24 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

24 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

TANın Çocuk İlâvesi Geçen yazımda size kartposlalla muhabere usulünü göstermiş ve si- zi bu yolda teşvik etmiştim. Bu haf tn da posta pulu toplayıp değiştirme işinden bahsedeceğim. Posta pulu toplamak yalnız kü çilklere mahsun değildir. Onu sizler kadar adamlar da biriktirir. Meselâ bu biriktirenlerin bir tanesi de benim, Pullar adama çok sey öğretir. Evvelâ mükemmel coğrafya öğre - nirsiniz. Pulların üstünde öyle mem: İeketlerin ismi geçer ki coğrafya ho- .calarının bile parmakları ağızlarında kalır. Birçok pullarda haritalar bile vardır. Sonra pulların muhtelif hükümet- lerin ölmüş ve yaşıyan hükümdarin- File büyük adamlarının resimlerini görür, isimlerini öğrenirsiniz ve me- rakımız varsa bu hükümdarlarla bü- yük adamların hayatını sorar, öğre- nir ve bu suretle tarihi malâmatımı. 7 genişletmiş olursunuz. Daha sonra da devletler büyük tarihi hâdiseleri kutlulamak için, onların senci devriyesinde © hâdise lerin türlü safhalarını gösteren pal lar çıkarırlar. İşte sizin umumi malümatınız ço- Haltacak, görgü ufkunuzu genişlete-| cek bir meşguliyet... Ama iş bu ka- 'darla da kalmaz... Çünkü pul demek biraz da para demektir Ne vakit is terseniz topladığımız pulları satabilir. siniz de. Insan kendi başına çok pul topl yamaz... Sonra insanım birçok çift pulları olur... Işte bunun içbadir ki,| pul topliyanlar bu fazla çiftlerini a- ralarında değiştirirler... Yani kendi - sinde birden ziyade mevcut olan pul dan bir tanesini urkadaşma verip kendinle olmayıp. ta arkadaşında gift olan puldan bir tanesini © alır. lar ve koleksiyonlarını bu suretle! zenginleştirmeye bakarlar, Şimdi hepinize bir de pal topla - mayı teklif ediyorum. Işte; onun için gelecek yazımda pulları masıl dizip! yapıştırmak icap ettiğini, nasıl pul değiştirildiğini anlatacağım. Buzüm. Mik pullar hakkında bu kadar ma- lümat hf. Çünkü sizler mutlaka hikâyeleri okumak icin sabırsızlanı - yorsunuzdur şimdi! Hepinizin gözler Finizden öperim benim şeker yavru. Harim, AMCA En Hızlı Koşan Hayvan Cey.ândır Son zamanlarda Gabi çölünde tetkikat yapan bir Amerikan ho- yeti üç kilometre imtidadınca oto- mobile satte 85 kilometre sürat rağmen bir cayl- hayretle mü. fir. Bundan anla - caylân hayvanların | “Jasal ÇENBERLİTAŞ (Geçen nüshadan mabant) — Bak, şu üki sokak ötede kara du varlı viran bir ev var. Pencereden ço cuğunu uyutmaya çalışan zayıf, 80- luk benizli anayı görüyor musun?.. Bu akşam yiyecek almak için para bulamadılar. .Çoçuk aç...Açlıktan W- yamuyor...Ana aç Ayakta duracak ta kati yek... Sen iyi yürekli bir Teyleğe benziyörsun. Kemerimdeki yakutu gağanla çıkar, git, açık. pencereden &ve gir, yakutu masanın üzerine bi- rak gel... Onlar yakutu bulunca se - vinirler, gözlerine fer, yüreklerine güç gelir... Yarın onu satar, para a- Ur karınlarını doyururlar.. . Leylek fazla beklemedi. Derhal heykelin beline sıçrayarak gapasile taşi yerinden oynattı, aldı doğru eve uçtu, pencereden içeri girdi yakutu masanın Üzerine bırakıp geri döndü. Leylekle heykel karşıdan bir müd det kadının sevizcini seyrettiler. Ka- dın taşı görmüş, avucuna almış, vinç yaşları döküyor; Tanrıya şükre- diyordu. Sabah oldu Leylek yoluna devam, edecekti. Heykelle vedalaşmak iste- di. Heykel... — Iyi yürekli leylek, dedi, ne olur» sun benimle bir gece daba kel, bir iyilik daha et, Havaların daha goğuyacağını dü- şünen leylek gitmek istedi ama hey- kelin tatlı diline dayanamadı. Bir gece daha kalmıya söz verdi. Gece oldu. Heykel leyleği çağır - dı. — Bak, dedi. Şu karşıdaki kulübe yi görüyor musun? Orada genç bir kadın hasta döşeğinde yatiyor... Ko) casınım ilâç alacak “parası yok... E-İ Zer böyle giderse kadın ölecek... Gör zümde ışıldayan zümrüdü çikar, kö- tür, odaya bırak. K Leylek hemen savaştı, Heykelin Közlünü çıkararak, götürdü, hasta ka dinin yanma bıraktı. Ertesi sabah leylek heykelle ve » dalaşmak istedi. Heykel — İyi kalpli leylek dedi, ne olur, benimle bir gece daha kal. dayanamadı. Onu kırmak istemedi Bir gece daha kalmıya karar ver.) di. Gece olunca heykel leyleği çağır. a: — Bak, dedi, şu yandaki evleri gö rüyor musun... Orada oturanların hepel yoksulluk içinde... Çalışıyorlar çabalıyorlar fakat kâfi derecede ka #anamıyorlar, Hepsi perişan bir hal- de, yırlık pırtık esvaplarla geziyor - lar bir lokma kuru ekmeği zof bula. biliyorlar... Şu üzerimi kapliyan al- tin yapraklarını sök, götür onlara dağıt... Heykel sözünü bitirir, bitirmez ley Jek altın yaprakları sökmeye başla miştı bile. Epey uğraştı. Nihayet hepsini söktü ve götürüp o zavallı. lara dağıttı. Ertesi sabah leylek gitmek istedi, Heykel yine yalvardı. — Ne olur iyi leylek benlmle bir gece daha kali Leylek yine dayanamadı. Son de- fa olarak bir gece daha kalmıya söz verdi. Gece oldu. Heykel leyleğe seslendi: — Iyi leylek, dedi, bak şu karşıki sokakta saçak altmda uyuyan çocu ğu görüyor musun... Onun ne anası Yar, ne babası... Serli sefil, aç, her gön sokak sokak dolaşır, sadaka is- ter. Obür gözümdeki zümrüdü sök götür ona ver Leylek heykelin dediğini yaptı Zilmrüdü aldı ve götürüp uyuyan öksliz çocuğun koynuna koydu. ve heykelin yanına döndü. — Ayi kalbli heykel, dedi... Uç dört gün evvel etrafımızda inliyenler var, dı... Bugün herkes memmun gibi gö süküyor... Bu katlı havayı sen yarat Heykel sustu ve biraz sonra — Leylek dedi. sana inanıyorum. Etrafımdaki keder izlerinin azaldığı na memnunum... Ben artık görmü - yorum... gözlerim başkalarını derdi ne derman oldu... Bundan sonra ne sandet ne de sefaletin farkma vara -| mıyacağım. Dünya durdukça senin bu son sözlerin bana teselli verecek. Etrafımdaki insanların artan bi vaz benim son mükâfatı olatâk... Leylek yine heykelin tatiz diline Leylek bunlar: can kulağile din - Oskar Viki'den: ledi ve karşılık vermesi. Ertesi sabah gün doğuyordu: Heykel: — İyi yürekli leylek, haydi artık burada işin kalmadı, havalar soğü- Yor. Sıcak iklimlere dön, çiftine ka vüş, bahtiyar yaşa... Sağol... Dedi fakat leylek gecedenberi fik rini değiştirmişti. — Hayır, diye cevap verdi Ben #itmiyeceğim, iyi yürekli heykel , Senin yanında kalacağım. Sen gör lerini başkalarmın uğurunda feda ettin ben de kendimi sana vakfede- eğim... Senin için göreceğim, senin için söyliyeceğim... — Iyi leylek, git artık.. Kendine kiyma, sen buralarda yaşıyamaz an Fakat heykelin ayak diremesine rağmen leylek gitmedi. Her gece s8- baha kağar, heykele çöl şarkılarını okudu, Kervanlarmı Uyarak giden bedevilerin hikâyeleri. 3i yuce ehramların tepesinde çarpın Şan rüzgürlarım menkibesini anist- ts. Böylece gilnler geçti, mevsim iler ledi. Yağmur, derken kar geldi, Bir gün çok kar yağmış her tarat buz kesilmişti. Leylek içinden ölü - münün yaklaştığını duydu heykele dönere — Ben, ölüyorum, dedi, beni u - Btm Heykel cevap verdi: — Canına kıydın ama ebediyen be- nim kalbide yer ettin... Sen dünya durdukça evgilerin en alusile seve- ceğim... Gel. Bon nefesinde beni ya. haklarından Gp.. Yanaklarım dün- ya var oldukça dudakların izini ta. şam! Leylak son bir hamle ie heykelin te. İyanaklarma sıçradı, öptü ve düşerek Ayaklarınm dibinde can verdi. O vakit inanılmaz bir şey oldu. Leylek ölür ölmez, sütun sarsıldı, yarıldı heykel param parça oldi. © Sabah oradan geçenler bünü gördü. Etraftan koşuşanlar oldu. Fakat leylekle, heykelin . artıklarmı kimse bulamadı. O zaman insanlar sütunun otra - fn çenberler geçirdiler ve onu bu- güne kadar sakladılar... Sütunun a- dna çenberlitaş denildi, ii İm 'TANın Çocuk İlâvesi #HEM:-EGLE HEM BiLMECE No:1, Kadı ile kızı, müftü ile karısı ba- ga gitmişler, bir karpuz alıp dörde bölmüşler... Herbiri bir parça almaş, bir parça artmış, nasil olmuş? Puvan: 1, No: ll, Denizin ortasında ne yardır? Puvan: 2. i 2345 6 7 8 SOLDAN SAGA: 1 — Nasrettin Hoca kanadile, ba: caklarını kesince kuşa benzer 2 — Kü lezzetli olur; yaydan çık» ta mt önüne artık geçilmez; nota. 3 — insan nikâh memurunun kar. gısına gitmeden edinemez; öz türk. çe ateş, 4 — Yemin; züppeler sevdiklerine söylerler, 5 — Borgu; eşini kaybetmiş. 6 — Kundaktayken su istemek için söylenir. 7 — Kibisede çirkin, çirkin göze çarpar, 8 — Sofrada bulundu mu iştaha açar. YUKARDAN AŞAĞI; rın üstünden gelir, Em üstünden gelir. 2 — Kira ile tutulan ve nadiren satnalınan yer; sorgu. 3 — Kasapta bulunur; göz rengi. 4 — Ne karanlık, ne aydinlik; candan olmiyanlar. 5 — Yama; zat; Ermeniler ekse- riya söze başlarken söylerler. 6 — Tasdik için birebirdir. 7 > Peyniri lezzetli olur. 8 — Sonunda bu devletin başına püsküllübelâ kesilmişti. Puvan: 3 No: iv, Bir tabakta dört cevix var, dört kişi, herbiri bir ceviz alıyor, tabak- ta bir ceviz kalıyor... Nasıl oluyor? Puvan: 4 No. V. Muharebede mağlüp olan tarafın eeisi 40 kişiden ibaret kalan adam- larile bir mağaraya sığınıyor ve düşmana teslim olmamak için hepsi ölmeye karar veriyorlar. Herkes bir daire şeklinde dizildikten sonra rel Üçer üçer sayıp her defasında üçün- süyü vuruyor. Kendisi en son ha - yatta kalabilmek için dairenin me- vesinde durmalıdır? Puvan: 5. NCE hacet yoktur, Hallettiğiniz kadarını gönderiniz. Kim daha çok puvan a- lirsa mükâfatı o kazanır. Ayni mik- tarda puvan alanlar arasında kura çekilir. Cevaplar çarşmba akşamına kadar postaya verilmelidir. Geçen Haltaki Bilmecemizin Halli 1 — Fatih Sultan Mehmet çıkar çıkmaz tahta oturdu. 2 — Muhabere memuru şöyle dex mek istiyordu: “Denizaltı gemisi bir gülle atıp kaçtı. 3 — Çaprast kelimelerin halledil- miş şekli OT) RENKLİ TABL DADUSLN - 4 — Hüyvanın resmi budur; N K 5 — Göz Geçen bulmacada 1 numaralı çocuk mecmuamızdaki murabbalr bulmacanın. mızda (doğru hal şekli) gösterilir - ken bir yanlışlık olmuştur. Soldan sağa dördüncü hane (ERİK), yu - kardan aşağıya 3 üncü hane de 2 (ÜŞER) olacakken (ETK) ve (0-) © ŞET) olarak çıkmıştır. Tashih ve itizar ederiz. Eyfel Kulesi Pariteki Eyfa kulesi deniz et- | handan 20 ir AA aya ed 0 olup kideinden üzerime & Se aki re kadar boyu tam 300 metredir, Dünyanın nüfusu Bunu tamamile söylemek güç- tür. İstatistikler maalesef dünya: in her yerinde muntazam ve ta. am değildir. Maamafih bu ista tistiklerde Asyanın 1 milyar 100 milyon, Avrupanın yarım milyar, Amerikanın 260 milyon, Afrikanın 140 milyon ve Avustralyanın 10 milyon nüfusu olduğu yazılı oldu- ına göre dünyanın 2 milyar tak» ibi nüfusu olduğu meydana çık danaeğeğn 3 numara- <