27 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

27 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 9

m ea © Yazan; Ziya Şakir Ömerin Açık, Temiz Siyaseti (âli tün alyş Om evlitlarma. Bü e lânet olsun) De İri birçok söy. ; resmen ka. Emevi âdetti. Muta - kdr) gi çiş âdeti (ibadetin telâkki etmektelerdi, i İslâm vahdetini par - a merha- yı rine hür. uhabbetle Me » hutbeler verilmesi - Nitekim, bu yolda kendi söylemişti. adam, Arap mille- mesuliyet al mekte idi. Bir gün, na Kür hüngür dua ederken, hün- b 16 ağlıyorsun, de. tek; © Ağlamasnda devam ede - “yorum. Bunların için ölen fakirler, ümitsiz. Sırpinan hastalar, bin pençesinde inli.. » Zulüm gören maz. Mahazlay yiğlikie hapsedilen gi. * Yardıma muhtaç ihtiyar, ve hepeinin şeocuklar var... Bunlarm Gi in bu faziletkârane siya en sane, üdata eg edimin me suretli > acaba, Emevi haneda. hayır ve salâha diye cevap ver. Ö miş mi idi?.. Hayır... Bi. ine ara şrdanm mühteris er. me Cabiz beni ile elde edilen - Ümüyti, kölesine zehirle - Ömer, kendisine içirilen tesiril Pa ime, “iğerleri parçalana. e » Minberlerinden, tek. An, ohabıma” ÇAL) Bin evlitlarma., # . 5 i Yİ in / ; için, olan ülkeler ve Yapılan haksız ve » birdenbire bis j 8m Haliş, Ş lerinin Türk AYA. Ve ga, leniyetini yağ - beldelerinde ter - n. evvel, (Türk) lerin, Vi ilk de- ve ne şerait al. » kısaca - hü. son kuvveti, ne kadar müdafaa etmek istemiş - ti. Fakat, meş'um bir talihsizlik kar şısında kati bir mağlübiyete uğr- yarak (Merev) şehrine kaçmış. Türklere iltica etmişti. Firari hükümdarm, sonraları kendilerine bir gaile çıkarmasın - dan korkan Araplar, onu şiddetle takibe başlamışlar.. İşte bu sırada (Horasan) hudutlarında, ilk defa olarak Türklerle karşılaşmışlar - lardı.. Evvelâ; hükümdarsız ka - #“lan”(iran) & Kuvvetle yerleşmiş - “ler. Senelerce süren bir. çalışma neticesinde, halkın mühim bir kıs- mına islâm dinini kabul ettirmiş. ler (1).. Orada tamamile kökleş - tikten sonra, Türklere karşı te - cavüze girişmişlerdi. Bu sırada, Türklerle meskün o- lan koca ülke, tam bir anarşi için de idi. (Garbi Türk hükümeti), Çin lilerin entrikaları yüzünden dağı. hp gitmişti. Her tarafta, küçük kü çük Türk hükümetleri türemişti, Bu hükümetleri tesis eden Bey. ler, hanlar, küçük küçük hüküm. darlar mütemadiyen biribirlerinin üzerine atılıyorlar.. Zayif olanları itaate alarak yine büyük bir hakan Nk kurmak istiyorlardı. Ve bu u- Zurda da; mütemadi bir boğazlaş. ma içinde yuvarlanıp gidiyorlar - dı. “ şte; böyle bir zamanda, A- I rap istilâsı başgüstermişti, (İran) ım servetile tekemmili eden; ve müttehit bir kitle hâlinde hare. ket eyliyen Arap orduları, anarşi halinde bulunan Türk kuvvetleri, nin aralarına sokularak evvelâ Ho- rasan'ı ele geçirmişler; orada yer- leşmişler... Bir müddet sonra da (Herat) ve (Belh) şehirlerini zap. tederek (Cayhan) nehrinin sahil lerine kadar ilerilemişlerdi. Tesadüfün yardımları sayesinde, kolayca kazanılan muvaffakiyet. ler; Arap kumandanlarının cüret. lerini bir hayiı artırmıştı. Bahusus © devirde Türklerin malik olduk- ları muazzam servet. Türk belde- lerinde, gözleri kamaştıran milli ve muhteşem medeniyet — henüz büyük bir kitlesi çöl hayat: yaşı. yan — Arapların hırs ve iştahları- nı kabartmıştı. Tıpkı (İran)da yaptıkları gibi; Türk servetile, bü- tün medeniyet eserlerini, yağma ederek memleketlerine taşımak i. çin kalplerinde büyük bir srzu u- oo eden sürekli mücadeleler dolayısile, birçok yerleri ve belde- leri yanmak, yıkılmakla beraber; © tarihteki Türk medeniyeti ve ser. (1) Dinlerini terketmyenler, Hin . distan ve Türkistana hicret etmiş. lerdi. Gizli Bir Kine Yol Açıyordu yeti cidden calibi dikkatti.. Türk- ler; cihan iktisadiyatını bütün in- celiklerile biliyorlar; çok suurlü bir ticaret programı takip ediyor. lardı. Çin, Hint, Iran, Şarki Roma Ülkelerinin piyasalarında mühim mevki tutuyorlardı. Yüzlerce de- velerden mürekkep Türk kervan- ları, — tıpkı bugünün şimendifer katarları gibi — şarktan garba, şimalden cenuba; muntazam ve emniyetli seferler icra ediyorlar.. (Arkasi var) | LOKMAN HEKİMİN DE TLER is Fazlaya İplik Satışı Görülüyor Piyasada iplik işi hakkında yine şikâyetler başlamıştır. Narh. 9 az EKONOMİ Piyasada Narhtan Arpa ve Buğdayda Düşüklük on bir vagon çavdar ve on İki vagon arpa gelmiştir. Buğdaylardan oyedi tan fazlaya iplik satılamaması lâzım geldiği halde bazı esnaf al-| yazonu Ziraat Bankasına ait silo ma- dıkları iplikleri işlemiyerek satmaktadırlar. Bu yüzden artmakta | udır olan şikâyetler tetkik edilmektedir. Ticaret Odası yazmacılar ve doku-(—“ macılar kooperatifi ile cemiyetinden birer taahhüt mektubu almıştır. Bu iki teşekkül tezgâhlarında imalât yapmıyanlsra iplik dağıtmıyacaktır. Kendilerine tevzi olunan iplikleri sa- tanlar da tesbit olunmaktadır. Mem- Halbuki senelik ihtiyacımız sekiz bin balya olduğuna göre, her sene için iki bin balya açık kalmaktadır. Bu yi harkğen ithaline Yüzüm ir. Bu hafta bir iplik ticarethanesinin sahibi İtalyaya gitmek üzere hazırlık yapmaktadır. İtalyadan stok halinde milhim miktar da iplik satın alarak şehrimize getire. | cektir. Muamele Vergisi İçin Tetkikler Maliye Vekâletinin emriyle mua - mele vergisi hakkmda tetkiklere baş. layan maliye müfettişleri, sanayi mü esseselerini gezmektedirler . Sanayi Birliği umumi kâtibi Bay Halit, birlikçe toplanan noktai na - zarla retrafında müfettişlerle görü - şecekir . Eşekler Ne Olacak? çoğunu tasa aldı: Bu yasak tatbik edilmiye başlanılınca, şimdi yük ta- Şıyan dört bin beş yüz eşek acaba ne olacak? Böyle tasa çeken (İstanbullular arasında bulunan bir okuyucumuz bana gönderdiği bir mektupta: — Bu eşeklerin etini hileyle bize yedirirlerse dokunur da bizi hasta eder mi? Diye soruyor. Bu meraklı oku - yucumuz henüz pek genç olsa ge - rek, Şimdi İstanbul halkınm ye- diği etlerin hep mezbahadan geç - tiğini görüyor da her vakit böyle olmuş sanıyor. Eskiden mezbaha yokken İstanbul, kimbilir, kaç mil- yon eşeğin etini yemişti!, Daha pek uzun vakit geçmedi, Doktor Cemilin Şehreminliği zama» nında, yapı yerlerinden kaldırılan toprakların ve molosların eşeklerle taşıtılması yasak edilmeden önce, İstanbulda yük eşeklerinin sayısı elbette şimdikinden binlerce dahs çoktu, o yasak üzerine İstanbullu lar hiç tasa çekmemişlerdi. Çünkü © zaman, Yenicamideki köfteci ça- dırları da daha kaldırılmamıştı. O- rada yenilen köftelerin en çok eşek etinden olduğumu da yiyenler bilir- erdi, yalnız, köfte kendi kendine ölmüş eşek etinden ise daha ucuz, mahsus kesilmiş eşek etinden İse daha pahalı olurdu. eşek etini yemekte hiç mahzur yok tur, Tarih kitaplarının yazdıkları - ma eski Romalılar devrinde, edebi » yat ve güzel san'atler erbabına kar- $ı cömertliği ile meşhur olan Mesen olarak eşek eti İkram edilirmiş.. Biz de de vaktiyle Yenicami avlusunda köfte yemiş olanlar eşek etinin gov Burada bir kere daha yazmıştım, rekliğini, lezzetini anlatmakta itti. fak ederlerdi. Buna rağmen eşek etinin kasap- larda sleni satılmaması, eşeğin ka- saplık hayvan diye beslenmemesin den ileri gelir. İnsan oğlunun değ- Deği ve türlü türlü hakaretleri a) tında ağır yük taşıyarak - yorulan bir hayvanm eti yine insan oğluna elbette gıda olamaz, Eşek te kasap İk sığırlar ve koyunlar gibi dalma Zin memesini emmezden önce o me- Avrupada | Kok Kömürü Karteli “Avrupada başlıca kok kömürü müs tahsili bulunan Almanya, İngütere, Hollanda, Belçika, Polonya ve Danzi- gin iştirakiyle bir “Beynelmilel kok kömürü karteli, teşekkül etmiştir. Kartel 1 Mayısta faaliyete geçecek - Kartele dahil memleketler için tes. bit edilen ihraç hisseleri ve 1986 se mesindeki hakiki ihracat miktarı şöy- ledir; İhraç 1986 senesi hissesi 5 (ihracatı (Milyon ton) Almanya 4843 72 İngiltere 20.88 23 Hollanda 17.83 23 Belçika 9.66 125 Polonya ve (o 320 03 Danzig 100.00 Kartel başlıca kok ithal eden mem- leketleri dört gruba ayırmıştır. Birinci grup: — İngiltere, İskoğya, irlanda, Şimali Amerika devletleri ve Kanada. İkinci grup: .— İskandinavya o ve Baltık memleketleri, © Üçüncü grup: — Merkezi ve garbi Avrupa memleketleri, Dördüneli grup: — Ispanya, Por - tugal ve Bahrisefit etrafmdaki mem- leketlerdir , Kartel bu memleketlere yapılacak ihracatı azaları arasında taksimden başka asgari ihracat fiyatı da tesbit edecektir. Buğday Kırıcılarn İstekleri Buğday kırıcıları Sanayi Birliğine müracaat ederek büyük değirmenler. de kırma parasından muamele ver - Piyasaya fazla miktarda gelen bu mallâr derhal tesirini göstermiş ve fiyatlar buğdaylarda çavdar nisbe - tine göre, beş para kadar düşmilş « tür, Gelen buğdaylar arasmda Anado- lunun muhtelif cinsleri bulunduğun » dan elicdar (fiyatların biraz daha dilşmesi ihtimalini düşünerek fazla mal almamışlardır. Bundan dolayı gelen mallarm ancak bir kısmı satıla- bilmiştir. Arpaların ekstra biralık ne vileri 4,14 — 4,12 kuruş arasında sa- tılmış ve bü suretle arpa fiyatlarında da 7 — 7,5 para kadar düşüklük gö- rülmüştür. Çavdarların satışıda isteksiz ve gevgek olmuştur. Beş kuruşa satılan çavdarlar 4,37 kuruştan fazla fiyat bulamamıştır Borsadaki muameleler Bursaya gelen haberlere göre, Pa. ris borsası, dün, fena günlerinden bi- rini yaşamıştır. Bütün ecnebi ve Fran sız cshamı düşmüştür. Arbirtaj sure. tile memleketimize Türk borcu hisse. leri gelmektedir. Borsacıların kanaa- tıma göre, hariçte bulunan Türk bor. cu hisselerinin memlekete gelmesiyle bu borç yavaş yaraş Türkiye borsa- sı mali olacaktır. Dün Türk borcu #- feliş 217 ve kapanış 273 frank gel « i miştir. Borsamızda İse 20,50 liradan açılmış ve 20,30 lirada kapanmış. tar. Ansdolü tahvilleri 39,90, mümes - siller 42,50, hisseler, 23/75, Erganl tahvilleri 95, Sivas, Erzurum 95,10, Merkez Bankası 93,5, Aslan çimento- su 1435 liradır. Frank 11116 gelmiştir. Merkeş Bankası İsterlini 623 kuruştan almak ta ve 625 kuruştan satmaktadır . LIMAN HAREKETLERİ | Bügün llmanmıza gelecek vapur- lar : Saat: ll de Aksu Karadenizden, 6,30 da Saadet Bandırmadan, 1430 gisi alındığı halde, kendilerinden buğ day fiyatlar rüzerinden vergi almdı - ğını ve bu usulün kendilerini çok za- rara soktuğunu ileri sürerek hükü - met nezdinde teşebbüslerde bülunul- masını istemişlerdir » BORSA | 26 NİSAN PAZARTESİ PARALAR Sterlin 620— 825— Dolar 123,50 120— Pransız Fr, 108,— 13— Lira 10— 125— Drahımi 18— 21,— Belçika fı s0— 3i— İsviçre Pr. 570, 350,.— Leva 20— 23— Florin 01— 60.— Çekoslovak kro, 70 13 Şiling 3 21— Mark Bim 2— Zloti 20.— 22.50 Pengo 21— 24 Ley 12— Mi Dinar s2— İsveç 0— s2— Alt 1052,— O 1053,— Banknot 233.— 254— ÇEKLER Londra 624.50 S0 Nev.York 0,7806 0,7899 Paris 1740 1,90 Milâno, 15— o 15— Brüksel 48737 45765 Atinn 7S 8781 Cenevre 34502 54525 Sofya 6b.0512 640412 Amsterd. 14420 14414 656) na 42130 42130 da Sadıkzade Bartından, 17 de Tay- yar İmrozdan, 16 da İzmir İzmirden, Pazün lnanmınıdan gidecek yapar. Saat 12 de Erzürum Karadenizde, 9,30 da Uğur İzmite, 8,30 da Ban « dırma Mudanyaya, 20 de Saadet Ban- dırmaya, 19 da Seyyar Karabigaya, 19 da Kemal Ayvalığa . ZAHİRE BORSASI 26—1—937 FIATLARK Buğday yumı 615 626 Buğday sert 610 64 Arpa 4.6 418 Çavdar 3— Si Mısır sarı 3 5,6 Yaşyemi yeni Mak, 10— 10, Afyon ince 400,— 399, 29 Fındık G. Hamburg Fındık K. Hamburg EEFERARA e suan sizin, lili zi ekili Nin ilen ğı SİNİN MİM,