24 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

24 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 11

— 24.8.1936 İzmir, (Hususi Muhabirimiz yazı- Yor) — Yirmi Ağustos 036 Perşembe, irin ticaret tarihine geçecek olan tarih bu sene çekirdeksiz üzüm pi- Yasasınm açıldığı güne rastlar. le üzüm piyasası açıldı demek im mmtakasındaki bağcılara, reng- Fe, müstahsile ve İzmirdeki tüccar ameleye refah ulaştı demektir, Bunun için her söne bugün hasretle nir, iştiyakla gözetilir. zilm piyasasının bugün açılacağı Yaberini bundan epeyce gür evvel bor Bada işittiğim gibi İzmirin en ücra bir mallesi demek olan Sultaniyedeki Socuklarmi ağzından da düj'dum. 20 Ağustos sabahı erkenden çarşı» ÖN pazarda, mahalle aralarında her- Ünkünden başka ve fazla bir faal- » YÜvar. Amele erkenden çarşıya dö- © Ünün, kadın, çoluk, çocuk binlerce bak müğaza Kapılarına tştişmie, ha Mallar, arabacılar, kutucular ve daha im işi ile alâkadar kimseler hep a- - Patronlardan, ustabaşılardan a- akları emre hazir. Şatlar, mavnalar rıhtıma sekr siki bağlanmış, deniz amelesi tunç çehre- ile sabahın serin rüzgürma karşt Böğüslerini açmış bekliyorlar, Belediye kantarcıları her günkün- den daha beguş çehrelerile harbe mi atılgan askerler gibi pırt pırıl kantarlarmı âyar ediyorlar. Saat dokuz. Borsada kuvvetli bir *aliyet var, Dünkü incir Piyasasının #sılması münasebetile süslenmiş olan Borsa biraz sonra piyasayı açmak için tobianacak olan tüccara kapılarımı Udma kadar açmış bekliyor, pk carethana hamalları omuzlarında Nümüne tahtalarile, simanr çırak- ln ellerindeki Üzüm nümunelerile ie mermer merdivenlerinden Yıldırım sür'atile #nip çıkıyorlar, Borsanın kapısı bir arı kovanını andı- e Aradaki fark art kovanda Kn ayni gekilde bir viziltiya karşı kapından beş on çeşit lisanın Börüsütmesinden başka bir şey değil üzüm satışına mahsus sa- day, dayım, Geniş bir salonun etrafın öy, Yazrhaneler ile gerek bunların Yeri, ve görek salonun (ortasına Mi beyaz boyalı temiz ma- Yün, küme kime istif edilmiş üzüm neleri. Avuçlarla okşanarak tan Neye iyor. Salona hâkim olan ses- ihlâl eden yegâne ses nümune Belen, boşaltlmasından husule hişirti. Bimsarlar meşgul, simsar memur- . Meteul, Satier tilecarlardan salo- Ti tellendiriyorlar, Yaş çe doğru borsaya gelmeye başlı- Kirazlar borsa kabul salonunda & Yu Yorlar. Aralarında İhracatçılar Mahya Fakat heriki zümreninde Baro lerinde mahsüs bir neşe ve şö- di, “seri var, tay incir piyasası açılışmda gö- ve an karşılıklı asık çehreler pg bakışlara mukabi il i My, ir dostluk bir yi «Yönü tüm teterinde aber ile öğ: İzmir çekirdeksiz üzüm piyasası nası açı'dı? Sikmiş bazıları keyifli keyifli siza- | Nümüneler gözden geçiriliyor, pa- zarlıklar oluyor, satışlar bağlanıyor.. Esim piya sası açılırken tıcınm biribirine lüzumu senelerin ve i bühassa son #6helerin verdiği teri. İ be ile artık sabit olmuştur. İki zümre arasındaki bu samimi an laşmanın memleket için müstahsil için hayırlı ve feyizli neticeler tevlit eyle- İ diği artık anlaşılmış ve buna iman & dilmiştir. On bucuğa doğru borsaya gelen va» Ni evvelâ kömiserlik odasma girdi ve oradan salona geçerek salonu doldu- ran tüccarları selâmladı . Bağta vali olduğu halde inhisarlar müdürü, kurum müdürü, İş ve Ziraat Bankası Direktörleri, Ticaret Odası reis ve genel kâtibi, Türkofis rapor- törü, borsa erkânı olduğu halde setiş salonuna. çıkıldı. Vali, yoluna rastlıyan bir nümune teşhir masasının örtüsünü kaldırdı. üzümleri gözden geçirdi. Ve tüccara İYİ İşler ve bol kazançlar temennisin- İ de bulundu. Tilecar ve simsarlar bu Vali ikinci bir masaya | masada malları teşhir edi ş olan İ tüccarın Reşat Leblebiciye bu sırada | | ihracat tacirlerinden Şerif Rıza halef- İ leri müessesesinden Salâhattin Sanov | i ver yaklaştı. Kısa bir pazarlığı müte- akıp piyasa bu iki tüccarın alışveriş- leri İle filen açıldı, Bu muamelede muhtelif hevilere ayrılan dört nevi ü- İ güm 8 ile 11,5 kuruş arasında satıldı. Piyasayı açmak şerefini kazanan bu iki tacir vali tarafından tebrik »- dildi, Saat on bir buçukta artık işe başlanmış. Satışlardaki teakup bun. ları kayıt ile muvazzaf borsa memu. rumu epeyoe terletiyor. Davetliler salonu baştan baga dola. sarak mahsul ve fintler hakkmda bir fikir edindikten sonra borsadan ay. rıldılar ve tüccar hümmali bir faali- yetle mübayaata girişti. Nümuneler gözden geçiriliyor, Pa- zarlıklar oluyor, satışlar bağlanıyor. hulâsa borsa salonu (o aylardanberi mahrum kaldığı bir hayhuy (içinde çalkanıyor. Kulaklara hâkim olaji #88 7, 8, 9 dur. Yani üzümlerin Kalite nok tasmdan aldıkları numaralar, Balonun tavanmda muttasıl dönen dört büyük vantilâtöre, denize nazır | pencerelerden salona dolan kuvvetli rüzgâr..ve sonra kahvecinin tepsi tep si dağıttığı aşlama şaşa! suyuna rağ- men alinlarından, çenelerinden #kan terleri mendille silmeye vakit bular. yanların yüzlerini kollarına sürdükle- ri görülüyor. Keskin ve kuvvetli bir çan sesi ti- caret âleminde kendilerini unütan bu cemaate nihayet yemek zamanmm İ geldiğini hatırlatıyor ve masalar ör- | tülerek öğleden sonra tekrar başla” mak ilzere işe nihayet veriliyor. Saat 14,30 da açılan borsada görü- len faaliyet sabahkinden geri kalmı- yor ve saat beşe kadar devam eden meşguliyetten sonra borsanın büyük çanı yine İstirahat zamanı hulülünü haber veriyor. Takriben bir çeyrek saat sohra bör- - | sa salonunda yükselen bir ses bize büğlünün hulâsal muamelâtını bildir. gi: Gündelik satıs yekünu 3894 çuval, — e TAN “Samsun Valiliğinden: Eksiltmeye konulan iş: “Samsun merkezinde mevcut kârgir bina üzerine yeniden yaptırılacak ilk mektep ile Havza ve Lâdik kazalarında yeniden yaptırılacak ilk mek tep binaları.,, I — Samsun Merkezindeki mektep binasının keşfi 23377 lira 93 kuruş ve Havza mektebinin 17662 lira 21 kuruş ve Lâdik mektebinin keşfi 17662 lira Zi kuruş ol - mak üzere her üç mektep binasının keşifleri tutarı 58702 lira 35 kuruştur. Ve bu üç mektep şartnameleri dariesin - de birden ihale olunacaktır. 2 — Muvakkat teminat 4185 liradır. | 3 — İhale Ağustosun 31 inci pazartesi günü saat 16 da vilâyet daimi encümeninde kapalı zarf usulile yapıla - caktır. 4 — Zarflar ihale saatinden bir saat evvel imza muka- bilinde Encümen Reisliğine teslim edilmiş olacaktir. Pos tadaki gecikmeler kabul edilmez, 5 — Buişe aid evrak şunlardır, A — Eksiltme şartnamesi B — Keşif hülâsa cetvelleri C — Bayındırlık işleri genel şartnamesi D — Fenni şartname E — Mukavele projesi F — Projeler li İstiyenler bu evrakı vilâyet ve Ankara, İstanbul ve İz- mir vilâyetleri Nafra Müdürlüklerinde görebilirler. 6 — Eksiltmeye girmek istiyenler muvakkat teminat | İ makbuz veya mektupla, birlikte aşağıdaki vesikaları ka- | palı zari içerisine koymağa mecburdurlar. | İ A — Cari sene içinde Ticaret odasında kayıtlı olduk: İ larına dair vesika B — Bulişleri yapabileceklerine dair Nafıa Vekâle - tinden alınmış ehliyet vesikası, 7 — Eksiltme ve ihale muamelesi (2490) sayılı artır- ma eksiltme ve ihale kanunu hükümlerine göredir. (4500) Maden kömürü Satın alınacak Yüksek iktıset ve Ticaret Mek- tebi Müdürlüğünden: Yüksek iktisat ve ticaret mektebi için açık eksiltme ile 120 ton kriple maden kömürü satın alınacaktır. Beher tonuna 18 lira değer tahmin olunmuştur. İlk teminatı 162 liradır. Eksiltme 4 eylül 936 tarihinde saat 14 te Ca- galoğlunda Cümhuriyet Matbaası karşısında yüksek | mektepler muhasebeciliğinde yapılacaktır. Şartnameyi görmek istiyenlerin Pazartesi ve Perşembe günü Yük - sek iktisat ve ticaret mektebine ve eksiltmeye iştirak ede- ceklerin belli gün ve saatte kanuni belgelerile birlikte sözü geçen muhasebecilikte komisyona müracaatları. TTz (477) Berlin Olimpiyatlarının milletler arası komitesi REMİNGTON RAND CO, Müessesesinin KARDE sistemini tatbik etmiştir Çünkü 52 milletin 300.000 aza- st ile iştirak ettiği böyle bir mu- azzam teşkilâtın idaresi ancak KARDEX ile kabildir. Türkiye için Acenta ve depoziter Sidney Novill ve Ş.sı halefi SİDNEY NOVİLL İstanbul Türkiye Gümhuriyeti Uyuşturucu Maddeler inhisarından: 1 — 935 senesi mahsulünden idaremiz depolarına mevdu olup olbaptaki karar mucibince mübayaasi ya- pılmakta olan drogist afyonlarının tahlil ve teslim mu amelesini ikmal ederek bedelini tahsil etmemiş olan- ların 1-9-936 Salı günü akşamına kadar idaremize müracaatla muamelelerini intaç etmeleri ve paraları- nı almaları lüzumu ilân olunur. 2 — İhracatımıza iştirak etmek üzere muvafakatna- me imzalıyarak 934 ve daha evvelki seneler mahsulü drogist afyonlarını manipüle ettirenlerin 1-9-1936 Sa lı günü akşâmina kâdar İdaremize müracaatla bittah- lil tesbit edilen morfin dereceleri hakkında mutabık kalmaları lâzımdır. Aksi halde re'sen tahakkuk ettiri- lecek hesapları üzerinden makpuzları tanzim edile- cektir. (611) M.M. Vekâletinden: Gedikli erbaş hazırlama mekteblerine talebe alınıyor. I — Ankara ve Konyadaki Gedikli Erbaş hazırlama mekteblerinin ihzari sınıflarına 3 sınıflı ve gedikli orta kısmın 6. sınıflarına da $ sınıflı köy ilk mekteb mezun- ları alinacaktır. 2 — Bu mektebler yatılı ve parasızdır. Mektebe giriş şartla askerlik şube başkanlarından . öğrenilebilir. 3 — Yukardaki şartları taşıyan ve gedikli erbaş olmıs ya istekli olan köylü çocuklarının en geç 20 Eylül 935 tarihine kadar mensup oldukları Askerlik o şubelerine müracaat etmiş ve evrakını tamamlamış olmaları lâzım- dır. (136) (4349) Juvantin Kanzuk Saç Boyaları aa TiLEN İ Kumral ve siyah olarak sabit ve tabif renk verir, Ter ve yıkan- makla çıkmaz, Yegâne zararsız ve tanınmış sıhhi saç boyasıdır. INGILIZ KANZUK ECZANESİ Beyoğlu - Istanbul Göz Heikmi Dr. Şükrü Ertan Cağaloğlu Nuruosmaniye cad. No. 30 (Cağaloğlu eczanesi bitişiği). Tel, 22566 fiatı 6/75 — 16 Piyasa: Yağmurlu mallar 7 — 7,75 | kuruş. 7T numara $ — 8,50 kuruş. 8 numara 9 — 9,5 kuruş. 9 numara 10,5 — 11,00 kuruş. 10 numara 12,5 — 13 kuruş. | Vasat! bir hesapla bir günlük satir | şm umumi kıymetinin 50 — 60 bin Hira raddesinde olduğu anlaşıldığına göre İzmirin piyasası açılışmı bu şe göre İzmirin üzüm piyasası açılışını DARA UPONLU : MADELi * MEVDUAT | bu şekilde sabırsızlıkla beklemesi es- İbâbı kolayca anlaşılır.