24 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

sam 7 Beyrut Mektubu Suriye birliğini temin yolunda yeni bir cereyan var! Br (Hususi muh, yede hüküm süren beklenen bir cereyan başlad nin birliğini temin etmek ve let vücuda getirmektir Bu cereyan Fransa ile Lübnan a- rasımda müzakerelerin başladığı sıra- da kendini göstermesi nazarı dikkati eeibetmiş bulunuyor, Fransa ile Lüb nan arasndaki müzakereler bugün - lerde burada başlıyacaktır. İki taraf da mushedenin sür'atle hazırlanması ve imzalanması lehinde olduğu içi bu işin çok geçmeden başarılacağı anlaşılıyor. Hattâ Lübnanda bilfiil çalışmakta olan bir mili4 meclis bu - Tunduğu için, Lübnan muahedesin! Suriye muahedesinden daha evvel tasdik olunacağı muhakkak sayılıyor. Bununla beraber Suriye muahedesi - nin de seçilecek meclis tarafından tasdiki beklenecek, Fevkalâde Komi- ser iki muahedeyi alarak Parise gö- türecek, ve bunların Fransa parlâ - mentosu tarafından tasdikini temia edecektir. Vahdet cereyanı uahedelerin bu şekilde tasdi- kinden sonra Suriye ve Lüb- nanda İntikal devri başlıyacağı için; ona göre tedbirler almacaklır. Fakat biraz yukarıda dediğimiz gi- bi bugün bütün Suriyeyi kaplıyan ye- ni cereyan, vahdet “cereyanıdır. Bu ceroyana taraftar olanlara Beyrutta da tesadüf olunmakta ve bunlar Fran #a ile yapılacak muahedenin vahdeti sağlamlıyacağını — söylemektedirler. Lübnanm müstakil bir devlet olduk- tan sonra Suriyeden apayrı kalmak ve kendi şahsiyetini tebarüz ettirmek istemesi burada derinden derine dü - günülüyordu. Fakat umumiyetle hü- küm süren kanaate göre Tüibnanın istiklâline kavuşması birlik çereyant- nı kuvvetlendirecek ve ondan sonra Suriye ile Lübnan arasında vahdetin temini İçin çareler aranacak ve bulu- macaktır. Fransanın noktai nazarı F Akat vaziyeti bu şekilde düşü- nenler, mutedil gruplardır. Müfritlerse vahdet meselesini şimdi- den körliklemekte ve Lübnanlılara göre Lübnan istiklâlini şimdiden de- virmeye bekmaktadırlar. Fransanm vâhdet düşüncesinin şim diden ileri sürmesinden pek hoşnut olmadığı anlaşılıyor. Suriye Fevkalâde Komiseri Kont de Martel Lübnan murahhas heyetine hitaben söylediği bir nutukta bu me- abirimizden) — Bütün Suri- ve mühim neticeler vermesi ı. Bu cereyan, bütün Suriye- bütün Suriyeden bir tek dev- “ Bedavacılar Şahı ,, Milton Şehrimize Geldi Fransız sinema ve müzikhol artist lerinden Jorj Milton dün şehrimize gelmiştir. Sinema ( merâklilarınm pek İyi tanıdığı “Bedavacılar Şahı, ra Kralı, , “Taistracılar Kralı, filmlerinin sevimli artisti İstanbul. da üç gür kalacak ve bir kaç temsil verecektir. Milton, Fransada müzikhol ve ha- fif operet sahnelerinde bir çok sene- ler alkışlar toplamıştır. İki sene ev- Milton İstanbulda vel sinema hayâtma atilan artist Fransız mizahmın ve espirisinin bir timsali olmuştur. Milton anlatıyor: Milton, dün kendisile görüşen bir! muharririmize şunları söylemiştir: — Artistlik hayatma ilk önee mü- zikhol ve operetle başladım, - Sonra sinemaya geçtim. Evliyim. Maalesef çocuğum yok. Gelir sahibi değilim. Bütün gelirim ve sermayem san'a- timdir. seleye temas etmiş ve “Lübnan, ta - mamiyet mülkiyesinin korunacağını” an Fransanm bu noktal nazarmı de- Bistirmiyeceği muhakkak sayıldığı için mutediller, vahdet cereyanmm #imdiden ileri sürülmesinin Talbnan Için zarar görmekte ve bu düşünce ve cereyan aleyhinde neşriyat yap - maktadırlar. Mutedillerin düşünce- lerine tercüman olan - gazeteler, bu- günkü çalışmaların yalnız istiklâl ih- razma münhasır kalmasını istemekte ve vahdet meselesinin İleride mevzuu bahsolmasının daha çok makul olaca- ğını si ylemektedirler. — Belediye memurlarma Yevmiye Şehir hududu dışma vazife için çi. kan belediye memurlarma ayrıca yevniiye verilmesi yasak edilmiştir. Bunlar yalnız harcirah alabilecekler- dir, Gümrükte iki tayin Urfa gümrük muhasebecisi Lütfi Istanbul gümrükleri muhasebe servi si şefliğine, İstanbul an- bar memuru Salih Zeki Urfa gümrük veznedarlığma tayin edilmişlerdir. İki amelenin elleri kesildi İstanbula ikinci defa geliyorum. Sahne hayatma ilk atıldığım sene lerde İstanbula bir kere daha geldim ve o zamanları pek meşhur olan Be- yoğlunda Konkordiya tiyatrosunda temsiler verdim. Bu defaki gelişimde İstanbulu çok değişmiş buldum. Bükreşten geliyorum. Üç gün son ra Mısıra gideceğim. Milton, en çok sevdiği filmin “Be- davacılar Şahı,, olduğunu ilâve et miştir. Yeni Yetişen Köy Mualilmleri Eskişehirde köy muallimi yetiş tirmek için açılan ve mlinhasıran evvelce orduda çavuşluk yapmış kim- seleri ihtiva eden kurs tedrizatı ni- hayet bulmak üzeredir. Yapılan tetkikat, çavuş kursunun Maarif Vekâletinin en muvaffak e- serlerinden biri olduğunu göstermiş- tir. Kursa devâm edenler Teşrinisa- ni on beşte diplomalarını alacaklar Unkapannda galvaniz fabrikasin- © da amele Osman, makineye sağ elini kaptırmış, Cerrahpaşa hastanesine kaldrılmıştır. * Tütün inhisar idaresinin teneke makinesi kısmında çalışan elli yaşla- rında Mehmet oğlu Kemal, 89) elinin parmaklarmı makineye o kaptırmış, ve bunlardan pe Tuneli viliyetine, diğerleri de Ankara vilöyeti köyleri. 5 klardır. Her bir köye sekiz kişilik hir grup M.1m.or. Siyaset âlemi Sovyet sivil tayyare teşkilâtı re- isi General Eydeman Sovyet misafirleri- miz bugün geliyorlar Sovyet sivil tayyare teşkilâtı reisi General Eydeman ile iki erkek, bir kadın tayyareciden mürekkep Sovyet he- yeti bu sabah saat yedide vapurla şehrimize gelecektir. Esnaf Cemiyetlerinde Seçim Esnaf cemiyetleri idare heyeti se çimi devam etmektedir. Şimdiye ka- dar şekereller, hamameılar, odun ve kömürcüler, musiki san'atkârları, ya- PI yapıcılar, sıvacılar cemiyetleri ida re heyetleri seçilmiştir . Şoförler cemiyeti ayın 26-27 inci günleri, hamamcılar 4-5 ikinciteşrin sütçüler 11, sucular 18, kahveciler 28, çiçekçiler 30 ikinciteşrin günle - rinde senelik toplantılarını yapacak lardır, Oturanlar da - Şikâyete Şişli, Harbiye, Maçka ve dan kurtarılamamıştır. Taa hane civarına nakli takarrü başlanamamıştır. Bunun içi Inşaat biter bitmez Hürriyeti Ebe- diye tepesine dökülmekte olan çöpler, yerden kazmarak tamamiyle yeni çöp alma İstasyonuna naklolünasağı / gibi ondan sonra kamyonların getire- ceği çöpler de yeni yere dökülecek- tir. Beyoğlu mmtakasmin sinek İsti- lâsından tamismiyle “kurtardmasına taya Kadiköy, rı halkının şikâyetleri çıkmıştır. Çün- kü, bu havalinin çöpleri de Uzunça» yıra dökülmektedir. Şişli ve elvarm- öz olduğu gibi Uzunçayıra dökülen göpler de kokmaya başlamış, ve bu civar da sinek istilâsma uğramıştır. ORTAKOY CIVARINDAKI ÇOPLER Diğer taraftan, Galatasaray İise- sinin Ortaköydeki kısmı ile Robert Kollej, Maarif müdürlüğüne müra- caat ederek yakmlarmdaki boş yer- lere çöp dökülmesinden dolayı taaf- fün ve sinek hasıl olduğunu, bünun talebenin sıhhatiyle yakından alâkası bulunduğunu ileri sürerek nazarı dik kati celbetmişlerdir. BİRKAÇ SATIRLA Ankaraya gitmiştir. KAHVE FIYATL YUKSELIŞ VAR! Son günlerde kahve fiyatlerinde ehemmiyetli bir yük- selme göze çarpmaya başlamıştır. nkarada yeni kurulacak kon- servatuvarm kabul imtihan- larında bulunmak üzere Şehir Ti- yatrosu rejisörü Ertuğrul Muhsin ehir Meclisinin ilk içtima gü- Kadıköy ve Haydarpaşada | Sineklerden Başladılar civarı henüz sinek istilâsın - flünün ve sineğiri biran önce ortadan kaldırılması için son çare olarak çöplerin Kâğıt- r etmiş, fakat bu işe henüz n evvelâ oraya yol yapmak icap etmiş, belediye, yolun çabuk bitirilmesi için çalışan amele miktarını çoğaltmıştır. kevine ilâve edilecek Yeni salonlar İ Eminönü Halkevine ilâve edilecek s) bul belediyesi, ilk taksit olarak 15 bin lira vermiştir. Halkevi Başkan- lığı, bu işe sarfedilecek olan 45 bin| liranm birden tediyesi için belediye- ye müracaat etmiştir. Mesele, Şehir meclisinde görüşülecektir. —arz ARINDA Yükselmenin sebebi şudur: Kahve memleketimize Berezilyadan gelmek» tedir. Geçen sene mahsulünden orada bir hayli stok kalmıştır. Fakat buna mukabil ehemmiyetli miktanda yeni mahsul elde edilmiştir. Alıcılar, yeni yıl mahsultinden is- temekt& ve bir yıl evvelki mahsulü almamaktadırlar. Bu yüzden yeni yüzde 40 nisbetindedir, Diğer taraftan kehve şirketinin bir yıl içinde Berezilyadan getirdiği kah- TESİ Bugünkü iyinat yapmaktadır. ve konferans Salonu için İstan-| Dört.er Bloku » talya Dışbakanı ve Senyör Mu- İ solini'nin damadı Kont Çiano, günün en mühim siyassi hâdisesi sa- yılan son Berlin seyahatinden evvel, Ingiltere hükümetinin, yeni bir Lo- karno akti için yaptığı teklife cevap vermişti, Italyan cevabı henüz neşrolun, dığı halde, tahmin olunduğuna gör italya hükümeti dört Garp devleti a- rasında bir pakt yapılmasını tavsi- ye etmektedir. Bu dört devlet, Bri- tanya, Fransa, Almanya ve italyadır. Bundan başka İtalyanın, Akdenizde kendi emniyetini sağlamlamak için bir takım tekliflerde bulunduğu da söylenmekte ve Ingiltere ile iki taraf- li bir anlaşma imzasına taraftar ol- duğunu ima etmektedir. Moskovada çıkan İzvestia gazetesi, dün, İtalyanın bu dört devletten bir blok teşkili teklifini şiddetle tenkit o- den bir yazısında, İtalyanın bu şekil- dan Moda Klüblnde heyet şerefine|de hareket etmekle İngiltereye kol- bir çay ziyafeti verilecektir. lektif emniyet prensiplerinden vaz. Heyet âzası, Pazartesi gin AR-| geçmeyi, Fransaya bütün müttefik- karaya hareket edeceklerdir. leriyle her bağı kesmeyi teklif etmiş GENERAL EYDEMAN olduğunu anlatıyor. Harbiumümi esnasında askeri hiz. İzvestia'nın İtalya cevabı bu mete girmiş olan General Eydeman,| şekilde karşılamasının sebebini yine 1918 den itibaren Kızılorduda yük.| izvestia bugünkü yazısında izah et- sek makamlar işgal emektedir. mekte ve “faşistliğin şarkta ser- biryada ve diğer cephelerdeki muba- best kalarak garba taarruz etmek semata iştirak etmiştir. 1925 te Kı. fikrinde olduğunu,, söylemektedir. zılordu harp akademisi 'reisi tayin| Avrupada mühim hâdiselerin ha- edilmiş ve bu vazifesini 1932 ye ka-| zırlandığı, büyük çarpışmaların için dar ifa eylemiştir. 1932 de Osovla-| için vuku bulduğu bir sıradayız. him cemiyeti reisi olmuş, 1985 de,| ispanya hâdiseleri Avrupadaki fa- Mareşal Voroşilov'a tabi S, S. C, B.| şist kuvvetleri ayaklandırmaya yar- Müdafaa komiserliği harp şürası te-|dım ediyor ve bu yüzden faşist dev« şekkül ettiği zaman General Eyde-| ietler bir takım plânlar hazırlıyor. man bu şüranm âzası olmuştur. Bu plânların mahiyeti henüz belli General Eydeman, bir kaç ordu ni| değildir. Fakat buna karşı komünüst sanile taltif edilmiştir ve 8. 8. C. B.| inuhitlerin de son derece hassasiyet merkezi icra komitesi âzasmdandır. | gösterdiği göze çarpıyor. - türmez. Fakat ne zaman? Ve ne şö- z dur! Dışbakanının Berlindeki kos“ . Bu için için devam eden düellonuri Halk kilde? Seçiliyor Bal Berlin konuşmaları: Heyet, sanat 15 te Cilmhuriyet Abi- desine, saat 16 da Fatihte tayyare! şehitleri âbidesine çelenk koyacak- tır. Bundan sonra Kariye camii ziya-| ret edilecektir. Güneş Klübü tarafın dan misafirler şerefine bir çay ziya- feti verilecek, müteakıben Sipahi O- cağma gidilecektir. Bu gece sant 8 de Türk Hava Kurumu tarafından Perapalasta bir çay ziyafeti verile cektir, Misafirlerimiz yarm Boğazı geze ceklerdir. Sovyet konsolosu tarafın- kendini meydana dökeceği şüphe gös Hat ipleri Henüz belli olmıyan nokta işta, bu- hazırlıklar da ilerlemektedir. Üç bay- ram gününde şehrin muhtelif yerle- rinde söz söyliyecek halk hatiplerinin seçilmesine başlanmıştır. Belediye, Sultanahmet, Beyazıt ve Taksim meydanlarına fevkalâde tez-| nuşmaları hakkında verilen malümat iki devletin Ispanya işlerine müş- terek harekete karar verdiklerini bil- diriyor. Ispanya faşistlik ile komünistliğin silâhlı çarpışmasına sahne olduğu İ- çin bu Iki mezhepten birine mensup. olan devletler, Ispanya hâdiselerina azami alâkayı göstermekte ve orada kazanılacak muvaffakıyetin davası güdülen Mezhebin Avrupada yerleş» mesi ve nüfuzunün yükselmesi baki- mından hayati bir değeri olduğuna i- nanmaktadır. Iki mezhebe mensup devletlerin bis ribirine karşı ileri sürdükleri müda- hale ve silâh verme İthamları, bu alâkanın tehlikeli ârazındandır. Almanya ile italya İspanyada müş- terek harekete karar vermişlersa, bunun manası İspanyadaki faşistle- rin, hiç olmazsa, büyük bir manevi müzaharete nail olacakları ve Mu- vafafk oldukları takdirde kendilerini hâmen tanıyacak iki mühim devleti bulacaklarıdır. Bayramın ilk günü akşamı, her s6- ne olduğu gibi Vali konağında resmi bir balo ve Halkevlerinde de halk ba- loları verilecektir. İZCİLER ANKARADA Ankarada yapılacak büyük geçit resmine iştirak etmek üzere Istanbul mektepleri izcilerinden mürekkep 250 kişilik bir kafile ile 12 oymak dün akşamki trenle Ankaraya hareket et- mişlerdir. Kendileri bugün Ankarada istirahat edecekler, yarım bir prova yapacaklardır. Şehrimizdeki mekteplerden bura - daki geçit resmine iştirak edecekle - re ait program bugün bütün mek. teplere bildirilecektir. mahsul fiyatları artmış bulunmekta- dır. Toptan fiyatlarda ise bu artış Fakat Berlin ziyaretinin hedefi yal- nız, İspanya meselesi değildir. Bu ziyaret esnasında Lokarno paktının yerini alacak yeni pakt meselesinin, Avusturya meselesinin, konuşulaca- ğı da şüphesiz sayılıyor. Tspanya iş- lerine karşı müşterek harekete karar verilmişse, iki devletin Fransa « Sov« yet Rusya paktına karşı da müşterek hattı hareket takip etmeleri beklenir. Avusturya bahsine gelince; iki ta- rafın burada nüfuz mıntakalarını &- yırarak anlaşacakları söyleniyor. Hulâsa Avrupa mühim bir hazır. lık devresi içindedir. Bu devreyi mü * him hâdiseler takip etmesi beklem- mektedir. Ömer Rıza DOĞRUL Ziraat Umum Müdürünün tetkikleri * Ziraat umum müdürü Abidin, Ka - radeniz ve Ege mmtakasında bir tet- kik seyahatine çıkmıştır. Bir ay ka - dar devam edecek olan bu tetkik se- yahatinde umum müdür Karadeniz havalisinde çay, frmdık, mısır, tütün, Eğe mntakasında da üzüm, incir, mevzuları İle ziraat tedrisatını yakın dan tetkik edecektir " —————. | ve miktarı 100 bin çuvalı geçmekte dir ki, bunun nakti kıymeti 1 milyon 400 bin lira tutmaktadır. Hava : Kısmen kulutlu verilecek ve grupların çalışma işle. rini kontrol için birer seyyar başöğ. retmen tayin olunacaktır. Çavuş kursunu bitiren köy mual- limlerine şimdilik on beğer lira ay- T miştir, Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmış- lık verilecek, ikametlerine de köyler- de birer oda tahsis olunacaktır. bava açık ve güzeldi Ra; ye teshl etiğime göre, balm emi la Memlekette amumi, te hara: 70 tir. Rüzgâr doğudan esmiştir, tahsil müdürü Zeynelâbidin dolaşarak şube ihtiyaçlarmı ve roları tetkik etmislerdir. Teindi: 14,55 W- Akşam; Yatsı: 18449 —- Imsik: