29 Ekim 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Ekim 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

Eskişehir faciasının derin acıları Bu betbaht kurbanların . hüviyetleri tanınamıyor Cesetler ankaz halinde Şoför, Ekspresin gelmediğini söy- liyerek kabahatini inkâr ediyor Eskişehir, 28 (Hususi Muhabirimizden) ekspresinin önünden geçmek isterken parçalanan — Toros oto- büs faciasının ağır ve derin elemi devam ediyor. Bu müthiş kazada ölenler in cesetleri, kopmuş kafalar, vücuttan ayrılmış bacaklarkamyonlarla buraya getiril. miştir. Bu insan enkazı, hüviyetleri anlaşılmak üzere teş hir edilmekte ve insan dehşet duymaktadır. Tik olarak, Eskişehirli avukat Hu- lüsi ile annesinin cesetleri tarınmız - tır, İş bulmak üzere ailesi ile berber Ankaraya gitmekte olan Kâmil, 7ev- cesi ve iki çocuklarıda ölüler ara - sandadır. Tanımak imkânsız Diğerlerinin yüzleri vevticutları o kadar parçalanmış ve değişmiştir ki kim olduklarını teşhis eylemek müm- kün olamamıştır. Bu yüzden falea kurbanlarmdan diğer obetbahtierm hüviyeti meçhul kalmış bulu. Yaralılar 16 yaralıya gelince, bunlardan da ancak bir kınmınm hüviyeti anlaşıla- bilmiştir. * Anneleri ve iki kardeşlerile beraber faciaya kurban gitmiş olan Kâmilin iki çocuğu da yaralıdır. Hıfzı oğlu Basri, Sabahat, Bedia, Müberra, Sü- heylâ ve henüz ismi bilinmiyen 50 yaşlarında bir kadın da yaralılar a- rasındadır. Diğer sekiz yaralınm kim oldukları henüz tesbit olunamamıştır. Zira bun- ların vaziyeti ifade'vöreniiyecek Kü » dar vahimdir. “otötüsün içinde bulunan yoleula- rm isimleri tesbit edilmiş bulunuyor» sa da, bunlardan hangilerinir. öldü- günü ve hangilerinin yaralandığını tamamen tesbit etmeğe şimdilik im - kân yoktur. Şoför ne diyor? Kaza olur olmaz ortadan kaybolan golör Ahmet, dün de bildirdiğim gibi “Eskişehir”e girerken yakalanmış - tır. Ahmet, facia yerine götürülerek Müddeiumumi tarafından İsticvap 0- lunmuştur. Bir sürat çılgınlığına otuz beş vatandaşı feda eden bu a- dam, isticvap edildiği zaman ceset - ler henüz kaldırılmamış olduğu, et - raf kan, kopmuş kafa, kol, bacak içinde bulunduğu için bu feci sahne- den gözlerini musirrane ayırmış ve sorulan suallere şu cevapları vermiş- tir: — Ben trenin geldiğini görmedim. Tam tren yolundan geçtiğim esnada muavinim bana: “.— Ahmet, şimendifer geliyor, kaç!,, Dedi, Fakat daha henüz sözü- nü bitirmemişti ki kendimi yerde bul dum. 12 senelik şoför Ben acemi şoför değilim. 12 yıllık şoförüm. Askerliğimi yeni bitirdim. kendime bir istikbal hazırlamağa ça. ışıyordum. Bu arabayı Yeni satın al. dım. Fakat başıma bu felâket geldi. Otomobildeki yolcuların beni ikaz ettikleri, “tren geliyor,, dedikleri yar Ian. Bana hiçbir yolcu böyle bir sey söylemedi... Bir yaralının ifadesi Bu ifadesine rağmen adli tahkikat. kazaya şoförün sebebiyet verdiğini göstermektedir. Yaralananlardan if&- de verebilen küçük bir kız: “.— Trenin silr'atle ilerlediğini gör- dük. Otobüs te pek süratli gidiyordu, trenle Adeta yarış ediyordu. Tren hattından geçmek istiyen şoföre: — Aman, tren geçsin! Diye bağır- dik. Faket şoför dinlemedi. — Yahu! Bizi öldürecek misin? Diye bağıranlar da oldu. Fakat din- letemedik.,, Demiştir. Makinistin söyledikleri Trenin makinisti de, Çukurhisar Mstasyonunu geçtikten sonra otobüs ayni istikamette gördüğünü, tren İs- tikametinin az ilerisinde dar bir ge- çik olduğunu * bildiği için ölobüsün sür'atini keserek kendisine yol ver - mesi için müteaddit defalar düdük çaldığmı. arazinin vaziyeti icabı göz- kaybolan otobülkü birdenbire ö-| ai gördüğünü söylemiştir ki bu Iki ifade, kazaya şoförün sür'at ve| yarış hevesi sebep oldüğunu meyda- na koymaktadır. ul Lokomotifin otoblise çarpmasın - dan bir lâhza evvel şoför Ahmedin felâketi anlıyarak kendisini otobüs - ten aşağı attığı ve hemen ayni anda vukubulan facia Üzerine kurbanlarm yürek parçalıyan feryatlarma aldır - mayıp, onlarm İmdadma koşmayıp| hat civarmdaki bir hendekte sak'an- | dığı, sonra da oradan uzaklaşıp Es- kişehire kadar geldiği anlaşılmakta - dır ki bu kadar gayriinsani hareket etmiş olması da ayrıca ağır bir te essür sebebidir. Buna mukabil, eks- preste bulunan bir Fransız kadm, kazayı müteakıp derhal trerden at- lamış ve trendeki imdadı sıhhi san - karin vera APA ARAKAN PN, kesi müteşekkir berakan bir. şefkat eseri göstermiştir. Bir Günde İstanbula Gelenler Dün muhtelif yerlerden İstanbul zahire borsasma 443 ton buğday, 120 on arpa, 62,5 ton yapağı, 21 ton pamuk, 23,5 ton afyon, 13.5 ton ba- dem, 405 tan fasulye, 19 ton mısır, 30 ton susam, 4,5 ton bulgur, 5 ton nohut, 30 ton iç fındık, 79,5 ton ka- buklu ceviz, 17,5 ton iç ceviz, 6L.5 ton un, 8 ton böğrülce, 11,4 ton merci - mek, 28,5 ton pamuk yapağı, 214 ton zeytinyağı gelmiştir. Fiyatlar: Yumuşak buğday 5.21 - B.T kuruş, Sert buğday 5,20-5.28 ar- pa Anadolu 3,31-4,5, bakla 433, kuş yemi 11,22-11,25, ceviz kabuklu 17,5- 18,20, Trakya yapağı 80-66 kuruş Ü- zerinden musmele görmüştür. Emden Pazartesiye i Geliyor Alman bahriyesine mensup Em * den kruyazörü limanımızdan geçerek Kâradenize çıkmıştır. Kruvazör, Var na limanmı ziyaret ettikten sonra 2 | ikineiteşrin “pazartesi yünü Istanbul | simanma gelecektir. | GEmdenin limanımızı ziyareti dola- ysile bir program tespit edilmekte" dir, Alman Konsolosu, dün Vali mu- avini Hüdai Karatahanı ziyaretle program üzerinde görüşmüşlerdir. Emden, Pazartösi sabahı saat 10 da limanımızda bulunacak, top âtâ- rak şehri selâmlıyacak, mukabele ©- dilecektir. Geminin komutanı valiyi ve İstanbul komutanını ziyaret ede- cek ve bu ziyaretler iade olunacak - tar. Emden komutanı, Taksim cümhu- riyet âbidesine merasimle çelenk ko- ! yacaktır, Gemi limanmnızda aym o- | nuna kadar kalacak, ziyafetler veri- lecektir Facia Kurbanlarının. İsimleri Eskişehir, 28 (Hususi muhabi- rimizden) — Toros ekspresinin önünde parçalanan otobüs yol sularının isimleri şunlardır: Avukat Hulüsi ve annesi, İ- tanbullu Ali kızı Şükrüye ve Üç çocuğu, Mucurlu Mehmet oğlu Mehmet ve ailesi, Gelibolulu Hü- seyin Kâmil ile eşi ve dört gocü- Zu, Bursalı Mehmet Emin kızı Seher, Mehmet oğlu Macit ve A- li, Ankaralı Mustafa kızı Huriye ve çocuğu, Eskişehirli Kadri k Fatma, Eskişehirli Hüseyin Hü lüsi, Bursalı Nüman oğlu İsmail, Eskişehirli Hüseyin oğlu Ismail Sskişehirli Nuri oğlu Ramazan. ÖLENLER Facia esnasında elim bir $€- kilde ölen 18 yolcudan hüviyet- lari tesbit edilebilenler (o şunlar- Mr; Eskişehirli Avukat Hulüsi ve annesi, Gelibolulu Kâmil ile 20v-” sesi ve iki çocuğu. YARALANANLAR 16 yaralıdan hüviyetleri tesbit lunabilenler de şunlardır: Gelibolulu Kâmilin iki çocuğu 3 yaşında Hıfzı oğlu Basri, 10 ya sında Sabahat, 17 yaşlarında Be. #ia, Müberra, Süheylâ. Matbuat Umum Müdürü sabahki ekspresle gehri- mize gelmiştir. Müdürün bu seyaha- ti gayri resmidir. Felsefe Kursu Açılıyor Maarif Vekâleti liselerdeki felsefe muallimleri için bir kurs açmıya ka” rar vermiş, kursun programı üniver- site tarafmdan hazırlanmıştır. Kursta dersler pazartesi ve çarşam bâ günleri verilecek ve umumi tatile Kadür kursa yalnız İstanbuldaki fal-| sefe muallimleri iştirak edetekler, yaz tatilinde ise tekmil Türkiyedeki felsefe miyallimleri bu kursa mecbu- ren devam edeceklerdir. mm m m SAYIN VATANDAŞLARIMA Tarihe ana olan Türk; bu yl on üçüncü Kemal devresini daha taze bir heyecan ve ihtişamla yaşatıyor... Kutlü olsun o gün, hem bugün. Çapamarka Pirinç unu fohrikası M. Nuri Çapa İnutku takip etmiştir. Muhiddin Us - | ve demiştir ki: in teknik vasıflarmı yükseltmek, ka- let Olara alakam se mem İL e eserler Bundan son pılmıştır. Merasim ilfaiye müzikasmın istik- lâl marşile başlamış, bunu Vali ve Be lediye Reisi Muhiddin Ustündağın bir tündağ bu nutkunda, itfaiyemizin dur madan tekemmüle doğru gittiğini an- tatmış ve itfaiyenin belediyeye geç- tiği günden bugüne kadar yapılan büyük işlerin bir tarihçesini yapmış — Son birkaç yıldanberi de bu ça- ışmalarımıza müvazi olarak teşkilâ- biliyetleri mümlün olan ileri derece lere vardırmak ve işin verimini ar - yörüz; işte gimdi açılma törenini yap sonra itfsiyede hizmet götetek her kes bü çatınm ışığından geçecek ol duğu için nazariyatını da geniş mik- yasta öğrenerek bilgisi nispetinde ve rimi de artmış olacaktır. Nutuktan sonra davetlilere yeni binalar gezdirilmiş, ondan sonra da davetliler büfeden ikram edilmiştir. | İki Sene Sınıf Dönenler MEKTEBE LEVAM | EDEMİYECE&LER Yeni imtihan talimatnamesi müci- bince orta mekteplerle liselerde iki gene Üstüste dönen talebenin kayit- leri terkin edilecektir. Eski talimatname bu gibi çocukla- rın meslek mekteplerine kabullerine | cevaz Veriyordu. Halbuki yeni tali, matname buna da müsait değildir. F" kat talimatnamede hususi mektepler den bahsedilmediği için bu gibi tale- be husus! mekteplere devam edebile- ceklerdir. Ğ | Cenaze defni için tesisat | yapılacak i Belediye bütçesi dahiliye vekâletin de tetkik edilirken yanlışlıkla ölülerin defni için belediyece yapılacak tesi- sat karşılığı olan tahsisat bütçeden çıkarılmıştır. Fakat belediye, dahili- ye vekâletile muhsbereye girişmis - tir, Bu yanlışlık yakında halledilecek ve ondan sonrada belediye cenaz€ ŞEHİR HABER trmak yolunda dikkatimizi ve emek |. | lerimizi muhtelif istikametlere sürü- “İvetliler izaz edil LERİ Yeni itfaive mektep ve garajının açılma töreni yapılırken Istanbulitfaiyesiyeni kazandı ra iffaiyeler mektepten yetişecekler İtfaiye müdürlüğü tarafından yeni inşa edilen itfaiye mektebi ile garaj binasının inşaatı ve tefrişatı n olduğundan dün her ikisininde bir arada küşat resmi ya- | Ademi müdahale komitesinde tamam C. H. parjisinin «eni binası açıldı Vali Üstündağ Veciz bir Nutuk Söyledi C. Halk Partisinin Bakırköy ilçe yön kurağı ittihaz edilmek üzere alman binanm küşat resmi, dün Va- li ve Belediye Reisi Ustündeğn bir nutkile yapılmıştır. Açılma merasimi. ne kalabalık bir heyet ve halk iştirak f etmiştir. Muhiddin Üstündağ nutkunda, son otuz senelik siyasi mücadelelerden bahsetmiş ve bu mücadelelerin hazin tecellilerini gören büyük şefimizin! Halk Partisini pasil kurduğunu anlat mış ve sonra Partinin memleket için nasıl hayırlı işler gördüğünü ve ne - ler başardığını ve daha neler başara- bileceğini çok veciz olarak anlatmış- tr, Bundan sonra bina gezilmiş ve da- inişlerdir HİLESİZ SU! Belediye memba sularına hile ka - rıştırılmaması için belediye zabrtası memurlarının vazifelerini lâyikile ifa edip etmediklerini tetkik ve du işle- Tini de esaslı surette kontrol için bele diye mürakiplerinden ikisini münha- defnine ait tesisat yaptırılacaktır. sıran bu işe memur etmiştir. —— —- bir fevkulâdelik yoktur. bulutlu geçecektir. Dünkü hava Dün havi ekseriyetle açıktı. Rüzgâr çok mutedil esmiştir. Hararet derecesi en çak 20, en at 11,5, güneşte İsi yüzde Si, barometre Bugün de hafii 5. rutubet derece” 755 kaydedilmiştir. Z Dün hava bafif bulutlu geçmiştir. Rasat merkezlerinin tesbit ettiğine göre, havada Hava : Hafif Bulutlu 10 uncu ay 135$ Hicri Şabanı 12 Güneş: 628 — Öğle Ikindi: 14,50 — Akşam: Gün: 303 Hizır: 177 1352 Rum 16 Birinciteşrin 1148 1729 Kral Karolün seyahati Küçük antant devletleri erkânı ile Balkan antantı tefik devlet merk, ziyaretler bütün siyaset dünyası tarafından dikkat ve ehemiyetle takip olunmaktadır. Romanya Kra- lı Karol'ün Çekoslovakya devlet merkezi Prağa vuku bulan ziyareti de, bu ziyaretlerin en mühimlerin- den biridir. Bu ziyaretin küçük antant devletleri arasındaki bağ- ları sağlamlıyacağı, her şüphenin fevkinde sayılıyor. Kral Karol'ün Prağa vuku bu- lan ziyareti, eşsiz olduğu için, mutat ehemmiyetin fevkinde olan bir mahiyettedir. Son zamanlarda Romanyanın si- yaseti hakkında birçok şeyler söy» lenmiş, Rornanyanın Almanya ile dostluk rabıtalarını takviye ede- rek Sovyet Rusya ile sıkı münasa- betler vlicuda getirmekten çekine- ceği ileri sürülmüş, bunun da kü- çük İtilâf arasındaki bağları gev- ceği iddin edilmişti. Halbuki bu et, bu iddinları, binnetice çü- rütmüş, bilhassa Romanya Kral “Küçük itilâfın çözülmez bağlılığı. nı bir kere daha göstereceğini, söylemekle bu iddinların esassızlı. ğını isbat etmiştir. Ispanya işlerine ademi müdaha- le komitesinin işleri, Avrupa dip- lomatlarını harıl harıl meşgul et- meye devam ediyor. Sovyet Rusyanın geçenlerde ko. miteye takdim ettiği deklarasyo- nun bazı noktaları anlaşılmasnış ve bunların: tavzih > olunması isten- mişti, Sovyet, “bundan böyle, ademi müdahale paktına diğer devletlere den fazla bağlı olmıyacağını,, söy- lemiştir. Bu sözlerden ne kasto- lunduğu anlaşılmadığı için Sovyet Rusya murahhası M. Maiski'ye — Sovyet Rusya, diğer devlet. lerle ayni şerait dahilinde kendini. ademi müdahale paktına bağlı ad- dediyor mu? hap Kl AMMA Mz sormayı ye dizim gelen izahatı sise temeyi kabul etmiştir. Son haberlere göre, Sovyet Rus- ya, İstenen izahati vermiş, fakat İ bunların mahiyeti hakkında he- nüz bir şey anlaşılmamış bulunu- yor. Diğer taraftan ademi müdahale. nin tâli komitesi bugün İtalyanın Sovyet Rusyaya karşı olan itham- lariyle meşbu olmuştur. Bu çalış. manın neticesi anlaşılmadan, İtal- ya hükümetinin Sovyet Rusyaya karşı yeni ithamları muhtevi, yeni bir nota verdiği bildirilmektedir. Diğer taraftan Portekiz hükü- meti, kendisini alâkadar eden me selelerin, reyine müracaat olunk madan ortaya atıldığını, bunun devletler arasındaki teamüle mu- vafık olmadığını ileri sürerek ko- miteden çekilmek hakkını faza ettiğini söylemiştir. Hulâsa ademi müdahale komite. si, müdahalelere mâni olmaya va» kit bulamıyarak müdahale itham- larını tahkikle meşgul olmak tsti- rarında kalmaktadır. Mesele; ademi müdahale komi. tesindon evvel harp sahnesinde halledileceğe benziyor. Örer Rıza DOĞRUL AT NE Nİ BİRKAÇ SATIRLA g kinciteşrinin birinci günü ps I zara rastladığından mesut“ larm aylıkları pazartesi günü verile“ cektir. Pire geen korun” ma mütehassısı Hansley dü9 Berlinden şehrimize gelmiştir. J stanbul Maarif Müdür Mus I vinliğme Tokat Maarif Müdü” rü Rüştü fayin, edile mlatir. on yirmi dört saatte şehrimi?” de birkaç tramvay ve of” Yatsı: 1843 — Teller 445