-8-946 tarihine müsadif perşembe günü saat 14 ten 16 ya kadar dairede yapılacak ikinci arttırma neticesinde en çok artıra - nm üstüne bırakılacaktır. 2004 numa ralr icra ve iflâs kanununun 126 mcı maddesine fevfikan hakları tapu si İ eillerile sabit olmıyan ipotekli ala - İ caklarla diğer #lâkadaranm ve irti- fak hakkı sahiplerinin bu haklarımı ve hususile faiz ve masarife dair 0- lan iddialarını ilân tarihinden itiba - ren 20 gin zarfında evrakı müsbite- lerile birlikte dairemize bildirmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu TAN san'at eseri olabilecek kadar dolgun | büker alay ederse, Istanbul piyasa- | | 21.698 MEMLEKET MEML MANZARALARINDAN ELE iki köylü yıldırımdan öldü Bartm, (Tan) — Bir hafta önceki müthiş fırtmanın civarda da birçok tahribat yaptığı ve bazı yerlere yıldırım düştüğü anlaşılmaktadır. Filyos muntakasında yedinci tünelin yanından geçen Ahmet isminde bir kö iye yıldırım isabet etmiş, omuzundan yukarı kısmı yanmak Süretile ölmüş- tür. Yalanda köyünden yine Ahmet isminde bir diğer köylü de yıldırım- la ölmüştür. Fethiyede sebze hali bir aya kadar tamamlanıyor Fethiyenin umumi görünüşü Fethiye, (Tan) — İlçenin su işine başlanmıştır. Bunun için 25 bin lira- ya yakm bir para harcanacaktır. Avrupadan getirtilen yeni borular 11,800 liraya > mal olmuştur. Şimdi membalar üzerinde çalışılmaktadır. Belediyeler Bankasından istikraz €- Gençlerbirliği M. Kemalpaşa, (Tan) — Karaca- dilecek 13 bin ira ile Temmuz ba. sında ilçe elektriğinin de ihslesi ya- pılacaktır. Bunun keşif bedeli 16,500 liradır. Yeni sebze halinin inşaatı, bir aya kadar tamamlanacaktır. Be- lediye reisi Baha Şıkman, bu İşlerle etraflı şekilde meşgul olmaktadır. takımı galip leri ile bir maç yapmıştır. Maç,2-. M. Kemalpaşa Gençler Birliğinin ga bey Spor Klübü futbol takimı bura- | jihiyeti ile bitmiştir. Yukarıki resim, ya gelerek Gençler Birliği futboleü- | iki takımı bir arada gösteriyor. Dr. HORHORUNİ (Berksoy) “uayene her gün akşama kadar Eminönü Valde kıraathanesi yanmda emk amil ea ae | İSTANBUL BELEDİYESI İLANLARI | Hepsine 3000 lira fiat tahmin olunan Ayasofya müzesi arka cihetinde bahçe içinde evvelce kimsesizler Yurdu olarak kullanı- lan binanm ankazı açık artırmaya konulmuştur. i Le- vazım Müdürlüğünde görülür. İstekli olanlar 225 liralık mu- vakkat teminat makbuz veya mektubile beraber 13 Temmuz 936 pazartesi günü saat 15 de Daimi Encümende bulunmalıdır. mama ——————— Om —xS 1. lar, Müterakim vergi, tenviriye ve tanzifiyeden ibaret olan belediye rü- sumu ve vakıf icaresi bedeli müzaye deden tenzil olunur. Yirmi senelik va Cd). (3619) kıf icaresi, taviz bedeli müşteriye a» ittir, Daha fazla malümat almak is- tiyenlerin 835/142 numaralı dosya » da mevcut evrak ve mahallen haciz ve takdiri kıymet raporunu görüp an ıyacakları ilân olunur. (23994) İ : Bödrum iç liman Erdek ilçesi nihayet iyi suya kavuşuyor Balıkesir, (Tan) — Erdek ilçeri günden güne genişlemektedir. İlçe- ye beş kilometre mesafede bulunan * Kestanelik suyunun iyi ve içilebile- cek bir su olduğu tesbit edilmiştir. Suyun şehre getirilmesi için lâzım. gelen plân ve projeler tanğim edil- miş, Sağlık ve Sosyal Yardım Ba- kanlığına gönderilmiştir. Bakanlık, projeyi tetkik 've tasöip etmi; Ayrıca, ilçeye 10 kilometre uzaklı! taki Kaynarca memba suyunun getirilmesi de kararlaşmıştır. Bu su- lar, kasabanın ihtiyacını fozlasile karşılayacaktır. Alâkadarlar; ile, de kasabaya elektrik temini imkân- larını da şimdiden tetkike başlamış» lardır. ET A NR İM. Kemalpaşada yeni yem Hema mnralamseliz M. Kemalpaşa, (Tan) — Şehri mizde koza mahsulünün müzayede ile satışma başlanmıştır. Kozanm kilosu vasati olarak 70 - 75 kuruşa kadar satılmaktadır. Birçok kimse- ler kozalarını satmak için daha zi- yade Bursaya götürmektzdirler. Bazı gayrimüssit şartlara rağmen bu yıl da kozu mahsulli bereketlidir. Maden araştırmaları Bartın, (Tan) — Arıt kömür mm. takasda ağustos içinde #ondajlara ir. Sondaj noktaları tos- bit edilmiş bulunmaktadır. Bu işler için şehrimize gelen Maden Arsma Enstitüsü Mühendislerinden © Dr. Gransi iki gün önce buradan ayrık mıştır. Bartın elektriği Bartin, 26 (Tan) — Kırk beş gün evvel talibi. çıkmadığından artırması azaltılan şehir elektrik tesisatı, bu - gün otuz bir bin iki yüz liraya Kütah ya elektrik tesisatını yapan bir ma car gurubuna İhale edilmiştir. Tesi- sat sekiz ayda bitecektir. Karadeniz sahil yolunun ilk inleri Artvin, 28 Ölen) — Yeni açılan Karadeniz sahil yolile gitmek üzere Trabzona bugün 200 kişilik bir kafile hareket etmiştir. Müessif bir ölüm Esbak deavi nazırı Hacı Ahmet E- fendi mahdumu gifre kâtibi merhum Asım Bey zade sabık İstanbul ağır ceza dairesi relsi Aziz vefat etmiş - tir. Kırk üç sene bilâ fasıla tevzli ada- lette hizmet etmiş emektar Adliye mömuru olmak hasebile vefatı zayi- attandır. Cenazesi bugün saat onda MODA Deniz Hamami ve e Same Bayanlara hususi baVuz ve kum banyosu. Duhuliye 10 ku- ruştur.