29 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

29 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 10

10 Nafıa işlerimiz Cümhuriyet Nafıası bugün tam 23 yeni köprünün | inşasına devam ediyor Programlı ve | Sistemli Çalışıyoruz ükselişinde büyük bir ve köprü inşası işine cumhuriyetin on Üçüncü yılmda Programlı ve “sistemli olarak devam edilmiştir. Tahsisatları hususi Idar min edilen yollardan; vilâyet yolları üzerinde 381 kilometre köprülü tes viye, 216 kilometre yeni şose, 634 ki- lometre şose tamiratı, 1505 adet yeni köprü ve menfez, 1179 adet te mev- cut köprü ve menfezlerin tamiri ya- Pilmıştır. : Yeni inşaata cem'an 6.109.613 lira garfedilmiştir. Ve vilâyetlerde bir senede 850 kilometre şose yapilmiş. tar, Doğrudan doğruya Nafia Vekâleti tarafından yaptırılan ve her biri ken- di mmtakalarında bu yolda ve haya» ti ihtiyaçları karşılıyan yollarımız» dan başlı şunlardır Istanbul — Edime asfalt yolu; Trabzon — Iran transit yolu, Balye — Çanakkale yolu; Hopa — Borçka yolu; Ankara — Çubuk yolu, lerce te - Büyük köprülerimiz Büyük köprülerimiz için cumhuriye- tin on üçüncü senesi; büyük hir faa- Byet yılı olmuştur. Son on üç yıl nde köprülere sarfedil 3.810.000 liradır. Yapılmakta olan köprülerim lardır: Bafra, Sakarya, Kebanmadeni, Me. mikân, İnce, Ovaçayı, Yalakdere, A- fatlar, Çubuk, Fadir, Kemah, Tc, Hasanpaşa, Ergene, Karadere, Ha:| nifdere, Afrin, Yahyaköy, Sazlıdere, Karmecedere, Haci Kâmil,. Devrek, Altmova köprüleri. Bu 19 köprünün takribi ihale bede- 11.032.000 Yiradır. Diğer nafia işlerimiz Bu yıl içinde başarılan büyük na- fa işlerini şöyle hülâsa edebiliriz: Türkiye cumhuriyeti ile Yunaniz. tan, Romanya ve Yugoslavya krallıklarınm posta, telgraf ve tele fon idareleri arasmda posta ve tele komünikasyon sahasında müşterek galışma anlaşması yapılmıştır, Nafia işlerine sit eksiltmelere gi- recek olanlar için bazı şartları ihtiva eden ehliyetnameler alınmak mec - buriyeti konulmuştur . .. Büyükderede Aorespereseo Jta - Iiana Şirketine ait bulunan tayyare limaniyle sabit ve müteharrik tesi- sât 200.000 liraya satım almmıştır. Havayolları devlet işletme idare. sine yardım olarak Maliye Vekâleti bütçesinden 250.000 lira verilmiştir. Devlet demiryolları ve WHmanları işletme umumi idaresi memurları tokaüt sandığı hakkınkda 2904 sx - yil: bir kanun çıkarılmıştır. Bu ka - nün, memurlarm ve allelerinin hak- ların: tamamen temin etmektedir. Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğülüğü me- mur ve müstahdemlerine verilecek harcirah, tazminat ve tahsisat hak-! kmda bir nizamname hazırlanmış - tr. İsveç grupuna etüt ve istikşaf için verilmiş olan paranın Devlet Demir- yolları işletme idaresindeki hesabı kapatılarak hazineye devrolunmuş » tur. Nafia Vekâleti bu para miktarı- ni tecavüz etmemek şartiyle tesisat, inşaat ve tamirat vesaire masrafları için lera Vekilleri Heyeti kararı ile hükmü gelecek seneye cari, mukave- eler aktedebilecektir . | murta ve kurtlardan temiz ZIRAATTE INK ŞAF Bu yılın en mühim zirai hareketleri u yıl içinde kabul edi- len pamuk ıslah ka- nunile Ziraat Vekâleti, İktı- sat Vekâletinin mütaleasını alarak gerekli gördüğü mın- takalarda ekilecek açık ko- zalı pamuk çeşitlerini tayin ve bu çeşitlerden başka açık kozalıların ekimini menede- pamuk tohumundan baş - kasının bu mıntakalar içinde alım, satım, eki muhafuzası yasaktır. Çırçır evlerinin çırçırlayacağı pa - mukları vekâlet tayin edecektir. Ve. kâlet münasip gördüğü yerlerde çu gır evi açacaktır. Bu kanunun hü - külerine aykırı hareket edenlerden sulh mahkemesi karariyle yüz lira - dan beş yüz liraya kadar ağır para cezası almacaktır. Nebatları hastalıktan koruma Yeni kabul edilen 2006 numaralı nebatları, hastalik ve zararlı böcel lerden koruma kanununa göre, bane: memleketlerden gelen her tür- lü mebat ve parçalarnm Türkiyeye sokulabilmesi için, memlekete bu - laşmasından Korkulacak hastalık ve böteklerden ve bunların ispor, Yu - olması yerlerin ve hastalıksız ve böceksiz ürününden olması şarttır, Bu hastalıklar Ziraat Vekilliğince yabancı hükümetlere bildirilir ve ân edilir. Girme, çıkma işlerini kontrol et < mek üzere Ziraat Vekâletince “ güm- rüklerde teşkilât yapılacaktır. , Tarla, bağ. bahçe V& bune benzer sahipli topraklarda herhangi bir hastalık veya zararlı bir böcek görülürse o yerin sahibi veya kiracı. 8: bunu köy muhtarma haber verecek ve ziraat memuruna malümat verile. cektir , Konya ,ovası sulama idaresi İle yüksek giraat enstitülerinin o hükmi şahsiyetleri kaldırılmış ve bunlar u- Mumi müvezeneye alınmıştır , Bazı akalar için biricik istih- sal maddesi olan ve fena kullanılma- dığı zaman bir hız kaynağı olan çel- tik ekimi Zirast Vekâletinin yeti bir kanuniyle düzeltilmiştir. Kendi varidatlariyle idare “edilen müessese ve çiftliklerin idare şekil. lerini gösteren talimatname çıkarıl- mıştır , Buğday fiatleri Bu sene bir yandan kurak ve muh taç yerlerde müstahsilin tohumsuz ve AŞ kalmaması temin edilmiş, bir yandan da büyük istihlâk merkez » lerinde hattâ birçok vilâyet merkez. lerinde buğday fiatlarnın anormal yükselmesi önlenerek müstehlik ko. runmuştur. Bunlardan başka yurdumuza gelen on binleree göçmene yekfirları bü - yük miktarlara varan birer senelik ekmeklik buğdayları ile kâfi miktar. dü tohumluk buğday dağıtılmıştır . — TAN »ılacak Son Cümhuriyet yılı içinde nafiamızın ba- şardığı mühim işlerin başında yeni hatlar inşası geliyor. Sıvas - Erzurum demiryolu Çe tinkayaya vardı. Bu- gün açılış merasimi ya- Cumhuriyetin (4 üncü Yılında dJemiryollarımız Müli hadutlarımız dahi- linde kalan eski demiryol- lar: Geniş hatlar o 3840 Km. Dar hatlar 245 Km. 4085 Cümhuriyet ( devrinde yapılan yeni demiryollar: Geniş hatlar 2670 Km, Dar hatlar 36 Km. Mevcut bütün demiryol- larımızın uzunluğu yekünu: 6791 Km. .Demiryolu siyaseti- mizde büyük inkişaf! ERZURUM YOLUNDAYIZI ! Bütün Anadolu baştan başa çelik ağlarla örülüyor | Türkiye, motörlü ziraat. endüs tri ve bayındırlık memleketidir İTAMLÂT # 1) Muvan kg ve Fon TL, TÜRKME OIS TİCARETİ 29-10 -936 —— i ğ Bugün yapılmakta buluğ nan milli hatlarımız; Sıvas * Erzurum hattıyla bu hattın Çetinkaya istasyonu ile Ma* latya arasındaki iltisak hat tından ve bugün kömür hav zasına girmiş bulunan (Fil yos - Zonguldak) kömür hattından ibarettir. Bu mühim üç şebekenin bugünkü inşaat vaziyetleris ni şöylece hulâsa edebiliriz? (Sıvas - Erzurum) demiryolu: Bu hattm Sivastan itibaren 113 ün dü kilometredeki Çetinkaya istasy nuna kadar ray döşenmiştir. Bu k mın Cumhuriyet bayramında işlet meye açılması mukarrerdir. Bu iş mevsiminde Sivas — Frzdf rum istikametinde geniş ölçüde şeat faaliyeti devam etmekte olup hattın 70' 312 kilometreleri ve 453: 502 kilometreleri arasında. amele çi bşmaktadır. Ve gündelik amele me cudu. (18.000) kadardır. (Çetinkaya - Malatya) hattı: Bu hatta ray ferşiyatı Malatyadı itibaren 71 inci kilometrede (Hekt han) a varmıştır. Bu kısım cumh riyet bayramında isletmeye açılae tır. (Hekimhan) ile (Çetinkaya) tasyonları arasındaki İnşaatta bei müşkülâtıma rağmen azami gayri sarfedilerek 938 mali yı de tarifi men bitirilecek ve Malatya — Çetin kaya iltisak hattmm bitirilmesiyifi Akdenizle Karadeniz bir de bu istila mette biribirine bağlanmış olacak lardır. Sivas — Erzurum hattiyle Mafat9© — Çetinkayn öltisele Matları irmma! şimdiye kadar 15 sarfedilmistir (Filyos-Zonguldak) demiryolu! 12 - 11 - 935 de Filyosta işletmeğ açılma töreni yapılmış olan (Irmi — Ereğli) hattmm (Filyostan Zonguldağa) doğru uzanan 25 kik metrelik kısmı İnşaatı da çok faal yetle ilerlemektedir. Eylül ayr nihi yetlerinde Filyostan Zonguldak kametinde döşenmeye başlatılan #8) cumhuriyet bayrammda (Çatalağzil istasyonuna girmis bulunaca (Afyon - Karakuyu) hatt 113 kilometre “uzunluğu, ol bu hat; 25 - 3 - 986 tarihinde Bi bâkanımızm yüksek huzuriyle 23 - *938 tarihinde işletmeye açılmıştır. (Bozanönü - İsparta) hattı; 14 kilometrelik bir şube olar hatta yine yüksek Başbakanımızm Gerli huzurlariyle 25 « 10 - 938 hinde İşletmeye açılmıştır. (Balâdiz - Burdur) hattı: 244-500 kilometre uzunluğunda lan bu bat 936 senesinde tamami bitmiştir. Açılma töreni hentiz ya mamış olmakla beraber bugün tilmeye başlamış olan bu hattın aşi ma töreni de cumhuriyetimizin 13 cü yıldönümü şenliklerine tesadüf miş bulunmaktadır. milyona vakm IHRACAT iösimzeeenmadekinektakzannsi di 9 Firen ie we Milvgn Vİ, A