21 Eylül 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

21 Eylül 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 8

Kastamonuda kendir fabrikasına ihtivaç var IM. Kemalpaşada doğum evi açıldı M. Kömalpaşa, (Tan) — Şehrimi- zin sağlık bakımından büyük bir | eksiği vardı: Hiçbir doğum doktoru TAN (KITAPLAR ARASINDA | Şiirler: Basri Gücül - İstanbul, 1936 (Bugünden itibaren her haf- ta bu siltunda o hafta içinde çikan kitapların bir tenkidi bulunacaktır. Bu vazifeyi Mustafa Namık Çankı de- * ruhte etmiştir.) Hayatında muayyen yaşları, bizzat, içtimai varlığın hareket ve slikün ha- 21-9-9000 amuzs Demiryolculuğumuzun mühim bir zaferi Aydın hattında eski idare ile Devlet idaresi arasındaki mukayese Nafıamız hesabına sevinilecek bir zalerdir Her yıl bir milyon kiloya yakın or Kastamonunun umumi görünüşü Kastamonu, (Hususi muhabirimiz |tedir. Burada kendircilik te çok ileri yazıyor) — Kastamonu, şimali Ana- dolunun çok eski bir vilâyet merke- Coğrafi durum itibarile civar etlerin birkaç tanesile ticari ve iktisadi rabıtaları vardır. Tabii ser- vet itibarile Türkiyenin en zengin bir mmtakasıdır. Ormanları, maden- leri çok fazladır. Bugünkü vaziyet- te küfi derecede istifade temin edil- mektedir. Vilâyet içinde birkaç ke- reste fabrikası vardır. Harice mühim miktarda ihracat yapılmaktadır. Bu e Kereste fiyatları da düşük de ğildir. Kömür madeni nazarı dikka- ti celbedecek derecede fazladır. Hattâ bir senedenberi Maden Ara - ma Enstitüsü tarafından Dadaym Azdavay mmtakasında maden srâş- tırılmaları yöpilmakta ve müspet ne- ticeler alınmış bulunmaktadır. Mü- tehassıslarm verdikleri malümata göre bu mmtakadaki kömürlerin ge- rek kalite ve gerek kemmiyet itiba- rile Zonguldak . kömürlerinden daha iyi olduğu anlaşılmaktadır. Birkaç aya kadar araştırmalara son verile cek ve müspet netice raporlarla da tevsik edildiği takdirde kömür işle - tilmesine başlanılacaktır. Burada son yıllar içinde elmacı - bikta mühim terakki eseri göstermi- ye başlamıştır. En nefis Amasya cinsi elma doğrudan doğruya bura- dn yetiştirilmektedir. Halkta elmacı- lığa karsı her yıl birkaç misli artan! büyük bir rağbet vardır. Cinsinin sağlam ve güzel olması hasebile her yıl Kastamonudan bir milyon kiloya yakın Amasya elması ihraç edilmek- Amasya elması ihraç ediliy l gitmiştir. Bilhassa Taşköprü hava- lisinde yetişen kendir, hemen dünya- nm en nefis kendiridir. Yıllık istih- salât miktarı dört milyon kiloya ba- liğ olmakta ve bu yüzden dışardan memlekete mühim bir gelir dilmektedir. Bu yılki mahsul geçen seneye nazaran hem bol ve hem de kalite itibarile daha iyidir. Mahsul idrakine daha bir ay olduğu halde şimdiden Avrupadan pek çok talep- ler yapılmıştır. Kastamonu ve hava» sinin kendirciliği bugünkü vaziyet- ten daha üstün bir hale getirmek için bir kendir fabrikasına şiddetle ihtiyaç vardır. Fabrika kurulduğu takdirde bugünkü istihsalin be $ misli fazla istihsal yapmak mümkün olacak ve o zaman bütün memleket geniş bir servete kavuşmuş olacak- tır. Burada yumurtacılıkta mühim ve ticari bir iştir. Yalnız son zaman - larda İspanyadaki karışıklık Kasta- monu yumurtacılığma büyük bir te- sir yapmıştır. Bu yüzden yumurta -| nin tanesi otuz paraya inmiştir. Bu- rada bu #eneki mahsul geçen senele re nisbetle çok bereketlidir. Bu yüz- den köylü çok memnundur. Kasta- monu şehrinde son seneler içinde şahısların teşebbüsü ile imar hare -| ketleri göze çirpmaktadır. Çarşı ve mahallelerde yeni yeni binalar ya - pılmakta, harap bir vaziyette bulu - nan Kastamonu güzelleşmektedir. Yakmda idarei hususiye de yeni bir hastane binası ihşasma başlıyacak - tr, siltmeye konmuştur, 2 — İşin muhammen keşi f bedeli 7077 lira 89 kuruş- tur. 3 — Bu işe ait şartname ve evrak şunlardır. A — Eksiltme şartnamesi. B — Tesviyei turabiyeye ait fenni şartname. C — Keşif cetveli, D — Projeler. , 4 — İstiyenler bu şartnameleri ve evrakı bedelsiz ola-, rakı Vekâlet levazım Bürosundan alabilirler. | ,5 — Eksiltme 28-9-936 tarihinde saat 15,30 da Ve- kâlet binası içinde toplanacak satınalma komisyonunca || yapılacaktır. 6 — Muvakkat teminat 531 liradır. 7 — Teklif mekupları yukarda 5 inci maddede yazılı Dahiliye Vekâletind ahiliye Vekâletinden 1 — Ankarada Yenişehirde'Vilâyeler evi arkasında- ki sahanın tesviye ve tanzimi işi kapalı zarf usuliyle ek- | derilen bir mütehassıs doktoru tayin Winde safhaları gibi, kendilerine has vasıflar arzeder. İşte on sekizle yir- İmi beş arası, insanın hemen yazılı ve yazısız şair olduğu çağlardır. Gücül de böyle söylüyor: Yaşım yeni yirmi beş, henüz şairlik çağın. Yalnız dâhilerdir ki bütün yaşla- İrında ve devirlerinde ilâhi sıcaklık- larmı muhafaza ederler. Eserde Büyük Harp senelerinin, Mütareke yıllarım, dünya buhranın- dan Türkiyeye serpintilerin tortulari- Bı görüyoruz: Yine sırtım. giyimsiz, yine karım. ve bir doğum evi bulunmaması. Bu yüzden acele ve tehlikeli doğum vak- aları için hastanın Bursaya görlde - rilmesi lâizımgeliyordu. Bu da fazla masraflı ve tehlikeli oluyordu. Şehrimiz urayı bu seneki bütçesi- ne doğum mütehassısı İçin tahsisat ayırmak ve sağlık bakanlığınca gön- ederek bir doğum evi tesis etmek su- | retile bu mühim ihtiyacı karşılamış oluyor. İ Tesisatı tamamlanan doğum törenle ve Tiçebay Fuat Kâmil tara» | fından açılmıştır. Törende Belediye Doktoru Fuat tarafından doğum evi- aç m. Onun başdileği? (yakm uzak bir dostum uğramasın yanıma) mısra - dır. Fikretin son devrinde olduğu gi- bi, o, şimdiden inzivaya çekiliyor. (Tek sevdiğim bile yar olsun düş - manıma) diyecek kadar en bedbin düşüncelerde pek ileri gidiyor. Ayni hali (geoe ortasmda) da görüyoruz: (Sükünu dinlesem, s€8 almaktayım. Mandala kapımı yel aralasa, Korkuyla hayal aramaktayım. Beni bir kanadı kırık yarasa, Gibi karanlıklar salıyor yasa, Bedbahtım, çok bedbaht, anlamaktağım..) ... Şalrin kaleminde (Geçme namert İköpriisünden ko epartsm su seni) İdiyen eski bir Türk san'atkârınn, İ bizzat yüksek feragatli, ayni zaman - İda mağrur ve özüne sevgili Anadolu İ köylüsünün, yeni hayat şartlarına in- tibak eden İstanbul kenar mahalle- sinin ruhlarını, bu muhtelif kuvv lerin bir muhassalasını görüyoruz. Ağabey, kardeşine şöyle hitap edi - yor: Babamın oğlasın beni örnek al, Yaşadığım gibi yaşa kardeşim. Gözünde olmasın ne para, ne mal, Kıvır yık şapkanı başa kardeşim, ... Eserin heyeti mecmuası, Belediyenin yeni açtığı Doğum Evi| rina az çok intizam vermiş bir genç ve Belediye azaları ile memurlardan | iPkadeşm karşısında olduğumuz his- bazıları sini veriyor: Ardına, atına - küstürdüm, düz- nin önemini ve faydalarını atlatan | dürdüm - dağ, ta, sevda - gezmek, bir söylev verilmiştir. kesmek gibi çok zayıf kafiyeler - ku - İlaklamak, hayallemek, dizlemek, gibi LİON İ yalnız kafiye için gelmiş duygusunu Şık Bayanlar uyandıran, nasıl bir fikrin ifade &- mağazasında dilmek İştenildiğini okuyana iyice ve açıkça anlatmıyan kelimeler, gözü ve SONBAHARI Mevsiminin zihni yadırgıyor. Bunlar genç şairin KÜŞADI yaratıcılıklarıdır. e Hiç şüphesiz, ye- Son yenil kler ni ihtiyaçlar, kendilerile birlikte, yen: Yüksek kaliteli mallar cümleler ve onların unsurlarını geti- recektir. Güneş, ergeç yaprakların Elverişli fiyatlar Kusursuz servis ve çiçeklerin arasında kendilerine has İrenkleri süzerek elbet yeni levhaların Beyoğlu, Istiklâl caddesi evi adımis- çizgilerini bütün şaşaasile ışıklandı - racaktır. Geceler daima gündüze ge- bedir. Mustafa Namık ÇANKİ Hamiş: Eserlerinden bahsedilmesi- ni istiyenler muharrir namına başka- ca bir nüsha göndermelidir. Masma- fih bunların gönderilmesi herhalde bir makalenin yazılması icap et- mez. Bunlar aylık cetvele konacak. «SIHHİ Ağızlıklarile | SIGARA iÇENLER Nikotinin tahribatından kurtulurlar Yürek, Ciğer, Ağız daima temiz kalır e 4 an a PiPO PAZARI Satış yeri: Sultan Hamam kebapçı karşısında. Saatten bir saat evveline kadar Dahiliye Vekâletine geti- rilerek eksiltme Komisyonu Reisliğine makbuz mukabi- linde verilecektir. Posta ile gönderilecek teklif mektup- ları yine 5 inci maddede yazılı saate kadar Reisliğe gel- miş bulunmaları şarttır. Teklif mektuplarının dış zarf- ları mühür mumu ile iyice kapatılmış olmaları şarttır. imei vaki olacak gecikmeler kabul edilmez (937) Anadolunun ber şehrinde bayilerimiz vardır. Olmtyan yerlerden arzu edenler posta kutusu 180 adresine yazdıklarında derhal posta | İle tediyeli gönderilir. Ankara: Ali Tümen, Taşhan Akşehir: Demir Kazıkoğlu Hümi | Izmir; Necip Sadık Balıkçılar 156 Bursa: Saatçi Nureddin Neşet, Konya: Sarraf Atta Yalvaç Samsun: Saatçi Avni Peker Taklitlerinden sakınınız Malatya: lion çikolatacı Ibra him Işık. Bitlis: Tuhafiyeci Hamdi Ercan Adana: Tuhafiyeci Halil Kazan Muğla: Muğla Bonmarşesi Sabri, Amasya: Cemalettin Kitaphanesi Diyarbekir: Ayyıldız tuhafiye Taklitlerinden sakınınız. Ankara, 19 (Hususi muhabirimiz yazıyor) — Aydın (o Demiryolunun it tarafından satınalındığı gün - denberi, Nafia Vekâleti, bu bat üze rinde Ege mıntakası için çok faydalı yenilikler yapmıştır. Trenlerin hare- ket saatlerinin, halkın menfaatine da ha uygun şekilde tanzim edilmesi ve bu het üzerinde işletilen vagonların yenileştirilmesi civar o memleketleri çok sevindirmiştir. Nafia Vekili Ali Çetinkayanm em- rile Ege mıntakasmın gerek hükü » met merkezile, gerekse diğer minta- kalarla münasebetlerinin arttırılma- 81, değişikliklerde başlıca âmil olan düşüncedir. Aydın hattı şirketin elindeyken, “İbirçok ihbtiyatsızlıklar ve memleket İduygusundan uzak düşüncelerle, hal kın büyük bir kısmını mütemadiyen rekabet halinde bulunan otobüslere kaçırmıştır. Bu mıntakada seyahat edenlerin çoğu Izmirle günlük mü - nasebetlerde bulunan tüccar halktır. Halbuki şirket Nazilli, Aydm, “Ode miş, Tire ve civarınm İzinirle müna- jsebetinde ayni gün gidip dönmeyi gö- zetmekte ve öbür yanda bunu temin, İedenototüsteretağbeti arttırmakta İldi, Nitekim, 192 senesinde Aydın hattmda nakledilen yolcu adedi, (1.524.583 iken, bu yüzden, 132 yılm- da 1.110.277 ye düşmüştür. Yeni tarifenin faydaları İ Vekâlet, hem demiryollarını zara» İra sokan, hem de otobüsler arasında» rekabetin artmasına sebep olan bu İ hareketlere hattı idaresine aldığı gün İson vermiş, ve Uk iş olarak ayni günde İzmire gidip gelmeyi temin et miştir, Afyon - Karakuyu ve Isparta kt sımlarınm inşaları ikmal edilince haf tada iki gün Ispartanm doğru, De - nizlinin de aktarmalı olmak üzere Ankara ile münasebetleri tesis edil. mis bulunacaktır. > On beş gündenberi tatbikine baş- lanan yeni tarifeye göre, Ankara - İ Afyon « Karakuyu - Aydm arasında haftada üç mütekabil doğru ve ak- tarmasız ekspres katarı; haftada dört gün de Ankara - Diyarbekir ve Haydarpaşa istikametlerine giden yolcu katarları ile mütekabilen Af. yonda bulunmak ve bu katarlara ak» tarma etmek üzere Alsancak « Ka 2 3 — Muvakkat teminatı Cinsi o Miktarı Rontken alâtr 9 kalem gü gün Levazım kaleminde gö: Aydının umuma manzarası rakuyu - Afyon yolcu katarları sey- rüsefere konulmuştur. Ankara - Afyon - Aydın ekspres katarları da Devlet Demiryollarınm yeni ve güzel vagönlarile teşkil e * dilmiştir. Genişletilmesi için çahışr « lan Çamlık tünelleri üzerindeki in- şaatın bittiği gün bu katarlar ayni arabalarla Alsancağa kadar devam ettirilecektir. Yeni tanzim olunan hareket saat- leri tarifesinde Ege mmtakasmın Ay- dmdan itibaren Ankara ve İstanbul ile, yine Ege mmtakasmm Alsan « caktan itibaren memleketin her İs- tikameti ile doğru münasebatı göze- tilmiştir. Hareket saatlerinde yeni değişiklikler yapılıyor Ödemiş - İzmir, Nazilli - Izmir, Aydın « İzmir gidiş ve dönüş saatle» rinin tesbitinde gerek ticari ihtiyaç» lar, gerekse Ödemiş mmtakasmm ortamektebhi veya İlsesi bulunmıyan şehirlerinin mektep ihtiyaçları göz * önünde bulundurulmuştur. Buna gö- re, Ödemişten İzmir mekteplerine gidecek talebeler, ayni günde, Öde- mişe dönehileceklerdir. Ayni hat üzerinde bir de muhtelit katar İşli - yecektir. izmirle Nazilli arasında da haftada üç gün mütekabil birer muhtelit kar tar gidip gelecektir. Ihtiyaç görülür ise bu katarlar Denizliye kadar uza- tılacaktır. Bunlardan başka, yeni tarifede, AAydmdan İzmire gidip ayni günde İzmirden Aydıma dönen otoray, Na- gilli ile İzmir arasmda günde bir se- fer yapan otoray, Sökeden Nazilliye gidip ayni günde dönen bir muhtelit katar daha vardır. Denizliden Ortaklara gidip ayni günde Denizliye dönen otoray da iş- lemekte e bu katarlar ve otoray se- ferleri Eçe mmtakasının İç münass- betlerini temin etmektedirler. Nafia Vekâleti, bu yeni tarifesile de gösterdiği gibi, halkın ihtiyaçlari- nı birinci derecede gözönünde bulun- durmaktadır. Bu hereket saatleri. nin Ego mıntakası için en uygun ve balkm gidip gelme ihtiyaçlarına en elverişli şekil olduğu, on beş gün İ- çinde binlerle artan yolcu addâinden de anlaşılmaktadır. | Ankara Belediyesinden 1 — Su idaresine alınacak Gaz, Benzin ve yağlar on beş gün müddetle kapalı zarfla eksiltmeye konulmuştur. Muhammen bedeli (9423,65) liradır. (706,77) liradır. 4 — Şartname ve listesini görmek isteyenler her gün yazı işleri kalemine ve ihale 25 Eylül 1936 cuma günü saat on birde Belediye Encümeninde yapılacağından is- teklilerin o gün saat ona kadar teminatlarile teklif mek- tuplarının Belediye Encümenine vermeleri. (1235) 1501 | Istanbul Vakıflar Direktörlüğü ilânları © | Muhammen bedeli Lira » İlk teminat Lira 105 5/10/9358 Pazartesi saat 15 de Ihale günü 1400 Gureba Hastahanesine lüzumu olan yukarda cins ve miktarı yazılı rontken alâtı açık eksiltmeye konmuştur. İhalesi yukarda yazılı gün ve satte Vakıflar Başmüdürlü- binasındaki komisyonda yapılacaktır. Şartnamesi her ilebilir. (1374)