27 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

27 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 7

emmez 21-6-936 TARİH BİLGİLERİ: SIVAS Milâttan 2000 sene evvel Anado- hıya Etiler hâkimdi, Etilerin Türk olduğunu biliyoruz. Etiler Ankara- nın şimalinde Boğazköyde merkezi hükümet kurmuşlardı. Daha sonra- ları Suriye taraflarını da zaptetmiş- lar yn madaniyatlarini aralanı Maden gölürmüslerdir. Makiden Sivas har valisine Kapadokya derlerdi. Kapa- dokyanın Etiler tarıfmdan istilâ e- dildiği görülüyor. Son zamanlarda Bağazköyde çıkarılan (kitabelerde Etilerin Sivas üzerinde tarihi tesir leri olduğu gözüküyor. Milâttan 1713 senesinde Asur! hü- kümdarı Sargon Sivası istilâ etmi; tir. Fakat burada uzun zaman k mamıştır. Lidyalılar ve İraniler de Sivasi istilâ etmişlerdi. Lidyalılardan sonra Iraniler ewamile Sivasa hâkim olmuşlardı. Milâttan evvel 333 senesinde Bü da yük İskenderin o kumandanlarından Antigo nisminde bir General büyük | bir muharebeden sonra Kapadöky. yı elde etmiştir. Bilâhare Roma ve Yunanilerin is- tilâsma uğrayan Kapadokya Bzans- lıların eline düşmüştü. Orta zamanlarda Bizanslılar tara- #mdan Sebast ismi verilen Sivas bir müddet Bizanslıların elinde kaldık- in pe e tan'sonra, şimalden y Türk Imparatoru Atilâ tarafın #aptolunmuştur. Milâttan sonra 446 senesine tesadüf eden bu istilâ. bü- yüktü. Hanlar müthiş bir akımla A- nadoluya yayılmışlardı. Dude evr OTU YAT 1S til& etmişlerdir. Abbasi orduları da İ Sivası Milâttan 839 senesi sonrala rında yağma etmişlerdir. Arap akı- nından Sonra Anadoluyu tekrar Türkler tehdide başlamışlardı. Tür kistandan gelen bir Türk kabilesi Selçuki devletini kurmuştu. Alp As- lan Bizans İmparatoru Romanos'u Malazkirtte esir ederek 1070 de bil tün Kapadokyayı elde etmişlerdi. Sivas bilâhare Alp Aslanm ku- | mandanlarındanı Danişmendiler eline düştü. Sonra Tlbaniler eline geçti. | Bilâhare, Osman oğullarmın eline " düşerek Timurlengin Ankara muba- rebesine kadar Osmanlı Türkleri © linde kaldı. Timurlenk, Sivası lâğımlar kaza- rak aldı. Ve şehri yağma etti. Daha sonra, Osman “oğullarından Çelebi Mehmet tarafından elde edil- di. i Sivas tarih noktai nazarmdan mü- him bir yerdir. Büyük Önderimiz A- FAYDALI BİLGİLER: Şapkasmı ziyadece öne eğen adam! ise mahzum, titiz, ahlak ve tabiatları zor anlaşılır müşkülâtçı adamlardır. Bununla beraber meşhur “Pil” şap kasmı dalma bir tarafına ziyade e ğer giyerdi, Halbuki “Pil in ahlâk | ve tabiati malüm bir adamdı. Şapka- sını bu suretle eğmesi başınm o ye- rine tesadüf eden mahalde bir yara olmasından ileri geliyordu. Ayakkabı - ökçe aşındıran insanlar boş adamlardır. Ökçelerinin dış taraflarını dıran adamlar İse gezic raber mütefekkir olduğu anlaşılır. rinin ortalarmı hafif, kararsiz, ecrahanede bulunur. Pas lekeleri için gayet sulandı. rılmış Asit Sülfirik kullanılır. Pas le kesi zail olur olmaz 1 bol su | dan geçirmeli ve iyice yıkamalıdır. — Meyve lekel rılır. Bunun için ev Sonra kuması gererek kü amın Üzerine tutulur. Bazı meyve lekelerini kükürt çı- kartmaz. Bu lekeleri Javel suyu ile SEV BAMÇEY NE BAKLA Dikivanbu çıkarabilirsiniz. Lekeler çıkınca ku-| masin o yeri bol su İle yıkanmalıdır. — Yağlı boya lekeleri ise teremen. tin ruhu veya benzin ile çıkarabilirsi niz. Lekeler kumaş ük: eskirse o kadar zor dene kağ kar. Lekeleri çıkarmak için yıkarken sabunun su- yu sz olmalı, ve su mümkün olduğu kadar saf olmalıdır. — a — — — simde gördüğünüz hareketi yapınız. Karnınız. büyükse küçülür. “Geriye | yatıp öne gelmez. İ “Karga kardeşlerin marifetleri SBAKLA Teapan) NE BAR AĞACA Duyu xöv9u tatürk Türk Cümhuriyetinin temelle rini burada kurdu. Sivas bugünün varlığmı doğurmuş tarihi bir Türk şehridir. Sivasın medrese ve (o camilerinin bir kısmı Selçukilerden kalmadır. A- bidelerdeki mimari ve tezyinat Sel çuk ssarı ve san'atidir. Resimde gördüğünüz çifte minare Selçuk Türklerinin nefiş eserlerinden biridir. Bu medrese Milâttan 1400 sene sonra yapılmıştır. Bu medrese- nin kapısı fevkalâde sana'tkârane - dir. Sivas kaleleri Selçuk hükümdar. larından birinci Alâettin tarafından inşa edilmiştir. Şehrin ortasında bulunan Ulucami yi de Alâettin yaptırmıştır. Bu cami- nin mimari bir kıymeti yoktur. Sivasın en meşhur camii Meydan Camiidir. Bu cami, Kanuni, Sultan | Söleyman vezirlerinden Hasan Paşa 564 yaptırmıştır. . İ Sivas, Orta Anadolu yaylasmm | Kızılırmak vadisinde bulunur. Etra- | fi dağlarla arızalanmıştır. Geniş ve İ mümbit yaylaları vardır. Şark yaylalarından — ayrılan ve garbe doğru açılarak uzanan dağlar Sivastan geçer. Bu yüksek dağlar vi- lâyet dahilinden akan nehirleri bes- ler. Sivas yaylaları çok mahsuldar- dır, Anadolunun buğday anbarıdır. Yaylalar denizden 700, 1100 metre | yüksekliktedir. Cümhuriyet hükümetimiz Sivası| ber taraftan demir ağlarla bağla mıştır. Sivas-Erzurum, Sıvas-Sam- sun, Sıvas-Kayseri, demiryollarımız Sivası büyük bir şehir haline getir - mektedir. Büyük Önderimiz Atatürkün vecizelerinden: Tarihte bütün bir vatanı, çok faik düşman kuvveleri karşısında, son kabzai türabına kadar karış karış kah- ramanca ve namuskârane müdafaa etmiş ve yine mu- imiş ordular tür. Türk ordusu, o cevherde bir ordudur. Yeter ki ona kumanda edenler, kumanda edebilmek evsafını haiz bulunsun. Kanlı mağara |, Muhtara hiç bir gey söylemedi. Iz- | teri tetkik ede, ede yoluna devam başladı. Çetin iyi bir sver olduğu için iz takibini çok iyi bilirdi. Izin üzerinde akşam ozanma kader yürüdü. Ve or- man kenarmda rastladığı meçhul a- damın oturduğu yere kadar gelmişti, Ortalık kararmıştı. Izin peşini bı- İ rakmadı. Cebinde her vakit. bulun- İ durduğu elektrik feneri ile İzleri ü- İ zerinden yürüdü. Ormanm içine gire i. Bir kayalığa gelmişti. Bir par- ça sonra da, uçurum bir yarım — bar şında bulunuyordu Isburaya kadar vardı. Ve bu yar- dan aşağıya iniyordu. Çetin, gok çe- vik ve kuvvetli bir sporcu idi. Yar dan aşağı indi. Yüksek bir kayanm dibinde durdu. Elektrik fenerile izle- ri tetkik etti. Iz kayanın oldukça ge- giriyordu. Artık, gecenin karanlıkları içinde tehlike ve ölüm yolculuğu & başla- raşit, Çetih, hiç korkmadan tabaneasımı çekti. Elektrik fenerini yaktı, mağa- radan içeri yürüdü. Cani hakikaten bu mağarada idi. İ Elektrik ışığını görür görmez, oldu- ğu yerden ayağa kalkmış silâhına sa- rılmak üzere idi. Çetin, bir hilsmü tesadüf eseri olarak ondan evvel rha- Çötin'avdan güliyordu. Ormiln ke; | 272Y8 girdi Ve allâhinai, sarilmak arında ayaklarını uzatmış oturan bir adam gördü. Kırk beş elli yaşla- rında olan bu adamım kıyafeti köylü, ye berizemiyordu. Meçhul adam, Çetini gördüğü 2a- man bir parça irkilmiş hale geldi. Çetin bu irkintiyi sezmişti. Lâkin hiç renk vermiyerek selâm verdi. ve geçti. Yalnız, gözlerile meçhul ada- mın ayakkaplarını tetkik etti, Altı demirli dağ ayakkabısı oldu- İ ğunu gördü Çetin, bir kaç saat avlandıktan sonra, köyüne kasabaya döndü. Meç- İ hul adamı unutmuştu. Kimbilir kim- di. Herhalde uzak yerde oturan bir yolcu olacaktı. Aradan bir kaç gün geçti. Gazete lerde şöyle bir cinayet okudu “ww Karaköyde bir genç kadın haydutlar parçalamışlar... Başmı vü rdır. Fo lisin ve jandarmanın şiddetli taki batina rağmen henüz caniler elde e- İ dilernemiştir...,. Karaköyde olan bu kadm zengin | bir'duldu. Koca köyün âyanından | uk -sahibi bir adamdı. Çoluk | 1 yoktn. Adamcağız bir. se- ne evvel hastalanarak > ölmüştü. Ne kadar meli varsa karışma kalmıştı Kadının parçalanması . muhakkak parası içindi, Lâkin, bu cinayeti kim yapmıştı? Hükümet haftalarca canileri ara- di. Bir tek iz bulamadı. Çetin, gazetede elnayeti okuduğu zaman aldırmamış geçmişti. Aradan bir kaç gün geçtikten son- ra, g er tekrar cinayetten bah- setmeği dı, Ve canilerin bir tür- lü bulunamadığını yazıyorlardı. Çetin bu sefer düş Hatırası" avdan - gelirken or meçhul adamın cani olup olamıyacağını kestirmeğe baş. | ladı. Esasen bir kaç senedir esrarlı cinayetler oluyor ve taniler | bir türlü yakalanamıyordu. Çetin daha derince düşündü. Ve adamın eşkâlini âyakkaplarınm altı. ni iyice hatırladı. Olduğu yerden üzere bulunan . cani Derhal tabancasmı cani; dayayarak teslim olmasını ti. Orman kenarında gördüğü adam- dı. Cani tabanca karşısında titriyerek teslim oldu. Çetin baydudu bağltya- İ rak kasabaya getirip hükümete tes- İlim etti, Bu vak'adan sonra, köy | ler bu mağaranın ismine kanlı ma- ra namını vermişlerdi. | | kalktı. Kimseye bir sey söylemeden Karaköyün yolunu tuttu. Karaköye geldi. öyün muhtarı vasıtasile cina- yet olan eve girdi. Ortalığı tetkik ekmeğe basladı. Baktı ki: meçhul a- damm ayakkabı izleri tahtalarm Ü- zerinde duruyor. Hattâ minder üze rinde bastığı yerin izi bile var.