24 Ağustos 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Ağustos 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

s7 Ankara mektupları TAN Balık ve havyar Türk - İtalyan |İstanbul radyosu! ET ETA Tarihi araştırmalar Tarihimizi kuracakolan yeni eserler bulundu Alacahöyük, Iruva, Gözlükule ve Yazılıkaya kazıları çok kıymetli neticeler verdi Tarihi araştırmalarda bulunan tunç kaplar nkara, miz yazıyor) — Üçüncü Dil Kurultayı yarın (bugün) toplanıyor. Atatürkün büyük irşat ve değerli di-! rile bazı bina bakiyeleri bulunmuş, rektiflerile hayat bulan Türk Dili | muhtelif devirlere ait iki de mâbet rihi toplantısını yaparken | meydana çıkarılmıştır. Başka bir kt miyeti de Türk tarihine yeni | ksımda da klâsik devre ait bir sü kus Kurumu, Tarih C vesikalar hazırlamıştır. Mimi tarihimizi kuracak olan bu çalışmaların verimli neticelerini bil « Girmek çok faydalı olacaktır. Alaca hüyük hafriyatı orum vilâyetine bağli Alaca- höyük hafriyatı Maarif Vekâ- eti Müzeler Müdürü Hâmit Zübeyir Koçay tarafından idare edilmektedir. Son zamanlarda, hafriyatı yapan he- yete eski Alişar hafriyatındaki ke giflerile memleketimizin iyi tanıdığı Ankara Di Tarih ve Coğrafya Fakül! tesi Profesörlerinden Von der Osten de iştirak etmiştir. Bu yıl yapılan hafriyatta Alacahö- yüğün cenubunda eski Eti devrine ait duvarlara rastlanmışlır. Bu duvarlar 'Ahiathbel ve Alişar kazılarında mey» dana çikarılan duvarlara benzemekte ve aralarında bakır devrine ait oldu-| ğunda şüphe edilmiyen çanak, çöm- leklere tesadüf edilmektedir. Du - varların kalmlığı 5,60 - 5/80 metro- dur ve altı kattır. Beşinci kat duvarlirım temelinde ve 5,40 metro derinliğinde kilerler £ çinde bir yangından kurtulduğu anla- $ilan küpler bulunmuştur. Küpler du- | var diplerine gömülmüştür. Birçoğu sapasağlam kalmıştır. Bunların bir Kısmında yanık buğdaylar bulunmuş ve 5.80 metro derinliğinde dağılmış bir küp içerisinde de bir çocuk iskele- tine rastlanmıştır. Ayrica siyah renk cilâlı bir boğa başı, 4,50 metro derin- likte bir mühür, bakırdan yapılmış bir balta, Truva şehrinin alt tabaka- larından çıkarılanlar biçiminde ve E- ti devrine ait çanak, çömlek bülün « muştur. Hafriyata devam edilmekte dir. Truva hafriyatı ruva şehri harabeleri üzerinde- ki hafriyatı Amerikanın Cinein nati Üniversitesi namma Prof. C. W. Blegön yapmaktadır. Hafriyatta, Ma- | Arif Vekâleti Müzeler Dairesi Arkco- Yoğu Remzi de Vekâletin komiseri ola Tak bulunmaktadır. Blengen'le beraber daima birçok tanınmış arkeoloğlar bu mıntakada tetkiklerini bitirmiş ve dönmüşlerdir. Hafriyatın sonunda Yarılan ilmi neticelere dair Vekâlete takdim edilen raporlardan bilhassa Amerikali: Prof. Sperlinge'e ait olanı Gok şayanı dikkattir. Prof. Spertinge'in elde ettiği teti - celer şöyle hulâsa edilebilir. Aylarca süren çalışma ile araştırılmamış bir! nokta birakılmamıştır. Bu arada, bu: | lunan bir çocuk iskeleti Truvada yaz! gayanların ölü ve ölü gömme usuller hakkmda malümat edinilmesine ya -| tayacak şekildedir, Bir kısım sahada Mis Ro-| #ey, Truvanın en alt katlarmı temiz lemeğe çalışmış ve bu şehrin üç saf halı suru Üzerinde yeniden tetkikler. de bulunmuştur. Elde edilen eserler, Arasında kaya billürlarından yapılmış (Hususi o muhabiri-| İışmasindan da müsbet neticelere va- bir hükümdar asasımın başını teşkil ettiği zannölunan bir kaplan gövde eiği ve yine kaya billürlarından yu « Burta biçiminde bir put vardır. Misin diğer bir sahadaki ça- rılmışlır. Bu sahalarda, Sekizinci Truvaya ait çanıtk, çömlek parçala « yusu onun dibinde de Sekizinci Tru- yanın Opsidiel dene plânla yapılmış höcreli bir adam yeri ele geçirilmiş- tir, ö5ve6 numaralı Ş$e- hirlere ait yapılar veça nak, çömlek gibi eserler de bunların arasındadır. Gözlükule hafriyatı özlüküledeki hafriyatı The A- merican Enstüsü Azasından M. H. Goldmann ile Harward Üniver. sitesi Antropoloji profesörleri Robert ve W. Erist yapmaktadırlar. Bu haf- riyst meritan temmuza kadar, tam 4 sy sürmüştür. Meydana çıkarılan eserler şunlar - dır: Romalılara ait para, iki kırık Mo - delaj parçası, çanak, çömlek, bir de. mür mızrak, Eti hiyeroglifi, pişmiş topraktan yapılmış iki mühür, Eti tezyinatı, motifli silindir, keçi üzeri- ne binmiş bir mabut Zamdos'un bir toprak maodelajı, tunç devri salonları | vesire... Bu saydıklarımız hafriyatın A kısmındadır. B yarımadası sahasın- da da Helenistigue devre sit bir mo-| şaik döşeme çıkmıştır. Yine B yarımadasında ehram biçi- minde bir mühür ile mavi taştan bir kunduz böceği bulunmuştur. İki de hayvan resmi çıkmıştır. Küçük bir 1 dol ile geyik resmi ve türlü biçim ve renkte boncuklar da bu aradadır. Bu son dediklerimizin Etilere asit olması gök muhtemeldir. Grek yazısile yazı: hı bir kitap ta. Plenus adını taşiyor. Ayni yerde, Milâttan 800 yıl önce, demir devrine sit kronlar bulunmuş- tur ki, profesörlerin temin ettiğine| göre, bu kronlarin örneğine dünyanm hiçbir hafriyat sahasında rastlanma» miştir, Yazılıkaya hafriyatı İ s eyitgazi civarında Yazılıkaya | daki hafriyatı İstanbul Fransız Asarjâtika Enstitüsü azasin- dan M. Jestin bir ili arkadaşile bera- ber yapmıştır. Afyon Müzesi memu- tü Süleyman Hilmi de yanlarına ko- miser olarak verilmiştir. o Hafriyat bir ay sürmüştür. Söylendiğine göre, Eti İmparator. luğu zamanında Orta Asyadan gelen Frik oymağı, Sakarya kıyılarında! yerleşmişlerdir. O zamanlar mühim bir şehir olan Boğazköy, Hatoşaz ile Efes arasıda uzanan ticaret yolu da bu köyden geçiyordu. İşte bu; Frik kavmi oturdukları yerin müsnit vazi- yetinden istifadeyi ihmal etmemişler ve Büyük Frikya devletini kurmuş-| ! etmiştir. Bu şirket, Türkiye dahilin- İ bağaların ihracatile de uğraşacaktır. faydalı esaslar var Iktısat Vekâleti tarafından balık: | çılık hakkındaki proje üzerinde yapı lan incelemeler nihayet bulmuştur. Bu projede havyarcılık sanaylinin in- kişafı için mühim miktarda para ay» rılmıştır. Bir Alman firması yüz bin lira sermayeli bir balıkçılık şirketi kurmak için hükümetimize müracaat de çıkarılan yilan balığı ve kâplum- Şirketle alâkadarlar arasında müza - kereler başlamıştır. Hatırlanan projeye göre, on mi- yon lira sermayeli bir balıkçılık ban- kası kurulacaktır. Bilümum deni? mahsullerini bu banka işletecektir. Balık mahsulâtımızın üçte ikisi hari ce gitmekte, ancak bize Üçte biri kal maktadır. Bizden balı kalan başlıca devletler, İtalyan ve Yunanlılardır. Kış günleri ve bazan da ticaret mu - kâvelelerinin müsaadesizliği yüzün - den muvakkat bir zaman için bile ol- sa bü hükümetlere ihracat yapmadı- Eımız zamanda balıklar denize döküle mekte ve bü yüzden balıkçı zarar et- mektedir. Baliklarımız memleketimizde yal » nız sahili halkı tarafından yenilmek-! tedir. Dahildeki halkı balığa alıştır -| mak için İstanbul ve Akdeniz sahil-| lerinde soğuk hava tesisatı yapılacak, her tarafa taze balık gönderilecektir Tren hatlarında balık nakliyatı için soğuk hâva vagonları işletilecektir. Memleketimizin muhtelif yerlerinde fabrikalar açılmasi ve balık konser- veciliğinin ihyası da proje esasları â- rasmdadır, Yeni fındık mahsulü Yeni findik mahsülü fiyatlari yük- gelmeye başlamıştır. Bugünkü fiyst 54 kuruş üzerindedir. Ellerinde mal bulunduranlar fiyatların daha fazla yükselmesini beklediklerinden piya - sada pek fazla görülmemektedir. Beynelmilel Selânik sergisi hazırlıkları Beynelmilel Selânik sergisindeki Türk pavyonunu İdareye memur €- dilen İskenderiye Titaret Konseyimiz Baha, Ankâra yoluyla Şamdan şeh- rimize gelmiştir. Bugün Iktısat Ve- kâleti direktörlerinden ressam Hak- kı ile beraber Selâniğe gidetektir. Şam sergisinde teşhir edilecek zen gin çeşitler Seliniğe gönderilmiştir. Noksan olan çeşitlerle yeni ilimüne- | ler de bugün Selâniğe gönderilecek. tir. Gümrükler Umum Müdürü Bir aydanberi mezunen şehrimizde bulunan Gümrükler Umum Müdürü Mahmut Nedim bu hafta sonunda Ankaraya dönecektir. man mm Bugünkü hava Bugün hava, açik olacaktır, Rix - gâr, şimali şarkiden mutedil bir sür- atle esecektir. Hararet dereceşinde görülen küçük düşüşün bugün de ayni Vaziyeti muliafaza elmesi muh temeldir. Öğleden sönra havanın ha fif bulutlanmasi ihtimali vardır. Dünkü hava Dün hava tamamen açık geçmiş- tir. Hararet gölgede en çok 27,8, en | az 20, güneşte azami 58,5 derece 0- larak kaydedilmiştir. Rütübet nisbe ti yüzde elli derecedir. Tazyiki nesi- mi 157,5 milimetre civarında görül- müştür. Rüzgür şimali şarkiden 12 lardır. Takas yolsuzluğu işi Kereste ihracatma ait takas yol suzluğu işi etrafmda Devlet Şürasi kararmı vermistir. Buna göre, ni hafaza memurları hariç olmak üzere diğer alâkadarlarm itirazları yerinde görülmemiş ve lüzumu muhakemele- ri hakkında vilâyet idare heyetince verilen kârar tasdik edilmiştir. Tah- kikatâa el koymuş olan dokuzuncu ihtisas mahkemesi (o müstantikliği mercii tayini için temyize baş vur. muştur. metro süratle esmiştir. Geçen sene bugün Geçen sene bugün hararet gölge- de en çok 26,4 en az 18,9, güneşte &- zami 58 derece idi. Rüzgâr #aniyede 5 metro süratle esmiş, tazyiki nesi | mi 160,9 milimetre olarak kaydedil miştir. Rütubet vasatisi yüzde 69 dur, Hava hafif çiğli geçmiştir. » 1 — Tagiliz kabinesi Siveyş kana» lin kapatılması meselesini de tet - kik etti. 2 — İpar kotrası Atinaya vardı. 3 — Atatürkün Çankırıya ayak ticaret anlaşması İtalyanın ithalâtındaki rejim ihracatımıza engel olmıyacak İtalya ile aramızdaki 4 nisan ta- Yİhli ticaret ve kliring anlaşmasının 20 temmuzdan itibaren üç sy daha| uzatılması piyasada iyi tesir yapmış- tir. Buğday fiatları yükselmeye bilâ- Kis limon fiatları düşmeye başlamış- tır. Anlaşmanın tatbikma başlanınca gümrüklerde bulunan limonlar piya saya çıkarılacak ve bu yüzden bir! müddettenberi devem eden buhranı ortadan kalkacaktır. İtalyaya takas yoluyla gönderile < cek mallar yeni anlaşmaya göre hiç- bir kayda tâbi tutulmıyacaktir. Bu Mallar arpa, tiftik, halı, madenkö « mürü, gülyağı, palamut, kuru sebze tütün, pamuk ve ham deridir. Küring yoluyla yapılacak ihraca- ta 1984 yılr ihracatı esas tutulacak- tir. İki hükümet bütün maddeler ü- zerinde uyuşmuş olduğundan İtalya- nm İthalâtında yaptığı umumi rejim ihracatımıza engel olmıyacaktır, Balkan festivali Birçok heyetler geniş programla iştirak edecek Bulgar Milli oyunculari ve dâhs grupu bu seneki Balkan festivalinde bulunmak üzere yakında şehrimize gelecektir. Grup on beş kişiliktir ve Boris Tsane? adında bir Bulgar dans mltehaasısının idaresi altındadır.Bul garlar bu seneki festivale davul ve gaydalarla iştirak edeceklerdir. Ayni heyet Berlin Olimpiyatlara da git- miş ve on beş millet arasmdaki milli oyunlarda altın kupa kazanmıştır. Diğer taraftan, Romen, Yugoslav milli oyunları ve dans komiteleri de bu seneki festivale daha geniş bir pro gramla İştirak etmeğe karar vermiş» lerdir. limon Romen heyeti gelecek hafta icinde | şehrimize gelecektir. Yugoslavlar ha zırlıklarmı bitirmiş olduklarından on- lar da yakmda İstanbula gelmek Üze- re hareket edeceklerdir. Balkan festivalinde bulunmak Uze- re Bofyadan bir seyyah kafilesi de bekleniyor, Kafile içinde muteber kim seler bulunmaktadır. Yeni su saatleri Terkos idaresinin getirdiği ve a- bonelerine dağıllığı yeni Terkos sa- atlerinin fazla su sarfettiği yolunda- xi şikâyetler çoğalmıştır. Alâkadar - lar, bu şikâyetleri yerinde bulmamış» lardır. Tetkiklerin verdiği neticeye göre, saatlerin fazla #u sarfetmedik- leri, yalnız tazyikin eskisinden fazla olması yüzünden musluklar açılınca fazla su aktığı anlaşılmıştır. Takvim, Hava 9 10111243141 1617 181920212 2324252627282 8031| | | | Hizir: 114 1352 Rumi Cemaziyelâhir Ağustos 8 ( nı Güneş; 5.19 — Öğle: 12,16 — Ikindi: 16,02 Akşam: 18,55 — Yalsı: 20,35 — İmsak: 3,29 Sakarya muharebesi devam ediyor. # inci ay Gün: 237 1355 Hin bastığı günün onuncu yıldönümü coşkunlukla kutlulandı. 4 -- Bükreşteki Onef - Galatasa - rüy maçt, 3-2 Onefin mağlübiyetile nihayet buldu. 4 — Viyanalt takımla yaptıkları vi B güreş takımımız 4-3 yenil. hükümete geçiyor Yeni şirket derhal neşriyata başlıyacak Türk Telsiz Telefon şirketinin kur- duğu İstanbul radyosu, 7 eylül pa- zartesi günü akşamı son neşriyatını yapacak ve ertesi #kşam radyoda Na- fıa Vekâletinin kuracağı yeni şirket neşriyata başlıyacaktır. İstanbul radyosunu işleten şirket zaman zaman büyük gayretler sarfi- le birçok yenilikler yapmak istemiş, / fakat halkı bir türlü memnun ede -| memiştir. Devlet radyo idaresinin ne sekilde nesriyat yapacağı malüm de- gildir. Yalnız yeni radyo kanunu lâ- yıhası Meclisin bu devre toplantısm- da umumi heyete arzedilecektir . Şirketin İstanbul radyosunu 5 ki- lovattan 20 kilovata çıkarmak ve ye- ni bir şekilde nesriyat yapmak bu - susundaki teklifine henüz bir cevap verilmemiştir. Poliste Kız yüzünden kavga ettiler Arkadaşını kalbinin altından yaraladı . Evvelki gün Kısıklıda Namazgâh #okağında oturan Ahmetle Bulgurlu mahallesinde oturan Kemal Çamlıca- ya tiyatro seyretmeye gitmişlerdir. Biraz oturduktan sorra yanlarına ta- nadıkları bir kız gelmiştir. Kızı gö *| ren İki kalüğavda kıskançlık hisleri tekrar tazelenmiş, Kavgaya haşlamış | lardir. Kız, bunları ayırmıya çalış - mışaa da muvaffak olamamış, Kemal bıçağını çekerek Ahmedi kalbinin al- Undan yaralamıştır. Ahmedin yarası tehlikeli olduğundan hastaneye kal dırılmıştır. Kemal bıçağı ile yakalan- miştir. Taşla gözünden yaraladı emberlitaş civarında oturan Ha- Til, Mahmmitpaşada kerpuz satarken hamal Niko ile bir alacak yüzünden kavgaya tutuşmuştur. Kavga, bir » denbire büyümüş, o taşla Halili sol gözünden tehlikeli surette yara - lamıştır. Halil hastaneye kaldırılmış- tır. Suçlu Niko kaçtığından aran - maya başlanmıştır. Sarhoşluğun feci akibeti Gedikpaşada Ahmet Efendi soka- ğında oturan Karabet bir meyhene- de raki içtikten sonra altıncı kattaki odasına çikarak uyumak İstemiştir. Fakat pencere açik olduğundan ka patmak İstemiş, bl sirada muvaze- nesini kaybederek on iki metre yük- seklikten bahçeye düşmüştür. Kars- betin belkemiği kırılmış, hastaneye kaldırılmıştır. Yaralım hayatı teh- likelidir, Kaçarken yakalandı Sabıkalılardan Urfalı Bahatüin evel Yi gece Kadiköyünde Eminbey sokâ- ğında Hüseyinin evine girmiştir. Ha- behsiz, doğruca yukariya çıkmış, bir siyah palto, çekmeceden İki altın bi- lezik, bir İş Bankasi kumbarası ve otuz dokuz lira almiş ve yine geldiği gibi çıkmak istemiştir. Fakat kapı- ! ya yaklaşırken komşulaf tarafından görülmüş ve kaçmaya muvaffak ola» miyarak yakalanmıştır. Tahkikat yapılmaktadır. Hizmetçisinden şüphelenmiş Büyükadada Kadiyoran yokuşün- da oturan avukat Hüsamettinin Ka- rs Huriye polise müracaat ederek kendisine alt on iki altm bilezikle bir altın saatinin çalındığını ve hiz- metçi Zehradan şliphelendiğini iddia etmiştir. Zehra yakalanmış, tahki « kata başlanmıştır. Hâmile kadına sopa ile vurdu Beyoğlunda Sazlıderede o oturan Hayati ile Simon ev kirası yüzünden kavgaya başlamışlardır. Kavgaya Ha yatinin karısı Dilber de krişmiş, Si- mon söpa ile Hayatinin başımı yar mile bulunan Dilberin karma da bir miş ve bu kadarla da kalmıyarak hâ sopa indirerek bayıltmıştır. Kadının. hayatı tehlikelidir. Hastaneye kal « dırılmıştır. Suçlu yakalanmıştır. Cesedi aranıyor Beylerbeyinde Abdullah ağa ma »- hallesinde oturan berber Azizin on Üç yaşındaki oğlu Mahmut, rihtim civarında denize girmiş ve vüzerken boğulmüuştur. Çocuğun cesedi aran * maktadır. Moskova mahkemesinde i mühim ifşa ve itiraflar Rüusyadaki suikast o muhakemesi çok dikkate değer neticeler vermiş” tir. Maznunlar arasında bilhassa Zi: noviyefin itirafları hayret ve alâkü uyandırmıştır. Zinoviyef, (Stalin) ve diğer devlet adamlarının hayatına kast için hazırlanan teşebbüslere alâ kası bulunduğumu: “Herşeyi itiraf e diyorum.,, sözüyle itiraf etmiştir. Suikast teşebbüsünün ilk zannedil- diğinden daha büyük bir ölçüde ole duğu anlaşılmıştır. İlk tevkif edilen on altı kişi arasında bulunan Rein- gold, Sovyetlerin eski Londra Sefiri Sokolnikovun da sulkastçiler arasm- da bulunduğunu söylemiş ve eski s0 fir derhal tevkif edilmiştir. Reingoldun ifşaatına göre, Sokol. nikov 1932 de: “Hükümeti temizle menin yezâne yolu, Stalin! öldürmek» tir.,, demiş ve son suikaste karışmış tar. Yine Reingoldun ele verdiği adam» lar arasında eski Sovyet oBaşvekili Rikov, (Lenin)in “bizim nazariyeci- miz., diye yadettiği, eski İzvestiya Başmuharriri Bukarin ve 1925 te Bol- şevik Amele teşkilâtının başmda bu- Yunan Tomski vardır. 1935 temmuzunda Fritz Davld is minde bir Alman Stalini öldürmeğe memur edilmiş, fakat komünist mil letler arası kongresinde oturduğu yerden Staline nişan almak İmkâni bulunmadığı için suikast teşebblisti tatbik edilmeden kalmıştır. Davidin bu işe Troçki tarafından memur edil. diğini ötekine berikine söylediği mü hakemede şahitler tarafından söylene miştir, 1945 Kânunusanisinde Leningrad Sesvati Reisi Kirov bügünkü mas nunlar taranmdan öldürülmüştü, Öl dürenler arasında Kiroyun o vazifede selefi olan Dokinov da vardı. Bü »- dam muhakemele dikkate değer söz“ ler söylemiştir. Verdiği ifadeye gvsa, sulkastte Alman gizli zabıtasına meni #üp Himanlerin adamı olan Frens Vietzer isminde bir Alman kele Dokinov, buna itiraz etmiş: “Bir münist işine nasıl bir faşist karışır? demiş. Zinoviyef te şu cevabı vers miş. — Maksat için her şey yapılır. Vak İ le Alman sosyalisti Lasalle, Sosyas ist Kırkasmın muvaffakıyeti içle Bismarktan istifadeyi mübah görme“ ; müş mi idi? Kınlordu Başkumandan; Voroşllof ta öldürülesekler arasında idi. Troç ki bu suretle orduyu iğfal tümit etmişti, Moskova muhakemesine ait bütün tafsilât Şu kanaati veriyor ki, işin İ İ çinde bir sandalya kavgasından başk İl bir şey yoktur. Sandalyadan mahrum. | kalanı dünküler, yeniden sandalyay$ kavuşmak için ferdi suikast teşel büslerine girişmekten, Bol tehlikeye düşürmekten ve harici dü“ | manların ekmeğine yağ sürmekte | çekinmemişlerdir. İzmir fuarı Açıkta kalanlar da tamamen yerleştirildi İzmirde açılacak uluslararası fuvsf hazırlıkları sona ermek üzereğir. B# | hususta umum müdür Reşat, Ti | odasile temas etmiş ve İstanbul hazırlıklar etrafında izahat almiğ * tır. Fuvarda bulunan bütün pavyon” | rın kiralanması yüzünden açıkta 1 İlan bazı sanayi erbabının da hus& pavyondan faydalanmaları temin * dilmiştir, Ticaret odası namına fUYE rı görmek üzere İzmire giden Galif Bahtiyar İstanbula dönmüştür. Bahtiyar, odanın fuvar şefi Emi İİ beraber, bugün tekrar İzmire si | yedi | cektir, Ayın 25 inden itibaren vâki olacak müraeaatler kabul miyecektir. IG YEMEK LİSTESİ Hafif yemekler — Sebzeli pil hz, | laması, çalı fasulye sote, meyvs latası, 4 Ağır yemekler — Kah li da, kabak ve biber dolmınsı etik ST”. latalı krema. y