27 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

27 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

——— 2 Ağ A kanun projesi hazırlamaktadır. hut Kanununun şimdi çerçevesini genişleterek aj Bu projeye göre; suçlusu ve delil. leri meydanda olan hâdiseler, mahi - yeti ne olursa olsun, meşhut suç ka- mununa göre, muhakeme edilecektir, Zuabrta, böyle hallerde bütün delilleri tesbit ederek derhal Cümhuriyet müd. deiumumilerini haberdar edecek ve ilk tahkikat en kısa bir zamanda bi. tirilerek suçlu derhal mahkemeye çi- karılacaktır. Mahkeme, delilleri kâfi görür ve cürmün maznun tarafmdan işlendiğine kanaat getirip, hâdisenin mahiyeti hakkında munzam tahkika fa lüzum görmetse kararını verecek- tir. Yeni proje hakime; hâdiseyi meş hut cürtim çerçevesinden çıkartıp nor mal tahkik ve takip çerçevesine sok- mak salâhiyetini de vermektedir. Bu itibarla adaletin bilâ kaydüşart tat- bikini sağlamaktadır. Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununa ek kanun amutay adliye encümeni, İc- ra veklileri heyeti kararile ta- yin edilecek yerlerde tatbik olunacak olan ceza usulü muhakemelri kanu- nu projesini tetkik etmektedir. Hü - kümet; kanunun esbab; mucibesini şu tek cümle ile anlatmaktadır; “Jeolojik teşekklilü itibarile çok sarp ve buna mukabil nüfusu a7 0 - lan mıntakalarda davaların sürat ve isabetle intaç edilmesi... Yeni kanun, Cümhuriyet milddel. umumilerine mevkuflu veya acele te- Yükki ettikleri mevkufsuz işlerde şa. hitleri odğrudan doğruya zabıtaya ya zacakları müzekkere ile celbetmek Ve zabıtaya zor kullanmak salâhiyetini vermektedir. Hazırlık tahkikatmda kaza merkezi dışındaki her türlü teb- igatı yapmaya zabıta memurları mecbur tutulmaktadır, Projenin diğer esasları eşhut cürümlerle tehirinde za rar umulan hallerde şahitleri yeminle dinlemiye, ehli hibre intiha- bıma ve keşfe, arama ve zapta ait müameleerin ifasına (Cümhuriyet müddeiumumileri salâhiyetli olacak- tır. Cümhuriyet müddelumumisinin, hazırlık tahkikatında maznunu Sor- guya çekmek ve cürümlerde hukuku #mme davası açılmcıya kadar mute. ber olmak üzere tevkif etmek sali. hiyeti vardır. Bu muameleye İtiraz olunmr. yacaktır. Cümhuriyet müddelumumi #i, tevkif tarihinden itibaren nihayet on gün içinde hukuku âmme dava - gmi açmadığı veya mevkufu kendili inden tahliye etmediği takdirde mev kufiyet kararının deyamına lüzum 0- Tup olmadığı hakkında sulh hâkimin den bir karar alacaktır. İlk tahkikat açılmasma dair olan karar kati olacak ve müddelumumi- iki gün içinde İddianamesini bazırlı yacaktır. İk tahkikstim sonunda milddei umümilikçe hazırlanacak iddianame maznuna tebliğ edilmi yecektir. Suç, ağır cezak olduğu tak dirde ilk tahkikatta tevkifine lüzum görülmiyen maznun son tahkikatın açılmasile birlikte tevkif olunacak - tır. Ağır cezalı suçlarm duruşması mev kufen yapılacaktır. Son tahkikatın açılmasına dair olan kararm suçluya tebliği tarihinden itibaren nihayet beş gün içinde duruşma yapacaktır. Mani sebepler olmadıkça duruşma bir celsede bitirilecektir. Hüküm, duruşmanın bitmesinden İtibaren mucip sebeplerile nihayet üç gün içinde tefhim edilecektir. Üç ay veya daha ziyade hürriyeti bağlayıcı Bir ceza ile mahküm olen suçlunun evvelce tevkif edilmemiş ise hüküm- Ye birlikte tevkifine karar verilecek. tir. Bu karar aleyhine itiraz oluna - muıyacaktır. Cümhuriyet baş müddej- umumiliği evrakın gelmesinden iti - baren bir hafta, temyiz mahkemesi de bir ay içinde tetkiklerini bitirmi- ye mecburdurlar. nkara, 25 (TAN muhabirinden) — Adliye Vekâleti, bü- tün vatandaşları çok yakından alâkalandıran iki mühim Bunlardan birisi, Cürmü Meş- fır cezayı müs- | Askeri Orman Kanunu Projesinin Esasları A nkara, 26 (Tan muhabirinden) — Kamutay bugünkü töplantı- sında askeri orman koruma teşkilâtı projesini görüşmiye başlamıştır. Üç ay evvel çıkarılmış bulunan orman kanununun hükümlerini yerine geti- rebilmek için lüzumu şiddetle duyu - lan bu teşkilât projesinin esasları şunlardır: Bu proje ile orman koruma vazife si askeri kıtalara verilmektedir. Bu krtalar, koruma vazifelerine halel gel | memek şartiyle asker! usullere göre teşkil, talim ve terbiye edilirler, Zi - raat Bakanlığına bağlı ve tüm ku- mandanı salâhiyetini haiz bir orman genci kumandanlığı kurulmaktadır. Ormanların genişlik ve ehemmiyeti - ne göre alay veya müstakil tabur ve ya bölük halinde kurulacak olan bu &rtalar bü kumandanlık emrine ve- rilmektedir. Orman koruma genel kumandan - ğı memleket müdafaası, askeri ta - lim ve terbiye, seferberlik işlerinde doğrudan doğruya genel kurmaya, sü bay ve askerf memurlariyle erst ve silâh ikmali hususlarında Milli Mü - dafna Bakanlığına bağlı bulunmak «- tadır. Anl vazife Orman koruma kıtalarının asil va- zifeleri ormanları korumaktır. An - cak bu kıtalar bulundukları yerlerde ki orman mevzuu vesilesiyle alâkala- /nacakları emniyet “işlerinden - dolayı tkeeekanliklen da emir alabilecekler Orman koruma kıtalarının. kurulu şunda askeri teşkilât esastır. Ancak kumandanlık karargâhı, kıtaların teş | kilâtı, kuruluşu ve kadroları ihtiya- ca göre milli müdafaa ve ziraat ba - | kanlıkları tarafından beraberce tan- izim ve tesbit olunacaktır. Orman ko- ruma kıtaların kuruluşu, genel kur | maym mütalensı ajmarak ormanla - İpin muhafazası esasma göre ziraat bakanlığınca yapılacaktır. Orman koruma umum kumandanı İle alay, bölük ve t;krm kumandan - ları orduda alâkaları baki kalmak ve en çok 3 sene hizmet etmek suretiyle kıta vaziyeti müsait olanlardan milli müdafaa bakanlığınca seçilirler ve ta yin olunurlar, Bu kıtalara verilepek | gönüllü erbaşlar da milli müdafaa bakanlığınca temin olunacaktır. Mil | man koruma krtalarma verilen su * baylar hizmet müddeti içindeki &l - cilleri ordu sicili talimatnamesine gö re orman umum kumandanlığı tara- fndan ve orman umum kumandan- nmm #iclli de ziraat bakanlığı tars- fından tutulacaktır. Bu sicillerin bi - ver nüshası da milli müdafaa bakan - lığma verilecektir. Orman koruma kıtalarmdaki su - bayların ve gedikli erbaşların maaş -İ Isrı terfi, istifa ve tekaüitlükleri or - dudaki emsalleri gibidir. Bunlarla er baş, onbaşı ve erlerin maaş ve tah - sisatları orman genel direktörlüğü bütçesinden verilecektir. Müstahdemler Sıkı Muayene Görecek Belediye müstahdemlerin sihhf mu- ayenelerinin eldeki talimatnameye göre, intizamla yapılamadığını gör - müş, yeni tedbirler almıya başlamış» | tır. Bilhassa bundan sonra arabacı,| ahçı, bahçıvan, uşak gibi müstahilem ler her üç ayda bir oturdukları semi- tin belediye şubelerinde muayene 6 dileceklerdir. Her semtin polisi ken- di mmtakası içindeki bu gibi müs - tahdemleri Uç ayda bir belediye şu - besine sevködecektir. Yalnız sütnineler doğrudan doğru » ya belediye müstahdemin müdürlüğü tarafmdan kontrole tâbi tutulacak -| tr. İ İl W müdafaa bakanlığı tarafmdan or “Tü —— Ann. AN ır Cezalı Suçlar da Süratle Karara Bağlanacak Prenses, otelden çıkıyor İtalya Kralının Kızı Geldi Italya Kralın kızı Prenses Maria Di Sovoia husus kâtibiyle birlikte dün sabah ekspresle Sofyadan şehri- mize gelmiştir. Prenses Maria, istasyonda Italyan söfarethanesi erkânı tarafından kar- #ilanmış ve kendisine bir buket ve- rilmiştir. Italyan Prenses, Sirkeciden doğruca Perapalas oteline gitmiştir. Prenses Maria Di Sovola, Sofyada hemşiresine misafir olmuş ve Sofya İstasyonunda Kral ve Kraliçe tarafın. dan teşyi edilmiştir. Ayni trenle ge- len bir ecnebi gazeteciden haber al- dığımıza göre, teşyi sırasında hane- dan Azası fransızca konuşmuşlardır. Kral Boris, baldizma İstanbul cami- lerinin büyük sanat eserleri olduğu- nu söylemiş ve sanat kıymeti olan camileri ayrı ayrı gezmesini tavsiye etmistir. in Prenses, şehrimize turist sıfatiyle gelmiştir. Bir hafta kadar kalacak ve Istanbulun türist gözüyle ziyarete de- gen yerlerini dolaşacaktır. Bir Bakkal Dükkânını Soydular Beyoğlunda Emincami civarında bakkal Dimitrinin dükkân: dün gece yarısı arka taraftaki pencere kırıl- mak suretiyle soyulmuştur. Sabahle- yin dükküna gelen bakkal, 82 paket sigarasınm ve bazı eşyaların çalım- dığmı görmüş, zabıtaya malümat ver miştir, Polis, Dimitrinin dükkânmı VİLAYETLERD . Yeni Karar T . | je ebliğ Edildi Türkkuşu faaliyeti memleketimizin ber ta- rafında semereli bir şekilde ilerlemektedir. Alman son bir kararla Türkkuşu kampma iştirak edecek talebeye askerlik işlerinde bir- çok yeni kolaylıklar gösterilmesine karar ve- rilmiştir. Bu hususta genel kurmay başkanlığından maarif | müdürlüğüne, mekteplere ve Türkkuşuna gelen bir tamime göre, talebelerin hava kamplarından devam. li bir surette istifade etmeleri ve kendi mekteplerinin | askerlik kampma iştirak ederek bu müddeti parçalamamaları için bu se- neden itibaren lise ve muadili mektep lerde havacılığa ayrılacak talebe, ders | senesi içinde asker! derslerini mek- Kocatepe İ teplerinde görecekler, fakat askerlik Gi di yo K kamplarmı kolordu merkezlerinde ku- rulacak olan hava kamplarında yapa» * ngiltere Kralının | © | caklurdır. Kamp müddetinde değiğik- I ekl lik yoktur. Bu kamplara liselerin birinci, ikin- ci ve üçüne üsmeflarındaki talebeler ,devam edecektir, Üçüncü smıf hava kampı programma dahil edilen mo törlü mektep uçuş kamplarını ikmal edenlere (C) brovesi verilecektir. (C) brovesi alan talebeler askerlik müddetinden altı ay kazanacaklardır. Ve askerlik zamanları geldiği vakit, doğrudan doğruya yedek subay oku. luna sevkedileceklerdir. Bu talebe. simi münasebetile İngilte- reye gidecek olan Koca- tepe muhribi Kasımpaşa. da havuzlandıktan sonra dün Haliçten çıkmış ve Heybeliada önlerine de- mirlemiştir. Evvelce hazırlanan pro grama göre, Kocatepe bu- gün İngiltereye hareket edecektir. o Kocatepenin hareketi sırasında başta Yavuz olmak üzere bütün donanmamız © uğurlama merasimi yapacaklardır. sonra, havacı Yarsubay olarak staj- dır.. Bir Handa Yangın Çıktı Dün akşam üzeri Misırçarşısı ka- pısı karşısında bir handa yangın baş- langıcı olmuştur. Ateş, hanım Uçün- cü katında B. Izzetin yazıhanesinden çıkmıştır. Yere dökülen alkol, sigara a Kaptan seiupden paplamış ye derhal gtzgiı Fena Halde sms 191 Kızmış Fransız Evvelki akşam, şirket vapurunda P K ofesör. ün " Paşababçe aşklarla deni | KON/EYANSI Yunan ecnebi bandıralı bir gaz vapu- runun kaptanı olan Robert, adama- kallı içtikten sonra köprüden vapura binmiş ve kamarada sızmıştır. Ve- pur, son iskelesi olan Beykoza geldi- ği zaman memurlar uyuyakalan bu müşteriyi uyandırmak istemişlerdir. Robert, Beykoza geldiklerini öğrenin- Liyan Universitesi mukayeseli hu- kuk ilmi enstitüsü müdürü Profesör Edvard Lamber dün Universite kon- İcrans salonunda ilk ilmi konferansı. Mi vermiştir. Konferansta, Universite rektöriyle Universite erkânı, profesör ve do- Gentlerle hukuk talebelerinden bir kıs soyan hırsızları aramıya başlamış - Pr, Boğaz Tarifesi Şirketi Hayriyenin ilkbahar tacife- si bir mayıstan itibaren tatbik edil- miye başlanacaktır. OYeni tarifede hem adi ve hem de pazar günlerine ait vapur seferleri çoğaltılmıştır. Daf relerin yaz saatlerinin tatbikine baş- landığından tarife ona göre hazırlan- mıştır. Pazar günleri iskelelerden köprüye de geç saatlere kadar vapur konmuştur, Kurbağalı Dere Nihayet Temizleniyor Kadıköy ve civarmda sivrisinek mücadelesiyle uğraşan heyet, bu ha- valiyi sinekten ve bulaşıcı hastalık- lardan tamamiyle kurtarmak için her şeyden evvel Kurbağalıderenin temizlenmesine lüzum görmüştür, He- yetin bu kararı Sıhhiye Müdürlüğü tarafından kabul edilmiş ve belediye- ye bildirilmiştir. Belediye, Kurbağalıderenin temiz - lenmesi işini beş yulık programa koy-| muşken bu yeni vaziyet karşısında haziran sonunda temizletecektir. ce, kendisinin Paşabahçede uyandırıl. #adığını bahane ederek kavgaya baş- lamış ve memurları dövmiye kalkış. mıştır. Kaptan, zabıtanm müdehale. siyle karakola göderilmiş ve hakkın. mı hazır bulunmuştur. Fransızca o- larak verilen bu konferansm mev- zuu “Birleşik Amerika devletlerinin €sas kanunu ve Amerika kanunları. da takibata başlanmıştır. Rin fizyonomisi,, dir. Profesör ikinci konferansın: yarın Çocukların o (ve Eğlenceleri O (Şirketi Hayriyenin Fevkalâde Toplantısı Şirketi Hayriyenin hissedarlar u- mumi heyeti dün fevkalâde bir top- lantı yaparak şartnamenin üçüncü maddesinde yapılacak değişikliği gö- rüşmüşler ve ekseriyetle kabul et - mişlerdir. Buna göre, şimdiden son. rTa müfettiş aidatı olarak her ay İk- Çocuk Haftasınm dördüncü giri de neşeli geçmiştir. Birçok semtlerde talebeye müsamereler verilmiş, eğ. lenceler hazırlanmıştır. Beyoğlu sinemaları sabah matine. lerini tamamen çocuklara lerdir. Beyoğlu mıntakasında bulu. nan ilkmektep talebeleri, kafile kafi. le kendileri için ayrılan Sinemaları gitmişlerdir. Çocuk Esirgeme Kurumu Küçlükpa. zar kolu kendi mmtakasmda eğlen. celer tertip etmiş, atlı karmca, salın. cak eğlenceleri akşama kadar sürmuş tür, Vali, Ankarada 10 Gün Kalacak| yeşimör meecreleğ trmyonandan di . Vali ve Belediye Relsi Muhidel, | or maltmaiz kaale Ustündağ, Ankarada sekiz veya on l olacaktır. K gün kadar kalacak, Belediye ve Vila. | jı ümümiyetie çen istikametinde kv yetin 937 bütçeleriyle yeni hazırlanan DÜNKÜ HAVA beşer yıllık çalışma programları hak.| Dün, hava taryiki 759 milim, et | e 19, T kmda alâkadar makamlara izahat ve- | dirsimir. Sabahleyin” he bel pe recektir, Öğleden sonra kismen açılmıştır. ei sakin esmiştir. > . m ör... . KAMPLARI AÇILIYOR ler, yedek subay okulunu bitirdikten |dört kişidir. Kendilerini be; larmı hava kıtalarında yapacaklar. |ve Ticaret Odası erkân: Yeşil karşılıyacaklardır. ve göreflerine iki ziyafet verilecek üzere dün liman idaresinde alâ! 2 larm iştirakiyle bir toplantı ei mıştır. Toplantıda liman mü Raufi, gümrükler müdürü Mi Nuri, muhafaza baş müdürü H ve projeyi Hazırlıyacak olan YP dis mektebi mimari profesörü bugünden itibaren yanında bir mimarı olduğu halde projeyi mum müdürü Mahmut Nedim de kü toplantıda bulunmuştur. olgunluk imtihanında bir dersten vaffak olamıyan, fakat Üniversi devamlarına mlisnade edilen Ay lerin dünden itibaren © imtihanli maf bulunan gümrükler kimyahanesi Galatadaki Çinilirhtim hanmdi hazırlanan yere nakledilmişti yahane dünden itibaren yeni | | Trindi: 16,02 — Akşam: 274-037 E HAV Ticaret Odası Âzaları Bekleniyor Beynelmilel ticaret odası âsi” bugün öğleden sonra tayyare 1€ > rimize geleceklerdir. Heyet ## öy les ticaret odası Türkiye milli & Heyet Perapalâsa misafir cd! Eğer heyet âzaları bugün geğ Ti gelirlerse Ticaret Odasmdaki um! toplantı yarma bırakılacaktır. Salsn ri Projesi Yapılıyor , Yolcu salonu projesini hazırl! ai Dek Türk 9” mıya başlıyacaktır. Şehrimizde bulunan gümrükler e Olgunluk İmtihanındö 2 Kazanamıyan Taleh Geçen tedris yılı sonunda YE) di Jebe başlanılmıştır. Imtihanlar B3' ve Istanbul kız liselerinde yapıl” tadır, Kimyahane de Taşındı ği Sirkecide eski gümrük bini # oalışmıya başlamıştır. Kimya ıslâhı için Avrupadan yeni #ünelay Gün:30 Kas 1856 Hicrt 1353 E Safer: 15 k Güneş: 5,05 — Oğle: Yatsı: 20,41 — Imsâk: