27 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

27 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

İspanya âsileri Yeni mağlübiyetlere | Uğradılar BİLBAO LIKTAN Londra, baoya ika TAN — daha km ei inş, <tikten sonra fakat » SPanyanmn şark sahillerinde ve âsi sahillerini bom-| geri dönen cümhuriyet torpito muhrip-| ın mukabil ve Balear âsi kruvazörleri ateş açmış, Radyo vana ateş üzerine uzaklaşmıya mecbur olmuşlardır. Üzerine aney batiç NE ari Ürininge. ile tebligatta bulunan Deilano, Canaries İsmindeki » hükümet kruvazö- Senup sahilinin bir mil. ğine Ya oturmuğa mecbur Rüküy, HAVALARDA Sonra Mala Yareler, dün öğleden İetdir. pi ŞEY! bombardıman etmiş Yak, “lü Ve birçok yaralı Met e omza ve akşam htikt Silmişti,, “xi Yeniden bombardıman Mvoninde, Sal emniyet tedbirleri is Yanal niz bir kişi ölmüş ve 14 TAMA Cehhesir, Kinriyeğı sinde bir asi hücumu ylmüşciz yalar tarafından püs ÜR cepheler, Vadrid, etrafindaki di 4 heva ene “ud gi Bemisi muvasalat etmi, Süretle miş Muş bül halkın aşesi kolaylaş Duyor. Asilerin o Almirante Ak İntema erin havgketine mâni testo etmiyti, Ni İngiltere sefiri pro Hiriyan har de bombardımana Pimiy bi, yetbalar tamamiyle harap siir Aster, ilerle- K eş üiklerin bildiriyorlar. e dey Muannidane mukave Bire 18 ç, SUyorlar. Yine Asilere yerini yare hükümetçilerin mev Ka man etmiş bulunu- Vag LO de e etmis olduk, tile Benerai Deli etm âsilerin Bilbao cep- go ve Eibal larını bildiriyor. lano radyo ile İn etmiş ve İngiltere - 4 hazarındaki nüfu . einen elemeli yi Mukavemet gö. rı ve 30 ir, YAĞMA Citikleri bi. Yarra, ,, SANDI vali 8 ALA) pg İle biz mi indistan u- m dair Sorulan bi, SvaD vermiş vi HALKI KURTULDU ) — Frankocular İngiliz harp gemisinin, Bil- taşıyan gemileri himaye etmesini müdahale sayarak “Yi protesto etmişlerdir. Valânsiyadan haber veril- © BELÇİKANIN BİTARAFLIK ŞARTLARI Londra, 26 (A.A.) — Hariciye Na- rı B. Edenin Brüksel seyahati hak- kında tefsiratta bulunan Observer gtzetesi, seyahatin yeni şerait dahi- linde çok dostane bir temas tesisine matuf olduğunu bildirmektedir. Sunday ekspres gazetesi, Fransiz - İngiliz beyannamesinden sonra B. E- us > Yikağın Hsasinden dilemen tayyareleri geçtiği takdirde Londra ve Parisi haberdar etmesini istediği. ni ve Belçika bitaraflığnı tehlikeye düşürecek bir hattı harekette bulun- mamak için Belçikanm üzerinden Al. man şehirlerine taarruz maksadiyle düşman tayyareleri uçtuğu takdirde Almanyayı haberdar etmesi hakkın. da mutabık kalınması muhtemel bu- lunduğumu yazıyor. Japonyadan Giden Altınlar Tokyo, 26 (A.A.) — Tatsuta Maru gemisi, 21 milyon 450 bin yen kıyme- tinde bir altın hemulesi İle Kobe'den San Fransiskoya bareket etmiştir. Bu altın nakliyatı, yabancı mem. leketlerde altın mevcudunu tamami «İmak üzere hükümetin yaptığı beşinci nakliyattır. Bunların umumi yekünu 56 milyona varmıştır. D eyli Telgraf gazetesinin baş muharriri Avusturya Baş - vekilinin İtalya Başvekili ile mü - lâkatından bahseden bir başyazı. sında “nisbeten küçük olan bütlin memleketlerde, biribirine rakip si. yasetler takip eden büyükçe dev- etlere bağlanmanın, büyük tehli » kelerine karşı bir his inkişaf et - mektedir.,, diyor. Bu müşahedenin isabetini kabul etmemeğe imkân yoktur. Biribirine rakip siyasetler takip eden büyükçe devletler, kü. sükçe devletleri dama taş gibi kullanmakta ve bunların istiklâl hesabına rekabet oyunları oynamak tadırlar, Meselâ Avusturyada kâh Fransiz nüfuzunun, kâh Almen müfuzunun, kâh İtalyan nüfuzunun galebe çalmış gibi göründüğü sırada derhal rakip devletin faaliyete ge çerek bu nüfuzu kırmağa ve bu devleti elde etmeğe uğraşması İs- tikrarsızlıktan başla bir şeye ya- ramamakta bundan başka küçük- çe devletler arasmda anlaşma ve kardeş Hatayda Anayurt isimleri MAT LOKANTASI İstiklâline kavuşmak üzere olan Matayda lokanta, otel, kahve ve ga. zino gibi umumi yerler Anayurdun birer parçaları olan isimleri seçmek - te, eski adlarını bu yeni İsimlerle değiştirmektedirler. Hataydaki O foto muhabirimizin gönderdiği şü yeni re- İsimle, 4. vunü ayan güruyuluz. Fransa Meclisinde Siyasi Münakaşalar Paris, 26 (A.A.) — Parlâmento ya- rın bir aylık tatil devresinden sonra yeniden toplanacaktır. Meclis, ezelim- le ticari mülkiyet hakkında kanunun. tadiliyle meşgul olacak, sonra bahgig- lerin kaldırılması hakkındaki lâyiha- yı tetkik edecektir. Cuma günü muhalefet liderleri, hü- İkümetin umum! siyaseti hakkında is- tizahlarda bulunacaklardır. Bu mese- lenin münakaşasını Başvekil Blum kabul etmiştir. Bir Maden Kuyusunda 14 İşçi Boğuldu Prağ, 26 (TAN) — Çekoslovakya da Şomluda Ferdinand maden ocak- larmı su basmış, 14 amele boğul - muştur, YAZAN: ÖMER beraber çalışma oimkânlarmı da bozmaktadır. Biribirine rakip olan büyük dev- letlerin bu siyasetine karşı küçük devletlerin hepsinde inkişaf etmeğe başlayan his, elele vererek büyük devletlere karşı hareket istiklâlini temin etmektir. Çünkü küçükçe devletler bir araya gelmekle büyük bir kudret teşkil ederler. Fakat Avrupanın küçükçe devlet lerini bu şekilde hareketten alıko- yan âmiller de o kadar çok ve o kadar karışıktır ki bugün inkişa- fa başladığı mtilâhaza edilen hissin son dersee ağır adımlarla ileriiye- Geği muhakkaktır. Fakat Avrupa” nm selâmeti ve sulhün kurtuluşu, bu hissin maddi bir hakikat olarak yaşamasına bağlıdır Avrupa siyasetinde ehemmiyetle takibe değer bir hareket te bu his- sin inkişaf merhaleleridir. TAN Romada İşiyle İspanya Alman Plânı Konuşuldu Bir İtalyan Gazetesi İngiltere ve Fransaya Şiddetle Çatıyor Roma, 26 (A.A.) — Roma gazetelerinin muhabirleri, Venedik mülâkatı ile General Göring'in Italyayı ziyareti hakkında Fransız ve İngiliz gazetelerinde çıkan yazıların tahrikâmiz olduğunu bil- diriyorlar. Voce d'İtalia gazetesi diyor ki: “Avusturya - İtalya tesantidinün teyidi İngilizlerin ve Fransızların ho şuna gitmemesi ve hatta çok şiddet li reaksiyon tevlid etmesi kabili izah tır. Fransızlar ve İngilizler, Avustur - yanm siyhsi istiklâlinin tehlikede ol duğunu ileri sürdüler. Ciornale d'fta- Un gazetesinin Avusturyada bir mil li yatışmaya dair olan yazıları hak - kındaki tefsirat hakikaten fahiş şey lerdir. İtalya ile Avusturya arasmda ftilâflar mevcut olduğunu isbat için #wn'i deliller imaline çalışılıyor, Al. manya ile karşılıklı hürmete müste- nid bir anlaşma ile dost ve bağlı o - len Avusturyanın dahili yatışmâsma si, Viyana hükümetinin yatıştırma siyasetine tazyik vasrtalarile müda- hale demek değildir. MÜLAKAT Roma 26 (A.A.) — General Gö- İring bugün Kont Ciyano ile görüş - tükten sonra Sinyor Mussolini ile de görüşmüştür. Göring, Berline dön - mek üzeredir. Mussolini ile Göring arasında tet RİK Gülcü kesclelerii cu beli Lağlıla rı Ispanya meselesi ile dört senelik Al FON NÖYRAT Berlin, 26 (A.A.) — Siyasi mah - feller, Hariciye Nazırı Fon Nöyratın Mayıs başlangıcında Romaya resmi bir ziyaret yapacağını bildirmekte ve bu seyahatin iki devlet arasmdaki siyasetin samimiyetini isbat ettiğini ve Roma - Berlin mihverinin Avrupa diplomasisinde mühim bir hakikat olduğunu göstereceğini ilâve eylemek tedirler. Montrö Konferansı Ağır Gidiyor Montrö, 26 (A.A) — Kapitilâs yonlar konferansmdaki: faaliyet, pek bati bir surette öereyan etmektedir. Tahrir komitesi, komisyonlar tara - fından tasvip edilen metinleri tetkik etmekte ve tesbit eylemektedir. Avrupada inkişaf eden yeni bir his RIZA DOĞRUL SURİYEDE UMUMİ AF; | tedenberi Suriyenin istiklâli ne çalıştıkları için mem - leket dışmda kalan ve Fransız as- keri mahkemeleri tarafından mah- küm edilen Suriye milliyetçileri, Fransanm Suriye fevkalâde komi - serinin neşrettiği bir kararname İkait Mareşal Abdullah, Karşıyakada B. Karahan Moskovaya Döndü Sovyet Rusyanın Ankara büyük elçisi B. Karahanın Rusyada daha mühim bir vazifeye tayin edileceği. ni haber vermiştik. Cümhurreisimiz. Atatürke ve hükümet ricalimize ve - da eden B. Karahan dün sabah şeh - rimize gelmiş ve akşam da Semplon ekspresile Moskovaya hareket etmiş- İtalyanm hususi bir alâka göstermeli. Sirkeci garında Sovyet konsolosha nesi erkân: ve Sovyet kolonisi tara- fından uğurlanan B. Karahan, gaze- tecilere kısaca beyanatta bulunarak, Türkiyeye daimi muvaffakiyetler temenni ettiğini, Türkiyenin terakki hamlelerini memleketinde dalma a- lâka ile takip edeceğini söylemiş ve şunları ilâve etmiştir: “İki komşu memleket arasında vi münasebetler umumiyetle iyidir. Halihazrran iki devlet arasında hiç - bir mesele yoktur, , YENİ ELÇİ Memleketimizden ayrılan Sovyet Büyük Elçisi B, Kara Han'ın yerine B. Karski'nin tayini haber verilmek- tedir. B. Karski elyevm Litvanyanın hü- kümet merkezi olan Kovno'da Sovyet maslahatgüzarıdır. Mütekait Mareşal Abdullah İzmirde Vefat Etti İzmir, 26 (Tan muhabirinden) — Bir hafta evvel akrabasını ziyaret et- mek maksadiyle buraya gelen müte- bugün vefat etmiştir. 85 yaşında bulunan merhumun cenazesi, çarşam ba gilnü askeri merasimle keldırıla- caktır. cek derecede isyanı ileri götüren Sultanülatraştır. Bunların fevkalâ- de merasimle karyılanmaları için ha sarlıkları yapıldığı, Suriye gazete - lerinin neşriyatından anlaşılıyor. Çok iyi hatırladığımıza göre, B. Şehbender, Suriye — Fransa muahedesi imza edildiği zaman, Suriyeyi parçalayan ve hakiki is - tiklâlden uzaklaştıran bu muahede- yi protesto etmiş ve Suriye birli - ğini, Suriye istiklâlini tanıyan bir muahedenin teminine taraftar ol- duğunu göstermişti . Bultanüatraş, oCebelüddürüzün ELE Çocuk İçin!! türküsünü çağırıyoruz amma çocuk nedir? pek te farkında değiliz gali - ba! Onun içindir ki ben: — Çocuk nedir? sualine içimizden; — Adamm yavrusudur! Cevabmı vermiyecek kadar derin dişünene rastgelmek, uvuç içinde tüy bulmak kadar güç olacak korkusundayım. Zaten bazan gülünç denecek hale gelen çocuk vali, çocuk belediye reisi, çocuk şu, çocuk bu gibi taklitler de bence bunun birer delilidir. Daha küçücük bebek iken kimbilir neden şikâyet için ağladığımızı gören. ler feryadımızın sebebini araştıracak yerde yorgana koyup sallarlar ve bizi böylece sersemleştirerek sustu - rurlardı . Buyrün bebeklerin nasıl susturuldu. Zunu bilmiyorum amma çocuklarm nasıl eğlendirdiğini gördükçe hiç beğenmiyorum. Bilhassa meselâ şu içinde bulun - duğumuz Çocuk Haftasında güya bilhassa çocuklar için veriler piyes- leri bilmem Çocuk Esirgeme Kurumu gördü mü?, Sinemalarda yine çocuklar için 86. elimiş olan filmleri seyretti mi? Tanıdığımız bir İlk mektep hocası bu filmlerden birine götürdüğü yav « rucuklarm hiç işitmedikleri ve hayat- fa ancak 18 - 20 yaşından sonra oda biraz ihtiyatla belki öğrenebilecek - leri bir takım aşk ve şehvet sözlerini hayretle dinledikten sonra kendisin » istedikleri izahatı veremediğini bize yanılıp yakılarak anlattı . Gerçi bir takım garp memleketle - rinde Freud gibi cinsiyet bahislerini içtimai olmaktan ziyade ruhi zaviye. lerden mütalen eden âlimlerin ardın. dan giderek çocuklara ve gençlere bir (cinsiyet terbiyesi Education sexwelle) verilmesi tarafını Mtizam €den züppe cereyanlar vardır. Lâkin başka yerlerde hayırlı netice verme - miş olan bu cereyanın bizde hiç yeri olmadığmı burada açıkça söyledik - ten sonra böyle küçücük yavrulara le bezenmiş film ve piyesler göstere menin güç olmadığmı yazarak bu işle uğraşanların dikkatini celbetme « vi faydalı ve lüzumlu buldum . B. FELEK BAŞMAKALEDEN DEVAM Karahan Bizden Ayrılırken (Başı 1 incide) bire hoşa gitmiyecek gibi görülse bi- le birdenbire son hüiküm verilmez. Va ziyetin aydınlanması ve iç yüzün bel» li olması beklenir, Meselâ dünkü yazımızda İzvestiya da çıktığını söylediğimiz yazı profe « sör J. M. Sterobinskinin İmzasını ta- maktadır. Faşist politikacıların ve iş adamlarınm Türkiyede birtakım gizli seyahatler yaptıklarmdan, Tür- kiyede bir şeyler konuşulacağın « dan, bir şeyler olduğundan bahset - mektedir. Sormadan, anlamadan bu gibi ya- zılar yazmak, arada anlaşmamazlık uyandırmak istiyenlerin ekmeğine yağ sllrmek, onlarm telkinlerinin mu vaffakıyetine hizmet etmek demektir. Şurasına şüphemiz yoktur ki, Ka- rahan, memleketine vermca yurttaş- larına şu hakikati bir defa daha an - latacaktır. Türkiyenin harici siya - setinde gizli kapaklı hiçbir şey yok- tur ve olamaz. Bu siyaset sağlam prensiplere, kurulu dostluklara tam sadakat esasına dayanır. Sovyetlerle bizim aramızda on yedi senedenberi fasılasız surette devam eden dostlu- ğü ve karşılıklı emniyeti bozacak ve en büyük saygıyı ve bağlılığı gös - terdiği bir liderdir . Bü şahsiyetlerin Suriyeye avdet. leri neticesinde Suriye vatanper - verliği bugün uğradığı inhiraftan kurtulacak, milli gayeleri hakika - ten gözeten, milli menfaatleri kavrayan ve tahakkuk ettirmeğe sarsacak hiçbir sebep tasavvur et - mek mümkün değildir. Ahmet Emin YALMAN B. Celâl Bayar Kastamonuya Gidiyor Ankara, 26 (TAN) — Iktisat Ve- kili B, Celâl Bayar, kurulacak olan çalışan bir isikamet tutacak mı?, Bunu pek yakın istikbalde anla yacağız —. kendir fabrikası için tetkikler yap- mak Üzere yakında Kastamonuya gi- decektir. ein ede si e ilin ekdinüzülzesliii