29 Nisan 1937 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

29 Nisan 1937 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 2

—— — TAN 20.4-937 EROİN KACAKCILIĞI “Fazla Yük | a Alan Otobüsler 2 . I İletlerarası Ticaret Odasının Zarif Reisi Teminat Veriyor: (Başı 1 incide) tekrar göreceğimiz geldi. Neden şim- — diye kadar size bu kadar ur»k ve ya- | “aret sahasında bir çok hizmetler ifa baner kaldığımıza hayret ediyoruz. | etmiştir. Bilhassa beynelmilel ticari Size bir hikâye söyliyeyim: ihtilâfların hakem vesulh suretile| Suçlular, Bugün İhtisas Mahkeme”. sine Veriliyor “Bir ressam sabah erkenden k'ra çıkmış. Bir ineği sağan gilvel bir köy- usullerini ntesbiti ticari ıstılâhların Yü kız görmüş. Pek gençmiş, kızdan, resmini yapmak üzere İzm istemiş, Kız demiş ki: — Resmimi istediğin kadar yap. Fakat civarda başı boş bir boğa var.|lerine gösterilen iyi kabulden dolayı Gözünü aç. Ressam: “Adam senâ demli, resme oturmuş. Biraz sonra boğa to- zu dumana katarak görünmüş. Res- gam bir hendeğin karşı tarafıma at- yarak canımı dar kurtarmış. Bundan sonra güzel köylü kız hatıra gelmiş. Bakmış ki, kız hiç kımıldanmadan süt sağmağa devam ediyor. Boğu da kendisine bir şey yapmıyor. Merakla sormuş: — Neden kaçmıyorsun * Neden bo- ğa sana bir şey yapmıyor. — Çünkü ben boğanm kaynanası. nr sağmakla meşgul olduğum için bo- ğa benden memnundur. Doktor Fentener, bu hikâyeden şu neticeyi çıkardı: “Biz de size şimdiye kadar kaynana gözü İle yabancı ya- bancı bakıyorduk. Artık bakmıyaca- Zarif misafir çok alkışlandı. Dün akşamki toplantıda Dün saat dörtte yine misafirimizl dinlemek maksadile bir toplantı yapıldı. Şehrimizin mali ve ticari müesseseleri direktörleri, tüc-| carlarımızdan, iktisatçılarımızdan Hir| çokları gelmişlerdi. Mitat Nemli, he- yet reisi doktor Fenteneri riyaset ma kamma getirmiş ve alkışlar arasında konferansa başlayan doktor demiştir ki: © “ — Benim gibi, bütün Avrupalıla- rm memleketinizin coğrafi vaziyeti- “nin güzelliğinden, Abidelerin ihtişa -| mundan maada Iş hayatının da faal » bir surette ilerlemiş olduğunu gör »| mekle hayran kaldığımızı söyliyebili- | rim. Büyük Atatürkün dâhiyane sevk ve idaresi ile siyasi sahada olsun, İç- timai ve iktisadi sahalarda olsun ya- pıcı muvaffakıyetler göstermiş olma» Buzdan bütün medeniyet âlemi son de recedâ mütehassistirler. Memleketiniz de daha fazla kalarak medeniyetin en güzel eserlerile süslediğiniz şehirleri. nizi görmek kabil olamadığından mü- teessirim. Bugün bir çok kiymetli mahsuller veren topraklarımızı kiy - metlendirmek için sarfettiğiniz gay- reti, faydalı metotlarmızı tetkik et - mek isterdim. Memleketinizin her ta rafına demiryolları döşemek için gös- | terdiğiniz terakkilere şahit oluyoruz. | Bu yollar sizin iktmsadi faaliyetinizin © sna hattıdır ve o faaliyetleri on mis. li artıracaktır. Milli sanayiinize ver- şlş olduğunuz parlak inkişafı da tet- kik etmek isterdim. Fakat vakit pek dar olduğu için buna imkân yoktur. Size, memleketinize büyük muvaffa- Kıyetler dilerim.,, Muhterem doktor bundan sonra da Ticaret odasmm kuruluşu, faaliyeti ve Umumi Harpten bu seneye kadır © geçirilen iktisadi buhranlarla bunla- rn sebeplerini, beynelmilel bir para kabulü hakkmdaki fikirleri anlatan bir konferans vermiştir. | Cihanda iktisadi vaziyet Doktor Fentener cihan ekonomisini tetkik ve bir çok memleketlerin Iktı- sadi düşkünlükten kurtulmuş olduk- larını söylemekle beraber bu hususta duha fazla nikbinlik gösteremiyece - ğini ilâve etmiştir. Konferans, beynelmilel ticaret oda- #mın faaliyeti hakkında malfimat ve- rerek bu teşekkülün 919 yılmda A- merika ve Avrupa iş adamlarınm ti- cari münasebetleri kolaylaştırmak ve #ktısat âleminde mesai mllşareketi hu sule getirmek gayesile kurulmuş ol - duğunu ve 929 senesinde odaya beş memleket iltihak etmişken 937 sene- sinde 32 memleket iltihak ettiğini f- gah etmiştir. Beynelmilel ticaret odası kendisine | Mühak eden memleketlerde teşekkü! eden milif komiteler vasrtasile çalış. maktadır, Milli komiteler ise o mem- Jeketin Iktısadi bünyesinin en mühim unsurlarından mürekkeptir. halli esaslarını, vesaik Üzerine kredi teksiri telgraf ücretlerinin ucuzlatıl ması gibi müsbet işler görmüştür. Konferanstan sonra heyet, Iktısat | Vekâletine bir telgraf çekerek kendi- teşekkür etmişlerdir. Misafirlerimiz, dün akşam Perepa- lasta ticaret odasi namma verilen zi yafette bulunmuşlardır. Bugün yine tayyare ile şehrimizden ayrılacaklar- dır. Recep Pekerin Beyanatı (Başı 1 incide) Eski Nafia Vekili B, Recep Pekerin Meclisin Pazartesi celsesindeki uzun beyanatından büyük bir kısmını dün kü “TAN,, da okudunuz. Bugün geri kalan kısmı yoziyor ve bitiriyoruz: Nasıl arzedeyim: Temizlik, evet memlekette her bakımdan temizlik yapılmaktadır. Bu, cülmhuriyet dev-| rinin başlangıcındanberi arasız de- vam ediyor. Bu temizlik yalnız imti- yazlarda değil, kömüre devlet elinin konmasında değil, siyasi, ekonomik, sosyal her işte, velhası! eskiden mev- rus olduğumuz bozuk ve zarari bü- tiin işleri temizlemekte devam edi- yoruz. Ve devam edeceğiz. Bu reji- min işidir. Bu rejimde çalışan herke- sin nisabmez hissesi de olabilir. Fa- kat eski fena devirlere, bulunduğu- muz devri de katarak bunun te- mizlenmesi şerefini kendi şahsımıza, izafe etmemiz doğru değildir. Bu te- izlik devam eder, eder de nihayet 40 sene sonra insafı eksik bir adam çıkar, o her şeyi eksik görürse, bun- da hakikat yoktur, Eskidenberi de- vam edip gelmekte olan pislikleri yıkmak için arasız, fasılasız, müte madi çalışma var. Buna rağmen he- hliz bazı şeyler görülürse bu henliz yıkmak İmkânmm gelmemesinden ve yıkmak için şeraitin dolmamasın- dandır. O zamanlardaki fenalık hâlâ devam ediyor demek doğru olmaz. BİR İLAVE Şimdi benim mukaveleye ait söz- lerim bitti. Bir şey daha ilâve ede- im. Geçen yıl burada Şark Demir- yollarınm bütçesi konuşulurken ar- kadaşımız Fatma Memik Bakandan bir sual sordular, Bakan biraz İzahat lütfettiler. Ben de burada dinledim. Fakat bu izahat bitmeden, o zaman Celâl Bayar arkadaşımızla beraber çalıştığımız ve yıl sonuna yetiştir- miye uğraştığımız iş kanunu üzerin- de çalışmak üzere şuradaki bir 0- daya girdik. Ali Çetinkaya müzake- reden sonra yanıma geldi. Bana özür diler halde o zamanki nezaketle rini hâlâ hatırlarım, kelimelerini 8 nen hatırlamıyorum. Bazı şeyler söylediler. kunacak bir nokta geçti, aldirma, İ hoş gör. Ben de — ne olur canım, sen iş Üzerinde uğraş, başar, temin et, al, O zaman hepimizin bayramı olur. Bu arada birkaç kelime söylemişsin, en olur? Sen İşine bak. — dedim. Dokunma orada kalsaydı, mesele yoktu. Fakat devam ediyor. Devam edince hatırıma eski noktaları ekli- yorum. O zaman söyledikleri basitti. Yine intizar hesaplarından bahsedi- yorlardı. 929 mukavelesinin bir mad- desi için — her nasılsa konuluve miş — dediler. Yani ben nasılsa böyle zararlı bir şey koyuvermişim. Bugün içinde bulunduğumuz konuş - ma mevzuunu teşkil eden arkadaşı » mın beyanatiyle bu eski beyanatım - dan sonra bana yaptığı itirazı biri - birine ekleyince, daha fazla mütees - sir oluyorum. Arkadaşlar, sözlerim bitiyor. Bir iki kelime ile fikirlerimi bağlamak is- tiyorum. Bugün biraz sizlerle mah- zun olarak konuştum. Ben eskiden- Oda şimdiye kadar beynelmilel ti- beri hu kürsüve bütün politika haya. Şehir dışına işliyen otobüslerin be- İlediye tarafından konulan nizamlara riayet etmedikleri görlilmüştür. Bu otobiisler, şehir smırlart içinde Mur ayyen miktarda yolcu ve eşya almak- ta, fakat daha evvelden aldıkları ted- birle diğer eşya ve yolcuları şehir dr şma götürmektedirler. Orada bu yolcu ve eşyalar tekrar otobüslere yükletilmekte, bu suretle otobüsler muayyen miktardan (çok fazla yük almaktadırlar, Bu halin bir çok kazalara sebebiyet verecek teh» likeli bir gekil aldığı tesbit edilmiştir. Belediye, şehir hudutları dış'mda kontroller yaptırmış, bazı otobüsçi lerin bu şekilde yolsuz hareketlere şaptıkları neticesine varmıştır. Verilen karara göre, civar beledi- yelerle otobüslerin güzergâhlarındaki köy muhtarları bu kadar yüklü &€- çen otobüslerin numara ve isimlerini Istanbul belediyesine bildireceklerdir. Bu gibi otoblsler derhal işten mene- dilecektir. İstanbulda işliyen bütün otomobil karoserlerinin cam göbeği rengine bo yanması için verilen mühlet haziran- da bitecektir. Şoförler, bir hazirana kadar ayni rasında pihka parasından (biriken borçlarını da ödemek mecburiyetinde oldukları için, belediyeye müracaat ederek boya mecburiyeti için konan mühletin uzatılmasmı istemişlerdir. I Mayısta Açık Kala- cak Yerler | 1 Mayıs) tatli günlerine ait kanun | mucibince bahar bayramı olarak kâ-| bul edildiği igin, bu cumartesi günü bütün resmi dairelerle müesseseler ve mektepler kapalı kalagıktır. Yal. niz cumartesi günleri saat on Üçten| sonra kapamıya mecbur olan hususi müessese ve yazıhanelerin bahar bay ramında kapalı kalmaları için kanuni bir mecburiyet yoktur. Bu gibi yer- ler, isterlerse kapalı kalacaklar, İs- temezlerse cumartesi günlerine ait nizama uyarak saat on üçe kadar &-| çik kalabileceklerdir. — — — ——— — tımda şevk ve neşe ile çıkmış bir a- damım. Burada rejim, fikir ve telâk- kimiz üzerinde fikirleri uygun olm yanlarla acı, tatlı münakaşalar, mü- cadeleler yaptım. Bazı da arkadaşlar arasında muayyen bir fikir, bir ka- nun münasebetiyle konuşmalar yap- tık. Bugün Ali Çetinkaya ile karşı bir vaziyette konuşmıya mecbur oluş, benim için bir iç sızısı yapmıştır. Bu dövletin en büyük varlığı, milli bir - lik, beraberlik ve bütünlüktür, Bu devletin bu büyük temel Üzerine da - yandıkça ebediyen yetişilmez istikbal ufuklarına iman ve şerefle, şevket ve | kuvret ile ulaşacağına hiç şüphemiz Demek istiyorlardı ki, söylediğim | yoktur. sizin zamanmıza aittir. Belki size do- | jik Fakat bu mili bir- ve beraberliğin o ve bütünlü - ğün esası da, bu milletin siyasal özü olan bizler arasındaki birliğe dayı hir, Bü manzaranın bozuluşu değil, bozuluşa benzer emmerelerinin gö- rülüşü, bile bütün düşünceleri bu devletin varlığı için her gün sıcak dileklerle dolu olan derin duygulu yurtdaşları futura sevkeder ve için- den yaralar, — Bravo sesleri — kara ruhlar bundan sevinir. Şunu tebarüz ettirmek istiyo - rum ki, arkadaş Çetinkaya, kendin- ce haklı, fakat bence baştanbaşa yan lış olan mütaleaları burada banada tariz yaparak ifade etmislerdir. Bu- günkü maruzatımla haksız ve yan- lış ifadelere müstenit zaptı okuyan- larm kafalarındaki bulutları dağıt- mak ve hakikati aydınlatmak İste- dim. Yoksa (Obütin o arkadaşlafa karşı olduğu gibi, Ali Çetinkaya hak- kmdaki sevgi ve saygım, kendileri- ne de bir vesile ile söylediğim gibi, içimde srcak yerini bu dakikada dahi muhafaza etmektedir. (Brova sesle- ri, alkışlar). On şehrimize Romen i rekkep bir kafile gelmiştir. İlkmektepler | 29 Mayısta Tatil Olacak İlk tedrisat meclisi dün vilâyette vali muavininin başkanlığında toplan- mıştır. Meclis, köy mekteplerinin 15 me- yısta, ilk mekteplerin ilk dört smıf- larmın 29 mayısta kapatılmasına, inci sınıfların da. imtihanlarına $1 mayısta başlanarak 12 haziranda bi tirilmesine karar verilmiştir. Başmuallimlerin makam tahsisatları Bundan başka meclis başmuallim lerin makam tahsisatlarımı tesbit et- miştir. Kanun bu maaşlarm 10 ile 20 lira arasmda olmasını emrettiğinden maaşlar bu esesa göre ayrılmıştır. Talebe mevcudu 400 veya (daha az olan mekteplerin haşmuallimlerine onar lira, 450 den 750 ye kadar mev- cutlu mektep başmualiimlerine on İ- kişer Jira, 750 den fazin talebesi O- lan başmusllimlere on beşer lira ve talebe sayısı ne olursa olsun yatılı 6 p başmuallimleri © kaza maarif işyarları. na yirmişer lira makam tahsisalı ve. rilmesine karar verilmiştir. Tifoya karşı Birkaç gün evvel Süleymaniyedeki yedinci ilk mektepte bir tifo vakası görülmüş, derhal talebeye aşı tatbik edilmiştir. Diğer mekteplerdeki tale. belere de aşı yapılacaktır. Tifo, son günlerde mevsim icabı yi. ne kendini göstermeğe başlamıştır. Fakat, Sıhhiye müdürlüğü icap eden tedbirleri almıştır. Tahsin Uzer Erzuruma Gidiyor Birkaç gündenberi Ankarada bulu. nan Üçüncü Umumi Müfettiş Tahsin Uzer, dün şehrimize dönmüştür. Tah. sin Uzer, burada bir kaç gün kaldık. tan sönra, Trabzon yolu İle Erzuruma hareket edecektir. Erzurum şehrinin haritasını yap - makta olan grup ta bugünlerde şeh. rimizden hareket edecek ve Erzuru. ma gidecektir, Harita, bu mevslin 4. çinde tamamlanmış olacaktır, ölçülerin Yıllık Muayeneleri Başlıyor Bir mayıstan itibaren İstanbulda her çeşit ölçü ve tartı âletlerinin yıl. bk muayenelerine başlanacaktır. Bu musyeneler Üç ay sürecek ve muaye. nes biten ölçülere damga vurulacak. Üniversiteli genç kızları milli kıyafetleri ile görü - miştir. mıştır. Burada Yukariki resimde | İ“Karadeniz,, | | Valânsiyada Nr sefaretimi- ze sığınan mülte- cilerle oradaki tebaamızı memleketimize getirmek üzere İspanyaya giden Karadeniz vapuru evvel- ki akşam Valânsiyaya var- eter © Vapurun örada on beş "gün kadar kalacağı anla- şılmaktadır. o Karadeniz vapuru, kontrol kararının tatbikinden sonra İspan- ya sularına giren ilk va- Durdur. Dün Verilen Konferanslar Liyon üniversitesi enstitü müdürü Profesör Lamberd, dün Üniversitede ikinci konferansını vermiştir. Konfe- cansın mevzuu, mukayeseli hukuk İlmi,, idi. Lâhay üniversitesi profesörlerin. den Şelzoviğ te bugün 17,30 da ilk konferansını verecektir, ... Pedagoji enstitüsü mildürü Sadret- tin Celâl dün saat 14,30 da Üniversi. te konferans salonunda ilk mektep muallimlerine pedagoji hakkında bir konferans vermiştir. Yüksek Tahsil Talebesi İçin Verilen Pasolar | Tramvay şirketi, yüksek tahsil ta. İlebelerine bütün şebekeler için ver - İmekte olduğu tramvay pasolarınm İtatil devresinde de muteber saytlma- İ sını kararlaştırmıştır, Yalnız orta ve İlise talebeleri bu karardan istifade 6- demiyeceklerdir. İ Balkondan Düşen Çocuk Yaralandı Fenerde İncebel sokağmda oturan Ihsanm Muazzez ismindeki çocuğu, evin balkonunda oynarken sokağa ! Aksarayda meydana çıkarıldığını yazdığımı? eroin fabrikasına a't tahkikat bitirilmiştir. SW” cu Mustafa ile itfaiye çavuşu Rıza, karısı ra ve kaçakçı Ohannes dün tekrar sorguya 6“ kilmişlerdir. Tahkikatın verdiği son neticey€ göre, bu gizli fabrika şu şekilde kurulmuş “9 faaliyete geçmiştir: Dokuz ay evvel.. Fabrikanın bütün sermayesini kaçakçı O hannes vermiştir. Sucu Mustafa, bu sermay€ ile dokuz ay önce işe başlamış ve oturduğu evi arkasındaki kulübede imalâthaneyi kurmuştur. Tesisatı büyük olan ve fazla miktarda eroin ist” saline elverişli bulunan bu fabrika, 7-8 ay fasılusif çalışmıştır. İmal edilen erolnlerin ne şekilde dağıt” dığı noktası üzerinde yapılan araştırmalar, Galatasaray emniyet merkezi santral memuru Mu” tafanm büyük müzahereti olduğu neticesini ver “ bu işte Gene eroin bulundu Zabıta, dün Ohanesin evinde de araştırma yap * bir miktar eroin bulunmuştur. Bu * dan başka, ev sahibi, B, Seyfinin de malümatma mü” racaat edilmiştir. Suçlular, bugün tahkikat evrakı ile beraber ihtisaf mahkemesi müddelumumiliğine verileceklerdir. e era la mİ lnialekmeleer Konservatuvar Binası Belediye yeni konservatuar binasi” nı bu yâz yaptırmıya karar vermişti” Inşaat için mlnakasa şartnamesi dün daimi encümende hazırlanmıy$ başlanmıştır. Bu işe 750 bin ilra bs canacaktır. Bunun 150 bin lirası büt? çeye konulmuştur. Geri kalan 600 bis lira için belediye reialiğine ödünç p#” İra almak salâhiyeit verilmektedir. Yeni Temizlik. Ahırları Yapılıyor Belediye şehrin muhtelif yerleri de seri ve fenni şartları haiz temizli ahırları yaptırmıya karar vermiştife Bu ahırlara vaktile Edirnekapı hari” cinde yapılan ahır, model tutulacak” Yenicamiin Kurşunlarını Sökerken Evvelki gece Galatada Yeni cami” in okurgunlarmı söken dört kişi yakalanmıştır. Bunlar Kâmil, £9 40, Serkis ve Mehmettir, Bu dört arkadaş, camiin saçakla” üzerine çıkarak kurşunları sökmüşle” kaçarlarken polis devriyeleri tarafi” dan görülmüş ve yakalanarak megbif suçlar mahkemesine sevkedilmiğle” âlr. Yeni Telefon Santralı İçi" Belediye muhamminleri, dün O” manbeyde bir arsaya kiymet koymuf İlardır. Bu kıymet üzerinde arsa bile alâkadar daireler anlaşmaktsğ” Buraya alt katı posta ve telgrsf dairesi ve üst katı on bin abone düşmüş, başmdan, kolundan ağır su- rette yaralanmıştır. Yeşilköy meteoroloji istasyonundan alınan malümata göre, bugün havanm Gark mm. takasnda kismen kapalı, diğer r. da yağışlı ve bulutlu olması rüsgâtlarn ümumiyetle cenup istikametinden kuvvetle esmesi muhtemeldir. DÜNKÜ HAVA Dün hava, öğleye kadar az bulutlu geç- mis. öğleden sonra miktarı artmış. tır, hava tazyiki 757 milimetre, hararet en gok 24,5, en az 11,5 dantigrat olarak kay » SL ve üç yedek santrali haiz yeni bir lefon merkezi binası yapılacaktır. Bugünkü hava: BULUTLU 4 üneli ay Gün:30 1356 Hiert Safer: 17 Güneş: 5,02 — Öğle: Tkindi : 16,02 — Aksa: Yatsı : 2044 — İmsfik: 1 Nisan: 16 zi 19, 3,08