17 Ocak 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

17 Ocak 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

I — BUGÜN) M. Bonnet Muvaffak Olamadı. hautemps kabinesinde Mali- ye Nazırı olan M. Bonnet, kabine buhranına son vermek ü- #ere yeni bir kabine kurmıya te- Yebbüs ettiği halde, en son haber- göre, sosyalistlerle anlaşama- dığı için bu teşebbüsten vazgeçmi- Ye mecbur kalmış ve bu yüzden Pransada yeni bir hükümet kuru- amıştır. Sosyalistler M. Bonnet Mali siyasetine muhalefet ettikle- ti ve para pi. larının kontrole tâbi tutulmasını istedikleri için es- ki kabinenin mali siyasetini temsil *den bir şefle birlikte çalışmak istemediklerini göstermişlerdir. Fransa Cömhurreisinin yeni ka- bineyi kurmak için" kime tevecetih ettiği henüz belli değildir. Fakat sosyalistler, Bonnet'nin mali siya- setine muhalefet ettikleri gibi Fran sadaki büyük iş dünyası da Chaw- temps'nın bütün iktisadi siyasetine karşı gelmekte ve bu muhalefete kati husumet renk ve mahiyetini vermekte, belki bu yüzden husu- met, demokrasi prensiplerine diş bilemek derecesine varmakta idi. Bu şerait içinde yebi bir hükâ- met kurmanın güçlükleri âşikâr - dır. Bu yüzden buhranın müzmin- leşmesinden korkulur. Fransa kabine buhranı, Millet- ler Cemiyeti konseyinin toplantısı- mi geciktirmiye saik olduğu için milli bir hâdise olarak kalmamış, belki bu hâdise beynelmilel mahi- Tet almıştır. Bu hâdise, Frans da- hilinde soysal barışı bozacak ma- hiyet alırsa o zaman hâdisenin e- mmiyeti kat kat artacaktır. S uriyeden gelen bir telgraf hükümet taraftarı fırka ile Muhalifler fırkası arasında şiddet- Wi mücadeleler vukubulduğunu bil Brt, MRemda'min EA at Malümat sahibi olmamakla beraber Büktümet partisi ile muhalefet par. tisinin arasını bozan en mühim â- milin yine Fransanın Suriyeden koparmak istediği bir takım büyük imtiyazlar olduğu anlaşılıyor. Anlaşılan Fransa, Suriyede çıka- *ak bütün petrol imtiyazlarının saya verilmesini, Suriye Ban- imtiyazının Fransa tarafın- dan istendiği tarzda ve şartlarla yenilenmesini, Fransa tarafından Arap memleketlerine karşı takip olunan siyasetin Suriye tarafından tasvip olunmasını, ekalliyetlere da ha fazla teminat verilmesini iste MİŞ ve Suriyedeki bu şartları çok *ğir bularak hülkümet aleyhinde Nddetli hücumlar yapmışlardır. Fransanın, Suriyeye istiklâl ve- ten tnahedeyi ancak bu esaslar bul olunduktan sonra tasdik o- “seğini bildirmesi, Suriyenin va- Yetini müşkülleştirmekte ve Su- YiYelilerle Fransanın arasını boz- Maktadır. Hükâmet partisi ile muhalefet Partisi arasında başlıyan mücade- İe, bütün Suriyeyi kaplıyacak bir lâk mukaddimesi sayılıyor. 17.1-938 beş istilâ : talyanın Habeş imparator - luğunu tanımak meselesi, #ünlerin hâdiselerinden oldu. erika Birleşik etimhuriyeti, Ja- yn istilâsına uğrıyan Mançu- b tanımadığı gibi Habeşistanın lâsını ta tanımıyacağını açıkça iştar. tey erikanın bu hareketi, İngil- kimde tesir etmekte ve İn- Seki de bu yolda adım atmaktan mektedir, ya gan İngiltere, ancak Hak ayyy, mİ bir anlaşma meticesi kayi, « Habeş meselesini halletmek Yecektir, kaç erik İse siyasetini adalet ve “on | AMERİKA: B. Hoover Sulh İçin Diyor ki: Nevyork, 16 (A.A) — Sabık Reisi- cümhur B. Hoover, söylediği bir nu- tukta, harp yükünü bertaraf edebil İmek için Amerikanın dünyanın diğer | kıtaları ile işbirliği yapmasını şid -| detle tavsiye eylemiş ve demiştir ki:| “.- Bu işbirliğini'yapmakla bera- ber, Amerika, diğer milletlerin harp- lerinin önüne geçmek veya bu harp-| leri nihayete erdirmek veyahut eko- nomik zecri tedbirlerle ve ambargo- lara iştirak eylemek için askeri kuv- vetleri istimal ederek kendisini teh- Hkeye de koymamalıdır. Amerikalılar, diğer milletlerde ü- mitler uyandırmaktan vazgeçmeliyiz. Fakat ayni zamanda, dünyanın eko- nomik ve sosyal refahını artırmayı İs tihdaf eyliyen her enternasyonal iyi gayrete işbirliği yapmalıyız. Diğer taraftan gümrük tarifeleri mizi indirmeliyiz. Kellog misakı da ——— ———— TAN N Belgrat, 16 (A.A) — B. Stoyad'no viç'in Almanya seyahati ve kendisi- nin orada gerek resmi mümessiller ve gerek halkı tarafmdan görmüş oldu- ğu hararetli kabul, Yugoslav gazete- lerinin başlıca dikkat mevzularını teş kil etmektedir, Gazeteler, bilhassa Alman gazetele rinin ve Alman efkârı umumiyesinin Başvekil Stoyadinoviçin şahsmda Yu goşlav hükümdarı Kral Ikinci Plerri, Naibi Hükümet Prens Paul'ü ve bü- tün Yugoslavya milletini selâmlamak ta olduklarını kaydetmektedirler. Dün akşam çıkan Belgrat gazelele- ri, B Stoyadinoviçin Berline muvasa latı hakkında birçok haberler neşret mektedrler. Yugoslavya Başvek'li, Alman payi tahtında B, Goering. Alman hüküme & erkânı ve sair birçok yilksek rical tarafmdan istikbal edilmiştir. Goering'in ziyafeti Berlin, 16 (A-A.) — B, ve Bayan Stoyadinoviç bü sabah otomobille dahil olduğu halde bütün munhede- lerin mukaddes mahiyetini idame et- tirmeliyiz ve bu paktın ihlâli yolu e elde edilen muvaffakiyetleri ta- mmaktan imtina eylemeliyiz. Amerikanın milli müdafaa kuv sl vetlerinin fazlalaştırılması lâzımdır. Fakat silâhın vazifesi, yalnız yapı" lacak teacvüzü geri püskürtmiye in- hisar ettirilmelidir. Deniz müdafaası bakımından ise, Filipin adalarının muhakkak surette Amerikanın mü - dafan hatları dahilinde bulunması Berlin civarındaki Kraimall'e giderek B. ve Bayan Goeringin verdiği öğle yemeğinde hazır bulunmuşlardır. Leh - Alman görüşmesi Berlin, 16 (A-A)— Emin bir mem badan öğrenildiğine göre öğleden son rü Cote d'Azur'e hareket etmiş olan Beck, görüşmeleri esnasmda bilhas- sg-Milletler Cemiyetinden ve Polon- yadaki Alman ekalliyetinden bahset İ miştir. Alman gâzeteleri, yaptıkları tefsir | lüzumu yoktur.., Amerika deniz manevraları Vaşington, 16 (A.A.) — 12 kadar gemi, Antil denizinde icra edilecek gizli manevralara iştirak etmek üze- re Viergos adalarındaki üssü bahri- ye hareket etmiştir. Başmüddeiumumi 13 sonkânunda istifa edecek olan müddelumumi George Sutherland'ın yerine yüksek mahkeme hâkimlerin- den Stanley Red'i tayin etmiştir. İRLANDA: Londra Görüşmeleri Ne Netice Verecek? lerde Beck'in D'et meclisindeki son beyanatında ısrar etmektedirler. Beck, bu beyanstmda Milletler Ce miyetinin ideolojik bağlarla birleşmiz İTALYA: Romanyadaki Folitıkânın Romada akisleri Roma, 18 (A-A.) — Italyan mat- buat Romariyanmn yeni politikasın- dan bahisle birçok tefsiratta bulun- maktadır. Gazelerin hususi surette gönder - diği muhabirler, Romanyann başlıca politika adamlarile yaptıkları mülâ- katları bildiriyorlar: B. Goga yeni politikanın, yani Ya hudi aleyhtarlığı politikasınm başlı ca sebebini şu suretle anlatıyor: Romanyadaki Yahudi aleyhtartığı tun bir doktrin düşmanlığı olmadığı aşikârdır. Bütün azlıkların hukukunn tanıyoruz, fakat devlet hayatınm te melllerinin muhafaza edilmesini isti yoruz ve bu temellerin tamamen Ro men olması lâzımdır, Beynelmilel bakımdan, devlete sağ lam bir iç bariş platformu temin için bütün azlıkların haklı isteklerini ka bul etmek istiyoruz, Alman unsuru serbest bir kültürel inkişafa mazher olacaktır. Fakat doğu Avrupasının ber köşesinden Romanyaya gelen bu yeni göçebe halkım Romanya ha'kı o- larak tanmmasını kabul etmiyece ğim. Milletler Cemiyetinden korkmuym- rum, meseleyi Cenevreye bizzat ken- Londra, 16 (A.A.) — Röyter ajan sı, bugün öğleden sonra yapılan İn- giliz — İrlanda görüşmelerinde, İr- landa birliği hakkında bazı Lavizler elde ettiğini haber almıştır. Buna binae bu mesele yarın ilk önce mü- zakere edilecektir. Bu hususta İrlandanın ümidini kuv vetlendirecek bir şey yapılamadığı takdirde diğer herhangibirmesele hak | kında anlaşma husulü pek &z mühte- mel bulunmaktadır.Bu takdirde kon ferans akim kalacaktır. Londra, 16 (A.A) — Sunday Ti- mes, burada İngiltere ricalile görüş- meler yapmakta olan İrlanda Başve- kili B. De Valera'nın cebinde İrlan- danın sahil ve llmanlraımın müdafaa- sına müteallik bir plân bulunduğunu, bu plânın bir torpido filosu ihdasını, İrlandanın mahrukatının temini mad delerini ihtiva etmekte olduğunu yaz| HARİCİ HABERLER ugoslav Başvekili Berlinde Neler Görüştü B. Stoyadinoviç İmemleketlerden mürekkep bir bir'k İ haline gelmesinden korktuğunu söyle miştir, Ekalliyetler hakkmda Beck, Tikkâ nun 1937 tarihinde ekalliyetler için Almanya ile Polonya arasında akte dilen itilâftan sonra da devam etmek te olan oldukça miihim anlaşmamaz- lıkları izale etmiye çalışmıştır. Zannedild'ğine göre Berk. Şubat ortalarında -Horthy ve de Kanva'nın iştirakiyle B olovicza'da tertip edile- eek olan büyük bir av partisine gel- rilen davetiyeyi Goering'e tevdi et- miştir, iMalı işlerle Uğraşıyorlar bülteni Ispanya Bankasmın halen Burgos'da bulunan ve Senato muci- bince hisse sahipleri tarafından g-çil miş olan meclis; İdarenin barkayı temsil eden tek teşekkül olduğunu te- İ yit etmekte ve Cümhuriyet hiküme. ti tarafından tayin edilen diğer teşek külün, kanuna muhalif olarak tayin ed Imiş olduğundan hiçbir hukuk! ma hiyeti haiz bulunmadığını bildirmek- tedir. Barselona, 16 (A.A) — Cünihuri- yetçilerin tebliği: Teruel osphes nde hafif tüfek ate- şi teati edilmiştir. Salamanca, 16 (A.A) — Frankist- lerin tebliği: Ni Işarete değer bir şey yoktur. dim vereceğim, Milletler Cemiyeti, memleketlerinden kaçan ve Romanya Yı :stilâ eden bu gshırların yerlerine dönmelerini istemelidir. B. Goga, dış politika hakkmda gv sözleri söylemiştir: Tasavvurumuz, eski ittifaklar; ve mevcut dostluk paktlarmı esaslı ör surette değiştirmeksizin dostlukları. mızın Çerçeves'ni genişletmektir... maktadır. Dublin'de daha şimdiden birçok iş- lere başlanmış ve petrol tasfiyehane- leri inşa edilmiş olduğu söylenmek- tedir. İSVİÇRE: Bir Mühendis Suni Süt Yapıyormuş Paris, 16 (Radyo) — Isvigreden bu raya gelen bir habere göre, süt istih salâtında mühim inkilâplara yol aça cak yeni bir keşif başarılmıştır.. Bu keşfi yapan adam, Isviçreli bir Zira at mühendisidir. Bu zat, uzun zaman | danberi bu işle meşgul oluyordu. Ken di ıdd'asına göre son zamanlarda bu na muvaffak olmuş ve bir ağacın ir ce dallarından suni süt istihsal etmi ye başlamıştır. Fakat heniz bu bu susta tafsilât vermiyor ve keşfi giz m big hürmet esasına dayadığı” mektedir. li tutuyormuş, © Fransadaki Tevkifler: Gelen haberlere göre, Fransada faşizm namına gizli silâh depoları te- sis etmek..sulkastler yapmakla maznun olanlar hakkinda tahkikat devam ediyor. Bupada iki mevkuf görüyoruz. Solda: Locuty, sağda mühendis Varet tevkif edildikten sonra... mesi 'çin Moseieki tarafmdan gönde. ! Salamanka, 16 (A.A) — Devlet Jyeceğini söylemiştir. İAVUSTURYA İNGİLTERE: || Şiddetli Bir Fırtına Hüküm Sürüyor | Londra, 16 (A-A.) — Bütün İngil- terede şiddetli bir fırtına hüküm sür mektedir. Rüzgârın sürati saatte yüz kilometreden fazladır. Fırtına, seyrü- sefaini tehlikeye koymuş ve birçok maddi hasarlara sebep olmuştur. Şimal ekspresi, işaretlerden biri - nin, hat üzerine düşmesi yüzünden bazı hasara uğramış ve teehhürle gel- miştir. İmperlal Airvays. Paris tayyare postalarını tamamile durdurmuştur. Bu sebepten dolayı Paristen Londra- ya tayyare ile gelmek niyetinde bu- lunan B. Eden, trenle seyahate mec- bur kalmıştır. B. De Valera, İrlandadan İngilte- reye geçerken şiddetli fırtınaya tutul muş ise de vapur salimen İngiltereye varmıştır. Dorset sahillerinde bir çok vapur- ların tehlikede olduğu sanılmakta - dır. Fırtınanın bugün öğleden evvel dinmesine pek ihtimal verilmemek- tedir. Londra, 16 (A.A) — B. De Valera, tur: “ — Yenilecek büyük zorluklar var dır. İrlanda heyeti iki memleket aha- lisi arasında dastluk münasebetleri - nin temellerini atmayı samimi su - rette arzu etmekte ve şimdiki görüş melerde bu gayeye doğru terakki el de edileceğini ummaktadır, ROMANYA: Hariciye Nazırı bu akşam şu beyanatta bulunmuş -| Aklıselim ! (Yazan: B. Felek) Dünyayı İdare eden büyük kuvvet. leri hulâsa edersek bunları iki grup- ta toplanmış görürüz — İlim ve ihtisas, — Aklı selim idaresi, Bu iki hasleti nefsinde cemetmiş, üstelik bir de ihtısasının icap ettirdi. ği mevkie geçmiş adam, dünyada en nadir bir mahlüktur. Derler kiz Bir adam hem zeki, hem sofu, hem de bektaşi olamazmış. Fakat bu üç vasıltan yalnız ikisine malik olabilir. miş. Yani zeki ve sofu ise bektaşi o- Ismazmış. Zeki ve bektaşi olur, 0 zâ- man da sofu olamazmış. Sofu ve bek- i ise mutlaka zeki değilmiş. İmdi. ekseri fanilerde mütehassıs ve aklı selim sahibi olur, talihli ola- maz. Talihli ve mütehassıs olur, akla selim sahibi olamaz, aklı selim sahibi ve talihli olur, mütehassıs olamaz. Bunların üçünü bir araya toplamak çok seyrek tesadüf edilen bir “vaka, İ dır. Bunu böyle mütalea ettikten son- ira aramızda çok işittiğimiz bir lâkır- dıya dönüyorum. İyi idareci ve muvaffak adam diye tanınmış birini bir yere tayin eder- ler, Bu tayini zâhiren beğenmiş, bun- dan dolayı sevinmiş gibi görünenler rin arkadan ettikleri lâfları hiç de- İ ğişmeden tayin edebilirim. — İyi amma, o adam nebatattan ne anlar? Diye bir ihtisas iddiası ileri sürer. ler. Lâkin bunun aksi de vardır. Bir mütehassıs adamı bir idare mevkii- ne tayin ederler. Ayni ağızlar da bu sefer: ; — İyi hoş: âlim adam, mütehassıs adam. Lâkin idare adamı değil, Derler. Şu halde iki şeyden birini tercih etmiye mecburuz. Ya idaresiz. mütehassıs, ya mütehassıs olmıyan aklı selim sahibi idareci. Dünya bu ikinci yolu tutmuştur. Zira mütehassıs yetiştirmek için mek on beşi içinde Ankaraya gidecektir. ALMANYA: Kayzer Vilhelm Ve Bir Protesto Berlin, 16 (A.A) — Dortmund'da çıkmakta olan Westfalisehe Landes Zelwng. Almanyanın esk Kayserin Almanyaya avdetine muhalefet etmi yeceği suretindeki şayiaları şiddetle protesto etmektedir, Bu gazete, Ingiltereyi nasyonal sosyalist rejimine karşı mücadele et mek için imparatorluk aleyhindeki mücadeleden istifadeye kalkışmakla muahaze etmektedir. Hariçteki Almanlar için Berlin, 16 (A.A) — Lippe'de bir nutuk söyliyen Dahiliye Nazır B Frick, Almanyanın vatandaşlarına ec nebi memleketlerde fena muamele edilmesini kabul edemiyeceğini be - yan etmiştir. Hatip, Almanyanın kültürel zâ « manlar istemesi lâzım gelmekte oldu- gunu ve yersiz bir millet olmak sıfa- tile müstemlekelerinden vazgeçemi- arip Bir Hayvan Dehşet Salıyor Viyana, 16 (Radyo) — Buraya ge- len haberlere göre, İtalya hududuna yakın büyücek bir köye, cinsi henüz anlaşılamıyan büyük bir hayvan sal dırmıstır. Bir fil büyüklüğünde oldu ğu iddia edilen bu garip hayvan, köy methalinde yakaladığı bir çocuğu parçalamadan yutmuş, sonra da köye şiddetle saldırmıştır. Hayvanın bü savleti karşısında kacamıyanlardan 'İSPANYA: tepler, kurslar. enstitüler yani klâsik —— Parise Gidecek yollar var. Aklı selim sahibi idareci Francocular ise ancak tesadüfle bulunan, güç ye- İL Rilkree IRCA A) — Helen Cenay-İtişen bir unsurdur. Bu sebepledir ki, rede bulunan Romanya Harciiye Kğ: | 5 $Ka yerlerde Beteüe Akl Selim SA: zırı Bay Micescu, Fransız kabinesi te- |/hibi bir idareci bulurlarsa işin cinsini, şekkü! eder etmez. mezkür hükümet, | nevini, dayandığı ihtisas şubesini dü. le görüşmek üzere Parise gidecek - İşünmeden oraya getiriyorlar. Bu a- tir. B. Micescu, Balkan antantı kon- |damlar da aklı selimin vasfı olan iyi seyine iştirak etmek üzere şubatın ilk | muhakemeleri sayesinde işin müte « hassıslarını bulup onların gösterdik- leri yolda, fakat kendi aklı selimle- rinin dümenile başına geçtikleri işi yürütüyorlar, Avrupa ve Amerikanın demokratik olsun, otokratik olsun bütün memle- ketlerinde artık idareci ile mütehas- sısın ayrılmış olduğuna ve mütehas- sısların idarecilere verilmiş mlşa « virler olduğuna şahit oluyoruz. Onun içindir ki, idare makinesi genişliyen devlet cihazlarında hiç olmazsa mü. | tehassıs kadar idareci ve bilhassa ak- selim - Bon sens sahibi idarecile- rin yetişmesine itina etmek muvaffa- kıyetin baş şartıdır. Bu satırları, ihtisas ve idare kuv- vetlerinin. insan seçimindeki tesiri- ni göstermek ve akli selim sahibi İ- darecilerin her yerdeki gibi bizde de itibar kazanmalarını memnuniyetle karşılamak icap ettiğini anlatmak i- çin yazıyorum. . Okuyucularımızdan B. Fevzi: Mektuplarınızı lezzetle okuyorum, Ce- vap veremeyişimin takdirsizliğimden olma dığma İnanmanızı rica ederim, Sevgi ve saygılar Bayım, B, P, SON DAKİKA : Başvekilimiz Mühim Bir * Nutuk Söyliyecek Ankara, 16 (TAN muhabi- rinden) — C. Halk Partisi Meclis grapu yarın sabah Mec liste bir toplantı yapacak, öğ“ leden sonra da Meclis içtima edecektir, Başvekilimiz B. Celâl Ba. yar yarın Mecliste dahili ve harici siyasete ait mühim bir nutuk söyliyecektir. Meclisin yarınki içtimaında bazı mü- üç kişi ezilerek ölmüştür, Hayvan he nüz imha edilememiştir. him kanın lâyihalarının da görüşmeleri yapılacaktır.