29 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

29 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

O Iki müttefik devletin Baş- vekilleri arasında Ankarada Hararetli Nutuklar : Teati (Başı 1 incide) Menemencioğlu, Ankara Valisi, gene- raller ve Yugoslavya sefareti erkânı tarafından Karşılandılar, Bir bölük asker gelâm resmini ifa etti. Misafirler trenden inerlerken Yu - goslavya ve Türk milli marşları ça- İndi. İstasyonun içinde, dışında biri. ken kalabalk bir halk kütlesi coşkun tezahüratta bulundu. Yugoslavyanm büyük hükümet re- isi ve refikasnm şehrimizi ziyareti mühasebetile istasyon caddesindö Yugoslav, Türk milli renklerine bü- rünmüş bir tak kurulmuş ve cadde Yugoslav ve Türk bay- raklariyle süslenmiştir. ZİYARETLER Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — Yugoslavya Başvekili Ekselâns Sto- yadinoviç, Hariciye Vekilini ve bunu müteakip Başvekili ziyaret etmiştir. Temet Inönü ile Hariciye Vekilimiz. muhterem misafire iadei ziyarette bu Tunmuşlardır, Ekselâns Stoyadino - Yiç, öğle yemeğini Yugoslav sefare - tinde yemiştir. Hararetli dostluk nutukları söylendi Ankara, 28 (A.A.) — Yugoslavya 1): Edildi ve her şeyden evvel, bir hedef ve bir ideal teşkil etmektedir. Herşeyi yapıyoruz Vazifesini em edilemiye cek hiçbir vasrta kullanmak İsteme- diği zaman, bir hükümet reisinin bey- nelmilel anlaşma ve teğriki mesaiden bahsetmesinin ne kadar kolay oldu- ünü bugün bilhassa hissetmekteyim. Sizler ve bizler, dahili siyaset saha - sında bu ağır mesuliyeti bizlere ema- net öden milletlerin refahma çalış -| mak için, bir insan için kabil olan her şeyi yaptığımızı sanıyoruz. Bey- nelmilel sahada idealimiz, dahilde ta- kip ettiğimizden kat'iyyen ayrı birşey değildir. Tahrikât yapmaksızm ve ih tiras beslemeksizin beynelmilel meş- ruiyet çerçevesi içinde emelimiz, yal- nız, milletlerin saadeti ve dünya #ül- hüdür, Bütün müttefiklerimiz ve dostlarımız işitecek Bu akşam bu baliğ yükselecek olan sesler, bütün müttefiklerimiz ve tarafından işitilecek ve manası anlaşılacaktır. Fakat ben bu çerçeveyi de geçmek ve beynelmilel tesanlit hakkındaki bu sözlerin şim- diye kadar gördüğümüz ve bizlerin TA KÜÇÜK HARİCİ HABERLER £ nğiltere yeni sena ba- İÜ şinda 34 biner tonluk harp gemisini tezgâha koya- caktır. .. ahirede Hicaz ile Mı- #ır arasında siyasi bir müzakere başlamıştır. Şarki Erdun Emiri Abdullah ta Ka- hirededir, .. ransanın 937 bütçesi. nin açığı, milli müda- faa masrafları dolayısiyle bir blçuk milyar frank olacaktır. ğumu hassaten kayda lüzünu yoktur, o Türkiye ki yeni hedeflere doğru kat neticeler ihrazına muvaffak ol. muştur. Torakki ve refah yolunda İ katettiği yol bütün dünyanm ve her. | kesten evvel Yugoslavyanm nazarı dikkatini celbetmiştir. Yugoslavya sadık bir müttefik srfatiyle başarı - flan muvaffrkiyetlerden kıvanç duy - maktadır. İlk prensipler olan kurucu çalışma prensibi başarıcı bir millet ve yaratıcı bir devlet vileude getirmiş. tir. Kırk asırlık bir hayata melik o- lan, tecrübelerle zengin bulunan, ü- zerinde birçok medeniyetlerin çıktığı ve biribiri üzerine yıkıldığı toprağı - nızdan yaratıcı bir zemin icraat ve tevcih edildikten sonra şayan dik -| “ Asiler Madrit üzerin Dost Sovyet Rusyanın Hava Generali Aydeman evvelki Ankarada hara Ankars, 28 (TAN muhabirirden) — Kıymetli misafirimiz dost Rusyanın Sivi! Hava Teşkilâtı Reisi mizde gezintiler yapmışlar, Atlıspor çile biirpilineleğiğ İ Sovyet Korgeneral Aydeman bugün şehri. klübünde çalışmaları tetkik etmiş. ler, sonra Türkkuşu sahasında plânörcü, paraşütçü ve tayyarecilerin me ssilerini takdirle seyretmişlerdir. Misafirimiz Elişleri sergisinin açılma töreninde hazır bulunmuşlardır. mma ilerliyorlar Madrit hükümeti de doksan asi tayyaresini Londra, 28 (Radyo) — İspanyada asi kuvvetler bugün Eskoryal şehri- ni istihdaf ettiklerini göstermişler- herkesten daha ziyade yaşadığımız | Kudreti fışkırmaktadır. bütün harplerle kıyas kabül etmiye- | Bizim azmimize inzimam eden bu cek derecede öldürücü olacak olan | âzim, ayni esaslı fikir ve ayul menfa. bir harbin felâketlerinden, gerek ken | atlerle birleşmiş olan memleketleri. dilerini, gerek evlâtlarını siyanet et. | miz arasmda bu çok açik Ve samimi mek istiyen herkes tarafından işiti) | tesriki mesaiyi tevlit etmiştir mesini ve manasının anlaşılmasını) o Dostluk devamed'yor isterim. Bundan üç sene evvel iki “büyük Bü felâketleri bütün genişliğile ta- | devlet reisimiz tarafından açılan bu mimiş olduğumuzdan dolayıdır o ki,| çok mes'ut teşriki mesai milletlerimi. bugün yeni bir fırsat bulmaktadır. | küvvetimizi ve tecrübe edilmiş büyük | zin istifadesine ve babtiyarlığına ola» Türk milletinin hissivatma tor | hâyativetimizi müdrik olarak, hirbir! rak ediyor, genişliyor ve. de BİRR “olarak > size memleketimize | xâf gösLetemEksizin. mi 'Başvekili Ekselâns Stoyadinoviç ve Bayanı şerefine bu akşam Başvekil ismet İnönü İle refikaları tarafından Ankarapalasta bir akşam ziyafeti verilmiştir. Başvekil İsmet Inönü ziyafette a- şağıdaki nutku irat etmiştir: “.. Türkiye, Yugoslavya mii hi birleştirmeğe, Ekselânsınızın An- karayı ziyaretini ayni hizla tesit için, 6KSiZin, sandet ve refah| rinleşiyor. 8. A. R. heoşigeldiniz demekle hassaten bahti- | doğuran anlaşma ve teşriki mesainin milletler için.ne derece büyük bir kuv. vet teşkil etmekte olduğundan bahse debiliriz. Balkan esi Hakkında büyük bir hızla söz söy. lediğim bu Balkan çerçevesi içinde, hassaten Türk ve Yugoslav dostlu - yarlık hissetmekteyim. Memleketlerimizin müşterek bir İ- deal karşımda ittihadr, ne muhte - gem siyasi bir başarı teşkil etmekte- dir. Ittifakımız, bazıların rey birli gine, bazılarının da jJâ- keytliğine rağmen iti. matla vücuda getirdiğimiz zaman Üzerine bina ettiğimiz ümitleri ne gi zel tahakkuk ettirmiştir. Büyük şef. lerimiz, dostane telâkkileri ile, bu it- tifakm esaslarmı karşılıklı hürmet ve itimattan müteşekkil sağlam temel Üzerine attıkları zaman haklı idiler, İhtilâç içindeki dünya kar Karışık bir dünya içinde, bizlerin, Balkan Antant memleketlerinin hu yur ve sükünun en mükemmel tecei. Bisini vermekte ve beynelmilel kar . deşliğin en muazzam tezahlirinii teg kil etmekte olduğumuz bir zamanda, bizi görmeye Eeliyorsunuz. Bu eser. zmen ve hâlâ, milletlerin endiyele Te karşı mümkün tek çare ve da: ha iyi bir dünya kurulması hakkım - daki makül ümitlerin üzerine ibtina ettirebileceği tek unsur olarak kal » maktadır. Fakat beynelmilel teşriki mesai - nin bu esaslı unsuru, Normal surette işliyebilmek işin, tab maka - teşkilâtlandırılmaya. taçtır. Balkan müttefikleri, mıntaka vi antantları ile, hep birlikte, mmta- kavi ve umumi sulh eseri İçin çalış maya muvaffak olmuşlardır. Bu müt tefikler, Milletler Cemiyeti Paktmn eksiklikler gösterdiği yerlerde, bu Paktı takviyeye muvaffak olmuşlar Ve en güç dakikalarda, birlikleri sa- Yesinde, Cenevre mljessesesine sağ - lem surette kalabilmişerdir. Çünkü Cenevre müessesösi, Balkan müttefikleri için, yaln bir faaliyet vasıtası değil, fakat ayni zamanda) Türkiyeyi ziyaret etmek fırsatmı! Ankara, 28 (TAN muhabirin - , İğunun inkişafından bahsetmemezlik edemem. O dostluk ki, bugünkü ziya- retiniz onun parlak bir tezahürünü teşkil etmektedir. Türk milleti namı- BA dost ve müttefik Yugoslav milleti. Bİ kardeşçe selâmlarım. Birleştirici Büyük Kralın etrafım- da toplanan Yugoslav milleti, yüksek meziyetleri sayesinde, hayret verici başarılarda bulunmuştur, bugün de, genç Kralının şanlı saltanatı esnaesın da, Altes Naip Prensin durbin ön- derliği altnda, sizin hakimane İdare. nizin de büyük bir mikyasta hadim olduğu yükseliş yolunda devam et - mektedir. Sizi memnun eden her şey, bizi de memnun eder, Türk mil leti, ta kalbinden, kardeşi Yugoslav milletine daha ziyade saadet ve daima dah afazla refah temenni etmekte * dir, Kadehimi, Majeste Ikinci Piyer'in, Naip Prens Altes Pavl'ün ve Niya- bet Meclisi yüksek azalermın sıhha- tine kaldırıyorum, Sizin ve burada bulunuşu bizim için büyük bi” sasdet teşkil eden Bayan Stoyadinoviç'in sıhhatine, Yugoslavyanın şan ve şe- refine ve Türk - Yuzoslay dostluk ve rn Parlak istikbaline içiyo - Muht . fi nü Ankara, 28 (A.A.) — Ziyafetin s0- munda Başvekil İsmet İnönü'nln söy- lediği nutka cevaben Yugoslav Baş — vekili aşağıdaki nutku söylemiştir: Türk hükümeti ve Türk milleti na- mma ekselansmızm bana söylemek Tütfunda bulunduğu çok samimi 4öz- lerden dolayı fevkalâde mütehssis 0- larak Yugoslavya milleti haikmds izhar ettikleri dostluk hislerine te- gekkür ederim. Bütün vatandaşlar! - mm da dost ve mlttefik Türk milleti- ne karşı ayni hisleri duyduklarmıte” min etmekle onlara tercüman oldu» Zuma kat'iyyen eminim. O Türkiye ki... niyabet meclisi ve. riyaset - etmekle mübahi olduğum Kraliyet hi bu yolu takip etmektedirler. Teşriki mesaimizin devam edegeliği bunca zamanda Avrupada bir hâdise çık - mamıştır ki, hükümetlerimiz arala- rında istişsrelerde bulunmamış ve ayni kararları ittihaz etmemiş olsun- lar, Dostum mümtaz Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras ile sik sık yaptı ğım mülâkatlar hedefimizin tahakku- ku için çok Jüzumlu olan devamlılığı teşriki mesalmize temin eylemekte- dir, Mütekabil itimat Menafi iştirakinden maada, birleştiren ve iki millet arasmda mü- tekabil itimadı yaratan psikolojik ah- val de vardır. Bu ahval karsılıklı saygı ve sevgi, medeni ve askeri f8- ziletlere olan mütekabil hürmet ve milletlerimizin çetin ve fırtmalı tarih- lerinde ibzal ettikleri kahramanlıktır. Bu mtüemayiz unsurlar dostluğumu- za daha geniş ve daha sağlam bİr ©- sas vermektedir. , Menafi iştirakinin bu esasına isti” nat eden, Balkan Antantına ve dola yısile Küçük Antanta sılı sıkıya bâğ- 1 bulunan İki memleketimiz arasmdı- ki dostluk sağlam, samim! ve karde?” berkesle sulh, dostluğumuzu z berkesle dostluk. Harici siyasetteki kat'i o veğhemiz, memleketlerimizin mesailerini siyaset, ekonomj ve kül tür sahasında daha ziyade genişlete- rek ayni yolda yürtimekte meleridir. Aymi hedefi takip edeceğimize dSİr şimdiye kadar kâfi delnili gösterdik ve ileride de göstereceğiz. Bü çalışmakta olduğumuz sahaya UY - makta ve bizim kültür ve hn mizi vikaye eden korucu bütün ÂV- rupa sistemlerine en ufak teferrüs- tına kadar yardım etmektedir. Hakiki ve umumi sulh istiyoruz, Ve ilerde de terakkiye, refaha doğru bu yolda Yü- Dost ve kardeş Türkiye, Büyük Kurtarıcının ve çok muhterem Şefi- nin önderliği altmda bu yolu katet- mektedir. Türkiye - Yugoslavya ticaret mukavelesi dir, General Franko, diğer cepheler- de Faslı askerlerin beyaz askerler den daha çok ileri gittiklerini gös- terdikleri için müvazeneyi temin askerlerini bu taraftan ir, Bugün Eskoryal önün- de şiddetli bir muharebe vuku bul- muş, hükümet kuvvetleri mukave- met göstermiştir. Asiler topçu kuv- yetlerinden istifade ettikten başka tayyarelerini alçaltarak mitralyöz a. eşi de açmışlardır. dMindriw hükümeti Tulaveraya kar- şi vukubulan hücumlarında | âsilarin 90 tayyaresini düşürdüğünü iddia et mektedir. Bütün yürt Bayramı kutluyor (Başı,1 incidel me gelince orada bayrak merasimi ve Âbideye çelenk koyma Greni ile nihayet bulacaktır, Geçit resminde a- laym geçeceği gürergühtaki nakil va. vam Et), sıtaları 9,30 dan itibaren işlemiye - , | cektir. Bayram münasebetile bugün ve rem mücadele cemiyeti rozet dağı - tacak, Halkevleri, bazı hayır kurum. ları fakir çocuklara yeni elbiseler giydirecek, sabah saat 10 da talebe düşürmüş Asilerin radyoları Naval Kanero'- dan kuvvetlerinin ilerlemeye başladı ını haber veriyorlar. Asiler Fastan asker getirmeye de- vam ediyorlar, Gelen askerler el bom balarile de mücehhezdirler. Londra, 28 (Radyo) — Ademi mü dahale komitesinin tali komitesi bt- gün toplanarak İtalyanm Rusy'ya karşi ithamlarını tetkik etti, İçtima- da neler geçtiği belli değil, resmi bir tebliğ beklenmektedir. Daha sonra ademi müdaale komi- tesinin kendisi toplandı. İçtimam us zun süreceği anlaşılıyor. Rusya, 80-| yor. Makat verdiği cevabın mahiyeti anlaşılmamıştır. Türk Olmak Gururu (Başı 1 incide) ra nispetle hiç kalır. Mukadderatımız. mucize ide isabetli bir sevk ve idare ile hep kat'i hedeflere doğru yürütülmüştür. Büyük bir Kuman - dan, bir harp zamanında; kuvvetleri, birliği üniversite konferans #alonun- da toplanarak tezahüratta bulunacak ve bütün Halkevlerinde temsiller, müsamercler ve konferanslar verile- cektir, Ankarada andiçme merasimi Ankara, 28 (Tan muhabirinden) — Bugün Ankara düne nazaran daha kaklar daha sabahtan itibaren kala- balık halk kütlelerile dolmıya başla- miştir. Şehrin muhtelif yerlerindeki halk kürstilerinde hatipler halka söy- evler vererek bu büyük günün yüce- liğini anlatıyorlardı. Saat 15 te bin - lerce izci Ulus meydanında abidenin önünde saf alarak selâmladılar ve hep birden istiklâl marşmı söyliye - rek çelenk koydular ve sonra hep be- raber cümhuriyete bağlılık andı içti ler, Gece şehir baştanbaşa elektrikler le donanmıştı. Yarınki geçit resmine Iştirak için gelen köylüler yer yer eğ lenceler tertip etmişler, kendilerine Açık hava sineması gösterilmiştir. den) — Türkiye . Yugoslavys Tica. Tet, ikamet ve seyrisefain mukavele- lerile klering itilâfı bugün merasimle imzalandı. Müteakiben Başvekil İnö- nü Yugoslavyalı gazetecileri kabul &- derek kendilerine dostane beyanatta bulundular, teçhizatı, ruhi âmilleri, karşı cephe- nin bütün imkân ve ihtimallerini he- sap ederek nasıl plân dairesinde zâ- fer hedefine doğru yürürse, Türklü- gün kalkınma ve inkişaf mücadelesi- ne nit hareketler de öyle hesap ve tanzim edilmiştir. Büyük mücadelemiz devam ediyor. Memleketin varlık namma en yüksek teçhizata malik olması için uğraşıyo- ruz, maişet seviyemiz, gıhhatimizi korumak imkânlarını tam insanca seviyeye vardırmak için noksanlarla ve engellerle çarpışıyoruz. Tabiatin saklı tuttuğu servet kaynakarından azami istifade etmek ve dünya yü- dünde tam mânasile hâkim mevkie çıkmak hedefimizdir. Hepimizin ilk. vazifemiz, Büyük Türklük eserini benimsemektir. Bu- nun kusurları varsa bunların mesu- liyeti derece derece hepimize aittir. Eseri yükseltmek, genişletmek, bir kat daha İyileştirmek lâzımsa bunu ancak yapılanı benimsemek ve ilerisi için elbirliğile çalışmak suretile müm kün kılabiliriz. On dödüncü yılm çalışmalarına başlamadan evvel hem dünün mu. vaffakıyetli gidişi için, hem de yarı. am çok ümitli imkânları için bay ram etmek hakkımızdır. Bu bayram ederken çok haklı bir gurur duyacağız: Türk olmak guru. ru... Li TELE Belâdır yangını İstanbulun, Dün Fatihte yeni yapılan İttaiy, Dektebinin açıleş resminde bulun dum, Basit ve samimi oldu. By yağ nasebetle İtfaiyenin “yatak odasına kadar girdik. Müzesini gezdik ize bir de ufak “tarihçe” verdiler, Müzede mahalle tulumbacılarma, bugünkü Itfalyeye kadar bütün zo gin söndüren adam ve vasıtalar, di. dili idi. İtfaiyecilerle görüştüm. — Siz ne yaparsınız? Diye so, — Yang söndürürüz. Dediler, ... Bir vakitler İstanbul için hakika . ten bir musibet olan yangının ne oj. duğunu gelecek nesil bilemiyecek ve yalnız Estefin şu kıt'asmı okurlaran, bunun bir âfet olduğunu, şair dilin. den dinliyeceklerdir. “Bellidir yangını İstanbulu: ol “Kalır yânında ehven &teşi ; Bi “Husasiyle dün akşamki harikr hani: mansüzu,, “Cehennem sandım altnda yiiinee Hudut tanımıyan o felâket bugün. Kül modern İtfaiyemizin himmetile artık bir tarih vak'ası haline geldi de aldırmıyoruz. Yoksa Çırçır, Cikan - gir, Aksaray yangınların görenler, bunların en emsali görülmedik bir bes lâ olduğunu bilirler, Hep bunu düşünerek gezerken A- dalı Avni dostumuza rastgelilim, — Burada musmız?, Diye soracak oldum. — Gül açılmasmdan dava açılma- sma kadar bütün açılışlarda bulunu- rum.. Dedi. Ve İtfalyecileri göstererek: — Ne mutlu adamlar, Ben hili mum söndüremiyorum. Bunlar yan- gm söndürürler, Diyerek iç cekip gıptalandı. Hak verdim. Biribirimizin şevkini, iç ateşini söndürmeye çalışırken onlar İstanbulun görünen yangmlarmı sön- dürüyorlar. Ve ben de yalınkat felsefeyi geve- lerken hiç olmazsa hararetimi sön - düreyim dedim ve İtfaiye hüfesinden bir bardak... Şerbet etim. B. FELEK Elişleri sergisi dün Açıldı mb ye Tez Sergiyi Büyük : imi Misafirimiz Açtı Ankara, 28 (TAN muhabirin den) — Elişleri ve küçük sau'atlar sergisi bugün merasimle açıldı. Saat beşe doğru Meclis Reisi, vekiller, say» lavlar, generaller, kordiplomatik, An- karanın birçok şahsiyetleri gulmış bu- tunuyorlardı. Beşi beş geçe Başveki. limiz, onu takiben de misafirimiz Dr. Stoyadinoriç geldiler. Stoyadino- , Viç, serginin kapısındaki kordelâyı kesmek suretile açış resmini yaptı. 5 lar. Resimden sonra, davethler içeri Birince Büyük Önderin Şu vecizeleri * ile karşılaştılar, “Dünyada her kavmin mevcudiye. 6, hak, hürriyet ve istiklâl malik olduğu ve yapacağı medeni eserlerle mütenasiptir. 192)r, Muhterem misafirimiz ve Başveki. limiz, güzel bir dekor içinde teşhir e. dilen ev ve küçük sanat işlerini bera» berlerinde hariciye ve iktisat vekille. ri olduğu halde yakından, dikkat ve alâka ile birer birer gözden geçirdi . ler. Sergi komlserinden izahat aldı « lar. Başvekilimiz, gördükleri mükem- meliyetten dolayı İktisat Vekili Ce . lâl Bayarı tebrik ettiler ve Şunları söylediler; “— Bu sergi iyi bir başlan, ET ol. du. Birçol ok halkın ekmek Yediği bu değerli ise ehemmiyet verilmesi iyi verecektir, nisbet dukda,, ermrüğu dn, ve çok faydalı neticeler Bu iş organize edilmelidir. Ancak saat yediye doğ; BTU ayrılan muhterem misafirimiz de ge tisat. vekilini tebrik ettiler, Misafirimiz, sergiden briç maa Ahmet Emin YALMAN için bir elişi örtü satm aldılar